Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:21

Anne_mieke88 schreef:
Dat is een mening, ik hoor ook vaak genoeg mensen die zeggen dat het een groot sprookjesboek is. Maar ik zou zeggen, koop een bijbeltje en ga eens lezen voor je zoiets vind...
Dat geldt andersom ook. Verdiep je als christen eerst eens in evolutietheorie en van alles wat, alvorens enkel en alleen te roepen dat kan niet! Dat bestaat niet. Basiskennis is van beide kanten nodig voor een goede discussie en als je denkt dat iemand het niet begrijpt of jij ziet het anders leg je 't uit. :) Houdt feit en mening wel gescheiden.

Prima dat er wat nieuw 'bloed' binnenstroomt in dit topic, maar houden we het wel netjes en respectvol? Ging aardig goed, maar zie hier en daar een paar opmerkingen en sneren (van beide 'kanten'!) voorbij komen die imo niet nodig zijn.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:25

Illusion schreef:
ik geloof nergens in, waar we heengaan na onze dood weet ik niet. dat weet niemand, maar ik geloof zeker niet dat een of andere mens ons op staat te wachten terwijl d'r nooit bewijzen zijn gevonden voor een god o.i.d. dus waarom zou ik d'r dan heel m'n leven in gaan geloven :+ ?

Der staat echt geen mens op ons te wachten hoor, verdiep je er eerst in zou ik zeggen. Als je niet weet wat iets inhoudt kan je het ook niet meteen als onwaar bestempelen.

En voor mij persoonlijk is het bewijs dat ik leef een reden dat Hij bestaat. Het leven, dat is het bewijs. Iets dat zo ingewikkeld in elkaar zit moet wel en kan niet anders dan geschapen zijn door iets vele malen groters dan wij kleine mensjes ooit kunnen bevatten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:27

Als je dood gaat, waar ga je dan heen was de vraag:

Mijn idee:

Stof, dat word je dan en je ziel (ik noem het je energie) voegt zich weer bij de rest van de energie die overal om ons heen is, oftewel, je ziel voegt zich bij 'God', zoals jullie dat noemen. :) Ik geloof dan ook niet in de hel. Dat is mijn geloof. Je hebt negatieve energie en positieve energie. Dat moet in balans zijn dan ben je stabiel (Ying/Yang). Negatieve energie noemen jullie christenen 'de duivel/satan', maar het is nodig om de positieve energie in ballans te houden. Als het positieve, het goede doorslaat wordt je manisch en dat is eigenlijk zo positief dat het tegelijk ook weer negatief wordt... (wie volgt het nog..? := )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:30

Sammie schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Dat is een mening, ik hoor ook vaak genoeg mensen die zeggen dat het een groot sprookjesboek is. Maar ik zou zeggen, koop een bijbeltje en ga eens lezen voor je zoiets vind...
Dat geldt andersom ook. Verdiep je als christen eerst eens in evolutietheorie en van alles wat, alvorens enkel en alleen te roepen dat kan niet! Dat bestaat niet. Basiskennis is van beide kanten nodig voor een goede discussie en als je denkt dat iemand het niet begrijpt of jij ziet het anders leg je 't uit. :) Houdt feit en mening wel gescheiden.

Prima dat er wat nieuw 'bloed' binnenstroomt in dit topic, maar houden we het wel netjes en respectvol? Ging aardig goed, maar zie hier en daar een paar opmerkingen en sneren (van beide 'kanten'!) voorbij komen die imo niet nodig zijn.

welke opmerkingen dan? Ik zet er netjes bij dat het mijn mening is!

En wie heeft er gezegd dat ik tegen de evolutietheorie heb, Ik geloof hem niet zoals Dwarwin hem bedoeld heeft maar hoe God hem bedoeld heeft. Hij past zich ook aan, aan de keuze van een mens. Maar weer is dit mijn mening en wat ieder ander gelooft moet hij/zij zelf weten.

Edit: Ik heb me er namelijk wel in verdiept hoor! Die theorie is heus niet slecht alleen ik bekijk hem op een andere manier.
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 18-03-11 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:31

Lante schreef:

Mijn idee:

Stof, dat word je dan en je ziel (ik noem het je energie) voegt zich weer bij de rest van de energie die overal om ons heen is, oftewel, je ziel voegt zich bij 'God', zoals jullie dat noemen. :) Ik geloof dan ook niet in de hel. Dat is mijn geloof. Je hebt negatieve energie en positieve energie. Dat moet in balans zijn dan ben je stabiel (Ying/Yang). Negatieve energie noemen jullie christenen 'de duivel/satan', maar het is nodig om de positieve energie in ballans te houden. Als het positieve, het goede doorslaat wordt je manisch en dat is eigenlijk zo positief dat het tegelijk ook weer negatief wordt... (wie volgt het nog..? := )

beetje zoals het Boedisme? of is dat niet wat je bedoeld?

Lante

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:46

Alle geloven lijken op elkaar en zeggen in heel veel dingen ongeveer hetzelfde, maar ze leggen het anders uit. Dat probeer ik te laten zien. :) Het Boedisme is inderdaad vrij concreet in vergelijking met de Islam en het Christendom die de geschiedenis vermengen met heel veel symbolieken die je maar net goed moet interpreteren. :) Maar eigenlijk kun je het allemaal ongeveer hetzelfde uitleggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:49

Anne_mieke88 schreef:
welke opmerkingen dan? Ik zet er netjes bij dat het mijn mening is!

Het laatste gedeelte is een algemene opmerking en dus eigenlijk voor iedereen bedoeld was en niet enkel specifiek voor jou :)

Maar om er kort op in haken, de opmerking verdiep je eerst eens in de bijbel etc. is de disccusie doodslaan. Als je ziet dat iemand ijo het verkeerd heeft kun je dat beter uitleggen en met voorbeelden komen. Dat komt beter over dan enkel lees eerst de bijbel maar. Je kan de bijbel wel gelezen hebben, maar snappen en begrijpen is dan weer een heel ander verhaal.
Maar nogmaals beetje basiskennis kan zeker geen kwaad.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:55

typ in: wikipedia chriselijk geloof, of verhalen uit de bijbel op Google.nl ...ze hoeven van mij echt niet de bijbel van binnen en van buiten te kennen, maar een beetje voorkennis is wel geboden voor je ingaat op een topic over het geloof. Dan weet je tenminste waar het over gaat en waar mensen het over hebben.

Voorbeeldje, Mijn ouders zijn vollop tegen de evolutietheorie, maar ik heb me erin verdiept en ben zelf gaan denken en ik heb daar nu een mening over ontwikkeld.

Je kan niet ergens een eigen mening over vormen door maar iets aan te nemen van een ander en niet zelf iets te hebben onderzocht. Daarom vind ik voor je hier een mening uit, je het wel goed kan onderbouwen. Er word gezegd "hoekan je ZOEITS' geloven" leg maar is uit wat er dan zo raar is, kom maar met verhalen dan...ipv alles wat er word verteld over christenen en gelovigen klakkeloos over te nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 16:58

Waarom moet geloven moeilijk zijn? Waarom moet er twijfel zijn, moet het een uitdaging zijn? Wat 'wint' God daarmee? Ik denk nog steeds 'als Hij bestaat, laat 't dan even zien, geef onomstotelijk bewijs en ik geloof per direct.' En daar is het hier eerder over gegaan en dan vooral over dat God wil dat we vertrouwen hebben, geloven - maar waar is dat voor nodig? Het zou toch een betere wereld zijn als we allemaal zouden geloven en allemaal volgens de wetten van God leefden omdat we zeker wisten dat Hij bestaat?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:05

waarom? waarom zouden we dat doen als we niet eens weten of hij bestaat?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:08

Dit is mijn mening:

Waarom moet geloven moeilijk zijn? Waarom moet er twijfel zijn, moet het een uitdaging zijn?
Hij wil ons testen, of we bereid zijn voor hem dingen te doen

Wat 'wint' God daarmee?
Helemaal niets, hij is al zo genadig dat hij ons Uberhaupt laat leven, het is veel teveel als mens denken. God is daarin niet egoïstisch zoals een mens dat is. En god is geen mens.

Ik denk nog steeds 'als Hij bestaat, laat 't dan even zien, geef onomstotelijk bewijs en ik geloof per direct.' En daar is het hier eerder over gegaan en dan vooral over dat God wil dat we vertrouwen hebben, geloven - maar waar is dat voor nodig?
Om te kijken of je uit vrije keuze ook voor hem kiest (met behulp van de Heilige geest) Natuurlijk weet hij het antwoord al maar dat is allemaal beetje moeilijk om uit te leggen. En nogmaals anders had het wel "weten"geheten ipv "geloven

Het zou toch een betere wereld zijn als we allemaal zouden geloven en allemaal volgens de wetten van God leefden
Ja dat is zo, als we allemaal al een goed hart/geest hadden had het enorm gescheeld. maar dit is de wereld en geen Hemel

omdat we zeker wisten dat Hij bestaat?
Dat kan je niet zeker weten, kan alleen op basis van vertrouwen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:13

Ik heb 'wint' bewust tussen aanhalingstekens geplaatst hè, ik bedoelde dat niet zo letterlijk. ;)

Maar waaróm wil God dat testen? Waarom niet gewoon -bij wijze van spreken- zeggen: "Aardbewoners, ik bestá. Dus wees lief voor elkaar want anders komen jullie niet in de hemel.' Waarom ziet God liever een wereld met geweld en narigheden (menselijke narigheden, ik doel niet op natuurrampen) dan zo'n wereld?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:15

annemieke, als je mijn opmerkingen goed had gelezen dan had je dus begrepen dat ik het met je eens bent, maar het heeft geen zin om enkel maar 'lees de bijbel' als iemand met een vraag of opmerking komt. Dat blijft de discussie doodslaan.

Feitelijk kun je stellen dat iemand die roept “hoe kun je dat nu geloven” zo anti-geloof of zo bevooroordeeld is dat je van te voren al weet dat ie persoon de bijbel écht niet gaat lezen omdat jij dat zegt. Sterker nog je versterkt zijn idee over het geloof door opmerkingen als lees ’t zelf maar of iets van die trant. Geloof komt op die persoon vaag of zweverig over en als een opmerking als als je echt gelooft is het weten, sluit daar perfect bij aan. Veel beter is het om gewoon uit te leggen waarom jij wel gelooft. En dat is zeker lastig als iemand met zo’n botte opmerking komt als hoe kun je dat geloven, maar het helpt de discussie wel verder. Je hebt mensen en potloden en die laatste herken je snel, dan kun je ze maar beter gewoon links laten liggen. Maar nogmaals mijn opmerking was echt algemeen bedoeld en niet gericht naar 1 persoon in het bijzonder. :)

(edit: de laatste posten is dus meer wat ik bedoel)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:19

DaniBanani schreef:
Ik heb 'wint' bewust tussen aanhalingstekens geplaatst hè, ik bedoelde dat niet zo letterlijk. ;)

Maar waaróm wil God dat testen? Waarom niet gewoon -bij wijze van spreken- zeggen: "Aardbewoners, ik bestá. Dus wees lief voor elkaar want anders komen jullie niet in de hemel.' Waarom ziet God liever een wereld met geweld en narigheden (menselijke narigheden, ik doel niet op natuurrampen) dan zo'n wereld?

tja ik ben geen christelijk vraagbaak :P ik zou het ook niet weten. Ik zou willen dat Hij dat deed, zodat iedereen het kon zien en geloven.
Lees het verhaal over De rijke man en Lazures. Toen de rijke man doodging had hij de mooiste begrafenis, en Lazerus werd opgegeten door vogels...En toen de Rijke man in de hel kwam zei hij, laat me alsjeblieft terug gaan ik moet mijn broers waarschuwen dat ze niet terechtkomen waar ik nu ben. Dat is in principe al een waarschuwing vanuit Hem.

Maargoed ik weet het ook allemaal niet...Ik vertrouw er op dat het goed komt. En dat hij mij helpt in mijn leven.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:20

Sammie schreef:
annemieke, als je mijn opmerkingen goed had gelezen dan had je dus begrepen dat ik het met je eens bent, maar het heeft geen zin om enkel maar 'lees de bijbel' als iemand met een vraag of opmerking komt. Dat blijft de discussie doodslaan.

Feitelijk kun je stellen dat iemand die roept “hoe kun je dat nu geloven” zo anti-geloof of zo bevooroordeeld is dat je van te voren al weet dat ie persoon de bijbel écht niet gaat lezen omdat jij dat zegt. Sterker nog je versterkt zijn idee over het geloof door opmerkingen als lees ’t zelf maar of iets van die trant. Geloof komt op die persoon vaag of zweverig over en als een opmerking als als je echt gelooft is het weten, sluit daar perfect bij aan. Veel beter is het om gewoon uit te leggen waarom jij wel gelooft. En dat is zeker lastig als iemand met zo’n botte opmerking komt als hoe kun je dat geloven, maar het helpt de discussie wel verder. Je hebt mensen en potloden en die laatste herken je snel, dan kun je ze maar beter gewoon links laten liggen. Maar nogmaals mijn opmerking was echt algemeen bedoeld en niet gericht naar 1 persoon in het bijzonder. :)

(edit: de laatste posten is dus meer wat ik bedoel)

Ik snap volledig wat je bedoeld, alleen ik kan me er zo over opwinden dat mensen geen voorkennis opdoen en alles maar zo over 1 kam scheren :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:45

De rijke man die in de hel kwam, uit het verhaal van Lazarus; prachtige symboliek; de hel is naar mijn idee dan ook de angst als je op je sterfbed ligt en weet dat in je leven de balans verstoord hebt, weet dat je leven niet in balans is geweest, dat de weegschaal op de negatieve kant staat aan het einde van je leven. De angst dat je niet goed terecht zult komen na de dood, dat je hebt gefaald in je leven. Dan kan de buitenkant (de mooie begrafenis e.d.) nog zo mooi zijn, jezelf en je eigen energie hou je er niet mee voor de gek.

Je kunt alleen 'hemels' sterven als je met een goed gevoel op je eigen leven terug kunt kijken, als je geleefd hebt naar de 10 geboden, dan zullen 'kleinere' zonden vergeven zijn, omdat de weegschaal van je leven in balans is. Je hebt verkeerde dingen gedaan, maar ook goede, dat is menselijk.

God zit in iedereen, het is (naar mijn mening) de energie waaruit ieders ziel, oftewel 'het zijn' geboren is. Je zult jezelf moeten kunnen vergeven, dan pas zul je 'hemels' kunnen sterven.

@Mijn geloof

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:34

DaniBanani schreef:

Dat heeft God zo vaak gezegd. Maar de mensen geloven Hem niet. Jezus is naar de aarde gekomen heeft wonderen gedaan, verteld dat hij Gods Zoon is, maar de mensen geloofden hem niet. Jezus heeft aan het kruis gehangen voor ons, gestorven, op de derde dag op gestaan. Heeft zich laten zien aan de mensen mét de gaten in zijn hand, en de mensen geloofden hem niet. Niet geloven en twijfelen aan God is van alle tijden. God doet er alles aan om zich te laten zien, maar als de mensen hem niet geloven, geloven ze niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:52

verootjoo schreef:
of je leeft zonder God, weet niet hoe je hier komt, waarom je leeft en waar je naar toe gaat.

Is dat dan zo erg dat je niet weet waar je naar toe gaat? Of waarom je precies leeft?

Je kan ook gelukkig zijn zonder die antwoorden in het leven hoor. Ik ben erg gelukkig zonder God, sterker nog ik denk dat ik niet vrolijker zou worden als ik zou moeten leven met een geloof.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:57

Illusion schreef:
waarom? waarom zouden we dat doen als we niet eens weten of hij bestaat?

Dat is juist het mooie ervan, dat mensen kunnen geloven in iets wat niet bestaat. Dat ze daar kracht uit kunnen halen. Ik geloof zelf niet, maar vind het wel heel mooi dat er veel mensen zijn die het wel doen :)

Dat maakt de discussie over bijv. evolutie ook zo moeilijk.. Geloof kan niet bewezen worden, en staat in discussies dus vaak 'achter'. Je kan iemand die gelooft niet vragen te bewijzen of God bestaat, maar dat gebeurd wel regelmatig. Maar dat is off-topic en niet hier van toepassing :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:07

Szan schreef:
Dat is juist het mooie ervan, dat mensen kunnen geloven in iets wat niet bestaat.

Realiseer je je wat je hiermee zegt?

Het geeft voor mij wel aan dat de hele zich continu herhalende discussie tussen wel en niet gelovigen eigenlijk volledig zinloos is. Ik merk dat we op cruciale punten vaak zo gruwelijk langs elkaar heen zitten te praten.

Goed, ik heb hier op dit moment, in een lastige periode in ons privéleven ook gewoon de energie niet voor. Ik ben altijd bereid om dingen uit te leggen, maar het kost me nu te veel. Sorry. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:11

@BE: Ik denk dat ze eerder bedoeld 'in iets wat je niet kan bewijzen'. Zo komt het toch over op mij :). Het staat er wel niet handig idd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:35

Szan schreef:
Dat is juist het mooie ervan, dat mensen kunnen geloven in iets wat niet bestaat

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind die spreuk van visje zo leuk: Natuurlijk bestaat God! Je denkt toch zeker niet dat ik elke zondag zo vroeg opsta, om iemand te aanbidden die niet bestaat?

Maar deze is op dit moment misschien meer van toepassing: Ik geloof in God zoals een blinde in de zon. Niet omdat hij haar ziet, maar omdat hij haar voelt. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:02

Maar een blinde kan afgaan op de mensen die wel kunnen zien. Hij weet dus echt zeker dat de zon er is en er is genoeg bewijs van.
Om te geloven moet je echt iets geloven waar geen enkel mens echt bewijs van heeft.

Ik denk wel eens af dat in de tijd van de Bijbel er blijkbaar veel meer bewijs was dat God er was.
God sprak tegen de mensen en zei precies wat ze moesten doen. (zoals bij Abraham bijvoorbeeld).
En met de manna die uit de hemel kwam, dan zie je echt iets wat tastbaar is.
Dat is nu niet meer zo. Je moet maar geloven dat het allemaal waar is wat er in de Bijbel staat.
Er waren trouwens nog veel meer bijbelboeken maar dan zou de Bijbel veel te dik worden.
De Bijbel zoals wij die kennen is dus een selectie van veel meer bijbelboeken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:27

Lante schreef:

Mijn idee:

Yes, dat is ook wel zo ongeveer hoe ik het zie. Ik ben wel christelijk opgevoed, maar ik kan niet begrijpen dat mensen de Bijbel helemaal als waarheid beschouwen. Ik geloof dat energie overal om ons heen is en positieve energie, licht, zou je ook God kunnen noemen. Heb een hoop gelezen over verschillende religies en bijvoorbeeld Boedhisme en in mijn beleving komt het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. Ik snap dan niet dat mensen écht kunnen geloven dat hun religie de enige juiste is....en dat je bijvoorbeeld echt in Jezus moet geloven om in de hemel te komen. Daar gaat het volgens mij nl helemaal niet om.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:37

BraveSpots schreef:
@BE: Ik denk dat ze eerder bedoeld 'in iets wat je niet kan bewijzen'. Zo komt het toch over op mij :). Het staat er wel niet handig idd.

Dat bedoel ik inderdaad Blue_Eyes, het was veel te kort door de bocht geformuleerd van mijn kant. BraveSpots legt het wat beter uit :)
En uit haar post blijkt dan ook beter dat ik een discussie tussen gelovigen en ongelovigen niet nutteloos vind, ik vind dat juist mooi en goed. Die discussies moet je ook gewoon kunnen voeren. Kwam niet helemaal goed naar voren, excuses.