Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:13

Yonker schreef:
Of met dubbele woonlasten gaan zitten...

Makkelijk gezegd, in de praktijk niet altijd makkelijk uitvoerbaar.

Een paar jaar geleden waren er mensen dakloos omdat ze hun ene huis verkocht hadden maar nog geen nieuwe hadden gevonden. De markt ging toen zo snel dat het niet verstandig was om eerst je eigen huis te verkopen en dan een ander huis te zoeken, want dat was niet altijd makkelijk te vinden. En huren in de tussentijd gaat ook niet altijd. Daar stond men ook met een mening klaar: dom om eerst je huis te verkopen als je nog niets anders hebt!

En toen veranderde de situatie binnen een maand ineens rigoreus. Ik weet niet of je dan kunt zeggen dat het 'dom' van die mensen is. Het lijkt me vooral gewoon een typisch geval van pech. Zoals het ook pech als je van baan verandert en je bedrijf gaat ineens failliet. Het zijn dingen die achteraf bij anderen oh zo makkelijk zijn om te veroordelen... maar daar heb je niet zoveel aan.

Anoniem

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:15

Shadow, wat een onzin, de markt is niet in een paar maanden rigoreus veranderd en al was het zo, dan zijn er nog steeds mensen die zo stom zijn om iets anders te kopen terwijl ze hun oude te dure stekje nog niet verkocht hebben, wiens schuld is dat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:18

Lovely schreef:
Shadow, wat een onzin, de markt is niet in een paar maanden rigoreus veranderd en al was het zo,

Het is zo. De huizenmarkt en ook de arbeidsmarkt zijn echt heel rap omgeslagen...

Citaat:
dan zijn er nog steeds mensen die zo stom zijn om iets anders te kopen terwijl ze hun oude te dure stekje nog niet verkocht hebben, wiens schuld is dat?

Een te duur stekje is niet handig. Maar dakloos zijn is ook niet echt een aanbeveling. Waarom moet het altijd iemands schuld zijn? Soms heb je ook gewoon pech. Of geluk (hoewel mensen dat liever niet toegeven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:20

De crisis is begonnen in 2007, het is nu 2010, hoe ver loop je dan achter als je nog niet weet dat er iets veranderd is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:25

Dat is waar - als je nu nog handelt alsof het 2007 is, dan is dat niet slim. Maar er zijn genoeg mensen die de nasleep van die plotselinge omslag van 2007 nog merken. Vervelend, pech, balen. Niet direct een bewijs van slechte inschatting.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:31

Als je je huis verkocht is het niet zo dat je er van de 1 op de andere dag uit moet?
Als je echt geod je best doet, kun je echt wel iets vinden om te huren. Ik vind het dus wel eigen schuld dikke bult :)
Ons huis staat nu ook te koop (woon nog thuis) en wij gaan echt niet verhuizen voor wij ons huis verkocht hebben. In ons geval is het misschien wel ff een andere situatie maar toch... Ik ben van mening dat iets kopen terwijl het ander nog niet verkocht is niet slim is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:36

Yonker schreef:
Als je je huis verkocht is het niet zo dat je er van de 1 op de andere dag uit moet?

Dat hangt erg van de omstandigheden af.

Citaat:
Als je echt geod je best doet, kun je echt wel iets vinden om te huren. Ik vind het dus wel eigen schuld dikke bult :)

Het is altijd makkelijk te oordelen over anderen, vooral als je de situatie niet kent. Maar in Utrecht is het toch een hele uitdaging en dat was het nog veel meer.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:41

Misschien wel Shadow, het is per situatie natuurlijk anders. Maar toch is het in de meeste gevallen eigen schuld dikke bult. Uitzonderingen daar gelaten.
Maar je kan toch eventueel ook buiten Utrecht gaan wonen voor een maandje ofzo?? Tot je iets nieuws hebt gevonden... Eventueel bij familie/vrienden??
Ik zie genoeg mogelijkheden, als je maar wilt.... En natuurlijk ook wel de mogelijkheden hebt maar toch :)

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:52

sorry zit me nu echt boos te maken hier.

Schulden komen echt niet alleen door eigen schuld en schuldsanering is echt niet zo geweldig als men wel doet voorschotelen sterker nog er zijn in Nederland ook voldoende mensen die geen recht op aow, bijzonder bijstand en andere van dat soort zoethoudertjes hebben net zoals dat in Belgie is.

Om eerlijk te zijn ken ik persoonlijk iemand in de sanering in Nederland, krijgt voor een gezin met 3 kids 60 euro per week om boodschappen van te doen en deze red het nauwelijks....laten we eerlijk zijn voor een droog stukje varkensvlees voor 2 personen ben je al 3 euro kwijt! laat staan als je al 10 euro per week kwijt bent aan alleen de luiers :s sorry.....maar dan vraag ik me echt af hoe je rond moet komen. Gek he dat sigaretten dan belangrijk blijven....anti depressiva is uit de verzekering en daar betaal je jezelf nog scheler aan...MOGEN ZE???? En nee....deze mensen hebben hier niet voor gekozen. Sterker nog dankzij ziekte en overlijden moeten ze nu ZO leven. (maar ze klagen NOOIT)

Dan in Belgie. Het gezin wat ik ken heeft nada noppes schuld aan banken, geen schuld door leningen of iets dergelijks en hebben geen huis. Doordat de man een verslaving heeft gehad en daarvoor behandeld werd (wat je ook zelf mag dokken en daarnaast waar hier absoluut geen vangnetje voor is want ohhh eigen schuld he) en de vrouw zich drie maal in de rondte werkte om haar kinderen en hunzelf te kunnen voeden, kleden en daarnaast de huur te kunnen blijven betalen worden zonder pardon zomaar bam boef alles afgepakt....waarom?? Omdat ze de stroom een maand liet liggen en hiervan boodschappen deed, omdat haar kinderen niet mee konden doen op school aan een feestje omdat hiervoor geld moest zijn en ze een water rekening liet liggen. Daarna kon ze het NOOIT meer inhalen. Een keer een verkeerde keuze?? Nee sorry maar ik zou exact maar dan ook exact hetzelfde hebben gedaan.

Overigens....over de cijfers in de sanering en collectieve schuldenregeling....IEDEREEN heeft daar inzage in! Je kan ze op internet vinden, in de kranten en anders ga je even naar de gemeente. Sterker nog, als je jezelf VOORDOET als familie (Dat heb ik dus gedaan bij het gezin in BE) kan je zo bij de rechtbank (met handtekening makkelijk te vervalsen voor het geval iemand graag de ander wilt hebben en eens wilt neuzen) de hele boel inkijken. Met het bedrag, aan wie en hoe aan toe.
Dus zooooo intimiderend hoef je net niet te doen Anya, iedere burger van NL en BE kunnen makkelijk aan deze cijfers komen.

Overigens een interessante website dan zie je pas echt hoe erg het is gesteld
www.vierdewereldsyndicaat.be

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:58

TinkerTwink schreef:
sorry zit me nu echt boos te maken hier.

Schulden komen echt niet alleen door eigen schuld en schuldsanering is echt niet zo geweldig als men wel doet voorschotelen sterker nog er zijn in Nederland ook voldoende mensen die geen recht op aow, bijzonder bijstand en andere van dat soort zoethoudertjes hebben net zoals dat in Belgie is.

Om eerlijk te zijn ken ik persoonlijk iemand in de sanering in Nederland, krijgt voor een gezin met 3 kids 60 euro per week om boodschappen van te doen en deze red het nauwelijks....laten we eerlijk zijn voor een droog stukje varkensvlees voor 2 personen ben je al 3 euro kwijt! laat staan als je al 10 euro per week kwijt bent aan alleen de luiers :s sorry.....maar dan vraag ik me echt af hoe je rond moet komen. Gek he dat sigaretten dan belangrijk blijven....anti depressiva is uit de verzekering en daar betaal je jezelf nog scheler aan...MOGEN ZE???? En nee....deze mensen hebben hier niet voor gekozen. Sterker nog dankzij ziekte en overlijden moeten ze nu ZO leven. (maar ze klagen NOOIT)

Dan in Belgie. Het gezin wat ik ken heeft nada noppes schuld aan banken, geen schuld door leningen of iets dergelijks en hebben geen huis. Doordat de man een verslaving heeft gehad en daarvoor behandeld werd (wat je ook zelf mag dokken en daarnaast waar hier absoluut geen vangnetje voor is want ohhh eigen schuld he) en de vrouw zich drie maal in de rondte werkte om haar kinderen en hunzelf te kunnen voeden, kleden en daarnaast de huur te kunnen blijven betalen worden zonder pardon zomaar bam boef alles afgepakt....waarom?? Omdat ze de stroom een maand liet liggen en hiervan boodschappen deed, omdat haar kinderen niet mee konden doen op school aan een feestje omdat hiervoor geld moest zijn en ze een water rekening liet liggen. Daarna kon ze het NOOIT meer inhalen. Een keer een verkeerde keuze?? Nee sorry maar ik zou exact maar dan ook exact hetzelfde hebben gedaan.

Overigens....over de cijfers in de sanering en collectieve schuldenregeling....IEDEREEN heeft daar inzage in! Je kan ze op internet vinden, in de kranten en anders ga je even naar de gemeente. Sterker nog, als je jezelf VOORDOET als familie (Dat heb ik dus gedaan bij het gezin in BE) kan je zo bij de rechtbank (met handtekening makkelijk te vervalsen voor het geval iemand graag de ander wilt hebben en eens wilt neuzen) de hele boel inkijken. Met het bedrag, aan wie en hoe aan toe.
Dus zooooo intimiderend hoef je net niet te doen Anya, iedere burger van NL en BE kunnen makkelijk aan deze cijfers komen.

Overigens een interessante website dan zie je pas echt hoe erg het is gesteld
http://www.vierdewereldsyndicaat.be

Misschien moet je eens goed lezen ;)
Ik zeg uitzonderingen daar gelaten....
En verslaving is uiteindelijk toch ook eigen schuld dikke bult?? Alles wat je doet kent gevolgen... En het is idd wel hard voor die vrouw en haar kinderen...
Maar als ze in de VS had gewoond was ze waarschijnlijk al dakloos geweest :)

En voor 60 euro rondkomen in de week is idd misschien niet te doen...
Maar aan de andere kant, hoe zijn ze in de sanering geraakt? Je raakt er toch niet zomaar??
Het is als je in die groep valt natuurlijk niet het ideaale, dat beweer ik ook niet. Maar wees blij dat je dan in NL zit en niet in de VS ;)

En ik blijf erbij, vaak is het gewoon eigen schuld dikke bult. Met die mensen kan ik geen medelijden hebben...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:03

Door mijn werk heb ik bijna dagelijks te maken met loonbeslagen. Een hoop is toch door eigen schuld.
Bekeuringen/belastingen niet betalen. Hoge telefoonnota's, kopen of afbetaling.
Als je dan een loonbeslag krijgt en een tijd alleen de beslagvrije voet ontvangt, dan kom je heel snel in de problemen.
Maar als je werkt, is dat niet nodig, uitzonderingen daargelaten.
Maar je kan een euro maar 1 keer uitgeven. En dat is voor veel mensen een probleem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:05

In Nederland heeft iedereen die in Nederland woont recht op AOW, alleen voor ieder jaar van je werkzame periode dat je in het buitenland hebt gewoond, wordt de AOW 2% gekort.
Alleen de AOW is natuurlijk geen vetpunt, om het goed te hebben, moet je een aanvullend pensioen hebben, en dat heeft niet iedereen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:10

Tinkertwink ik snap dat je meeleeft.
Dat doe ik overigens ook. Maar ik heb zicht op de reden van schuldenproblematiek. En dat is een groot deel gewoon wel eigen schuld (en ik heb meerdere keren gezegd: niet voor iedereen eigen schuld, wel voor een grote groep). Zoals Electra63 al aangeeft.

Ik doe er ook niet intimiderend over volgens mij. Ik geef gewoon aan wat ik zie en meemaakt en dat dat gestaafd wordt door de ervaringen van de stadsbank bijvoorbeeld.

En in Nederland krijg je die gegevens niet als burger. Tenzij je een machtiging en kopie paspoort en kopie eigen paspoort kunt tonen. De wet op de persoonsregistratie staat echt niet toe dat je met een vervalste handtekening dat soort informatie krijgt.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:31

Hoe komt het dan dat ik in Friesland een grote groep zie die buiten hun eigen schuld in de problemen komen?
Is de werkeloosheid hier zoveel hoger?
De lonen liggen hier in ieder geval wel lager dat weet ik zeker dus dat zal ook mee spelen.
Op papier zie je geweldige regelingen maar in de praktijk valt dat meestal vies tegen.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:44

precies jaantsje! Dat is dus at ik bedoel. De wetten staan zo mooi beschreven. Idem ivm inbeslagnames hahah. Wat ze allemaal NIET mee mogen nemen. Nou sorry hoor maar ze nemen alles!! mee eveneens het kinderspeelgoed wat nog wat "waard" kan zijn. Heb het met eigen ogen gezien. Daarna na lang vechten en weer kosten de boel terug mogen KOPEN???

Yonker, dat van het beter lezen kan jij ook doen....Het NL gezin kwam in de problemen door ziekte en overlijden van partner...

Anya...om precies te zijn klopt er niks van. Zelfs ZONDER machtiging kon ik op 20 jarige leeftijd vrolijk naar de Kredietbank en kon het hele wel en wee van mijn ouders bekijken. (hadden ze me aangeraden na weer een ruzie waarom wij het zo "slecht" hadden en niet naar de Efteling en zo konden gaan) en jah ik kreeg een real eye opener!!!
Mijn ouders kwamen (ze zijn erdoorheen en klaar ermee) in die WSNP dankzij een arts die de operatie van mijn moeder verkeerd uitvoerde....zij werd volledig invalide. Een jaar later ging mijn vader (die nooit meer thuis was en keihard werkte) door zijn rug en is voor 80% afgekeurd....EIGEN SCHULD???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:01

Of misschien weet je niet echt hoe het zit Jaantsje.
Misschien vertellen mensen liever niet dat ze jaren lang teveel geld hebben uitgegeven. Of een enorme schuld hebben bij een telefoonmaatschappij wegens overmatig bellen met vrienden (of komt ook geregeld voor sexlijnen).

Misschien zou het wel eens echt niet zo kunnen zijn als jij denkt dat het is bij 'een grote groep' mensen.

Nogmaals: de personen die echt buiten hun schuld om in de problemen komen niet bedoelend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:06

Kijk en daar hebben we dan het echte probleem.
Tinkertwink kennelijk hoor jij bij die uitzonderingen waarbij pech een grotere rol speelt dan 'eigen schuld'. Daarom schrijf ik ook steeds dat er uitzonderingen zijn.

Ik zie echter een vele malen grotere groep waarbij eigen schuld wel degelijk aan de orde is. Ik spreek jou of je ouders niet direct aan.

En als die kredietbank jou die gegevens heeft laten zien zonder machtiging, dan zijn ze ingebreke. En niet zo zuinig ook en had ik daarover gereclameerd.

Overigens als je moeder echt in de schulden is gekomen door de fout van een arts, dan had ze via een civiele schadeprocedure de kosten op (de verzekering van) de arts moeten / kunnen verhalen. Hier had de rechter bij het aanvragen van de wsnp ook rekening mee moeten houden.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:20

Anya
even een reactie op mijn moeder. Zij hebben zeven lange jaren geprocedeerd. De arts die haar gesteund heeft en ook zijn mond open heeft gedaan op de rechtbank is helaas overleden maar ik heb nog altijd zeeeer veeeel respect voor hem. Ondanks bewijsstukken, zelfs een onderzoek in Belgie enz heeft ze de rechtzaak verloren. Ook het hoger beroep. Geloof me, na zeven jaar procederen en andersom een schadevergoeding moeten gaan betalen en daarnaast nog invalide zijn door een fout die voorkomen had kunnen worden is echt geen pretje. Zo makkelijk is het niet een civiele zaak te starten tegen mensen met poen en macht.......ook al beweert de goede wet anders

Ook over de sekslijnen, het is zoooo gemakkelijk mensen te veroordelen. Maar het bellen en dit overmatig tot schulden maken aan toe is een verslaving waar mensen zeer weinig aan kunnen doen. Jah, als het te laat is. Die mensen zijn ziek...echt ziek net zoals bijvoorbeeld manisch depressief een ziekte is. Anders, als het mensen interesseert moet je deze twee links maar eens bekijken en de eventuele reacties.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/15135-internet-sex-verslaafd.html

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-gezondheid/14896-leven-met-een-sexverslaafde-partner.html

Heeft compleet niks met schuld te maken. Eigen schuld is hier zeer zeker niet van toepassing.

Dan...er is zeker een groep die boven hun stand leeft. Een flatscreen, de nieuwste pc enz. Daar ben ik het volkomen mee eens. Maar dan vraag ik me af....hebben jullie dit allen? Diegene die nu het hardst roepen zijn zeker gezond? Hebben een goede baan, leuk inkomen en wsl geen of minder dan 3 kids? Een auto, een hypotheek enz kan NU in het heden misschien wel goed betaald worden, misschien kan je zelfs nog sparen...maar wat als je nu invalide wordt? Je huis echt een thuis is en je deze MOET verkopen omdat je ineens vreselijk zakt in inkomen? Je een ongeluk veroorzaakt en de ander overlijd en je hier levenslang voor moet betalen? Enz?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:22

overigens no hard feelings tegenover mensen met een andere mening hoor.....ik denk dat er een stuk ervaring, gevoel of iets anders bijzit waardoor ik zo heftig kan reageren. Maar ik vind dat er teveel mensen zijn die graag met een vingertje wijzen zonder de volledige waarheden te kennen....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:34

Dat is echt ontzettend K U T voor je moeder. Echt heel naar. En dat heet helaas domme pech.

En nee. Ik ben niet gezond. Ik heb chronische ziekte van Lyme als gevolg van en reeks fouten van een reeks artsen die mijn klachten niet serieus namen en er pas achter kwamen wat ik had toen de ziekte in een vergevorderd stadium was.

Ik kan werken dankzij wekelijkse fysiotherapie en een bedrijfsarts die alle mogelijke aanpassingen voor mij heeft geregeld.

Ik heb een behoorlijk aantal jaren op een minimum inkomen geleefd. Pas veel later kreeg ik het goed. Daarvoor heb ik wel 3 studies (hbo, univeriteit en post universiteit) in de avonduren naast een fulltime baan gevolgd. Pas toen ik ver in de dertig was kon ik me veroorloven een eigen paard te kopen.

Ik heb geen kinderen. En dat is inderdaad een bewuste keus. Ik ben een tijd pleegouder geweest en later had ik lyme en zou een eigen kind hoe dan ook geen optie meer zijn. Ik ben er zeer gelukkig om. Ik heb altijd pijn, maar ermee leren leven. Ik betaal me blauw aan zorg die voor mij (inkomen te hoog) niet in het zorgpakket zit. Ik heb een werkster omdat ik kan kiezen: zelf mijn huis doen of werken. Allebei kan niet. Ik heb een bijrijdster omdat ik niet alle dagen zelf nog fatsoenlijk kan rijden. Maar ik ben er best gelukkig om.

eerlijk gezegd vind ik dat Nederland een land van klagers is geworden. Maar laten we eerlijk zijn: de meeste mensen op bokt hebben een eigen paard. En die staan geen van allen voor de keus om hun paard op te vreten om te overleven.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:43

Wonderschone discussie die zich hier inmiddels ontspint, interessant ook daar niet van, maar ik waag te betwijfelen of deze nog wel relevant is voor het topic mensen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:54

jazeker is die relevant want het idee is

de gulden moet terug
want de euro heeft de prijzen onevenredig doen stijgen
waardoor meer mensen buiten hun schuld in de schulden zijn gekomen

Voor die stelling zijn voor en tegenstanders. De voorstanders denken dat de euro daar de schuld van is. De tegenstanders denken dat de kosten van levensonderhoud niet onevenredig zijn gestegen door de euro en dat de mentaliteit van uitgeven voor je het geld echt hebt en meer uitgeven dan er binnenkomt in de groot aantal gevallen zorgt voor de onevenredige toename van het aantal mensen met problematische schulden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:56

Heeft in mijn ogen wel degelijk met het topic te maken namelijk de euro.
Die heeft veel mensen in de problemen gebracht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:57

Kijk Jaantsje en ik zijn het eens ;)
Mooi toch zo'n topic.

Waar komt jouw naam trouwens vandaan? Die is gaaf :j

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:00

Zo werd mijn moeder altijd genoemt en die had ik hoog.