negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:37

Verder Jameyskatje, vind ik dat je een beetje lacherig doet over de Nederlandse cultuur!
Wat daar in andere topics ook over geschreven wordt, die zul je gewoon moeten respecteren!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:46

beantsje schreef:
shalomkoeken?

hahahahahaha :')

christel1857

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:49

Neger is een (vooral in amerika nog steeds) zwaar beladen naam voor een afrikaanse donkere slaaf. Een jood een jood noemen lijkt me niet beledigend. Een zwarte een zwarte noemen is slechts een conclusie. Maar een afrikaan een neger noemen is not-done.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:20

wel allebei erg lekker! ;)

Maar het is inderdaad de achterliggende gedachte die erbij zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:13

christel1857 schreef:
Neger is een (vooral in amerika nog steeds) zwaar beladen naam voor een afrikaanse donkere slaaf. Een jood een jood noemen lijkt me niet beledigend. Een zwarte een zwarte noemen is slechts een conclusie. Maar een afrikaan een neger noemen is not-done.

dat lijkt jou dus,maar sommigen zien dit net zo goed als belediging als het woord neger

ik vind het beiden onzin........

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:47

Teddy321 schreef:
Verder Jameyskatje, vind ik dat je een beetje lacherig doet over de Nederlandse cultuur!
Wat daar in andere topics ook over geschreven wordt, die zul je gewoon moeten respecteren!

huh, ik volg niet, praat me even bij...

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:36

vind het ook raar dat het is afgeschaft
bovendien is het (voor mij dan) niet beledigend bedoeld,
negerzoenen zijn toch lekker, mjamjam.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 01:12

Snoevie schreef:
christel1857 schreef:

dat lijkt jou dus,maar sommigen zien dit net zo goed als belediging als het woord neger

ik vind het beiden onzin........

Een jood een jood noemen is een conclusie. Een niet-jood een jood noemen kan voor sommige mensen en belediging zijn. Maar een jood een jood noemen is per definitie GEEN belediging, dat is hooguit hardop uitspreken van een feit.

Verder is Neger misschien voor ons tegenwoordig geen zwaar beladen woord. Maar een zwart persoon een Neger noemen is eigenlijk not-done. Als je daar schijt aan hebt en het toch wil doen, tjah wie ben ik om daar wat van te zeggen. Ga vooral je gang hoor ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 05:00

het hangt er vanaf met welke toon je iets zegt.

dan kan iemand een jood noemen net zo'n nare bijsmaak hebben

dus wat jij vind,hoef ik niet te vinden........

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:45

Ik was afgelopen zaterdag in Ahoy op een Antilliaanse manifestatie, ik stond daar namens mijn werk (bureau voor gelijke behandeling) en had hierover ook een discussie met enkele mensen. Hoewel het voor ons wellicht niet zo'n beladen woord is, is het dat wel voor hen! Neger stamt inderdaad uit de slaventijd, en dan kun je denken, ach dat is al voorbij, maar het zijn HUN voorouderen, en wij weten er eigenlijk maar heel weinig vanaf. Wij worden ook niet aangesproken als 'blanken' maar als Europeaan of Nederlander. Zij ervaren het woord 'neger' ook alsof zij een landloos persoon zijn.. En dat zijn zij niet.. Nadat ik met enkele mensen hierover heb gesproken (ook vanuit oudere generaties) heb ik er zelf ook meer begrip voor en snap ik dat we rekening moeten houden met zo'n woord, respect voor wat hun voorouderen hebben doorstaan..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:52

tuurlijk,maar hetzelfde lijkt me iemand een jood noemen.
dat zou mijn oom nu nog wel erg kwetsen,omdat hij een deel van de oorlog bewust heeft meegemaakt. mijn oma was joodse.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:20

Ja maar ik vind dat persoonlijk niet helemaal vergelijkbaar, het werd hier al eerder gezegd, 'jood' is in principe gewoon een feitelijke aanspreking, net als 'christen' of 'moslim'.. Maar een neger is dat niet, dat is een uitspraak die afstamt uit de slaventijd, en heeft niets met afkomst, of geloof te maken..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:51

Snoevie schreef:
tuurlijk,maar hetzelfde lijkt me iemand een jood noemen.
dat zou mijn oom nu nog wel erg kwetsen,omdat hij een deel van de oorlog bewust heeft meegemaakt. mijn oma was joodse.

Waarom zou ik een jood geen jood mogen noemen?

Als ik het een smerige rotjood noem DAN PAS is het een belediging.
Terwijl bij neger het gewoon het woord an sich is die gevoelig ligt bij mensen die zwart zijn. en dat vind ik logisch, en dat wil ik respecteren. En ik ben daarom ook best blij dat negerzoenen geen negerzoenen meer heten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:25

weet je christel je snapt niet dat wat voor jou niet belangrijk is voor een ander wel gevoelig kan liggen.
jammer dat je dat dan niet wil respecteren.

beetje jammer,want dat kan ook erg pijnlijk zijn.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:06

Snoevie, het is natuurlijk heel vervelend dat jouw oom dat als heel kwetsend ervaart, maar dat is denk ik meer een 'individueel' geval, dat is wat we proberen te zeggen. Over het algemeen zal een jood dat woord niet als beledigend ervaren omdat het simpelweg zijn/haar geloof aanduidt, net als dat je spreekt van een moslim, boeddha, katholiek etc... Met het woord neger haal je de slaventijd aan, dat is het grote verschil.. met al het respect voor jouw oom uiteraard, want je wenst het niemand toe zo'n vreselijke tijd (als bijv. de oorlog) mee te hebben gemaakt..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:08

hij is er niet de enige in.

ik begrijp wel dat het woord neger anders is,maar ik erger me groen en geel aan mensen die het dan maar als minder erg bestempelen omdat het in hun omgeving niet voorkomt

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 04:05

CtjeLief schreef:
Ja maar ik vind dat persoonlijk niet helemaal vergelijkbaar, het werd hier al eerder gezegd, 'jood' is in principe gewoon een feitelijke aanspreking, net als 'christen' of 'moslim'.. Maar een neger is dat niet, dat is een uitspraak die afstamt uit de slaventijd, en heeft niets met afkomst, of geloof te maken..

Heb jij wel enig benul van wat het woord Jood vroeger voor een betekenis had? ook enig benul welke erfenis de kinderen van die mensen hebben meegekregen van vroeger uit?

Nee ik spreek nooit over joden of iets wat daarop maar lijkt, zo ook niet over negers, we hebben het over mensen en waarom willen we mensen zo graag in hokjes stoppen?

Ik kijk gewoon naar de persoon en zie graag wat die te betekenen heeft voor een ieder...

Ik begrijp Snoevie, zeker en goed dat ze dit brengt, er wordt tegenwoordig nogal eens voorbij gegaan aan diegene die in de jaren 30 en 40 blij mochten zijn dat ze het overleefden.
Mijn duitse opa en duitse oma zijn gevlucht uit Duitsland in die periode, mijn opa wilde niet meewerken en moest dus vluchten naar nederland. Mijn opa is later alsnog op transport gezet naar duitsland en heeft daar een hoop meegemaakt, ik heb grootouders gehad die getekend waren door die tijd omdat ze niet wilde meewerken met duitsland, daarlangs ben ik opgegroeid in arnhem waar zelfs nu nog alles herdacht wordt ieder jaar, echt niet omdat het zo`n fijne tijd was.

Ik heb het dus nooit over joden of negers, ik heb het veel liever over mensen, dat zijn mijn collega`s, vrienden, buren of bekenden...

Hoezo hebben we andere feitelijke aansprekingen nodig als we allemaal mensen zijn, mens zijn vindt ik voldoende als feitelijk aanspreekpunt!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:20

Je kunt het ook overdrijven he? Mag je iemand dan ook geen Belg, Surinamer of Fries noemen? Of zigeuner?
Het is maar net hóe je het zegt he? ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:25

Volgensmij maken wij er meer problemen van dan een neger ooit heeft gedaan...... Heb er nog nooit één over horen klagen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:05

sflj schreef:
Je kunt het ook overdrijven he? Mag je iemand dan ook geen Belg, Surinamer of Fries noemen? Of zigeuner?
Het is maar net hóe je het zegt he? ;)

Inderdaad!

Al snap ik wel de 'lading' van het woord neger. Noem iemand dan donker, of afrikaans of whatever ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:13

Citaat:
Ik heb het dus nooit over joden of negers, ik heb het veel liever over mensen, dat zijn mijn collega`s, vrienden, buren of bekenden...

hier sluit ik me sowieso 100% bij aan..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:34

Angelita schreef:
Volgensmij maken wij er meer problemen van dan een neger ooit heeft gedaan...... Heb er nog nooit één over horen klagen.

Volgens mij heeft oprah winfrey wel eens een hele show aan dit woord toegewijd, zelfde met dr. Phil. Het is toch wel een 'big íssue' in Amerika.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:02

Het probleem is dat het woord jood in de geschiedenis van betekenis is veranderd. Of in ieder geval Hitler heeft het woord van betekenis willen veranderen. Jood betekend per defenitie natuurlijk gewoon iemand die het Joodse geloof aanhangt. Tijdens de Tweede Wereld Oorlog werd het anders. Toen werd Jood een rasaanduiding. Jood was niet iets meer waar je voor koos of in geloofde maar puur een aanduiding van je ras, iets in je genen wat je een Jood maakt. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat voor een oudere generatie Joden een opmerking als: "bent U een jood?" toch een nare bijsmaak kan hebben. Beter zou dan zijn: "Hangt u het joodse geloof aan?"

Ik hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk hebben kunnen verwoorden.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:04

Waarom mogen wij geen negerzoenen verkopen en mogen ze in 'neger'landen wel blanke vla verkopen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:37

het is een commerciele zet geweest van buys,volgens mij hebben er helemaal geen zwarte/donkere mensen geklaagd over de naam