Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:37

De Google Ads hieronder: over een bepaalde pensionstal die zou 5 sterren hebben voor paard en ruiter.. als ik op 'Paardenfaciliteiten' klik snap ik niet waar die 5 sterren voor de paarden voor staan. Ik denk dan meteen aan de opmerking van Cowgirl hierboven over die manege met stallen met gouden knoppen.
Ja; 5 sterren voor de ruiter dus..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:17

e_horse schreef:
De Google Ads hieronder: over een bepaalde pensionstal die zou 5 sterren hebben voor paard en ruiter.. als ik op 'Paardenfaciliteiten' klik snap ik niet waar die 5 sterren voor de paarden voor staan. Ik denk dan meteen aan de opmerking van Cowgirl hierboven over die manege met stallen met gouden knoppen.
Ja; 5 sterren voor de ruiter dus..

Ruime parkeerplaat.
Vrouwvriendelijk verlichting buiten.
Grote kantine.
Geen strootjes op de gang is weer een punt, net als een wasstraat.

Er bestáán helemaal geen toetsnormen voor de paarden zelf. Verder dan ziet er mooi uit gaat men niet.
Dat is onbegrijpelijk vanuit paardenwelzijn bekeken want er is gedegen wetenschappelijk onderzoek over houden <-> gedrag bij paarden. Zelfs over de relatie tussen het gedrag en de vórm van de weide.
De ruiterij weet het niet, niet eens dat het bestaat en de bedrijfssector wil dat graag zo houden.

Heb jij in één manege of waar ook in de hele bedrijfssector paard de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier gezien? Een kaart op de stal hoeveel weidegang dat paard gehad heeft die dag?
Een bord met ´pas op schopt´ is waarschijnijker.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-04-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:24

mika11 schreef:
Cowgirl:
Zoals jij het nu beschrijft, dat bedoelde in nu ook precies.
En dat is ook wat ik wilde zeggen dat 24/7 niet zaligmakend is.

Je moet lézen.

24/7 met soortgenoten buiten is het optimum. Het optimum is de maatlat.
24/7 is net wél ´zaligmakend´ en alles minder is een compromis.

We weten niet hoeveel schade hoeveel minder oplevert, alllen dat veel minder heel veel schade oplevert.
Zonder informatie over wat wel/niet hoeveel minder welzijn oplevert kan je niet zomaar in je eigenleang roepen dat ´een nacht op stal is niet schadelijk´.
´s Winters en ´s nachts op stal is 2/3de beperking van vrijheid in paardzijn.

Het is evident dat de ruiterij niet in het minst streeft naar het optimum voor het paard.
Dat is heel erg en zou tot :oo moeten leiden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:47

mika11 schreef:
Cowgirl:

Op deze manier kun je geen zaken vergelijken.
Jij hebt het over verwaarlozing en dat kan overal voorkomen. Waar slaat het op om dan 24/7 buiten af te keuren :+ ?

24/7 buiten en verwaarlozing is niet zaligmakend.
24/7 op stal en verwaarlozing is niet zaligmakend.
16/7 op stal 8/7 buiten en verwaarlozing is niet zaligmakend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:06

Dani_ schreef:
Waar slaat het op om dan 24/7 buiten af te keuren :+ ?

24/7 buiten en verwaarlozing is niet zaligmakend.
24/7 op stal en verwaarlozing is niet zaligmakend.
16/7 op stal 8/7 buiten en verwaarlozing is niet zaligmakend.

24/7 in een sociale groep buiten, onder toezicht en met goede zorg mbt alles wat nodig is mbt de universele vrijheden, is zaligmakend.

Het 24/7 in een sociale groep buiten is een welzijnsrecht. Alles minder is een compromis in ons mensenbelang.
De verantwoordelijkheid voor dat toezicht en zorg leggen we onszelf op omdat het een gedomesticeerde diersoort betreft die we in ons mensenbelang binnen een omheining houden.

Wat zaligmakend is, is helder.
Wat overblijft is hoeveel compromis wij in ons eigenbelang acceptabel vinden.
Om dat te kúnnen vinden is kennis nodig. Kennis van het ethogram van het paard en van de prijs in welzijn welke het paard betaalt voor hoeveel compromis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:26

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:
Cowgirl:

Je moet lézen.

24/7 met soortgenoten buiten is het optimum. Het optimum is de maatlat.
24/7 is net wél ´zaligmakend´ en alles minder is een compromis.

We weten niet hoeveel schade hoeveel minder oplevert, alllen dat veel minder heel veel schade oplevert.
Zonder informatie over wat wel/niet hoeveel minder welzijn oplevert kan je niet zomaar in je eigenleang roepen dat ´een nacht op stal is niet schadelijk´.
´s Winters en ´s nachts op stal is 2/3de beperking van vrijheid in paardzijn.

Het is evident dat de ruiterij niet in het minst streeft naar het optimum voor het paard.
Dat is heel erg en zou tot :oo moeten leiden.

s'nachts op stal moet in mijn geval....het is kiezen tussen 2/3 beperking van zijn vrijheid of helemaal opengeschuurd zijn vanwege zijn zomereczeem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:40

geerke schreef:
s'nachts op stal moet in mijn geval....het is kiezen tussen 2/3 beperking van zijn vrijheid of helemaal opengeschuurd zijn vanwege zijn zomereczeem.

Dus omdat jij kiest voor paardhouden in een gebied waar een vervelende insektendruk is, waar paarden zelf niet zouden leven, staat jouw paard ´beter´ binnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:46

Huertecilla:
Wat fel elke keer op mijn reacties :?
Als je 1 bladzijde terug gaat, zie je hoe ik mijn paard heb gestald.
Daar VIND IK echt niks verkeerds aan.
Ik begrijp echt heel goed wat je bedoelt, ik heb je website helemaal gelezen.
Maar ik heb toch een compromis moeten sluiten en dat is dat mijn paard 's nachts binnen staat.
Misschien als de boer nog eens een zandstuk maakt of iets dergelijks waar ze 's nachts kan staan met een groepje, dan zou ik dat zeker doen!

De andere mogelijkheid is een andere stalling zoeken, maar dan kom ik ook bij stallen waar ze veel meer op stal staat, maar wel met veel meer luxe voor de ruiter.
Of 24/7 buiten hier in de buurt, maar dan op een klein weitje.
Nou, dat lijkt me nog minder.
Nu heeft ze overdag veel ruimte en weiland en een vaste kudde waar ze in staat.
Dan heb ik liever dat ze het overdag perfect heeft en 's nachts in stal.
Dan 24/7 buiten en dan net niet goed genoeg. (of ik moet een super plek vinden maar dat is nog niet zo)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:51

Voor de goede orde Geerke; dat was GEEN persoonlijke kritiek op joú :)*

Het is wel een schets van het perspectief dat je als paardhouder de keuze maakt voor hoe jouw paard leeft.
Hoe meer kennis, hoe beter je die keuze kan maken.
Hoe meer kennis VOORAF hoe meer dingen je niet hoeft te .... ´oplossen´ en je paard niet hoeft ie ´accepteren´.

Bezint over je paardenkennis voor je aan een paard begint is helaas geen onderwerp van de bedrijfssector paard.
Hoe meer mensen zonder benul een paard aanschaffen hoe meer omzet.
Enig idee hoeveel er in anti-insectenspray, ´vliegen´dekens, en oogkwastjes wordt omgezet?
De bedrijfssector paard zal in geen boek noch opleiding de boodschap willen dat de insektenverspreiding een punt is om te overwegen bij wel/geen paard kunnen houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:01

mika11 schreef:
Ik begrijp echt heel goed wat je bedoelt, ik heb je website helemaal gelezen.

Als je begrijpt wat ik bedoel heof je ook je vraag niet te stellen.

Citaat:
Maar ik heb toch een compromis moeten sluiten en dat is dat mijn paard 's nachts binnen staat.

Kijk, dáár gaan de de goede kant op.
Jij sluit een compromis.
Dat is geen ´moeten´.
Dat kan er een gevolg zijn van dat je op een rijdende trein zit. Van voortschrijdend inzicht.

Je moet mijn opmerkingen niet lezen als persoonlijke kritiek.
Wel als kanttekening bij dat jouw situatie een compromis is en ´goed genoeg´ op basis van wat jij vínd binnen jouw mogelijkheden en proriteiten.

24/7 in een sociale groep onder toezicht met zorg blijft de het optimum, zaligmakend.

Ruiters hebben allemaal tíg redenen om compromissen met paardwelzijn te sluiten.
Respect voor dierenwelzijn is een reden om dat eens kritisch te bekijken. Ook in de spiegel.
Zonder kennis is dat kansloos en waar geen wil naar kennis is, is ook geen weg naar begrip |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:41

Denk dat als je paarden houdt, je altijd érgens een compromis moet sluiten, en zeker in een dichtbevolkt kikkerlandje als Nederland. Ik persoonlijk vind dat geen probleem.
Punt is wel denk ik, als je je paarden in Nl paardgericht wilt houden, dat je zonder meer concessies moet doen aan je eigen comfort. Binnenbakken, solaria, kun je sowieso wel vergeten. Ik heb daar geen problemen mee, het betekent wel dat de paarden altijd buiten zijn, in mijn geval. Ik vind dat heerlijk.
Het betekent ook dat ik heel regelmatig loop te slepen met hooi en andere soorten ruwvoer, dat er áltijd wel iets te doen is.......
In het geval van Mika vind ik het compromis wat er is, goed. Ze heeft geen zandpaddock, en haar paard staat zoveel het kan (en dat is de hele dag) buiten. Het is een compromis wat gesloten is in het belang van de gezondheid van het paard, en dat vind ik nog heel iets anders dan een compromis sluiten in het belang van de ruiter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:19

Yamcha schreef:
Denk dat als je paarden houdt, je altijd érgens een compromis moet sluiten, en zeker in een dichtbevolkt kikkerlandje als Nederland. Ik persoonlijk vind dat geen probleem.

Weer twee van die voldongen feit,
Je hoeft helemaal geen compromis te sluiten; je kan ook concluderen dat je geen paard hoort te houden.

Op basis waarvan ´vind´ jij geen probleem?
Is 25-30%, tien jaar terug al, met stereotype gedrag door subotimale leefomstandigheden geen probleem?
Zeker de helft van de paarden in NL zou niet gehouden moeten worden (of niet zoals ze nu gehouden worden) wanneer je de definitie van dierenmishandeling er objectief, als niet ruiter, op toepast.
Dat is nog niet eens aan hoog niveau van welzijn getoetst.

Geen pobleem want NL is nu eenmaal een dichtbevolkt kikkerland of een el een groot probleem want er horen gewoon zoveel paarden niet (zo) gehouden te worden?!

Ondertussen houden ruiterij en bedrijfssector een welzijnsachterstand van 100 jaar in stand.
Waarom?
Als alles goed is, voldoen de leefomstandigheden toch al aan minimale welzijnsnormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:30

Heb je mijn eerdere berichten niet gelezen, HC? Dan zou je namelijk weten hoe ik erover denk :)*

Je kunt niet alles hebben, dat is het hele punt. Het is óf ruitergericht, óf paardgericht. Dus je zult érgens een compromis moeten sluiten. Ik kies voor paardgericht.
Maar het is niet zo, dat mensen in de Randstad bijvoorbeeld geen keus hebben...... (als in: maar er is geen ruimte, dus paard moet wel op stal, ik heb geen keus).
You do have a choice. You just don't like it. Geen paard hebben is ook een keus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:37

Yamcha schreef:
Je kunt niet alles hebben, dat is het hele punt.

...

Geen paard hebben is ook een keus.

Inderdaad.

Als je geen zoutwater-aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houden.

Dat is met landpaardjes niet anders.

Nu ruiters nog kennis van het ethogram van het paard opdat ze weten wat landpaardjes nodig hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:52

Ach...ik denk niet dat mijn paarden echt te klagen hebben met 5 hectare,schuilstal en boxen.
Ik neem het niet persoonlijk op hoor HC...ik had mijn fries ook kunnen verkopen...maar ik ben v ;) an mening dat ik hem ooit heb aangeschaft toen hij 8 maanden was en de verdere zorg draag voor hem tot zijn dood.
Ik ben vrijwillig slaaf van mijn paarden en zorg dat hij gewoon op tijd in zijn stal staat....waar hij overdag trouwens in en uit kan lopen wanneer hij wil.
En hij staat uit zich zelf inderdaad vaak binnen,te suffen met een hanglip.
En bij dat vrijwillige slaaf zijn hoort niet dat ik voor hem naar de kust verhuis.
Je kunt het egoistisch noemen...prima. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:03

Het ethogram had ik nog nooit van gehoord, maar nu weet ik het wel. Dus wel iets geleerd al.
Wat Yamcha zegt, helemaal perfect krijg je het nooit. Op de ene plek heb je veel dazen, andere plek veel huizen en weinig grond, kleigrond, ga zo maar door. Veel pensionstallen waar paarden dagdelen op stal staan.
Dat iedereen dan maar z'n paard verkoopt is een illusie, net zoals iedereen in Nederland zijn paarden kan houden volgens het ethogram etc. Iets wat nooit zal en kan gebeuren in Nederland.
Dus als je dat al weet, heeft het geen zin je daar druk om te maken. En mensen afkraken die hun paarden niet zo houden heeft ook geen zin.
Wel om te kijken welke compromissen je kan sluiten zodat het toch het meest paardvriendelijk is.
En heel veel mensen doen dat ook, en zo dat de paarden toch een goed leven hebben.

Als alle mensen die een paard bezitten, voldoende kennis hebben over het paard en het enthgram etc, kunnen ze met de mogelijkheden die ze hebben, proberen het zo goed mogelijk te krijgen.
En als je daar nu iemand mee helpt, daar heb je meer aan, dan alleen maar wijzen dat je het niet goed doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:49

Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL. Alsof ze in andere landen paarden zo fijn houden. Nou, in Zuid-Europa zijn ze ook niet altijd zo fijn met paarden (en andere dieren), hoor. :n (ik ben in Portugal, Spanje, Frankrijk, Italie, Slovenie, Kroatie, Griekenland en Turkije geweest. In Italie zou ik zelfs gaan wonen, daar heb ik jarenlang een relatie met iemand gehad, dus ik kan wel zeggen dat ik veel gezien heb). :)

Ik denk dat er in veel delen van NL prima plek is voor paarden buiten houden. Als ik alleen al hier in het dorp rondkijk (en de omliggende plaatsen) is er land zat. Er staat geen dier op. Rara, hoe kan dat? En ook bij die maneges kunnen ze best paddocks maken. Het is maar hoe graag je als paardeneigenaar of pensioneigenaar wilt, dat je paarden ook daadwerkelijk naar buiten kunnen. Al dat gemiep over te weinig ruimte. Dat zie ik dus niet zo.

Wij hebben een stalling met meer dan 16 hectare land. En toch staan de stalpaarden nog steeds binnen. Het is prachtig weer, het land ligt er prima bij, maar nee, 'we houden mei aan en geen dag eerder naar buiten.' Dat is paardenland bij velen in NL. Die mentaliteit, DIE moet veranderen. Dan komt het met de ruimte ook wel goed, volgens mij. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:25

e_horse schreef:
Huertecilla schreef:
Stap 1. = is de omgeving/ondergrond wel geschikt om een paard buiten te houden?

Dat argument gaat niet meer op; mijn paard loopt op de ergste kleibodem die je je in NL maar kunt voorstellen. Toch heeft hij droge voeten en is zeer gelukkig (dit is dan natuurlijk wel een aanname van mij)!
We hebben een ruime paddock paradise met bestrating (dat is echt super voor de hoeven; ze zijn nog nooit zo sterk en goed geweest!) en een grote track om het land heen. Als het hoost gaat die dicht, maar dan is de paddock nog groot genoeg.

In NL is dit makkelijk te realiseren; haal de tussenschotten uit de stallen (desnoods per 2 of 4 paarden) en trek er een stuk van het beton (wat meestal toch al voor de stallen ligt) bij. Voor het mooie nog een stuk zand of rubber om op te liggen en de hup; je paard hoeft ook in NL niet meer opgesloten te worden!

Dat een paard op stro/vlas of iets anders zachts moet staan is ook geen argument. Dat staan ze in het wild ook niet. Beter is op een harde ondergrond, zolang je maar een plek maakt waar ze kunnen liggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:54

Twiggy2008 schreef:
Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL. Alsof ze in andere landen paarden zo fijn houden. Nou, in Zuid-Europa zijn ze ook niet altijd zo fijn met paarden (en andere dieren), hoor. :n (ik ben in Portugal, Spanje, Frankrijk, Italie, Slovenie, Kroatie, Griekenland en Turkije geweest. In Italie zou ik zelfs gaan wonen, daar heb ik jarenlang een relatie met iemand gehad, dus ik kan wel zeggen dat ik veel gezien heb). :)

Ik denk dat er in veel delen van NL prima plek is voor paarden buiten houden. Als ik alleen al hier in het dorp rondkijk (en de omliggende plaatsen) is er land zat. Er staat geen dier op. Rara, hoe kan dat? En ook bij die maneges kunnen ze best paddocks maken. Het is maar hoe graag je als paardeneigenaar of pensioneigenaar wilt, dat je paarden ook daadwerkelijk naar buiten kunnen. Al dat gemiep over te weinig ruimte. Dat zie ik dus niet zo.

Wij hebben een stalling met meer dan 16 hectare land. En toch staan de stalpaarden nog steeds binnen. Het is prachtig weer, het land ligt er prima bij, maar nee, 'we houden mei aan en geen dag eerder naar buiten.' Dat is paardenland bij velen in NL. Die mentaliteit, DIE moet veranderen. Dan komt het met de ruimte ook wel goed, volgens mij. ;)

Idd het is de mentaliteit die moet veranderen.
Mensen moeten openstaan voor nieuwe dingen en niet eeuwig vast blijven zitten in oude gewoontes. Ik probeer regelmatig mensen uit te leggen dat een paard bv van nature al 16 uur per dag eet!!! En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:03

Twiggy2008 schreef:
Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL.

Als je niets meer weet ga je verongelijkt vingerwijzen?

1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:20

Huertecilla schreef:
1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum

Ik herhaal nog maar even:

Citaat:
Dat argument gaat niet meer op; mijn paard loopt op de ergste kleibodem die je je in NL maar kunt voorstellen. Toch heeft hij droge voeten en is zeer gelukkig (dit is dan natuurlijk wel een aanname van mij)!
We hebben een ruime paddock paradise met bestrating (dat is echt super voor de hoeven; ze zijn nog nooit zo sterk en goed geweest!) en een grote track om het land heen. Als het hoost gaat die dicht, maar dan is de paddock nog groot genoeg.

In NL is dit makkelijk te realiseren; haal de tussenschotten uit de stallen (desnoods per 2 of 4 paarden) en trek er een stuk van het beton (wat meestal toch al voor de stallen ligt) bij. Voor het mooie nog een stuk zand of rubber om op te liggen en de hup; je paard hoeft ook in NL niet meer opgesloten te worden!

Zelfs op de megastal hier om de hoek is nog genoeg beton over om de stallen heen om dit te realiseren!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:26

Twiggy2008 schreef:
Al dat gemiep over te weinig ruimte. Dat zie ik dus niet zo.

Je moet je wel realiseren dat er 17 miljoen mensen in NL wonen.
Er is daarom Ruimtelijke Ordening.

Zoek eens op hoeveel hectares er in de nota voor NL zijn opgenomen als recreatiegebied voor die 17 miljoen bewoners.

Voor paardgericht houden en voeden van een paard is land voor weidegang en weideland voor verbouwing nodig.
Met incalculeren van redelijke compromissen, samen ongeveer 2 hectare per 10 paarden.

De ondergrond van het land voor weidegang moet er geschikt vor zijn of voor gemaakt worden. Idem moet er een eenvoudige schuilgelegenheid zijn in open land.
Dat zal vaak niet compatibel zijn met de rest van de ruimtelijke ordening.

Mbt het ´te weinig ruimte´ gaat het niet zozeer om het aantal hectares wat NL groot is, maar om het aantal hectares wat procentueel door paarden in beslag genomen worden.
Het kan niet zo zijn dat ruiters voor hún hobby meer ruimte krijgen toegewezen dan de rest van de NL-ers voor alles bij elkaar.

Even twee cijfers van het CBS;
- in 1984 liepen er in NL 40.000 paarden
- in 2010 waren er 400.000 paarden

Rond ´84-´85 besloot ik om geen paard te houden/rijden omdat ik niet de mogelijkheden had/zag om dit goed te doen mbt welzijnsgaranties van het paard.
In 1998 vertoonden zo´n 120.000 paarden stereotype gedrag door suboptimale leefomstandigheden.
Inmiddels zijn er nog veel meer en is de spoeling nog dunner.

´Ja maar....´, wát dan ook, is geen reden voor de situatie noch voor het laten voortduren ervan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:46

e_horse schreef:
Zelfs op de megastal hier om de hoek is nog genoeg beton over om de stallen heen om dit te realiseren!

Ik wil jouw argument niet onderuit halen want er zijn inderdaad veel creatieve mogelijkheden.

Bedenk echter dat wederom geschikte ondergrond voor paarden niet de enige prioriteit is voor 17 miljoen NLers.
Meer verharding rond open inloopstallen betekent minder oppervlak voor opname van het regenwater.
Daar moet echt wel over nagedacht worden.
Zelfs de in een ´open´ structuur legbare en voor paarden héél geschikte grasstenen zoals die op parkeerplaatsen worden toegepast, laten maar een een kleindeel van de onverharde doorlaat over.

Dat regenwater gaat dan in het riool of door de oppervlakteafwatering maar niet naar het grondwater.
Dit als je al verharding zou kunnen aanleggen. Grote delen van NL hebben een bodem die bestaan uit ´dik water´.

Kijk verder naar de problemen door inklinking. In verschillende delen van NL zal de grondwaterspiegel omhoog moeten.
Niet alleen kan daardoor verharding gewoon lang niet overal, ook zullen meer delen van NL door die grondwaterstand ongeschikter worden voor paardhouden. Hetzij door een zachtere bodem, hetzij door meer insecten.

1. Het optimum voor een paard is 24/7 in een groep buiten. Het jaar rond :)*
2. NL is zeer beperkt geschikt/ geschikt te maken daarvoor.
Niet alles kan!

Er zijn nú al minimaal 100.000 paarden zó ongelukkig dat ze sterotype gedrag vertonen.
Die paarden zijn ook van ´jullie´ hier op Bokt :)*

Vind je vrouwenonderdrukking in Afghanistan een argument voor een NL man om zijn ega een mep te verkopen?
Kijk dan eens in de spiegel over paardhouden in NL.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:20

Citaat:
Er zijn nú al minimaal 100.000 paarden zó ongelukkig dat ze sterotype gedrag vertonen.
Die paarden zijn ook van ´jullie´ hier op Bokt

IK doe kennelijk toch iets goed want mijn paarden vertonen geen stereotyp gedrag :D .
Maar het is idd erg triest want ik ben van mening dat je met een kleine verbetering in de huisvesting al een hoop meer kan bereiken.
En dan heb ik het niet eens over 24/7 buiten gooien, maar met een ruimere box (min4x4) met open boven wanden voor meer contact, beter voerbeleid (dus meer ruwvoer in tegenstelling tot krachtvoer) en een grote paddock waar de dieren overdag in kunnen lopen en kunnen eten moet het toch al een stuk beter zijn.

Maar ben het over het grootste gedeelte met HC eens. Als mijn paarden er niet meer zijn is de kans groot dat ze er ook geen paarden meer komen. 1 reden is idd dat ik nederland echt niet zo fijn meer vind om paarden te houden. Daarnaast is het in mijn omgeving nou niet bepaald veilig meer om lekker te gaan rijden ofzo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:26

Huertecilla, wat je hierboven beschrijft ben ik het ook mee eens.
In Nederland zullen dus nooit alle paarden optimaal kunnen leven.
Maar ook weet je dat het aantal paarden niet zal minderen omdat mensen echt niet stoppen met paarden houden.
De vraag is dan meer: wat kun je dan het beste doen met de mogelijkheden die je hebt.
En volgens mij zijn er veel mensen die daar goed mee omgaan.
Het kan waarschijnlijk nog wel beter maar je hebt meer aan hulp en advies dan, dan alleen maar te horen krijgen dat het nooit goed genoeg zal zijn. Omdat het in NL eigenlijk onmogelijk is.