Hoe veel verder gaan wij nog uitgekleed worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:47

Chubby schreef:
Anoli schreef:
Maar daarom kan dit wettelijk nog wel naar beneden gebracht worden...
Kan me niet voorstellen dat er iemand "beslist" dat'een bepaalde functie minimaal 30.000 per maand moet hebben... (toch gebeurd het want anders zouden die mensen niet bestaan en ze bestaan wel)

Het nu gevallen kabinet heeft de 'Balkenende norm' vastgesteld. Goede zaak m.i. Maar in het bedrijfsleven gaat men zich daar niet aan houden. Daar liggen de salarissen nú hoger, en wat ik al zei, niemand zegt 'ik hoef niet hetzelfde te verdienen als mijn collega, doe mij maar de helft van dat bedrag'. En niemand zegt 'ik kom graag bij jullie werken voor dat salaris, ook al heb ik bij een bedrijf verderop voor dezelfde functie 3x meer aangeboden gekregen'.

Het gaat niet om de lonen, om de bonussen. Dat is voor mij een verschil. Als je vakken kunt vullen voor 4 euro en elders voor 4,25 doe je dat ook. Maar eentje hoeft geen 25 euro bonus te krijgen. Dat is gewoon onnodig extra.

En voor bepaalde functies een max. loon invoeren is misschien wel net zo belangrijk als een min.loon.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:49

Een bonus is een secundaire voorwaarde en speelt zeker wel mee in het volledige pakket van arbeidsvoorwaarden waarop je je keuze baseert voor een werkgever.

Of iemand nu 100.000 euro verdient verdeeld over 12 maanden, of 80.000 en een bonus van 20.000 maakt weinig verschil toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:51

Chubby schreef:
Ach kom op zeg. Dan leef je toch ook verkeerd als je die 700 euro aan extra eigen bijdrage niet kan missen?

Je leeft inderdaad verkeerd als je chronisch ziek wordt en niet meer kan werken en al moeite genoeg moet doen om die 165 euro op te hoesten, laat staan dat het 700 euro wordt. Dan mag je op straat gaan leven.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:53

Dat maakt niet uit, maar daarom zou voor bepaalde functies een max. loon ook niet gek zijn. Dat bespaart ook mooi. En dan gewoon een vast maandloon, geen 13e maand of wat ook. Gewoon dit is je maandloon, klaar.

En inderdaad ThePast03, mensen willen zelf graag chronisch ziek worden en zo ook nooit meer kunnen groeien in hun baan. Ze willen zelf graag altijd op dat zelfde loon blijven hangen. En natuurlijk kiezen ze er dan voor om ook nog eens meer te gaan betalen, terwijl hun toekomst al verdwenen is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:58

Chubby schreef:
Anoli schreef:
Dan leef je in mijn ogen echt verkeerd, als je 13 maanden geld nodig hebt om 12 maanden te kunnen betalen...

Ach kom op zeg. Dan leef je toch ook verkeerd als je die 700 euro aan extra eigen bijdrage niet kan missen?
Bonussen, 13e maand en vakantiegeld worden door Jan Modaal besteed aan rekeningen die zijn blijven liggen en luxe extraatjes..

Voor de duidelijkheid Jan Modaal krijgt meestal geen bonussen hoor...

en ik heb het minimumloon, woon verplicht thuis ga meestal niet eens op vakantie (1x per 3jaar gemiddeld) dus nee die 700 euro bijdrage kan ik niet missen en ik leef echt niet verkeerd hoor...

Ga nooit uit eten, niet naar de bios, koop niet snel nieuwe kleren, heb geen eigen paard, bestellen nooit eten bij de chinees,pizzakoerier etc,

Maar misschien dat jij een tip hebt waardoor ik wel een bonus krijg en die 700 euro kan missen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:00

Chubby schreef:
Een bonus is een secundaire voorwaarde en speelt zeker wel mee in het volledige pakket van arbeidsvoorwaarden waarop je je keuze baseert voor een werkgever.

Of iemand nu 100.000 euro verdient verdeeld over 12 maanden, of 80.000 en een bonus van 20.000 maakt weinig verschil toch?

Nee het punt zit hem juist in het feit dat mensen 100.000 euro verdienen of 100.000 en 20.000 bonus...

en dat maakt wel degelijk verschil!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:37

Maar wat wil hier iedereen nou??

Dat we allemaal op bijstandsniveau gaan leven omdat er chronisch zieken zijn ?
Dat mensen die meer verdienen alles in moeten leveren voor zij die minder bedeeld zijn ?

Echt totaal niet banketstaaf bedoeld maar moet je hier niet gewoon blij zijn dat als je chronisch ziek bent je iig een uitkering krijgt en je dus niet onder de brug hoeft te slapen ? Zelfs als je nooit hebt bijgedragen aan de maatschappij? ( denk aan wajong etc )

Ik denk dat er een heleboel mensen in de wereld zijn die graag willen ruilen ( en waar jullie nu van roepen dat het geld wat er heen gaat ze daar ook geen recht op hebben, terwijl die mensen niet eens water kunnen drinken ;( )

En ja er zullen ongetwijfeld landen zijn waar het beter is, maar dan ga je daar toch heen?? Kijk naar Griekenland, zo willen wij toch ook niet? Die moeten nog veel drastischer bezuinigen..

_sparta_

Re: Hoe veel verder gaan wij nog uitgekleed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:39

Hoe trek jij die conclusie?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:43

Uit een ongeveer 11 pagina lopend topic....

We moeten ALLEMAAL inleveren , ook de minder bedeelden, chronisch zieken, ook de rijkeren, iedereen ....
En ja als je dan al minder hebt is dat zuur, maar ik heb geen minimum maar ook ik vind het behoorlijk zuur.

Niemand vind het leuk denk ik ... En onder een brug gaan slapen zal wel meevallen, zal wel weer een potje voor komen...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:46

De meeste hebben al een heleboel andere opties opgenoemd, Zoals bijvoorbeeld kunst en ontwikkelingshulp. Zoals het nu is raak je gewoon de minima het hardste. En dat is zo de afgelopen jaren ook al geweest. Als je bijvoorbeeld 750 van 1200 loon moet betalen, of 750 van 4500. Ik mag toch hopen dat iedereen daar wel een verschil in ziet. :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:51

Ja hoor natuurlijk zit daar verschil is maar voor iedereen is het naar, en voor iedereen is het zuur.

Alle chronisch zieken klagen in dit topic, maar die hebben wel een huis, drinkwater, een toilet, en eten ...

Ontwikkelingshulp krijgt men, omdat men geen water heeft, geen toilet, geen eten, en in de meeste gevallen niet eens een huis....

Kunst kan wellicht wat op bezuinigd worden, maar daar redt je geen 35 miljard mee. Er zal in grote kostenposten gesneden moeten worden, en dat is helaas de zorg en uitkeringen ...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:52

Anoli schreef:
Cyntje schreef:
Ik vind die bonussen wel zo'n regelrechte onzin!
Als een vuilnisman een keer een dag heeft waarop ie 10 zware vuilniszakken omhoog heeft moeten gooien de wagen in wordt hem toch ook geen gouden handdruk gegeven :?

Ben het er ook mee eens dat mensen in het kabinet eens een tijd op een minimumloon zouden moeten leven, misschien dat ze dan eens inzien hoe de normale burger tegen hen aankijkt, kijk dat er wat aan de crisis gedaan moeten worden álá... maar laat ze eens eerst naar hun eigen portemonnee kijken! :=

Ik zou ook wel een bonus willen want ik blijf zo vaak extra lang om nog even te ok op te ruimen, kom ook zonder morren midden in de nacht mn bed uit om een ziek dier te opereren, maar word ik daarvoor bedankt met een bonus... :n

Inderdaad,... mijn vriend heeft nu een functie in het bedrijf terwijl er eigenlijk 2 in die functie moeten werken op fulltime basis met het gevolg dat ie geregeld flink moet overwerken! Daar krijgt ie helemaal niks-noppes-nada voor,... en nou doen veel mensen dit maar ik zie niet in waarom die dikke pieven daar dan wel recht op hebben!
Wij hebben ook geen bonussen en kunnen ook makkelijk zonder :') waarom zei dan niet :+

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:53

Natuurlijk kan je nooit iedereen tevreden stellen met bezuinigingen, maar een hoop van deze dingen gaan gewoon te ver. Dat moet, al is het gedeeltelijk, ook anders kunnen denk ik.
Ik denk dat als deze plannen aangenomen worden er een heleboel problemen gaan komen. Veel meer dan nu

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:59

Babsiej schreef:
Uit een ongeveer 11 pagina lopend topic....

We moeten ALLEMAAL inleveren , ook de minder bedeelden, chronisch zieken, ook de rijkeren, iedereen ....
En ja als je dan al minder hebt is dat zuur, maar ik heb geen minimum maar ook ik vind het behoorlijk zuur.

Niemand vind het leuk denk ik ... En onder een brug gaan slapen zal wel meevallen, zal wel weer een potje voor komen...

Zuur, zuur??!!

Als je het minima hebt en je krijgt nog minder dan KAN je niet meer leven...
Dan is dat simpelweg geen optie meer...

Waarom denk je dat er zoveel gezinsmoorden zijn? omdat het onder de brug slapen wel meevalt?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:00

Babsiej schreef:
Ja hoor natuurlijk zit daar verschil is maar voor iedereen is het naar, en voor iedereen is het zuur.

Alle chronisch zieken klagen in dit topic, maar die hebben wel een huis, drinkwater, een toilet, en eten ...

Ontwikkelingshulp krijgt men, omdat men geen water heeft, geen toilet, geen eten, en in de meeste gevallen niet eens een huis....

Kunst kan wellicht wat op bezuinigd worden, maar daar redt je geen 35 miljard mee. Er zal in grote kostenposten gesneden moeten worden, en dat is helaas de zorg en uitkeringen ...

Ik heb zelf geen uitkering, dus dat gaat voor mij niet op.
Dat iedereen in moet leveren zal best, maar of je de helft van een maandloon kwijt bent of een nog geen kwart. Of je dat daardoor sneller kan aanvullen is ook nogal een verschil.
Zorg moet efficiënter werken, niet alweer op de burgers verhalen. Je schrikt je toch kapot van de premie. Vergelijk dat eens met in de gulden tijd. En hebben we daardoor betere zorg gekregen? Nee, alleen maar minder.

Ontwikkelingshulp is nodig, maar waarom geeft Nederland daar het meeste aan in vergelijk met andere landen? Waarom komt het nooit aan waar het zijn moet?
Daar kan dus erg veel op bezuinigt worden.
Ook het koningshuis en het wachtgeld van de ministers die gewoon hun werk niet doen.
Ga allemaal daar eens aan beginnen dan de burgers weer eens kaalplukken. We hebben geen veren meer over.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:03

_sparta_ schreef:
We hebben geen veren meer over.

Idd helemaal mee eens...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:03

Heb je statistieken dat er meer gezinsmoorden zijn om financiele redenen ?
Of worden er gezinsdramas meer in de media belicht?

Ja het is zuur, dat ben ik met iedereen eens... Maar goed, er zal heus wel een potje komen voor de minder bedeelden... Net als huurtoeslag, kindertoeslag, zorgtoeslag, zal er ook eigen risico toeslag komen :+

En nu ik dit bericht wil versturen zie ik het bericht boven mij.
Natuurlijk kunnen we bezuinigen op ontwikkelingshulp is ook zeker een goede zet. Maar het zal toch blijven bestaan, dus je kunt niet miljarden bezuinigen op dat punt. Wachtgeld ben ik het ook zeker mee eens, koningshuis ook, maar nogmaals dat zijn geen ideeen waar je 35 miljard mee kunt bezuinigen ...

En nee chronisch zieken kiezen er niet voor om niks/weinig over te houden maar als je meer overhoud omdat je er wel hard voor werkt is dat toch best realistich ?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:04

Oh en btw met zon hoge eigen bijdrage ben ik ook meer als de helft van mn loon kwijt hoor :+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:13

Babsiej schreef:
En nee chronisch zieken kiezen er niet voor om niks/weinig over te houden maar als je meer overhoud omdat je er wel hard voor werkt is dat toch best realistich ?

en hoe willen chronisch zieken hard werken dan?
die moeten hun ziekte maar "even opzij zetten"

lekker kortzichtig ben jij

Als er dan toch gekort moet worden op IEDEREEN laat dat dan naar inkomen zijn...

dus bijvoorbeeld 4% van je inkomen inleveren dan is het voor iedereen even hard/moeilijk/zuur

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:15

een bijdrage van 775 is niet reeel.

een bijstand uitkering op mijn leeftijd is 650 bruto.
hoe zou ik die 775 ooit moeten betalen?!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:17

Babsiej, heb je er dan ook wel eens bij stil gestaan dat mensen die noodgedwongen in de bijstand zitten met die 775 zo goed als heel hun bijstand kwijt zijn?

Ik zit momenteel zelf ook (tijdelijk) in de bijstand en ik heb die 775 niet eens per maand.

Maar jullie (met waarschijnlijk toch salarissen die boven het minimum liggen) vinden dus dat we moeten bezuinigen op de zorg?? En hoe hard zullen jullie wel niet piepen als je ineens van je duur betaalde paard valt en een, noem maar ff iets hoor, dwarslesie op lopen en je voor je rest van je leven aan een rolstoel vastzit? Die dingen zijn ook niet goedkoop..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:19

hmmz......m potje om slachtoffers van de bezuinigingen te compenseren...........

ben ik dan de enige die denkt dat het dan ook geen zin heeft om hierop te bezuinigen?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:21

Anoli schreef:
Babsiej schreef:

en hoe willen chronisch zieken hard werken dan?
die moeten hun ziekte maar "even opzij zetten"

lekker kortzichtig ben jij

Als er dan toch gekort moet worden op IEDEREEN laat dat dan naar inkomen zijn...

dus bijvoorbeeld 4% van je inkomen inleveren dan is het voor iedereen even hard/moeilijk/zuur

Nee als je 4% doet betalen de mensen die wel werken toch weer een stuk meer... En die er dan niet eens gebruik van maken vaak ...

Ik zeg niet dat ze moeten werken, dat kan idd in de meeste gevallen niet, maar mensen die wel werken, meer verdienen betalen naar rato al een stuk meer omdat er een stuk meer ingehouden wordt van je loon ....

Die 775 hoef je natuurlijk niet in 1x te betalen, en is dat wel het geval is er altijd een regeling te bespreken dat je het over 12 maanden verdeeld... Dan kan ik niet eens meer van mn paard vallen daar is dan geen ruimte meer voor.

Nogmaals voor de minste inkomens zal er vast weer een potje komen ... Zodat het er alsnog op neerkomt je het alleen hoeft te betalen als je werkt, of iig als je niet werkt een stuk minder... Of dat nu door ziekte bijstand of whatever komt

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:22

juline schreef:
Babsiej, heb je er dan ook wel eens bij stil gestaan dat mensen die noodgedwongen in de bijstand zitten met die 775 zo goed als heel hun bijstand kwijt zijn?

Ik zit momenteel zelf ook (tijdelijk) in de bijstand en ik heb die 775 niet eens per maand.

Maar jullie (met waarschijnlijk toch salarissen die boven het minimum liggen) vinden dus dat we moeten bezuinigen op de zorg?? En hoe hard zullen jullie wel niet piepen als je ineens van je duur betaalde paard valt en een, noem maar ff iets hoor, dwarslesie op lopen en je voor je rest van je leven aan een rolstoel vastzit? Die dingen zijn ook niet goedkoop..

Bezuinigen op de zorg kan op heel veel manieren, en niet alleen op de manier zoals jij noemt. ik zei een paar bladzijdes geleden al, dat we nu de keuze hebben om een zorgverzekering bij een willekeurige verzekeraar te sluiten. Deze verzekeraars zijn allemaal commerciele instellingen. Ik zou de cijfers van deze maatschappijen weleens willen zien, zodat we kunnen zien hoeveel winst er gemaakt is in 2009. Die winst vind ik dus ot-done, omdat er nu gesproken wordt over bezuinigingen en een verhoogd eigen risico.

Oftewel, de zorg naar een sociale verzekeringsbank. Daaraan betaal je je premie en kun je je declaraties indienen.

De staat betaalt 30 miljard aan de zorg, dus buiten onze premies om. Dat gaat naar bv de ziekenhuizen, de bijdrage per patient aan de huisartsen enzovoort. Misschien dat daar ook in gesneden kan worden? Dat de bijdrage per patient lager wordt? Ze krijgen evengoed geld voor het consult.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:22

KiWiKo schreef:
hmmz......m potje om slachtoffers van de bezuinigingen te compenseren...........

ben ik dan de enige die denkt dat het dan ook geen zin heeft om hierop te bezuinigen?

Natuurlijk kun je daarop ook bezuinigen }:0 .... en als blijkt dat het toch niet uit kan, tja, dan stel je toch daarvoor weer een noodfonds op?