Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
e_horse schreef:De Google Ads hieronder: over een bepaalde pensionstal die zou 5 sterren hebben voor paard en ruiter.. als ik op 'Paardenfaciliteiten' klik snap ik niet waar die 5 sterren voor de paarden voor staan. Ik denk dan meteen aan de opmerking van Cowgirl hierboven over die manege met stallen met gouden knoppen.
Ja; 5 sterren voor de ruiter dus..
mika11 schreef:Cowgirl:
Zoals jij het nu beschrijft, dat bedoelde in nu ook precies.
En dat is ook wat ik wilde zeggen dat 24/7 niet zaligmakend is.
mika11 schreef:Cowgirl:
Dani_ schreef:Waar slaat het op om dan 24/7 buiten af te keuren?
24/7 buiten en verwaarlozing is niet zaligmakend.
24/7 op stal en verwaarlozing is niet zaligmakend.
16/7 op stal 8/7 buiten en verwaarlozing is niet zaligmakend.
Huertecilla schreef:mika11 schreef:Cowgirl:
Je moet lézen.
24/7 met soortgenoten buiten is het optimum. Het optimum is de maatlat.
24/7 is net wél ´zaligmakend´ en alles minder is een compromis.
We weten niet hoeveel schade hoeveel minder oplevert, alllen dat veel minder heel veel schade oplevert.
Zonder informatie over wat wel/niet hoeveel minder welzijn oplevert kan je niet zomaar in je eigenleang roepen dat ´een nacht op stal is niet schadelijk´.
´s Winters en ´s nachts op stal is 2/3de beperking van vrijheid in paardzijn.
Het is evident dat de ruiterij niet in het minst streeft naar het optimum voor het paard.
Dat is heel erg en zou totmoeten leiden.
geerke schreef:s'nachts op stal moet in mijn geval....het is kiezen tussen 2/3 beperking van zijn vrijheid of helemaal opengeschuurd zijn vanwege zijn zomereczeem.
mika11 schreef:Ik begrijp echt heel goed wat je bedoelt, ik heb je website helemaal gelezen.
Citaat:Maar ik heb toch een compromis moeten sluiten en dat is dat mijn paard 's nachts binnen staat.
Yamcha schreef:Denk dat als je paarden houdt, je altijd érgens een compromis moet sluiten, en zeker in een dichtbevolkt kikkerlandje als Nederland. Ik persoonlijk vind dat geen probleem.
Yamcha schreef:Je kunt niet alles hebben, dat is het hele punt.
...
Geen paard hebben is ook een keus.
e_horse schreef:Huertecilla schreef:Stap 1. = is de omgeving/ondergrond wel geschikt om een paard buiten te houden?
Dat argument gaat niet meer op; mijn paard loopt op de ergste kleibodem die je je in NL maar kunt voorstellen. Toch heeft hij droge voeten en is zeer gelukkig (dit is dan natuurlijk wel een aanname van mij)!
We hebben een ruime paddock paradise met bestrating (dat is echt super voor de hoeven; ze zijn nog nooit zo sterk en goed geweest!) en een grote track om het land heen. Als het hoost gaat die dicht, maar dan is de paddock nog groot genoeg.
In NL is dit makkelijk te realiseren; haal de tussenschotten uit de stallen (desnoods per 2 of 4 paarden) en trek er een stuk van het beton (wat meestal toch al voor de stallen ligt) bij. Voor het mooie nog een stuk zand of rubber om op te liggen en de hup; je paard hoeft ook in NL niet meer opgesloten te worden!
Twiggy2008 schreef:Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL. Alsof ze in andere landen paarden zo fijn houden. Nou, in Zuid-Europa zijn ze ook niet altijd zo fijn met paarden (en andere dieren), hoor.(ik ben in Portugal, Spanje, Frankrijk, Italie, Slovenie, Kroatie, Griekenland en Turkije geweest. In Italie zou ik zelfs gaan wonen, daar heb ik jarenlang een relatie met iemand gehad, dus ik kan wel zeggen dat ik veel gezien heb).
![]()
Ik denk dat er in veel delen van NL prima plek is voor paarden buiten houden. Als ik alleen al hier in het dorp rondkijk (en de omliggende plaatsen) is er land zat. Er staat geen dier op. Rara, hoe kan dat? En ook bij die maneges kunnen ze best paddocks maken. Het is maar hoe graag je als paardeneigenaar of pensioneigenaar wilt, dat je paarden ook daadwerkelijk naar buiten kunnen. Al dat gemiep over te weinig ruimte. Dat zie ik dus niet zo.
Wij hebben een stalling met meer dan 16 hectare land. En toch staan de stalpaarden nog steeds binnen. Het is prachtig weer, het land ligt er prima bij, maar nee, 'we houden mei aan en geen dag eerder naar buiten.' Dat is paardenland bij velen in NL. Die mentaliteit, DIE moet veranderen. Dan komt het met de ruimte ook wel goed, volgens mij.
Twiggy2008 schreef:Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL.
Huertecilla schreef:1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum
Citaat:Dat argument gaat niet meer op; mijn paard loopt op de ergste kleibodem die je je in NL maar kunt voorstellen. Toch heeft hij droge voeten en is zeer gelukkig (dit is dan natuurlijk wel een aanname van mij)!
We hebben een ruime paddock paradise met bestrating (dat is echt super voor de hoeven; ze zijn nog nooit zo sterk en goed geweest!) en een grote track om het land heen. Als het hoost gaat die dicht, maar dan is de paddock nog groot genoeg.
In NL is dit makkelijk te realiseren; haal de tussenschotten uit de stallen (desnoods per 2 of 4 paarden) en trek er een stuk van het beton (wat meestal toch al voor de stallen ligt) bij. Voor het mooie nog een stuk zand of rubber om op te liggen en de hup; je paard hoeft ook in NL niet meer opgesloten te worden!
Twiggy2008 schreef:Al dat gemiep over te weinig ruimte. Dat zie ik dus niet zo.
e_horse schreef:Zelfs op de megastal hier om de hoek is nog genoeg beton over om de stallen heen om dit te realiseren!
Citaat:Er zijn nú al minimaal 100.000 paarden zó ongelukkig dat ze sterotype gedrag vertonen.
Die paarden zijn ook van ´jullie´ hier op Bokt