PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:56

Jessicajoann schreef:
Dat is het probleem. Die is er niet.
Er is wel zorg maar geen geschikte. Juist door alle uit een lopende handicappen heeft bijna iedereen andere zorg nodig en er zijn gewoon niet genoeg werknemers in die sector. Geef ze eens ongelijk. Je word niet echt goed betaald voor het mentaal en lichamelijk zware werk.

En dat is zo je wortdt echt niet goed betaald voor het werk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:57

Er moet gewoon meer controle komen. alle bedragen tot op de cent verantwoorden en wat overblijft, gaat terug. en verbieden dat mensen zichzelf in kunnen huren. verbieden dat mensen familie inhuren. en ALS er familie ingehuurd wordt, dan alleen mensen betalen die hiervoor hun eigen baan op gegeven hebben. want die mensen heb je ook. die hun zus of hun dochter willen helpen maar hier hun baan voor op moeten zeggen. deze mensen mogen van mij best betaald worden.

er moet trouwens in z'n algemeenheid controle komen. ik ken hier een gezin waarvan kind geestelijk en lichamelijk gehandicapt is en thuis woont. er komt 2 x dag ZIN om kind te douchen, aan/uit te kleden en eten te geven en in het weekend ook nog eens tussen de middag iemand om kind te verschonen en eten te geven. daarnaast krijgt kind nog pgb om een evt. oppas van te betalen zodat moeders eens weg kan. kind zit overdag in een opvang. de hele dag is er een "au-pair" in huis die de hele dag loopt te poetsen. ouders hebben veel geld, dikke auto's voor de deur, regelmatig lange en dure reizen. er wordt door ouders NIETS met het kind gedaan. bij gods gratie geven ze het kind zelf eten als de thuiszorg een beetje laat is. want moeders kan dat niet want die heeft last van dr rug. maar mw. kan wel de zware golftassen uit de auto trekken en staat regelmatig op de golfbaan. er hoeft weinig betaald te worden voor de thuiszorg want kind is volwassen en heeft natuurlijk geen inkomen. maar daar wordt de eigen bijdrage van de ZIN en het PGB wel op gebaseerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:04

Tieme schreef:
Er moet gewoon meer controle komen. alle bedragen tot op de cent verantwoorden en wat overblijft, gaat terug. en verbieden dat mensen zichzelf in kunnen huren. verbieden dat mensen familie inhuren. en ALS er familie ingehuurd wordt, dan alleen mensen betalen die hiervoor hun eigen baan op gegeven hebben. want die mensen heb je ook. die hun zus of hun dochter willen helpen maar hier hun baan voor op moeten zeggen. deze mensen mogen van mij best betaald worden.

Ik heb weekendopvang gedaan en heb daar niet mijn baan voor opgegeven... dus dan zou ik (in jouw ogen) daarvoor niet betaald mogen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:11

Westerntrail schreef:
Jessicajoann schreef:
Dat is het probleem. Die is er niet.
Er is wel zorg maar geen geschikte. Juist door alle uit een lopende handicappen heeft bijna iedereen andere zorg nodig en er zijn gewoon niet genoeg werknemers in die sector. Geef ze eens ongelijk. Je word niet echt goed betaald voor het mentaal en lichamelijk zware werk.

En dat is zo je wortdt echt niet goed betaald voor het werk.
Leuke constructie :7

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:16

Brainless schreef:
Ik heb weekendopvang gedaan en heb daar niet mijn baan voor opgegeven... dus dan zou ik (in jouw ogen) daarvoor niet betaald mogen worden.

wat er tegenwoordig gebeurd is dat familie-leden ineens betaald worden, die de zorg hiervoor gratis gaven. en dat zorgt er o.a. voor dat er teveel fraude wordt gepleegd en het kost veel meer geld. hetzelfde eigenlijk als dat opa en oma gastouder konden worden voor hun kleinkind en "ineens" betaald konden worden omdat de belastingdienst toeslag gaf voor kinderopvang. normaal hadden ze die zorg ook geleverd maar dan gratis. (of uit eigen zak betaald door ouders van het kind) dit is ook aan banden gelegd omdat het teveel ging kosten.
heb het pas nog gelezen op een site van een gastouder-bureau. hier stond op dat als opa/oma niet betaald wilde krijgen voor de opvang, het toch slim was om je aan te melden. je kreeg dan toeslag en kon dat dan mooi gebruiken om eens op vakantie te gaan of opa/oma een cadeautje te geven. ook werden in sommige gevallen opa en oma gewoon betaald (dus volgens de 'regeltjes en dus ook te veratnwoorden naar de belastingdienst) en vervolgens stortte opa en oma het weer terug naar de ouders van het kind zodat die een zakcentje hadden.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:27

[/quote]

En dat is zo je wortdt echt niet goed betaald voor het werk.[/quote]Leuke constructie :7[/quote]

Ik zie het :o _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:29

Tieme schreef:
Brainless schreef:

wat er tegenwoordig gebeurd is dat familie-leden ineens betaald worden, die de zorg hiervoor gratis gaven. en dat zorgt er o.a. voor dat er teveel fraude wordt gepleegd en het kost veel meer geld. hetzelfde eigenlijk als dat opa en oma gastouder konden worden voor hun kleinkind en "ineens" betaald konden worden omdat de belastingdienst toeslag gaf voor kinderopvang. normaal hadden ze die zorg ook geleverd maar dan gratis. (of uit eigen zak betaald door ouders van het kind) dit is ook aan banden gelegd omdat het teveel ging kosten.
heb het pas nog gelezen op een site van een gastouder-bureau. hier stond op dat als opa/oma niet betaald wilde krijgen voor de opvang, het toch slim was om je aan te melden. je kreeg dan toeslag en kon dat dan mooi gebruiken om eens op vakantie te gaan of opa/oma een cadeautje te geven. ook werden in sommige gevallen opa en oma gewoon betaald (dus volgens de 'regeltjes en dus ook te veratnwoorden naar de belastingdienst) en vervolgens stortte opa en oma het weer terug naar de ouders van het kind zodat die een zakcentje hadden.

En de burger maar betalen voor de vakantie van anderen :') Achterlijke constructie.

Brainless

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:36

@Tieme
Mijn moeder kreeg vroeger ook niet betaald voor het oppassen, maar toen dit wel kon, hebben we dat gelijk gedaan.
Waarom zouden we dat niet "mogen" doen? Mijn moeder woonde 40 km verderop en toen konden wij haar geld geven waardoor zij geen geld hoefde bij te leggen (benzine) om te komen op te passen.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:42

Vrienden van ons hebben een gehandicapt kindje, zij is gestopt met werken om voor hem te zorgen en ontvangt nu (nog) pgb. Dit raakt zij straks kwijt en moet dan dus weer gaan wereken. De zorgen voor het kind zullen ongetwijfeld veel meer gaan kosten dan haar "salaris" nu aan pgb is. Slaat dus in dit geval helemaal nergens op. De aanpassingen voor een gehandicapt kind zijn excorbitant hoog, om nog maar te zwijgen over medisch kinderdagverblijf etc. Wat mij betreft moet dit dus echt wel zo blijven, zeker in het geval van gehandicapte kinderen. Volwassenen die zorg nodig hebben heb ik geen ervaring mee.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:09

Brainless schreef:
@Tieme
Mijn moeder kreeg vroeger ook niet betaald voor het oppassen, maar toen dit wel kon, hebben we dat gelijk gedaan.
Waarom zouden we dat niet "mogen" doen? Mijn moeder woonde 40 km verderop en toen konden wij haar geld geven waardoor zij geen geld hoefde bij te leggen (benzine) om te komen op te passen.

klinkt heel hard maar in princiepe is dat jullie probleem. dus vindt dat dit uit eigen zak betaald moet worden en niet van geld voor kinderopvang. het geld was daar niet voor bedoeld en het was/is ook heel moeilijk te controleren waar het aan uit gegeven word/werd. je moet het wel zo zien, jullie waren niet de enige die dit zo gingen doen. er waren heel veel mensen die ineens hun "gratis" oppas gingen betalen. hierbij zaten ook nog heel wat rotte appels die de boel oplichtten (en daar bedoel ik niet jouw mee), en dat zorgde er o.a voor dat het allemaal te duur werd en terug gedraaid is/wordt.
het geld was bedoeld zodat moeders weer aan het werk konden. moeders die niet konden werken omdat ze geen opvang hadden omdat ze dat niet konden betalen. voor DIE mensen was het opvangtoeslag bedoelt. niet voor mensen waarbij de ouders zowiezo al gratis oppasten. en in jullie geval zal het bedrag per maand nog relatief klein zijn. maar er zijn er genoeg die hun ouders ineens een uurloon betalen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:43

Beseffen ze ook wel hoeveel 'mensen' er nu werkloos worden?
Voor veel mensen is het een vaste baan!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:51

gohya schreef:

Och ja, maar er komt geld vrij van de PGB's, dan kunnen daar weer wat uitkeringen van betaald worden... 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:14

Tieme schreef:
Brainless schreef:
@Tieme

klinkt heel hard maar in princiepe is dat jullie probleem. dus vindt dat dit uit eigen zak betaald moet worden en niet van geld voor kinderopvang. het geld was daar niet voor bedoeld en het was/is ook heel moeilijk te controleren waar het aan uit gegeven word/werd. je moet het wel zo zien, jullie waren niet de enige die dit zo gingen doen. er waren heel veel mensen die ineens hun "gratis" oppas gingen betalen. hierbij zaten ook nog heel wat rotte appels die de boel oplichtten (en daar bedoel ik niet jouw mee), en dat zorgde er o.a voor dat het allemaal te duur werd en terug gedraaid is/wordt.
het geld was bedoeld zodat moeders weer aan het werk konden. moeders die niet konden werken omdat ze geen opvang hadden omdat ze dat niet konden betalen. voor DIE mensen was het opvangtoeslag bedoelt. niet voor mensen waarbij de ouders zowiezo al gratis oppasten. en in jullie geval zal het bedrag per maand nog relatief klein zijn. maar er zijn er genoeg die hun ouders ineens een uurloon betalen.

Hoezo is het raar?? , dat als de regering iets aanbied je het ook aanneemt?
3 kinderen in de opvang was heel wat duurder geweest.
Mijn moeder kon daardoor ipv 1 dag 2 dagen komen oppassen.

Ook al ga je met de fiets naar het werk, dan neem je toch ook reiskosten aan van de baas als hij dat aanbied? Of als je gratis met iemand mee kan rijden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:09

Ja Brainless, dat ben ik met je eens. Als ik bijv. PGB zo makkelijk kreeg als mijn zusje, deed ik het ook, daar zei ik ook geen nee tegen. Mijn zusje zegt het zelf ook, dus ja....maar ik vind het wel prima dat er nu eens wat aan gedaan wordt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:23

Tieme schreef:
cherie78 schreef:
Nogmaals, mensen kunnen NET zo goed thuis blijven wonen zonder PGB.
Die krijgen gewoon ZIN.

Nee, dat kan dus in heel veel gevallen niet :n even met het voorbeeldje wat ik eerder gaf, de man met MS die thuis kan blijven wonen omdat hij ZIN krijgt i.c.m. pgb. via de ZIN wordt hij geholpen met wassen en aankleden en voor de rest moet er de HELE dag iemand aanwezig zijn die hem naar toilet brengt, eten geeft enz.
dat KAN een thuiszorg-organisatie NIET doen. dus mocht hier PGB wegvallen dan zal deze man naar een verpleeghuis moeten.
Heb trouwens het idee dat jij niet weet hoe de thuiszorg werkt :n mensen met pgb kunnen de mensen inhuren waar ze mee op kunnen schieten. die mensen moeten flexibel zijn. en het moeten er vaak ook meerdere zijn. de man in mijn voorbeeld heeft bijv. 10 mensen in dienst die samen de zorg kunnen delen. dit kan absoluut niet door ZIN gegeven worden. als die man om 6 uur 's ochtends of 's nachts naar de wc moet dan kan je niet even iemand op gaan trommelen van bijv. de thuiszorg. zo zijn er ook veel zorgbehoevenden met pgb die nog wel zelf kunnen werken. die moeten bijv. om 5.30 uur 's ochtends geholpen worden met aankleden en dergelijke zodat ze op tijd naar hun werk kunnen. dit soort dingen kan NIET door ZIN gegeven worden. daar zou veel meer personeel voor moeten zijn die ook nog eens superflexibel is. personeel is nu al amper te krijgen omdat men gewoon niet in de zorg wil werken. en daarnaast is ook niet iedereen geschikt om in de zorg te werken.

Ik vraag me af, waarom jij het idee hebt dat ik niet zou weten hoe de thuiszorg werkt?
Dat ik überhaupt niet zou weten hoe de zorginstellingen werken?
Dat ik überhaupt niet zou weten het hoe en wat van PGB?

Volgens mij, trek je hier een conclusie die nl helemaal niet klopt ;)

Zelfs wb het voorbeeld dat jij aanhaalt.
Ook daar zijn wat (thuis)zorginstellingen betreft genoeg mogelijkheden voor.
Maar daar moet de indicatie dan ook naar zijn.
Diezelfde indicatie dus, die ook bepaald hoeveel PGB iemand krijgt.
En van dat PGB IS DUS OOK ZIN IN TE KOPEN.
De zorg in natura is veel beter te controleren dan dat geldbedrag wat iemand krijgt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:28

julius_juut schreef:
gohya schreef:

Och ja, maar er komt geld vrij van de PGB's, dan kunnen daar weer wat uitkeringen van betaald worden... 8)7

En de (thuis)zorginstellingen kampen met een personeelstekort ;) kunnen daar al die "ontslagen" mensen ook aan het werk.
(dat argument van (thuis)zorg wat te duur zou zijn, telt dan ook niet meer)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:38

_San87_ schreef:
Er staat nergens dat de PGB wegvalt :? De PGB wordt geherstructureerd en voor de gevallen als de meneer met MS, zal deze vast blijven bestaan in de huidige vorm. :)

Ik vroeg me al af of ik het schoolgeld terug moest vragen maar gelukkig ben ik niet de enige die begreep dat het pgb niet verdwijnt voor mensen die anders recht zouden hebben op een plek in een zorginstelling.

Maar het valt me al vaker op dat lezen een vak apart is...

@Tieme, je kunt dan wel willen dat er meer er beter gecontroleerd moet worden maar wie moet dat doen? Die controleurs moeten ook betaald worden. En het moet iemand zijn die stevig in de schoenen staat en zich niet in de luren laat leggen door mensen in het door jouw aangehaalde voorbeeld met hun dikke auto en weinig aandacht voor het kind.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:14

cherie78 schreef:
gohya schreef:

En de (thuis)zorginstellingen kampen met een personeelstekort ;) kunnen daar al die "ontslagen" mensen ook aan het werk.

Ne dat kán niet,de meeste mensen hebben niet dat diploma wat je bij zo'n [thuis]zorginstelling móet hebben.
Veel mensen die nu mensen thuis helpen hebben geen diploma,maar weten wel wat ze kunnen en moeten doen.Zonder een diploma 'verzorgende' nemen ze je niet aan.Tja dan moet je een cursus gaan doen,die veel geld kost.Je bent werkeloos geworden dus hoe moet je dat betalen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:10

gohya schreef:
cherie78 schreef:

Ne dat kán niet,de meeste mensen hebben niet dat diploma wat je bij zo'n [thuis]zorginstelling móet hebben.
Veel mensen die nu mensen thuis helpen hebben geen diploma,maar weten wel wat ze kunnen en moeten doen.Zonder een diploma 'verzorgende' nemen ze je niet aan.Tja dan moet je een cursus gaan doen,die veel geld kost.Je bent werkeloos geworden dus hoe moet je dat betalen?

Kan natuurlijk wel :)
Dan gewoon bij het begin beginnen, nl niv 2. Is ook niet zo duur.
Ook met dat niveau worden er mensen gevraagd door (thuis)zorginstellingen :)

Ik vond het onverantwoord om zonder diploma te werken ;) en heb alles zelf betaald van mijn loon uit een PGB
Ook tijdens mijn opleiding waren er mensen die bij bepaalde bureau's werkten waar mensen met PGB hulp inkochten en bij (thuis)zorginstellingen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:41

@cherie78
En waar leef je van in de tijd dat je de cursus doet?er moet toch geld op de plank komen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:49

gohya schreef:
@cherie78
En waar leef je van in de tijd dat je de cursus doet?er moet toch geld op de plank komen?

Ik had er nog twee baantjes bij.
Waren wel dagen van soms 13 uur.
Maar waar een wil is, is een weg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:57

Ja maar deze mensen [mantelzorgers] hebben alleen een baan in de verzorging aan huis.
De banen liggen nou niet bepaalt voor het oprapen,zeker niet als je over de 40 bent.
Kijk jij had er nog 2 baantjes bij,das mooi,maar niet iedereen heeft dat of kan dat krijgen.
Je moet ook naar andere mensen kijken he,die hun baan hadden opgegeven om een baan als mantelzorger te kunnen doen.En opeens word ze deze baan afgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:59

Mantelzorger is geen baan, dat is gewoon iets wat je doet, zorgen voor degenen van wie je houdt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:01

Nou ja Freelance Verzorgende dan.
Een verzorger is een verzorger voor mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:04

joenohoe schreef:
Mantelzorger is geen baan, dat is gewoon iets wat je doet, zorgen voor degenen van wie je houdt.

En hebben vaak helaas geen echte keuze... het overkomt je en je hebt er "maar" mee te dealen