mick75 schreef:Ach, mij word verteld dat ik maar in de plaats van Sahar moet gaan omdat ik meen dat je moreel geen rechten kan ontlenen aan het stukje grond waarop je wiegje stond. Kinderachtige reactie, persoonlijk waar ik niemand persoonlijk heb aangevallen voor zover ik weet.
Sahar is hier, is hier grootgebracht en volgens de gebruiken die hier, op dit stukje aarde genaamd Nederland, gangbaar zijn. Of ze hier al dan niet geboren is doet er niet toe, ook terugsturen nu heeft geen invloed op eventuele nieuwe asielzoekers. Die vallen stuk voor stuk onder andere regelingen dan die destijds golden. Deze mensen, haar ouders dus, hebben niets meer en niets minder dan gebruik gemaakt van hun recht in beroep te gaan. Iets wat vermoedelijk iedereen gedaan zou hebben in hun situatie.
Het gaat nu om een familie die er alles aan gedaan heeft zo Nederlands mogelijk te worden, die teruggeschopt worden naar een land waar Nederlandse politietrainers nog niet zonder maar liefst 500 tot de tanden gewapende militairen en voorzien van luchtsteun naar toe mogen. Dat is gewoon krom als een hoepel, linksom of rechtsom. Of het is er veilig, dan hoeven die politietrainers dus ook geen militaire backup te krijgen, of het is er niet veilig en dan stuur je daar gewoon op dit moment geen mensen heen zonder militaire bescherming. Simpel.
En een besluit om ze nu hier te laten kan trouwens ook op tijdelijke basis, met de mogelijkheid dat als het er echt veilig is naar onze maatstaven, dat politietrainers daar hun werk kunnen doen zonder legermacht achter zich en meisjes/ vrouwen daar enigszins normaal over straat kunnen ze alsnog terug te sturen. Maar dan hebben ze meteen een doel daar, helpen het land op te bouwen. Nu hebben ze daar als enige doel het zich verborgen houden voor de Taliban. Dat is geen leven, klaar. Die regeling geld trouwens al voor veel vluchtelingen. Ook veel erkende, dus legale, vluchtelingen worden elke zoveel tijd geevalueerd om te kijken of het bij hun thuis al veilig genoeg is en als het zover is met een enkele reis teruggestuurd. En de vreemdelingendetentiecentra zitten vol met mensen uit gebieden die door de internationale gemeenschap als onveilig zijn bestempeld en dus niet terug kunnen, zelfs al zouden ze met alle geld van de wereld willen. Nederland mag ze vanuit internationale verdragen niet zomaar op het vliegtuig terug zetten, hoe graag Nederland dat ook wil. En die regels gelden ook voor Afghanistan. Je haalt zo'n meid dus van school af en stopt haar in een gevangenis, waar ze niet verder kan leren, zich niet kan ontwikkelen om later hier of daar ook maar iets nuttigs te doen en dwingt zo'n familie dus tot een armoedig leven either way.
Het zou voor sommigen ook een idee kunnen zijn je eens te verdiepen in de vreemdelingenwetgeving. Is weleenswaar zware kost en ingewikkelde materie, maar wel verduveld interessant. En leerzaam.
Dat het niet makkelijk voor deze familie is om terug te moeten naar Afganistan zal niemand tegenspreken.
Maar waar blijven wij als iedereen die teruggestuurd gaat worden, maar zielig vinden?
Dan kan iedereen die daar woont wel naar ons land komen, want wij nederlanders vinden dat niemand daar een goed leven kan hebben.
Maar ook Nederland moet beseffen dat het eens goed is, ons land vol is, hoe vervelend dit ook is.