Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marinka90

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:45

De bijbel kan sowieso niet de waarheid geweest zijn... kennen jullie die test als je 20 mensen naast elkaar zet en de 1e een verhaaltje verteld en laat doorvertellen.... aan het einde heb je een heel ander verhaal. Hoe moeten die verhalen over adam/eva enzo dan zo lang in stand gehouden zijn voor ze een keer het schrift hadden uitgevonden en het opgescreven....
Afentoe vind ik het een soort van grappig/stom dat er zoveel mensen in zo'n verhaal geloven wat ook maar gewoon een verhaal is... ik heb de dominee die elke week bij ons op school kwam wel eens gevraagd 'gelooft u nou dat al die verhalen echt zijn?' toen kreeg ik terug 'ach, het zijn verhalen he...' daar was ik zo verbaasd over. Ik vond het overigens wel altijd plezierig om naar de verhalen te luisteren, maar meer was het voor mij ook niet dan een verhaaltje.
Ik wil niemand beledigen die gelovig is maar ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die die verhalen echt geloven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:17

Citaat:
En verder: Geloof is in mijn ogen ook maar voor een groot deel wat je met de paplepel in gegoten krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand eens besluit goh.. dat geloof is toch wel interessant. Lijkt me dat je dan een keuze maakt in een stroming oid. Nja whatever, ik vind het vage koek. Voor mij hoeft het niet.

En dat gebeurt toch wel degelijk. Ik zit hier het levende voorbeeld van te wezen ;)

@Marinka; wat christenen geloven is dat degenen die de woorden van de bijbel uiteindelijk opgeschreven hebben, daarbij geleid werden door God zelf, door middel van de heilige Geest.
Wat die dominee zei, begrijp ik best wel. Hij had waarschijnlijk geen tijd (of zin) om aan jou op dat moment het hele verhaal uiteen te gaan zetten, maar het is gewoon zo dat niet alle verhalen in de bijbel bedoeld zijn als geschiedenisverhalen. Sommige verhalen zijn verzetsliteratuur, andere zijn liederen, weer andere zijn bedoeld om mensen iets te laten zien/begrijpen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:03

Marinka90 schreef:
De bijbel kan sowieso niet de waarheid geweest zijn... kennen jullie die test als je 20 mensen naast elkaar zet en de 1e een verhaaltje verteld en laat doorvertellen.... aan het einde heb je een heel ander verhaal. Hoe moeten die verhalen over adam/eva enzo dan zo lang in stand gehouden zijn voor ze een keer het schrift hadden uitgevonden en het opgescreven....
Afentoe vind ik het een soort van grappig/stom dat er zoveel mensen in zo'n verhaal geloven wat ook maar gewoon een verhaal is... ik heb de dominee die elke week bij ons op school kwam wel eens gevraagd 'gelooft u nou dat al die verhalen echt zijn?' toen kreeg ik terug 'ach, het zijn verhalen he...' daar was ik zo verbaasd over. Ik vond het overigens wel altijd plezierig om naar de verhalen te luisteren, maar meer was het voor mij ook niet dan een verhaaltje.
Ik wil niemand beledigen die gelovig is maar ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die die verhalen echt geloven.

Even over je woordkeus:
"geloven in" iets of iemand (God) is heel wat anders dan een verhaal "geloven".
Een verhaal geloof je of geloof je niet, dat betekent dat je al of niet denkt dat het waar is. Je gelooft niet "in" een verhaal. Je gelooft "in" een toekomst, in je geliefde, in God.
Als je in iemand gelooft, gaat het er niet om of je denkt dat hij al of niet echt bestaat. Het betekent dat je er vertrouwen in hebt, dat je er voor gáát, dat je je ziel en zaligheid erin legt.
Als ik zeg 'ik geloof niet in geweld' zeg ik niet dat geweld niet bestaat, maar dat ik er geen heil in zie en er dus niet voor kies.
Als deze discussie dus over het geloof gaat, gaat dat er niet over of bepaalde verhalen (historisch) waargebeurd zijn, maar over heel wat anders.

En om even bij Blue_Eyes aan te sluiten: Er zijn meerdere soorten van waarheid. Er staan dingen in de bijbel, die niet bedoeld zijn als historisch verantwoorde verslaglegging maar bijv. als poëzie. Bijvoorbeeld over de schoonheid van de schepping, of over de liefde. En kan een liefdesgedicht ook niet gewoon heel erg wáár zijn?
(waarmee ik niet meteen de hele bijbel als historische nonsens verklaar hoor! Er zijn ook gedeelten van de bijbel die wel degelijk zo bedoeld zijn)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:54

Als iemand wil geloven in een god en alles wat daarmee samenhangt is dat zijn/haar goed recht.
Zelf heb ik niks met een bepaald geloof .....geloven om de 'waarheid' te achterhalen vind ik naief en zonde van je energie, daar is het geloof naar mijn idee niet voor bedoeld.

Als een geloof je bij kan staan om al het goede in je naar boven te halen heb ik daar respect voor.
Voor mij is op dit moment het boeddisme een enorme inspiratie bron, niet omdat ik zo nodig in iets wil geloven of ergens bij wil horen.
Wel omdat ik merk dat het boeddisme mijn ongenoegen weg neemt en mij handvaten bied om mezelf te ontwikkelen tot een mens die geestelijk/lichamelijk in balans is en in goedheid wil leven.....met een open visie te wereld in kijkt zonder te 'ver'oordelen.
Begrijpt dat de waarheid niet iets tastbaars is, maar een kwestie is van 'zien'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:58

Cissie, ik kwam net toevallig een leuke quote tegen die ik je niet wil onthouden (want die sluit wel aan);

'Wat je ziet is maar net wat je erin ziet' :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:03

Blue_Eyes schreef:
Cissie, ik kwam net toevallig een leuke quote tegen die ik je niet wil onthouden (want die sluit wel aan);

'Wat je ziet is maar net wat je erin ziet' :)

Mooie quote, ben het er helemaal mee eens :D

Als je naar de wolken in de lucht kijkt zie jij misschien een hond en ik een man, een ander ziet niks.......die laatste is arm.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:32

Ik geloof niet, helaas. Want het lijkt me een heel geruststellende gedachte dat er na de dood nog een mooier leven is. Ik zie de dood als het einde, stroompjes die ophouden en moleculen die uit elkaar gaan. Best wel enge gedachte.
Ik ga er echter vanuit dat mócht er wel wat zijn, dat ik daar even goed welkom ben. Omdat ik probeer om mijn medemens zo te behandelen zoals ik graag zou zien dat men mij behandeld.
Als daarbij nog nodig zou zijn dat ik elke dag lees uit een eeuwenoud sprookjesboek (waarvan de interpretatie nogal regio en tijdperk gebonden lijkt), hoe vermakelijk dat ook deze mocht zijn, of elke zondag 2x naar de kerk ga gekleed alsof het een begrafenis betreft..... Als dat inhoudt dat ik anderen moet veroordelen omdat ze zich niet gedragen zoals ik, of omdat zij een andere kijk op de zaak hebben, of als die deur naar de hemel gesloten blijft omdat ik Jezus niet erken als de zoon van God, gestorven voor al onze zonden....
laat dan maar, dan hoeft het van mij ook niet meer. Dan is die hemel bevolkt met lieden waarmee ik toch niets gemeen heb....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:45

beantsje schreef:
En om even bij Blue_Eyes aan te sluiten: Er zijn meerdere soorten van waarheid. Er staan dingen in de bijbel, die niet bedoeld zijn als historisch verantwoorde verslaglegging maar bijv. als poëzie. Bijvoorbeeld over de schoonheid van de schepping, of over de liefde. En kan een liefdesgedicht ook niet gewoon heel erg wáár zijn?
(waarmee ik niet meteen de hele bijbel als historische nonsens verklaar hoor! Er zijn ook gedeelten van de bijbel die wel degelijk zo bedoeld zijn)

Maar ik dacht ooit gehoord te hebben van een streng gereformeerde dat deze 'stroming' de teksten in de Bijbel dus als letterlijke waarheden aanneemt. Dus als staat dat de wereld in enkele dagen is geschapen, dat betekent het dus letterlijk dat G. de aardbol, het universum en alles in een paar keer 24 uur uit het niets heeft getoverd.
Maar hoe kán een weldenkend mens dit nu voetstoots aannemen? Dit zijn mensen die toch een zekere intelligentie bezitten, zelfstandig denkvermogen. Mensen met een normale of misschiens zelfs zeer goede baan, mensen met eigen bedrijven. Hoe kunnen deze streng gereformeerden elke korrel gezond verstand uitschakelen en voetstoots aannemen dat wat hen in een boek wordt gepresenteerd, en op zondag 2x daags wordt voorgekauwd De Waarheid betreft? Ik vind dat een beetje creepy, kijk toch met een enigzins argwanende blik naar de stoet die elke zondag weer de weg naar de verlossing bewandelt gekleed in stemmig zwart. Het doet mij denken aan scenes uit enge films waarbij de gehersenspoelden zich zamelen....

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:14

Marinka90 schreef:

ff btw; mensen die in de bijbel geloven geloven ook dat de bijbel is geschreven door inspriratie van God.. waarom is het grappig/stom dat mensen hierin geloven.. Ik kan dan ook zeggen dat ik het melig vind om in evolutie te geloven.. voor geloof is geloof nodig..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:17

Knavia schreef:
beantsje schreef:

Maar ik dacht ooit gehoord te hebben van een streng gereformeerde dat deze 'stroming' de teksten in de Bijbel dus als letterlijke waarheden aanneemt. Dus als staat dat de wereld in enkele dagen is geschapen, dat betekent het dus letterlijk dat G. de aardbol, het universum en alles in een paar keer 24 uur uit het niets heeft getoverd.
Maar hoe kán een weldenkend mens dit nu voetstoots aannemen? Dit zijn mensen die toch een zekere intelligentie bezitten, zelfstandig denkvermogen. Mensen met een normale of misschiens zelfs zeer goede baan, mensen met eigen bedrijven. Hoe kunnen deze streng gereformeerden elke korrel gezond verstand uitschakelen en voetstoots aannemen dat wat hen in een boek wordt gepresenteerd, en op zondag 2x daags wordt voorgekauwd De Waarheid betreft? Ik vind dat een beetje creepy, kijk toch met een enigzins argwanende blik naar de stoet die elke zondag weer de weg naar de verlossing bewandelt gekleed in stemmig zwart. Het doet mij denken aan scenes uit enge films waarbij de gehersenspoelden zich zamelen....

geloven kun je ook niet zomaar.. en wat die zwarte kleding betreft; wat is er op tegen?? waarom zou je niet mogen geloven?? ik wil je wel zeggen er zijn ook zeer hoog ontwikkelde mensen genoeg die wel in God geloven hoor! Juist zij zijn er vaak het zwaarst van overtuigt.. en over dat hersenspoelen; je gaat toch zelf naar de kerk?? Kan het kwaad dat er mensen wordt verteld dat je niet mag stelen, overspelen, doden etc. etc???

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:25

Knavia schreef:
Ik geloof niet, helaas. Want het lijkt me een heel geruststellende gedachte dat er na de dood nog een mooier leven is. Ik zie de dood als het einde, stroompjes die ophouden en moleculen die uit elkaar gaan. Best wel enge gedachte.
Ik ga er echter vanuit dat mócht er wel wat zijn, dat ik daar even goed welkom ben. Omdat ik probeer om mijn medemens zo te behandelen zoals ik graag zou zien dat men mij behandeld.
Als daarbij nog nodig zou zijn dat ik elke dag lees uit een eeuwenoud sprookjesboek (waarvan de interpretatie nogal regio en tijdperk gebonden lijkt), hoe vermakelijk dat ook deze mocht zijn, of elke zondag 2x naar de kerk ga gekleed alsof het een begrafenis betreft..... Als dat inhoudt dat ik anderen moet veroordelen omdat ze zich niet gedragen zoals ik, of omdat zij een andere kijk op de zaak hebben, of als die deur naar de hemel gesloten blijft omdat ik Jezus niet erken als de zoon van God, gestorven voor al onze zonden....
laat dan maar, dan hoeft het van mij ook niet meer. Dan is die hemel bevolkt met lieden waarmee ik toch niets gemeen heb....

heb je wel eens van schijndood gehoord?? denk je dan nog steeds dat er niets is na het leven??
en wat die zwarte kleding betreft; valt erg mee.. neem een keer een kijkje op zondag in de kerk zou ik zeggen..
en over dat veroordelen is echt onzin! weet je wat er in onze kerk (zwartekousenkerk) wordt verteld?? iedereen is even zondig, iedereen is even slecht.. dus waarom veroordeling?? waarom zouden er dan predikanten gevangenen bezoeken...
je zult je er ook niet thuis voelen als je God niet als God ziet.. (even een opheldering: wij geloven in een drieeenheid)
eens zullen we er achter komen wie er gelijk heeft..
ik hoop dat wij allen aan Gods kant mogen staan ook ik.. (even zondig en slecht als ieder ander)

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:26

Citaat:
En verder: Geloof is in mijn ogen ook maar voor een groot deel wat je met de paplepel in gegoten krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand eens besluit goh.. dat geloof is toch wel interessant. Lijkt me dat je dan een keuze maakt in een stroming oid. Nja whatever, ik vind het vage koek. Voor mij hoeft het niet.

Ik ben opgegroeid in een absoluut niet gelovende familie, waar je werd uitgelachen als je iets over geloof zou zeggen, toch zit ik nu elke zondag in de kerk & ga ik een christelijke opleiding doen :) Ik ben de bijbel gaan lezen omdat het me interesant leek & Ik heb me er in kunnen vinden :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:44

Denicee_x schreef:
Citaat:

Ik ben opgegroeid in een absoluut niet gelovende familie, waar je werd uitgelachen als je iets over geloof zou zeggen, toch zit ik nu elke zondag in de kerk & ga ik een christelijke opleiding doen :) Ik ben de bijbel gaan lezen omdat het me interesant leek & Ik heb me er in kunnen vinden :)

Weet je wat ik me dan afvraag.......er zijn zoveel religies, hoe weet je dan zo zeker dat wat jij gelooft het enige juiste is? Dat jij in staat bent geweest om de goede er uit te pikken en ál die andere mensen die ergens anders in geloven het mis hebben? Dat vind ik dan altijd wel....apart.
Ben overigens christelijk opgevoed, maar heb inmiddels besloten dat ik geen boeken met leefregels nodig heb om een zo goed mogelijk mens te zijn. Zonder dat kan ik ook wel bedenken wat wel en niet ok is.

En ik vind het toch een soort bangmakerij. Alleen als je in God gelooft kom je in de hemel (dat is dan de goede, fijne plek om terecht te komen). Geloof je niet, dan heb je pech en kom je in de hel. Noem dat niet echt meer een keuze. In mijn beleving heet dat chantage ;) Door dat soort zaken krijg ik echt een weerstand tegen het geloof.

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:08

Je weet het nooit zeker, ik ben gewoon als het ware naar dit getrokken en ik heb er een goed gevoel bij.
En ik zeg niet dat iedereen die niet geloofd of in iets anders het verkeerd heeft..
Voor my betekend het geloof hoop hebben in iets en het maakt niet uit voor wat, maar iedereen kan ergens zijn hoop in vinden, dat heb ik nu gedaan by de christelijke kant.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:16

Marjoow schreef:
Nou inderdaad...

Dat soort dingen begrijp ik niet.

En dan, een begrafenis bij de gereformeerde... Dat vind ik echt heel erg naar.
Er word niet over de overledene gesproken, maar alleen dat het leven op aarde zo slecht is. Dat wil je toch niet horen op een begrafenis? Dan wil je horen, hoe gezellig je oma was, en hoe leuk je met haar kon spelen...

nou het ligt er denk ik aan bij welke gereformeerde kerk je bent, ik ben van huis uit gereformeerd vrijgemaakt, vriendinnen zijn christekijk
gereformeerd, mn vriend komt van de gereformeerden (dat was vroeger synodaal geloof ik) en samen zijn we naar de nederlands gereformeerd kerk
toe gegaan.
ik heb al meerder begravenissen gehad, en hier wer er juist heet positief over de overledene gesproken, en dan hij of zij het nu goed heeft,
wij mogen niet oordelen over andere mensen, wij zijn namelijk geen haar beter,
dit is mij altijd geleerd, en hoe slecht degene eventueel ook was, niets dan goeds over de doden.

heb ook een andere begravenis meegemaakt, vanuit de gereformeerde kerk (dit valt nu onder PKN, en dit is in het algemeen erg vrij is veel dingen) en dit vond ik geen fijne begravenis,
heel negatief over de overledene en daar hou ik persoonlijk niet van.
maar ieder zn ding natuurlijk!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:17

arjavdham schreef:
Kan het kwaad dat er mensen wordt verteld dat je niet mag stelen, overspelen, doden etc. etc??? eens zullen we er achter komen wie er gelijk heeft..
ik hoop dat wij allen aan Gods kant mogen staan ook ik..

Waarom zou je een kerk nodig hebben om te weten dat je niet mag stelen, overspelen etc?
En 'mooie' gedachte dan, dat alleen de gelovigen aan 'Gods kant' staan, op het moment dat 'we' erachter komen...
Ik dacht dat jullie God er voor iedereen was? Dus toch niet helemaal voor diegenen die zich tijdens hun leven vergist hebben?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:26

dynamiek schreef:
Niwla schreef:
dynamiek:

Ik persoonlijk geloof dat dat onze eigen schuld is. En dan bedoel ik niet dat het iemands eigen schuld is dat hij honger moet lijden of dat 'ie kanker heeft, maar ik denk dat het de schuld is van de mensheid. We hebben het kwaad over ons afgeroepen toen we gedag zeiden tegen God.

Dus god draait ons "de normale mensen" de rug toe?
Wat hebben de mensen Africaanse mensen misdaan om maar honger te moeten leiden?
Dan moeten ze maar gestraft worden met de hongerdood??????? lekkere god zou dat zijn

als je gelooft, dan geloof je dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden...... moeilijk om te begrijpen,
vond ik altijd, maar ik geloof dit, het is niet zo dat adam en eva de oorzaak zijn, maar wij allemaal, van nature zijn wij
geniegd het slechte te kiezen,
wij hadden dus precies hetzelfde gedaan.

natuurlijk is het dan weer de vraag maar waarom laat god dat toe???? begrijpelijke vraag, dit is omdat God ons een eigen wil heeft gegeven,
en dius geen robots zijn die alleen naar hem kunnen luisteren, dat was een stuk makkelijker geweest,
wij moeten zelf kiezen, voor God...... of niet

denicee_x pagina 9.

er staat ook in de bijbel..... (weet zo snel even niet waar) dat hetgoed is om samen te zijn, als kerk van god, om
je geloof te onderhouden, dus geloven heeft wel degelijk met kerk gang te maken en leven naar gods wil,

(lijkt net of ik perfect ben, dat ben ik zeker niet, maar doe wel mn best om zo te leven, al heb ik er ook nog vaak moeite mee dat mensen (niet christenen) die naar ons idee
echt als voorbeeld voor veel christenen kunnen fungeren dan niet bij God zouden komen, hier oordelen wij niet over, maar
dat soort dingen vind ik dan wel erg moeilijk) ook dit is weer geloven, er wel over nadenken maar ook verder gaan en het bij God neerleggen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:20

Wie er gelijk heeft of niet, daar gaat het naar mijn idee niet over......geloof heeft niks met je gelijk halen te maken (tenminste dat vind ik, dat het vaak anders gebracht wordt is jammer).
Aan het geloof is niks zeker, daarom heet het ook 'geloven', als je er maar iets zeker was geweest aan het geloof hadden de zaken er heel anders voor gestaan, denk ik.
Mensen die geloven en zich daarbij op hun gemak voelen is prima, mensen die geloven en vanuit hun geloof zogenaamde 'waarheden' gaan verkondigen vind ik wel kwalijk, de absolute waarheid bestaat namelijk niet (niet in mijn denkwijze), de waarheid is gebaseerd op realiteit en het leven in het hier en nu....

Kledingvoorschriften, enkele malen per dag bidden ect. zijn abstracte dingen die opgelegd zijn vanuit het geloof, maar hebben niks met het geloven op zich te maken.
Een geloof wat bol staat van beperkingen, voorschriften en regels is voor mij geen geloof, omdat dit soort dingen een mens in de weg staan om met een open vizier de wereld in te kijken.
Het dient zeker wel een doel, vaak gebaseerd op houvast, structuur en geruststelling, want als ik bid of in gepaste kleding de kerk betreed doe ik het vast goed en accepteert men mij als ware christen.
Niet voor iedere christen steekt het zo in elkaar, gelukkig maar zou ik haast zeggen......als je dan toch graag in 'iets' of een god wilt geloven, doe dit naar mijn mening dan alleen vanuit je hart en laat al die bijzaken (poespas) buiten beschouwing.
Alleen dan kun je je volledig richten op het ware geloof....................geen feit maar puur mijn mening overgens.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:38

sflj schreef:
arjavdham schreef:
Kan het kwaad dat er mensen wordt verteld dat je niet mag stelen, overspelen, doden etc. etc??? eens zullen we er achter komen wie er gelijk heeft..
ik hoop dat wij allen aan Gods kant mogen staan ook ik..

Waarom zou je een kerk nodig hebben om te weten dat je niet mag stelen, overspelen etc?
En 'mooie' gedachte dan, dat alleen de gelovigen aan 'Gods kant' staan, op het moment dat 'we' erachter komen...
Ik dacht dat jullie God er voor iedereen was? Dus toch niet helemaal voor diegenen die zich tijdens hun leven vergist hebben?

nee God is er alleen voor Zijn uitverkorenen.. Iedereen kan tot God komen.. Je maakt zelf de keuze; je bent dus zelf verantwoordelijk.. Voor de mensen die nooit met het geloof in aanraking zijn gekomen ligt het iets anders; zij zullen iig niet zwaar gestraft worden.. maar dit geloof ik.. nogmaals je mag toch zelf weten of je gelooft of niet?? waarom zou je dan voor dom uit gemaakt moeten worden omdat je in de bijbel geloofd?? ik vind dat erg raar..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:41

gretoes schreef:
Marjoow schreef:
Nou inderdaad...

Dat soort dingen begrijp ik niet.

En dan, een begrafenis bij de gereformeerde... Dat vind ik echt heel erg naar.
Er word niet over de overledene gesproken, maar alleen dat het leven op aarde zo slecht is. Dat wil je toch niet horen op een begrafenis? Dan wil je horen, hoe gezellig je oma was, en hoe leuk je met haar kon spelen...

nou het ligt er denk ik aan bij welke gereformeerde kerk je bent, ik ben van huis uit gereformeerd vrijgemaakt, vriendinnen zijn christekijk
gereformeerd, mn vriend komt van de gereformeerden (dat was vroeger synodaal geloof ik) en samen zijn we naar de nederlands gereformeerd kerk
toe gegaan.
ik heb al meerder begravenissen gehad, en hier wer er juist heet positief over de overledene gesproken, en dan hij of zij het nu goed heeft,
wij mogen niet oordelen over andere mensen, wij zijn namelijk geen haar beter,
dit is mij altijd geleerd, en hoe slecht degene eventueel ook was, niets dan goeds over de doden.

heb ook een andere begravenis meegemaakt, vanuit de gereformeerde kerk (dit valt nu onder PKN, en dit is in het algemeen erg vrij is veel dingen) en dit vond ik geen fijne begravenis,
heel negatief over de overledene en daar hou ik persoonlijk niet van.
maar ieder zn ding natuurlijk!

waarom zou je niet met de dood geconfronteerd mogen worden?? moet een begrafenis leuk zijn?? waarom zou je alle herinneringen op moeten halen op een begrafenis???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:08

Een begrafenis moet niet per se leuk zijn, dat lijkt me lastig. Maar een begrafenis is wel bedoeld als moment van afscheid en niet als moment van donderpreek...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:12

arjavdham schreef:
nee God is er alleen voor Zijn uitverkorenen.. Iedereen kan tot God komen.. Je maakt zelf de keuze; je bent dus zelf verantwoordelijk.. Voor de mensen die nooit met het geloof in aanraking zijn gekomen ligt het iets anders; zij zullen iig niet zwaar gestraft worden.. maar dit geloof ik.. nogmaals je mag toch zelf weten of je gelooft of niet?? waarom zou je dan voor dom uit gemaakt moeten worden omdat je in de bijbel geloofd?? ik vind dat erg raar..

Nou denk ik daar ietwat anders over.
Zonde betekent dat je je doel mist.
Als je melk omgooit, zeg je 'zonde van de melk'. Want die was bedoeld om iemands dorst te lessen.
Een mens is bedoeld om te leven, om God en zijn naasten lief te hebben, om op te bouwen.
Als een mens destructief bezig is, is dat zonde, want daar is hij niet voor geschapen. Gevolg van de zonde is de dood.
Niet straf dus, maar gevolg.
God houdt van ons, die is er helemaal niet op uit om ons te straffen. Waarom ook? Waarom zou je iemand vernietigen waar je van houdt?
Ik geloof ook dat Jezus de dood overwonnen heeft en zo het gevolg van onze zonde, nl. de dood, onschadelijk heeft gemaakt.

Hoe het zit met mensen die nooit van God gehoord hebben of andere geloven?
Hoe dan ook, om te zeggen dat ze 'iig niet zo zwaar gestraft worden' impliceert iets waar ik het niet mee eens ben
God deelt geen zweepslagen uit ofzo. Er zijn geen minimum of maximum straffen of verzachtende omstandigheden. Het gevolg van zonde is de dood. het is dus: dood of leven.
Bovendien plaats je jezelf daarmee op de stoel van God. Jij gaat daar niet over.
Ik vind principieel dat je daar niet over mag oordelen. Wie weet, wat voor creatieve oplossingen God bedacht heeft. Tenslotte houdt God van alle mensen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:14

Beantsje, ik vind dat je dat mooi gezegd hebt! :j

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:35

- Ik kom net op een quote die me meteen aan dit topic liet denken;
"Geloof is: verder dan het oog kijken"

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:47

waarom zou je niet met de dood geconfronteerd mogen worden?? moet een begrafenis leuk zijn?? waarom zou je alle herinneringen op moeten halen op een begrafenis???[/quote]

je mag best met de dood geconfronteerd worden, dat zeg ik niet, maar ik persoonlijk vind niet dat als iemand overleden is je ook nog even moet
zeggen hoe slecht hij of zij wel niet geleeft heeft........
geconfronteerd met de dood word iedereen op een zeker moment, het is maar net hoe je er mee om gaat