De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:03

In België lopen de koeien echt wel nog dag en nacht buiten en dat zijn dan niet alleen de kleine bedrijven maar ook de grote bedrijven.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:11

sammy1 schreef:
Juangi schreef:
http://www.achtergeslotendeuren.org/map/node

Dit vind ik écht alles slaan... Klik een boerderij aan en zie hoe de varkens mishandelt worden... 8)7 Compleet met de namen van de boeren erbij... :n

Echt, ziekmakende lef van de organisatie achter deze website!

dit is echt heftig zeg.

Ik vind dit ook echt not done van de organisatie. :n

Zwartmakerij is dit!

Echte boeren weten dat dit het zwarte gedeelte is van het verhaal. Er bestaat namelijk ook een hele andere kant van dit verhaal. Maar dat laten ze natuurlijk niet zien!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:16

_San87_ schreef:
En dat laatste heb je nergens gezegd. ;)

Dan zeg ik het nu toch.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:04

petraaken schreef:
In België lopen de koeien echt wel nog dag en nacht buiten en dat zijn dan niet alleen de kleine bedrijven maar ook de grote bedrijven.

En vlak bij ons ook de varkens, ik eet ook alleen maar DIT varkensvlees.

http://www.magerotte.be/De-varkens_2_15.html

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:47

Er stond zojuist een artikel in 'de Boerderij'. Er zijn diverse boeren die aangifte gaan doen omdat er 'ingebroken' is. Ben het ook met ze eens dat dit best veel zegt over een organisatie. De pot verwijdt de ketel dat ie zwart ziet.
Hier in de buurt is een varkensbedrijf welke niet onder zo'n keurmerk valt, maar ik zie regelmatig dat daar alles voor elkaar is. Moeten we met de paarden doen. Als iemand 1x een tik geeft aan zo'n dier zetten we ze gelijk met naam en toenaam op internet. Maar nee, dit gebeurt niet. De boeren kun je beter pakken. Die hebben nog niet genoeg te lijden gehad.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:48

Zie nu dat een varkensbedrijf uit ons dorp zelfs op die lijst staat!!! Jezus!!

Heb even de foto's bekeken. De stallen zien er (zoals verwacht) super uit. Zelfs met vliegwerende materialen. Er zit alleen een varken met een lange hoef en een biggetje met een "kapot" oog... Dat is echt zoeken naar misstanden als je bedenkt dat hier behoorlijk wat varkens liggen.

Ik vind dit zo erg voor deze mensen. Je kunt een hoop zeggen, maar dit verdienen ze absolut niet.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 28-06-11 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:50

kvind dat echt spprr erg eh!!!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:16

Na dit filmpje ga ik er toch echt over denken om minder vlees te eten. En dan vlees in het algemeen. Ik vind namelijk het welzijn op veel boerderijen echt triest Ongeacht of het een varken of koe is.
Koeien komen idd meer buiten, varkens veel minder of niet. Snap niet hoe boeren dat aan kunnen zien en er aan meedoen. Dus als we er met z'n allen zo tegen zijn, dan moeten we geen vlees meer kopen. Ik denk dat dit de enige manier is....
Natuurlijk heb je ook de betere stallen, maar is dit wat we willen? Iets goed vinden omdat er veel slechter is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:01

petraaken schreef:

In een straal van 2 km zijn 5 melkvee-bedrijven, waarvan de koeien NIET buiten komen.
Bij 1 alleen wat jong vee.
De bedrijven kopen wel zoveel mogelijk land, zaaien dit in en er wordt 3 tot 4 gemaaid.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:12

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wil wel graag mijn mening geven als (semi) boerrin.
Heb jaren lang op een varkensbedrijf gewerkt. En ja het gebeurd dat er biggen dood geboren worden of platgedrukt. Maar denk wel dat een boer dit zoveel mogelijk voorkomt! Elk dier is inkomsten dus als ze echt (zoals dit filmpje zogezegt wil laten blijken) niet naar hun dieren om kijken etc zou een boer binnen een jaar falliet zijn! De kwaliteit van het vlees gaat er enorm op achteruit als de dieren stress hebben oid.
Natuurlijk zouden ze naar buiten moeten etc. maar daar zijn wij als consumenten degenen die het niet zien zitten om pakweg 5 euro meer te gaan betalen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:28

De foto´s en dat filmpje... Dat mensen dat zomaar doen, binnendringen in een bedrijf, afschuwelijk gewoon!!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:41

Varkens lijden veel onder stress, en met de nachtelijke bezoeken zal het er voor die beestjes niet beter zijn op geworden.
Op 4000 varkens in 1 stal kan je natuurlijk steeds iets vinden, dat ze zich eens ergens anders nuttig maken in plaats van snachts in te breken, ze moesten ze gelijk straffen zoals inbrekers en voor de schade laten opdraaien die hun nachtelijk bezoek brengt!

Het kan beter voor de varkens, maar als de mensen dan ook eens een euro meer willen betalen voor hun vlees.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:45

Hoeveel deze boeren ook om hun vak geven, dit kun je echt niet goedpraten.

Verschrikkelijk.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:58

Jeetje wat belachelijk dat er mensen zulke filmpjes in de media gooien.

Een vrij uitloop bij varkens maar ook bij kippen komen veel meer risico's bij. Veel varkens krijgen wormen etc. En heb je wel eens een kippen uitloop gezien, kippen schijten overal waardoor ze door een laag modder en poep lopen. Nee dat is lekker voor zo'n beestje...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:49

MiniBoots schreef:
ChocoBesnier schreef:
Ik heb voor school eens een dagje meegelopen in een industriële varkenshouderij.

Indd de levensomstandigheden zijn echt niet menselijk. Heb geen verlamde varkens gezien.

1 Alle zeugen stonden vastgebonden, konden hun niet omdraaien omdat het hok te smal is. En daar staan ze dus heel hun leven.
Is allang verboden! En ze staan daar niet heel hun leven, alleen als ze moeten biggen.
2 Staartjes van de biggen werden afgebrand omdat ze anders hun eigen staart uit verveling begonnen op te eten.
Gebeurt ook niet overal!
3 Ijzerspuiten omdat ze geen ijzer genoeg binnen kregen omdat ze niet in de aarde kunnen wroeten.
Niets mis mee, wij slikken ook vitaminen.
4 Biggen die zwak geboren waren kregen wel de kans om een uur of 2 onder een lamp te liggen, indien geen beterschap werden ze ter plaatse doorgeslaan.
Is ook niet normaal en verboden!

5 Dit was dus een erkend en goedgekeurd bedrijf. In België
pffff..tja belgie...moet je is aan de andere kant van de wereld kijken!

Wel was er als ik me niet vergis een wet die onderhandeling was.
Dat fokzeugen niet meer in die smalle hokken mochten gehouden worden maar verplicht in een groepshuisvestiging. Enkel bij hoge dracht mochten ze terug in zo'n individueel hok.
Weet niet als die wet uiteindelijk is goedgekeurd.

Ik ben niet voor of tegen de varkenshouderij. Eet varkensvlees, en heb geen idee van welk leer mijn schoenen zijn gemaakt.

Vind ook niet dat de boer in questie slecht voor zijn dieren zorgde, maar qua welzijn is het systeem iets uit het oog verloren vind ik.
Het is gewoon heel moeilijk rondkomen nu voor deze boeren en ze kiezen dus ook eerst voor hun eigen kinderen hun mond. Kan ik inkomen, maar correct is het niet tegenover de dieren.

1 En daar stonden ze dus echt wel voor gans hun leven vastgebonden. De boer vertelde me zelfs als de wet van groepshuisvesting goedgekeurd zou worden dat hij een probleem had met de ruimte te maken voor de dieren. Hij zou dus moeten kosten maken en moeten minderen in dieren. En dat het al zo moeilijk rond te komen is met de hoeveelheid dieren nu, zonder extra kosten.
2 Natuulijk niet, daar wel.
3 Dat jij wil ijzer spuiten in jezelf omdat je geen spinazie ofzo wil eten dan doe je maar. Maar dieren hebben daar geen keuze, ze moeten het maar ondergaan.
5 En gebeuren deze dieronwaardige praktijken nu in NL, BE of Timboektoe, maakt mij niet uit. Vind het nergens kunnen.
Als ik later de keuze heb om te kiezen om een varken te eten die een mooi leven heeft gehad ipv een varken die op de manier hierboven gehouden is geweest dan kies ik zeeeker het eerste.

En ben het met veel mensen eens: Op het filmpje is uiteraard alles overdreven. De speelballen in de jonge berenhok hebben ze uiteraard niet gefilmd.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:53

MiniBoots schreef:
eowyn04 schreef:
maar doet een varkenshouder er daadwerkelijk ook niets aan?
Mocht dit zo zijn, hebben die mensen dan helemaal geen gevoel???

Wel hoor maar er is geen geld.
Er word zo goed als geen winst meer gemaakt in de varkenshouderij.
Ik denk dat de boeren blij zijn dat ze kunnen overleven.

Nou als je zo je geld wil verdienen, dan ben je ook niet goed wijs.Geld verdienen over de rug van die arme dieren die lijden is echt smerig! ik zou dat niet eens over me hart kunnen verkrijgen en mezelf nooit meer aan durven kijken in de spiegel!

Als je nou varkens houdt en je dieren ruimte en goed eten geeft, dus alles wat een dier nodig heeft, tja, dan kan je daar zeker trots op zijn.

En dat de boeren geen keuze hebben snap ik wel, mensen willen natuurlijk zo weinig mogelijk betalen voor hun vlees :(
Maar ja, ik zou dan toch echt op iets anders overstappen, dan dat ik zo me geld moet verdienen.

En wie denkt dat varkens dom zijn dat is absoluut niet zo (is onderzocht), dieren zijn toch wel vaak een stuk slimmer dan mensen denken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:58

Om nog maar niet over de brandbeveiliging te praten in die grote stallen, hoe vaak lees je niet dat er weer duizenden!!! dieren zijn omgekomen door een brand. BAH!!

En mensen maar paniek zaaien als er weer eens vogelgriep uitbreekt, hoe zou dat toch komen? Dat krijg je he met massaproductie en antibiotica. Maar ja, wie zijn er dan de dupe, juist de dieren!

Mensen willen alles maar beheersen, de hele wereld. Ze maken alles kapot! Sterker, ze maken zichzelf kapot.

En dat mensen zomaar een bedrijf binnendringen is zeker asociaal, maar het is nog asocialer zoals de meeste dieren behandeld worden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:58

Ik ga hier niet meer reageren..het is jammer dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.
En niet de moeite nemen het topic door te lezen en ook de andere kant ''willen'' horen en zien.
Nog één keer....het is niet overal slecht en ga eens een keer meedraaien op een goed bedrijf.
Als je dat niet kent, oordeel dan niet, want dat klinkt dom.
Veel plezier hier nog!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:02

Linda, ik bedoel het echt niet rot want als dieren lijden is dat niet goed uiteraard maar heb jij wel enig inzicht en weet jij wel wat er speelt? Qua politiek, regels, milieu en de hele mikmak? En even ander werk zoeken kan niet he, als je een schuld/lening hebt van hier tot aan Tokio en je hebt nog een gezin...

Verdiep je daar eens in, dat maakt het allemaal makkelijker. Boer zijn is zo makkelijk niet en daar mogen we best wat meer respect voor hebben. Denk je dat een boer het leuk vindt als zijn vee kapot gaat? Zal dat geen geld kosten?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:05

Tuurlijk snap ik dat er heel veel regels moeten zijn en dat boeren het niet makkelijk hebben. Ze zouden in Den Haag gewoon eens veel dingen veranderen kwa regels en subsidies moeten geven zodat de boeren beter hun dieren kunnen huisvesten, want boeren verdienen inderdaad heel weinig.
Maar dan vind ik het toch fout om het geld dat je verdient over de ruggen te verdienen van dieren die nooit daglicht zien. Want die bedrijven zijn er ook zeker wel, buiten de enkele goede om.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:07

Alsof je die schuld/lening niet met een andere baan af kan betalen? Er wordt immers overal geroepen dat het zo slecht betaald.

Ik heb best respect voor boeren, maar niet voor boeren die als varkens met hun varkens (of andere beesten) omgaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:10

Miracle_ schreef:
Alsof je die schuld/lening niet met een andere baan af kan betalen? Er wordt immers overal geroepen dat het zo slecht betaald.

Ik heb best respect voor boeren, maar niet voor boeren die als varkens met hun varkens (of andere beesten) omgaan.

Hoe dan? Het gaat alleen al voor wat betreft de hypotheek om miljoenen. Hoe ga je je bedrijf verkopen als niemand dit wil overnemen?

Zo makkelijk ligt het echt niet. :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:17

Citaat:
'Tijdens het filmen van de dieren moesten we heel geconcentreerd werken om alles goed op beeld te krijgen. Soms viel die concentratie weg en keek ik recht in de ogen van een dier achter tralies. Die blikken breken mijn hart'.

Diep respect.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:20

anais96 schreef:
Citaat:
'Tijdens het filmen van de dieren moesten we heel geconcentreerd werken om alles goed op beeld te krijgen. Soms viel die concentratie weg en keek ik recht in de ogen van een dier achter tralies. Die blikken breken mijn hart'.

Diep respect.

Respect voor wie? Ordinaire inbrekers, haatzaaiers en leugenaars?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:24

Mensen die de waarheid op tafel gooien. Maar das mijn mening.