Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:44

Nicolletje schreef:
Oke dat is iets anders dan wat ik heb meegemaakt in het Goffertpark.

Ik kan sowieso slecht tegen mensenmassa's, ben een tikje claustrofobisch aangelegd :P Had trouwens ook niet het idee dat het overal zo benauwend was hoor, veld was in dat geval groot genoeg en er was gelukkig meer dan genoeg ruimte voor iedereen, maar nét achter het hek van het voorste stuk was het echt duwen geblazen, zat goed klem :j

Heb toen overigens al besloten dat dat de laatste keer was geweest dat ik zo'n evenement zou bezoeken. Ik doe het gewoon niet meer, en dit gedoe bij de Love Parade bevestigd dat alleen maar :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:46

joyce2 schreef:
De rockers die ik ken en de rockers heb meegemaakt op de festivals zijn vaak van biertjes/wijntjes drinken en een jointje roken. De house mensen die ik ken, zijn allemaal van de pilletjes en de redbull, die willen maar door en door en door!

Idd, da's ook de ervaring die ik met "rockers" heb :)
Ik zie ook vrij weinig agressieve rockers op feesten en hoor vrij veel verhalen van wél agressieve "house" mensen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:00

@Jouke_h:
Dat kan ik me heel goed voorstellen hoor, ik ga zelf wel regelmatig naar zulk soort feesten en ik heb zelf ook een aantal keer in een mensenmassa flink in de verdrukking gestaan, de laatste keer was voor mij zelfs ook zaterdag, maar dan op Dominator, dat andere grote dancefeest (hardcorefeest) dat er was zaterdag. Het hele verhaal staat een paar pagina's terug, maar ik kan je wel vertellen dat het bepaald geen pretje was.

En als je dan iemand bent die zich sowieso al niet helemaal op d'r gemak voelt in zo'n grote menigte, kan ik me goed voorstellen dat je er liever ver van blijft, gelijk heb je! :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:20

Ho stop... Ik ben op heel veel feesten geweest en ik heb nooit drugs gebruikt omdat ik simpelweg geen drugs nodig heb om een hele nacht te dansen. Water en Redbull is genoeg :). Bij Dancevalley en HQ destijds heb ik weinig vechtpartijen meegemaakt, ik persoonlijk helemaal niet zelfs. Bij Trance Energy in Heerenveen heb ik gewerkt en dat was ook prima. Hoe de sfeer nu is weet ik niet want mijn laatste feest is alweer van een paar jaar terug.

Hier is een vreselijke fout gemaakt en vindt het jammer dat de Loveparade zo aan haar einde komt.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 27-07-10 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:20

Triest, dit is helaas wat een grote mensenmassa doet. Er hoeven er maar een paar te gaan duwen en paniekzaaien en de hele menigte slaat op hol. Geen plek om uit te wijken = elkaar dooddrukken. Paar jaar geleden was ik met koninginnedag in Amsterdam ook in zo'n menigte beland, dat ging door een smal straatje heen. Sindsdien blijf ik aan de rand van mensenmassa's of ga ik er helemaal niet in als je nergens heen kunt..

Vreselijk voor de nabestaanden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:23

jouke_h schreef:
Een heel vervelend voorgeval... Ik moet zeggen dat ik zelf dus nooit tussen grote mensenmassa's in ga staan of als ik weet dat er veel mensen op iets af komen dan zorg ik wel dat ik ergens anders heen ga. Maar zo zie je maar weer er gebeurd iets en meteen stampt iedereen over mekaar heen.

Er zijn verschillende blogs online over het gebeuren, dit is er 1 vanaf de partytruck http://club-rarity.hyves.nl/blog/360836 ... burg/iy3F/

Goed omschreven hoe het zo mis kon gaan.

Wat ik ook begreep, is dat je van te voren niet kon weten dat je zo in die trechter terecht zou komen als je niet wist dat er 2 tunnels waren.
http://koolernst.wazzup.nl/2010/07/26/loveparade-2010/

Men had een gevoel van veiligheid, want overal stond politie.

Spoiler:
http://www.youtube.com/watch?v=XF66u90CChs&feature=youtu.be
deze beelden zijn extreem schokkend

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:33

Heino schreef:
joyce2 schreef:
De rockers die ik ken en de rockers heb meegemaakt op de festivals zijn vaak van biertjes/wijntjes drinken en een jointje roken. De house mensen die ik ken, zijn allemaal van de pilletjes en de redbull, die willen maar door en door en door!

Idd, da's ook de ervaring die ik met "rockers" heb :)
Ik zie ook vrij weinig agressieve rockers op feesten en hoor vrij veel verhalen van wél agressieve "house" mensen.

Er zijn ook een hele hoop rockers die wel een pilletje lusten natuurlijk, maar inderdaad, op danceparty's wordt een stuk meer drugs gebruikt dan op rockfestivals en/of concerten. Je merkt dat namelijk ook heel duidelijk aan de security, die spelen daar op in. Als ik naar een rockconcert of een rockfestival ofzo ga, dan wordt ik eigenlijk nooit echt gefouilleerd, er wordt alleen maar even een snelle blik geworpen, zeg maar. Tassen worden amper ingekeken want ze geloven het allemaal wel.
Ga ik daarentegen naar een hardcorefeest, dan moet ik sowieso álles uit m'n zakken halen, open pakjes sigaretten worden gecheckt of er geen drugs in zit, ik word (meestal in ieder geval, op sommige feesten zijn ze opeens weer heel makkelijk, Dominator afgelopen zaterdag bijvoorbeeld stelde echt niks voor qua fouilleren ;)) veel 'serieuzer' gefouilleerd: ze voelen achter mijn broekriem, ze voelen onder mijn behandjes, als je lage schoenen aan hebt voelen ze aan de zijkant langs je voet... Ik zie ze bij vrouwen met opgestoken haar ook nog wel eens daar in kijken := En tegenwoordig willen ze ook nog wel eens drugshonden inzetten. Vertrouwen ze het niet, dan mag je even meelopen voor een wat 'uitgebreider' onderzoek... :D Een vriend van me heeft dat een keer gehad en die heeft dus mooi mogen strippen! :=

Ik heb me daar een paar jaar geleden namelijk een keer ontzettend over verbaasd, toen ging ik naar een concert van Anouk toe, en vlak daarvoor was ik naar een hardcorefeest geweest. Op dat hardcorefeest waren ze vet streng met fouilleren én er stonden dus honden, en een week later bij Anouk werden mijn zakken helemaal niet gecheckt, ik had een tas bij me en daar werd alleen even snel in gekeken, het eerste wat ie zag was een fles Boswandeling die ik vergeten was eruit te halen, die nam hij in en daarna vond ie het wel best. Hij had dus géén idee wat er allemaal in de tas zat, want hij had gewoon écht niet gekeken verder.

Ik vond dat toen heel raar, want dat er op een hardcorefeest strenger op drugs gecontroleerd wordt dan bij een rockconcert kan ik nog inkomen, want er wordt daar ook gewoon veel meer drugs gebruikt. Maar je wordt toch naast de drugs ook gefouilleerd op wapens? Misschien was ik wel een terrorriste ofzo, je weet het nooit...:D Het concert was uitverkocht dus het hele Gelredome zat vol, daar had je een flink bloedbad van kunnen maken als je echt kwaad in de zin had gehad... Aan de security zou het niet gelegen hebben want die hadden me zo door laten lopen met m'n bom onder in m'n tas... :Y)
Ik vond het maar raar in elk geval, haha!

RoodZonnetje

Re: Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:38

Kan me voorstellen dat dat bizar is pniekepnak, wereld van verschil!
Over rock gesproken: ik verbaas me er af en toe ook wel over dat sommigen heelhuids uit een flinke pit vandaan kunnen komen en dat dat over het algemeen gewoon goed gaat.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:51

er zijn nu twintig doden de laatste een 21 jarige vrouw het laatste kritieke slachtoffer waarschijnlijk. heb de schokkende beelden gezien is inderdaad heftig. kan nu niet meer geopend worden zie ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 01:23

Klopt, dat was het laatste kritieke slachtoffer. De rest is buiten levensgevaar vertelden ze op het nieuws.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:55

ohh bah, wat mij wel opvalt is de hoeveelheid mensen die hebben geholpen, ik denk dat er zonder hun heel wat meer mensen waren overleden! echt een heel groot applaus tegenover hun!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:30

Heb net ook het filmpje gezien.
Valt mij op dat bijna iedereen helpt wat er te helpen valt.
De anderen lopen erg verdwaasd rond.
Deze mensen zullen waarschijnlijk nog heel wat te verwerken krijgen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:40

@PniekePnak: Ik heb 1x een "strenge" controle gehad, de eerste keer dat ik naar Lowlands ging, toen heb ik een eeuw in de rij gestaan voor de ingang (echt een uur of 6, terwijl ik op de eeste helft van het veld stond). Toen begonnen mensen ook ongeduldig te worden en hebben ze de controle wat minder streng gemaakt, omdat het te lang duurde. Maar toen hebben ze mn tassen doorgekeken en je moest zeggen wat je allemaal bij je had ed. Het jaar daarop hoefde dat niet meer.

Overigens controleerden ze toen bij Lowlands ook aan de poorten bij het festivalterrein, elke keer als je het terrein op ging werd je gecontroleerd, maar niet heel erg streng, want ik heb geregeld flesjes drinken mee naar binnen gesmokkeld, haha.

Maar als ik naar andere feestjes en concerten ga word ik eigenlijk nooit gecontroleerd, ze kijken alleen naar je kaartje ;)

Overigens zullen er vast rockers zijn die ook een pilletje nemen, ik heb ze alleen nog nooit meegemaakt. 1x iemand op lowlands die snoof, maar dat is de enige keer dat ik wat anders heb meegemaakt dan spacecake of joints!

En zo ken ik ook weer bijna geen "house" mensen, die joints roken. Maar alle housers die ik ken nemen wel een pilletje op een feest. Al zijn er natuurlijk ook mensen die niets nemen! Ik blow zelf ook nooit en ben echt nog nooit dronken geweest, dus ik heb de reputatie van oma, haha.

@Heino: Ik heb ze wel neer zien gaan in een pit hoor ;) En ik kom er zelf ook nooit echt ongeschonden uit, alle jemig, ben gelijk bont en blauw, haha. En de laatste keer ging er iemand crowdsurfen en sprong in de pit, gevolg: Een voet in mn gezicht *doing*

Maar nog even over de Love Parade: Wat vinden jullie ervan dat ze er definitief mee gestopt zijn na dit voorval?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:41

Wát een vreselijk drama. Ik werd er gewoon misselijk van toen ik het hoorde. Nog steeds iedere keer kippenvel.
Vroeger vond ik die drukte helemaal niet erg. Tegenwoordig sla ik die echt massale feesten wel over, word paniekerig van die drukte. Maar zoiets als dit mag nooit gebeuren....

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:58

Uit respect voor diegene die overleden zijn vind ik het goed dat ze er definitief mee stoppen. :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:01

ik snap het niet, heb nu al meerdere filmpjes bekeken maar iedere keer weer zie ik hulpdiensten lopen/staan die niet helpen.
Waarom hebben deze taken zoals reanimeren en het omhoog helpen van mensen niet overgenomen.
Waren zij dan zo slecht voorbereid!

Ik vind het bijzonder om te zien hoe er geholpen word door medefeestgangers, doorgaan en doorgaan en sjouwen en sjouwen.
Een dikke pluim voor deze mensen!

wat een vreselijk tragisch ongeval is het, wat voorkomen had kunnen worden.diep triest,in en in triest!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:04

Echt kordaat optreden deden ze niet nee, het lijkt wel alsof de hulpdiensten ook verbijsterd waren.
Die lui hebben nog wat extra te verwerken ook, die stónden daar om de veiligheid te waarborgen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:30

Een 21-jarige vrouw ligt drie dagen na het drama op festival Love Parade in Duisburg op sterven. Het dodental als gevolg van massale verdrukking op het dancefeest staat momenteel op twinting mensen.
    Volgens de Duitse krant Bild is de vrouw hersendood. Ze ligt in een kliniek in Duisburg. Men houdt er rekening mee dat de vrouw komt te overlijden.

De nationaliteit van het slachtoffer is niet bekend.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/7261 ... ven__.html

Vreselijk ;( ....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:35

Heftig om de beelden te zien. Maar ook zo confronterend. Je ziet het gewoon gebeuren. Aan de ene kant proberen hulpdiensten mensen te bereiken, maar ze komen er niet eens doorheen of er gaan zelfs mensen op de ambulance staan dansen. Sorry!

Mensen gaan zich inderdaad als ratten in de val gedragen... omhoog! Meest schokkend vind ik het wegdragen van de bewusteloze mensen door de lucht. Waar dan toch mensen elkaar helpen! Andere zijn waarschijnlijk doodgedrukt... Bah, een traumatische ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:39

Ik heb de nieuwsberichten gevolgd en wat filmpjes gezien. Dit is echt verschrikkelijk, in de eerste plaats voor de overledenen en hun naasten, de gewonden. Maar vergeet ook niet wat een indruk dit moet hebben gemaakt op de 'gelukkigen' die niet gewond zijn geraakt maar het wel allemaal hebben meegemaakt. Zoiets vergeet je niet snel. Voor de bokkers in kwestie, heel veel sterkte!

Heino schreef:
Over rock gesproken: ik verbaas me er af en toe ook wel over dat sommigen heelhuids uit een flinke pit vandaan kunnen komen en dat dat over het algemeen gewoon goed gaat.

In een pit heb je geen panieksituatie. Degenen die eraan meedoen zijn hooguit erg uitgelaten maar doorgaans niet 'ontoerekeningsvatbaar'. Als je pech hebt, kun je in een pit wat blauwe plekken oplopen en in een zeldzaam geval een wat zwaardere blessure. Maar in plaats van dat je daar vertrapt wordt, word je gewoon weer overeind geholpen mocht je omvallen. Volgens mij zit het verschil dus absoluut in de paniekfactor en op de Loverparade was naar mijn mening absoluut sprake van extreme paniek.

Ik vond het trouwens wel hartverwarmend om te zien hoeveel mensen elkaar probeerden te helpen midden in die hel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:51

CCCCorine schreef:
Volgens mij zit het verschil dus absoluut in de paniekfactor en op de Loverparade was naar mijn mening absoluut sprake van extreme paniek.

Dat zou heel goed kunnen ja, voor een pit kies je doorgaans ook :)
Ik was ook wel onder de indruk van de hulpvaardigheid van iedereen ja!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:27

dat laatste filmpje is niet echt fijn te noemen, maar op hoeveel staat het dodental nu dan?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:28

20 heb ik nog meegekregen... iig te veel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:29

timokyana schreef:
ik snap het niet, heb nu al meerdere filmpjes bekeken maar iedere keer weer zie ik hulpdiensten lopen/staan die niet helpen.
Waarom hebben deze taken zoals reanimeren en het omhoog helpen van mensen niet overgenomen.
Waren zij dan zo slecht voorbereid!

Ik vind het bijzonder om te zien hoe er geholpen word door medefeestgangers, doorgaan en doorgaan en sjouwen en sjouwen.
Een dikke pluim voor deze mensen!

wat een vreselijk tragisch ongeval is het, wat voorkomen had kunnen worden.diep triest,in en in triest!

hoe kun je dat nou zeggen dan?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:33

het viel mij inderdaad ook op dat je veel politie bewaking enz meer gewoon zag staan dan echt helpen. Opzich begrijpelijk om overzicht te houden maar anderzijds ook vreemd als je ziet hoe het publiek zich inzet voor hun medemens. Nee het is en blijft een vreemd gebeuren wat helaas al 20 mensen het leven heeft gekost