Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:29

Huertecilla schreef:
Figaro schreef:
Ja en "dat zit nu eenmaal in de mens, die nieuwsgierigheid".
Tja volgens sommigen is monogamie ook iets tegennatuurlijks.

Dat ís het ook. De mens is hooguit serieel monogaam.
In een samenleving zoals de westerse, waar monogamie de norm is, zal de mens dus een stuk rationeel aangepast gedrag op de primaire behoefte leggen wanneer dat de afspraak is.

Nouja goed, daar verschillen de meningen nog over. Feit blijft dat wij bepaalde driften, of dit nu seksuele driften of 'gewoon' nieuwsgierigheid is, onder controle kunnen houden met dat stel hersens wat wij gekregen hebben zodat wij sociaal gewenst gedrag kunnen vertonen. Bigamie en ramptoerisme is (in de meeste situaties) niet sociaal gewenst gedrag. Dus laat je hersens werken en houd je in :P

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:08

Nu is mijn eigen ervaring wel zo dat als je in toch wel kritieke toestand het slachtoffer van een ongeluk bent dat je niet echt veel mee krijgt van wat er om je heen gebeurt hoor.
Mijn ervaring was in dusverre best ook bijzonder omdat ik een heel apart soort van vredig gevoel over me kreeg.
Net alsof je lichaam dan automatisch overschakelt en je totaal overgeeft aan wat er komt.
En ik wil hiermee niet zeggen dat dit voor iedereen zal gelden en daarmee alles goed praat hoor.
Maar door die ervaring heb ik het idee dat het de slachtoffers niet zo raakt, maar meer de hulpdiensten die zich ergeren aan de al dan niet in de weg staande mensen er omheen.

eempiej

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:11

Och ik zal het binnen kort waarschijnlijk gaan ervaren als ambulance verpleegkundige. Dan laat ik mijn ervaring hier nog wel even weten ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:13

Onassa schreef:
Nu is mijn eigen ervaring wel zo dat als je in toch wel kritieke toestand het slachtoffer van een ongeluk bent dat je niet echt veel mee krijgt van wat er om je heen gebeurt hoor.
Mijn ervaring was in dusverre best ook bijzonder omdat ik een heel apart soort van vredig gevoel over me kreeg.
Net alsof je lichaam dan automatisch overschakelt en je totaal overgeeft aan wat er komt.
En ik wil hiermee niet zeggen dat dit voor iedereen zal gelden en daarmee alles goed praat hoor.
Maar door die ervaring heb ik het idee dat het de slachtoffers niet zo raakt, maar meer de hulpdiensten die zich ergeren aan de al dan niet in de weg staande mensen er omheen.

En de mensen die bij de slachtoffers horen en wel ervaren wat er om hen heen gebeurt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:26

Ja Betteke, als er verwanten of vrienden bij zijn zal dat zeker heel anders zijn, die zullen het absoluut niet prettig vinden al die kijkers, ben ik volkomen met je eens.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:08

Toevallig staat er vandaag in de krant een bericht over een brand hier in de buurt:

De brand in het historische pand aan de Rode Landsweg brak rond half tien uit.
......
Voor de brandweer was er geen houden meer aan.
.......
Bijkomstig probleem was de snelle toestroom van 'ramptoeristen'.
Daardoor kwam het verkeer op de Bovenweg muurvast te staan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:34

...en als het verkeer muurvast komt te staan, en er blijken extra hulpverleners nodig te zijn, leg me dan maar eens uit hoe die er snel genoeg langs kunnen, ziedaar het kwaad dat ramptoerisme doet. :)*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:34

Er is met ramptoerisme overigens een verschil tussen individuele psychologie en massapsychologie. Als er al veel mensen aan het kijken zijn, "wil" de rest meekijken. Is een slechte gewoonte, maar mensen zijn vaak kuddedieren. Wil niet zeggen dat je het gedrag dan goed moet keuren.

Veel mensen hebben er kennelijk behoefte aan om te gaan kijken. Hoewel dat op een of andere manier al een stuk minder is als iemand met een machinegeweer staat te zwaaien.Is misschien ook een probleem van de journalistiek. Veel mensen hebben misschien zoveel tabak van hoe zwaar feiten verdraaid worden door de media, dat ze graag zelf getuige van de eerste orde willen zijn. Kennelijk levert dat ook status op, want "ik heb het zelf gezien".

Waar we dus alert op moeten zijn, zijn juist die mensen die alles "zelf hebben gezien". Je kan gewoon vragen: "En, wat heb je er aan gedaan?" Als het antwoord een schouderophaal oplevert, dan weet je meestal al dat je met een ramptoerist hebt te maken, tenzij de persoon al op de onheilsplek was toen de ramp gebeurde. Waar het over gaat, is of wij ramptoerisme willen belonen. De meesten staan erbij om later bij de kop koffie of achter een glas bier (of via social media) een sterk verhaal te hebben.

Ik ben het ermee eens dat de mens zelf keuzes maakt, en niet principieel door instincten gedreven wordt. Ramptoerisme kan zelfs geen instinct zijn, want in een geval van een ramp zou het normale instinct "vluchten" moeten zijn. Maar misschien zijn we wel als konijntjes die verstijfd in een koplamp blijven kijken totdat de bumper van de auto hun het leven ontneemt. Ik denk dat ramptoerisme eerder een aangeleerd gedrag is, juist omdat je daarmee meer status kunt verwerven in de sociale groep. Als de rest van de sociale groep nu iets statusverlagends maakt van ramptoerisme, dan zou het feitelijk vanzelf op moeten houden.

Om het van hogerhand te verbieden is mijns inziens moeilijk. Je krijgt dan juist mensen die rebels worden en trots zijn op het feit dat ze de wet breken. In sommige kringen is dat weer statusverhogend.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:11

joostvangestel schreef:
Om het van hogerhand te verbieden is mijns inziens moeilijk. Je krijgt dan juist mensen die rebels worden en trots zijn op het feit dat ze de wet breken. In sommige kringen is dat weer statusverhogend.

Inderdaad, valt mij ook altijd op dat mensen er "groot" op gaan om de normen en waarden te negeren of geweld aan te doen. Rare ontwikkeling maar gelukkig bijna alleen te zien in bepaalde kringen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 01:36

Wij stonden donderdag ook vast achter een ongeluk. Eerst dachten we dat we in de "kijkersfile" stonden omdat er aan de andere kant van de snelweg een paar auto's in de kreukels stonden. Maar later (Na ongeveer 10min echt geen beweging en verkeer van de andere kant dat ging druppelen) realiseerden we ons dat wij het Kijkersongeluk zagen en dat wij dat achter het "echte ongeluk" stonden. Maar daar stonden ook echt mensen een partij achterlijk te doen. Wij stonden op de rechterbaan en zo af en toe kwam er een auto van de hulpdienstelang met een snelheid dat alle auto (en ook de vrachtwagens) er gewoon van bewogen stond er een man met twee kinderen op de vluchtstrook te loeren 8)7 8)7 . Niks mis mee toch ramptoerisme :Z .

IK snap niet dat mensen het zich echt niet voor kunnen stellen dat dat als slachtoffer vervelend is. Als je het intressant vind is er toch ook voldoende beeldmateriaal wat wel met toestemming van het slachtoffer te bekijken valt?? Ben zelf ook wel eens flauw gevallen op een redelijk drukke plek, daar merkte ik toen op het moment niet veel van maar ik vond zou het daarna toch wel vervelend hebben gevonden als er mensen mij aan aan het gapen waren. En het was ook niet leuk voor mijn zus (en mijn nichtjes) weer ik samen mee was op dat moment.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:38

Ik ben 2-3 jaartjes terug aangereden. Op de scooter, door een auto. Ik heb toen ook een heuse file veroorzaakt. Ik voelde me onwijs ongemakkelijk. Ik was namelijk helemaal bij, mocht alleen niet bewegen ivm mogelijke hersenschudding en botbreuken (paar van opgelopen, overigens, in mijn been en arm). En dan met al die mensen die uitstappen en laf op 10 meter afstand blijven kijken... ik voelde me vreselijk.

Sindsdien kijk ik wel uit om zelf uitgebreid te kijken, hoor. Natuurlijk vind ik het stiekem wel interessant om te weten wat er gebeurd. Maar als je daar ligt is het echt niet fijn.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:50

Ik heb vorig jaar een heftig ongeluk gehad, ik was met mijn scooter op een auto geknald. Heel veel mensen eromheen, ik was zelf niet bij (pas in de ambulance) maar achteraf vond ik het echt niet leuk al die mensen eromheen.

Aan de andere kant zou ik zelf ook gaan kijken als ik een ongeluk tegen zou komen. Niet omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik het interessant vind hoe de hulpdiensten te werk gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:01

itsinmygenes schreef:
omdat ik het interessant vind hoe de hulpdiensten te werk gaan.

Ga dan naar een demo of open dag :)*

Respecteer de privacy van slachtoffers en laat de hulperleners hun werk doén.
Beheers je primitieve nieuwsgierigheid en toon dat je tot de soort sapiens behoort.

Mijn voorstel naar hulpverlenersorganisties voor demos en open dagen ís al meermalen geweest dat dan ook getoond wordt dat hulpverleners tijd, middelen en moeite moeten steken in het ramptoerisme.

Ondertussen stel ik voor dat hulpverleners alle kijkersongevallen niet te helpen tot het eerst ongeval volledig afgehandeld is.
Voor de :o? Dat is cynisme :)*

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:50

itsinmygenes schreef:
Niet omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik het interessant vind hoe de hulpdiensten te werk gaan.

Daar begrijp ik dus geen bal van, ik noem dat jezelf verlekkeren aan andermans ellende onder het mom van interesse.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:06

Betteke schreef:
itsinmygenes schreef:
Niet omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik het interessant vind hoe de hulpdiensten te werk gaan.

Daar begrijp ik dus geen bal van, ik noem dat jezelf verlekkeren aan andermans ellende onder het mom van interesse.

Zo noem jij het maar een ander niet. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:10

Ik houd niet van ramp toerisme, maar dat komt omdat ik het niet eerlijk vind tegenover de slachtoffers die erbij betrokken zijn. Laatst was er brand in de straat, tja toen ben ik toch wel even gaan kijken, maar kan me heel goed voorstellen dat die mensen waar de brand was het vervelend vinden als er allemaal mensen komen kijken..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:24

saskiakefie schreef:
Ik houd niet van ramp toerisme, maar dat komt omdat ik het niet eerlijk vind tegenover de slachtoffers die erbij betrokken zijn. Laatst was er brand in de straat, tja toen ben ik toch wel even gaan kijken, maar kan me heel goed voorstellen dat die mensen waar de brand was het vervelend vinden als er allemaal mensen komen kijken..

Je houdt er dus niet van maar zelf doe je het ook? Wat heel veel mensen hier bedoelen is dat er in ieder mens wel een 'vleugje' ramptoerisme zit. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:27

nee klopt, maar dat kwam omdat wij in een dorpje wonen en dus de straat bedoel ik een paar huizen verderop. Het was dat m'n moeder ook nieuwsgierig was dat ik ff meegelopen was, anders was ik alsnog niet geweest.
Ik weet niet of er in ieder mens echt ramptoerisme zit, ik denk dat het meer te maken heeft dat mensen nieuwsgierig zijn. :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:33

Betteke schreef:
itsinmygenes schreef:

Ik wil volgend jaar geneeskunde gaan studeren, zoiets vind ik gewoon interessant, omdat ik er misschien wat van kan leren.
Als je dit niet begrijpt vind ik het raar, want de enige andere reden die ik kan bedenken dat mensen om een andere reden komen kijken is om te helpen (wat je echt niet meer zal kunnen, als je zelf geen dokter bent en als er al 20 mensen bij staan) of omdat ze het wél leuk vinden. Dat vind ik dus wel echt raar. :?
Laatst bijgewerkt door itsinmygenes op 24-04-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:34

Huertecilla schreef:
Ga dan naar een demo of open dag :)*

Respecteer de privacy van slachtoffers en laat de hulperleners hun werk doén.
Beheers je primitieve nieuwsgierigheid en toon dat je tot de soort sapiens behoort.

Mijn voorstel naar hulpverlenersorganisties voor demos en open dagen ís al meermalen geweest dat dan ook getoond wordt dat hulpverleners tijd, middelen en moeite moeten steken in het ramptoerisme.

Ondertussen stel ik voor dat hulpverleners alle kijkersongevallen niet te helpen tot het eerst ongeval volledig afgehandeld is.
Voor de :o? Dat is cynisme :)*

Grappig dat heel veel mensen nu zo reageren, maar dat toen ik bewusteloos op de grond lag wel iedereen die ook maar in de buurt was kwam kijken :+

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:52

Mijn dochter studeert geneeskunde en is nog nooit bij een ongeval gaan kijken, dat is imo dus een rare reden om de ramptoerist uit te gaan hangen.
En nee MamboBeach niet in ieder mens zit een vleugje ramptoerist, in mij in ieder geval niet. En voor je denkt "leuk" in te kunnen koppen, ik ben een normaal mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:19

nou, ik denk dat er in iedereen toch wel een vleugje ramptoerisme zit, maar er zit een verschil tussen en vleugje en een dosis waar je u tegenzegt.

kijkersfiles kan ik enogszins begrijpen, ik zou mss ook langzamer gaan rijden omdat mijn aandacht er toe getrokken wordt, ik kijk genoeg rampenfilms, en als er ergens een ramp plaatsvindt... Staat 't nieuws ook 24/7 aan. Dus nee, ik ben echt niet Roomser dan de paus.

Maar je fiets pakken om te gaan kijken, of er om heen blijven hangen. Ik snap de lol er echt niet van, en ik vind het ook egoïstisch en asociaal gedrag. Of toen met de vuurwerkramp in Enschede, dat de volgende dag allerlei mensen naar Enschede gingen om de situatie eens te bekijken.

Hoe het uberhaupt in je opkomt , denk ik dan :P

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:26

Dat vind ik normale interesse Menino, als je op tv de rampen bekijkt en niks is zo leuk om in je eigen veilige huiskamer een rampenfilm te kijken. Maar dat noem ik geen ramptoerisme, het daadwerkelijk in de auto gaan zitten of de fiets pakken om de plek des onheils te bekijken dat vind ik net als jij onbeschoft/egoistisch en asociaal. Maar goed, hier heet dat interesse in de hulpverlening, waarom dan niet gewoon op internet zoeken naar rampen?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:02

Betteke schreef:
Dat vind ik normale interesse Menino, als je op tv de rampen bekijkt en niks is zo leuk om in je eigen veilige huiskamer een rampenfilm te kijken. Maar dat noem ik geen ramptoerisme, het daadwerkelijk in de auto gaan zitten of de fiets pakken om de plek des onheils te bekijken dat vind ik net als jij onbeschoft/egoistisch en asociaal. Maar goed, hier heet dat interesse in de hulpverlening, waarom dan niet gewoon op internet zoeken naar rampen?

Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat die met de fiets gaat om naar een ongeluk o.i.d. te kijken. Dat is ook echt niet normaal.
Ik bedoelde ramptoerisme in de zin van als je ergens langs rijdt, dat je kijkt wat er aan de hand is. Ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat mensen serieus ergens naartoe gaan voor een ongeluk >;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:04

Lees de openingspost dan maar eens, de TS is dus op de fiets gestapt.