Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je werkgever vrijgeven voor een voetbalwedstrijd waarin het Nederlands elftal uitkomt?

ja
38 (11%)
nee
264 (78%)
iets anders
35 (10%)

Totaal aantal stemmen: 337

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:51

Ayasha schreef:
Voetbal cultuur? :')
Ja, voetbal is ECHT cultuur.... Even veel cultuur als Paardrijden. :+

Nee, paardrijden is op z'n hoogst een subcultuur.

Cultuur is gewoon dat wat in een bepaalde groep heel belangrijk is. Dat hoeft niet alleen maar muziek en literatuur en oude gebouwen in te houden. In tegendeel. Juist met de verkiezingen is er nogal flink ingespeeld op de Nederlandse cultuur, iets wat 'ons Nederlanders' bindt. Voetbal is een van die dingen - en niet alleen het spelletje, maar het hele gebeuren: versiering, alles in oranje, aanbiedingen van tv's, kijken met vrienden, bier, kijken op een groot scherm, de roddelpers, etc.

(Ik ga hier even uit van Nederland, maar het zal in Belgie misschien niet veel anders zijn.)

Paardrijden heeft gewoon niet dezelfde impact. Misschien wel op jou persoonlijk, en op een bepaalde, vrij strakomrande groep medestanders, maar cultuur is iets van de massa. En daar 'doet' paardrijden het gewoon niet voor, en voetbal wel. Dat mag je stom vinden of onredelijk, maar dat maakt voetbal nog niet tot minder onderdeel van onze cultuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:54

Oh op groot scherm kijken en versieren maakt cultuur? :') Dan is 18 worden ook cultuur? :))
Was jij op bokt toen de OS verreden werd? Toen het op tv kwam? Ben jij in de paardenwereld gaan kijken als er grote wedstrijden op tv komen? Het enige verschil is dat wij ruiters elkaar niet in elkaar slaan als de foute "ploeg" wint. ;) Bekijk dit hele forum maar, allemaal mensen verbonden door paardrijden. Jij kan voetbal wel heul leuk vinden maar je moet er niet meer van maken dan het is. Het is gewoon een sport waar drukte om gemaakt wordt. ;) Niet meer maar ook niet minder. Heeft niks met cultuur te maken. :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:01

Ayasha schreef:
Oh op groot scherm kijken en versieren maakt cultuur? :') Dan is 18 worden ook cultuur? :))
Was jij op bokt toen de OS verreden werd? Toen het op tv kwam? Ben jij in de paardenwereld gaan kijken als er grote wedstrijden op tv komen? Het enige verschil is dat wij ruiters elkaar niet in elkaar slaan als de foute "ploeg" wint. ;) Bekijk dit hele forum maar, allemaal mensen verbonden door paardrijden. Jij kan voetbal wel heul leuk vinden maar je moet er niet meer van maken dan het is. Het is gewoon een sport waar drukte om gemaakt wordt. ;) Niet meer maar ook niet minder. Heeft niks met cultuur te maken. :)

Ik ben zelf absoluut geen voetbalfanaat, maar imo heeft Shadow0 toch echt gelijk. Je zegt het zelf al : 'Ben jij in de paardenwereld gaan kijken?' De paardenwereld ja, maar als er Nederlands voetbal op TV is kijkt het grootste deel van het land, veel meer dan alleen 'de voetbalwereld'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:03

Grootste deel van het land, hebbie cijfers? Want mij boeit het al geen f*ck en ik ga er al zeker niet naar kijken. :')
Voetbal is imo ook grotendeels de voetbalwereld. ;) Mijn nonkel en diens gezin, die niets met paarden hebben (zijn toevallig voetballers. :D) hebben ook naar de jumping en de dressuur gekeken. :+ En die zitten toch echt niet in de paardenwereld. Dus er zullen er vast wel meer zijn die niet in de paardenwereld zitten die toch kijken. Alleen lijken voetbal-fans een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen te hebben waardoor het uitgebreid gemeld moet worden en er over geroepen moet worden enz waardoor het lijkt alsof er meer mensen zijn die voetbal volgen. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:05

Ayasha schreef:
Was jij op bokt toen de OS verreden werd?

De OS is m.i. ook cultuur. Niet specifiek het paardrijden, maar de OS als geheel zijn zeker ook deel van de cultuur.

Citaat:
Jij kan voetbal wel heul leuk vinden maar je moet er niet meer van maken dan het is.

Ik weet niet zeker of ik heb gezegd wat ik precies van voetbal vind, maar het is niet vanwege MIJN mening dat ik voetbal tot onze cultuur vind behoren.

Citaat:
Het is gewoon een sport waar drukte om gemaakt wordt.
En die drukte, dat is m.i. typisch een voorbeeld van cultuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:09

Dus Totilas is cultuur? :+ Want ik word regelmatig door vreemden (die dus wederom niets in de paarden hebben want ik probeer eigenlijk zo min mogelijk vrienden te hebben in de paardenwereld) aangesproken als ze horen dat ik paard rijd van "ooh Totilas" :=

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:11

Nee ik ga niet kijken en ook niet vrij vragen.
Waarschjijnlijk staan de beeldschermen met geluid uit wel op voetbal.
Kunnen ook moeilijk zeggen: sorry belt u over anderhalf uur maar terug met uw pechgeval.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:13

IK BEN MAANDAG VRIJ! *\o/* maar ik ga geen voetbal kijken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:13

Avelienvd schreef:
Nee ik ga niet kijken en ook niet vrij vragen.
Waarschjijnlijk staan de beeldschermen met geluid uit wel op voetbal.
Kunnen ook moeilijk zeggen: sorry belt u over anderhalf uur maar terug met uw pechgeval.

:)) kunnen ze hier in België van de reclame maken: "Pech onderweg? VAB is na de voetbal onderweg :j"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:17

Ayasha schreef:
Dus Totilas is cultuur? :+ Want ik word regelmatig door vreemden (die dus wederom niets in de paarden hebben want ik probeer eigenlijk zo min mogelijk vrienden te hebben in de paardenwereld) aangesproken als ze horen dat ik paard rijd van "ooh Totilas" :=

Als jij dat wilt mag je het van mij best cultuur noemen hoor. :j En als jij er gelukkig van wordt om vrij te nemen rondom een show met Edward Gal moet je dat vooral doen. Ik hou je niet tegen.

Ketaki

Re: Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:23

laat ik het zo zeggen, ik moest voor mijn zomervakantie een weekje vakantie opnemen, omdat ik anders niet door me dagen heenkom.

had toen gezegd as week, omdat me vriend dan jarig is.

en toevallig is deze week dan ook het WK, dus wel fijn dat ik dan vrij ben :) :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:42

Marjoow schreef:
Ja sorry, maar wij krijgen toch ook geen vrij als Gal moet rijden??

Dan néém je toch vrij als je 'm zo graag live wilt zien rijden?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:53

Nah, ik geef niks om voetbal, dus ik zou in 1e instantie zeggen: gewoon werken. Het boeit mij echt helemaal niet.

maar ergens vind ik het ook wel leuk dat nederland ineens zo verbroedert als het om voetbal gaat, en de wereld is al zo serieus. Die saamhorigheid ineens is misschien ook wel eens goed. Dus tja..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:34

belachelijk als dat zou gebeuren := waarvoor nog meer dan, Nederlandse Hockey enz? :')
Mijn baas ziet me aankomen _O- (al keek die raar op toen ik het verzoek had aub onder de wedstrijden te werken :P )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:50

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

Als jij dat wilt mag je het van mij best cultuur noemen hoor. :j En als jij er gelukkig van wordt om vrij te nemen rondom een show met Edward Gal moet je dat vooral doen. Ik hou je niet tegen.

Als ik voor iets geen vrij zou nemen zou 't wel voor Edward en Totilas zijn. Was slechts een voorbeeld. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:22

knabbelgirl schreef:
belachelijk als dat zou gebeuren := waarvoor nog meer dan, Nederlandse Hockey enz? :')
Mijn baas ziet me aankomen _O- (al keek die raar op toen ik het verzoek had aub onder de wedstrijden te werken :P )

Ik zou het helemaal prima vinden als we voor Nederlandse hockey vrij zouden krijgen! <3

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:22

Of de Nederlanders het zo goed gaan doen als de Duitsers...? :Y) :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:31

De Duitsers hadden het ook wel erg makkelijk :Y)

:P

Hier op t werk staat de tv keihard aan _O-

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:25

Ayasha schreef:
Grootste deel van het land, hebbie cijfers? Want mij boeit het al geen f*ck en ik ga er al zeker niet naar kijken. :')
Voetbal is imo ook grotendeels de voetbalwereld. ;) Mijn nonkel en diens gezin, die niets met paarden hebben (zijn toevallig voetballers. :D) hebben ook naar de jumping en de dressuur gekeken. :+ En die zitten toch echt niet in de paardenwereld. Dus er zullen er vast wel meer zijn die niet in de paardenwereld zitten die toch kijken. Alleen lijken voetbal-fans een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen te hebben waardoor het uitgebreid gemeld moet worden en er over geroepen moet worden enz waardoor het lijkt alsof er meer mensen zijn die voetbal volgen. :+

Ik denk dat het in jouw geval ook anders voelt omdat je niet in Nederland woont en geen Nederlandse bent. Voetbal is hier een zeer belangrijk onderdeel van de samenleving, of je het nu leuk vindt of niet. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat in Belgie zit, is het nu zo dat de Rode Duivels er voor zorgen dat Belgie meer 'één geheel' is of werkt dat niet zo? Ik bedoel dus een soort van verbondenheid.

Kijk hier beijvoorbeeld nu naar de snelwegen, geen hond op de weg. Vanmorgen geen ochtendspits vanwege alle mensen die al vrij hadden genomen. Wij zitten op kantoor te kijken en ik heb maar even mijn out of office aangezet, voor mijn buitenlandse contacten. heb dan ook in de eerste helft geen mail uit Nederland gehad :)

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:30

ik kijk geen voetbal maar we hebben vandaag wel eerder vrij gekregen op school om nederland te kunnen zien

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:31

Ayasha schreef:

Bijna alle kroegen, verenigingen zitten nu toch echt te kijken, iig wel in rotterdam en omstreken. Zelfs bij mij op school hangt een scherm! Ik kijk zelf NOOIT voetbal, alleen het WK, en EK zijn uitzondering! Dat vind ik echt geweldig, en met mij zijn er nog zovelen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:35

8nnemiek schreef:
De Duitsers hadden het ook wel erg makkelijk :Y)

:P

Hier op t werk staat de tv keihard aan _O-

Makkelijker dan Nederland in ieder geval, dat klopt...! :j ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:39

Hier kunnen we op het werk kijken tegen inlevering van 1 vrij uur, andere uur krijgen we van de baas. Helaas moet ik als niet voetbalfan gewoon 2 uur werken en waar is mijn uurtje van de baas??? Vind het niet helemaal eerlijk, ga dus stiekem maar een uurtje bokken hihi.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:42

zit gewoon op mijn werk.
Mijn baas haat voetbal.
Iedereen die het wilde zien
Moest vrije middag nemen :j

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:46

Mijn school heeft verkort rooster toegepast vandaag, zodat we alle lessen wel hebben gehad maar allemaal wat korter, zodat iedereen op tijd uit was om voetbal te kunnen kijken. Ik vind het eigenlijk wel wat ver gaan, maar ach, mij hoor je niet klagen :+