Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:58

?????????????/

Zitten jullie niet in het verkeerde topic? dames ladylay en Ctjelief

dit is toch geen hoofddoekjes topic??

CtjeLief

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:02

niet specifiek, maar wel onderdeel van in dit geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:09

O, oke

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:19

ladylay schreef:
CtjeLief schreef:
Nee een hoofddoek mag niet verboden worden. (uitzonderingen daar gelaten)

Dat vind jij. Het is hetzelfde principe als met tatoeages en piercings.

'k Ben het wel met je eens hoor ladylay :j
Geloofsuitingen op het werken moeten wat mij betreft niet per definitie 'mogen'.

Zelf zit ik ook behoorlijk onder de tatt's die voor mij persoonlijk een zeer grote betekenis hebben, maar ik zorg zeker dat ze niet zichtbaar zijn op het werk....gewoon omdat niet iedereen het accepteert en zich er prettig bij voelt.
Voor mij is dit hetzelfde als geloofsuitingen (hoofddoekjes dus).

Wanneer ik mij net zo zou opstellen als hoofddoekjes dragers (dus zichtbare tattoo's), dan weet ik zeker dat ik niet snel een baan zou vinden tijdens een sollicitatiegesprek :n
De 'norm' is namelijk niet zo (helaas ;) )

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:08

manie schreef:
ladylay schreef:
Nee een hoofddoek mag niet verboden worden. (uitzonderingen daar gelaten)

Dat vind jij. Het is hetzelfde principe als met tatoeages en piercings.

'k Ben het wel met je eens hoor ladylay :j
Geloofsuitingen op het werken moeten wat mij betreft niet per definitie 'mogen'.

Zelf zit ik ook behoorlijk onder de tatt's die voor mij persoonlijk een zeer grote betekenis hebben, maar ik zorg zeker dat ze niet zichtbaar zijn op het werk....gewoon omdat niet iedereen het accepteert en zich er prettig bij voelt.
Voor mij is dit hetzelfde als geloofsuitingen (hoofddoekjes dus).

Wanneer ik mij net zo zou opstellen als hoofddoekjes dragers (dus zichtbare tattoo's), dan weet ik zeker dat ik niet snel een baan zou vinden tijdens een sollicitatiegesprek :n
De 'norm' is namelijk niet zo (helaas ;) )

Daarmee heb jij wel een punt manie.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:21

Op sommige plaatsen vind ik een hoofddoek ook niet horen. Daar hoort een zichtbaar gezicht bij. Het wordt toch altijd met geloof geassocieerd. Stel een lerares draagt een hoofddoek, maar sommeert haar leerlingen wel een pet af te doen. Ja sorry, maar dat is echt meten met twee maten. Dan kunnen leerlingen die pet ook als geloofsuiting aan voeren en heb je als lerares geen poot om op te staan. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook niet op alle plaatsen hygiënisch overkomen/

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:39

Lithya schreef:
Op sommige plaatsen vind ik een hoofddoek ook niet horen. Daar hoort een zichtbaar gezicht bij. Het wordt toch altijd met geloof geassocieerd. Stel een lerares draagt een hoofddoek, maar sommeert haar leerlingen wel een pet af te doen. Ja sorry, maar dat is echt meten met twee maten. Dan kunnen leerlingen die pet ook als geloofsuiting aan voeren en heb je als lerares geen poot om op te staan. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook niet op alle plaatsen hygiënisch overkomen/

Ik ben het met je eens. Helaas werkt het niet zo.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:05

niet hygienisch? dat snap ik dan weer niet..

het is niet alleen hygienisch, ook nog eens gezond haha

(de pet en hoofddoekdiscussie laat ik even links liggen, daar zijn inmiddels boekwerken over op bokt)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:16

jameyskatje schreef:

(de pet en hoofddoekdiscussie laat ik even links liggen, daar zijn inmiddels boekwerken over op bokt)

Gezond :+
Serieus, als je steeds een hoofddoek, pet, muts of wat dan ook op hebt, is helemaal niet goed voor je haar.
Kan het niet goed ademen, en je krijgt er vet haar van.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:19

Laten we weer ontopic gaan, voordat we weer met 'zn allen' een anti-moslim sfeer creeren binnen dit topic, ik heb in mijn beginpost nadrukkelijk aangegeven dat dat niet de bedoeling is.. :)

Dus, anoniem solliciteren, positief of totaal niet? ;)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:30

Anti-moslim ? Waar zie je dat staat ?
Dat maak jij ervan, beetje jammer.
En zoals je zelf aan vermelde heeft het hoofddoekje er gedeeltelijk wat mee te maken.
En we hadden het ook over petten en mutsen.
Maar blijkbaar word discusseren vervelend als er feiten komen.

Maar weer ontopic.
Laatst bijgewerkt door ladylay op 11-05-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:30

ladylay schreef:
jameyskatje schreef:

Serieus, als je steeds een hoofddoek, pet, muts of wat dan ook op hebt, is helemaal niet goed voor je haar.

goh, dat wist ik niet! hoe kom je aan die wijsheid? spreek je soms uit praktijkervaring :+ ?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:32

jameyskatje schreef:

goh, dat wist ik niet! hoe kom je aan die wijsheid? spreek je soms uit praktijkervaring :+ ?

Jazeker, en een kapper die internationeel heeft gewerkt.
Zo zie je maar weer, je leert iedere dag weer wat nieuws :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:34

heeft niets met feiten te maken, maar als het zelfs al moet gaan over of een hoofddoek al dan niet hygienisch is gaat het wel erg afwijken van anoniem solliciteren ;) vandaar..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:40

ladylay schreef:
Anti-moslim ? Waar zie je dat staat ?
Dat maak jij ervan, beetje jammer.
En zoals je zelf aan vermelde heeft het hoofddoekje er gedeeltelijk wat mee te maken.
En we hadden het ook over petten en mutsen.
Maar blijkbaar word discusseren vervelend als er feiten komen.

Maar weer ontopic.

dat ziet ze nergens staan. waar zie jij staan dat ze iemand daarvan beschuldigd? ze is ons een stapje voor. vóórdat het wéér een anti-moslim topic wordt.

daarbij past deze discussie prima in het hoofddoek-leraren topic. nog sterker. daar is de petten-hooffdoekendiscussie al minstens 6x gevoerd, dus ze heeft een heel goed punt.

mijn excuses in ieder geval, ik ga gewoon weer ontopic of anders mijn mond houden.

wat mij betreft, anoniem solliciteren positef.

alhoewel ik in sommige bedrijfstakken kan begrijpen dat het niet praktisch zal zijn. bv wanneer je naar een specifiek iemand zoekt. maar het moet dan niet zo zijn dat als je 2 goede sollicitatiebrieven hebt, waaruit je niet kan kiezen, en vervolgens maar degene met de mooiste naam kiest.. dat is oneerlijk. kan niet 1,2,3 een beroep benoemen btw

wat vond je trouwens van het tegenovergestelde voorbeeld wat ik gaf? over de voorkeur naar bv een allochtoonse jongerenwerker?

ik vind het anoniem solliciteren positief, maar begrijp ook de andere kant enigzins (stel dat je bv een werknemer zoek voor in het buitenland, bv in 1 van je nederlandse bedrijfslocaties in turkije, dat dan je voorkeur uitgaat naar een turks/nederlandssprekende en dat dan automatisch de voorkeur uitgaat naar iemand die van huis uit turksspreekt maar ook nederlands spreekt. begrijp je het voorbeeld.. dan ben je specifiek naar iemand opzoek)..

denk dat het ook niet van het 1 op het andere moment ingevoerd kan worden, maar zal er wel graag iets van terug zien in de toekomst.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:44

Citaat:
(stel dat je bv een werknemer zoek voor in het buitenland, bv in 1 van je nederlandse bedrijfslocaties in turkije, dat dan je voorkeur uitgaat naar een turks/nederlandssprekende en dat dan automatisch de voorkeur uitgaat naar iemand die van huis uit turksspreekt maar ook nederlands spreekt. begrijp je het voorbeeld.. dan ben je specifiek naar iemand opzoek)..

Op grond hiervan mag evt. een voorkeursbeleid gevoerd worden. Net als dat je bijvoorbeeld een actrice zoekt, dan mag je ook specifiek selecteren op geslacht. Er zijn dus behoorlijk wat uitzonderings situaties ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:46

ladylay schreef:
Jazeker, en een kapper die internationeel heeft gewerkt.
Zo zie je maar weer, je leert iedere dag weer wat nieuws :)

haha nou geweldig hoor.

mijn haar wordt niet vet, integendeel , het blijft schoon! (je moet natuurlijk geen hoofddoek dragen waar je soep van kunt koken he, hoofddoeken gaan ook in de wasmachine) daarbij kan je gewoon katoenen hoofddoeken kopen, ademt prima.

mijn haar is beschermd tegen weer en wind en natuurlijk tegen de zon.

daarbij kunnen wij haren niet in iemand eten vallen tijdens het werk. hartstikke hygienisch dus.

en zelfs al zou het vet zijn ónder die hoofddoek.. wat is er dan vies aan voor de rest van de wereld?

hoeveel hoofddoekdragende heb jij als kapper eigenlijk behandeld? volgens mij wil je niet weten hoe gezond het haar is dat eronder zit. kappers staan iedere x weer te kijken van mijn gezonde en stevige haar. vriendinnen hebben dezelfde ervaringen.

je draagt de hoofddoek alleen uit huis, dus niet 24/7. snachts lekker met los haar slapen en no problemo.

we zetten deze discussie wel voort via de pb, want dit verpest het topic en ik ben te eigenwijs om dit niet te verdedigen hhaha. dus ik zie je in de pb

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:49

CtjeLief schreef:
Citaat:
(stel dat je bv een werknemer zoek voor in het buitenland, bv in 1 van je nederlandse bedrijfslocaties in turkije, dat dan je voorkeur uitgaat naar een turks/nederlandssprekende en dat dan automatisch de voorkeur uitgaat naar iemand die van huis uit turksspreekt maar ook nederlands spreekt. begrijp je het voorbeeld.. dan ben je specifiek naar iemand opzoek)..

Op grond hiervan mag evt. een voorkeursbeleid gevoerd worden. Net als dat je bijvoorbeeld een actrice zoekt, dan mag je ook specifiek selecteren op geslacht. Er zijn dus behoorlijk wat uitzonderings situaties ;)

ja dus ergens ligt het weer best ingewikkeld.

want dan zou je per functie/vacature moeten bekijken of een voorkeur nodig is of niet. en als het dan niet nodig is...
maarja, eigenlijk kan je die voorkeuren/eisen in de vacature duidelijk maken..
als je dan vervolgens een selectie maakt uit de ontvangen sollicitaties dan mag je iemand afrekenen die niet aan die eisen voldoet, omdat het in de vacature stond?
en als je vervolgens sollicitanten uitnodigd en ze bevallen je niet, dan mag je ze altijd nog afwijzen, of eigenlijk, niet aannemen. je bepaald zelf wie je aanneemt.

hm ik wordt weer lekker vaag. ik probeer eigenlijk een beetje hardop te denken. het is dus heel moeilijk om de grens aan te geven van discriminatie of niet. onnodige voorkeuren of niet. grond van afwijzing terrecht of niet? lag die afwijzing aan jou of was de ander echt beter?

eigenlijk zit ik een beetje met een vacature in mijn hoofd van maatschappelijk werker of iets dergelijks, in de vacature stond dat het beheersen van de arabische of berberse taal de voorkeur had. terwijl ik persoonlijk ook veel met, in dit geval, marokkanen werk en ik mijn functie prima kan uitoefenen in het nederland. ook omdat dit vanuit een welzijnsorganisatie is, die toch juist de taal en inburgering moet promoten? wij mogen op het werk enkel nederlands spreken, terwijl dezelfde organisatie een vacature de deur uit stuurt met een andere taal als voorkeur.
op deze manier maken mensen zoals ik dus al geen kans meer op de functie, of we hebben neit de voorkeur
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 11-05-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:53

ja in bovenstaande gevallen mag je voorkeur/eisen aangeven in de vacature.. (is zelfs gewenst)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:53

heb even een stukje toegevoegd

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:02

jameyskatje probeer mij eens uit te leggen waarom een hooddoekje voor jou zo belangrijk is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:07

volgens mij heeft ze dat al vaker gedaan,maar ik ben even kwijt of het nu in dit topic was

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:08

Heb ik iets gemist dan? Heb dit topic doorgelezen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:09

haha zo ongeveer 1000x op bokt. misschien even de zoekfunctie of als je niets kan vinden bv via de pb

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:10

Snoevie schreef:
volgens mij heeft ze dat al vaker gedaan,maar ik ben even kwijt of het nu in dit topic was

sorry als ik t mishad,maar ik dacht dus dat het in dit topic stond

excuses