Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:52

Electra63 schreef:
Om het niet alleen over links/rechts te hebben.
Zie het topic nu over werkende/thuisblijf-moeders.
Daarin wordt ook over en weer beledigd.

Ja, maar op dit voorbeeld komt geen antwoord.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:53

jantergouw schreef:
Electra63 schreef:
Of blijf je niet en kom je weer terug naar Nederland?

Over een paar weken zelfs al. :j

Dan neem ik aan, dat je wel direkt weer werk hebt, want klaplopers hebben we een hekel aan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:53

Michel123 schreef:
Je hebt gelijk als je verwacht dat anderen jou een mierenneuker kunnen vinden.
Immers, je kunt niet verwachten dat in een discussie als deze iedereen alles uitgebreid met feiten en bronnen ondersteund.
Het moet natuurlijk wel op waarheid berusten, maar je kunt het overdrijven.

waarom zou je dat niet kunnen verwachten?
Ik ga er van uit dat iedereen die een mening heeft ook in staat is die te onderbouwen als ie hem op een forum gooit. Zeker als het meningen zijn waarvan iedereen die de regels van bokt gelezen heeft (dat mogen we wel verwachten toch?) weet dat zijn mening tegen de grenzen zit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:54

Nou Heino daar kan ik het volgende op antwoorden:

Mensen die mij kennen vinden het fijn dat ik mijn mening zeg en niet kan liegen.
Dat schept duidelijkheid en met die duidelijkheid kan je wat mee, of niet.

Mensen die dat eigenlijk niet willen horen en willen dat ik lieg voor de goede orde, vinden mij beledigend.
Beledigend is dus in dit geval telkens subjectief.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:54

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:
Joh kijk es naar mijn woonplaats?

Al krijg je hier als Belg soms inderdaad wel het idee dat je buitenlander bent O:)

(Grapje voor degene die 'm niet vatten.)

O, niet opgelet.

In Rotterdam zie ik in ieder geval dat het vuile en/of zware werk veel door mensen van buitenlandse afkomst wordt gedaan.

Nu moet ik zeggen dat ik bij bv de vuilkar bij ons er nog geen allochtoon op heb zien staan. Maar hoe het in andere regio's is weet ik natuurlijk niet. In dit dorp zitten ook relatief weinig allochtonen. In Genk bv zitten er veel meer allochtonen ivm de mijnen die daar dichtbij liggen. (kinderen en kleinkinderen van gastarbeiders die zich dus rondom de mijnen gesetteld hebben.) Maar ik denk dat het óók een vooroordeel is dat de Belgen (nederlanders bij jullie dus) zich "te goed" voelen voor dit soort werk.. :) Dat is OOK generaliseren.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:55

Waves schreef:
waarom zou je dat niet kunnen verwachten?
Ik ga er van uit dat iedereen die een mening heeft ook in staat is die te onderbouwen als ie hem op een forum gooit. Zeker als het meningen zijn waarvan iedereen die de regels van bokt gelezen heeft (dat mogen we wel verwachten toch?) weet dat zijn mening tegen de grenzen zit.

Een mening is een mening, nergens staat dat het verplicht is dat een mening op feiten gebaseerd is. Okee, je moet een mening wel kunnen onderbouwen, maar dat hoeft niet persé met feiten.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:56

Electra63 schreef:
jantergouw schreef:
Een blog is ook een bron. Of je het een betrouwbare bron vindt, dat is persoonlijk.
Ik vind van wel, jij van niet. Dat kan in een vrije maatschappij.

En blog is een mening dus subjectief en zeker geen feit.

Correctie: Een blog kan een mening zijn. Hoeft helemaal niet. Bloggen kunnen zeker feitelijk correct zijn.

Electra63 schreef:
Dan neem ik aan, dat je wel direkt weer werk hebt, want klaplopers hebben we een hekel aan.

Niet nodig. Jane's vader heeft meer dan genoeg voor ons om nooit meer te hoeven werken. :-)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:06

Michel123 schreef:
Een mening is een mening, nergens staat dat het verplicht is dat een mening op feiten gebaseerd is. Okee, je moet een mening wel kunnen onderbouwen, maar dat hoeft niet persé met feiten.

Ik kan hier ook wel roepen dat alle Duitsers lui zijn en dat ik dat stom vind. Maar dan presenteer ik iets wel degelijk als een feit, verpakt in een mening. Nog afgezien van dat in de boktregels staat dat je niet opzettelijk verkeerde of onnauwkeurige info mag neerplempen. Maar dat vind jij allemaal goed. Wat heb je dan überhaupt voor een discussie als iedereen maar van alles mag roepen zonder dat het op feiten gebaseerd hoeft te zijn. Dat gaat toch helemaal nergens over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:07

Waves schreef:
Michel123 schreef:

Ik kan hier ook wel roepen dat alle Duitsers lui zijn en dat ik dat stom vind. Maar dan presenteer ik iets wel degelijk als een feit, verpakt in een mening. Nog afgezien van dat in de boktregels staat dat je niet opzettelijk verkeerde of onnauwkeurige info mag neerplempen. Maar dat vind jij allemaal goed. Wat heb je dan überhaupt voor een discussie als iedereen maar van alles mag roepen zonder dat het op feiten gebaseerd hoeft te zijn. Dat gaat toch helemaal nergens over.

roepen dat ze lui ZIJN is geen mening maar een feit. ;)

Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:12

Juist, en dat moet je ergens op kunnen baseren.

Als je zegt: ik vind ze lui, is het een mening. Al is het altijd nog leuk als je je mening kunt onderbouwen, anders is het ook maar gezever in de ruimte waar geen mens iets aan heeft. En het is beledigend en kwetsend om zoiets te roepen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:14

Yamcha schreef:
Juist, en dat moet je ergens op kunnen baseren.

Als je zegt: ik vind ze lui, is het een mening. Al is het altijd nog leuk als je je mening kunt onderbouwen, anders is het ook maar gezever in de ruimte waar geen mens iets aan heeft. En het is beledigend en kwetsend om zoiets te roepen.

je vindt het beledigend en kwetsend. O:)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-09-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:14

Ayasha schreef:

Ja, dat zeg ik dus. De meeste meningen in de politieke topics gaan dus zo. "de meeste allochtonen hebben een uitkering, ik vind het klaplopers." "En dat mag ik zeggen want het míjn mening"

Eeh.. nee :') Je presenteert een feit en geeft dan over dat zelfverzonnen (of niet, wie weet het? Er wordt geen bron genoemd) feit je mening.

op die manier kom je dus steeds op die grens van vrijheid van meningsuiting en waarheidsvinding. Het is heel simpel: onderbouw je mening met echte feiten met bron. Als dat te moeilijk is of bokt kan hier niet op modereren.. kap dit soort topics dan af als het verzand in dit soort "roeperij"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:18

Ayasha: ja, dat is ook een mening :) Ik denk niet dat veel mensen lui als een compliment zullen opvatten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:19

Yamcha schreef:
Ayasha: ja, dat is ook een mening :) Ik denk niet dat veel mensen lui als een compliment zullen opvatten :)

Er is nog een groot grijs gebied tussen belediging en compliment. :)
Ik zou lui niet echt als belediging opvatten. :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:20

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:

O, niet opgelet.

In Rotterdam zie ik in ieder geval dat het vuile en/of zware werk veel door mensen van buitenlandse afkomst wordt gedaan.

Nu moet ik zeggen dat ik bij bv de vuilkar bij ons er nog geen allochtoon op heb zien staan. Maar hoe het in andere regio's is weet ik natuurlijk niet. In dit dorp zitten ook relatief weinig allochtonen. In Genk bv zitten er veel meer allochtonen ivm de mijnen die daar dichtbij liggen. (kinderen en kleinkinderen van gastarbeiders die zich dus rondom de mijnen gesetteld hebben.) Maar ik denk dat het óók een vooroordeel is dat de Belgen (nederlanders bij jullie dus) zich "te goed" voelen voor dit soort werk.. :) Dat is OOK generaliseren.

Voor allochtonen (althans: Moslims) is afval iets waar je bij uit de buurt moet blijven. Vuilnisman is daar een funktie die laag gewaardeerd wordt. Vandaar van nature weinig allochtonen (althans: moslims) in dat werk.

Daarnaast is het in NL een zeer gewilde baan in een bepaald segment van de beroepsbevolking: geregelde werktijden, betrouwbare werkgevers (want vaak overheid/overheidsgedomineerd), relatief hoge verdiensten (2000,= bruto/mnd obv 40 uur voor een belader, bijna 2300 voor een chauffeur).

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:20

Waves schreef:
Ja, dat zeg ik dus. De meeste meningen in de politieke topics gaan dus zo. "de meeste allochtonen hebben een uitkering, ik vind het klaplopers." "En dat mag ik zeggen want het míjn mening"

Het is een feit dat er onder allochtonen relatief meer uitkeringen zijn.
Het is ook een feit dat er onder allochtonen relatief méér mensen in de gevangenis zitten.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:21

Waves schreef:
Ayasha schreef:

Eeh.. nee :') Je presenteert een feit en geeft dan over dat zelfverzonnen (of niet, wie weet het? Er wordt geen bron genoemd) feit je mening.

op die manier kom je dus steeds op die grens van vrijheid van meningsuiting en waarheidsvinding. Het is heel simpel: onderbouw je mening met echte feiten met bron. Als dat te moeilijk is of bokt kan hier niet op modereren.. kap dit soort topics dan af als het verzand in dit soort "roeperij"

Jij vindt dat ze afgekapt moeten worden. Daarmee is het nog geen feit. Je roept het alsof het een onvoldongen feit is dat het zo hoort te gaan. Fout dus. Het is jouw mening, die niet synoniem is voor de mening van allen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:22

Michel123 schreef:
Waves schreef:

Het is ook een feit dat er onder allochtonen relatief méér mensen in de gevangenis zitten.

Zoals het ook een feit is dat het grootste deel van de Marokkaanse jeugd van 18 tot 24 in aanraking is geweest met politie en/of justitie.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:24

jantergouw schreef:
Zoals het ook een feit is dat het grootste deel van de Marokkaanse jeugd van 18 tot 24 in aanraking is geweest met politie en/of justitie.

Maar dat mogen we niet zeggen van de Linkse Kerk.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:29

Vrijheid van meningsuiting loopt tot aan het moment waarbij er een ander grondrecht dreigt te worden overschreden. Tot die tijd mag iedereen alles zeggen, zolang daarmee een andere wet niet wordt geschonden. Zo simpel is het.
En als die mening als een feit wordt verkondigd dan is dat heel jammer, want iedereen mag alles zeggen. GELUKKIG MAAR
Wat wil je in godsnaam doen tegen het feit dat sommige mensen dingen zeggen die je niet aanstaan?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:31

Michel123 schreef:
Waves schreef:

Ik verwacht te veel blijkbaar...

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:34

Waves schreef:
Ik verwacht te veel blijkbaar...

Ja, dat denk ik ook.
Bedenk dat dit geen politiek forum is, en zelfs dan hou je dit niet tegen.

Desondanks wens ik je een prettig weekend.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:35

Michel123 schreef:
jantergouw schreef:

Hè ja, laten we hier ook lekker gaan provoceren. Dit is dus iets wat Bokt zou moeten afkappen. Niet omdat ik het al dan niet met de inhoud eens ben (welke inhoud, het gaat nergens over) maar omdat dit duidelijk posten is om een reactie teweeg te brengen, niet om een zinvolle discussie te voeren over het topiconderwerp.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:36

Michel123 schreef:
jantergouw schreef:

Wat de linkse kerk wel of niet leuk vindt, daar heb ik totaal geen boodschap aan.
De waarheid mag altijd gezegd worden, hoe hard deze ook is.
De eerste generatie van Marokkaanse Nederlanders heeft vier keer zoveel kans op schizofrenie dan autochtonen, terwijl de tweede generatie daar zeven keer zoveel kans op heeft. De waarheid mag sowieso niet gelimiteerd worden door enige vorm van beperking in meningsvrijheid.

http://wi.christenunie.nl/k/n15519/news ... otsen.html

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:37

Michel123 schreef:
jantergouw schreef:

Kijk, en dat is dus geen normale discussie voeren met elkaar.
Het nut/lol om dan een discussie te voeren is voor mij dan weer verdwenen.