Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:34

Krips schreef:
nicole3939 schreef:
Degene die vinden dat Sahar moet blijven, moeten eens met goede argumenten komen ipv telkens met modder te gooien naar degene die dat niet vinden. Alles wat aangehaald wordt is niet relevant en wordt van tafel geveegd. De feiten zijn immers nog steeds dat haar ouders vanaf het begin hebben geweten en gehoord dat het nee was tegen blijven in Nederland. Hoelang zij het hebben proberen uit te stellen het antwoord is en blijft nee. Dus de enige die haar schuldig aan zijn zijn de ouders, en niet de Nederlandse wetgeving of wie dan ook.

Voor zover als ik weet heb ik al mijn argumenten onderbouwd hoor? Waar en wanneer wordt er met modder gegooit? Niet door mij hoor. Ik heb al meerdere keren hier gepleit voor mijn idee dat het toch niet meer dan normaal is dat deze mensen alles op alles zetten om een veilig bestaan op te bouwen? In plaats van het risico om het leven te komen in Afghanistan. Ik typ hier hele stukken, ik krijg alleen totaal geen reactie. En nu wil ik niet op de man spelen, maar in je hele post zo goed als geen uitgewerkt argument. Dus ik ben eerder geinteresseerd in wat je te zeggen hebt op mijn argumenten dan een verwijt dat er met modder gegooit wordt. Dat is wel weer een gevalletje de pot verwijt de ketel...

Het was niet zozeer naar jou bedoeld :)

Krips

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:36

Dan moet je ook niet zeggen: diegene die vinden dat Sahar moet blijven.. Want in principe spreek je dan iedereen aan die in dit topic gezegd hebben dat Sahar moet blijven ;) :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:38

Even heel simpel, realistisch, de feiten op een rijtje.

Familie is hier al 7 jaar en heeft volop gebruik gemaakt van de wetgeving zoals die op dat moment gold, inclusief beroepsmogelijkheden. Niet netjes mischien, wel volkomen begrijpelijk.

Familie moet volgens minister uitgezet worden, inclusief kinderen die het hier behoorlijk doen, goed "geintegreerd zijn" zoals we dat noemen.

Familie moet naar een land dat in oorlog verkeerd, waar vrouwen minder rechten hebben dan een Hollandse plofkip en levens zowiezo niet zoveel waard zijn.

Helaas, minister is gebonden aan internationale verdragen waardoor hij in het gunstigste geval (voor hem dan) de familie in vreemdelingendetentie kan plaatsen. Daadwerkelijk uitzetten is verboden en Leers riskeert als hij dat toch doet een oproep om zich te melden bij het internationaal strafhof. Gelukkig is dat voor hem niet zo ver weg.

In vreemdelingen- detentie is niets toegestaan. Het volgen van een opleiding mag niet, het jezelf bezighouden met wat dan ook mag niet, je mag niet werken, je mag in het gunstigste geval zeer beperkt bezoek ontvangen, je mag alleen de godganse dag voor de TV hangen totdat volgens de internationale gemeenschap een land veilig genoeg is en de minister zonder gerede kans op een aanklacht bij het internationaal strafhof een vliegtuig enkele reis kan laten vertrekken.

Is dat wat we willen voor dat meisje? Mogelijk jarenlange vreemdelingendetentie onder beleid dat strikter is dan EBI Vught? Waar bezoek ontvangen niet toegestaan is, of jezelf ontwikkelen op wat voor manier dan ook?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:38

nicole3939 schreef:
sarabande schreef:

Zoals eerder al aangegeven
In een recreatie woning gaan wonen is bewust de wet overtreden, van de mogelijkheid gebruik maken om tegen uitspraken in beroep te gaan zoals de advocaten van asielzoekers doen, mag dan ongewenst zijn, het is niet onwettelijk.

Je kunt inderdaad tegen de uitspraken in beroep gaan, maar je weet nu eenmaal dat de kans op uitzetting groot is, en de tijd komt dat je echt uitgezet gaat worden. Ja misschien hard en zielig, maar het is nu eenmaal zo.

Maar wat heeft dat met een recreatie woning te maken, wellicht kan je mij dat uitleggen, ik heb uitgelegd dat dat niets met elkaar te maken heeft

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:41

mick75 schreef:
Ach, mij word verteld dat ik maar in de plaats van Sahar moet gaan omdat ik meen dat je moreel geen rechten kan ontlenen aan het stukje grond waarop je wiegje stond. Kinderachtige reactie, persoonlijk waar ik niemand persoonlijk heb aangevallen voor zover ik weet.

Sahar is hier, is hier grootgebracht en volgens de gebruiken die hier, op dit stukje aarde genaamd Nederland, gangbaar zijn. Of ze hier al dan niet geboren is doet er niet toe, ook terugsturen nu heeft geen invloed op eventuele nieuwe asielzoekers. Die vallen stuk voor stuk onder andere regelingen dan die destijds golden. Deze mensen, haar ouders dus, hebben niets meer en niets minder dan gebruik gemaakt van hun recht in beroep te gaan. Iets wat vermoedelijk iedereen gedaan zou hebben in hun situatie.

Het gaat nu om een familie die er alles aan gedaan heeft zo Nederlands mogelijk te worden, die teruggeschopt worden naar een land waar Nederlandse politietrainers nog niet zonder maar liefst 500 tot de tanden gewapende militairen en voorzien van luchtsteun naar toe mogen. Dat is gewoon krom als een hoepel, linksom of rechtsom. Of het is er veilig, dan hoeven die politietrainers dus ook geen militaire backup te krijgen, of het is er niet veilig en dan stuur je daar gewoon op dit moment geen mensen heen zonder militaire bescherming. Simpel.

En een besluit om ze nu hier te laten kan trouwens ook op tijdelijke basis, met de mogelijkheid dat als het er echt veilig is naar onze maatstaven, dat politietrainers daar hun werk kunnen doen zonder legermacht achter zich en meisjes/ vrouwen daar enigszins normaal over straat kunnen ze alsnog terug te sturen. Maar dan hebben ze meteen een doel daar, helpen het land op te bouwen. Nu hebben ze daar als enige doel het zich verborgen houden voor de Taliban. Dat is geen leven, klaar. Die regeling geld trouwens al voor veel vluchtelingen. Ook veel erkende, dus legale, vluchtelingen worden elke zoveel tijd geevalueerd om te kijken of het bij hun thuis al veilig genoeg is en als het zover is met een enkele reis teruggestuurd. En de vreemdelingendetentiecentra zitten vol met mensen uit gebieden die door de internationale gemeenschap als onveilig zijn bestempeld en dus niet terug kunnen, zelfs al zouden ze met alle geld van de wereld willen. Nederland mag ze vanuit internationale verdragen niet zomaar op het vliegtuig terug zetten, hoe graag Nederland dat ook wil. En die regels gelden ook voor Afghanistan. Je haalt zo'n meid dus van school af en stopt haar in een gevangenis, waar ze niet verder kan leren, zich niet kan ontwikkelen om later hier of daar ook maar iets nuttigs te doen en dwingt zo'n familie dus tot een armoedig leven either way.

Het zou voor sommigen ook een idee kunnen zijn je eens te verdiepen in de vreemdelingenwetgeving. Is weleenswaar zware kost en ingewikkelde materie, maar wel verduveld interessant. En leerzaam.

Dat het niet makkelijk voor deze familie is om terug te moeten naar Afganistan zal niemand tegenspreken.
Maar waar blijven wij als iedereen die teruggestuurd gaat worden, maar zielig vinden?
Dan kan iedereen die daar woont wel naar ons land komen, want wij nederlanders vinden dat niemand daar een goed leven kan hebben.
Maar ook Nederland moet beseffen dat het eens goed is, ons land vol is, hoe vervelend dit ook is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:42

Nee ik zou dat niet willen voor dat meisje, maar duidelijk is wel dat de ouders hier voor hebben gekozen. Willens en wetens weer de procedure opstarten en ik neem aan dat ze ook te horen hebben gekregen dat dat een mogelijkheid was. Feit dat ze zelf doelbewust hun eigen dochter hieraan bloot willen stellen zegt denk ik dan meer over de ouders als over de wetgeving die bij hen bekend was. Zeker na de eerste afwijzingen.

Even voor de duidelijkheid.. Nederland heeft geen verantwoording naar dit kind, dat zijn de ouders. Die hebben deze beslissingen genomen. En dan kan het wel eens zo zijn dat het niet lekke ruitpakt.

mick75 schreef:
Even heel simpel, realistisch, de feiten op een rijtje.

Familie is hier al 7 jaar en heeft volop gebruik gemaakt van de wetgeving zoals die op dat moment gold, inclusief beroepsmogelijkheden. Niet netjes mischien, wel volkomen begrijpelijk.

Familie moet volgens minister uitgezet worden, inclusief kinderen die het hier behoorlijk doen, goed "geintegreerd zijn" zoals we dat noemen.

Familie moet naar een land dat in oorlog verkeerd, waar vrouwen minder rechten hebben dan een Hollandse plofkip en levens zowiezo niet zoveel waard zijn.

Helaas, minister is gebonden aan internationale verdragen waardoor hij in het gunstigste geval (voor hem dan) de familie in vreemdelingendetentie kan plaatsen. Daadwerkelijk uitzetten is verboden en Leers riskeert als hij dat toch doet een oproep om zich te melden bij het internationaal strafhof. Gelukkig is dat voor hem niet zo ver weg.

In vreemdelingen- detentie is niets toegestaan. Het volgen van een opleiding mag niet, het jezelf bezighouden met wat dan ook mag niet, je mag niet werken, je mag in het gunstigste geval zeer beperkt bezoek ontvangen, je mag alleen de godganse dag voor de TV hangen totdat volgens de internationale gemeenschap een land veilig genoeg is en de minister zonder gerede kans op een aanklacht bij het internationaal strafhof een vliegtuig enkele reis kan laten vertrekken.

Is dat wat we willen voor dat meisje? Mogelijk jarenlange vreemdelingendetentie onder beleid dat strikter is dan EBI Vught? Waar bezoek ontvangen niet toegestaan is, of jezelf ontwikkelen op wat voor manier dan ook?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:45

Zou precies hetzelfde gedaan hebben, ik denk heel veel mensen wel. Ik had ook alles gedaan om zo lang mogelijk te kunnen blijven hier.
Nederland is nou eenmaal een stuk welvarender dan Afghanistan.

Maar als je voor deze mensen de regels kan buigen, wat zegt dat dan over de Nederlandse wetgeving? Dan is de wetgeving niks waard, omdat de wetten niet consequent worden toegepast.
Wat gebeurt er dan...? Nog meer mensen die het zullen proberen.

Soms moet je helaas een nare beslissing maken, en het maakt het er echt niet makkelijker op dat ze zo in het nieuws gekomen is.
Maar het geeft wel een duidelijk beeld voor anderen die het willen proberen in de toekomst. In Nederland is nee, gewoon nee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:50

De wetgeving is in de tijd dat die ouders hier zitten gewijzigd.

En uitzetting is op dit moment zowiezo niet aan de orde, het enige dat aan de orde is is of ze in vreemdelingendetentie geplaatst moeten worden of niet. En ik denk dat we dat niet zouden moeten willen. Laat ze in elk geval de kans krijgen zich te ontwikkelen, op tijdelijke verblijfsvergunningen die elke zoveel jaar geevalueerd kunnen worden, en ze niet opsluiten omdat we ze hier eigenlijk niet willen maar ze ook niet terug kunnen/ mogen door internationale verdragen die Nederland geratificeerd heeft. Dan hebben die mensen straks, als het daar wel veilig is (if ever) in elk geval een basis om zich daar echt nuttig te maken. En kunnen ze zich anders elders mischien wel nuttig maken.

Het leven van kinderen weggooien om puur strikt regels zijn regels gedrag vind ik gewoon niet kunnen. Onder geen enkele omstandigheid.

En voor nieuwe vreemdelingen gelden weer andere wetten dan voor deze familie, dat kan je dus zowiezo niet met elkaar vergelijken, noch kan het besluit ze hier te houden al dan niet tijdelijk een aanzuigende werking hebben. En zelfs al zou dat zo zijn worden die door de nieuwe regels veel sneller weggezonden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:52

nicole3939 schreef:
Zoals eerder al aangegeven
In een recreatie woning gaan wonen is bewust de wet overtreden, van de mogelijkheid gebruik maken om tegen uitspraken in beroep te gaan zoals de advocaten van asielzoekers doen, mag dan ongewenst zijn, het is niet onwettelijk.

Je kunt inderdaad tegen de uitspraken in beroep gaan, maar je weet nu eenmaal dat de kans op uitzetting groot is, en de tijd komt dat je echt uitgezet gaat worden. Ja misschien hard en zielig, maar het is nu eenmaal zo.[/quote]

sarabande schreef:
Maar wat heeft dat met een recreatie woning te maken, wellicht kan je mij dat uitleggen, ik heb uitgelegd dat dat niets met elkaar te maken heeft

Ik persoonlijk vind het net zo mensonwaardig om mensen met kinderen uit hun woning te zetten, en gewoon op straat te gooien.

En als je denkt nee dat gebeurt niet in Nederland, nou ik ken persoonlijk wel mensen die dat overkomen zijn.
Sterker nog deze mensen hadden deze woning gekocht, en na er een 10 jaren gewoond te hebben, kwam de gemeente polshoogte nemen.
Het bleek dat deze woning op de bouwtekening van de gemeente 10 meter verder moest staan. Rechtzaak , hoger beroep etc.
Eind van het liedje was de er op een dag een aantal politiewagens en een grote shovel aankwam. Ze kregen een uur om hun spullen eruit te halen. Toen werden deze mensen met dwang uit het huisje gezet en de shovel het huisje met de grond gelijk maakte. Deze mensen hadden 2 kleine kinderen. Weet je wel wat dit met deze kinderen heeft gedaan?

Hier wordt door jou over heen gewalst.
Maar als Nederland vindt dat zij dit kunnen en mogen doen, vind ik het ook kunnen en mogen om mensen terug te sturen naar hun eigen land.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:58

Dat is inderdaad schrijnend, maar dat was dus geen recreatie woning, want ik ben nog steeds nieuwsgierig wat het bewonen van een recreatiewoning, dus waarvan je weet dat dat niet toegestaan is, met Sahar te maken heeft

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:07

sarabande schreef:
Dat is inderdaad schrijnend, maar dat was dus geen recreatie woning, want ik ben nog steeds nieuwsgierig wat het bewonen van een recreatiewoning, dus waarvan je weet dat dat niet toegestaan is, met Sahar te maken heeft

Het was wel een recreatiewoning, maar stond 10 meter verder dan hij op de bouwtekening stond ingetekend.

Wat ik de hele tijd probeer te zeggen Sarabande, is dat ook deze ouders wisten dat ze ooit klaar waren met procederen en de kans heel groot was dat zij terug moeten naar Afganistan. Ook de mensen van die recreatiewoning wisten dat. Ook zij wisten dat er ooit de kans bestond dat zij uit die woning moesten, nadat zij alle rechterlijke stappen hadden ondernomen.
Dus waarom mag Nederland niet zo gezin uitzetten en wel het leven van dat andere gezin verwoesten?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:09

SOrry, verkeerd begrepen, ze heeft 1 broer en 1 broertje van 8.
ik wil heel even 1 ding zeggen : de taliban heeft op dit moment geen, ik herhaal GEEN macht meer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:13

Het probleem is vooral dat ze NIET TERUGGESTUURD KUNNEN WORDEN wegens internationale verdragen. Het enige dat de Nederlandse overheid kan doen is deze mensen in VREEMDELINGENDETENTIE plaatsen, verdiep je daar even in voordat je daar verder uitspraken over doet. Er zijn legio andere mogelijkheden waarbij deze mensen geen permanente verblijfsvergunning hoeven te krijgen, zoals heel veel vluchtelingen, maar ook niet zomaar in vreemdelingendetentie geplaatst hoeven te worden. De vreemdelingendetentiecentra zitten vol met mensen als Sahar en haar familie. En dat is mensonwaardig.

Maar uitzetten bekt makkelijk en klinkt heel stoer, alsof er echt iets gedaan word. Droom verder.

En de Taliban heeft geen macht meer... Droom verder! Daarom moet er een legermacht van maarliefst 500! man mee met een stel politieopleiders. Omdat het daar echt allemaal zo veilig en zo gezellig is...

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:16

mick75 schreef:
Het probleem is vooral dat ze NIET TERUGGESTUURD KUNNEN WORDEN wegens internationale verdragen. Het enige dat de Nederlandse overheid kan doen is deze mensen in VREEMDELINGENDETENTIE plaatsen, verdiep je daar even in voordat je daar verder uitspraken over doet. Er zijn legio andere mogelijkheden waarbij deze mensen geen permanente verblijfsvergunning hoeven te krijgen, zoals heel veel vluchtelingen, maar ook niet zomaar in vreemdelingendetentie geplaatst hoeven te worden. De vreemdelingendetentiecentra zitten vol met mensen als Sahar en haar familie. En dat is mensonwaardig.

Maar uitzetten bekt makkelijk en klinkt heel stoer, alsof er echt iets gedaan word. Droom verder.

En de Taliban heeft geen macht meer... Droom verder! Daarom moet er een legermacht van maarliefst 500! man mee met een stel politieopleiders. Omdat het daar echt allemaal zo veilig en zo gezellig is...

Mick dat zeg je nu telkens wel dat zij niet teruggestuurd kunnen worden, maar ik denk dat de regering niet zomaar wat roept als zij dat niet kunnen?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:18

Krips schreef:
Dan moet je ook niet zeggen: diegene die vinden dat Sahar moet blijven.. Want in principe spreek je dan iedereen aan die in dit topic gezegd hebben dat Sahar moet blijven ;) :)

Daar heb je gelijk in :)
Was ook teveel alles over 1 kam scheren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:24

Waarom zou de regering niet zomaar iets roepen? Doen ze over talloze onderwerpen. Verkiezingstijd weet je. De een weet van gekkigheid niet wat ie moet roepen om de ander maar te overschreeuwen, en vooral niet over te komen als soft, potentieel links of zelfs maar realistisch. Herinner je de 2e kamer verkiezingen. Tal van mooie woorden. 65 is en blijft 65, mooi dus niet. De gezondheidszorg word echt niet verder geprivatiseerd. Nu heeft mevrouw Schippers al een plan ingediend om zo'n beetje de hele gezondheidszorg aan de vrije markt over te laten. Er zouden talloze woningen bijgebouwd worden, voornamelijk in de lagere prijsklassen. Er worden er nog altijd meer gesloopt dan erbij komen en dan zeker in de lagere prijsklassen. De grenzen moeten potdicht, er mag nog geen muis meer tussendoor kunnen glippen... Nou, dat moet ik ze nageven, daar zijn ze aardig naar op weg. Wat een prestatie! 1 van de tig beloften die is nagekomen en dan een betrekkelijk onbelangrijke in sociaal-economisch opzicht. Ik vind in elk geval gezondheidszorg en betaalbare woningen belangrijker. Fraude zou hard aangepakt worden... Ondertussen verzinnen bedrijven de meest idiote constructies om maar geen belasting te hoeven betalen en word de belasting voor bedrijven zowiezo al verlaagd. Die van jou en mij niet, die gaat omhoog.

En wat is voor de gemiddelde Nederlander nou het verschil tussen uitzetten en vreemdelingendetentie? Ze verdwijnen uit het straatbeeld en dat is voor velen helaas voldoende. Wat er daadwerkelijk met die mensen gebeurt is te grof voor woorden. Probeer eens bij het lokale vreemdelingendetentiecentrum op bezoek te gaan om de mensen die daar zitten (jawel, het zijn mensen) wat op te fleuren. Gaat je niet lukken. Je mag er nog niet op gehoorsafstand in de buurt komen!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:37

Het gaat mij er niet om dat zij uit het straatbeeld verdwijnen. Ik moet toegeven dat ik ook het verschil niet wist tussen uitzetten en vreemdelingendetentie. Maar als gezin heb je dan toch zelf de keuze tussen terug naar land van herkomst of vreemdelingendetentie? Als dat werkelijk zo erg is als jij zegt, zullen ze toch kiezen om terug te gaan naar Afganistan?

Waar het mij om gaat is dat het wel een keer klaar is. Het kleine landje van ons laat naar mijn inziens gewoon veel te veel mensen binnen, en het zijn allemaal op zich schrijnende gevallen. Maar het houdt een keer op. En mijn standpunt van Sahar, hoe schrijnend ook, haar ouders wisten dat dit een keer eraan zat te komen. Waarom dan de schuldvraag bij de Nederlandse regering leggen ipv bij haar ouders? De enige fout, als je al van feit kan spreken, van de Nederlandse regering is misschien dat ze veel sneller deze beslissing moeten kunnen maken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:40

Veilig of onveilig en de taliban zijn niet hetzelfde ;) de taliban zelf heeft geen macht meer, er is "oorlog" tussen taliban aanhangers en niet aanhangers, maar het deel van de niet aanhangers is nu aan het vergroten (het deel waar deze familie gok ik bij zou horen)

De veiligheid(of juist niet) staat dus niet gelijk aan de taliban.

Verder Mick, is de regering op een zeer zeker goede weg. Om in nederland nieuwe woningen te creeren zullen ze ook delen moet afbreken, ze hebben goede plannen op tafel en drukken die nu door, nooit gehoord van eerst een stap terug voor je vooruit kunt?

Gezondheidszorg word aangescherpt, in het belang van de burger, op dit moment hebben verzekeraars grote gaten die ze kunnen vullen, en die worden eerst gedicht, vervolgens kunnen ze pas kosten drukken.

De grenzen moet je dichtmaken om ervoor te zorgen dat de belasting waar jij het over hebt te drukken, enig idee wat dit soort geintjes kosten? 1 familie die hier nooit een verblijfsvergunning gehad heb, wist je dat deze mensen niet mogen werken voor ze hun vergunning hebben? en dus al zo'n 10 jaar op jou belastingcenten teren? en zo nog vele andere.

Belastingen voor bedrijven hebben ook met jou te maken, hoe minder belasting zij hoeven te betalen des te minder ze voor hun producten hoeven te vragen. Dit betekend dat jou koopkracht omhoog gaat.

Het 65 verhaal ben ik met je eens, te makkelijk van de baan geschapt, maar dit was om een overeenkomst te komen zodat er een kabinet gevormd kon worden. En overgens hebben ze de leeftijd wel lager kunnen houden dan de bedoelingen waren..

Verder worden de uitkeringen bekeken of ze terrecht zijn, maar goed ook ;) Ik ken een meisje van 20 die te lui is om te werken en netjes elke maand 1000 euro belastinggeld op haar rekening ziet verschijnen. Terwijl een studerende jongere van 20 echt niet/moeilijk rond kan komen (geen recht op een uitkering)

Je kunt wel heel negatief tegen de regering aankijken, maar je moet eerst doorlezen over de plannen voor je je conclusies trekt. Zo wil wilders dit soort dingen ook voorkomen door snellere procedures, en dat is ook aan het gebeuren :) Of dat in het voordeel van de vluchtelingen is? Als dat 10 jaar terug zo was had deze familie hier niet meer gezeten waarschijnlijk, die waren uitgeprocedeerd en hadden veel eerder een definitieve nee gekregen, en het niet nog op allemaal manieren toch nog kunnen bevechten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 02:48

Nee, je hebt die keuze niet. Er mogen vanwege internationale verdragen geen mensen uitgezet worden naar gevaarlijke landen en Afghanistan prijkt nu zo'n beetje bovenaan op dat lijstje. Jij mag niet naar Afghanistan, ik mag er ook niet heen en die familie ook niet. Als een van ons daar toch heen gaat, ook volledig op eigen risico, dan loopt de minister een verdomd reële kans om binnenkort een uitnodiging op de mat te vinden om zich te verantwoorden tegenover het Internationaal Strafhof. Er lopen al zaken daar tegen de Nederlandse staat, denk niet dat de minister zit te wachten op meer werk daar.

Blijft over de vreemdelingedetentie. Voor velen is dat hetzelfde als uitzetting, dat is het niet. Vreemdelingendetentie betekent dat je hier in Nederland ergens in een vreemdelingengevangenis word geplaatst waar standaard zeer strikte regimes gelden (daarvoor loop o.a. een zaak tegen de Nederlandse overheid), in afwachting van het moment dat het land waar je naartoe uitgezet moet worden veilig genoeg is en dat kan heel lang duren. Terwijl er zat alternatieven zijn waarbij zowel de Nederlandse overheid geen schade oploopt en die mensen ook niet. Maar die klinken niet stoer en hard en doortastend en zijn dus niet genoeg. De bevolking hier schreeuwt om bloed en dat zullen we krijgen. Meer dan ons lief is. Er zitten nu al mensen meer dan 5 jaar in vreemdelingendetentie omdat ze niet terug kunnen maar hier ook niet mogen zijn!

Ook over de zaak van de homosexuele Iraniers die daar vermoord zijn loopt een zaak, en er komt er waarschijnlijk heel snel eentje vanwege die Iraans-Nederlandse activiste die in Iran is opgehangen. En er zijn er nog meer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 03:00

Veilig of onveilig en de taliban zijn niet hetzelfde ;) de taliban zelf heeft geen macht meer, er is "oorlog" tussen taliban aanhangers en niet aanhangers, maar het deel van de niet aanhangers is nu aan het vergroten (het deel waar deze familie gok ik bij zou horen)

De veiligheid(of juist niet) staat dus niet gelijk aan de taliban.

*Klopt ten dele. In plaats van de Taliban hebben op sommige plaatsen lokale krijgsheren de touwtjes in handen. Of die veel beter zijn dan de Taliban is echter de vraag.*

Verder Mick, is de regering op een zeer zeker goede weg. Om in nederland nieuwe woningen te creeren zullen ze ook delen moet afbreken, ze hebben goede plannen op tafel en drukken die nu door, nooit gehoord van eerst een stap terug voor je vooruit kunt?

*De regering is niet op de goede weg. Rucksichloss afbreken om het afbreken onder het motto dat het goed voor ons is klinkt heel stoer, maar wat kapot is is verdomd lastig te repareren*

Gezondheidszorg word aangescherpt, in het belang van de burger, op dit moment hebben verzekeraars grote gaten die ze kunnen vullen, en die worden eerst gedicht, vervolgens kunnen ze pas kosten drukken.

*Gezondheidszorg is in de eerste plaats iets wat bij uitstek niet geschikt is voor de vrije markt. Als je ziek word en zorg nodig hebt ben je niet in de beste positie om de beste zorg voor jezelf te regelen, je bent immers ziek. Die zorg hoort in een fatsoenlijk land gewoon geregeld te zijn*.

De grenzen moet je dichtmaken om ervoor te zorgen dat de belasting waar jij het over hebt te drukken, enig idee wat dit soort geintjes kosten? 1 familie die hier nooit een verblijfsvergunning gehad heb, wist je dat deze mensen niet mogen werken voor ze hun vergunning hebben? en dus al zo'n 10 jaar op jou belastingcenten teren? en zo nog vele andere.

*Grenzen zijn per definitie kunstmatig, dichtmaken klinkt heel stoer. Maar betekent feitelijk ook dat je niet meer op vakantie kan naar het buitenland want je zou toch eens iemand aan de haak kunnen slaan daar! Oke, extreem mischien, maar dat is de ultieme consequentie*

Belastingen voor bedrijven hebben ook met jou te maken, hoe minder belasting zij hoeven te betalen des te minder ze voor hun producten hoeven te vragen. Dit betekend dat jou koopkracht omhoog gaat.

*Belasting voor bedrijven zorgt ook voor dat de algemene middelen betaalbaar blijven, dat personeel via behoorlijk vervoer, of dat nou OV is of de auto, op het werk KAN komen, en zo meer*

Het 65 verhaal ben ik met je eens, te makkelijk van de baan geschapt, maar dit was om een overeenkomst te komen zodat er een kabinet gevormd kon worden. En overgens hebben ze de leeftijd wel lager kunnen houden dan de bedoelingen waren..

*In o.a. Frankrijk staat het land op z'n kop omdat ze door moeten gaan werken tot hun 62e jaar! Langer werken is geen oplossing tegen werkloosheid, integendeel. Door mensen te verplichten langer te werken houden ze ook langer baantjes bezet die prima door jongere mensen ingenomen kunnen worden. Het is dus eigenlijk helemaal geen oplossing tegen niets, behalve tegen het uitkeren van AOW die mensen ook nog eens zelf betaald hebben*

Verder worden de uitkeringen bekeken of ze terrecht zijn, maar goed ook ;) Ik ken een meisje van 20 die te lui is om te werken en netjes elke maand 1000 euro belastinggeld op haar rekening ziet verschijnen. Terwijl een studerende jongere van 20 echt niet/moeilijk rond kan komen (geen recht op een uitkering)

*Niet iedereen met een uitkering is een uitvreter. Er kunnen talloze voor jou onzichtbare redenen zijn om niet te kunnen werken. En steunfraude is in totaal een fractie van wat bedrijven aan fraude plegen. Bouwfraude vergeten? Wikileaks gemist?*

Je kunt wel heel negatief tegen de regering aankijken, maar je moet eerst doorlezen over de plannen voor je je conclusies trekt. Zo wil wilders dit soort dingen ook voorkomen door snellere procedures, en dat is ook aan het gebeuren :) Of dat in het voordeel van de vluchtelingen is? Als dat 10 jaar terug zo was had deze familie hier niet meer gezeten waarschijnlijk, die waren uitgeprocedeerd en hadden veel eerder een definitieve nee gekregen, en het niet nog op allemaal manieren toch nog kunnen bevechten.

*Deze familie heeft slechts gebruik gemaakt van de mogelijkheden die ze hadden. Zou zo'n beetje iedereen doen toch?

Niemand is tegen snellere procedures, en weinigen zullen tegen opvang in de eigen regio zijn. Maar dan moet die opvang wel voldoen aan minimale eisen. En ook snellere procedures moeten zorgvuldig zijn. Het verleden is wat dat betreft, zowel qua snelheid als qua zorgvuldigheid regelmatig op z'n zachtst gezegd slordig. Dat zou niet moeten*

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:12

Wonderbaarlijk hoe een recreatiewoning de gemoederen bezig houdt in dit topic.

Citaat:
Het was wel een recreatiewoning, maar stond 10 meter verder dan hij op de bouwtekening stond ingetekend.

Wat ik de hele tijd probeer te zeggen Sarabande, is dat ook deze ouders wisten dat ze ooit klaar waren met procederen en de kans heel groot was dat zij terug moeten naar Afganistan. Ook de mensen van die recreatiewoning wisten dat. Ook zij wisten dat er ooit de kans bestond dat zij uit die woning moesten, nadat zij alle rechterlijke stappen hadden ondernomen.
Dus waarom mag Nederland niet zo gezin uitzetten en wel het leven van dat andere gezin verwoesten?

En als we er nou eens voor kiezen om de Nederlandse overheid geen enkel gezin te laten verwoesten?

Waarbij het dan natuurlijk weer wel zo is, dat het Nederlandse gezin niet in die recreatiewoning is gaan wonen om een oorlog te ontvluchten, en er ook niet naar terug moet als de woning vernield is...
En daarbij dat de ouders van Sahar procedures volgden in de hoop op een verblijfsvergunning.
Degene die in een recreatiewoning trekt, weet dat ie hoogstens gedoogd wordt, maar dat deze situatie van begin af illegaal is.
Dat lijkt mij nogal een verschil.
Verder kan ik wel van alles uit de kast trekken aan 'erge' dingen die onder de Nederlandse overheid gebeuren maar dan snap ik nog steeds niet waarom dat zou betekenen dat de familie van Sahar tegen alle internationale verdragen in het land uit zou moeten.

Dus ik stel voor dat mensen die over het wanbeleid van de Nederlandse overheid op het gebied van bouwen en wonen willen praten, een ander topic openen op NenM. ;)

Ik krijg ook nog steeds de indruk dat we hier economische migranten voor het gemak maar op een hoop gooien met asielzoekers.
Die twee groepen hebben weinig met elkaar te maken, de wetgeving eromheen nog een pak minder.

Ik geloof dat ik het op alle fronten met Mick eens ben: wat je ook beslist, wat je ook doet, dit soort 'hard beleid' is vooral symboolpolitiek, bedoeld om toekomstige vluchtelingen af te schrikken. Intussen verwoest het de levens van mensen die hierheen komen uit hoop.

Wat betreft Afghanistan: zolang de bevolking daar ingeklemd zit tussen de acties van krijgsheren aan de ene kant, en acties van het VS leger aan de andere kant (die angst en terreur zaaien met hun nightraids, waarbij een dorp in de nacht door helicopters wordt bezocht en alle mannen worden opgepakt en naar kampen afgevoerd, zogenaamd omdat ze allemaal taliban zouden zijn, maar dat is natuurlijk niet te bewijzen) is dat land voor niemand veilig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:52

smurffie schreef:
: de taliban heeft op dit moment geen, ik herhaal GEEN macht meer.

Pardon :?

Nou ga dat even aan Rutte vertellen dan hoeven er geen 10 militairen per politietrainer mee om ze tegen de Taliban de beschermen, scheelt een hoop geld, kunnen we een hoop families uit oorlogslanden voor laten starten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:13

Nu weer een jongen uit Armenië die na 10 jaar het land uit word gezet.
Onbegrijpelijk dat ze zulke volledig nederlander geworden mensen eruit zetten,en de crimineeltjes mogen blijven.Want tja ze zijn nederlander op paspoort,en blijkbaar kun je de wet niet veranderen voor zulk tuig.
Nee de nette mensen die zich helemaal nederlander voelen en hier geen vlieg kwaad doen,die moeten terug.
De omgekeerde wereld hier!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:00

mick75 schreef:
Leers riskeert als hij dat toch doet een oproep om zich te melden bij het internationaal strafhof. Gelukkig is dat voor hem niet zo ver weg.

_O-

Anyway. Ik heb het gevoel dat alles wel gezeg dis hier. Ik ga mijn tijd wat nuttiger besteden :wave: