Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:57

Ik woon tussen de koeien en de schapen hier in dit dorp. Heb om de hoek al jaren een stel varkens staan, die heerlijk op een veldje rond kunnen lopen en hun stalletje met prut in kunnen wanneer ze willen. Ze gillen niet, hoor, niet zoals ik daar gehoord heb. Daar was wel degelijk stress destijds. Ik hoor vanuit huis de koeien hier op het land. En ja, die loeien. Vooral 's morgens vroeg, als de straat nog stil is. Prachtig vind ik dat. Maar dat is ook niet te vergelijken bij de herrie daar. Ik overdrijf helemaal niet. Ik heb het zelf jaar in, jaar uit aangehoord. ;(
Het was keiharde industrie daar. Niets meer, niets minder. En nee, ik heb er niets mee. Niet met de manier van houden van die dieren, niet met vlees en niets met slachten op de massa manier. Dat is mijn goed recht, naar wat ik zelf meemaak en heb meegemaakt. :j

Jolliegirl

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:55

Loop jij eens bij die varkens binnen, en raak er eens één aan op zn kont.
Doe daarna je oren maar dicht want dan begint de hele meut.

En tuurlijk hebben varkens stress als ze op z'n grote meut zijn.
Maar dat is niet de stress van : Whaa mn kop gaat er zo af
Dat is stress ivm onbekend terrein, andere mensen...
Varkens zijn zeer intelligent!

Het is ook maar net hoe jij zelf met je beest omgaat, een varken wat heel zn leven goed behandeld is, zal rustig zijn in een slachthuis.
Zie op youtube maar het programma '' eet smakelijk '' met het varken.
Varken gaat rustig slachthal binnen... doet niets... :) geen stress....

Het is ook jouw goed recht twiggy.
Maar volgens mij heb jij nog nooit een slachthuis van dichtbij gezien?(let : dit is een vraag, geen conclussie)
Ik zie jou namelijk enkel keikeikeihard roepen..... Maar dit is niet vanuit ervaring denk ik....
Want je hebt óók goede boeren, goede fokkers, goede slachthuizen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:15

Jolliegirl, de tijd dat ik een slachthuis 'van dichtbij' heb meegemaakt was in de jaren 80 en 90. Daarna werd het slachthuis in Hilversum gelukkig gesloten. Een bekende van me werkte destijds regelmatig in het slachthuis, vakantiewerk, en naast dat zijn handen vaak onder de ontstekingen zaten (van het varkensvlees), was hij ook niet bijster enthousiast over wat die beestjes daar meemaakten. En dan druk ik me nog mild uit. Vraag me niet waarom hij met blote handen werkte, het gebeurde blijkbaar. Kan er niet meer van maken. Hopelijk is het nu anders, maar ik vraag me dat ernstig af, omdat vrijwel nergens gefilmd mag worden. Als ik op een gemiddelde veemarkt kijk en ik zie hoe daar met de dieren omgegaan wordt, dan springen de tranen in mijn ogen.

Het feit dat varkens (of andere dieren) stress krijgen van onbekend terrein, vind ik overigens al erg genoeg, omdat er dus zo met dieren in het algemeen al wordt omgegaan. Nogmaals, ik ben tegen de bio-industrie, ik ben tegen de intensieve veehouderij, die maar groter en groter lijkt te worden. Voor die dieren is dat echt geen goede ontwikkeling, hoor. Moet je kijken hoeveel dieren er kapot gaan, als er weer eens zo'n megastal in de fik staat. Elke keer schrik ik weer van die aantallen. Zoveel, zo ontzettend veel. Heb laatst een interessante docu gezien over dat die megastallen amper beveiligd zijn tegen zaken als brand. Dat vind ik ook zeer dieronvriendelijk. Overigens heb ik de serie 'Eet Smakelijk' aardig gevolgd en ik ga er nog steeds geen vlees van eten (terwijl ik het vroeger als jong kind heerlijk vond). Nogmaals, ik vind slachten an sich niet diervriendelijk, omdat je levende wezens vermoord, die daar niet om gevraagd hebben. Ik snap wel dat het moet, maar het woord 'diervriendelijk' past er gewoon niet bij. Hoe je het ook doet. Hooguit waarom je het doet, kan het al dan niet nog iets 'diervriendelijks' hebben. Ik vind een dier wat lijdt en uit zijn lijden verlost mag worden toch iets anders dan een dier wat blijkbaar geen recht heeft op leven, omdat iemand vlees wil eten. Moet een ieder verder zelf weten, maar ikzelf heb bewust gekozen hier niet aan mee te doen.

En natuurlijk heb je goede boeren, goede fokkers, goede slachthuizen.... Maar helaas werkt het niet overal zo. Niet iedereen is bezig met het welzijn van die dieren. Heb blijft een feit dat het daar uiteindelijk gewoon gaat om geld verdienen. Niets meer, niets minder. Het is geen romantisch vak ofzo.

Bij ons op stal hebben de lammetjes nog een fijn leven buiten die paar maanden dat ze mogen leven, in vergelijking tot al die kippen en varkens die het daglicht niet of nauwelijks zien. Ga me niet vertellen dat die beesten het zo goed hebben, want dat is onzin!

Over hoe het in andere landen toe gaat, maar niet te spreken, dat is helemaal ver-schrik-ke-lijk. Maar ja, mensen willen goedkoop vlees, het mag allemaal niets kosten. ;(

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:58

mooi zo, de PVDA fractie zet toch door met het stemmen voor een verbod op ritueel slachten, is gewoon middeleeuws om voor een gebruik een dier maar pijn te laten leiden, de tijden zijn veranderd gelukkig

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:23

slimmerik schreef:
Marije_jiplover schreef:
En vrijheid van godsdienst vind ik prima, maar vind jij het dan ook goed dat er nog kinderen geofferd worden? Of kinderen onverdoofd besneden, omdat we dan nu eenmaal ook al 2000 jaar zo doen?

Ik zie het verschil nog wel tussen mens en dier. Zal ze ook nooit met elkaar vergelijken.

.

Ik zie ook het verschil: alleen mensen zijn soms opzettelijk beestachtig ;-)
Een dier voelt net zo veel pijn als een mens. Waarom moet het wezen dan zo gruwelijk behandeld worden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:45

Wij werken ook met blote handen twiggy, ik snap niet wat je hiermee bedoeld?

Tevens kies je er niet voor om je dier dood te laten schieten.....
Als je een keus had, koos je niet voor de dood.
Hier neemt men afscheid omdat ze niets anders kunnen.
Dan vind ik het doodmaken diervriendelijker dan te laten leven met pijn en gevolgen.

Ben benieuwd hoe de stemming gaat verlopen....
Echt.. van mij mag er een verbod op komen..
Dan raakt nederland een hoop slachthuizen kwijt, en krijgen de nette slachthuizen meer te doen, en zal alles wat gaan veranderen hopelijk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:22

Jolliegirl schreef:

Dan vind ik het doodmaken diervriendelijker dan te laten leven met pijn en gevolgen.

Dan raakt nederland een hoop slachthuizen kwijt, en krijgen de nette slachthuizen meer te doen, en zal alles wat gaan veranderen hopelijk!

Zucht..... LEES mijn posts nou eens goed door, Jolliegirl!!!
Ik heb toch echt duidelijk gezegd dat er voor mij nog een wezenlijk verschil is tussen een dier uit zijn lijden verlossen (wat je ziet bv in Nijkerk bij die excursies van jou) of dieren uit de intensieve veeteelt slacht, die daarvoor al zo'n rotleven gehad hebben. Want DAAR ben ik zo tegen, die bio industrie e.d. Daarnaast heb ik helemaal niets met onverdoofd slachten. Dat verbod moet er zeker komen. :j

Ik weet dat de eigenaar van Nijkerk het met de grootste zorgvuldigheid doet. Ik heb daar al eens een prachtig verslag van gehad van een bekende van me, die daar ook mee naar toe geweest is. Prima! Fijn, dat het zo kan. Maar ik geloof er absoluut niet in dat het overal zo gaat en zeker niet wat de bio-industrie e.d. betreft. Bij zoveel dieren gaat er echt wel eens wat fout, dat wordt ook bevestigd door mensen uit die industrie.

Ik heb de keuze die ik voor mijn paard misschien ooit zou moeten maken al uitgelegd. Mede omdat ik de laatste maanden meerdere paarden rustig heb zien inslapen. Want ja, dat kan echt. Ben er zelf bij geweest. Kwestie van goede DA die goed verdoofd, dan slapen ze heel vredig in en kun je rustig afscheid nemen in bv een box met veel stro en rust om je heen. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat mijn paard als het zijn tijd is, omvalt in het land en meteen weg is. Tussen zijn vriendjes, in zijn eigen omgeving. Want ook dat heb ik de laatste maanden een paar keer van dichtbij meegemaakt met een paar oude pony's. Er is geen mooiere manier om te gaan voor een paard, dan dat..... en als het dan toch moet, dan het liefst maar zo. :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:09

Ik heb jouw post goed gelezen, Ik bedoel het ook niet als aanval.

Ik stel alleen een vraag wat je bedoeld met blote handen?

Ik hoop ook dat mijn pony gewoon omvalt en weg is, als het zijn tijd is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:14

Dat die klasgenoot van mij in die slachterij werkte met zijn blote handen en zulke ontstekingen kreeg van (wat hij mij vertelde) het varkensvlees. Handschoenen lijken mij dan een stuk hygienischer en prettiger. ;)

Ik lees ook dat dat eigenlijk moet, handschoenen. Dat er bij veel slachterijen niet goed wordt omgegaan met de regels rondom veiligheid en als ik dit hoor/lees me dat ook afvraag over de hygiene.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:17

Nou, prettiger zijn ze zowiezo niet.
Maar hygienisch vind ik dat idd niet.....van die vriend...

Handschoenen is niet verplicht.
Daar kan je zo rottig mee werken. Je moet dingen kunnen voelen met het slachten.
Ook met het uitbenen, je ziet wel slagers met beschermende handschoenen. Nou ik vind dat voor geen meter werken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:16

Handschoenen zijn idd niet wettelijk verplicht. Wel dien je hygiënisch te werken, dus regelmatig handen wassen + ontsmetten. Ook als je wel handschoenen gebruikt, overigens.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:18

Jolliegirl schreef:

Ik denk toch wel dat er een groot verschil met met mensen die hun geliefde paard komen brengen of de echte massa slachtdieren . Want dat laatste is te gruwelijk voor woorden.

Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan het slachthuis zelf.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:20

Ragdollcat schreef:
Ik ben er helemaal voor.

Waarom?: kijk maar overal op de wereld bij slachthuizen waar ze halal geslacht worden, niets dan wrede behandelingen en mishandelingen en dat is helemaal niet de bedoeling van halal slachtingen.

-levend de ogen uitprikken/steken
-neersteken met een mes, zelfs een buik openrijten, als het dier nog staat.
-staarten dubbelklappen dat ze breken
-aan de achterpoten de achillespees doorsnijden zodat ze moeilijk nog kan lopen
-schapenpoten opzettelijk vóór de slacht eigenhandig breken zodat ze niet meer kunnen weglopen
-dier wat er ligt te stikken met open halzen, de staart insnijden en of zelfs afsnijden, dan spartelen ze weer van nog meer pijn
-bij runderen wat kosjer geslacht werden en nog bij leven de tong er diep uitsnijden en wegwerpen in een
afvalbak/opvangbak, maar wachten tot het echt dood is, ho maar.
-hardhandig slaan en schoppen en stompen zelfs tegen weerloze dieren die op de grond liggen
-dieren worden geslacht waar soortgenoten bij staan te kijken, wat ook weer niet mag van de koran
-de koeien worden in het verre oosten gewoon bij leven aan hun achterpoten halfhoog opgehangen, en dan pas worden ze gekeeld,
hele rijen lang koeien.

Echt mij maak je echt niet meer wijs dat ze netjes ermee omgaan, ik vind: hup de pin erin en dan pas als het dood is mag je erinsnijden maar niet bij leven zeg aub. Dit is gewoon pure martelen en dierenmishandeling 1e klas.

Het wordt hoog tijd dat ze met de tijd mee gaan wat betreft dodingsmethoden en vriendelijkheid tegenover de slachtdieren.

Dat van de kelen doorsnijden dat is iets van 3000 jaar oud, toen was er niets anders mogelijk.

Ze weten dondersgoed dat ze iets doen wat absoluuuuuut niet normaal is/mag, want ze worden woedend als ze doorhebben dat men ze stiekem filmen.

Echt mensen die dit doen zijn echt geen mensen. Wat een vreselijke wezens. Wat zou ik al die handelingen graag bij hun uitvoeren. Onschuldige dieren zo behandelen. Zo verdien je zelf een gruwelijke dood, echt waar.

En inderdaad, als het zo diervriendelijk zou zijn mocht iedereen er wel filmen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:04

Dit heeft niet met diervriendelijkheid te maken, het wel of niet mogen filmen.

De slachthuizen waar ik binnenkort heen ga mag ik ook geen beeldmateriaal maken...
Maar... ik mag wel naar binnen!
Terwijl ze weten dat ik in Nijkerk ook sta, op bokt zit, en een website over de slacht heb...

Ze laten me echt niet zomaar binnen als er dingen niet goed zijn....
En ik heb geen afspraak datum.... Ik ga mee wanneer het mij uitkomt, en dit weet de slachterij niet vantevoren...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:32

Als iedereen die halal dieren slachten de dieren netjes behandelen vóór en tijdens het slachten/doden en het dan ook echt goed doet, maar helaas gaat de vlieger niet op, ze houden zich niet allemaal aan wat het geloof ze voorschrijven en de dieren worden gruwelijk mishandeld/gepest/gemarteld.

Ze weten niet met de dieren om te gaan, alleen hoe ze te doden en het vlees verwerken.

Dat vind ik heel erg voor de dieren.

Ik ken zelfs iemand die meemaakte dat iemand een schaap mee naar huis nam en in de badkamer ging slachten, nou vreselijk wat daar allemaal gaande was: mesje was klein en onscherp en en dier leed enorme stress en pijnen, rochelen en stikken in eigen bloed en rondlopen en spartelen alles................zeker wel een half uurtje tot ie eindelijk dood was, dus hoezo controle? er worden evengoed schapen in badkamers eigenhandig geslacht door amateurs, vreselijk ik was dan ook boos, hoe kunnen ze? en dat in het hier en nu....................

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:23

Doodbloeden een half uur? Da's wel overdreven lang....
Een schaap heeft niet zoveel bloed dat er een half uur lang bloed uit de keel kan stromen...
Dat maak je mij echt niet wijs...

Wel gruwelijk... dit gebeurt helaas....

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:54

http://www.geenstijl.nl ............grrrr en dat van de VVD ... van groenlinks met hun multiculti gezeur had ik het wel verwacht (al kunnen ze dat groen wel weg laten) maar de VVD is liberaal gvd -:(- -:(- -:(-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:03

Jolliegirl schreef:
Een schaap heeft niet zoveel bloed dat er een half uur lang bloed uit de keel kan stromen...

Het heeft echt een half uurtje geduurd maar ik zal je de details besparen, want het was te erg. En dat alleen maar omdat het mesje te klein en te bot ging alles mis, t arme schaap.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:17

Ragdollcat schreef:
Jolliegirl schreef:

Het heeft echt een half uurtje geduurd maar ik zal je de details besparen, want het was te erg. En dat alleen maar omdat het mesje te klein en te bot ging alles mis, t arme schaap.

Wat erg, dat mensen tot dat soort dingen in staat zijn is echt gruwelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:24

Boras schreef:
Het gaat niet zozeer om halal vlees (80% van de dieren waar dit van afkomstig is wordt voor het slachten bedwelmd)alswel om koosjer vlees. Bij halal vlees mag voor het dier waarvan het afkomstig is voor het slachten namelijk bedwelmd/verdoofd worden. Bij koosjer vlees is dit niet toegestaan. Het verbod zal dus vooral voor de Joodse mensen onder ons een groot probleem opleveren.

Dat geldt vooral voor de orthodoxe Joden hoor.

Er staat nergens in de Thorah dat het dier niet verdoofd mag worden, er staat wel dat het verbloeden goed moet gebeuren, omdat wij absoluut geen bloed mogen eten.

Maar dat is bij de joden altijd een issue geweest: orthodoxe Joden zullen ook geen eten aannemen dat niet door een Jood is bereid. Dat is helemaal niet conform de Thorah, waarin juist staat dat je niet iets mag weigeren wat je uit gastvrijheid aangeboden wordt.

Ik eet koosjer, en dat zal ik blijven doen ook. En ik ben tegen onverdoofd slachten. Een pin door het hoofd schieten, daar wordt het vlees niet slechter van, en voor het verbloeden heeft het geen negatieve invloed. Ik koop mijn rundvlees gewoon bij de boer. Ik kijk wel altijd of er geen bloed in zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:29

Yamcha, ik weet nog goed dat ik het er met jou over had in Nijkerk!
Jij hebt mij alles toen zo haarfijn uitgelegd!

Koosjer mag je dus wel verdoven(pin door het hoofd, hersendood maken), mits het verbloeden gedaan wordt bij een kloppend hart!
Zo zeg ik het goed toch?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:43

Dan vraag je je toch af waarom er dan nog zoveel weerstand is tegen zo'n verbod. Zowel bij Joden als Moslims is een groot deel van de mensen het eens met verdoving, dus waar komt die weerstand vandaan?

Zou het gewoon een machtsmiddel zijn, of aandacht vragen? Net zoiets als die eeuwige roze dagen? Of vanuit de politiek een manier om aandacht te krijgen en lekker dingen te kunnen roepen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:23

julius_juut schreef:
Dan vraag je je toch af waarom er dan nog zoveel weerstand is tegen zo'n verbod. Zowel bij Joden als Moslims is een groot deel van de mensen het eens met verdoving, dus waar komt die weerstand vandaan?

Pavlov reactie op alles wat met religie te maken heeft. Dat je je dieren netjes moet behandelen staat keurig in het boek, maar dat dat ook op het slachten zelf van toepassing is schijnt moeilijker te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:40

Jolliegirl schreef:
Yamcha, ik weet nog goed dat ik het er met jou over had in Nijkerk!
Jij hebt mij alles toen zo haarfijn uitgelegd!

Koosjer mag je dus wel verdoven(pin door het hoofd, hersendood maken), mits het verbloeden gedaan wordt bij een kloppend hart!
Zo zeg ik het goed toch?

Helemaal correct :j

Het gaat om het verbloeden, dat dat goed gebeurt, omdat wij geen bloed mogen eten :)

Het woord koosjer betekent 'zuiver'. Dat slaat niet alleen op het slachten, maar ook op het omgaan met de dieren. Wij mogen bijvoorbeeld geen varkensvlees eten, ik geloof ook echt dat dat niet goed voor je is. Dat betekent niet dat wij geen varkens mogen houden (of konijnen, of paarden). We mogen ze alleen niet eten.

Je moet ze koosjer slachten, en dat is niet alleen het verbloeden, maar ook slachten op een diervriendelijke, eerlijke manier. Ik vind een schot dus helemaal prima, omdat het dier dan hersendood is, en niets meer voelt. Het hart moet blijven kloppen, zodat al het bloed eruit kan. Maar je moet ook koosjer omgaan met de dieren, ze goed, natuurlijk voedsel geven, voedsel dat gezond voor ze is. Je moet op een eerlijke, vriendelijke manier met ze omgaan. Ze zijn net als wij schepselen van God, en dat we ze mogen eten, betekent niet dat we ze als oud vuil mogen behandelen.

Mijn honden heb ik per 2, omdat honden roedeldieren zijn, en ik niet geloof dat het goed voor ze is om zonder soortgenoten te leven. Ik voer ze op een natuurlijke manier, hele prooidieren, zoveel mogelijk rauw. Ik geloof dat dat goed is voor ze. Tot nu toe lijkt dat ook te kloppen, ze zijn kerngezond, groot, zien er geweldig uit, en ze zijn zeer tevreden, en (dus) erg vriendelijk.
Mijn paard leeft in een (kleine) kudde, en ook zij eet zoveel mogelijk natuurlijk voedsel. En ook zij is tevreden en vriendelijk. Ook dát valt voor mij onder koosjer. Nu is geloofsbeleving voor een ieder persoonlijk, uiteraard.
Maar ik ben er zeker van dat het niet de bedoeling van de Schepper is om dieren een langzame en zeer pijnlijke dood te bezorgen, omdat wij ze mogen eten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:45

Yamcha schreef:
Wij mogen bijvoorbeeld geen varkensvlees eten, ik geloof ook echt dat dat niet goed voor je is.

Je kent me, dus je weet dat dit niet aanvallend is.

Maar ik eet wel varkensvlees... en ik ben ook gezond.
Wat is de reden erachter?

Vind dit wel even een mooi bijkomend discussiepunt vanuit het geloof, ook ivm het koosjer slachten.