Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:17

Zonder voor jameyskatje in de verdediging te willen schieten: het is wel zo dat de media grotendeels heeft bijgedragen aan het 'enge' gehalte van de islam, vooral na de aanslagen op 11 september 2001. De islam wordt afgeschilderd als 'het slechte geloof': hun Djihad heeft gezorgd voor de aanslagen, moslim-extremisten plegen zelfmoordaanslagen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat betreft andere geloven: ik ben ook van mening dat de islam veel meer wordt aangevallen dan bijvoorbeeld het christendom. Dat bestaat overigens al (letterlijk) eeuwen en is niets nieuws.

Nogmaals: met deze post wil ik niemand verdedigen of aanvallen, het is mijn bescheiden mening.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:18

alex66 schreef:
een goede homo is een ongelovige homo :+

:')

sorry vind m echt heel grappig

maar je hebt helemaal gelijk......je kan niet eens leven zoals je wil leven met zo een geloof...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:51

Sandeman schreef:
Jameskatje is erg snel aangebrand valt me op.

komt vast door de islam.

jihaaaa (d) *\o/*

(alhoewel ik zelf vind dat ik al maaandenlang geduld blijf hebben op bokt., ondanks alle leugens en zwartmakerij die over mijn grootste liefde worden geschreven)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:48

tja je hebt nu ook eenmaal mensen die niet zo positief over de Islam zijn. wat wel kwetsend kan voelen voor jou kan ik me indenken,omdat het je grote liefde is.
(en trouwens,wat denk je van alle vooroordelen,sommigen wel terecht,over Jehovah's Getuigen?ik heb een paar familieleden die JG zijn))

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:35

moslims hebben inderdaad vaak een haatdragend en gevaarlijk imago.

jehova's een nogal stoffig en lastig vallend irritant imago.

wat wel leuk is, ik ken een moslim die met een jehova is getrouwd (die echt langs de deuren ging enzo). agja, we hebben het over mensen, dat lijkt men soms te vergeten.

pasgeleden werd ik ook benaderd, met foldertjes en dergelijk.. nou ik vond het juist hartstikke leuk om over religie te praten.

Anoniem

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:44

Als je weet dat met name bijzondere scholen het slecht doen in Nederland, dan zou ik niet per se willen provoceren op een openbare schol, maar les gaan geven aan gelijk gestemden.

Op een openbare school zou ik voor mijn kinderen geen lerares met hoofddoekje accepteren en ik zoui daar zekr de enige niet in zijn. Ik kies niet voor niets voor een openbare school.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:51

dus omdat bijzondere scholen het slecht doen? moet ik maar gaan lesgeven aan 'gelijkgestemden' ? wat bedoel je met dat woord? al het onkruid in 1 container ofzo? en wat bedoel je met proveceren? volgens mij willen islamietische docenten net zo graag lesgeven als ieder ander.

als je niet het risico wilt lopen een lerares of dergelijk met een hoofddoek tegen te komen op een openbare school.. dan zou je in mijn ogen juist niet naar een openbare school moeten gaan. kies dan voor een christelijke school bijvoorbeeld. openbaar = voor iedereen. heb ik een paar pagina's terug gequote van internet

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:37

Ach...ik geloof helemaal niet en heb 1 collega die is jehova-getuige en vindt het niet goed dat ik niet geloof. Prima.
God maakt alles mooi zegt ie dan , collega en ik liggen dan in een deuk. Nou nou wat maakt ie alles mooi. Nee zeggen we dan...daar zorg je zelf voor. Je zorgt zelf voor je eigen geluk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:59

voor de verdraagzaamheid in de wereld heb ik 'ja' gekozen...
nu is er een publieke ruimte op veel plaatsen waarin bepaalde codes gelden waarnaar we ons moeten gedragen. Ook mensen zonder hoofddoek of iets dergelijk trouwens. je kleding ed moet vaak conform zijn en piercings in je gezicht zijn vaak al een probleem... dit doet men voornamelijk om geen problemen te laten ontstaan waar mensen samen moeten komen (in publieke ruimte/diensten dus) door meningsverschillen ed die weerspiegelt worden in de manier van uitdrukken. en ergens begrijp ik dat wel, maar ideolgisch gezien zou ik het liever anders zien. ik vraag me echt af of het zo'n probleem zou zijn om het verschil in mekaar WEL te laten zien en te erkennen en tegelijk snap ik dat de staat voor de makkelijke weg kiest en daarom een neutrale publieke ruimte wenst zonder religieuze symbolen ed. (hoewel ik het er ideologisch dus niet mee eens ben)
ik heb 5 jaar dreadlocks gehad en heb vaak uit onverwachte hoek positieve reacties gehad. oude mevrouwtjes op de bus die aan mn haar kwamen voelen en verwonderd waren dat het allemaal echt was of kindjes in de supermarkt die kwamen vragen of ik een 'princesmevrouw' was enz. het probleem rijst echter plots als je wilt gaan solliciteren. plots werd geoordeeld dat ik voor functies waar ik met net bovengenoemde mensen in contact zou komen niet geschikt zou zijn vanwege mijn uiterlijk (en ik heb altijd nette kleding aan verder trouwens hoor, geen halve hippie!). hu?? denk ik dan; wat een vooroordeel. en dat vind ik net zo bij een hoofddoek. mij stoort het in het geheel niet dat de dame aan de kassa bij H&M een hoofdoekje op heeft hoor. ze rekent toch gewoon je spullen af net als eender welke andere verkoopster? van mij mag er ook net zo goed een goth of piercingliefhebber daar staan ook trouwens...
ivm scholen denk ik ook dat het probleem weer grotendeels door ouders ed gemaakt wordt. mijn ervaring is dus vooral dat kinderen eerder nieuwsgierig zijn naar iets, maar ze ze zijn niet bang of beledigd wanneer er iets anders is dan ze kennen. is toch maar een kwestie van uitleggen denk ik dan? ik ken bv een leerkracht met dreadlocks tot onder zn kont die de meest geliefde -hou je vast- GODSDIENSTleerkracht is.
ik snap niet waarom je niet aan je kinderen kunt uitleggen dat de juf zo'n doekje om haar hoofd doet omdat ze gelovig is en dat een hoofdoek voor haar bij 'nette' kleding hoort.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:01

tja ik heb ook verder niets met het JG van mijn familie,maar ze hebben nog nooit geprobeerd ons over te halen.

ik geloof ook helemaal niet en denk ook dat je je eigen geluk maakt.

maar ik heb er geen probleem mee als iemand wel gelooft,zolang ze maar niet proberen je over te halen.

en zolang een lerares met hoofddoek verder niet de kinderen 'lastig valt' met het geloof,nouja prima dan toch.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:07

Snoevie schreef:
en zolang een lerares met hoofddoek verder niet de kinderen 'lastig valt' met het geloof,nouja prima dan toch.

ja tuurlijk dan zit je op een ander gebied he. het gaat om het erkennen dat ik zus ben en jij zo. voorwaarde dat zij mag tonen dat ze moslim is, is dat jij ook mag tonen wie jij bent en niet ook moslim moet zijn he. anders zitten we weer net in hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd bekeken.
de essentie gaat er om om mensen die anders zijn dan jezelf rond je te kunnen verdragen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:07

Oh hij haalt ons niet over hoor. Alleen hij leest altijd bladen van de jehova in de pauze en toen hadden we het een x over. Hij zei alleen maar, niet geloven is niet goed. Maar daar laat ie het verder bij.
Hij mag bijv ook geen kerstpakket ontvangen vanwege zijn geloof,maar je mag hem wel dingen zo geven,vreemd. Gaf hem vorige x mijn oude mobiel, die gaat dan mee naar Ghana,daar komt ie vandaag. Dan issie zo blij. Schat van een man.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:10

kynshiri schreef:
Snoevie schreef:

ja tuurlijk dan zit je op een ander gebied he. het gaat om het erkennen dat ik zus ben en jij zo. voorwaarde dat zij mag tonen dat ze moslim is, is dat jij ook mag tonen wie jij bent en niet ook moslim moet zijn he. anders zitten we weer net in hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd bekeken.
de essentie gaat er om om mensen die anders zijn dan jezelf rond je te kunnen verdragen.

huh ik snap je reactie op mij niet helemaal?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:16

Snoevie schreef:
huh ik snap je reactie op mij niet helemaal?

dat ik het eens bent met je en dat mekaar niet lastig vallen met je overtuiging noodzakelijk is om mekaar te dulden ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:17

ohhh ja zo,ik snap m,en ben het met je eens

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:25

Tja ik zou er geen punt van maken, ieder z'n meug. Soms denk ik wel "waarom" lopen jullie nog steeds met die dingen ? Maarja dat hoort erbij net als de "zwarte kousen" hier in NL.

Zag onlangs gisterenavond bij 'Ik hou van Holland' ook een moslima in het team van Peter H, was wel effe vreemd maar wel een leuke meid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:31

jameyskatje schreef:
dan zou je in mijn ogen juist niet naar een openbare school moeten gaan. kies dan voor een christelijke school bijvoorbeeld. openbaar = voor iedereen.

En dat kun je op twee manieren uitleggen: namelijk voor iedereen met uiting van persoonlijke dingen, of voor iedereen waarbij de school neutraal is (en er dus geen uitgesproken religieuze dingen in welke vorm dan ook mogen zijn.)
Wat mij betreft is dat een keuze die elke school weer voor zich maakt, wat zij als beleid willen hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:36

sflj schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat wordt lastig. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, gij zult geen vals getuigenis spreken... dan blijft er niet zo heel veel over. Deze dingen zijn vrij ruim te nemen ;)

Zijn jullie nou echt zo naïef of wat? En al die oorlogen door de verschillen in religie dan? Dat zijn juist mensen die heel erg fanatiek hun geloof volgen en daar zelfs andersdenkenden voor willen verjagen, vermoorden etc.
Nou niet gaan beweren dat mensen die streng gelovig zijn en de bijbel, koran etc volgen, niet dat soort dingen doen.

Kalm aan zeg, je lijkt wel een vrouw :D
Volgens mij gaat het niet om streng gelovig zijn, maar om echt begrijpen waar het om gaat. Jezus zegt nergens dat je andersdenkenden-/gelovigen moet doden. Sterker: hij prijst sommige andersdenkenden-/gelovigen zelfs.
Hij heeft het over 'niet oordelen' en 'heb uw naaste lief als uzelf'. Hij zegt 'wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen'. Moet je mij eens vertellen of je met deze teksten in je achterhoofd denkt dat die mensen het begrepen hebben. Ik niet, namelijk.

IsabelvS schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat vroeg ik niet, ik vroeg welke school, niet welk niveau ;)

Oh sorry, ik las het verkeerd. Ik denk niet dat het belangrijk is over welke school het gaat, dat zeg ik ook liever niet dan. Dat Nederlands valt wel mee, zoals ik eerder al een paar keer heb gezegd.

Daar had je dan beter duidelijker mee kunnen beginnen, want daar is een aanzienlijk deel van de discussie overheen gegaan. ;)

IsabelvS schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat wordt lastig. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, gij zult geen vals getuigenis spreken... dan blijft er niet zo heel veel over. Deze dingen zijn vrij ruim te nemen ;)

En wat dan met alle homo's die zo gediscrimineerd worden door moslims? ;).

En door christenen. Daar geldt volgens mij hetzelfde voor: die hebben het niet begrepen, 'heb uw naaste lief als uzelf'. Gelukkig zijn er ook heel veel christenen en moslims die geen hekel hebben aan homo's. Bij ons in de kerk zijn ze zelfs gewoon lid.

sflj schreef:
Even iets tussendoor hoor; ik dacht ergens te lezen dat jij ook nog niet zo lang dit geloof aanhangt. En aan de foto's in je profiel te zien (en ik las dat je moeder niet moslim is?) maak ik op dat jij niet in die cultuur bent opgegroeid. Dus wie zegt dat jij het allemaal precies en goed weet?

Ik ben ook niet als grefo-meisje opgegroeid, weet ik er nou ook niks van?

osiris21 schreef:
Wat als je de les niet begrijpt? Gaat ze het dan ook in het Frans uitleggen!

Doe ik ook hoor, ik leg ALLES in mijn Engelse lessen in het Engels uit, slechts bij hoge uitzondering doe ik weleens iets in het Nederlands, als iets heel ingewikkeld is. Omgekeerd: mijn Nederlandse lessen aan anderstaligen zijn 100% in het Nederlands. Die groepen zijn te gemengd om in hun eigen taal te kunnen beginnen. En weet je wat? Ze leren het tamelijk snel...

Sandeman schreef:
Jameskatje is erg snel aangebrand valt me op.

Kan me er iets bij voorstellen, ze is al weet ik hoelang aan het proberen op een normale manier mensen dingen uit te leggen over de islam, maar het zijn steeds dezelfde die blijven katten op haar geloof.

Alex66 schreef:
blijf ik zeggen een goede homo is een ongelovige homo :+

Dat moet ik eens durven omkeren naar 'de enige goede gelovige is een heteroseksuele gelovige'. Dan krijg ik heel Bokt over me heen.

faye schreef:
Als je weet dat met name bijzondere scholen het slecht doen in Nederland,

Uitspraken van de Onderwijsinspectie vertellen mij toch iets anders... Om te beginnen is de school van mijn dochter (die jij zo afschuwelijk vindt) vorige maand bekroond met het stempel 'uitmuntend'. Ik heb dat gehoord van meer bijzondere scholen.

Sandeman schreef:
Ach...ik geloof helemaal niet en heb 1 collega die is jehova-getuige en vindt het niet goed dat ik niet geloof. Prima.
God maakt alles mooi zegt ie dan , collega en ik liggen dan in een deuk. Nou nou wat maakt ie alles mooi. Nee zeggen we dan...daar zorg je zelf voor. Je zorgt zelf voor je eigen geluk.

Fijn dat jij dat vindt, maar moet je hem daarom uitlachen om zijn overtuiging? Lekker werken voor die man zo...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:41

Ik werk zelf op een anti discriminatie bureau als trainer/voorlichter, en dit is dus een onderwerp waar ik vaak met oa. leerlingen uit het middelbaar onderwijs over praat. Interessant om mee te lezen, al blijft het moeilijk dat zoveel mensen andere mensen geen vrijheid gunnen.. Ik lees mee..!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:09

ik heb eens een mailtje naar het anti discriminatiebureau gestuurd,nav de campagne op die posters van een tijdje terug.

dat er vaak mensen gediscrimineerd worden op geloof is waar,maar mijn vader als buschauffeur word ook vaak uitgescholden voor gore hollander,ongelovige t*ringhond,enz.

en dat vond men geen discriminatie omdat het niet gebaseerd was op afkomst of sexe

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:13

Snoevie, dat is in feite ook geen discriminatie... Wel agressief, schelden, ongehoord etc, maar geen discriminatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:15

gore hollander=geen discriminatie
gore chinees=wel discriminatie volgens het anti discriminatie bureau

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:16

goede post blue eyes.

interressant CtjeLief! lijkt me ook erg interessant werk!

volgens mij worden buschauffeurs sowieso uitgescholden, maar dat typ ik liever niet in het openbaar op bokt. uitschelden vind ik ook iets anders dan discriminatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:17

Ik had een marokaanse vrouw als docent voor Nederlands, zij had ook een hoofddoekje :) het is dat ik haar persoonlijk gewoon niet mag, en dat is niet om haar hoofddoekje of whatever, maar omdat ik haar gewoon niet mag :') maar ik heb zelf geen probleem ermee dat er een docent een hoofddoekje draagt. Zolang het maar geen burka is :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:18

discriminatie en uitschelden gaan helaas ook vaak samen,jameyskatje.
en je hebt gelijk,ik zal ook zeker niet alles hier typen waar mijn vader voor wordt uitgemaakt,dan word ik gecensureerd denk ik

mensen zouden eens wat meer wederzijds respect moeten hebben