Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:53

Ayasha schreef:
De vraag is: zal je depressief worden als je van begin af aan zo redeneert?

Vooralsnog gelukkig niet maar ik kan alleen namens mezelf spreken.

Dat kleine stemmetjeverhaal klopt ook. Op dit moment zijn de opmerkingen van Ayasha voor mij zo'n stemmetje. Realiseer je je dat wel Ayasha? Rationeel gezien weet ik wel dat jij nou eenmaal zo bent, want ik ben je al vaak genoeg tegengekomen op bokt en geit. Maar toch, en ik kan er niks aan doen, ben jij nu voor mij zo'n stemmetje. Ik word er niet depressief van. Ik kan er alleen niet tegen om je posts te lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:54

hestejente schreef:
Ayasha schreef:
De vraag is: zal je depressief worden als je van begin af aan zo redeneert?

Vooralsnog gelukkig niet maar ik kan alleen namens mezelf spreken.

Dat kleine stemmetjeverhaal klopt ook. Op dit moment zijn de opmerkingen van Ayasha voor mij zo'n stemmetje. Realiseer je je dat wel Ayasha? Rationeel gezien weet ik wel dat jij nou eenmaal zo bent, want ik ben je al vaak genoeg tegengekomen op bokt en geit. Maar toch, en ik kan er niks aan doen, ben jij nu voor mij zo'n stemmetje. Ik word er niet depressief van. Ik kan er alleen niet tegen om je posts te lezen.

Waarom ben ik zo'n stemmetje? :?
Ik breek toch niemand af? Ik zeg alleen dat het ook anders kan? :?

Stopcontact

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:55

Ja maar de manier waarop doet ook een hoop..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:56

Frozenstar schreef:
Ja maar de manier waarop doet ook een hoop..

Precies :j Het gaat niet om de inhoud Ayasha. Daar kan ik mijn verstand nog wel op loslaten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:56

Als er een ding is dat je totaal míst op een forum dan is het wel de manier waarop iets gezegd wordt. Dus daarop kan je IMO niet af gaan. :) Daar maak je maar net van wat het beste past en dan kom je dus je eigen instelling weer tegen denk ik... :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-12-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:57

Ayasha schreef:
Als er een ding is dat je totaal míst op een forum dan is het wel de manier waarop iets gezegd wordt. Dus daarop kan je IMO niet af gaan. :)

Je woord keuze dan ;) Je snapt heus wel hoe het bedoeld wordt toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:57

Ik denk dat ik voorlopig hier even van commentaar af zie ;(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:58

Frozenstar schreef:
Ayasha schreef:
Als er een ding is dat je totaal míst op een forum dan is het wel de manier waarop iets gezegd wordt. Dus daarop kan je IMO niet af gaan. :)

Neen eigenlijk niet. Het gaat niet om de inhoud maar om de toon, maar de toon kan je niet interpreteren via een forum gezien er geen toon is, er staan slechts woorden...
Maar goed, het zal wel aan mij liggen. Is ook prima voor me. Zo lang ik maar weet hoe het bedoelt is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:00

hmmm, dit is een uitleg, waarvan ik ver van uit ga dat je dit níet zo bedoelt, en zo vat ik het van jou ook niet op. (had ik 5 jaar geleden wel zo gedan trouwens)

dat je blijft zeggen dat je niet depressief van pesten hoeft te worden en dat je niet naar het stemmetje hoeft te luisteren, klinkt op een bepaalde manier alsof mensen die wél depressief geworden zijn van pesten zwak zijn. Als doordat ze depressief werden er iets mis met ze is, en ze gelukkig zijn niet waard zijn. Alsof hun karakter gewoon niet goedgenoeg is om "normaal" door het leven te gaan. Alsof alleen al het feit dat we depressief werden de pesters gelijk gaf, en alles ons eigen schuld is, en de pesters in hun recht stonden.

Nogmaals, dat is hoe een klein gemeen stom deel van onzekere of depressieve mensen zulke opmerkingen opvat. Ik denk, weet, dat je dat niet zo bedoelt, en ik vat het dan ook niet zo op. Het probleem is dat je op een gegeven moment vast zit in een bepaalde manier van denken, en het is zo zo zo moeilijk om daar uit los te komen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:01

Als je er gevoelig voor bent kan je impliceren dat Ayasha zegt "zie je wel dat jouw manier niet goed is, mijn manier is veel beter"

Zoiets?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:02

Ayasha schreef:
Frozenstar schreef:

Neen eigenlijk niet. Het gaat niet om de inhoud maar om de toon, maar de toon kan je niet interpreteren via een forum gezien er geen toon is, er staan slechts woorden...
Maar goed, het zal wel aan mij liggen. Is ook prima voor me. Zo lang ik maar weet hoe het bedoelt is.

Ik heb ook niks over de toon gezegd toch? :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:02

Ik geloofde altijd dat een depressie een vorm van aanstelleritus was, waarbij je je jezelf het toelaat om steeds dieper te zakken. (dit omdat ik mijn vader vaak depressief zag).
Mijn mening is drastisch veranderd sinds ik een kindje heb gekregen.

Het begint al met de eerste dagen na de bevalling, dan krijg je te maken met de babyblues.
En hoe hard je ook vecht, je gaat huilen en je voelt je gewoon alsof je geen macht meer hebt over je eigen gevoel in die dagen.
Daarna kreeg ik de maken met een postnatale depressie, het was alsof de grond onder mijn voeten vandaan zakte. Ik kon niks meer dan huilen... Weken lang.... Het is een gevoel waar je gewoon niet van weet waar het vandaan komt, het kan ook zo ineens toeslaan.

Ik geloofde nooit zo in gevoelens waar je geen controle over hebt, tot ik er zelf mee te maken kreeg.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:03

Airborn had het al in iets meer woorden uitgelegd zag ik later.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:05

Neen dat maakt men er van. Dat zeg ik nl helemaal niet. :)
Maar IMO, en dit is echt, oprecht, niet gemeen bedoelt, is dat puur je eigen instelling als je het zó op vat... En ik begrijp dat het moeilijk is om uit zo'n denkwijze te komen als je er eenmaal in "vast" zit. Maar zo creëer je wel een cirkeltje. En neen, ik wil ook helemaal niet zeggen dat ik het allemaal zoveel beter doe want dat is gewoon niet zo, daar kan ik nl niet over oordelen. Ik opper enkel dat er andere manieren zjin om er tegenover te staan ook en dat die manieren kunnen voorkomen dat je vast komt te zitten.

Maar ik heb óók al in het topic gezegd, dat scholen veel te weinig (kunnen) doen om de juiste situatie te creëren. :) En dat een boel al voorkomen zou kunnen worden als leerkrachten de mogelijkheden en de kennis hadden om in te grijpen en begrip te brengen. Dat zou eigenlijk moeten impliceren dat ik absoluut niet wil beweren dat als je depressief raakt van pesten, het allemaal je eigen schuld is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:08

Ayasha schreef:
Ik opper enkel dat er andere manieren zjin om er tegenover te staan ook en dat die manieren kunnen voorkomen dat je vast komt te zitten.

Maar niet iedereen krijgt die handvatten aangereikt waarmee ze hun denkwijze kunnen ombuigen.

Ayasha
Blogger

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:08

Nope, en die schuld leg ik (wb pesten op school enz dus) bij de scholen en het systeem waarin die vast geroest zitten. :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:09

Ayasha schreef:

Toch wel een beetje......

Ayasha schreef:
Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:10

Ayasha, hoe het bedoeld is en hoe het overkomt, is heel verschillend. Ik heb geen last van je posts, maar dat ze spreken niet bepaald empathie uit. Op zich moet dat niet uitmaken, maar bij een bepaald onderwerp als dit, kan ik me indenken dat het sommigen nu eenmaal wél iets doet.

Jij beroept je dan weer op het feit 'het is aan jezelf wat je ermee doet en hoe je het opvat', maar kun je je ook voorstellen dat sommige dingen in het leven (depressies, maar ook het opvatten van een bepaalde toon) je een bepaald gevoel geven die je niet altijd kunt sturen. Jij misschien wél, maar sommigen nu eenmaal niet. Beredeneer ook eens dat er ook genoeg anderen op de wereld zijn die niet in elkaar steken als de sterke Ayasha die het wel lukt om het een en ander gemakkelijk te plaatsen en bepaalde tonen niet zien/horen. Jij bedoelt sommige dingen misschien niet zo, maar uit verschillende reacties uit dit topic blijkt toch wel dat bepaalde posts niet fijn opgevat worden door iedereen. Je kunt de bal dan wel weer bij die ander leggen, maar lukt het je misschien ook om je hand in eigen boezem te steken?

Ik vind je een fijne discussiepartner, maar in sommige opzichten vind ik je niet sympathiek overkomen, terwijl je dat volgens mij wel bent. In veel topics boeit dat stukje sympathie niet, maar in dit soort topics leeft toch een flink 'eigen verhaal' van velen. Je woorden dan wat meer op de weegschaal leggen voor je op 'versturen' drukt, lijkt me niet te veel gevraagd. Nogmaals, niet voor mezelf, maar wel voor een ander aantal.

Pentax

Ik denk dat een bepalde vorm van pesten nog gevaarlijker is, het buitensluiten van iemand.
Mensen zijn kuddedieren, en zeker op jonge leeftijd erg afhankelijk van elkaar.
Je kan wel leren om daar een beetje mee om te gaan, maar je hebt als mens gewoon menselijk contact nodig. Wat als je op school gepest word, en thuis ook niemand hebt die voor je klaar staat...
Denk dat er maar heel weinig mensen bestand tegen zo iets zijn op langere termijn.

Ayasha
Blogger

Frozenstar schreef:
Ayasha schreef:

Toch wel een beetje......

Ayasha schreef:

Dat is een oprechte vraag. Hoe je het dan de rest van je leven doet.... Gezien ik ook al las dat als je eenmaal depressief geweest bent de kans er in zit dat je sneller terug valt.

dejavu schreef:
Ayasha, hoe het bedoeld is en hoe het overkomt, is heel verschillend. Ik heb geen last van je posts, maar dat ze spreken niet bepaald empathie uit. Op zich moet dat niet uitmaken, maar bij een bepaald onderwerp als dit, kan ik me indenken dat het sommigen nu eenmaal wél iets doet.

Jij beroept je dan weer op het feit 'het is aan jezelf wat je ermee doet en hoe je het opvat', maar kun je je ook voorstellen dat sommige dingen in het leven (depressies, maar ook het opvatten van een bepaalde toon) je een bepaald gevoel geven die je niet altijd kunt sturen. Jij misschien wél, maar sommigen nu eenmaal niet. Beredeneer ook eens dat er ook genoeg anderen op de wereld zijn die niet in elkaar steken als de sterke Ayasha die het wel lukt om het een en ander gemakkelijk te plaatsen en bepaalde tonen niet zien/horen. Jij bedoelt sommige dingen misschien niet zo, maar uit verschillende reacties uit dit topic blijkt toch wel dat bepaalde posts niet fijn opgevat worden door iedereen. Je kunt de bal dan wel weer bij die ander leggen, maar lukt het je misschien ook om je hand in eigen boezem te steken?

Ik vind je een fijne discussiepartner, maar in sommige opzichten vind ik je niet sympathiek overkomen, terwijl je dat volgens mij wel bent. In veel topics boeit dat stukje sympathie niet, maar in dit soort topics leeft toch een flink 'eigen verhaal' van velen. Je woorden dan wat meer op de weegschaal leggen voor je op 'versturen' drukt, lijkt me niet te veel gevraagd. Nogmaals, niet voor mezelf, maar wel voor een ander aantal.

Ik snap wat je bedoelt maar ik ben nu eenmaal het type dat het gewoon zegt. :) En dat is absoluut niet slecht bedoelt, ieder heeft zijn eigen verhaal (ook ik en vergis je maar niet, ik ben echt niet sterker dan de mensen in dit topic, ik ga er gewoon anders mee om vermoed ik, maar dat zegt niets over de kracht van iemand) maar je kan toch niet met ieders verhaal rekening gaan houden als het puur gaat om een algemeen "wat doe je na een depressie nav pesten op school" (gezien die meestel op vrij jonge leeftijd zal zijn.) en "je hoeft niet perse depressief te worden van pesten". Het gaat me helemaal niet om ieders verhaal of hoe anderen of ik er mee om ga. Wanneer iemand daar dieper op in wil gaan staat mijn PB box open en dan zal er empathie genoeg zijn want dán heb ik een persoonlijk verhaal voor me en gaat het niet meer om die algemene (vraag)stellingen. :)

En ik kan best sympathiek zijn. :D Maar in discussies ben ik net het type dat zoveel mogelijk het persoonlijke aspect buiten de discussie wil houden net omdat er dan mensen gekwetst raken waar dat helemaal niet nodig is. En dat zal me beslist regelmatig mislukken maar wie niets doet kan ook niets mis doen.

Hoop dat het zo duidelijker is waarom ik me zo opstel. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-12-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:14

Ik ben al zo oud, de leraar pestte vrolijk mee op mijn school, dat kon toen nog.
Maar ook daarna, als je geen geld hebt om een eigen bijdrage van 30 of 50 euro per keer te betalen en je zit bij je huisarts voor hulp.
Dan wordt je vervolgens naar het ziekenhuis (psychiatrische zorg) verwezen en daar kunnen ze niks met je als ze geen labeltje kunnen vinden wat behandeld kan worden met medicijnen en gerichte therapie.
Dat is in elk geval mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Nic op 31-12-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:14

Ayasha schreef:

Maar ik heb óók al in het topic gezegd, dat scholen veel te weinig (kunnen) doen om de juiste situatie te creëren. :) En dat een boel al voorkomen zou kunnen worden als leerkrachten de mogelijkheden en de kennis hadden om in te grijpen en begrip te brengen. Dat zou eigenlijk moeten impliceren dat ik absoluut niet wil beweren dat als je depressief raakt van pesten, het allemaal je eigen schuld is.

Vandaar ook dat ik het erbij zet dat ik het niet zo opvat. Iig, het weldenkende deel van mij niet, ongetwijfelt is er ergens een onbewust deel dat zich alsnog aangevallen voelt, maar dat deel ben ik atm met een honkbalknuppel ana het bewerken (die knuppel had ik toch al voor die stomme rot keelontsteking waar ik geen tijd voor heb:P)

Ik denk dat idd scholen in hun houding in den beginnen al iets moeten veranderen. Ook denk ik dat ouders hun kinderen hierin simpelweg beter moeten opvoeden. Als je kinderen een basis geeft waarin ze respect hebben voor anderen en voor de tekortkomingen van anderen los je al een boel problemen op imo.

(overigens moet ik je deels gelijk geven, ik heb als ik naar mn familie kijk een predispositie voor dingen aantrekken en had nog de pech dat ik AD(H)D bleek te hebben wat we niet wisten. Geen excuus, maar dat soort dingen compliceert het leven toch wel :P )

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:17

Ayasha schreef:
Dat is een oprechte vraag. Hoe je het dan de rest van je leven doet.... Gezien ik ook al las dat als je eenmaal depressief geweest bent de kans er in zit dat je sneller terug valt.

Maar het straalt niet uit als een oprechte vraag, het straalt een punt van kritiekt uit. En voordat er weer gezet wordt dat het wel weer zo zal zijn dat dat komt door opvattingen etc. Maar, als (bijna) iedereen uit het topic zo ziet, misschien moet je dan toch kijken hoe je je zinnen formuleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:19

Tja opvoeden schijnt geen gemakkelijke taak te zijn... (van horen zeggen want ben er zelf niet mee bezig. :D) maar het zou inderdaad beter zijn wanneer zulke dingen meegenomen worden in de opvoeding, en wanneer elk kind van begin af aan die basis krijgt dat ze goed zijn zoals ze zijn, ongeacht wat anderen zeggen. En dat íedereen gebreken heeft maar vooral: dat iedereen talenten en positieve dingen heeft. :)

Dan creëer je ook een sterkere basis voor het kind dénk ik.

FS: ik heb nu gezegd dat het een oprechte vraag is (en volgens mij heb ik dat al eerder vermeld). Als men het dan nog als kritiek wil opnemen dan vind ik dat heel jammer maar dat is ieders keuze. :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:21

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:

Hmz, ik kom dr steeds niet tussen, lol, een onderwerp wat speeltblijkbaar dit.

Ik ga er ten eerste vanuit dat volwassenen hebben geleert hoe fout pesten is. Daarnaast leer je constant dingen bij, dus ook hoe je met dingen als pesten om moet gaan. En, mensen die pesten hebben overwonnen, komen op een bepaalde manier hoe dan ook er sterker uit. Met zwakheden, en littekens, maar ook met een oliebol aan ervaring en zelfkennis. En dat kan zeker je helpen in de rest van je leven. Ik heb geleert dingen te relativeren, en mezelf en anderen te analyseren. Tuurlijk, gaat wel eens fout, maar meestal goed. En als ik mezelf vergelijk met andere mensen denk ik dat ik uiteindelijk een goed persoon ben geworden. En ik wéét wat ik kan hebben, ik ken mn grensen, en belangerijker, ik heb geleert om mn grensen ook aan te geven. Ik weet waar mijn breekpunt ligt, en dat is iets wat veel andere mensen waarschijnlijk niet weten.

En iig voor mij blijft de angst om weer terug te vallen altijd op de achtergrond. Maar ik heb geleert hoe ik ermee om moet gaan, wat ik er tegen kan doen, en ik WEET dat ik DAT iig nooit meer wil, en zal dus alles doen om dat te voorkomen. En als ik down ben, dan herinner ik mezelf er gewoon aan dat mensen me dan wel stom vonden, en docenten me naar vmbo wouden sturen, maar dat ik met mn depressie, dyslectie en ADHD mooi wel gymnasium heb gedaan! En dan kan ik mentaal een lange neus trekken naar al die sukkels die vonden dat ik niets zou kunnen, en die uiteindelijk putjes schepper zijn geworden bij wijze van spreken :P