Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:50

Net een programma van Prem die een lastig jongetje gaat helpen
Hij krijgt voor elkaar dat de ouders weer on speaking terms komen en gaat mee naar de rechter om BJZ van hun nek te halen zodat, zo benadrukt hij, er rust in de familie komt en BJZ zich niet bemoeit met waar de kinderen wel of niet mogen wonen
Het resultaat zag er bemoedigend uit, en was geen reclame voor BJZ

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:53

ben benieuwd wat de aflevering van vanavond gaat brengen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:03

Welke aflevering???

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:04

Vanavond is het laatste deel: Lost Girls.
Het waren drie op zichzelf staande documentaires:
Lost Boys, Lost Mother en Lost Girls.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:05

Ok

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:14

Die eerste over die jongens uit die bende uit Rotterdam was ook schrijnend om te zien vond ik. Vanavond iets wat vanwege mijn werk me wat meer interesseert. LVG meisje van 18 wat op zichzelf komt, argressieve vriend en zwanger..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:16

hmmm twijfel nu of het schreinend of schrijnend is.... in ieder geval aangrijpend en triest om eens te zien wat die jongens voor een verhaal hebben.
1 van die jongens was ook LVG, minderjarig en weggelopen uit een gesloten inrichting.. maar niemand die hem kwam zoeken/halen.
Een ander die zijn voogd maar hoogstens 1x in het jaar sprak...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 21:17

De eerste vond ik ook schrijnend, al kon ik me er niet aan ontrekken dat ze ook zelf weinig ondernamen om vooruit te komen. Maar ik kan me aan de andere kant ook wel voorstellen dat ze het vertrouwen in de hulpverlening kwijt zijn.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:34

inderdaad er zaten er een paar bij die je echt een schop onder de kont zou willen geven. Maar die jongen die ze ook volgde bij de reclasserings gesprekken was echt niet dom.. :n en ik vond dat ie ergens ook wel een punt had: wanneer je daar gaat zitten praten verdien je geen geld en na dat uur praten zit je nog steeds in en met dezelfde problemen.
Of dat ie 25 minuten te laat kwam en dat gesprek niet doorging want ze had nog een afspraak, terwijl de gesprekken normaal een uur duren?? Beetje vreemd. Natuurlijk moet ie ook weten dat een afspraak een afspraak is.
Hij was wel bezig wat van zijn leven te maken, hbo studie enzo.
Maar sommige... die vonden het ook wel makkelijk zo volgens mij (de manier van aan geld komen bedoel ik dan)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:02

Heino, ik vind je vertrouwen in BJZ bewonderenswaardig, maar overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar ik schreef eerder:

Citaat:
Zo die jongen die in een inrichting geplaatst wordt, dáár verkracht wordt, strafmaatregel opgelegd krijgt omdat hij onhandelbaar gedrag gaat vertonen, en dan uiteindelijk pas na 12 jaar weer in de maatschappij komt!
Zonder ooit behandeld geweest te zijn!

Natuurlijk kun je hier aanvoeren dat het allemaal suggestief is en dat bureau jeugdzorg in een kwaad daglicht wordt gesteld, maar hen is gevraagd om toe te lichten en dat wilden ze niet.

Het spijt mij, maar ik kan niet hier overheen stappen.

Kinderen wórden in pleeggezinnen en gezinsvervangende tehuizen soms verkracht, en soms ook mishandeld. Door andere kinderen, door groepsleiders... Het is een heel kwetsbare groep kinderen.
Het gebeurt, en misschien wel vaker dan we weten (wat denk je van die beerput die geopend is nu er onderzoek wordt gedaan naar misbruik in inrichtingen?)
Áls dat gebeurt dan mag je toch minstens van jeugdzorg verwachten dat ze de beste opvang voor zon jongen regelen die er mogelijk is?
Maar ook binnen jeugdzorg bestaan natuurlijk de bekende mechanismen van toedekken, doodzwijgen en ontkennen.
Of dat in het geval van Desteny speelt zullen we nooit weten, maar het is wel typisch dat er meteen naar de broers wordt gewezen. Heeft jeugdzorg dan het recht om hen te beschuldigen en zonder enig recht op wederhoor Destiny daar weg te houden? Wat dan wat betreft de andere zusjes? Lopen die dan geen gevaar als er echt gerede grond is om de broers te verdenken?

Hoe je het ook wendt of keert een dramatisch geheel.

Wat betekent het voor kinderen als ze bij hun eigen ouders worden weggehaald omdat die niet veilig zijn, maar ze vervolgens in een per definitie onveiligere omgeving van een instelling (wisselende opvoeders, het ontberen van echte ouderliefde) worden misbruikt? Een grotere schending van de integriteit van het kind is niet mogelijk.
Laat het dan thuis, denk ik wel eens.

Jeugdzorg maakt fouten, maar BJZ heeft een voorsprong op ouders, die vanaf dat ze verdacht gemaakt worden als slechte ouders op achterstand staan als het gaat om de verdediging van de belangen van hún kind.
Zie het geval van Prisca die zelf jeugdzorg inschakelt omdat ze alcoholproblemen bij papa vermoedt en die uiteindelijk wordt gedwongen minder te gaan werken.
Dat soort verhalen zijn er meer.

Wat betreft het geldgebrek van jeugdzorg, daar is ook wel een boekje open te doen over wanbeheer. Geld wordt ook erg slecht ingezet, een kind in een jeugdinstelling of gevangenis is toch altijd nog vele malen duurder dan een poosje intensieve gezinsbegeleiding/therapie.

Mij hoor je niet zeggen dat het niet goed is dat er jeugdzorg bestaat, helaas bestaan er ouders waartegen kinderen in bescherming moeten worden genomen, maar zoals de situatie nu is, hebben ouders die eenmaal met deze moloch in aanraking komen, vaak het gevoel dat de belangen van hun kind ook niet echt gediend worden, en dat ze totaal machteloos staan.
En dat in combinatie met het tegenkomen van een incompetente hulpverlener kan wel echt kinderlevens totaal ontwrichten.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:16

eens!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:28

Heino schreef:
Maar je kan niet weten hoe het gegaan had als Jeugdzorg er niet bij betrokken was geweest. Misschien hadden ze dan nog slechter af geweest.

.

In dit geval weten we de uitkomst van de bemoeienis van BJZ, en die is niet fraai te noemen.

Misschien had het wel heel goed gegaan met de jongens zonder inmenging van BJZ? Maar dat zullen we nooit weten, wel weten we wat er van hun terecht is gekomen MET bemoeienis van BJZ

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:33

Heino schreef:
Pauline schreef:
Jeugdzorg denkt in hokjes, kadertjes. Val hè daarbinnen, niks aan de hand. Val je daarbuiten loop je de kans dat jeugdzorg meer kwaad dan goed doet.
Veel gaat gepaard met afschuiven naar andere instanties maar wel een macht hebben. Geen verantwoordelijkheid willen nemen.

Geen verantwoordelijkheid kúnnen nemen.
Jeugdzorg moet het net als de GGZ doen met de middelen die ze hebben. En als een verzekeraar weigert te betalen voor een kind omdat zijn problemen nét niet erg genoeg zijn of omdat moeder's de eigen bijdrage niet kan betalen kan Jeugdzorg ook vrij weinig. Wanneer gaan mensen nou toch eens inzien dat de politiek en de verzekeraars de schuldigen zijn in dit verhaal???

dat is in mijn ogen afschuiven van verantwoordelijkheid. Ik vind het ook een nonargument.
Ik ben het wel met je eens dat er meer geld naar toe mag, maar geen geld hebben betekend niet dat je dan de verantwoordelijkheid van de acties af mag schuiven op dat probleem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:39

Ik kan me wel voorstellen dat mensen BJZ verdedigen.
In de huidige zorg moet iedereen zich strikt aan regels en tijd houden en ruimte voor diepgang en inleven in een kind zal dan heel moeilijk zijn

Dat moet dus op de schop en wellicht dat menig hulpverlener blij is als hij/zij zich weer wat onafhankelijker en flexibeler op mag stellen
Ik hoop dat dit soort docu's daar toe kunnen bijdragen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:44

randalinpony schreef:
Zo die jongen die in een inrichting geplaatst wordt, dáár verkracht wordt, strafmaatregel opgelegd krijgt omdat hij onhandelbaar gedrag gaat vertonen, en dan uiteindelijk pas na 12 jaar weer in de maatschappij komt!
Zonder ooit behandeld geweest te zijn!

Maar dit kan ik ook nergens terugvinden, onderbouwd :) Hoewel de zorg misschien niet geweldig is, zat hij daar echt niet eenzaam op een cel zonder contact met anderen.

Mijn vertrouwen in Jeugdzorg is echt niet zo onvoorwaardelijk als het lijkt. Maar als mensen op basis van een suggestieve docu Jeugdzorg allerlei dingen in de schoenen gaan schuiven die helemaal niet waar hóeven te zijn krijg ik de neiging om Jeugdzorg te verdedigen.

En ik denk zeker dat veel hulpverleners in een hoekje gedrukt zitten van regels en protocollen, en dat dat moet veranderen. Maar dat is een verandering die vanuit de politiek en de verzekeraars gemaakt moet worden, niet door Jeugdzorg zelf. Het klinkt allemaal heel leuk, "dan gaan ze toch staken en weigeren kinderen te behandelen met zo weinig middelen?!" maar daarmee los je niks op. Enige wat je dan veroorzaakt is een nog grotere druk op andere instellingen die het wél met zo weinig middelen willen doen.

Overigens zjn dit soort toestanden de reden dat ik bewust niet die kant van de hulpverlening op wil zolang men nog zooo gebonden is aan de verzekeraars. Ik weiger bvb echt om kinderen stempeltjes te geven die ze eigk niet hebben "omdat dat meer geld oplevert". Maar nu ben ik nog bezig met afstuderen en dus nog redelijk 'blanco'. Mensen die er al jaren in werken zullen de grootste moeite hebben om van een afstandje te kijken naar wat er gebeurt, omdat ze enorm klem zitten en omdat dat zo langzaam gegaan is merk je het pas als het te laat is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:51

Gisteravond dat meisje dat na 13 jaar in een gesloten inrichting naar haar (laat ik ze maar niet omschrijven) ouders gestuurd wordt om de simpele reden dat ze 18 is.
Vervolgens proberen ze haar in een begeleide woonsituatie te plaatsen, maar daar moet ze zich zelf over uitspreken, terwijl ze volledig lethargisch is, dus dat gaat niet door.
Pas al ze zwanger is komen de hulptroepen en niet onverwacht wordt de baby na 3 maanden weggehaald

Als ze dat meisje niet ergens in een inrichting opnemen kan ze zo nog een heleboel baby's gaan krijgen, of erger.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:05

sarabande schreef:
Als ze dat meisje niet ergens in een inrichting opnemen kan ze zo nog een heleboel baby's gaan krijgen, of erger.

De discussie of iedereen kinderen mag krijgen is een heel moeilijke. Zelfs meisjes in instellingen mogen zwanger raken en worden zwanger. Zelfs mensen die veroordeeld zijn voor kindermishandeling mogen kinderen krijgen en kind na kind wordt dan uit huis geplaatst.

Ik vond de docu van gisteravond héél mooi de hindernissen die de hulpinstanties (en de zus van de hoofdrolspeelster) in beeld brengen. Je bent zó machteloos vaak als hulpverlener en hoe graag je ook wilt..... Ik vind het niks gek dat je na -tig jaar in dit vak gewoon afgestompt raakt, al zou dat niet mogen gebeuren in dergelijke situaties waar het om mensenlevens gaat....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:12

Ik geef geen oordeel over het zwanger worden, maar wel over de inderdaad machteloosheid die ontstaat door de regels. De moeder waar dit topic over gaat wordt verweten dat ze 9 kinderen heeft gekregen, terwijl die haar uiterste best doet die kinderen een goed bestaan te geven binnen haar mogelijkheden.
Dit meisje kan helemaal niet voor een baby zorgen, ze kan niet voor zichzelf zorgen en haar ouders kunnen dat ook niet.

Voortdurend wordt aan dat meisje haar mening gevraagd, terwijl dat nutteloos is en iedere adequate hulp in de weg staat

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:44

Poeh, 'lost girl' was wel op haar lijf geschreven, zeg. Wat erg dat er voor haar niks besloten kon worden omdat ze net te oud en net te weinig beperkt was.
Over haar zus is ook ooit een docu gemaakt die ik nog veel aangrijpender vond:
http://www.eo.nl/programma/tzaljemaarge ... id=8485254

Ik moest wel lachen toen het meisje bij de huisarts kwam en de huisarts vroeg:
'Heb je een vast vriendje?'
'Ja, die zit vast, ja.' :')
En verder viel er gewoon niks te lachen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:10

Ik vroeg me al af wat er met die andere 4 kinderen van de in totaal 6 kinderen die die moeder gehad heeft gebeurt was, wat vreselijk, je zou bijna voor gedwongen sterilisatie gaan pleiten

Allemaal van die levens die al mislukt zijn voor ze begonnen zijn, wat intriest

Je moet dan als hulpverlener wel heel veel geduld en uithoudingsvermogen hebben

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:18

sarabande schreef:
Ik vroeg me al af wat er met die andere 4 kinderen van de in totaal 6 kinderen die die moeder gehad heeft gebeurt was, wat vreselijk, je zou bijna voor gedwongen sterilisatie gaan pleiten

Ik vond het vreemd dat Rebecca aan de pil was en geen andere anticonceptie werd aangeboden. Aan alles wat zij deed en niet deed, lijkt het mij dat iedere avond braaf haar pilletje innemen een te grote gok zou zijn.

En die ouders... ;(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:30

Die moeder vooral... :x :x :x

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:34

Ik kreeg al hoofdpijn van dat geschreeuw, kon je nagaan dat ze zo blijkbaar normaal praat.
Maar goed, ik had het idee dat de ouders vooral heel onwetend waren.
Die andere docu heb ik volgens mij ook eens gezien! Wist niet dat ze familie van elkaar waren.
Ook hier vind ik de hulpverlening ontzettend falen. Waarom is er na de 18de verjaardag opeens geen vangnet meer wanneer duidelijk is dat mensen niet de juiste beslissingen kunnen maken voor zichzelf en/of anderen? Dan moet er toch ingegrepen kunnen worden?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:49

sarabande schreef:
Die moeder vooral... :x :x :x

Ondertiteling was geen overbodige luxe, ik had hem hard nodig. :o
Cayenne schreef:
Ik kreeg al hoofdpijn van dat geschreeuw, kon je nagaan dat ze zo blijkbaar normaal praat.
Maar goed, ik had het idee dat de ouders vooral heel onwetend waren.
Die andere docu heb ik volgens mij ook eens gezien! Wist niet dat ze familie van elkaar waren.
Ook hier vind ik de hulpverlening ontzettend falen. Waarom is er na de 18de verjaardag opeens geen vangnet meer wanneer duidelijk is dat mensen niet de juiste beslissingen kunnen maken voor zichzelf en/of anderen? Dan moet er toch ingegrepen kunnen worden?

Haar ouders waren niet alleen onwetend, maar gewoon verstandelijk beperkt. Helaas nét te goed bij waardoor die mensen gewoon deelnemen in de maatschappij terwijl een sociale woonvoorziening veel beter voor ze zou zijn. Alle leden van het gezin (die we gisteren gezien hebben) hebben dikke schulden, maar de verantwoording van braaf rekeningen betalen kunnen ze niet dragen. De hulpverlening faalt misschien, maar het is gewoon erg moeilijk om iets voor mensen te doen die nog nét goed genoeg zijn om 'zelfstandig' te leven. Het is inderdaad echt heel erg dat na haar 18e gewoon praktisch niks of niemand meer iets voor haar kan doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:00

Maar dat is toch ernstig falen van de hulpverleners, je hebt dat kind 13 jaar onder je hoede gehad, dan probeer je toch een vervolg voor haar te vinden, dan stuur je haar toch niet naar zon omgeving, die situatie is toch bekend

Sorry maar daar begrijp ik dus niets van