Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:12

faye schreef:
Mijn kinderen worden niet gepest, gaan elke dag met een vriendinnetje spelen of nemen een vriendinnetje mee naar huis. Ik krijg de indruk dat kinderen van thuisblijfmoeders beetje zielig zijn en altijd alleen thuis komen? In ieder geval vind ik de reacties erg overtrokken, mijn kinderen voelen zich er prima bij en ik ook. Misschien is het voor de meeste moeders wel een beetje eng om los te laten?

Voor jouw kinderen geldt het misschien dat ze zich er prima bij voelen, maar dat geldt lang niet voor alle kinderen. Ik ging vroeger denk ik 2 dagen per week spelen, de rest van de dagen vond ik het heerlijk om thuis te zijn.

PattyOosten schreef:
Ik ben 11 jaar allenstaand moeder geweest. Zwanger eindexamen gedaan, later in de avonduren gestudeerd. Verdien nu een goede boterham, heb sinds mijn zoon 3 is, drie dagen per week gewerkt (naast schoo, daarvoor werkte ik alleen zaterdag en donderdag avond, en woonde bij mijn moederl). Verdiende daar 1.300 gulden netto mee. Kind zat op elke sport die hij wilde, heb hem leren fietsen en was/ben gewoon zijn mama, en hij is nu een welaangepaste, werkende jongen van 20. Het kan dus wel, kwestie van keuzes maken.

Daarbij is bijstand 10.912 per jaar. Minimumloon 18.242. Dan kom je dus met 24 uur werken tegen minimumloon nog aan de bijstandsnorm. En dat red je echt wel als de kinders op school zitten. Je moet ook wel willen he!

Besef wel dat je maximaal 62 % opvangvergoeding krijgt met dat minimumloon.... da's toch gauw 2,21 dat je per kind per uur zelf moet ophoesten voor kinderen in de bso. Met een minimumuurloon van net 8 euro schiet dat natuurlijk niet op.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:13

Ik heb tot mijn zoon vijf was bij mijn moeder gewoond, niet tot zijn achtiende, en ik heb er ook maar eentje. Mijn moeder werkte overigens gewoon fulltime (zes weken na de bevalling van haar drie kinderen, en was alleenstaand toen haar jongste 3 was), dus heb ik gewoon zelf mijn zoon opgevoed. Mijn moeder was wel thuis als ik naar school moest, maar dan sliep de smurf al.

Dat deze vrouw alleen horeca ervaring heeft (en geen diploma's?) is toch haar eigen ding. Als je op zeventien een roedel koters gaat fokken, zonder ook maar na te denken of je er zelf wel voor kunt zorgen, ben je imo niet slim bezig. En ik zie ook niet in waarom ze nu geen 24 uur kan gaan werken bij AH oid.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:16

BraveSpots schreef:
jaantsje schreef:
Wat ik hier vaak hoor is niet aan kinderen beginnen voordat je zekerheid hebt maar wanneer heb je zekerheid?

Een leuke som spaargeld, een koophuis, een vast contract en een goedbetalend werk, een werkelijk stabiele relatie met je partner waarbij je elkaar goed kent (dus niet na een jaar aan kinderen beginnen), een partner met eveneens een vast contract en leuk werk, een diploma, psychische stabiliteit van jezelf en je partner...

Daarmee kom je al een leuk eind hoor. Ik gok zomaar dat de vrouw in de openingspost dat niet had toen ze op haar 16de zwanger raakte.

Kan je inderdaad een leuk eind mee komen en dan valt je partner ineens dood neer, gut da's nou vervelend. Dan ben je toch erg blij dat er uitkeringen zijn. ;)
Niet alles valt van tevoren te plannen. Een stabiele basis denkt vrijwel iedereen zijn kinderen te kunnen bieden denk ik, maar soms kan het flink tegenzitten.
Persoonlijk heb ik niks tegen werkende moeders en ook niks tegen thuisblijfmoeders. Moet ieder voor zich weten en doen wat het beste aanvoelt.
Ben het trouwens met Faye eens dat de kinderen van een niet werkende moeder zielige gevallen zijn. Zelf was ik gewoon te chaotisch om 2 kleine kinderen met werk te combineren, ik werd daar niet gelukkiger van en ben ook snel met werken gestopt.

Van de moeder waar het over gaat weten wij niet genoeg om er een oordeel over te kunnen geven lijkt mij.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:19

PattyOosten schreef:
Dat deze vrouw alleen horeca ervaring heeft (en geen diploma's?) is toch haar eigen ding. Als je op zeventien een roedel koters gaat fokken, zonder ook maar na te denken of je er zelf wel voor kunt zorgen, ben je imo niet slim bezig. En ik zie ook niet in waarom ze nu geen 24 uur kan gaan werken bij AH oid.

Ten eerste omdat supermarkten alle contracten beeindigen van iedereen boven de 20.... ze hebben liever goedkoop en jong personeel. En ten tweede red je het met 24 uur niet, dat moet echt aangevuld worden wil je boven het bestaansminimum komen.

Maar ik ben het wel met je eens.... 24 uur zou voor een moeder met kinderen wel te doen moeten zijn (uitzonderingen door ziekte etc. daargelaten) Je blijft in het arbeidsproces, doet werkervaring op, kan toch nog moeder zijn, en het risico om met een burn-out weer thuis te belanden wordt een stuk kleiner.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:19

hihi bravespots............. en dan komt ineens die hoogbenige blondine voorbij met maat 36 en cup dubbel D van nature.......... die ook nog eens leuk kan glimlachen........

en dan gaat je man weg, en die wil niks meer met jou te maken hebben........

hee, het gebeurd :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:20

odetteke schreef:
Besef wel dat je maximaal 62 % opvangvergoeding krijgt met dat minimumloon.... da's toch gauw 2,21 dat je per kind per uur zelf moet ophoesten voor kinderen in de bso. Met een minimumuurloon van net 8 euro schiet dat natuurlijk niet op.

Mwah, als het verschil bijstand vs. minimumloon ruim 7.000 euro is, kun je daar aardig wat uurtjes je kinderen voor onderbrengen. Als je geen kinderen kunt betalen, moet je ze niet nemen. En je moet al helemaal niet gaan verwachten dat "de samenleving" er voor gaat betalen. Een uitkering is voor mensen die niet (meer) kunnen werken en niet voor mensen die niets mankeert.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:24

PattyOosten schreef:
Ik heb tot mijn zoon vijf was bij mijn moeder gewoond, niet tot zijn achtiende, en ik heb er ook maar eentje. Mijn moeder werkte overigens gewoon fulltime (zes weken na de bevalling van haar drie kinderen, en was alleenstaand toen haar jongste 3 was), dus heb ik gewoon zelf mijn zoon opgevoed. Mijn moeder was wel thuis als ik naar school moest, maar dan sliep de smurf al.

Patty lees mijn berichten eens goed.

Wie zegt dat zij geen diploma's heeft??? Je kunt vele diploma's halen in de horeca. Jij doet alsof horeca een min baantje is. Zij heeft altijd in de horeca gewerkt omdat haar partner een baan overdag had en zij dus in de avonduren. Was doet goed geregeld lijkt mij. Ze heeft dus altijd meegewerkt.
Verder vind ik jouw oordeel erg hard, jij kent haar niet en je weet dus ook niet hoe het komt dat ze op haar 16e zwanger was. Het is vaak op bokt niet goed. Zo is er laatst nog een topic op slot gedaan omdat iemand er openlijk voor uit kwam dat ze abortus wilde plegen. Deze vrouw heeft haar verantwoordelijkheid genomen en het kindje laten komen.

Trouwens dit is niet aanvallend naar jou bedoeld hoor, ik probeer het alleen uit te leggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:24

zelf kinderen patty......... zelf ooit in een situatie gezeten dat je het zelf moest doen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:25

odetteke schreef:
Ten eerste omdat supermarkten alle contracten beeindigen van iedereen boven de 20.... ze hebben liever goedkoop en jong personeel. En ten tweede red je het met 24 uur niet, dat moet echt aangevuld worden wil je boven het bestaansminimum komen.

Bij mij in de AH zitten anders voldoende dames "op leeftijd". AH wil ook gewoon graag een fijn en goed functioneredende ploeg. Tuurlijk is een 16 jarige goedkoper, maar de vrouw van 40 (of 28 of 50) kan toch de betere kracht zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:27

PattyOosten schreef:
[***] schreef:

Mwah, als het verschil bijstand vs. minimumloon ruim 7.000 euro is, kun je daar aardig wat uurtjes je kinderen voor onderbrengen. Als je geen kinderen kunt betalen, moet je ze niet nemen. En je moet al helemaal niet gaan verwachten dat "de samenleving" er voor gaat betalen. Een uitkering is voor mensen die niet (meer) kunnen werken en niet voor mensen die niets mankeert.

Van die 7000 euro moeten ook nog alle voordeeltjes af die je als "bijstander" wel hebt en als minimumloner niet..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:28

KiWiKo schreef:
zelf kinderen patty......... zelf ooit in een situatie gezeten dat je het zelf moest doen?

Kim :D Kindje is inmiddels 20.

Ik denk helemaal niet min over horeca, of welke functie dan ook. Je moet alleen VOOR je aan kinderen begint, weten of je er voor kunt zorgen. Ook zonder papa. En als je in de horeca werkt, is dat lastiger, maar alsnopg kun je dan natuurlijk bij bagels & beans of een hotel of weet ik wat aan de slag en een dagdienst vragen, toch?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:30

odetteke schreef:
Van die 7000 euro moeten ook nog alle voordeeltjes af die je als "bijstander" wel hebt en als minimumloner niet..

Dan wil ik wel graag horen welke voordeeltjes een bijstandstrekker heeft, die iemand die precies hetzelfde geld verdient niet heeft? Dus mama A heeft bijstand 10.912 per jaar, mama B werkt 10.912 per jaar. Krijgt mama A dan voordelen? I think not?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:31

PattyOosten schreef:
Ik denk helemaal niet min over horeca, of welke functie dan ook. Je moet alleen VOOR je aan kinderen begint, weten of je er voor kunt zorgen. Ook zonder papa. En als je in de horeca werkt, is dat lastiger, maar alsnopg kun je dan natuurlijk bij bagels & beans of een hotel of weet ik wat aan de slag en een dagdienst vragen, toch?

Vragen... smeken met honderden anderen. Het is chaos op de arbeidsmarkt, weinig banen en veel werklozen. Je hebt geluk als je uberhaubt iets vindt. En wat ik laatst begreep kun je zelfs niet meer bij kim aankloopen voor een schoonmaakbaantje :(:)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:31

PattyOosten schreef:
odetteke schreef:

kinderen NEMEN?!je KRIJGT kinderen, je NEEMT niets...een paard,hond,kat,auto NEEM je...
als je een kind niet kunt betalen?!beetje l*llige zin, je kan NOOIT van te voren weten of je genoeg geld hebt om je kind(eren) als (plotseling) alleenstaande op te voeden.

en in eerdere post van jou: je woonde bij je moeder tot je zoon 5! was, je moeder pastte 's avonds op als jij naar school ging.
ik denk dat dat ook al heel luxe is.

erg kort door de bocht hoor.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:33

PattyOosten schreef:
[***] schreef:

Dan wil ik wel graag horen welke voordeeltjes een bijstandstrekker heeft, die iemand die precies hetzelfde geld verdient niet heeft? Dus mama A heeft bijstand 10.912 per jaar, mama B werkt 10.912 per jaar. Krijgt mama A dan voordelen? I think not?

Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, bijzondere bijstand voor kapotte koelkasten, vermindering/vrijstelling rioolheffing.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:36

odetteke schreef:
PattyOosten schreef:

Vragen... smeken met honderden anderen. Het is chaos op de arbeidsmarkt, weinig banen en veel werklozen. Je hebt geluk als je uberhaubt iets vindt. En wat ik laatst begreep kun je zelfs niet meer bij kim aankloopen voor een schoonmaakbaantje :(:)

Dagdienst in de horaca betekent nog van 11.00 tot 20.00 hoor. Als het dan rustig is kun je naar huis.
Weet je wel hoeveel er solliciteerde op deze functie?

Je mag inderdaad blij zijn als je wat vindt, en dan om dagdienst vragen, je kunt het proberen maar .......
Er zijn nog 13 collega's voor jou die er al heel wat jaren werken en ook wel graag die diensten willen......

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:37

timilon schreef:
kinderen NEMEN?!je KRIJGT kinderen, je NEEMT niets...een paard,hond,kat,auto NEEM je...
als je een kind niet kunt betalen?!beetje l*llige zin, je kan NOOIT van te voren weten of je genoeg geld hebt om je kind(eren) als (plotseling) alleenstaande op te voeden.

en in eerdere post van jou: je woonde bij je moeder tot je zoon 5! was, je moeder pastte 's avonds op als jij naar school ging.
ik denk dat dat ook al heel luxe is.

erg kort door de bocht hoor.

Eens dat je gezegend bent als je een kindje kunt krijgen, daar heb je gelijk in. Maar als je er vier krijgt, en je hebt er geen geld voor, is dat dan slim? Moeten de anderen dan voor jou geluk betalen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:40

odetteke schreef:
Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, bijzondere bijstand voor kapotte koelkasten, vermindering/vrijstelling rioolheffing.

Ik wil niet zeuren, maar dat hangt niet van je soort inkomen af, maar van je inkomen. Met uitzondering van die bijzondere bijstand dan eventueel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:40

PattyOosten schreef:
Maar als je er vier krijgt, en je hebt er geen geld voor, is dat dan slim? Moeten de anderen dan voor jou geluk betalen?

En wat als je er vier krijgt op het moment dat je er wél geld voor hebt? Maar door onvoorziene omstandigheden ineens het geld níet meer hebt?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:41

@ patty: ik snap wat je bedoeld...maar neemt niet weg dat mevrouw in kwestie een andere start en toekomstperspectief voor haar kinderen had, toen zij haar 4e kind op de wereld zette.
tuurlijk moet je er voor zorgen dat je, ook als alleenstaande, voor je kind(eren) kunt blijven zorgen, maar de maatschappij veroordeelt nogal snel(zo ook in dit topic, o, ze heeft 4 kinderen, wat dom!).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:45

PattyOosten schreef:
odetteke schreef:

Ik wil niet zeuren, maar dat hangt niet van je soort inkomen af, maar van je inkomen. Met uitzondering van die bijzondere bijstand dan eventueel.

Bijzondere bijstand en meedoenpremie voor kinderen heb je recht op als je minder dan 120% van het minimumloon verdient ook buiten de uitkering.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:46

Heino schreef:
PattyOosten schreef:
Maar als je er vier krijgt, en je hebt er geen geld voor, is dat dan slim? Moeten de anderen dan voor jou geluk betalen?

En wat als je er vier krijgt op het moment dat je er wél geld voor hebt? Maar door onvoorziene omstandigheden ineens het geld níet meer hebt?

PRECIES!!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:53

PattyOosten schreef:
KiWiKo schreef:

Kim :D Kindje is inmiddels 20.

heb je er ooit in je eentje voor moeten zorgen........... dus voor inkomen, huishouden ed?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:54

Dus als je 120% van minimumloon verdient heb je nog steeds recht op alle "extraatjes" .... Als dat zo is, ben je dus bijna 9000 euro beter af door fulltime te gaan werken. Doen dus!

Toen ik mijn paard kocht was ik enorm goed ter been en verdiende een belachelijke hoeveelheid geld. Nu heb ik dystrofie en verdien dat niet meer. Onvoorziene omstandigheid. Voelt 1 van jullie zich geroepen om mijn stalgeld te sponsoren?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:56

Betteke schreef:
BraveSpots schreef:

Een leuke som spaargeld, een koophuis, een vast contract en een goedbetalend werk, een werkelijk stabiele relatie met je partner waarbij je elkaar goed kent (dus niet na een jaar aan kinderen beginnen), een partner met eveneens een vast contract en leuk werk, een diploma, psychische stabiliteit van jezelf en je partner...

Daarmee kom je al een leuk eind hoor. Ik gok zomaar dat de vrouw in de openingspost dat niet had toen ze op haar 16de zwanger raakte.

Kan je inderdaad een leuk eind mee komen en dan valt je partner ineens dood neer, gut da's nou vervelend. Dan ben je toch erg blij dat er uitkeringen zijn. ;)
Niet alles valt van tevoren te plannen. Een stabiele basis denkt vrijwel iedereen zijn kinderen te kunnen bieden denk ik, maar soms kan het flink tegenzitten.
Persoonlijk heb ik niks tegen werkende moeders en ook niks tegen thuisblijfmoeders. Moet ieder voor zich weten en doen wat het beste aanvoelt.
Ben het trouwens met Faye eens dat de kinderen van een niet werkende moeder zielige gevallen zijn. Zelf was ik gewoon te chaotisch om 2 kleine kinderen met werk te combineren, ik werd daar niet gelukkiger van en ben ook snel met werken gestopt.

Van de moeder waar het over gaat weten wij niet genoeg om er een oordeel over te kunnen geven lijkt mij.

Nee, vind ik ook, we weten te weinig om te kunnen oordelen. Iedereen heeft zijn praatje nu al klaar...