RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:48

Je hebt blijkbaar mijn post niet goed gelezen. Ik vergelijk Wilders niet met Hitler. Ik trek een parallel tussen de verkiezingsstrategie van het politiek fascisme en die van de PVV. Ik heb nergens gezegd dat Wilders en Hitler hetzelfde zijn. Of dat het nazi's zouden zijn. Ik heb zelfs netjes beargumenteerd wat de overeenkomsten zijn. Als je het met me oneens bent moet je daar gewoon op reageren. Maar je draait op dit moment een beetje mijn woorden om.

Als menig mens hier van elke moslim een terrorist mag maken vind ik dat eerlijk gezegd kwalijker.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:49

Wat in mijn opzicht niet klopt, is dat hier wordt genoemd dat de PVV alleen tegen radicale moslims is. Want heel veel punten uit het programma van de PVV hebben invloed op alle moslims in Nederland, ook op de hardwerkende, hoogopgeleide moslims.
Enkele voorbeelden:
- Geen moskee er meer bij
- Alle islamitische scholen dicht
- Geen hoofddoekjes in de zorg, het onderwijs, het gemeentehuis of waar dan ook bij de overheid, en evenmin bij welke gesubsidieerde organisatie dan ook
- De stekker uit de Commissie Gelijke Behandeling, de multiculturele schijnrechtbanken
- Verbied de boerka en de koran, belast hoofddoekjes
- Verbod op koranlessen op school, evenals in gebouwen die door schoolbesturen worden beheerd, dus ook geen koranlessen ‘na schooltijd’ of in het gebouw van de school
- Zelf taalcursussen en inburgeringscursussen betalen
- Volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen

En dat vind ik dus heel kwalijk. Dat een bevolkingsgroep hier de dupe van wordt. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat terroristen en criminele moslims gestraft moeten worden. Maar dat betekent niet dat je alle moslims in een hokje kunt plaatsen..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:53

Ik snap niet wat er mis is met de bovenstaande voorbeelden.
Het is tenslotte toch ook Nederland.. als we dat alles toelaten is het over 5 jaar gedaan met ons want dan hebben we niks meer te zeggen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:53

take_one schreef:
Het is tenslotte toch ook Nederland.. als we dat alles toelaten is het over 5 jaar gedaan met ons want dan hebben we niks meer te zeggen.

Waarom denk je dat het dan over 5 jaar met ons gedaan is?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:54

Citaat:
als we dat alles toelaten is het over 5 jaar gedaan met ons want dan hebben we niks meer te zeggen.

Kun je dit onderbouwen?

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:56

Omdat het grootste deel buitenlanders hier maar dingen neerplanten en gewoon lekker hun ding doen? Ik kan nou al niet meer normaal over straat lopen.. laat staan over een paar jaar.
Al die jongeren van nu, nou als dat de toekomst moet worden.. :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:59

take_one schreef:

Ik zie ook het probleem niet van bovenstaande voorbeelden. Waarom moeten er in godsnaam islamitische scholen zijn??? Dan stoppen deze mensen zichzelf al in hokjes, het gaat om integratie, deel uit maken van de Nederlandse samenleving. Een paar moskeeen zal ook echt het probleem niet zijn, nee het feit dat er nu zoveel komen in Nederland, dat is het probleem. Ik wil niet overal in welke stad ik ook kom een moskee zien, dan ga ik wel naar Marokko als ik dat wil.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:00

Het zijn Nederlanders :) Waar ben je precies bang voor?

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:00

Suzanne F. schreef:
take_one schreef:

Ik zie ook het probleem niet van bovenstaande voorbeelden. Waarom moeten er in godsnaam islamitische scholen zijn??? Dan stoppen deze mensen zichzelf al in hokjes, het gaat om integratie, deel uit maken van de Nederlandse samenleving. Een paar moskeeen zal ook echt het probleem niet zijn, nee het feit dat er nu zoveel komen in Nederland, dat is het probleem. Ik wil niet overal in welke stad ik ook kom een moskee zien, dan ga ik wel naar Marokko als ik dat wil.

Had het bijna niet beter kunnen verwoorden! <3

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:01

Chris schreef:
Het zijn Nederlanders :) Waar ben je precies bang voor?

Als het Nederlanders zijn, waarom hebben ze al de bovenstaande voorbeelden dan nodig?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:01

Omdat ze een ander geloof hebben dan jij? Christenen hebben toch ook kerken, christelijke scholen, kruizen om hun nek en bijbelles?
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 25-05-10 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:02

joostvangestel schreef:
Jongens jongens. Het debat ging niet over Wilders. Er stonden nog drie andere heren bij. Wilders ging in mijn ogen verschrikkelijk af. Hi doet alsof hij normen en waarden voorstaat, terwijl hij daar stond te praten als een doodordinaire straatvechter. Cohen was ook niet echt overtuigend, maar dat heeft meer met zijn standpunten en argumentatie te maken. Balkenende heeft het nadeel dat hij nou eenmaal niet voor echte verandering staat. Rutte deed het relatief nog het best, hoewel ik ook bij hem wel een aantal vraagtekens heb.

Thanks Joost, ik heb het topic inderdaad niet geopend om het alleen maar over Wilders te hebben, maar het was wel het eerste grote debat waar hij aan meedeed en daarom was het ook enorm interessant om te zien hoe hij zich zou profileren. Helaas (of niet) deed hij dat op de voor hem slechtst denkbare manier, namelijk door alleen maar polariserende kreten re roepen en nergens dieper in te gaan op de materie. Cohen kwam naar mijn idee ook slecht over omdat hij niet in one-liners spreekt, maar dingen te graag redelijk uit wil leggen en dan te vaag blijft. Hij moet echt leren om concreter te zijn en minstens 3 mogelijke antwoorden uit zijn hoofd te leren, hij zit teveel in de ronde-tafel modus. Waar Rutte heen ging snapte ik niet zo goed, maar ik vond het niet positief voor de VVD hier en daar, hij moet oppassen geen voorbeeld te worden voor Wilders. Balkenende was nergens en als ik zijn stem hoor, krijg ik echt een drang om te zappen.

Zullen we dit topic ook gebruiken voor het Carre debat van morgen? Als een moderator dan de titel aan zou willen passen?
Met dank aan Chris ;).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-10 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:02

Ja dat is een goed idee Lovely. Het debat is wel morgen volgens mij, of niet?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:03

Maar integreren in de samenleving is iets heel anders dan je eigen cultuur volledig moeten negeren en gedwongen een andere cultuur volledig aannemen. Als we dit van buitenlanders gaan eisen, dan vraag je om protestreacties...

En nu heb ik het even gehad met alles over de PVV.. :=

En ik ben wel voor een algemeen debattopic oid.. want er komen er idd nog meer. En dat is ook wel leuk om het over te hebben..

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:04

Doet Emiel Roemer mee? Ben wel benieuwd naar hem, heb hem nog nooit zien debatteren..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:04

Als we in hun land komen moesten we maar eens proberen om daar vanalles te bouwen. ;( ;(

Nou dit was het laatste dan wat ik nog te melden heb

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:07

Chris schreef:
Doet Emiel Roemer mee? Ben wel benieuwd naar hem, heb hem nog nooit zien debatteren..

Volgens mij wel. Ik dacht dat het CDA, VVD, PvdA, PVV, D66, SP en Groenlinks worden?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:07

PVV heeft nog niet toegezegd te komen. De rest wel volgens mij :j Komt CU niet?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:08

Ik ben het ook niet eens met de meeste punten van de PVV. Maar ik deel de ongerustheid over die multiculturele onzin waar iedereen in WIL geloven maar wat niet reeel is. Nederland is Nederland. En ik vind moskeeen lelijk, en al helemaal als ze hem naast een kerk bouwen. Ik wil ook niet dat er ineens 100 boeddhistische tempels worden gebouwd, ondanks dat ik het een lieve levensovertuiging vindt.
Ik ben tegen relgieuze scholen in het algemeen, kinderen hebben het recht om neutraal te mogen zijn. Ik vind niks zo erg als mensen die een stempel op een kind plakken van dit is een Moslim kind, en dit is een joods kind. We moeten alle kinderen die in Nederland wonen beschermen tegen religieuze doctrinatie.
Ik ben voor een verbod op de boerka. Ik ben ook voor een verbod op het dragen van een bivakmuts in het openbaar, of een plastic zak met 2 kijkgaatjes. Iedereen moet herkenbaar over straat, geen uitzonderingen. Religie staat niet boven de wet.
Ik ben voor religieuze neutraliteit in overheidsfuncties. Dus geen hoofddoekjes idd. Als werknemer van de overheid dien je jezelf religieus neutraal te profileren omdat politiek en religie IMO strikt gescheiden moet blijven.
Immigratiestop ben ik het ook mee eens, laat de islamieten in ons land eerst maar weer eens bewijzen dat ze wél aan kunnen passen. Op dit moment is het -10 punten voor de islamitische gemeenschappen. En het feit dat daar goede islamieten de dupe van worden is heel jammer. Ik zit er persoonlijk niet zo mee. Als alle poolse gastarbeiders in Nederland beginnen met asociaal gedrag te vertonen mogen ze van mij ook weer terug en een immigratiestop. Heeft niks met religie te maken. Heeft te maken met respect tegenover vrij Nederland. Wanneer over 10 jaar blijkt dat het goed gaat met de integratie van de moslims dan kunnen we weer verder kijken. Nu is de maat vol.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:11

Chris schreef:
PVV heeft nog niet toegezegd te komen. De rest wel volgens mij :j Komt CU niet?

Ja ook. Die ben ik vergeten te noemen..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:14

Nu lees ik steeds: het zijn Nederlanders... maar volgens mij ben je Nederlander als je prioriteit bij Nederland ligt.
Zelf ben ik allochtoon. Mijn moeder in Nederlands, mijn vader Duits. Toen ik op mijn 18e de Nederlandse nationaliteit kreeg moest ik mijn Duitse nationaliteit inleveren. En zo hoort het ook vind ik.

Want stel: er komt oorlog tussen Morokko en Nederland; ik noem maar wat... voor wie 'vechten' de mensen met zowel een Nederlands én een Marokkaans paspoort dan? Weten de mensen die hier zeggen "het zijn Nederlanders" dat de Nederlandse Marokkanen ook echt voor Nederland zouden gaan.. ík weet het niet zo zeker.

Je loyaliteit kan maar op één plek liggen in zo'n geval. Mensen zijn maar in staat om één richting te kiezen als eigen richting. Je kunt best vinden dat beide richtingen okee zijn... maar als je zelf een gezin sticht kun je maar één manier kiezen.

De wetenschap heeft inmiddels onderzocht dat iemand zich het meeste thuis voelt bij de nationaliteit van zijn moeder. Dus in mijn geval: Duitse vader en Nederlandse moeder; ik voel mij het meest Nederlands en spreek ook beter Nederlands dan Duits. Ken en waardeer de Nederlandse cultuur beter en hang die ook aan.

Als de twee culturen waar je vandaan komt met elkaar in strijd zijn (laten we zeggen: eigenlijk vind je dat alleen vrouwen met een hoofddoekje respect verdienen, en vrouwen zonder niet) dan kun je je best aanpassen en normaal doen tegen een vrouw zonder hoofddoek. Maar in je achterhoofd vínd je het niet, als jij het voor het zeggen had zou je het op jóuw manier doen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:15

sallandval schreef:
Nu lees ik steeds: het zijn Nederlanders... maar volgens mij ben je Nederlander als je prioriteit bij Nederland ligt.
Zelf ben ik allochtoon. Mijn moeder in Nederlands, mijn vader Duits. Toen ik op mijn 18e de Nederlandse nationaliteit kreeg moest ik mijn Duitse nationaliteit inleveren. En zo hoort het ook vind ik.

Want stel: er komt oorlog tussen Morokko en Nederland; ik noem maar wat... voor wie 'vechten' de mensen met zowel een Nederlands én een Marokkaans paspoort dan? Weten de mensen die hier zeggen "het zijn Nederlanders" dat de Nederlandse Marokkanen ook echt voor Nederland zouden gaan.. ík weet het niet zo zeker.

Je loyaliteit kan maar op één plek liggen in zo'n geval. Mensen zijn maar in staat om één richting te kiezen als eigen richting. Je kunt best vinden dat beide richtingen okee zijn... maar als je zelf een gezin sticht kun je maar één manier kiezen.

De wetenschap heeft inmiddels onderzocht dat iemand zich het meeste thuis voelt bij de nationaliteit van zijn moeder. Dus in mijn geval: Duitse vader en Nederlandse moeder; ik voel mij het meest Nederlands en spreek ook beter Nederlands dan Duits. Ken en waardeer de Nederlandse cultuur beter en hang die ook aan.

Als de twee culturen waar je vandaan komt met elkaar in strijd zijn (laten we zeggen: eigenlijk vind je dat alleen vrouwen met een hoofddoekje respect verdienen, en vrouwen zonder niet) dan kun je je best aanpassen en normaal doen tegen een vrouw zonder hoofddoek. Maar in je achterhoofd vínd je het niet, als jij het voor het zeggen had zou je het op jóuw manier doen.

Ik vind jouw voorbeeld nog wel anders dan hoe het veel allochtonen zit. Bij hen hebben vader en moeder namelijk vaak dezelfde nationaliteit. En dan is het veel lastiger om je aan een andere cultuur aan te passen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:20

Citaat:
- Geen moskee er meer bij

Lijkt me onzin in de Nederlandse context. Dit is in strijd met vrijheid van godsdienst, een essentiële reden waarom Nederland bestaat. Als er behoefte is aan moskeeën, zorg dan dat die gebouwd worden. Bouw desnoods wat overbodig geworden kerken om.

Citaat:
- Alle islamitische scholen dicht

Ook al onzin. Zorg voor goed toezicht. Als blijkt dat een school niet volgens de normen opleidt, neem dan aktie. Ongeacht de zuil waaronder de school past.

Citaat:
- Geen hoofddoekjes in de zorg, het onderwijs, het gemeentehuis of waar dan ook bij de overheid, en evenmin bij welke gesubsidieerde organisatie dan ook

Een beetje kortzichtig om het alleen op hoofddoekjes te betrekken. Je zou er ook een verbod voor haar verven bij kunnen doen, aangezien ook dat vervalsing is van iemands identiteit.

Citaat:
- De stekker uit de Commissie Gelijke Behandeling, de multiculturele schijnrechtbanken

CGB handelt over veel meer zaken, namelijk:geslacht, ras, nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, arbeidsduur (sinds 1 november 1996), vast of tijdelijk arbeidscontract (sinds 22 november 2002) (voltijd of deeltijd werken), handicap of chronische ziekte (sinds 1 december 2003), leeftijd (sinds 1 mei 2004).

Dan kennen dus homo's, 50+ ers, vegetariers, alleenstaande moeders, enz, enz geen instantie meer die hun wil beschermen? Tja, we kunnen terug naar de steentijd ;)

Citaat:
- Verbied de boerka en de koran, belast hoofddoekjes

Verbod op de koran is ronduit bespottelijk, belasting op hoofddoekjes was volgens mij alleen maar een grap. Verbod op de boerka heeft meer te maken met een verbod op vermommingen.

Citaat:
- Verbod op koranlessen op school, evenals in gebouwen die door schoolbesturen worden beheerd, dus ook geen koranlessen ‘na schooltijd’ of in het gebouw van de school

Dan is er ook geen katechese meer mogelijk. In strijd met een hele hoop zaken waarvoor juist in Nederland heel veel gevochten is.

Citaat:
- Zelf taalcursussen en inburgeringscursussen betalen

Is niet geheel onredelijk. Ik vraag me alleen af hoeveel Amerikanen, Canadezen en Australiers uitgezet gaan worden. Maar feitelijk is dat nu ook al de praktijk.

Citaat:
- Volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen

Tja, ook al zo'n goeie. Waar trek je de grens van "islamitisch land"? Zelfs in Iran wonen een hoop christenen. Of mogen die dan wel komen als ze kunnen bewijzen dat ze Christelijk zijn? Wijzer is om het Canadese of Australische systeem toe te passen. Iedereen is welkom die: 1) een zak geld van meer dan 200000 Euro meeneemt. 2) kan bewijzen dat hij hier een baan heeft die niet kan ingevuld worden door iemand die al in de EU woont. 3) voor gezinshereniging, mits kan aangetoond worden dat degene die al in Nederland woont kan voorzien in het onderhoud van de nieuwkomers en daar ook voor tekent dat hij/zij daar ook financieel verantwoordelijk voor is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:42

Eefske schreef:
sallandval schreef:

Ik vind jouw voorbeeld nog wel anders dan hoe het veel allochtonen zit. Bij hen hebben vader en moeder namelijk vaak dezelfde nationaliteit. En dan is het veel lastiger om je aan een andere cultuur aan te passen.

precies!
Juist daarom moet je je afvragen of je het kunt hebben over een Nederlander alleen omdat iemand een Nederlands paspoort heeft. Als gebruiken, normen en waarden níet Nederlands zijn dan noem ik iemand geen Nederlander. Sowieso vind ik het erg onduidelijk; twee paspoorten.

Stel je bent Nederlander met een Nederlands paspoort en twee Nederlandse ouders en je woont in Somalie en hebt daar ook een Somalisch paspoort gekregen. Somalie en Nederland krijgen oorlog met elkaar en de staat van het land waar jij woont gooit bommen op je jeugdvrienden en familie in Nederland.

Meld je je dan aan bij het Somalisch leger om mee te doen met bommen gooien op Nederland??? Of doe je wat anders?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:36

Waar ik zo van baal, is dat elk politiek topic hier op bokt in the end om Wilders draait. alle voor- en tegenstanders gaan er vol in. Kom op zeg,laten we dat nu achterwege laten!!