Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:27

vroli1 schreef:
God ziet alles en dat hij wel ingrijpt bij de meneer in de rolstoel en niet bij de baby zal denk ik te maken hebben met hoe zij geloven.. het kindje zal waarschijnlijk zo behandelt worden omdat de mensen die verantwoordelijk zijn niets met het geloof hebben..
ook dit staat in de bijbel..

Ik denk niet dat je er nog zo over denkt als jou of jouw geliefden iets onverhoopt overkomt. Dat iemand dan tegen jou zou zeggen: het zal wel komen omdat je niet genoeg geloofde...

Laat dat oordeel over of anderen goed genoeg geloven en waarom hun kinderen wat overkomt maar aan god over. Volgens mij staat ook in de bijbel dat je niet mag oordelen... Ga dan ook geen verklaringen zoeken waarbij je mensen indirect de schuld geeft terwijl je het eigenlijk gewoon niet weet... Is niet erg hoor, om ook als gelovige te zeggen dat je niet weet waarom mensen ziek worden en kinderen dood gaan... zou je zelfs sieren...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:29

Mareng schreef:
Ok, dus God grijpt alleen in bij mensen die geloven.... Dat vind ik nou niet aardig van Hem... Een klein kindje laten sterven omdat de ouders niet gelovig zijn... Het moet niet gekker worden.. Het babytje heeft geen kans gekregen om eventueel gelovig te worden... Zo, en nu ga ik slapen en laat iedereen hier met rust. Dat is het beste voor ons allemaal en nee, ik kom niet meer terug.. Jullie kunnen weer rustig ademhalen.

Heb genoeg gelezen
en bij blij dat ik naar een openbare school gegaan ben en een vader en moeder heb die mij een eigen mening hebben laten ontwikkelen. Mijn moeder is op jonge leeftijd al uit de kerk getreden, mede door de boze nonnen. Mijn vader is 80, en jawel neutraal opgevoed. Zijn vader vond dat hele kerk gebeuren al grote oplichterij.... Dus, opvoeding bepaalt wel degelijk je visie op de schepping en evolutietheorie. Welterusten

God grijpt helemaal niet alleen in bij mensen die geloven, althans - dat denk ik niet. Ik denk bijvoorbeeld dat hij een paar jaar geleden wel degelijk heeft ingegrepen in de ziekte van mijn kleine neefje, die een maand oud was en toen een ernstige hersenvliesontsteking kreeg. Mijn zus en haar man willen daar echter niets van weten, die vinden dat zij zijn genezing helemaal aan de wetenschap te danken hebben.

Geloof en kerk zijn niet hetzelfde. Opvoeding zal vast een deel van je visie bepalen, maar het mooie van volwassen worden is dat je zelf leert nadenken. :Y) Er zijn legio mensen die gelovig opgevoed waren en daarvanaf gestapt zijn, en ook legio die niet gelovig opgevoed waren en toch zijn gaan geloven.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:31

Mareng schreef:
Ok, dus God grijpt alleen in bij mensen die geloven.... Dat vind ik nou niet aardig van Hem... Een klein kindje laten sterven omdat de ouders niet gelovig zijn... Het moet niet gekker worden.. Het babytje heeft geen kans gekregen om eventueel gelovig te worden... Zo, en nu ga ik slapen en laat iedereen hier met rust. Dat is het beste voor ons allemaal en nee, ik kom niet meer terug.. Jullie kunnen weer rustig ademhalen.

Heb genoeg gelezen
en bij blij dat ik naar een openbare school gegaan ben en een vader en moeder heb die mij een eigen mening hebben laten ontwikkelen. Mijn moeder is op jonge leeftijd al uit de kerk getreden, mede door de boze nonnen. Mijn vader is 80, en jawel neutraal opgevoed. Zijn vader vond dat hele kerk gebeuren al grote oplichterij.... Dus, opvoeding bepaalt wel degelijk je visie op de schepping en evolutietheorie. Welterusten

er stond toch niet dat het kindje is overleden?

faye schreef:
vroli1 schreef:
@asyaa

dan is het te laat.. ;)

Te laat waarvoor?
[/quote]

om alles recht te zetten.. want je hebt heel je leven niet aan hem gewijd en lkkr lang leve de lol geleefd? althans ga ik van uit (sorry als dit niet zo is)

Anoniem

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:33

Sorry? Dus als je niet gelooft dan leef je lang leve de lol? Wat een kortzichtigdeid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:34

vroli1 schreef:
om alles recht te zetten.. want je hebt heel je leven niet aan hem gewijd en lkkr lang leve de lol geleefd? althans ga ik van uit (sorry als dit niet zo is)

Ik wijd me leven niet aan god, en ik heb lol in het leven ;) soms een heleboel O:)
Ik heb geen regels, van dit mag wel, dit mag niet. Ik scheld, ik vloek, ik bid niet.
Ik heb echter wel principes. Ik probeer enigszins 'goed' de dag door tekomen, niet voor een god, maar voor mezelf en diegene om me heen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:36

vroli1 schreef:

Weer oordelen ;( Zo jammer dat je zelf niet uitdraagt wat je gelooft..

Want er zijn zeker maar twee keuzes in het leven: lekker lang leve de lol of je leven aan hem wijden. Beetje zwart/wit vindt je niet?

Er zijn hele volksstammen zielsgoede mensen die zich inzetten voor anderen, in ontwikkelingslanden werken, verpleegster zijn, met gehandicapten werken, vrijwilligerswerk doen, een goed leven proberen te leiden door aardig te zijn en goed voor hun geliefden te zorgen.. maar die niet gelovig zijn.
Laatst bijgewerkt door Waves op 16-07-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:38

.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:39

dit is niet dat ik zeg dat het zo is.. dit was een voorbeeld..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:40

Ik vermoed dat vroli1 het niet zo handig heeft uitgedrukt, maar dat ze bedoeld heeft dat je je hele leven geen enkele verantwoording aan God hebt willen afleggen, ook niet voor de dingen die je fout hebtgedaan (want laten we wel wezen, iedereen doet dingen fout), maar als je dan sterft en voor de hemelpoort staat, wel naar binnen wilt. Dat is ook wel een beetje krom.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:40

Blue_Eyes schreef:
Jane, jij mag gerust zeggen waar jij in gelooft. Maar 'klopt niets van' en 'de grootste leugen in de geschiedenis' vind ik bijzonder onvriendelijk en respectloos. Je slaat bij voorbaat de hele discussie al dood.

Dat vind ik nou precies hetzelfde van opmerkingen als dat de evolutie niet bestaat, er geen leven in het heelal is omdat als het er wel zou zijn dat heus wel in de bijbel zou staan. Dat is nou eenmaal waarom het geloof heet. Ik geloof niet.

Bovendien hoef je nooit te bewijzen dat iets niet bestaat, maar juist dat het wel bestaat. Daarom hoef je in een rechtzaal nooit je onschuld te bewijzen, maar moet je schuld bewezen worden. Zo werkt onze maatschappij.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:41

vroli1 schreef:
dit is niet dat ik zeg dat het zo is.. dit was een voorbeeld..

Nee, je zegt zelf dat je er van uit ging dat diegene die je quote lang leve de lol leeft. Dus het is niet zomaar een voorbeeld. Je dacht dat over dat meisje dat je niet kent...

Dat is oordelen.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:41

frustrerend dit.. lang leve de lol bedoel ik dus mee.. dat je je leven niet aan hem hebt gewijd.. in hem gelooft.. dat je juist het tegenovergestelde hebt gedaan van dit:

1.Vereer naast mij geen andere goden.
2.Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
3.Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
4.Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
5.Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
6.Pleeg geen moord.
7.Pleeg geen overspel.
8.Steel niet.
9.Leg over een ander geen valse getuigenis af.
10.Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:42

Blue_Eyes schreef:
Geloof en kerk zijn niet hetzelfde. Opvoeding zal vast een deel van je visie bepalen, maar het mooie van volwassen worden is dat je zelf leert nadenken. :Y) Er zijn legio mensen die gelovig opgevoed waren en daarvanaf gestapt zijn, en ook legio die niet gelovig opgevoed waren en toch zijn gaan geloven.

Mooie uitspraak :j In de naam van de kerk zijn verschrikkelijke dingen gebeurd en die gebeuren nog steeds :j

Gij zult niet oordelen
En ondertussen veroordeelt de kerk het gebruik van condooms, euthenasie, abortus, homosexualiteit, polygamie, een pastoor die een oranjedienst houdt etc. etc.

Ik heb laatst een mooi gesprek gehad op een katholieke school, maar 40% van de kinderen blijkt uit een gelovig gezin te komen. Ze bleken heel erg open te staan voor andere geloven en respect en aandacht voor ieder individu bleken hun belangrijkste speerpunten. Dat was echt een manier van met het geloof om gaan waar ik me in kan vinden.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:45

schepping,
maar ik denk niet dat alle verhalen waar zijn.
maar dat in de verhalen een boodschap zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:45

Ach een God die iemand die oprecht goed geleefd heeft niet wil toelaten in zijn paradijs is in mijn ogen een hufter. Prima als mensen 'daarin willen geloven en aanbidden, amar in mijn ogen staat het haaks op waar geloof volgens gelovigen voor staat. Denk je nou echt dat er een hel bestaat? Ook zoiets ongoddelijks!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:46

vroli1 schreef:
frustrerend dit.. lang leve de lol bedoel ik dus mee.. dat je je leven niet aan hem hebt gewijd.. in hem gelooft.. dat je juist het tegenovergestelde hebt gedaan van dit:

2.Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
3.Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
4.Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
5.Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
6.Pleeg geen moord.
7.Pleeg geen overspel.
8.Steel niet.
10.Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

Dus je ging er van uit dat het meisje dat jij quotte deze regels niet volgde? dat is een oordeel. Veel mensen doen alles wat hier staat. Maar geloven niet...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:46

janesmith schreef:
Blue_Eyes schreef:
Jane, jij mag gerust zeggen waar jij in gelooft. Maar 'klopt niets van' en 'de grootste leugen in de geschiedenis' vind ik bijzonder onvriendelijk en respectloos. Je slaat bij voorbaat de hele discussie al dood.

Dat vind ik nou precies hetzelfde van opmerkingen als dat de evolutie niet bestaat, er geen leven in het heelal is omdat als het er wel zou zijn dat heus wel in de bijbel zou staan. Dat is nou eenmaal waarom het geloof heet. Ik geloof niet.

Bovendien hoef je nooit te bewijzen dat iets niet bestaat, maar juist dat het wel bestaat. Daarom hoef je in een rechtzaal nooit je onschuld te bewijzen, maar moet je schuld bewezen worden. Zo werkt onze maatschappij.

Wie heeft het hier over bewijzen? Ik heb het puur over beledigende opmerkingen als 'leugens' etc. die je mij nooit hebt horen of zult horen bezigen over wetenschap of wat dan ook. Ik vind jouw manier van discussieren in deze dan ook verre van netjes.

@faye; ook bijbels gezien kun je heel goed beredeneren dat er geen hel bestaat.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:48

Wat ik me afvraag (ik stel nogal veel vragen in dit topic :+)
Zou god echt de hemelpoort dichthouden voor de man die bijna zijn hele leven ontwikkelingswerk in afrika heeft gedaan (ook op zondag :+) en niet geloofd heeft?
En zou hij vervolgens wel de poort openen voor de priester of pastoor die niet met zijn handen van de kleine jongetjes af kon blijven maar hier wel spijt van heeft?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:49

Blue_Eyes schreef:
@faye; ook bijbels gezien kun je heel goed beredeneren dat er geen hel bestaat.

Tja, ik heb een diepgelovige broer die beweert dat het toch echt in de bijbel staat en dat mensen die dat niet geloven geen "echte" gelovigen zijn... en anderen zullen weer denken dat hij het niet goed begrepen heeft. De bijbel is dus voor meerdere uitleg vatbaar.. Conclusie: niemand weet het echt, niemand heeft de waarheid in pacht.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:50

Waves schreef:
vroli1 schreef:

6.Pleeg geen moord.
7.Pleeg geen overspel.
8.Steel niet.

Dus je ging er van uit dat het meisje dat jij quotte deze regels niet volgde? dat is een oordeel. Veel mensen doen alles wat hier staat. Maar geloven niet...

blijf je nou hameren op dat ik oordeel.. oke ik weet dat ik dat aan God over moet laten maar tis niet zo dat ik een heilige ben en alles goed doe ik ben ook maar een mens die zondig is.. zoals zo velen.. ik probeer het iig goed uit te leggen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:52

Waves schreef:
vroli1 schreef:

6.Pleeg geen moord.
7.Pleeg geen overspel.
8.Steel niet.

Dat denk ik niet. Als je niet gelooft, houd je je per definitie niet aan de eerste vier geboden. Die gaan namelijk over het eer bewijzen aan God. Buiten dat kun je debatteren over hoe verstrekkend een regel is als 'gij zult niet echtbreken' of 'gij zult niet stelen'. Dat gaat volgens mij namelijk verder dan dat je nooit iets meeneemt uit een winkel of met een andere man/vrouw dan die van jezelf het bed in duikt.
[edit]Overigens heeft Jezus daar in het NT het volgende aan toegevoegd:
Citaat:
‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’

@Odetteke; als die priester daar echt, inderdaad, oprecht spijt van heeft, denk ik dat hij naar binnen mag. Maar het sleutelwoord is hier dan wel oprecht, en niet gespeeld. Dat verschil ziet God namelijk wel. Als die priester er echt ziek van is wat hij gedaan heeft, walgt van zichzelf, dan denk ik dat God hem vergeeft en dat hij binnen mag. Maar ik ben God niet en ik kan daar dus geen oordeel over vellen, dat is niet aan mij. Dit is puur mijn gedachte erover. Dat geldt trouwens ook voor die man die ontwikkelingswerk deed, die je noemde. Ik weet niet precies waar God de grens legt. Hij is veel groter dan ik me kan voorstellen, dus ik denk dat hij me nog weleens voor verrassingen zou kunnen stellen ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 16-07-10 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:52

odetteke schreef:
Wat ik me afvraag (ik stel nogal veel vragen in dit topic :+)
Zou god echt de hemelpoort dichthouden voor de man die bijna zijn hele leven ontwikkelingswerk in afrika heeft gedaan (ook op zondag :+) en niet geloofd heeft?
En zou hij vervolgens wel de poort openen voor de priester of pastoor die niet met zijn handen van de kleine jongetjes af kon blijven maar hier wel spijt van heeft?

dat is aan God.. ik oordeel vanaf nu niet meer.. :+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:56

vroli1 schreef:
blijf je nou hameren op dat ik oordeel.. oke ik weet dat ik dat aan God over moet laten maar tis niet zo dat ik een heilige ben en alles goed doe ik ben ook maar een mens die zondig is.. zoals zo velen.. ik probeer het iig goed uit te leggen

Ja :D Ik zeg ook niet dat jij een heilige bent.. maakt mij niet uit, niemand is een heilige, ook gelovige mensen niet. Je hebt zelf het stuk neergezet waarin staat dat de bijbel ter lering is. Iedereen probeert gewoon zijn best te doen.
Ik hoop alleen dat je niet zo snel meer neer gaat zetten dat bijvoorbeeld de dood van een kind te wijten is aan het geloof van de ouders... want dat wéét je helemaal niet en daar kwets je mensen (die ook hun best doen) ontzettend mee.. en dat kan nooit je bedoeling zijn...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:57

vroli1 schreef:
dat is aan God.. ik oordeel vanaf nu niet meer.. :+

:') als je niet zo oordeelt ben je wel grappig

vroli1

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:07

wel een intressant stukje.. (ik had het een beetje goed :o )

johannes 9 1t/m3

En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.

En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?

Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.