Interessante discussie

Ik vind een vrouw van 62 toch echt te oud om nog een kind op de wereld te zetten. De combinatie van hogere risico's vanwege haar leeftijd en de kans dat het kindje zijn/haar moeder al op jonge leeftijd verliest, vind ik te veel om dan nog te mogen zeggen dat je het recht hebt om kinderen op de wereld te zetten. Het is een recht, maar het heet niet voor niets 'recht' en geen 'plicht.' In dat opzicht vind ik de keuze van deze vrouw dus erg
egoïstisch. Zij wil een kind, dus komt er een kind en wordt hemel en aarde bewogen om dat voor elkaar te krijgen. Hoe goed je ook alles regelt en laat vastleggen mocht je komen te overlijden, dan nog vind ik dat je op je 62e geen kind meer op de wereld hoort te zetten. Net wat Suze zegt, moeder Natuur heeft het niet voor niets zo geregeld dat je in de overgang komt

De discussie over de minimumleeftijd vind ik ook interessant. Grappig om te zien hoe de meningen uiteen lopen of je juist beter voor je 25e aan kinderen kunt beginnen of juist later. Iedereen heeft daar zijn eigen visie op en dat is ook prima, ik denk dat je, zolang je een kind kunt bieden wat het nodig heeft, op elke leeftijd aan kinderen kunt beginnen. En kunnen bieden wat het nodig heeft, daar versta ik onder dat je een huisje hebt waar je kind een eigen kamertje kan krijgen, dus niet bij opa & oma in huis wonen. Zelf in je onderhoud kunnen voorzien, en persoonlijk zie ik dan liever dat iemand zijn studie afmaakt en een baan zoekt in plaats van een studie onderbreekt en later die weer oppakt. Pure gevoelskwestie, de kans dat je een studie niet meer oppakt lijkt me behoorlijk aanwezig en dat vind ik dan zó zonde van de kansen en mogelijkheden die je met zo'n studie had/hebt.
Ik ben echt geen carrièretijger maar als het in je macht ligt, vind ik toch dat je gebruik moet maken van de kansen die je hebt hier in Nederland. Zeg echt niet dat iedereen maar een HBO-opleiding moet volgen, als je dolgelukkig wordt van achter de kassa zitten, moet je dat vooral doen. Maar ik vind het zo zonde dat iemand die allerlei mogelijkheden had, die laat schieten om een kind op de wereld te zetten. Maar goed, diegene kan daar zelf natuurlijk anders over denken, dus dit is ook geen aanval of iets dergelijks op mensen die het wel zo hebben gedaan, dit is mijn persoonlijke visie.
Ik heb zelf het liefst de zaakjes ook voor elkaar voordat ik aan kinderen begin. Dus inderdaad, een huis, een vaste baan en een stabiele relatie. Nu wil het toeval dat ik al aardig op weg ben die kant op, woon samen met de man waar ik oud mee ga worden en zie ons over een paar jaar wel samen een huis kopen en trouwen. Tegen die tijd verwacht ik ook ergens een vast contract te hebben. Ben 23, vlot afgestudeerd, inmiddels voor het 3e jaar fulltime aan het werk maar nog geen vaste baan. Maar dat komt wel.
Dus de omstandigheden zijn ideaal zou je denken. Vriend wil ook erg graag kinderen, is 32 en wil ook geen oude papa worden. Maar ja, dan ik nog... Ik weet nl. helemaal niet zo zeker of ik wel kinderen wil. Inderdaad een kwestie van, ik weet niet of ik er al wel aan toe ben (en of ik dat ooit wel word) om mijn hele leven om te gooien (want zo zie ik het) om een kind op de wereld te zetten. Ik denk dat ik daar (nog?) te
egoïstisch voor ben en dan vind ik het ook niet eerlijk om aan kinderen te beginnen. Moet wel het idee hebben dat ik de beste moeder kan zijn/worden die in mij zit. Gelukkig heb ik nog even de tijd maar het zou best kunnen dat mijn klokje een stuk later begint te tikken. Kan me dus ook voorstellen dat dat bij anderen zo werkt. Zou je dan, als je achter in de 30 bent, niet meer aan kinderen mogen beginnen? Moet gewoon kunnen wat mij betreft, maar wel leg ik inderdaad de grens bij 40, dan is je kans verkeken. Althans, zo zie ik het