Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:51

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:00

Heino schreef:
Ik doe niet net alsof jullie de wet voorgesteld hebben, maar zo te lezen sta jij er wel achter. Dus kan ik prima met jou discussiëren over het nut ervan, lijkt me.

Dat burka's gewoon af moeten voor identificatie doeleinden ben ik het helemaal mee eens. Ik zie alleen niet in waarom je dan meteen tot verbod over moet gaan. Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

Omdat als een moslima zo gelovig is dat ze zelfs een boerka draagt, dan kun je ervan uitgaan dat ze ook zeer extreem is in haar ideologie en dat ze zichzelf alleen aan een vrouw wil identificeren. Dit brengt dan allerlei uitzonderingshandelingen met zich mee. In een rechtsstaat kunnen we niet iedereen vanwege geloofsovertuiging allerlei privileges gaan geven die niet gelovigen niet hebben. Ook dat is namelijk discriminatie. Als je in Nederland wenst te wonen, dan moet je maar voldoen aan de hier gangbare gewoontes waar het omgangsnormen betreft. Dat houdt zoveel in als dat je je identificeert tegenover een ambtenaar indien daar om gevraagd wordt. Het feit dat je weigert om door een man geïdentificeerd te worden is discriminatie op basis van sekse. Het mag nooit zo zijn dat uit naam van welk geloof dan ook, discriminatie toegestaan wordt. Daarom boerka af en geen uitzonderingen omdat je toevallig van een bepaald geloof bent.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:01

[quote="Electra63"]Volgens mij zijn de sociale voorzieningen in Frankrijk niet zo geweldig hoor.
quote]

Ik woon in Frankrijk en ik kan je vertellen dat er niks mis is met de sociale voorzieningen hier.
Medische zorg is bijv. 10x beter dan in Nederland en er zijn amper wachtlijsten.

Electra63

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:21

Ik heb toch anders gelezen, dat er grote hervormingen in de sociale voorzieningen komen i.v.m. vergrijzing en tekorten?
Er waren toch hele grote demonstraties dit jaar?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:10

Die demonstraties hadden vooral te maken met het verlengen van de werkweek naar 40 uur (hier is 36 uur Fulltime) en de pensioen leeftijd verhogen naar 62 (het is nu 58).
Dus ja, voor de fransen zijn het grote hervormingen, voor Nl's is het normaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:34

Wat mij opvalt is dat Nederlanders vaak denken dat Nederland het enige land is met goede (...?) sociale voorzieningen.
Misschien hebben we wel te hard lopen opscheppen over onszelf en denken nieuwkomers nog steeds dat het zo is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:03

jantergouw schreef:
Omdat als een moslima zo gelovig is dat ze zelfs een boerka draagt, dan kun je ervan uitgaan dat ze ook zeer extreem is in haar ideologie en dat ze zichzelf alleen aan een vrouw wil identificeren.

Dan heeft ze pech en zal ze zich gewoon moeten identificeren, aan man of vrouw die daar toe bevoegd is. Dus dan snap ik alsnog dat hele verbod niet. Wil je je niet identificeren? Prima, kom je maar op het bureau wachten tot je het wel wilt doen :)

Insun: da's idd weer lastig ja, dat je dan ook met een burka een tankstation in mag en met een bivakmuts niet. Hmm, blijft erg lastig dit onderwerp, maar een compleet verbod zie ik dus het nut niet direct van in :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:19

Nicolletje schreef:
Wat mij opvalt is dat Nederlanders vaak denken dat Nederland het enige land is met goede (...?) sociale voorzieningen.
Misschien hebben we wel te hard lopen opscheppen over onszelf en denken nieuwkomers nog steeds dat het zo is.

Slaat dit op mij?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:35

Nee eigenlijk niet, gewoon in het algemeen is het me opgevallen.

Ik heb mezelf ook weleens betrapt op de verbazing: oh? Kennen ze in Tsjechië ww-uitkeringen??
Oh? Is de gezondheidszorg en kinderopvang in Frankrijk zoveel beter?? (Docu van Michael More)

Mensen roepen altijd maar "nergens is het zo goed als in Nederland, kijk naar Amerika daar moet je gewoon werken als je een gebroken arm hebt" maar er is meer op de wereld dan Amerika, Nederland en een derde wereldland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:00

Ik ben van mening dat het helemaal niet zo goed (meer) is in Nederland mbt de sociale voorzieningen.
En het zal alleen maar slechter worden.

Ik vind (over het algemeen) de Scandinavische landen een goed voorbeeld voor Nederland.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:52

Vooral Denemarken vind ik een goed voorbeeld, inderdaad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:55

Electra63 schreef:
Ik heb toch anders gelezen, dat er grote hervormingen in de sociale voorzieningen komen i.v.m. vergrijzing en tekorten?
Er waren toch hele grote demonstraties dit jaar?

fransen demonstreren nu eenmaal overal voor. Maakt niet uit of ze er slechter van worden of niet, ze protesteren gewoon op elke verandering :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:37

Electra63 schreef:
Ik ben van mening dat het helemaal niet zo goed (meer) is in Nederland mbt de sociale voorzieningen.
En het zal alleen maar slechter worden.

Ik vind (over het algemeen) de Scandinavische landen een goed voorbeeld voor Nederland.

In de Scandinavische landen zijn veel zaken beter geregeld, maar ook evenveel zaken veel minder. Overigens is Scandinavie een beetje een moeilijk begrip, de arrogante Zweden denken dat eigenlijk alleen Noorwegen daar verder bij hoort en met wat fantasie ook nog Denemarken, om het over Finland nog maar niet te hebben. Dan zijn er een aantal Baltische staten die denken dat ze er ook nog bij horen. Men praat liever over Nordic countries, oftewel Noord-Europa.

Als je als oudere mens een heupoperatie wilt, kan dat, mits je 20000 Euro op tafel legt. Ziektekostenverzekering betaalt echt maar een deel van je kosten, ieder bezoekje naar de dokter kost geld en aan alle medicijnen betaal je vrolijk zelf mee. Werkeloos zijn is nog minder een pretje dan hier en van enige voordeel voor gezinnen met slechts een inkomen is geen sprake. Staan tegenover: drie jaar ouderschapsverlof (waarvan een jaar redelijk betaald) en heel goede (en vooral goedkope) kinderopvang).

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:43

Moet het acceptabel zijn dat een meisje van 14 met een burka in de klas zit? Of een meid van 20 in een collegezaal op de universiteit? Moet dat kunnen dan? Ik zou wanneer er een meid bij mij in de collegezaal zou zitten met een burka haar er echt op aanspreken, zou je dat onterecht vinden?
Er bestaat ook nog zoiets als omgangsregels. In onze huidige cultuur is het gebruikelijk dat men elkaar in het gezicht aan moet kunnen kijken wanneer men met elkaar spreekt. Wanneer je je daar niet aan houdt maak je van jezelf een buitenbeentje, en gaan mensen je ofwel compleet negeren, of ze gaan je proberen te veranderen. Dat ligt nou eenmaal in de aard van de mens. Het feit dat een individu soms moet aanpassen aan het grote geheel is ook deel van de democratie. Met een democratie kun je nooit iedereen gelukkig maken. Mensen die in Nederland een burka willen dragen moeten zich afvragen of dat wel past in de maatsschappij. Net als dat ik niet in een pen*skoker op straat ga lopen terwijl dat in bepaalde stammen wel normaal is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:47

Goed gezegt christel :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:44

Dus afwijken van de norm is (terecht?) vragen om buitengesloten worden? Bedankt, nu weet ik ook dat het volledig aan mezelf lag dat ik een andere muziek- en kledingsmaak had dan anderen en daardoor enkele tijd buitengesloten werd door de klas :+

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:21

Dat is een algemeen gegeven dat individuen die afwijken van de gangbare gedragingen, vaak ook buiten de groep gesloten worden.
Het is niet voor niets dat het gezegde luidt: soort zoekt soort

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:39

Daar heb ik het niet over Jane, is anders zijn vragen om buitengesloten worden? En is dat dan terecht?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:45

Jouw onderschrift is daarop het perfecte antwoord, Heino :j

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:47

Heino we hebben hier wel over extrem dingen die 'anders' zijn. Niet over een puber die andere keuze of muziek heeft..

Daar mag men zich wel bewust van zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:02

Dan nog is de vraag, is het terecht dat iemand buitengesloten wordt doordat zij een andere keuze maakt dan de meeste mensen in ons land? Een keuze waarmee zij verder niemand kwaad doet?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:13

Heino schreef:
Daar heb ik het niet over Jane, is anders zijn vragen om buitengesloten worden? En is dat dan terecht?

Ja anders zijn is meestal wel vragen om buitengesloten te worden
Als je een stuk anders doet dan derest dan moet je niet gaan mokken als je niet in de smaak valt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:21

Maar is het juist? Is het terecht om een ander buiten te sluiten als diegene niet in jouw straatje past? Even los van dat het idd gebeurt..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:38

Zou jij een meisje dat zeer extreem rechts is en bv ook nog hakenkruise getatoeert heeft op haar lichaam en bv ook nog joden en zwarten in elkaar slaat accepteren? ookal vind ze jou wel oke want ja jij bent blank?

Tja of het juist is heeft ieder een andere mening over maar ik vind wel dat als iets je niet aan iemand aan staat dat je niet verplicht ben om toch met die gene koffie te gaan drinken ....

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:41

Ik ben er helemaal voor dat ze de burka daar verboden hebben.
Vind dat ze hier die regel ook mogen doorvoeren :o