Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:de islam telt de volgende regels.
*dieren moeten tijdens hun leven beschutting en buitenlucht hebben genoten
*ze mogen niet vroegtijdig bij hun moeder worden weggehaald
* ze moeten bewegingsvrijheid hebben gehad
* ze mogen niet oud of mank/ziek zijn
* ze hebben recht op voldoende voeding
* hun emoties/gevoel moet in de waarde worden gelaten
* tijdens het slachten mag een dier niet vastgebonden worden
* het mes moet geslepen zijn (klinkt eng, maar die messen zijn zo scherp dat het slachten snel gebeurd)
* een ander dier mag de slachting niet zien. de islam ziet dit namelijk als dubbel slachten (1 x ziet hij het gebeuren en 1x maakt hij het mee)
* een dier mag dus niet onnodig lijden
* het mes moet in 1x de hals doorsnijden.
* het dier mag het mes niet zien!!
* men moet een juiste intentie hebben en het dier in de naam van God slachten
zowel 'westers' (om etnocentrisme te voorkomen) als 'niet-westers' onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je de hals ineens doorsnijd, het dier direct hersendood is. zoals jullie weten gaat pijn via signalen in de hersens, als deze verbinding er dus niet meer is kan het dier moeilijk pijn lijden. de bewegingen die je ziet zijn stuiptrekkingen, bij het ene dier duurt dat langer dan bij de andere. ook loopt direct het bloed eruit, wat ook zeer gunstig is.
dit was even kort samengevat, als je meer wilt weten kan je altijd googleen, ook staat er in mijn profiel een link over dierenrechten in de islam.
men denkt vaak aan het mes en het bloed, dat vind onze cultuur misschien barbaars en angstangjagend?? beetje onderzoek doen kan nooit kwaad.
als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel. ik zal nooit een mishandeld dier willen eten. dus als halalvlees echt 'zo slecht' was.
CtjeLief schreef:* ze moeten bewegingsvrijheid hebben gehad
CtjeLief schreef:Ik heb even een stukje gequote van Jameyskatje (vind je niet erg toch JK?) uit een ander topic over halal slachten:Citaat:de islam telt de volgende regels.
*dieren moeten tijdens hun leven beschutting en buitenlucht hebben genoten
*ze mogen niet vroegtijdig bij hun moeder worden weggehaald
* ze moeten bewegingsvrijheid hebben gehad
* ze mogen niet oud of mank/ziek zijn
* ze hebben recht op voldoende voeding
* hun emoties/gevoel moet in de waarde worden gelaten
* tijdens het slachten mag een dier niet vastgebonden worden
* het mes moet geslepen zijn (klinkt eng, maar die messen zijn zo scherp dat het slachten snel gebeurd)
* een ander dier mag de slachting niet zien. de islam ziet dit namelijk als dubbel slachten (1 x ziet hij het gebeuren en 1x maakt hij het mee)
* een dier mag dus niet onnodig lijden
* het mes moet in 1x de hals doorsnijden.
* het dier mag het mes niet zien!!
* men moet een juiste intentie hebben en het dier in de naam van God slachten
zowel 'westers' (om etnocentrisme te voorkomen) als 'niet-westers' onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je de hals ineens doorsnijd, het dier direct hersendood is. zoals jullie weten gaat pijn via signalen in de hersens, als deze verbinding er dus niet meer is kan het dier moeilijk pijn lijden. de bewegingen die je ziet zijn stuiptrekkingen, bij het ene dier duurt dat langer dan bij de andere. ook loopt direct het bloed eruit, wat ook zeer gunstig is.
dit was even kort samengevat, als je meer wilt weten kan je altijd googleen, ook staat er in mijn profiel een link over dierenrechten in de islam.
men denkt vaak aan het mes en het bloed, dat vind onze cultuur misschien barbaars en angstangjagend?? beetje onderzoek doen kan nooit kwaad.
als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel. ik zal nooit een mishandeld dier willen eten. dus als halalvlees echt 'zo slecht' was.
MamboBeach schreef:Elan schreef:Hebben halal-geslachte dieren een biologisch leven achter de rug?
Nee, dat is gewoon een aanname. Slachten en een bepaald leven achter de rug hebben zijn 2 verschillende dingen.
odetteke schreef:Zal ik jullie eens een geheimpje vertellen? Heeeeeeeeeel veel vlees wordt halal geslacht. Ik kan me nog een aflevering van het programma keuringsdienst van waarden herinneren waarin verteld werd dat eigenlijk al het kalfsvlees in nederland halal wordt geslacht. Daardoor is ook bijna alle kaas halal, omdat het stremsel dus van deze halalgeslachte kalveren komt![]()
![]()
Shadow0 schreef:Ooooh, nou zijn we allemaal besmet!!! En nou dragen we allemaal bij aan de verkeerde manier van slachten, en da's sielugh. En we hebben gewoon veel liever kistkalverenvlees en megavarkensstallenvlees, want da's nie sielugh.
(Principes zijn net elastiek, heeeeeel rekbaar)
KiWiKo schreef:mij maakt het helemaal geen ruk uit of het halal, koosjes, biolap, industrielap of wat voor een vlees dan ook is.......
mij gaat het erom dat er gewoonweg door 17% even bepaald word dat 83% maar halal moet eten....... dat die 83 % zich wel aanpast..... en dat die 83% daar wel geen moeite mee zou hebben........ DAT stuit mij tegen de borst. Het stuit mij tegen de borst dat er van 83% verlangt word zich aan te passen.
Zonder enig overleg, zonder enig rekening houden met!! Als het andersom was gebeurd had echt Leiden in Last geweest!!! Als die 17% gewoon geslacht vlees had gekregen en er was geen rekening gehouden met hun...... dan had er echt een majoor probleem geweest
KiWiKo schreef:mij maakt het helemaal geen ruk uit of het halal, koosjes, biolap, industrielap of wat voor een vlees dan ook is.......
mij gaat het erom dat er gewoonweg door 17% even bepaald word dat 83% maar halal moet eten....... dat die 83 % zich wel aanpast..... en dat die 83% daar wel geen moeite mee zou hebben........ DAT stuit mij tegen de borst. Het stuit mij tegen de borst dat er van 83% verlangt word zich aan te passen.
Zonder enig overleg, zonder enig rekening houden met!! Als het andersom was gebeurd had echt Leiden in Last geweest!!! Als die 17% gewoon geslacht vlees had gekregen en er was geen rekening gehouden met hun...... dan had er echt een majoor probleem geweest