Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:09

Hebben halal-geslachte dieren een biologisch leven achter de rug?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:11

In principe sterven dieren bij gewone slacht ook door verbloeden maar worden ze dan van te voren 'verdooft' met een slachtpin of elektische schok. (dan zijn ze dus een 1 sec weg en voelen ze niets tijdens het verbloeden.) bij halal slachten zijn die dieren in principe nog bij bewust zijn wanneer de slagader word doorgesneden op zich duurt het geloof ik niet lang voordat het dier sterft en er zijn zelfs onderzoeken die aan zouden geven dat de dieren niet meer pijn ervaren (hoewel dat onderzoek nogal omstreden is. en andere onderzoeken tegenovergesteld resultaat hadden). Maar dan moet je wel een goed slachter zijn en dus een een keer de boel door kunnen snijden en ik weet niet of daar dan controle op is oid.

Wat ik trouwens wel heb begrepen is dat de dieren omdat ze zo snel mogelijk moeten verbloeden eerst gekanteld moeten worden voordat ze geslacht worden? (weet niet of dat bij iedere slager zo gebeurd maar lijkt me sowieso dat het dier niet op de grond mag vallen tijdens het verbloeden nogal gevaarlijk.

EDIT: @Elan: kan maar hoeft niet, als het er niet opstaat zou ik er dus maar vanuit gaan dat het gewoon een plofkip/kistkalf was :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:14

Als de dieren niet BIO leven, dan geloof ik dat de halal-manier meer stress en pijn zal ondervinden. In dat geval zou iik niet willen dat mijn kind dat at.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:16

Ik heb even een stukje gequote van Jameyskatje (vind je niet erg toch JK?) uit een ander topic over halal slachten:
Citaat:
de islam telt de volgende regels.

*dieren moeten tijdens hun leven beschutting en buitenlucht hebben genoten
*ze mogen niet vroegtijdig bij hun moeder worden weggehaald
* ze moeten bewegingsvrijheid hebben gehad
* ze mogen niet oud of mank/ziek zijn
* ze hebben recht op voldoende voeding
* hun emoties/gevoel moet in de waarde worden gelaten
* tijdens het slachten mag een dier niet vastgebonden worden
* het mes moet geslepen zijn (klinkt eng, maar die messen zijn zo scherp dat het slachten snel gebeurd)
* een ander dier mag de slachting niet zien. de islam ziet dit namelijk als dubbel slachten (1 x ziet hij het gebeuren en 1x maakt hij het mee)
* een dier mag dus niet onnodig lijden
* het mes moet in 1x de hals doorsnijden.
* het dier mag het mes niet zien!!
* men moet een juiste intentie hebben en het dier in de naam van God slachten

zowel 'westers' (om etnocentrisme te voorkomen) als 'niet-westers' onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je de hals ineens doorsnijd, het dier direct hersendood is. zoals jullie weten gaat pijn via signalen in de hersens, als deze verbinding er dus niet meer is kan het dier moeilijk pijn lijden. de bewegingen die je ziet zijn stuiptrekkingen, bij het ene dier duurt dat langer dan bij de andere. ook loopt direct het bloed eruit, wat ook zeer gunstig is.

dit was even kort samengevat, als je meer wilt weten kan je altijd googleen, ook staat er in mijn profiel een link over dierenrechten in de islam.

men denkt vaak aan het mes en het bloed, dat vind onze cultuur misschien barbaars en angstangjagend?? beetje onderzoek doen kan nooit kwaad.

als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel. ik zal nooit een mishandeld dier willen eten. dus als halalvlees echt 'zo slecht' was.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:21

En worden die regels nageleefd?
Citaat:

Dat schept veel creativiteit, een raampje openzetten bijvoorbeeld.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:22

nou ik sla ff over.........dit zijn de voordelen...zie geen nadelen doodbloeden lijkt me toch ook erg dieronvriendelijk....maar goed.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:27

CtjeLief schreef:

hier kun je ook creatief in zijn...van een klein kistje naar een groter kistje, van t kistje naar de slachtbank...
er is geen regel HOEVEEL bewegingsvrijheid ze moeten hebben gehad.
en niet vroegtijdig bij de moeder weggehaald mogen worden...
wat is niet vroegtijdig, en wie controleerd dat?

ik heb enorme vraagtekens bij het halalslachten, en sowieso bij de islam.
overigens heb ik bij ELK geloof mijn vraagtekens, ik geloof zelf niet EN ik eet geen vlees.
als mijn kind straks met de pot mee gaat eten, koop ik voor haar biologisch vlees.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:31

Elan schreef:

Nee, dat is gewoon een aanname. Slachten en een bepaald leven achter de rug hebben zijn 2 verschillende dingen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:33

CtjeLief schreef:
Ik heb even een stukje gequote van Jameyskatje (vind je niet erg toch JK?) uit een ander topic over halal slachten:
Citaat:
de islam telt de volgende regels.

*ze mogen niet vroegtijdig bij hun moeder worden weggehaald
* ze mogen niet oud of mank/ziek zijn
* ze hebben recht op voldoende voeding
* hun emoties/gevoel moet in de waarde worden gelaten
* tijdens het slachten mag een dier niet vastgebonden worden
* het mes moet geslepen zijn (klinkt eng, maar die messen zijn zo scherp dat het slachten snel gebeurd)
* een ander dier mag de slachting niet zien. de islam ziet dit namelijk als dubbel slachten (1 x ziet hij het gebeuren en 1x maakt hij het mee)
* een dier mag dus niet onnodig lijden
* het mes moet in 1x de hals doorsnijden.
* het dier mag het mes niet zien!!
* men moet een juiste intentie hebben en het dier in de naam van God slachten

zowel 'westers' (om etnocentrisme te voorkomen) als 'niet-westers' onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je de hals ineens doorsnijd, het dier direct hersendood is. zoals jullie weten gaat pijn via signalen in de hersens, als deze verbinding er dus niet meer is kan het dier moeilijk pijn lijden. de bewegingen die je ziet zijn stuiptrekkingen, bij het ene dier duurt dat langer dan bij de andere. ook loopt direct het bloed eruit, wat ook zeer gunstig is.

dit was even kort samengevat, als je meer wilt weten kan je altijd googleen, ook staat er in mijn profiel een link over dierenrechten in de islam.

men denkt vaak aan het mes en het bloed, dat vind onze cultuur misschien barbaars en angstangjagend?? beetje onderzoek doen kan nooit kwaad.

als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel. ik zal nooit een mishandeld dier willen eten. dus als halalvlees echt 'zo slecht' was.

Ik weet dat ze in ieder geval niet worden nageleefd. :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:34

MamboBeach schreef:

Zou ook een wonder zijn...Vooral in Nederland....Waarheen met die beesten...?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:37

Adil18 schreef:
MamboBeach schreef:

Zou ook een wonder zijn...Vooral in Nederland....Waarheen met die beesten...?

Tja, ik vind het nogal naief om te denken dat al die regels worden nageleefd. :j

MamboBeach

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:38

Oh ja, en als ik dan hoor dat Tallie wel een lekker en goedkoop stukje halalvlees koopt kan ik me niet indenken dat ze een heerlijk leven hebben gehad. :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:41

MamboBeach schreef:
Elan schreef:

Nee, dat is gewoon een aanname. Slachten en een bepaald leven achter de rug hebben zijn 2 verschillende dingen.

Ik weet dat dat 2 verschillende dingen zijn, maar om een uitspraak te doen over welk vlees ik 'humaner' zou vinden, vroeg ik om het leven voor de slacht. De slachtwijze zelf vind ik halal onvriendelijker, maar als er een bio leven tegenover staat zou dat een overweging kunnen zijn. Ik wou eerst vragen voordat ik oordeel. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:48

Die onderzoeken wil ik wel eens zien. Wat een onzin dat je bij het doorsnijden van de hals direct hersendood zou zijn. Dat heeft echt totaal geen verband met elkaar :Y). (Bovendien zijn er mensen bij wie de slagader niet helemaal door is gehaald die zo'n aanslag hebben overleeft dan zou het verschil tussen voelen en niet voelen zo minuscuul zijn, ga je mij niet vertellen dat dat altijd goed gaat, bij zo'n vlees koe moet je nog een boel doorsnijden }:0

EDIT: in deze link staat ook weer een tegensprekend onderzoek van het duitse onderzoek dat veel voorstanders vaak aanhalen: http://www.endandit.nl/en-nog/131014287 ... l-pijnlijk
EDIT 2: in het stukje van JK staat ook dat dieren niet vast gebonden mogen worden maar de dieren komen wel in een fixeer apperaat (doos die evengroot is als dier en onderste boven kan hangen. Dus dat word dan ook al niet echt nageleeft?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 01:08

Toen ik op universiteit zat was er ook een onderzoek bezig die net het dieronvriendelijke van halal bewees.

Ik ben niet voor halal vlees, en zou het dus niet appreciëren dat mijn kind dit krijgt. En dat heeft niks met moslimpesten te maken (om maar discriminatie te zoeken soms).

Verder vind ik dat als je uit geloofd redenen een ander dieet wilt aanhouden niet iedereen daar voor moet buigen. Beiden moeten gewoon mogelijkheid krijgen. En als dat meer geld kost, moet er gewoon meer voor betaald worden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:43

Zal ik jullie eens een geheimpje vertellen? Heeeeeeeeeel veel vlees wordt halal geslacht. Ik kan me nog een aflevering van het programma keuringsdienst van waarden herinneren waarin verteld werd dat eigenlijk al het kalfsvlees in nederland halal wordt geslacht. Daardoor is ook bijna alle kaas halal, omdat het stremsel dus van deze halalgeslachte kalveren komt :j :j :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:53

Ooooh, nou zijn we allemaal besmet!!! En nou dragen we allemaal bij aan de verkeerde manier van slachten, en da's sielugh. En we hebben gewoon veel liever kistkalverenvlees en megavarkensstallenvlees, want da's nie sielugh.

(Principes zijn net elastiek, heeeeeel rekbaar :j )

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:57

odetteke schreef:
Zal ik jullie eens een geheimpje vertellen? Heeeeeeeeeel veel vlees wordt halal geslacht. Ik kan me nog een aflevering van het programma keuringsdienst van waarden herinneren waarin verteld werd dat eigenlijk al het kalfsvlees in nederland halal wordt geslacht. Daardoor is ook bijna alle kaas halal, omdat het stremsel dus van deze halalgeslachte kalveren komt :j :j :j

Dus wij werken hier ongevraagd aan mee ?
Ik hoop echt dat Wilders het voor het zeggen krijgt en wij nog enege inspraak houden in onze eigen cultuur

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:03

Shadow0 schreef:
Ooooh, nou zijn we allemaal besmet!!! En nou dragen we allemaal bij aan de verkeerde manier van slachten, en da's sielugh. En we hebben gewoon veel liever kistkalverenvlees en megavarkensstallenvlees, want da's nie sielugh.

(Principes zijn net elastiek, heeeeeel rekbaar :j )

eet jij het lekker dan , ga niet voor een ander bepalen dat het onzin is om geen halal te eten
kistkalveren zijn ook erg , maar de islamieten die zgn volgens sommigen hier scharrelvlees eten
kopen dus gewoon deze kistkalveren en slachten halal dat is dubbel zo erg .
En nee ik eet geen kistkalveren en eet wel scharrelvlees , maar dat ik nu bij het eten van kaas dus
meewerk aan deze beulerij gaat te ver .
Mijn principe's zijn niet van elastiek , en er zijn ook mensen die hebben geen principes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:07

mij maakt het helemaal geen ruk uit of het halal, koosjes, biolap, industrielap of wat voor een vlees dan ook is.......

mij gaat het erom dat er gewoonweg door 17% even bepaald word dat 83% maar halal moet eten....... dat die 83 % zich wel aanpast..... en dat die 83% daar wel geen moeite mee zou hebben........ DAT stuit mij tegen de borst. Het stuit mij tegen de borst dat er van 83% verlangt word zich aan te passen.

Zonder enig overleg, zonder enig rekening houden met!! Als het andersom was gebeurd had echt Leiden in Last geweest!!! Als die 17% gewoon geslacht vlees had gekregen en er was geen rekening gehouden met hun...... dan had er echt een majoor probleem geweest

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:11

KiWiKo schreef:
mij maakt het helemaal geen ruk uit of het halal, koosjes, biolap, industrielap of wat voor een vlees dan ook is.......

mij gaat het erom dat er gewoonweg door 17% even bepaald word dat 83% maar halal moet eten....... dat die 83 % zich wel aanpast..... en dat die 83% daar wel geen moeite mee zou hebben........ DAT stuit mij tegen de borst. Het stuit mij tegen de borst dat er van 83% verlangt word zich aan te passen.

Zonder enig overleg, zonder enig rekening houden met!! Als het andersom was gebeurd had echt Leiden in Last geweest!!! Als die 17% gewoon geslacht vlees had gekregen en er was geen rekening gehouden met hun...... dan had er echt een majoor probleem geweest

He he, AMEN!!!

Precies wat ik denk :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:16

MamboBeach schreef:
Oh ja, en als ik dan hoor dat Tallie wel een lekker en goedkoop stukje halalvlees koopt kan ik me niet indenken dat ze een heerlijk leven hebben gehad. :n

Waar denk je dat al die lammeren heen gaan die in Nederland lopen?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:16

KiWiKo schreef:

Daar heb je gelijk in want zoals shadow0 deze opvatting in het belachelijke wil trekken ,
Dat we allemaal besmet zijn ed , is dat andersom juist het geval , maar dan is het niet belachelijk , maar een schande dat we die kinderen varkensvlees geven , denk dat het wel de voorpagina van de krant zou halen , en moslims zijn dan weer wel besmet .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:24

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:26

Ik vind het mooi dat er een stuk is geplaatst waaraan halal-vlees moet voldoen.
Ik kan met zekerheid zeggen dat bij lange na niet al het halalvlees, en ik denk eerder, ongeveer bijna ál het halavlees in NL, niet aan die eisen kan voldoen.

En ik heb met mijn neus bovenop het doden van de verschillende manieren van slachten gestaan.

Maar een koe, die eerst in een soort kooi loopt, daar een pin op zijn kop krijgt en meteen verdoofd neervalt en dan het mes op de keel krijgt, gesneden wordt en buiten bewustzijn leegbloedt, geniet bij mij de voorkeur boven een koe die een kooi inloopt, dan ineens ondersteboven op zijn rug ligt (nog volledig bij bewustzijn), dan gesneden wordt en dan terwijl het dier aan het doodbloeden is, ergens na een seconden of 20-40 het bewustzijn verliest.