Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:38

Electra63 schreef:
Anthea schreef:
Naja zeg, ga dit lekker thuis doen ofzo. Val je tenminste geen andere mensen lastig :7

Heel bot maar hier heb ik dus alles behalve medelijden mee, egoïst..

Heb jij wel eens iets meegemaakt in je leven?

Wat bedoel je hier precies mee?
Dat ik een andere mening heb wil nog niet zeggen dat ik niks heb meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:39

Jeetje Melanie en Anthea, hoe kan het dat jullie zo kortzichtig kunnen zijn en over zo weinig empathie beschikken?
En dit is niet als verwijt, maar als serieuze interesse.

Waar is jullie denkwijze op gebaseerd?
Wat maakt het dat je zo makkelijk oordeelt over iemand?
Dat je je blijkbaar niet in kan leven in iemand zijn situatie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:39

Arianna1983 schreef:
Lijkt me inderdaad niet zinvol! Maar om die man nu vanalles te gaan verwijten zoals egoïsme, anderen traumatiseren enz. lijkt me helemaal niet op zijn plek. Dat iemand het lef heeft om zichzelf op deze afschuwelijke manier van het leven te beroven, betekent dat hij met andere problemen zat dan inleven in de omstanders. Ik vind het heel treurig dat zo veel Nederlanders moeite hebben om zich te verplaatsen in een wanhopige, panische asielzoeker die het zwaard van Damocles boven zijn hoofd voelt hangen.
Wij hebben makkelijk praten!
En het is ook makkelijk praten om te zeggen @Sakkia dat ik oordeel over omstanders. Lees mijn tekst nog een keer, zou ik zeggen, en reageer niet zo primair!
Wat ik bedoel is dat het natuurlijk walgelijk is om zoiets te zien als omstander, ik zou ook getraumatiseerd zijn. Maar die man is dood! Dat is nog veel erger dan een trauma, dacht ik zo?

tja dat vind ik nogal dubbel, die uitspraak!
Ik kan me eigenlijk ook niet inleven in iemand die zoiets doet (gelukkig).
Echter heeft hij denk ik wel bewust een drukke plek uitgezocht en heeft hij ook vooraf moeite gedaan om zichzelf in de fik te kunnen steken met brandbare vloeistof.
Veel bijv criminelen,pychopaten en misbruikers van kinderen hebben ook een slechte jeugd gehad of iig problemen etc, maar toch kan ik dan niet zeggen dat hun akties daardoor enigsinds minder erg zijn voor de slachtoffers.
Gelukkig dat er nog een hoop mensen zijn met heftige problemen (dit dan helaas, máár) die andere keuzes maken en zonder daar andere slachtoffers bij te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:41

Anthea schreef:
Naja zeg, ga dit lekker thuis doen ofzo. Val je tenminste geen andere mensen lastig :7

Heel bot maar hier heb ik dus alles behalve medelijden mee, egoïst..

Hier heb ik geen woorden voor.

Geen enkel benul hebben van de werkelijkheid, van wat het betekent om terug gestuurd te worden naar een land als Iran.

Ik hoop dat de man niet voor niets deze afschuwelijke dood gestorven is en dat er meer aandacht komt voor de onmenselijke houding van dit kabinet, en met name minister Leers in deze zaken

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:42

Kanelly schreef:
Jeetje Melanie en Anthea, hoe kan het dat jullie zo kortzichtig kunnen zijn en over zo weinig empathie beschikken?
En dit is niet als verwijt, maar als serieuze interesse.

Waar is jullie denkwijze op gebaseerd?
Wat maakt het dat je zo makkelijk oordeelt over iemand?
Dat je je blijkbaar niet in kan leven in iemand zijn situatie?

Ik denk dat ik me beter kan inleven dan jij weet, maar denk niet dat je daar over kan oordelen want het is natuurlijk niet mogelijk om mn leven in te kijken.

Weetje, het is hartstikke erg als een mens zover heen is, maar om dan nou echt naar een publiekelijk punt te gaan voor heel veel mensen en het dan te gaan doen.. vind ik idd egoistisch, als hij ook echt heel ver heen was, zou hij dat thuis bijv ook doen, of ergens op een plek waar geen mensen zijn.
Ik zie geen goede verklaring waarom hij dan naar zo'n drukke plaats gaan, en dat is imo ook trauma's opleveren voor heel veel mensen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:43

Zoals al eerder in het topic te lezen is heb ik ook een andere mening dan MelanieB en Anthea. (en nog een aantal meer) Ik respecteer jullie mening, maar ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een beargumenteerde versie van jullie kant, waarom jullie er op die manier over denken. En daarmee bedoel ik dus. Hoe het kan dat jullie er in mijn ogen zo ontzettend makkelijk over denken. (Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd)
Laatst bijgewerkt door Talsha op 07-04-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:44

Een andere mening hebben is iets anders als zulke botte uitspraken doen, waar je andere bokkers mee kan kwetsen. Ik neem aan, dat je hier ook wel eens de topics voorbij ziet komen van depressieve bokkers?
Misschien kan je dan proberen je voor te stellen, dat er mensen zijn die of geestelijk in de war zijn of heel erg wanhopig zijn?
Ik neem aan, dat je niet onder een steen leef en wel eens op TV de toestand in Iran hebt gezien?
Die man was dus of wanhopig of in de war anders steekt hij zichzelf niet in brand.

Ik vind het belachelijk als ik sommigen hier uitspraken zie doen als mafketel, egoïst e.d.

Anoniem

Het is heel erg dat hij zelfmoord als enigste oplossing ziet, maar dit wil niet zeggen dat het 'oke' is om andere mensen er bij te betrekken en ze op te zadelen met een trauma. Dit had hij op een andere manier kunnen doen.

Anoniem

Re: Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Oh Melanie, wij posten gewoon hetzelfde :')

sarabande

MelanieB schreef:
Ik denk dat ik me beter kan inleven dan jij weet, maar denk niet dat je daar over kan oordelen want het is natuurlijk niet mogelijk om mn leven in te kijken.

Weetje, het is hartstikke erg als een mens zover heen is, maar om dan nou echt naar een publiekelijk punt te gaan voor heel veel mensen en het dan te gaan doen.. vind ik idd egoistisch, als hij ook echt heel ver heen was, zou hij dat thuis bijv ook doen, of ergens op een plek waar geen mensen zijn.
Ik zie geen goede verklaring waarom hij dan naar zo'n drukke plaats gaan, en dat is imo ook trauma's opleveren voor heel veel mensen.

Nee begrijp je dat niet :?
Wellicht is het dan eens tijd om de actualiteit te volgen, bijvoorbeeld wat er met mensen gebeurt die terug gestuurd worden naar Iran. En de man is een held dat hij op deze manier aandacht vraagt voor anderen die hetzelfde lot te wachten staat

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:46

Ik denk dat je je moet realiseren dat nadenken bij mensen die tot zo iets in staat zijn vaak niet meer mogelijk is. Dat station zijn ze dan helaas al gepasseerd. De ratio werkt niet meer. Dat kun je ze aanrekenen als je dat wilt, maar of dat realistisch is, betwijfel ik. Ontoerekeningsvatbaar. Je moet niet uitgaan van je eigen gemoedstoestand, die van deze man zal daar in de verste verte niet meer mee te vergelijken zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-04-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:46

Daar ben ik het mee eens Anthea, maar wat ik mij in deze ook afvraag is in hoeverre hij dat besef nog heeft gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:48

Anthea schreef:
Het is heel erg dat hij zelfmoord als enigste oplossing ziet, maar dit wil niet zeggen dat het 'oke' is om andere mensen er bij te betrekken en ze op te zadelen met een trauma. Dit had hij op een andere manier kunnen doen.

Denk je werkelijk, dat hij dit allemaal nuchter op een rijtje heeft gezet?
Hij was misschien zo wanhopig en wilde misschien op deze manier aandacht vragen voor de situatie in Iran.
Natuurlijk is het erg voor de omstanders, maar verplaats je eens in een ander, die wanhopig of ziek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:49

Electra63 schreef:
Een andere mening hebben is iets anders als zulke botte uitspraken doen, waar je andere bokkers mee kan kwetsen. Ik neem aan, dat je hier ook wel eens de topics voorbij ziet komen van depressieve bokkers?
Misschien kan je dan proberen je voor te stellen, dat er mensen zijn die of geestelijk in de war zijn of heel erg wanhopig zijn?
Ik neem aan, dat je niet onder een steen leef en wel eens op TV de toestand in Iran hebt gezien?
Die man was dus of wanhopig of in de war anders steekt hij zichzelf niet in brand.

Ik vind het belachelijk als ik sommigen hier uitspraken zie doen als mafketel, egoïst e.d.

Misschien kan je je proberen voor te stellen dat mijn leven ook niet perfect is o.i.d., ik ook mijn problemen heb, maar ik er gewoon absoluut geen respect voor heb als een ander het 'oplost' op deze manier. En er dus anderen mensen bij betrekt, die nu ook weer problemen krijgen.

Desty

Re: Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:50

Zij verplaatsen zich net als dat ik doe in de omstanders (denk ik?).
Ik ben het eens met Melanie en anthea ;)
Vind dat hij dat zelf gerust heeft mogen doen, maar doe dat dan aub thuis..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:51

Anthea schreef:
Electra63 schreef:

Misschien kan je je proberen voor te stellen dat mijn leven ook niet perfect is o.i.d., ik ook mijn problemen heb, maar ik er gewoon absoluut geen respect voor heb als een ander het 'oplost' op deze manier. En er dus anderen mensen bij betrekt, die nu ook weer problemen krijgen.

Als jouw leven niet perfect is, dan kan ik dus ook zeggen, eigen schuld, dikke bult? Doe er iets aan.
Het is maar te hopen, dat jij in jouw leven nooit zulke grote problemen zult krijgen, dat je de hulp van anderen nodig hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:52

desty schreef:
Zij verplaatsen zich net als dat ik doe in de omstanders (denk ik?).
Ik ben het eens met Melanie en anthea ;)
Vind dat hij dat zelf gerust heeft mogen doen, maar doe dat dan aub thuis..

Uitgeprocedeerde asielzoeker? Thuis?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:52

Electra63 schreef:

Tsja, ik heb een vriendin met depressie, en een buurvrouw met zware depressie, en nog een soort ziekte, en heeft 2 keer zelfmoord geprobeerd te plegen(heb zelfs nog naar dokter gebracht) dus ik denk dat ik er vrij veel vanaf weet, daarbij heb ik er zelf tegenaan gezeten een tijdje. Dus ja, ik weet hoe het is, maar ik zou nooit dan publiekelijk zoveel mensen erbij betrekken.
Aandacht ergens voor vragen, oke, maar moet dat op zón manier?

Ik vind het erg dat ie zo ver moet komen idd dat ie zelfmoord pleegt.
Maar WAAROM voor het oog van zoveel mensen?? Ja, dát vind ik ego. Denk je niet wat die mensen die geholpen hebben proberen hem te helpen een giga naar beeld hebben nu steeds en misschien wel blijvende klachten?
Weet dat het giga erg is met de toestand van iran, maar dit vind ik gewoon geen reden om zoveel mensen erbij te betrekken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:53

Wat een achterlijke reacties lees ik hier! Wat een niveau! Gelukkig zijn er hier ook mensen met hersens en inlevingsvermogen.
Vanavond zat ik op de bank bij een stel Iraanse asielzoekers die in dezelfde situatie zitten als die man. Die ook die angst en wanhoop voelen. Mensen die zwaar getraumatiseerd zijn omdat ze in hun eigen land gemarteld zijn en te maken gehad hebben met doodsbedreigingen. Kijk, zij kiezen er niet voor om zich in brand te steken, maar er zijn hier echt een paar mensen die maar eens een maandje stage moeten gaan lopen bij het COA. Dan piepen ze wel anders.
Hij is al helemaal niet te vergelijken met een incestpleger / crimineel! Jemig wat er hier bij wordt gehaald...
Op mij maakt dit grote indruk, in eerste instantie de toestand van die man en niet die van de omstanders.
Gelukkig ben ik daar van onder de indruk, heb ik gevoel in mijn lijf en ga ik iemand niet wreed veroordelen omdat hij een wanhoopsdaad pleegt!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:53

In dit geval dan ergens anders waar niemand anders er last van heeft.
Sorry voor deze rotte fout.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:56

Ik val maar even binnen in het topic, na een tijdje meegelezen te hebben :o
Deze man moet al zo ver heen zijn geweest in zijn emotie en onmacht, dat hij waarschijnlijk daarom tot deze daad is gekomen. Dat het in het publiek is geweest, is misschien wel voor een deel onbewust bij hem, maar ook een roep om aandacht. Niet speciaal voor hem, maar voor het hele systeem.
Niemand weet wat deze man meegemaakt heeft maar dat het erg geweest is, spreekt wel voor zich.
Ik denk dat niemand zich in zo'n persoon kan plaatsen omdat wij in een vrij land leven en niet zijn opgegroeid in een land als Iran.
Daarom vind ik dat je niet kan oordelen over deze man.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:58

desty schreef:
In dit geval dan ergens anders waar niemand anders er last van heeft.
Sorry voor deze rotte fout.

Je kiest voor een afschuwelijke dood, juist om een schrijnende situatie aan het licht te brengen en in de hoop dat dat anderen bespaard blijft.
Goh wat jammer dat anderen daar last van hebben, vreselijk nu duurt het wat langer voor ze hun goodies bij de Bijenkorf kunnen kopen, wat een ramp

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:59

Daar ben ik het mee eens, Mika. Als je wekelijks de pijn voelt van getraumatiseerde asielzoekers en hun angsten en depressie moet aanhoren, doet het je pijn als je hier leest hoe er op zo'n tragisch voorval als dit gereageerd wordt.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:00

En de nachtmerries/trauma's die de mensen daar aan over gehouden hebben Sarabande....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:00

Nou niet alleen dat ze moeten wachten voor hun goodies bij de bijenkorf, die hebben een trauma voor het leven er bij.
Tenminste ik zou daar niet meer normaal over straat kunnen lopen.
Altijd als iemand een straat een schreef geeft terug denken aan die ene keer.
Nee, niet daar.

Edit: tiepvaut