Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:En verder: Geloof is in mijn ogen ook maar voor een groot deel wat je met de paplepel in gegoten krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand eens besluit goh.. dat geloof is toch wel interessant. Lijkt me dat je dan een keuze maakt in een stroming oid. Nja whatever, ik vind het vage koek. Voor mij hoeft het niet.
Marinka90 schreef:De bijbel kan sowieso niet de waarheid geweest zijn... kennen jullie die test als je 20 mensen naast elkaar zet en de 1e een verhaaltje verteld en laat doorvertellen.... aan het einde heb je een heel ander verhaal. Hoe moeten die verhalen over adam/eva enzo dan zo lang in stand gehouden zijn voor ze een keer het schrift hadden uitgevonden en het opgescreven....
Afentoe vind ik het een soort van grappig/stom dat er zoveel mensen in zo'n verhaal geloven wat ook maar gewoon een verhaal is... ik heb de dominee die elke week bij ons op school kwam wel eens gevraagd 'gelooft u nou dat al die verhalen echt zijn?' toen kreeg ik terug 'ach, het zijn verhalen he...' daar was ik zo verbaasd over. Ik vond het overigens wel altijd plezierig om naar de verhalen te luisteren, maar meer was het voor mij ook niet dan een verhaaltje.
Ik wil niemand beledigen die gelovig is maar ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die die verhalen echt geloven.
Blue_Eyes schreef:Cissie, ik kwam net toevallig een leuke quote tegen die ik je niet wil onthouden (want die sluit wel aan);
'Wat je ziet is maar net wat je erin ziet'
beantsje schreef:En om even bij Blue_Eyes aan te sluiten: Er zijn meerdere soorten van waarheid. Er staan dingen in de bijbel, die niet bedoeld zijn als historisch verantwoorde verslaglegging maar bijv. als poëzie. Bijvoorbeeld over de schoonheid van de schepping, of over de liefde. En kan een liefdesgedicht ook niet gewoon heel erg wáár zijn?
(waarmee ik niet meteen de hele bijbel als historische nonsens verklaar hoor! Er zijn ook gedeelten van de bijbel die wel degelijk zo bedoeld zijn)
Marinka90 schreef:De bijbel kan sowieso niet de waarheid geweest zijn... kennen jullie die test als je 20 mensen naast elkaar zet en de 1e een verhaaltje verteld en laat doorvertellen.... aan het einde heb je een heel ander verhaal. Hoe moeten die verhalen over adam/eva enzo dan zo lang in stand gehouden zijn voor ze een keer het schrift hadden uitgevonden en het opgescreven....
Afentoe vind ik het een soort van grappig/stom dat er zoveel mensen in zo'n verhaal geloven wat ook maar gewoon een verhaal is... ik heb de dominee die elke week bij ons op school kwam wel eens gevraagd 'gelooft u nou dat al die verhalen echt zijn?' toen kreeg ik terug 'ach, het zijn verhalen he...' daar was ik zo verbaasd over. Ik vond het overigens wel altijd plezierig om naar de verhalen te luisteren, maar meer was het voor mij ook niet dan een verhaaltje.
Ik wil niemand beledigen die gelovig is maar ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die die verhalen echt geloven.
Knavia schreef:beantsje schreef:En om even bij Blue_Eyes aan te sluiten: Er zijn meerdere soorten van waarheid. Er staan dingen in de bijbel, die niet bedoeld zijn als historisch verantwoorde verslaglegging maar bijv. als poëzie. Bijvoorbeeld over de schoonheid van de schepping, of over de liefde. En kan een liefdesgedicht ook niet gewoon heel erg wáár zijn?
(waarmee ik niet meteen de hele bijbel als historische nonsens verklaar hoor! Er zijn ook gedeelten van de bijbel die wel degelijk zo bedoeld zijn)
Maar ik dacht ooit gehoord te hebben van een streng gereformeerde dat deze 'stroming' de teksten in de Bijbel dus als letterlijke waarheden aanneemt. Dus als staat dat de wereld in enkele dagen is geschapen, dat betekent het dus letterlijk dat G. de aardbol, het universum en alles in een paar keer 24 uur uit het niets heeft getoverd.
Maar hoe kán een weldenkend mens dit nu voetstoots aannemen? Dit zijn mensen die toch een zekere intelligentie bezitten, zelfstandig denkvermogen. Mensen met een normale of misschiens zelfs zeer goede baan, mensen met eigen bedrijven. Hoe kunnen deze streng gereformeerden elke korrel gezond verstand uitschakelen en voetstoots aannemen dat wat hen in een boek wordt gepresenteerd, en op zondag 2x daags wordt voorgekauwd De Waarheid betreft? Ik vind dat een beetje creepy, kijk toch met een enigzins argwanende blik naar de stoet die elke zondag weer de weg naar de verlossing bewandelt gekleed in stemmig zwart. Het doet mij denken aan scenes uit enge films waarbij de gehersenspoelden zich zamelen....
Knavia schreef:Ik geloof niet, helaas. Want het lijkt me een heel geruststellende gedachte dat er na de dood nog een mooier leven is. Ik zie de dood als het einde, stroompjes die ophouden en moleculen die uit elkaar gaan. Best wel enge gedachte.
Ik ga er echter vanuit dat mócht er wel wat zijn, dat ik daar even goed welkom ben. Omdat ik probeer om mijn medemens zo te behandelen zoals ik graag zou zien dat men mij behandeld.
Als daarbij nog nodig zou zijn dat ik elke dag lees uit een eeuwenoud sprookjesboek (waarvan de interpretatie nogal regio en tijdperk gebonden lijkt), hoe vermakelijk dat ook deze mocht zijn, of elke zondag 2x naar de kerk ga gekleed alsof het een begrafenis betreft..... Als dat inhoudt dat ik anderen moet veroordelen omdat ze zich niet gedragen zoals ik, of omdat zij een andere kijk op de zaak hebben, of als die deur naar de hemel gesloten blijft omdat ik Jezus niet erken als de zoon van God, gestorven voor al onze zonden....
laat dan maar, dan hoeft het van mij ook niet meer. Dan is die hemel bevolkt met lieden waarmee ik toch niets gemeen heb....
Citaat:En verder: Geloof is in mijn ogen ook maar voor een groot deel wat je met de paplepel in gegoten krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand eens besluit goh.. dat geloof is toch wel interessant. Lijkt me dat je dan een keuze maakt in een stroming oid. Nja whatever, ik vind het vage koek. Voor mij hoeft het niet.
Denicee_x schreef:Citaat:En verder: Geloof is in mijn ogen ook maar voor een groot deel wat je met de paplepel in gegoten krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand eens besluit goh.. dat geloof is toch wel interessant. Lijkt me dat je dan een keuze maakt in een stroming oid. Nja whatever, ik vind het vage koek. Voor mij hoeft het niet.
Ik ben opgegroeid in een absoluut niet gelovende familie, waar je werd uitgelachen als je iets over geloof zou zeggen, toch zit ik nu elke zondag in de kerk & ga ik een christelijke opleiding doenIk ben de bijbel gaan lezen omdat het me interesant leek & Ik heb me er in kunnen vinden
Marjoow schreef:Nou inderdaad...
Dat soort dingen begrijp ik niet.
En dan, een begrafenis bij de gereformeerde... Dat vind ik echt heel erg naar.
Er word niet over de overledene gesproken, maar alleen dat het leven op aarde zo slecht is. Dat wil je toch niet horen op een begrafenis? Dan wil je horen, hoe gezellig je oma was, en hoe leuk je met haar kon spelen...
arjavdham schreef:Kan het kwaad dat er mensen wordt verteld dat je niet mag stelen, overspelen, doden etc. etc??? eens zullen we er achter komen wie er gelijk heeft..
ik hoop dat wij allen aan Gods kant mogen staan ook ik..
dynamiek schreef:Niwla schreef:dynamiek:
Ik persoonlijk geloof dat dat onze eigen schuld is. En dan bedoel ik niet dat het iemands eigen schuld is dat hij honger moet lijden of dat 'ie kanker heeft, maar ik denk dat het de schuld is van de mensheid. We hebben het kwaad over ons afgeroepen toen we gedag zeiden tegen God.
Dus god draait ons "de normale mensen" de rug toe?
Wat hebben de mensen Africaanse mensen misdaan om maar honger te moeten leiden?
Dan moeten ze maar gestraft worden met de hongerdood??????? lekkere god zou dat zijn
sflj schreef:arjavdham schreef:Kan het kwaad dat er mensen wordt verteld dat je niet mag stelen, overspelen, doden etc. etc??? eens zullen we er achter komen wie er gelijk heeft..
ik hoop dat wij allen aan Gods kant mogen staan ook ik..
Waarom zou je een kerk nodig hebben om te weten dat je niet mag stelen, overspelen etc?
En 'mooie' gedachte dan, dat alleen de gelovigen aan 'Gods kant' staan, op het moment dat 'we' erachter komen...
Ik dacht dat jullie God er voor iedereen was? Dus toch niet helemaal voor diegenen die zich tijdens hun leven vergist hebben?
gretoes schreef:Marjoow schreef:Nou inderdaad...
Dat soort dingen begrijp ik niet.
En dan, een begrafenis bij de gereformeerde... Dat vind ik echt heel erg naar.
Er word niet over de overledene gesproken, maar alleen dat het leven op aarde zo slecht is. Dat wil je toch niet horen op een begrafenis? Dan wil je horen, hoe gezellig je oma was, en hoe leuk je met haar kon spelen...
nou het ligt er denk ik aan bij welke gereformeerde kerk je bent, ik ben van huis uit gereformeerd vrijgemaakt, vriendinnen zijn christekijk
gereformeerd, mn vriend komt van de gereformeerden (dat was vroeger synodaal geloof ik) en samen zijn we naar de nederlands gereformeerd kerk
toe gegaan.
ik heb al meerder begravenissen gehad, en hier wer er juist heet positief over de overledene gesproken, en dan hij of zij het nu goed heeft,
wij mogen niet oordelen over andere mensen, wij zijn namelijk geen haar beter,
dit is mij altijd geleerd, en hoe slecht degene eventueel ook was, niets dan goeds over de doden.
heb ook een andere begravenis meegemaakt, vanuit de gereformeerde kerk (dit valt nu onder PKN, en dit is in het algemeen erg vrij is veel dingen) en dit vond ik geen fijne begravenis,
heel negatief over de overledene en daar hou ik persoonlijk niet van.
maar ieder zn ding natuurlijk!
arjavdham schreef:nee God is er alleen voor Zijn uitverkorenen.. Iedereen kan tot God komen.. Je maakt zelf de keuze; je bent dus zelf verantwoordelijk.. Voor de mensen die nooit met het geloof in aanraking zijn gekomen ligt het iets anders; zij zullen iig niet zwaar gestraft worden.. maar dit geloof ik.. nogmaals je mag toch zelf weten of je gelooft of niet?? waarom zou je dan voor dom uit gemaakt moeten worden omdat je in de bijbel geloofd?? ik vind dat erg raar..