Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:33

Mijn man werkt in ploegen dus hij heeft plenty time met de kids.
Als hij ochtend dienst heeft dan is hij om half 4 weer in huis en vermaakt de kinderen waar nodig is en verzorgt ze waar nodig is evenals hij de middagdienst heeft.
Ook vind hij het niet erg om mee te helpen in het huishouden, ik hoef hem niks te zeggen, hij doet gewoon als hij ziet dat het nog gebeuren moet.
Als ik een dagje weg ben van huis dan kan ik er van op aan dat het huis spik en span is als ik weer terug kom ( gestoft,gezogen en gedweilt).
We hebben beiden onze hobby's ( ik mijn paard hij is motorcrosser) en we geven elkaar daar de ruimte in.
Ik kan in princie altijd overdag rijden daar ik altijd bij huis ben, meestal rijdt ik pas 's avonds als de kinderen op bed liggen en als hij in de buurt is ( altijd fijn omte weten dat als je eraf lazerd, je niet uren op hulp hoeft te wachten).

Ik ga niet zeggen dat het leuk is om alle dagen in huis te zijn om voor de kinderen te zorgen, het is niet zwaar maar vreselijk zwaar.
Maar toch zijn we blij dat we deze keuze gemaakt hebben en ik ben ook blij dat ik alle dingen zoals eerste stapjes etc bewust en zelf mee heb mogen maken.
Mijn man wil ook wel de rol van huisvader op zich nemen maar mijn salaris wat ik dan zal krijgen zal nooit overeenkomen met zijn huidige salaris dus voor ons was de keuze snel gemaakt.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

Vienna2007 schreef:
Mijn ouders werken ook allebei nog steeds. Ik zou nooit thuis kunnen zitten, met het idee geen geld binnen te brengen. Je bent dan altijd afhankelijk............ en valt in een gat als hij hem smeert!

Dat ligt er aan welke afspraken je maakt... er ligt bij ons vanalles vastgelegd bij de notaris.. daarnaast kan je het ook anders zien, ik bied hem de mogelijkheid zich volledig op z'n werk te storten.

Ik krijg overigens gewoon geld op mijn eigen rekening gestort hoor.. dat krijg ik nu ook, dat krijg ik volgende maand ook.. Ik werk toch ook? Alleen thuis...... en geloof me, daar heb je het heel wat drukker dan achter je bureau op kantoor hoor.. Ik tenminste wel ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

MariekeB schreef:
miss_nadine schreef:
Ik zou juist blij zijn als meer vrouwen thuis bij de kinderen blijven. Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan vind ik dat er extreem weinig stabiele thuissituaties zijn. Moeders is vaak een stressbonk omdat ze naast haar werk ook nog de zorg voor de kinderen heeft en ook de mentaliteit van kinderen veranderd erg.

Waarom toch de vrouw. Waarom toch. Wat is er zo bizar in onze cultuur, dat mannen niet voor kinderen mogen zorgen ...............
Moeder is gestrest, moeder moet zorgen , moeder moet niet zoveel werken, het is moeders schuld dat het niet goed gaat met de kinderen
Ik kan er gewoon niet bij. En jullie zijn vrouwen .... !!!! je veroordeelt je eigen geslacht , terwijl een aantal van jullie gewoon een man thuis hebben die niets doet.
Een man die werkt en dus niet voor zijn kinderne zorgt is dan toch net zo verkeerd bezig als een vrouw die niet voor haar kinderen zorgt.

Overigens in Zweden en Noorwegen gaan ongeveer alle kinderen fulltime naar het KDV ... het gaat daar echt niet slechter met de jeugd dan hier ... ( beter zelfs)

Mogen zorgen? Pardon?
Mijn man verdient gewoon meer dan ik zou verdienen. Waarschijnlijk is dat bij heel veel gezinnen zo.
De vrouw draagt het kind en is daarmee vaak toch meer verbonden. Ik zou niet eens willen dat mijn man thuis zou blijven.
Je doet alsof het wereldvreemd is en dat vind ik wereldvreemd. :D Waarom een man? Waarom een man? En wij zijn vrouwen! :?

He tof joh, je kinderen fulltime naar KDV! Waarom dan aan kinderen beginnen? En wat is daar de toegevoegde waarde van?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:39

Ik zeg heel eerlijk, als ik niet hoefde te werken. werkte ik zeker niet zoveel.

Ik vind 3 maximaal 4 dagen eigenlijk meer dan genoeg.
Aangezien ik nu eigenlijk pas samen woon met mijn vriend en we de 4 honden en de pony die we hebben willen onderhouden (buiten de vaste lasten), Werk ik ''gewoon'' 36 uur in de gezondheidszorg.
Dat wil zeggen dat er weken zijn dat ik 6 dagen werk maar ook weken dat ik maar 2 dagen werk.

Als het terzijne tijd mogelijk is om minder te gaan werken ga ik dit waarschijnlijk toch serieus overwegen! :j

Je hebt mensen die werken omdat ze het leuk vinden en mensen die werken voor het geld.. Op het moment werk ik zoveel (vaak tussen de 40 en 45 uur per week) dat ik meer naar het laatste neig te gaan.

Een van de redenen om minder te gaan werken is voor mij dus ook dat ik plezier in mijn werk wil houden.
Ik heb nog steeds veel plezier in mijn werk maar dit is wel een stuk minder dan een tijd geleden.

Wat ik wel een optie zou vinden is een eigen bedrijfje aan huis. (Dit kost natuurlijk een hoop tijd en energie, maar dat zou ik hier wel voor over hebben) Waarom? Simpelweg: mijn eigen regels, mijn eigen verantwoording. ;)

edit; mocht ik ooit voor kinderen kiezen zou ik het fijn vinden dat ik thuis ben wanneer zij er zijn. Een dag of echt max. twee dagen in de week naar een opvang/opa en oma oid ben ik niks op tegen. Maar zou toch wel graag een moeder willen zijn die thuis zit met thee en een koekje wanneer ze uit school komen :j
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 14-09-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:40

Ik ken gezinnen waar de vader thuis blijft en de vrouw gaat werken dus zo raar is het niet dat mannen thuis blijven maar dan moet je wel een man hebben die zich niet op zijn ego getrapt voelt als zijn vrouw meer verdient dan hem.
Ik vind dat elk gezin voor zichzelf moet uitmaken wat het beste is voor het hele gezin. Als dat wil zeggen dat 1 van de ouders thuis blijft waarom niet? Het is toch niet aan een ander om te bepalen wat je in jouw gezin doet? Ik denk trouwens dat de mensen en vooral kinderen in een gezin waarvan 1 ouder thuis blijft gelukkiger zijn juist omdat het leven en echt geluk niet alleen rond het geld draait. Wat niet wil zeggen dat kinderen waarvan beide ouders gaan werken ongelukkig zijn natuurlijk.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:41

Er is niks mis met het KDV, ik heb wel problemen met ouders die hun kinderen 5 dagen in de week van 7 tot 18.00 naar het kdv brengen.
Ik vraag me af waarom hun voor het ouderschap gekozen hebben, om een weekend kind te hebben?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:44

Steph86 schreef:
Er is niks mis met het KDV, ik heb wel problemen met ouders die hun kinderen 5 dagen in de week van 7 tot 18.00 naar het kdv brengen.
Ik vraag me af waarom hun voor het ouderschap gekozen hebben, om een weekend kind te hebben?

In mijn post komt mijn vraag misschien rot over ivm KDV, zo bedoel ik het niet. :n
Wat ik probeer te vragen is, wat is de toegevoegde waarde om een kind fultime naar KDV te doen? Dat mensen dat uit financieel oogpunt doen, kan. Dat zou spijtig zijn maar heb ik alle begrip voor. Als het niet nodig is zou ik er zelf niet voor kiezen. Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk.

tita

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:52

wat is er voor toegevoegde waarde om je kennis verloren te laten gaan

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:53

Lame schreef:
Alleen thuis...... en geloof me, daar heb je het heel wat drukker dan achter je bureau op kantoor hoor.. Ik tenminste wel ;)

En je bent ook nog waarzegster?

Hm, dan moet ik ook maar eens aan mijn man vragen of hij mij wil betalen voor het wassen en strijken, en koken etc, naast mijn fulltime baan. Kassa!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:55

MB, ik ging ook niet in op jou vraag over het KDV, ik zag het al vaker voorbij komen waardoor ik er moest op reageren.

Ook zoiets,

Ik ben heel lang met een scheve nek aangekeken omdat ik mijn jongens destijds op een PSZ had zitten.
Mensen snapten dit niet omdat ik de hele dag thuis ben maar toch mijn kinderen heb uitbesteed.
Ik heb weet ik niet hoevaak moeten zeggen/mezelf moeten verdedigen waarom hun op de PSZ zaten.
Blijkbaar is het ook niet goed dat je je kind(eren) aanmeld op zoiets voor hun sociale ontwikkeling terwijl je als moeder zijnde bij huis voor hun bent.

odetteke

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:58

PSZ vind ik echt een must :j Mijn jochie heeft het er ook zo naar zijn zin, vind het een hele goede voorbereiding op de kleuterschool.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:58

tita schreef:

Kun je ook zonder kinderen doen. :D Nee hoor, als jij denkt dat het geen probleem is en je kind, je partner en jij vinden het geen probleem, gewoon doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:00

tita schreef:

Word je dommer als je niet werkt? Dat lijkt me wel erg sterk. :D

Ik was er vroeger erg blij dat mijn moeder er altijd voor me was en dat er een kop thee met een koekje klaar stond als ik thuiskwam.

Ja kan het ook omdraaien, is het niet eerder egoistisch van ouders als ze beiden werken omdat ze een mooi huis en twee auto's willen en 2,3 of 4x per jaar op vakantie en daardoor hun kinderen maar weinig aandacht kunnen geven?

Van mij mag iedereen het zelf weten hoor, maar ik vind het soms erg sneu voor de kinderen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:01

Steph86 schreef:
MB, ik ging ook niet in op jou vraag over het KDV, ik zag het al vaker voorbij komen waardoor ik er moest op reageren.

Ook zoiets,

Ik ben heel lang met een scheve nek aangekeken omdat ik mijn jongens destijds op een PSZ had zitten.
Mensen snapten dit niet omdat ik de hele dag thuis ben maar toch mijn kinderen heb uitbesteed.
Ik heb weet ik niet hoevaak moeten zeggen/mezelf moeten verdedigen waarom hun op de PSZ zaten.
Blijkbaar is het ook niet goed dat je je kind(eren) aanmeld op zoiets voor hun sociale ontwikkeling terwijl je als moeder zijnde bij huis voor hun bent.

Nee, dat begrijp ik maar ik wilde gewoon even toevoegen hoe ik er tegenover stond, het komt alleen niet helemaal lekker uit de verf, geloof ik. :')

PSZ vind ik heel iets anders en niet te vergelijken met KDV. PSZ is een goede voorbereiding voor op de kleuterschool.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:03

Ik vind dat dit ieders eigen keuze is. Als men er genoegen mee neemt om met minder geld rond te komen, is dat een eigen keuze. Er wordt in dit land al zoveel voor ons bepaald.
Ik werk zelf wel, maar zou er ook geen probleem mee hebben om thuis te blijven als ik mijn inkomen zou kunnen missen. (Ik ben wel de jaren bewust thuis gebleven toen mijn kinderen klein waren omdat ik zelf volledig zorg wilde dragen voor hun opvang/opvoeding. Wat in feite ook een hele verantwoordelijke (onbetaalde) taak is)
Mijn moeder werkte vroeger ook, eerst thuiswerk voor een confectie attelier (ze was coupeuse) en toen mijn vader met reuma in de WAO kwam te zitten is mijn moeder buitenshuis gaan werken. Ik genoot er wel van dat er, als ik uit school kwam altijd iemand was om even gezellig mee te kunnen kletsen en een bakje thee te drinken.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:06

KarinvdM schreef:
Van mij mag iedereen het zelf weten hoor, maar ik vind het soms erg sneu voor de kinderen.

Ken je ook kinderen die er slechter van geworden zijn?

Ik ben namelijk zo'n "kind" en ben er echt niet slechter van geworden. Zelfstandig, dat wel.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:08

KDV was voor ons veel goedkoper geweest, maar omdat ik een psz zo veel beter vind hebben we daar voor gekozen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:09

Wij werken om te leven, wij leven niet om te werken. Hierdoor werkt mijn vent parttime (4 dagen) en hoef ik eigenlijk helemaal niet te werken. Dat ik toch enkele uren per week werk, is doordat ik mijn hobby heb omgezet in betaald werk. In het verleden heb ik ook een periode niet betaald gewerkt en veel vrijwilligerswerk gedaan voor o.a. Vluchtelingenwerk en de Zonnebloemstichting. Mijn vent verdient met parttime werken ruim voldoende om ons allebei in het onderhoud te voorzien. Waarom zouden wij allebei fulltime moeten gaan werken? Wat heb je eraan om een heleboel geld te verdienen als je vervolgens geen tijd meer hebt om het uit te geven?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:10

Je moest eens weten hoeveel commentaar ik krijg als ik zeg dat ik na mijn bevallingsverlof 4 dagen wil blijven werken. Een (bijna fulltime) werkende moeder is echt nog niet zo ingeburgerd als ik had gehoopt... Ik krijg echt commentaar en opmerkingen van vrienden, familie en zelfs van collega's.
Mijn vriend gaat ook een dag minder werken, maar voor het gemak wordt daar overheen gekeken (of men gaat ervan uit dat 'de man' fulltime blijft werken). Het eerste jaar neem ik nog ouderschapsverlof op zodat ik 'maar' 3 dagen op kantoor ben. We hebben het zo kunnen regelen dat ons kindje het eerste jaar maar 1 dag naar het KDV gaat, vanaf het tweede jaar zal daar een dag bij komen. Ik ben erg blij dat we alles op deze manier hebben kunnen regelen.

Ik heb zelf niet gestudeerd om vervolgens jaren thuis te zitten. Ik haal voldoening uit mijn werk. Dat er vrouwen zijn die er bewust voor kiezen om thuis te blijven vind ik prima. Als zij er zelf bewust voor gekozen hebben zich volledig op de opvoeding van de kinderen en het huishouden te kunnen richten, prima. Maar ik vind dat er geen financiële tegemoetkoming oid tegenover zou moeten staan. Ook vind ik dat je reeel moet zijn over de toekomst. 1 op de 3 (?) huwelijken/relaties met kinderen strandt.. Kun je voor jezelf en je kinderen zorgen mocht dat jullie overkomen? Dan zul je toch wel moeten gaan werken of je het leuk vindt of niet..

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:10

Geweldige discussie.

Mijn moeder was ook een huismoeder. Als wij uit school kwamen stond de thee met koekjes klaar, hielp ze ons met ons huiswerk gingen we gezellig samen een boswandeling maken na school. Tussen de middag was moeders er om ons op te halen en ons te verwennen met lekkere broodjes.

Nee zij is alles behalve egoistisch geweest. Zij heeft juist een hele hoop opgeofferd om ons een zo een onbezorgd mogelijk leventje te geven. En ben haar tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor.

Daarin tegen heeft zij een vriendin (kinderchirurg, fantastische baan dus) met 2 kleine kinderen haar ex man is ook kinderchirurg en beide hebben 0 tijd voor de kinderen. Maar HOE FIJN de kids hebben wel alle nieuwste spullen nieuwste computers. Kinderen zijn zo geflipt als de pest. Krijgen de ene au pair naar de andere.. Ja die hebben het een stuk beter. Vrijstaand huis ieder een eigen badkamer en een au pair die er voor ze is (voor 3 maanden daarna komt er weer een andere).

Dus nee ik ben het absoluut niet eens met je stelling. Door dat mijn moeder haar carriere aan de kant heeft gezet om er voor ons te zijn is iets wat wij alle 3 altijd als heel erg prettig hebben ervaren.

Overigens werkt mijn moeder nu wel weer wat ze erg fijn vind. Maar ze zegt zelf ik heb er nooit spijt van gehad en ik heb jullie zelf opgevoed en op zien groeien. Dat is toch fantastisch?

[edit] overigens kwamen wij nooit iets te kort. Pa had een goede baan en we hebben ons nooit achter gesteld gevoeld ten op zichte van leeftijds genootjes! Ook wij gingen gewoon ieder jaar op vakantie (soms zelfs 2x) dus ja...
Laatst bijgewerkt door Caroline1985 op 14-09-10 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:11

Vienna2007 schreef:
KarinvdM schreef:

Ik ben namelijk zo'n "kind" en ben er echt niet slechter van geworden. Zelfstandig, dat wel.

Ik ben ook zo'n kind.... dat is juist de reden dat ik nu thuis ben voor mijn kinderen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:12

Vienna2007 schreef:
KarinvdM schreef:

Ik heb ook altijd werkende ouders gehad, slechter ben ik er niet van geworden, zelfstandiger ook.
Maar ik laat het niet toe dat mijn kinderen op hun 11e al hun eigen avondmaal moet koken omdat moeders moet werken.
Ik heb heel bewust ervaren dat ik wat miste als ik uit school kwam, namelijk mijn ouders die er niet waren.
Ik wil niet dat mijn kinderen hetzelfde mee hoeven te maken/voelen als wat ik heb ervaren.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:13

Vienna2007 schreef:
KarinvdM schreef:

Ik ken wel mensen die in een kdv werken en die merken wel veel verschil tussen de kinderen die er 2 dagen komen en kinderen die er 5 dagen komen. De laatste groep is vaak veel lastiger en snauweriger, komen op een zodanige manier voor zichzelf op dat het ten koste van andere kinderen gaat, gedragen zich vaak wat agressiever of soms juist extreem aanhankelijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:13

Vienna2007 schreef:
KarinvdM schreef:

Ik denk wel dat dat voorkomt.
Kinderen die rondhangen op straat en rottigheid uithalen.
En in mijn geval was er toezicht dat ik mijn huiswerk maakte, zonder dat toezicht zou ik dat waarschijnlijk vaak niet gedaan hebben vroeger. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:14

Figaro schreef:
Ook vind ik dat je reeel moet zijn over de toekomst. 1 op de 3 (?) huwelijken/relaties met kinderen strandt.. Kun je voor jezelf en je kinderen zorgen mocht dat jullie overkomen? Dan zul je toch wel moeten gaan werken of je het leuk vindt of niet..

Ehhh het zijn niet alleen mijn kinderen.... ook die van hem. Dus hoef ik niet alleen voor de kinderen te zorgen. Hoezo zo ik dan alsnog moeten werken??
Als hij hem smeert (en ik nog geen werk heb) zal hij, in eerste instantie, zowel alimentatie voor mij als voor de kinderen moeten betalen.