PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:36

Twiggy2008 schreef:
Weet je, er zit een verschil in een burka en een hoofddoekje, hoor. ;)

uiteindelijk bedekt t beide toch je hoofd of aangezicht?

Alet74

Re: PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:37

Tussen je hoofd(haar) en je aangezicht zit een wereld van verschil!
Met een hoofddoekje kun je iemands gezicht nog wel zien, met de ander niet.

Waves

Maar het gáát toch helemaal niet om het hoofddoekje. Of om tattoeages. Wie heeft er nou last van die meisjes met hun hoofddoekjes?

Het gaat om de jongens die op straat hangen en vervelende dingen zeggen als je langs loopt. Die auto`s in de fik staken in Slotervaart, die werkloos zijn, die zonder diploma de school, verlaten. Het gaat om asociaal gedrag in het algemeen.
En dat komt zowel van autochtonen als van antilianen als van marrokanen. En meestal heeft het te maken met opgroeien in een (kans)arme situatie. Niet met religie.

Pure symboolpolitiek is dit.

KiWiKo

Alet74 schreef:
Hmmm... en wat moeten we dan zeggen over de mensen die in hun dialect pratend bij de kassa staan? Dat is dan in jouw opinie ook asociaal.
We leven in een multiculturele samenleving waarin we niet meer kunnen verwachten dat iedereen Nederlands spreekt. Waarom ook?
Als dit soort dingen wordt doorgevoerd, dan is Nederland een intolerant land. Is dat wat wij als Nederlanders willen zijn?

dat is Nederlands dialect :)

en over het algemeen kunnen die mensen ook goed abn!.

Zonder het machtig zijn je in het Nederlands uit te drukken krijg je ook geen baan, waardoor je afhankelijk word van de sociale voorzieningen...... en ik denk dat daar voornamelijk de schoen wringt.

En wat is intolerant???? is eisen stellen intolerant?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:39

newmom schreef:
Twiggy2008 schreef:
Weet je, er zit een verschil in een burka en een hoofddoekje, hoor. ;)

Of lijkt me het verschil.

Ik kan er niet bij dat Nederland er beter van zou worden als vrouwen die dat willen geen hoofddoekje meer mogen dragen omdat er mensen zijn die zich daaraan ergeren.

Waarom ergeren mensen zich daaraan eigenlijk, hebben ze er last van, vinden ze het beangstigend????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:41

Kan iemand mij uitleggen wat er mis met de hoofddoek is? Als iemand dat wil, zeker als het buiten 30 graden is, moeten ze toch zelf weten? Is toch voor ons als Christen niet meer en alleen maar een manier van kleden?

Ik zou het niet willen omdat mijn haar misschien wel verstikt en gaat uitvallen....toch? Lijkt mij broeierig en niet lekker zitten. Is dan toch iets wat iemand zelf wil, zoals paars haar, piercings, tatoes, je vind het mooi of niet.

Doet het wat slechts dan?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:43

russel schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat er mis met de hoofddoek is? Als iemand dat wil, zeker als het buiten 30 graden is, moeten ze toch zelf weten? Is toch voor ons als Christen niet meer en alleen maar een manier van kleden?

Ik zou het niet willen omdat mijn haar misschien wel verstikt en gaat uitvallen....toch? Lijkt mij broeierig en niet lekker zitten. Is dan toch iets wat iemand zelf wil, zoals paars haar, piercings, tatoes, je vind het mooi of niet.

Doet het wat slechts dan?

Dat zeg ik, het is symboolpolitiek. Alle grotere issues hebben ze geen antwoorden op.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:43

KiWiKo schreef:
Alet74 schreef:
Hmmm... en wat moeten we dan zeggen over de mensen die in hun dialect pratend bij de kassa staan? Dat is dan in jouw opinie ook asociaal.
We leven in een multiculturele samenleving waarin we niet meer kunnen verwachten dat iedereen Nederlands spreekt. Waarom ook?
Als dit soort dingen wordt doorgevoerd, dan is Nederland een intolerant land. Is dat wat wij als Nederlanders willen zijn?

Zonder het machtig zijn je in het Nederlands uit te drukken krijg je ook geen baan, waardoor je afhankelijk word van de sociale voorzieningen...... en ik denk dat daar voornamelijk de schoen wringt.

ik vind dat er wel wat meer eer mag komen voor t NEDERLANDS dialect.
t spijt me maar ik vind dat niet te verglijken met t asdfnvoiuhrfg wifj kbgslrehf aidfjg er gebrabbel wat je vaak hoort en dus niet verstaat.. nee daarin ben ik wel duidelijk van mening dat IEDEREEN die in nederland wil wonen ook de taal moet beheersen, zo niet, das dan jammer maar dan vind ik dat t weer richting thuisland mag wanneer het binnen een bepaalde (makkelijk haalbare) tijd niet geleerd word..

en daar gaan we weer alet74: ik zei toch dat t hoofd en of aangezicht bedekt, ik WEET dat er verschil in zit t gaat erom dat het iets bedekt... anders kunnen ze die burkas hoofddoekjes of in ieder geval die stukken stof toch weg laten?? ik weet niet wat t is dat je je iedere keer genootzaakt voelt iets te moeten quoten en te verdedigen of aanpassen of what ever, vind t een beetje vervelend, is ook totaal niet noodzakelijk in mijn ogen, reageren mag best hoor, no problem maar lees t aub goed en vat t niet zo negatief op allemaal (niet alleen mijn posts)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:44

KiWiKo schreef:

De meeste vrouwen en meisjes met een hoofddoekje spreken uitstekend Nederlands, beter dan de kassa dames hier in Weert die ik altijd het bedrag dat ik moet betalen in het Nederlands moet laten herhalen omdat ze het totaal onverstaanbaar op zijn Weerts zeggen. Roep ik dan dat ze hun baan niet meer mogen hebben???

Als ze een familielid of vrienden aan de kassa krijgen gaan ze daar uitgebreid in dialect mee praten, voel ik me dan gediscrimineerd omdat ik hun gekwek niet kan verstaan???

Ik zou zeggen stop je energie in dingen die belangrijk zijn en niet in zoiets totaal onbelangrijks als het wel of niet dragen van een hoofddoekje

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:44

Biieniie, wat heeft Amsterdammer zijn hiermee te maken?
Ik ben er ook geboren en getogen, en heb er tot 2009 gewoond. Waarvan 3 jaren in Geuzenveld. Mijn vriend en ik waren op een gegeven moment de enige twee ''Nederlanders'' in het rijtje. In het begin heb ik me ook kapot geergerd aan het feit dat een groot deel van de populatie niet goed aangepast was aan de Nederlandse maatschappij, zelfs ook op Wilders gestemd :o :o :o
Door de dialoog aan te gaan met deze mensen ben ik ze veel beter gaan begrijpen en steeds minder gaan begrijpen van onze overheid.
Misschien voor jou ook een idee om je eens te verdiepen in de situatie van deze mensen? Werkt zeer verruimend. Kan het iedereen aanraden......

Edit. Precies Sarabande. Kan me helemaal vinden in jouw post!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:48

ook hier zitten veel nationaliteiten in de buurt, en ik heb nergens problemen mee als ze zich maar aanpassen.
goeie vrienden van ons zijn roemenen, hun hebben we heel veel gegeven en op weg geholpen omdat ze t graag wilden leren allemaal, gewoon integreren in nl. meer respect kunnen ze van mij dan niet krijgen ongeacht hun afkomst of verleden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:48

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:

De meeste vrouwen en meisjes met een hoofddoekje spreken uitstekend Nederlands, beter dan de kassa dames hier in Weert die ik altijd het bedrag dat ik moet betalen in het Nederlands moet laten herhalen omdat ze het totaal onverstaanbaar op zijn Weerts zeggen. Roep ik dan dat ze hun baan niet meer mogen hebben???

Als ze een familielid of vrienden aan de kassa krijgen gaan ze daar uitgebreid in dialect mee praten, voel ik me dan gediscrimineerd omdat ik hun gekwek niet kan verstaan???

Ik zou zeggen stop je energie in dingen die belangrijk zijn en niet in zoiets totaal onbelangrijks als het wel of niet dragen van een hoofddoekje

maar ze kunnen het wel Sarabande :D ze kunnen het wel dat ABN......... en dat is het verschil denk ik dan :)

Ik vind het niet fijn als mijn werknemers op kantoor in het Bosnisch met elkaar gaan praten, nee........ of in het Arabisch met elkaar gaan praten, Nee dat vind ik niet fijn..........

en ik zal dan ook altijd even de opmerking tussendoor gooien dat ik er geen reet van versta! :)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:51

Waar houd het dan op als je geen eisen stelt?
Dat straks in Amsterdam-Oost de basisscholen een islamitische directeur heeft een veelal islamitische leerkrachten. Straks moeten de enkele Nederlandse meisjes daar ook een hoofddoekjes gaan dragen?

Of spreken we gewoon met z'n alle af dat dit soort overheidsinstellingen. (want scholen zijn ook overheidsinstellingen die bakken subsidie van de overheid krijgen!) dit gewoon niet geaccepteerd wordt!

En burka of hoofddoek. Zolang je totaal geen haarval ziet is het zonder hoofddoek een compleet ander mens. Dus kunnen de vrouwen zich ook achter de doek verschuilen.

Waarom lopen wij 'naakt' rond, mogen niet eens een petje op en moeten ons haar naar achteren doen bij een pasfoto voor paspoort/rijbewijs en mogen zij hun hoofddoek om houden? Dat zijn van die dingen waar ik me dus aan stoor. Hoezo intolerant? Zij mogen in dat opzicht momenteel meer dan wij nederlanders!

@ umpiedumpie
Ik heb JAREN in een 'zwarte wijk' gewoond en op een zwarte school gezeten. Daar ben ik letterlijk weggepest omdat ik 'wit' was. Dit werd door zowel school als ouders van de kinderen geaccepteerd en ik kwam dagelijks blauw thuis. Ik heb taferelen op straat gezien waar ik totaal geen sympathie voor kan hebben. (marrokaanse jongetjes die hun 5 jaar oudere zus compleet in elkaar trappen, met hoofd tegen een lantaarnpaal aan meppen etc) Bovendien is de desbetreffende jongen en vreselijke criminineel waarbij de ouders hem maar in bescherming blijven nemen. En hij is geen uitzondering.
Voortgezet onderwijs heb ik wederom vreselijk gedrag gezien. Ik heb me destijds echt geprobeert erin te verdiepen.

Ik kan geen sympathie meer voor deze mensen hebben. Ik WIL me er ook niet meer in verdiepen. Want zij verdiepen zich ook niet in ons.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:52

sarabande schreef:
newmom schreef:

Of lijkt me het verschil.

Ik kan er niet bij dat Nederland er beter van zou worden als vrouwen die dat willen geen hoofddoekje meer mogen dragen omdat er mensen zijn die zich daaraan ergeren.

Waarom ergeren mensen zich daaraan eigenlijk, hebben ze er last van, vinden ze het beangstigend????

dat zeg ik toch : OF, met beide bedoel ik burka en hoofddoekje, de ene bedekt dus je aangezicht gedeeltelijk de ander je hoofd (en dan bedoel ik niet je aangezicht anders had ik dat wel gezegd)
mij hoor je ook niet zeggen dat ik me eraan erger, wel dan?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:55

Biieniie kan me totaal niet vinden in jouw laatste zin. Ik heb wel meegemaakt dat men zich in onze cultuur verdiept.
Je moet ze niet allemaal over 1 kam scheren.

Vind het overigens wel naar om te lezen dat jij gepest werd omdat je wit bent......... Dat kan ook niet de bedoeling zijn, maar het verbieden van hoofddoekjes gaat aan dat soort situaties niets veranderen vrees ik.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:00

Biieniie schreef:
Waar houd het dan op als je geen eisen stelt?
Dat straks in Amsterdam-Oost de basisscholen een islamitische directeur heeft een veelal islamitische leerkrachten. Straks moeten de enkele Nederlandse meisjes daar ook een hoofddoekjes gaan dragen?

Of spreken we gewoon met z'n alle af dat dit soort overheidsinstellingen. (want scholen zijn ook overheidsinstellingen die bakken subsidie van de overheid krijgen!) dit gewoon niet geaccepteerd wordt!
Citaat:
Daar hoef je niet voor op de PVV te stemmen, genoeg andere partijen die al jaren willen. SP, D66, VVD

En burka of hoofddoek. Zolang je totaal geen haarval ziet is het zonder hoofddoek een compleet ander mens. Dus kunnen de vrouwen zich ook achter de doek verschuilen.

Waarom lopen wij 'naakt' rond, mogen niet eens een petje op en moeten ons haar naar achteren doen bij een pasfoto voor paspoort/rijbewijs en mogen zij hun hoofddoek om houden? Dat zijn van die dingen waar ik me dus aan stoor. Hoezo intolerant? Zij mogen in dat opzicht momenteel meer dan wij nederlanders!
Citaat:
Hahha :D Ik kan mijn collega´s met hoofddoek toch echt prima uit elkaar houden hoor. Mensen hebben gewoon een gezicht en hun haar zit naar achteren en het gezicht is vrij zoals nodig voor een paspoortfoto.
Mensen die niet voldoen aan een paspoortfoto zijn eerder mensen met een pony (als kapsel dus) ofzo.

@ umpiedumpie
Ik heb JAREN in een 'zwarte wijk' gewoond en op een zwarte school gezeten. Daar ben ik letterlijk weggepest omdat ik 'wit' was. Dit werd door zowel school als ouders van de kinderen geaccepteerd en ik kwam dagelijks blauw thuis. Ik heb taferelen op straat gezien waar ik totaal geen sympathie voor kan hebben. (marrokaanse jongetjes die hun 5 jaar oudere zus compleet in elkaar trappen, met hoofd tegen een lantaarnpaal aan meppen etc) Bovendien is de desbetreffende jongen en vreselijke criminineel waarbij de ouders hem maar in bescherming blijven nemen. En hij is geen uitzondering.
Voortgezet onderwijs heb ik wederom vreselijk gedrag gezien. Ik heb me destijds echt geprobeert erin te verdiepen.

Ik kan geen sympathie meer voor deze mensen hebben. Ik WIL me er ook niet meer in verdiepen. Want zij verdiepen zich ook niet in ons.

Dat vind ik oprecht vreselijk voor je dat je dat hebt moeten meemaken. En mensen die de wet overtreden en hun zusjes of wie dan ook mishandelen die kunnen en moeten daarvoor gewoon gestraft worden.

Echter niet alle moslims over één kam scheren simpelweg omdat ze moslim zijn. Het hoofddoekje afschaffen verandert niets aan die jongens hun gedrag. Straf ze gewoon voor hun daden en pak de zwarte scholen aan (wederom zijn er veel partijen die al heel lang tegen zwarte scholen zijn).

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:04

Umpiedumpie schreef:
Hoofddoek, keppeltje, kruisje om de nek. Maakt mij niet zo veel uit. Wat ik belangrijk vind is dat al deze mensen, eigenlijk alle Nederlanders, normaal met elkaar omgaan en elkaar niet veroordelen over geloofsovertuigingen.

Wilders kan beter zijn energie in andere zaken steken, dan dit onnozele gedoe.
Laat hem er liever voor zorgen dat de ''buitenlanders'' hulp krijgen om zo goed mogelijk te integreren.
Eerst binnenlaten, vuile werk op laten knappen, wellicht aan hun lot overlaten en nu met het vingertje wijzen.
Eigen schuld dikke bult Nederland!

Ik las van de week een stukje in de NRC van een Spaanse Marrokaanse jongeman welke in Nederland is gekomen, omdat hij hier getrouwd is. Deze jongen is al 2!! jaar bezig om een goede cursus Nederlandse taal te krijgen, maar door de bureaucratie hier loopt dat niet. (Af)gestudeerd in Spanje, werkwillig, maar niet kunnen, omdat er nu een inburgeringscursus is waarbij je nog net leert om een brood te bestellen bij de bakker..... Tja, daarmee kom je nooit in een hogere functie aan het werk hier.

Misschien handig voordat je naar nederland gaat alvast nederlands leert. Verder neem ik aan uit je stukje dat hij getrouwd is met een nederlandse nog makkelijker om het te leren. Verder is de inburgerings cursus bedoelt om mensen vertrouwd met de taal te maken. Als ik wil emigreren naar een ander land ga ik mij ook verdiepen in de taal cultuur enzo van het land. Je eigen aanpassen aan het land waar je gaat wonen lijkt mij meer dan logisch.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:07

Eisen stellen is niet gelijk aan intolerant. Helemaal niet. Maar de hoofddoek verbieden, dat gaat toch helemaal nergens over?
We hebben hier een Grondwet, het lijkt me dat er al regeltjes genoeg zijn.

Ik word er altijd een beetje moedeloos van als mensen bevolkingsgroepen gaan generaliseren. Dat is zo jammer en onnodig.

@Chevano: de mensen die ik wel eens op tv heb gezien en bijvoorbeeld emigreren naar Frankrijk, hebben zich van tevoren ook niet erg verdiept in de taal enzo, dat valt in de praktijk gewoon tegen.
Als je in een rotland woont en moet vluchten, heb je daar ook weinig tijd en gelegenheid voor vrees ik.

Maar het gaat hier over het speerpunt van de PVV en niet over de taal of andere problematiek.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:09

Lees dan even eerst zelf dat stukje alvorens deze meneer te veroordelen..........
Deze man wilde dat ook doen, maar dat moest dan particulier en dat is voor de meeste net afgestudeerde niet te betalen. Hij kon zich dus ook wel verstaanbaar maken, maar niet goed genoeg om een baan op zijn niveau te krijgen.

Ik zou zeggen lees dat stukje en dan zie je hopelijk zelf in hoe krom ons systeem kan zijn.

Alet, het gaat hier inderdaad om de PVV, maar daaruit voortvloeiend wordt aangegeven waar meneer Wilders eea wellicht beter de tijd in kunnen steken....
Laatst bijgewerkt door Umpiedumpie op 26-02-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:10

Van mij mag de hoofddoek blijven hoor.......... ding zit mij niet in de weg :D :D

maar het gaat om het totale plaatje ........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:10

Chevano schreef:
Misschien handig voordat je naar nederland gaat alvast nederlands leert. Verder neem ik aan uit je stukje dat hij getrouwd is met een nederlandse nog makkelijker om het te leren. Verder is de inburgerings cursus bedoelt om mensen vertrouwd met de taal te maken. Als ik wil emigreren naar een ander land ga ik mij ook verdiepen in de taal cultuur enzo van het land. Je eigen aanpassen aan het land waar je gaat wonen lijkt mij meer dan logisch.

Ga eens op bezoek bij Nederlanders die al jaren in het buitenland wonen, bij elkaar klitten, de taal daar nauwelijks spreken en buiten de zon weinig waardering voor het land hebben.
Niemand daar die daar over klaagt of een politieke partij er tegen op richt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:13

KiWiKo schreef:
maar het gaat om het totale plaatje ........

Kim het is geen totaal plaatje, het zijn verschillende groepen mensen die onderling verschillend zijn.
Een hoge ambtenaar met een hoofddoekje heeft weinig te doen met kleine poedersuiker jongetjes die de buurt terroriseren. Waarom haar daarop aankijken, dat begrijp ik niet.
Dan zouden wij aansprakelijk zijn voor iedere voetbal hooligan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:14

sarabande schreef:
Chevano schreef:

Ga eens op bezoek bij Nederlanders die al jaren in het buitenland wonen, bij elkaar klitten, de taal daar nauwelijks spreken en buiten de zon weinig waardering voor het land hebben.
Niemand daar die daar over klaagt of een politieke partij er tegen op richt

Waarschijnlijk omdat ze niet voor overlast zorgen EN financieel een bijdrage leveren aan de maatschappij?

Maar helemaal met je eens dat als je waar dan ook gaat wonen, dat je dan minstens de taal moet spreken en enigsinds bereid moet zijn om je aan te passen aan de cultuur

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:16

Chevano schreef:
Je eigen aanpassen aan het land waar je gaat wonen lijkt mij meer dan logisch.

Je EIGEN aanpassen??

Ik had dit topic niet moeten openen denk ik, wat een kortzichtigheid weer.

Ik ga altijd naar de AH, daar werken oa Marokkaanse meisjes met hoofddoekjes, bijna altijd vriendelijk. Hier in de buurt zit nog een supermarkt, daar werken vooral typische (autochtone) Tokkies. Die hangen wat ongeïnteresseerd achter de kassa en kunnen alleen met plat Utrechts.
3x raden waar ik m'n boodschappen doe. Dat ze een hoofddoekje ophebben kan me dan echt niks, maar dan ook helemaal niks schelen, het maakt ze toch geen ander mens?
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 26-02-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:17

Precies Sarabande. En ik kan dan ook niet begrijpen waarom de PVV ten strijde wil trekken tegen de hoofddoek met het doel stemmen te winnen. Want inderdaad Umpiedumpie, er zijn wel 100 dingen te verzinnend die veel meer aandacht verdienen dan dit onderwerp.