Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:59

haha ja die is wel goed.. tevredenheid... een mooi woord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:05

jameyskatje schreef:
ik lees vaak 'biologisch is te duur, ik kan het niet betalen'..

maar dan wil ik 1 vraag terug stellen..

is het 'goedkopere bioindustrievlees' niet gewoon té goedkoop??

en hoe vaak per week eten jullie vlees?

ik bereid het maar 2 a 3 x per week. zeker niet elke dag. maar in de meeste huishoudens wordt er gewoon iedere dag vlees gegeten.

Nederlanders willen alles goedkoop.

ik betaal liever meer en ik neem liever genoegen met minder.

ik koop liever 2 pakken biologische melk dan 4 pakken van het budgetmerk. waarom? omdat ik op wil komen voor de boeren, dieren etc. dan maar wat minder melk, je overleeft ook wel op kraanwater.

ieder mens kan keuzes maken.

wij hebben het ook niet breed, maar wij gooien ook niet ons hele winkelwagentje vol. ik hoef geen hele tros tomaten waarvan ik uiteindelijk de helft moet weggooien omdat het rot is. dan koop ik liever bij de boer 3 losse tomaatjes.

het is ieder voor zich, maar men roept naar mijn mening té makkelijk dat iets onbetaalbaar is. dan maar een paar zakken chips minder toch, of drink thee ipv dure frisdranken.

ik voer deze discussie heel vaak irl. en de mensen die het hardste roepen dat ze het niet kunnen betalen en dat ze moeten kiezen tussen goedkope producten en hongerlijden .. die mensen gaan vaak na een discussie van 30 min geheel overstag.

mijn motto. wees tevreden met minder, we kopen en koken tegenwoordig toch voor de prullenbak. en koop voor dat geld liever goede en eerlijke producten.

Ik ben het helemaal met je eens.

De kilo knallers van de c1000 vind ik ook een verschrikking bijvoorbeeld, iemand heeft daar aan het korste eind getrokken. Drie maal raden wie.
Ik eet niet elke dag vlees. En wanneer ik het wel dagelijks eet, dan zijn het kleine hoeveelheden. Biologische melkprodukten heb ik ook. Ben gek op de biologische vanille yoghurt van Arla en verder heb ik produkten gemaakt van weidemelk. Alleen met de boter vind ik het is moeilijker. Eieren heb ik van mijn zus met scharrelkippen of van de boerderij van een goede vriendin, dat is ook van kippen die los op het erf lopen.
Ik koop ook liever kwaliteit (en in dit geval kwaliteit van leven) dan kwantiteit.

Biologisch vlees hoeft niet veel duurder te zijn, het ligt er aan waar je het koopt. Koop je het in de winkel, dan zijn er nog veel tussenstations die aan dat stukje vlees moeten verdienen, koop je het bij een biologische boer in de buurt, dan is het al een stuk beter te betalen. Ik heb een paar posts terug neergetypt wat ik voor 90 euro aan biologisch vlees krijg en daar kan ik een hele tijd mee vooruit. Je moet er een stukje voor rijden, maar dat doe ik er graag voor.
Ik heb de discussie ook vaak, mensen die wel medestander zijn voor het beleid van dierenwelzijn, maar daar dan niet meer voor willen betalen en wel de kilo knaller van de c1000 halen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:54

mooi gezegd!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:08

Komt er ergens nog een herhaling van de uitzending of is het op internet terug te zien? Ik ben nu wel benieuwd geworden.. Zelf ben ik nu ongeveer een jaar vegetariër, moet zeggen dat het me goed bevalt!

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 02:55

_brunette schreef:
Alles met Té is niet goed inderdaad! Behalve Té vrede! Laten we dat nou tegenwoordig niet meer zijn.. :(
(om alles even over 1 kam te scheren ;))

En te paard.
-:)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 03:03

Jolliegirl schreef:
maXcomX schreef:
Er is nog niet zolang geleden een documentaire uitgezonden over de drukte bij Nederlandse paardenslachters (slachthuizen). Welke dat was is me niet duidelijk, maar daar mocht niet gefilmd worden.

Wil jij dan nu alsjeblieft ophouden te roepen dat het VAAK misgaat!?
Verdiep je ergens in voor je gaat brullen.
Dit gaat dus over of Nijkerk (waar WEL gefilmt mag worden) Of de slachterij in Noord Holland, en ook daar weet ik dat het netjes en secuur gaat!
Zoveel paardenslachters zijn er niet meer. Jan is de enigste die nog wekelijks slacht.

Het schietmasker is een van veiligste, en meest gebruikte apparaten, waardoor je vrijwel altijd raak schiet!
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. En ja, ik kom daar voor uit, ook in de slachterij waar ik kom is wel eens wat misgeschoten, dat gebeurt overal.

Maar om dan te roepen dat ze VAAK misschieten, omdat jij dus duidelijk tegen het slachten bent, nee dat gaat me te ver.

Ook hoeft je paard niet in de frikadel te belanden, alleen schieten kan ook. '' Beter lezen, ajuu '' Gaat dus niet op, jij zou zelf eens wat beter moeten lezen.
Verdiep je eens voor je nog eens begint te roepen... komop hey... Dat je het slachten niet prettig vind,oke, prima jouw mening, heb je recht op. Maar ga niet alle slachters over 1 kam scheren, met verdorie nog onwaarheden. :roll:

Hoe vaak is VAAK (lees ff terug)? 1x is eigenlijk al teveel, het zal jouw paard maar zijn...
Of alle slachters aan deze misstanden meedoen, kan ik niet beoordelen, maar schijnbaar voel je je wel aangesproken. Als je zegt, dat er wel gefilmd mag worden, waarom werd er dan niet gefilmd? Uit de video blijkt dat de baas dat niet leuk vond...
Dat ik niet wil dat mijn viervoeter in een frikandel belandt.. Daar heb je weinig over te zeggen als je paard verkocht wordt aan een slachthuis. Ik voel wel wat voor een verbod op het slachten van paarden, zoals voorgesteld in de US. Dat bespaard al veel leed. En je weet net zo goed als ik dat het doden van een paard iets lastiger ligt dan een koe of varken (heb jaren naast Homburg gewoond en dat was al geen pretje). En wat is er dan niet waar aan wat ik schrijf? Nederlandse slachthuizen zijn heus niet het braafste jongetje van de klas, en dat geldt eigenlijk voor elke bedrijfstak. Dus niet even verongelijkt doen, uit niets blijkt het tegendeel.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 03:13

Ik moet eerlijk bekennen niet heel dit topic gelezen te hebben maar las hier wel een groot misverstand.

Voor mijn studie ben ik afgelopen zomer een dag met een dierenarts meegereden die normaal bij de VWA werkt maar toen tijdelijk in de praktijk. Tijdens die dag moest hij als dierenarts aanwezig zijn bij een noodslachting (koe had n poot gebroken). Na afloop in de auto hadden we het er nog n tijdje over en toen vertelde hij dat er heel veel hallal vlees als bedwelmd vlees verkocht wordt in supermarkten. Omdat mensen die hallal eten absoluut geen geschoten vlees eten en slachthuizen niet te weinig willen slachten wordt overtollig hallal vlees veel als bedwelmd vlees verkocht. Iedereen die hier roept geen hallal te eten houdt zichzelf dus voor de gek tenzij je echt alleen biologisch vlees oid eet :( .

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 03:21

ik eet eerlijk gezegd iedere dag biologisch vlees,
omdat mijn moeder het altijd haalt.
alleen vindt ik het jammer dat er zo weinig keus is.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 05:03

Ben ik met je eens, niet alleen de keuze is mager maar het is ook maar de vraag of dat je krijgt wat je denkt.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:58

ik eet alleen maar biologisch vees en ik mag hopen dat die dieren verdoofd worden geslacht.
als ik de koraan regeltjes lees met betrekking tot het houden en slachten van dieren dan vind ik het allemaal geweldig .......... tot ik bij het doorsnijden van de keel kom :r

mijn mening; dat doe je dus niet meer in deze tijd, er is een diervriendelijkere manier en als je als jood of moslim een beetje nadenkt dan verdoof je een dier eerst .

ik ben trouwens over gegaan op biologisch omdat er volop onverdoofd halal vlees in de schappen ligt waar niet op staat dat het halal is ............ en daar kan ik toch zo pissig om worden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:10

maXcomX schreef:
Ben ik met je eens, niet alleen de keuze is mager maar het is ook maar de vraag of dat je krijgt wat je denkt.

De keuze in een supermarkt is idd beperkt. Maar bij de biologische boer is de keuze veel groter hoor. Je moet alleen even zoeken en eventueel bereid zijn een grotere afname in 1 keer te doen.
De koeien die ik eet staan in een natuurgebied, die kan je gewoon tijdens een wandeling tegen komen aldaar. Er worden maar een paar dieren in het jaar geslacht, het is maar een kleine kudde. Ik word daarvan op de hoogte gebracht en geef aan of ik ook vlees wil ja of nee. Mijn pakket rundvlees is zeer gevarieerd. Bij de biologische varkensboer evenzo, daar mag ik ook het bedrijf rondkijken. Ik kan daar alle soorten vlees krijgen, ook varkenslappen, welke je in de supermarkt biologisch slecht kan krijgen. Je koopt het vlees wel vanuit de vriezer, maar dat lijkt me logisch, aangezien het geen winkels zijn, waar veel afname is.
Je moet er wat meer moeite voor doen, maar het kan echt goedkoper en gevarieerder dan in de supermarkt hoor!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:52

Stomme vraag misschien maar is er een pagina waar biologische boeren per provincie aangegeven worden?
Hier in de regio den haag/westland zou ik echt niet weten waar ik zo'n boer kan vinden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:55

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:59

Nog een adresje voor eerlijk vlees : Slagerij v.d Veen.
Staat op de markt in Zeist op zaterdags.
Paardenvlees, rundvlees, vleespakketten, echt vanalles.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:46

maXcomX schreef:
Dat ik niet wil dat mijn viervoeter in een frikandel belandt.. Daar heb je weinig over te zeggen als je paard verkocht wordt aan een slachthuis. Ik voel wel wat voor een verbod op het slachten van paarden, zoals voorgesteld in de US. Dat bespaard al veel leed. En je weet net zo goed als ik dat het doden van een paard iets lastiger ligt dan een koe of varken.

Een paard is niet lastiger te doden. Een persoon kan er meer moeite mee hebben, maar dat is wat anders.
Paarden slachten ging in de US niet zo kies en daar is dan ook protest tegen gekomen, maar dit is geen oplossing. Mensen gaan nu doe-het-zelf doden of laten ze los of laten ze verkommeren. Want slachten verbieden wil niet zeggen dat mensen maar automatisch voor inslapen gaan kiezen.
Het is beter om er op toe te zien dat er correct gedood wordt in een slachthuis.
Als JIJ niet wilt dat JOUW paard wordt opgegeten is dat prima, maar dan kun je nog niet willen dat iedereen er maar zo over denkt.

Maar goed, dat is allemaal totaal off topic want paarden worden dus niet ritueel geslacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:56

Paarden worden idd niet ritueel geslacht, die komen er niet eens voor in aanmerking.
En een paard doodmaken is net zo simpel als een koe of een schaap. Het zal bij de gevoelskwestie liggen op degene die het doet , het moeilijker vind.
Voor mij weinig verschil, koe, schaap, paard.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:09

er is inderdaad geen paarden halalvlees te krijgen,. terwijl wij het wel zouden mogen eten. waarom dat precies is weet ik niet

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:12

Omdat Moslims het paard en ezel zien als "edel dier". Ze mogen het wel, maar uit principe wordt het niet gegeten. Die hebben schijnbaar iets meer ruggengraat dan wij, als het over voeding gaat.

Over misstanden in slachthuizen
"Once at the slaughterhouse, the animals are subjected to frightening and stressful conditions; as with many other animals killed for food, they are supposedly protected by regulations that state they must be rendered unconscious before slaughter, but the stunning (done with a bolt-gun shot to the head) is often unsuccessful on the first try and even on subsequent tries. Sometimes horses remain conscious until their throats are cut."

Bron:http://advocacy.britannica.com/blog/advocacy/2007/07/ending-horse-slaughter-in-america/

En natuurlijk doen wij alles beter... ?
Hier in Europa, wordt ook gesjoemeld met vlees. Bijv. (ook koosjer) kippenvlees behandelen met varkensproteïnen zodat het 50% meer water opneemt. Vervoer dat niet deugt etc.

En idd. het is mijn keuze hoe mijn dieren aan hun einde komen. Uit principe!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:20

wij mogen paarden wel eten, maar ezels niet. in de vroege islam (De Qoran is in 23 jaar geopenbaard) mochten wij inderdaad geen paard en ezels eten.

maar later, aan het einde, kwam er een wetswijziging die stelde dat we geen ezels mogen eten maar wel paarden. (maar er zijn bepaalde geleerden die het bv wel afraden om te eten, of die het afraden om rijdieren te eten maar bv wel paarden 'uit de wei' (dus die ervoor gefokt zijn))

ik eet het alleen niet omdat ik niet zou weten hoe ik eraan moet komen. en ik heb ook niet bepaald behoefte aan paardenvlees

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:25

Ja, de meningen zijn daarover onder de korangeleerden verdeeld.
De meeste van mijn vrienden die Moslim zijn, eten het niet vanuit het principe, zoals zij dat geleerd hebben.
Eigenlijk ook zoals ik het geleerd heb van mijn ouders en grootouders: "Paarden eet je niet, we zijn geen kannibalen".

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:32

maar is er bij jullie dan wel halal paardenvlees te krijgen? (ik heb het echt nog nooit ergens verkocht zien worden, dus ik ben wel nieuwsgierig).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:43

Nee.
Zo wie zo kun je hier geen paardenvlees kopen. De dieren gaan allemaal naar Franse of Italiaanse slachthuizen. En hier in de streek eet ook niemand het. Biologische slagers zijn er wel veel, ook die zelf slachten. Die hebben het zo druk, dat je een week van te voren het vlees moet bestellen. Dat kan via de supermarkt in het dorp. Dan wordt het daar afgeleverd. Het vlees is echter niet veel duurder dan in de supermarkt. Ik denk dat dat komt, doordat het circuit hier heel lokaal is en het meeste vlees hier ook vandaan komt.
Misschien zou je het eens moeten vragen aan een Moslim slager?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:44

en dát vind ik nou zo jammer. Waarom niet gewoon in Duitsland slachten... waarom altijd die ellelange transporten!
het draait ook echt allemaal om geld....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:53

Nou, ik heb dat wel eens gevraagd aan 2 slagers (die ook op de boerderij nog komen slachten), maar die zeggen dat er geen droog brood in te verdienen valt, niemand eet het hier en dan zitten zij met onverkoopbaar vlees. Hier wordt ook veel wild gegeten, daar hebben de slagers het dan weer druk mee.
De meeste paarden die worden afgedankt worden daarom dus of door de DA ingeslapen of verkocht aan handelaren uit Luxemburg en Frankrijk.
Overigens is Duitsland ook best groot hoor..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:55

Ze kunnen ook in duitsland geslacht worden, en daarna naar de grens (koeltransport dus)
In Nijkerk houden ze ook de paarden niet, die gaan naar belgie en frankrijk. Maar wel dood(als karkas dus) en niet levend.