en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:14

Nicolletje schreef:
Adil18 schreef:
En als je dan al zo begint...is dan in ieder geval een Burkaverbod niet al veel makkelijker? Liever dat dan de moslima's helemaal uit alles te weren. En dat gaat gebeuren of gebeurd al. De redenen daarom mogen uiteraard betwist worden, maar ergens is het ook goed te begrijpen....

Ja.... ik snap het wel want ik denk er zelf ook zo ongeveer over.

Dat beter van 'hogerhand' regels opgesteld kunnen worden mbt. de burka en hoofddoekjes en publieke functies, om de mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen dat ze doorslaan in hun geloof en de hekel aan moslims alleen maar groter wordt onder andere omdat de wil voor acceptatie (van beide kanten) steeds kleiner wordt.

Dat?

Hier kan ik me in vinden. Vooral dat laatste.
Hier in Belgie willen ze een aantal katholieke feestdagen afschaffen ( dit waren betaalde feestdagen). OA Pasen. Zodat dit meer aangepast is aan de multiculturele samenleving. Ze wiillen dit doen om eigenlijk de verschillende culturen dichter naar mekaar toe te brengen. Ze creeren zo juist het tegenovergestelde ( als dit zou goedgekeurd worden). De ' eigen' mensen worden boos omdat 'hun' feestdagen worden afgepakt om 'vreemden' ook wat te geven. En de 'vreemden' KUNNEN denken van oh kijk eens hoe zij zich plooien naar ons. Want eerder werd de hoofddoek verboden op scholen en openbare diensten, we hebben het been stijf gehouden na vele protesten van de moslimgemeenschap. En nu ineens zouden ze het verbod willen op heffen ( vind dat een beetje alsof je je kind een snoepje weigerd, kind zeurt jij weigert, en dan ineens geef je het toch, wat leert het kind als ik zeur krijg ik mijn zin). Wil nu zeggen dat ik dit vind en lang niet alle moslim mensen zo zullen denken. Kan je uberhaubt wel zeggen wat mensen denken? Nee je kan alleen maar zeggen dat je denkt dat zij dat denken.

Tempus

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:18

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:32

Wat een artikel :oo
Citaat:
Straatnamen die ethnische minderheden schokken, moeten worden verwijderd.

Hier dwing je inderdaad geen begrip mee af, mensen voelen zich verraden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:34

jameyskatje schreef:
Adil18 schreef:
Jameyskatje, je overdrijft wel hoor. Ik zie hier vooral bokkers die krichtische noten zetten en vragen stellen. En ze mogen zelf weten of ze dat doen en waar. Ook vind ik het jammer dat je net doet alsof jij weet wat het grootste deel van de bokkers hier kent/weet/denkt/heeft meegemaakt. In principe doe jij dus nu ook al exact dat wat je de bokkers (imo onterecht) verwijt....

o nu ben ik degene die overdrijft? misschien moet je dit topic is beter doorlezen. volgens menig bokker moeten moslima's gered worden, hebben we geen eigen mening en keuze, zijn we onderdrukt en blablaaa..

maargoed, het is toch 1 tegen 100.. ik ben het gewend van bokt ;) 1 en al bekrompenheid als je het mij vraagt. nee ik weet niet wat bokkers hebben meegemaakt, maar ik heb veel mensenkennis, daarbij durf ik te stelen dat velen ook niet weten wat de dromen, keuzes, ambities en principes van menig moslima is!! dus is dat niet dezelfde vergelijking?

jullie(lees velen) praten hier toch ook VOOR en OVER moslima;s.. trekken conclussies, drukken stempels, voelen julliezelf beter.. precies, nu doe ik inderdaad precies hetzelfde. weten jullie eens hoe het voelt als anderen onnodig medelijden met je hebben en je dom en bekrompen vinden.

soms moet je een spiegel voorhouden

Jij bent toch een Nederlandse die moslima is geworden uit eigen keus? Kijk, dat vind ik heel wat anders. Ik geloof inderdaad dat velen hierin zelf een keus maken. Maar even zoveel vrouwen hebben die keus niet en worden onderworpen aan hun mannen. Ik heb de ervaringen van die vrouwen zelf gelezen, het is helaas niet allemaal zo rookleurig.
Maar ik heb touwens niet de behoefte om alle moslima te redden hoor. Tevens ben ik niet voor een verbod op de burka. Ik kan alleen de standpunten van de mensen hierin wel begrijpen.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:08

Nicolletje schreef:
Wat een artikel :oo
Citaat:
Straatnamen die ethnische minderheden schokken, moeten worden verwijderd.

Hier dwing je inderdaad geen begrip mee af, mensen voelen zich verraden.

Nee ik geloof ook niet dat, dat zou werken. En het afschaffen van feestdagen zoals Pasen zou ik persoonlijk als hoogverraad naar de bevolking zien.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:19

Tempus schreef:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... agen.dhtml
scroll maar eens naar beneden naar de meningen van lezers. Zoiets haalt de mensen juist verder uiteen in plaats dat de religies meer naar mekaar toe groeien krijg je 'haat' gevoelens.

Citaat:
Voor de openbare dienst wordt gepleit voor een algemene vrijheid voor het dragen van levenbeschouwelijke tekenen, met uitzondering van openbare dienstverleners met een gezagsfuncties zoals magistraten, politiemensen en militairen.

Geldt dus voor iederéén. ;)

Leuk trouwens hoe die moslima's op de foto onder het artikel gebruik maken van hun recht op vrije meningsuiting en demonstratie. :)

Het afschaffen van feestdagen is niet handig in naam van multiculti, maar je mag ook wel eens beseffen dat het helemaal niet duidelijk wordt uit het artikel of dat die minderheden wel om het afschaffen gevraagd hebben. Dat is niet echt in hun voordeel lijkt me, het afschaffen van nationale feestdagen dus dan rest de vraag in wiens voordeel dan wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:27

Adil schreef:
Citaat:
Van mij hoeft er geen algeheel verbod te komen op de burka of hoofddoekjes, ik ben alleen wel van mening dat, zoals ik al eerder zei, dat soort expliciete manieren van geloofsovertuiging in een hoop opwenbare functies niet thuishoort en die dus ook niet door Burka/hoofddoekjesdragers uitgevoerd mogen worden. Het hoort niet en veel mensen zullen zich er niet aangenaam bij voelen, net zoals vele mensen zich niet comfortabel voelen bij het zien van een Skinhead, Neo-Nazi, een vol gepiercde of getatoeerde persoon etc. Die horen ook niet in dat soort functies thuis.
En als je dan al zo begint...is dan in ieder geval een Burkaverbod niet al veel makkelijker? Liever dat dan de moslima's helemaal uit alles te weren. En dat gaat gebeuren of gebeurd al. De redenen daarom mogen uiteraard betwist worden, maar ergens is het ook goed te begrijpen....

Met het eerste deel van je post ben ik het eens, een werkgever/organisatie mag van zijn werknemers of deelnemers uniformiteit verwachten als dat de functie van mensen ten goede komt.

Maar! Ik vind het dus dan een heel vreemde sprong om de burka dan maar helemaal te weren uit de openbare ruimte. Wat mij betreft staat het de dame in burka vrij zich zo te kleden als ze wil, zolang ze dat binnen de kaders van de wet doet. Als jij in je vrije tijd in een glimmende joggingbroek wil lopen, dan is er niemand die je tegenhoudt. Wordt even anders als je zo een managementbijeenkomst van de ING binnenkomt, natuurlijk. :+

Anders zou je overigens net zo goed meteen álle uitingen van godsdienst uit het openbare leven kunnen weren, incluis de traditionele optochten in Limburg met priester voorop.
Voor sommigen staat de uitrusting van die man ook voor hele nare dingen, de schandalen binnen de kerk zijn al te actueel, verbieden dus...

En uitingen van (neo)nazisme zijn dan ook beter te verbieden, want dat is voor heel veel mensen al te pijnlijk... Trouwens, wel eens een monnik van de Bagwan voorbij zien komen?

Strekking van deze post heb ik ergens eerder in deze draad al gepost: je kan niet van één klein groepje de uitingen verbieden, terwijl er nog zovele andere uitmonsteringen zijn die mensen echt kunnen kwetsen of beangstigen.

En ze allemaal verbieden is een godsonmogelijk werkje lijkt me...

Wat is er mis met tolerantie?

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:31

Er is niets mis met tolerantie maar nogmaals een priester is te identificeren, de neonazi is te identificeren de burkadraagster is niet te identificeren en dat hoort niet in een openbare ruimte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:32

Ze is prima te identificeren als ze bereid is haar kleed even op te lichten en haar identiteitsbewijs te laten zien.
Als ze dat niet doet, is ze overigens al strafbaar.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:41

Overigens, een erg vreemde titel voor de lading die hierin staat. Maar goed.

Even een reaktie op de feestdagentoestanden: je kan het nooit goed doen voor alle religies. Voordat je het weet moet ook de vrijdag maar bij het weekend getrokken worden, want dan moeten moslims naar de moskee. Dat is dus helaas echt niet haalbaar. Ik vind het persoonlijk al vervelend genoeg dat ik op zondag vaak lastiggevallen word uit landen waar zondag gewoon een werkdag is.

Afschaffen van Pasen, Kerstmis, Pinksteren enz. is meer een toegeven aan een feit dat dit land in sneltreinvaart atheistisch aan het worden is. Ik denk dat we daartegen moeten vechten, aangezien de gemiddelde christen minder van doen heeft met een atheist dan met een moslim.

Overigens zijn in Nederland een hoop belangrijke christelijke dagen geen feestdagen, zoals Goede Vrijdag en Aswoensdag. Belangrijke dagen op de Christelijke kalender, vooral hier in het zuiden. En dan zijn er nog wel wat meer, zoals Sacramentsdag in Duitsland. In een -toch wel overwegend- christelijk land als de USA zijn 2e kerstdag, goede vrijdag, 2e paasdag, hemelvaart en pinksteren ook geen feestdagen.

Voor andere feestdagen staat het voor de meeste mensen vrij om een snipperdag op te nemen, maar het is zeker niet zo dat iedereen vrij heeft op de christelijke feestdagen. Politie, ziekenhuizen, enz draaien allemaal netjes door, om van winkelsluitingstijden niet te spreken.

Dus mijns inziens: gewoon houden die feestdagen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:50

randalinpony schreef:
Met het eerste deel van je post ben ik het eens, een werkgever/organisatie mag van zijn werknemers of deelnemers uniformiteit verwachten als dat de functie van mensen ten goede komt.

Juist :j

randalinpony schreef:
Maar! Ik vind het dus dan een heel vreemde sprong om de burka dan maar helemaal te weren uit de openbare ruimte. Wat mij betreft staat het de dame in burka vrij zich zo te kleden als ze wil, zolang ze dat binnen de kaders van de wet doet. Als jij in je vrije tijd in een glimmende joggingbroek wil lopen, dan is er niemand die je tegenhoudt. Wordt even anders als je zo een managementbijeenkomst van de ING binnenkomt, natuurlijk. :+

Die sprong kan ik best makkelijk verklaren. Het weren van moslima's uit openbare functies is nog maar het begin. Ik denk dat men steeds meer zaken gaat vinden waarin moslima's geweerd kunnen worden. Men werkt dan als het ware het verbod (wat er dus niet is) van de andere kant tegemoed, en dat lijkt mij persoonlijk een veel onaangenamere manier dan het opleggen van een verbod.

randalinpony schreef:
Anders zou je overigens net zo goed meteen álle uitingen van godsdienst uit het openbare leven kunnen weren, incluis de traditionele optochten in Limburg met priester voorop.
Voor sommigen staat de uitrusting van die man ook voor hele nare dingen, de schandalen binnen de kerk zijn al te actueel, verbieden dus...

Dat is uiteraard waar....Ik vind dat sowieso voorzichtig om moet worden gegaan met zeer extreme uitingen aan het geloof, en het maakt dan niet uit wat voor geloof dit is.

randalinpony schreef:
En uitingen van (neo)nazisme zijn dan ook beter te verbieden, want dat is voor heel veel mensen al te pijnlijk... Trouwens, wel eens een monnik van de Bagwan voorbij zien komen?

Maar dan moet je nazisme kunnen defieneren....Das best moeilijk, want waar leg je de grens? Uiteraard snap ik dat die problematiek ook andersom geldt. Op je vraag: Nee, heb ik niet.

randalinpony schreef:
Strekking van deze post heb ik ergens eerder in deze draad al gepost: je kan niet van één klein groepje de uitingen verbieden, terwijl er nog zovele andere uitmonsteringen zijn die mensen echt kunnen kwetsen of beangstigen.

En ze allemaal verbieden is een godsonmogelijk werkje lijkt me...

Wat is er mis met tolerantie?

Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk zou zijn. Overigens zie ik niet in dat bij alles een verbod moet komen. Bepaalde dingen zijn nu eenmaal meer Nederlands, wat mij betreft mag dat blijven. Dat zit er ingeburgerd. Dat gaat met de Islam niet gebeuren omdat dit absoluut geen aansluiting vindt op onze Hollandse maatschappij.

Met tolerantie is niks mis, maar ik heb steeds sterker het idee dat haast van "boven" (politieke) opgelegde tolerantie doorslaat in ongewilde acceptatie onder het volk. En dat bouwt nog veel meer had op, omdat mensen dan voelen dat ze zichzelf aan het verliezen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:59

Maar wat precies is er zo aanstootgevend aan moslima's? Ik vind het erg knap hoe het hoofddoekje, een dracht van een groep mensen die Nederland toch vrij weinig overlast bezorgd (de last komt van jonge knullen die meestal in prima geintegreerde dracht lopen) het symbool lijkt te worden van alles wat er mis is aan integratie.

Ik voel me overigens niet zo veilig als ik in het donker op straat loop en er staat een groepje marokkaanse of antilliaanse jongeren op me te wachten. Ook al zijn het misschien allemaal ideale schoonzonen, ik weet gewoon dat ik een 1 op 5 kans heb dat dat niet zo is.
Bij meiden in hoofddoek heb ik dat dus nooit, nooit een nare ervaring mee gehad.

En dan nog, wordt 'moslim' maar gelijkgesteld aan niet-geintegreerd, terwijl de moslims in mijn buurt grotendeels Bosnisch zijn en stuk voor stuk aardige mensen, met en zonder hoofddoek.

Voel ik me nooit bedreigd door, zou ik dat wel gaan doen, dan hebben ze daar toch op geen enkele manier een aandeel in?

Waar zit dan de rechtvaardigheid van hun manier van kleden verbieden?

In mijn ogen blijft een manier van kleden verbieden van een groep mensen die geen reden geven tot aanstoot, die mensen straffen voor onze bekrompenheid.

Het is wel de makkelijkste manier: zelf hoeven we op geen enkele manier aan zelfreflectie te doen of te onderzoeken of onze manier van denken wel zo redelijk is.

Nee, in plaats daarvan dringen we die ander ons verwrongen beeld van hem op, en dwingen we hem om zich aan te passen.

En daarmee doen we die ander dan precies aan, waar we zelf bang voor zijn dat met ons gebeurd: we ontzeggen hem het recht op eigenheid.

Waar daar precies het recept voor vreedzame en constructieve samenleving in te vinden is is me een raadsel.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:01

Ja maar wie wil hier dan de hoofddoek verbieden? Daar is mij in dit topic niets van bekend ik was in de veronderstelling dat het de hele tijd al om een burka verbod ging?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:04

Wamhorse schreef:
Ja maar wie wil hier dan de hoofddoek verbieden? Daar is mij in dit topic niets van bekend ik was in de veronderstelling dat het de hele tijd al om een burka verbod ging?

Ik ook.....Ideaal vind ik het niet, maar ik schreef volgens mij ook duidelijk dat ik in ieder geval pleit voor een duidelijk verbod van het dragen van een burka in een hoog aantal openbare functies.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:09

Ik vind dat je het goed verwoord hebt Adil18. Kon me er wel in vinden!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:12

Ah ja mijn fout...

Het hoofddoekje wordt wel degelijk tot symbool gemaakt (en is trouwens onderwerp van deze discussiedraad maar dat terzijde) maar we hadden het inderdaad over de burka.

Verandert verder weinig aan mijn kijk erop.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:13

Aan jou kijk veranderd er misschien niet veel, maar bij mij en ik denk heel veel anderen is er een wereld van verschil. Ik snap de hoofddoek niet en het is ook niet my cup of thea maar ik heb er geen bezwaren tegen.

edit: behalve bij functies zoals politieagente en dergelijke.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:16

Ik vind het helemaal niet relevant of jij, of ik, wel of niet bezwaren tegen de hoofddoek hebt. Binnen de kaders van de Nederlandse wetgeving is ie namelijk toegestaan. :)

En op dit moment is voor de burka hetzelfde verhaal geldig, de vraag is natuurlijk wat het voor gevolgen gaat hebben als we het ding gaan verbieden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:29

Ik vraag mij af hoeveel mensen die hier reageren daadwerkelijk iemand in een burka hebben gezien.
Ik werk op het centrum waar alle asielzoekers in Nederland arriveren als ze Nederland binnen komen, zie er dus een paar 1000 per jaar voorbij komen en zelfs bij ons is een dame in burka een bezienswaardigheid omdat ze bijna niet binnenkomen. Ik geloof dat ik in de afgelopen 2 jaar 1x een bewoonster heb gehad die volledig gesluierd ging en die had geen man bij zich, heb dan ook maar aangenomen dat het haar eigen keuze was.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:34

Ik heb honderden vrouwen in een burka gezien. Ik heb nooit het genoegen gehad (althans waarschijnlijk) om Michael Jackson in burka te zien..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:45

Woon in Amsterdam... dus zie ze af en toe zeker wel!!
Verder is mijn kijk op dit hele onderwerp helaas veranderd sinds ik in de stad woon en al behoorlijk wat heb gezien en meegemaakt. Dan gaat het niet enkel over de burka, maar ook over de marrokkaanse jongens uiteraard.. maar dat is een heel ander onderwerp weer :P .
Maak helaas geregeld mee dat jochies van rond de 15 jaar respectloos doen tegen mij.. dit soort taferelen heb ook nog nooit meegemaakt met nederlandse jongeren tot nu toe.
De meisjes heb ik inderdaad 0,0 last van.

Wat ik van een marrokkaanse vriendin vroeger begreep, is dat de jongens al heel jong 'boven' hun zus en moeder staan. Dat betekent dat de jongens weinig gecorrigeerd worden en hun eigen gang geheel gaan. Zij kwam uit een vrij net marrokkaans gezin en ze vertelde dat de jongens bij hun in de familie elkaar niet echt mochten leren kennen, omdat ze uit ervaring wisten dat ze als ze te vaak samen komen soms rottigheid konden uithalen. Deze uitspraak komt dus niet van mij.. maar van marrokkanen!

Een ander uiterste is weer dat ik een ex collega heb die netjes praatte, gemengde vrienden had, gestudeerd had etc. Hij ondervond de last van de groep die het verpest voor de rest.. terwijl hij een goed geintregreerde jongen was!
Blijf het een lastig onderwerp vinden.. en ik sta altijd juist open voor andere culturen en nationaliteiten. Mijn beeld is helaas dus veranderd na een paar jaar in de stad wonen en dat vind ik oprecht schokkend..

dblijham schreef:
Ik vraag mij af hoeveel mensen die hier reageren daadwerkelijk iemand in een burka hebben gezien.
Ik werk op het centrum waar alle asielzoekers in Nederland arriveren als ze Nederland binnen komen, zie er dus een paar 1000 per jaar voorbij komen en zelfs bij ons is een dame in burka een bezienswaardigheid omdat ze bijna niet binnenkomen. Ik geloof dat ik in de afgelopen 2 jaar 1x een bewoonster heb gehad die volledig gesluierd ging en die had geen man bij zich, heb dan ook maar aangenomen dat het haar eigen keuze was.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:52

randalinpony schreef:
Ah ja mijn fout...

Het hoofddoekje wordt wel degelijk tot symbool gemaakt (en is trouwens onderwerp van deze discussiedraad maar dat terzijde) maar we hadden het inderdaad over de burka.

Verandert verder weinig aan mijn kijk erop.

Niet...Hm? Gewoon omdat het om het algemene pricipe gaat dat je iemand niet mag verbieden wat hij/zij aan wil trekken? Want ik vind dat er een groot verschil zit tussen de Burka en een hoofddoek....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:58

Adil18 schreef:
jameyskatje schreef:

o nu ben ik degene die overdrijft? misschien moet je dit topic is beter doorlezen. volgens menig bokker moeten moslima's gered worden, hebben we geen eigen mening en keuze, zijn we onderdrukt en blablaaa..

maargoed, het is toch 1 tegen 100.. ik ben het gewend van bokt ;) 1 en al bekrompenheid als je het mij vraagt. nee ik weet niet wat bokkers hebben meegemaakt, maar ik heb veel mensenkennis, daarbij durf ik te stelen dat velen ook niet weten wat de dromen, keuzes, ambities en principes van menig moslima is!! dus is dat niet dezelfde vergelijking?

jullie(lees velen) praten hier toch ook VOOR en OVER moslima;s.. trekken conclussies, drukken stempels, voelen julliezelf beter.. precies, nu doe ik inderdaad precies hetzelfde. weten jullie eens hoe het voelt als anderen onnodig medelijden met je hebben en je dom en bekrompen vinden.

soms moet je een spiegel voorhouden

Ik kan me wel vinden in je post en begrijp je frustratie. Zal ik heel eerlijk zijn....? Ik ben in dit soort zaken een enorme egoist: Het maakt MIJ niet waarom mensen een Burka dragen, of ze er nou gedwongen toe zijn of niet. Of ik het erg vind wanneer een vrouw er toe gedwongen zou zijn...Jawel, maar ik kan 's nachts wel slapen.
Van mij hoeft er geen algeheel verbod te komen op de burka of hoofddoekjes, ik ben alleen wel van mening dat, zoals ik al eerder zei, dat soort expliciete manieren van geloofsovertuiging in een hoop opwenbare functies niet thuishoort en die dus ook niet door Burka/hoofddoekjesdragers uitgevoerd mogen worden. Het hoort niet en veel mensen zullen zich er niet aangenaam bij voelen, net zoals vele mensen zich niet comfortabel voelen bij het zien van een Skinhead, Neo-Nazi, een vol gepiercde of getatoeerde persoon etc. Die horen ook niet in dat soort functies thuis.

Mijn verhaal begint steeds vager te worden :') Het komt er in feiite op neer dat ik zowel jou standpunt begrijp als dat van andere bokkers hier...Maar als ik dan zou moetenn kiezen, neig ik meer naar de mening van de andere bokkers, simpelweg omdat IK het GEVOEL heb dat de extreme variant van het Moslim-wezen hier absoluut niet thuishoort.

ik snap je.

ik hb al eerder gezegd op bokt. het boeit mij ook niet of er en burkaverbod komt of niet. ik zal het best begrijpen dat het hier komt. maar ik wordt heel erg moedeloos van berichten waarin mensen medelijden hebben met moslima's en doen alsof wij echt geen eigen meing en keuzes hebben, want die hebben wij juist wel, het is moeilijker om je hoofddoek met trots te dragen in nederland dan m niet te dragen. je moet tegenwoordig wel sterk in je schoenen staan. Nederland motiveerd moslima's om na te denken over hun hoofddoek, om een keuze te maken en hier voor op te komen.... ik als 'infiltrant' kan echt bevestigen dat het amper voorkomt, die dwang en onderdrukking. welliht een enkele keer, maar dat gebeurd overal! onder de niet-moslims worden vrouwen ook mentaal/fysiek onderdrukt door hun man en dat gaat dan misschien niet over bedekking maar over andere zaken. het is niet meer of minder. l
aten we hiermee even in Nederland blijven, ik ga geen discussies aan over landen als afhganistan etc, want niemand van ons weet wat daar allemaal speelt, dat land is al zogoed als dood en is 1 groot probleem, de burka's en onderdrukking zijn slechts een uiting van die ellende daar. We kunnen daar echt niet eerlijk over discusieren

as weekend is er een zusterbijeenkomst in eindhoven. dit duurt 2 dagen lang. ik ken daar super veel meiden, en jullie zijn uiteraard ook welkom! op bokt is er altijd zoooveeeel bombarie over moslims en hoofddoeken, maar het blijft alijd bij grote monden van achter het toetsenbord. als ze de kans krijgen om echt in gesprek te gaaan en misschien wel hele sterke, aardige en slimme moslima's te ontmoeten dan zegt men ineens 'het boeit me echt niet, ik ga mijn tijd er niet in steken' , maar ondertussen staat wel dit hele topic vol, dus ergens leeft het wel.

Ik zou er echt respect voor hebben als iemand gewoon zo fair was om met moslima's te komen spreken, ipv over ze. "If you wanne be faire, ask a muslimwoman' en vrouw met kennis van haarzelf, haar omgeving en haar geloof.

ik denk dat ik voor al mijn islamitische vriendinnen kan sprekn als ik zeg, wij willen geen medelijden en geen hulp, dit is onze eigen keuze en trots.

en ja.. wij als westerlingen lezen graag boeken over onderdrukte moslima's. 1001nacht verhalen. we zien er ook graag films over. maar in welke realiteit leven julllie?? dat het nu eenmaal goed verkoopt wilt niet zeggen dat het de algemene gang van zaken is hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:15

jameyskatje schreef:
Ik zou er echt respect voor hebben als iemand gewoon zo fair was om met moslima's te komen spreken, ipv over ze. "If you wanne be faire, ask a muslimwoman' en vrouw met kennis van haarzelf, haar omgeving en haar geloof.

Ik zie dat niet zo. Je kan ook gewoon respecteren wat een ander kiest zonder het te begrijpen :)*

Uit interesse lees ik veel, ook over de islam en heb de koran doorgeworsteld. Dat geeft kennis, percpectief. Ook een boek als http://www.amazon.com/Crusades-Through- ... 0805208984
Het geeft een basis voor begrip maar nodig voor respect is dat echt niet.

Respect is simpelweg de perceptie van een ander accepteren.

Nee, dat geldt NIET voor de perceptie dat een burka eng is en de mening dat die burka verboden moet worden want dat zijn een vooroordeel met afgeleide mening die de rechten van anderen treden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:30

Ik denk dat iedereen zichzelf de vraag moet stellen: Wat accepteer jij? Wat zijn jouw normen en waarden?