Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:11

Ik weet niet hoe dapper/suicidaal de rest van de trainers is, maar zelfs als de directie daar bepaalt dat Tilikum gewoon verder moet met showen, kan ik me voorstellen dat die trainers denken: dikke vinger!
Maar misschien is er in Japan wel een daredevil en wordt ie daarheen verkocht. Vangen zij gewoon een nieuwe voor Seaworld.
Echt, geld is alles waar het om draait. Dat paradijs krijgt Tilikum pas als ie dood is.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:11

Kukkie schreef:
Gewoon een soort paddock paradise, maar dat in zee. Ocean Paradise.... maar ja, dit dier kost ze veel inkomen, dus geld zullen ze sowieso niet meer voor hem over hebben. En een stukkie oceaan afzetten en hem blijven voeren zal toch wat meer kosten dan een randje weiland met wat takken en zand, ben ik bang.

Het zou een geweldige optie zijn, maar het gaat nooit gebeuren helaas. :n
Alles is doordrongen van geld, levert het niks op dan is het niks meer waard, maar een schappelijke diervriendelijke oplossing zoeken daar hebben ze het geld niet voor over en nemen ze dus geen verantwoording voor hun zelfverkregen gevolgen, dus moet het dier maar dood wat imo wel de beste optie is voor het dier, maar wel de allermakkelijkste manier.
Dat noem ik dus uitbuiting van!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:13

Kukkie schreef:
Ik weet niet hoe dapper/suicidaal de rest van de trainers is, maar zelfs als de directie daar bepaalt dat Tilikum gewoon verder moet met showen, kan ik me voorstellen dat die trainers denken: dikke vinger!
Maar misschien is er in Japan wel een daredevil en wordt ie daarheen verkocht. Vangen zij gewoon een nieuwe voor Seaworld.
Echt, geld is alles waar het om draait. Dat paradijs krijgt Tilikum pas als ie dood is.

Euhm al de dodelijke ongelukken met hem, waren toch allemaal in dat zelfde park. En niemand geeft dat beest de 'schuld' het was een ongeluk. Dus ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet stellen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:14

bulck schreef:
Kukkie schreef:

Euhm al de dodelijke ongelukken met hem, waren toch allemaal in dat zelfde park. En niemand geeft dat beest de 'schuld' het was een ongeluk. Dus ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet stellen.

Dat is niet zwart-wit, maar keiharde realiteit.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:15

Ik volg het topic half want er wordt zoveel in gepraat :P

Maar ik las wat over een rugvin als die gaat hangen?
Ik weet niet precies hoe dit met orka's zit, maar ik heb stage gelopen bij het Dolfinarium bruinvissen afdeling. En daar gaan de vinnen ook aan 1 kant groeien.
En dit heeft te maken met de stroming van het water. Ze zwemmen dan telkens hetzelfde rondje, of dezelfde richting op. Klinkt beetje vaag, maar kan het ook niet zo heel goed uitleggen eigenlijk.. Maar omdat ze de zelfde richting op blijven zwemmen, stroomt het water telkens aan 1 kant..

Nu ik het terug lees, omschrijf ik het vaag maar ik hoop dat je het snapt :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:15

Miska schreef:
bulck schreef:

Dat is niet zwart-wit, maar keiharde realiteit.

Dat weet je niet, het is helemaal nog niet bekend wat er met hem gaat gebeuren.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:18

Vjestagirl schreef:
Dat weet je niet, het is helemaal nog niet bekend wat er met hem gaat gebeuren.

Nee, in principe niet alleen is het dier beter af dan om in leven te laten?
Dit wordt vanzelf steeds erger en gaat uiteindelijk wel gebeuren wanneer het iets te vaak gebeurt.
Dat is gewoon 1+1=2 optellen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:19

_Pat_ schreef:
Ik volg het topic half want er wordt zoveel in gepraat :P

Maar ik las wat over een rugvin als die gaat hangen?
Ik weet niet precies hoe dit met orka's zit, maar ik heb stage gelopen bij het Dolfinarium bruinvissen afdeling. En daar gaan de vinnen ook aan 1 kant groeien.
En dit heeft te maken met de stroming van het water. Ze zwemmen dan telkens hetzelfde rondje, of dezelfde richting op. Klinkt beetje vaag, maar kan het ook niet zo heel goed uitleggen eigenlijk.. Maar omdat ze de zelfde richting op blijven zwemmen, stroomt het water telkens aan 1 kant..

Nu ik het terug lees, omschrijf ik het vaag maar ik hoop dat je het snapt :P

Kijk, iemand die iets zinnigs te zeggen heeft, dus helemaal niet natuurlijk. :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:20

Dat weet ik niet. Maar eventjes, hoeveel mensen kwamen er wel niet naar de dierentuin om bokito te zien? ALS het al alleen om geld zou gaan (en dat betwijfel ik) dan is hij meer waard levend dan dood.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:23

bulck schreef:
Kukkie schreef:

Dat wat jij zegt is niet waar. Het ongeluk met een andere trainer was in Canada, waarna hij naar Florida is gebracht. Daar is een dakloze 's nachts in het park gebleven om wsl te zwemmen met orka's. Hij werd 's ochtends dood gevonden, maar niemand weet wat hij heeft gedaan. Hij had schaafwonden, maar geen bijtwonden en was overleden door onderkoeling. Echter, hij lag in het bassin bij deze orka.

Dus: dit is de eerste keer in dit park dat een trainer is aangevallen/gedood. En ook de eerste keer dat Tilikum iemand echt heeft gegrepen (als kan het zijn geweest om te spelen). De keer in Canada dat een trainer overleed was het een gezamenlijke actie van 3 dieren, en hielden ze de trainer onderwater, als groepje.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:24

Vjestagirl schreef:
Dat weet ik niet. Maar eventjes, hoeveel mensen kwamen er wel niet naar de dierentuin om bokito te zien? ALS het al alleen om geld zou gaan (en dat betwijfel ik) dan is hij meer waard levend dan dood.

Uiteraard, maar sensatie beluste mensen zijn over het algemeen niet erg bewust bezig met dierenleed daarom houdt het stand.
Het is zeker indrukwekkend en bijzonder om te zien, maar het is geen normaal gedrag en komt voort doordat ze in gevangenschap gehouden worden en dan zijn de trainers en omstanders nog zo verbaasd, want 'normaal' is er niks mee te doen en luister die perfect. |o

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:28

Bovendien betalen ze ervoor om hem te kunnen zien... dus het gaat wel degelijk om geld.
De één heeft het er voor over, de ander verdient eraan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:44

Ik had al in de metro gelezen dan Tillikum BERUCHT is (beruchte orka slaat weer toe) en dat hij niet dood mag worden gemaakt, en wetenschappers staan al te verkondigen dat hij het in het wild niet zou overleven. Kijk eens naar Keiko, daar was het ook BIJNA gelukt. (Goed, hij kreeg een longontsteking maar ze waren echt zooooo CLOSE!) Vervoer hem ook naar IJsland, neem de pen waar Keiko in verbleef weer in gebruik, schakel desnoods die man van Cousteau weer in en doe het over! Ik weet dan zeker dat het dan wel goed zal gaan. Hoe ze nu bezig zijn met die arme Tilly is natuurlijk niet goed. (Ojee, hij heeft een mens vermoordt dus we laten hem nu in de steek...) Gewoon in rehab doen, een mooie pod opzoeken waar hij aan kan sluiten en weg zijn de trubbels. Kosten zijn voor SW!

Topic gaat hard zeg, had ik nooit geweten!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:55

HorseyDude schreef:
Ik had al in de metro gelezen dan Tillikum BERUCHT is (beruchte orka slaat weer toe) en dat hij niet dood mag worden gemaakt, en wetenschappers staan al te verkondigen dat hij het in het wild niet zou overleven. Kijk eens naar Keiko, daar was het ook BIJNA gelukt. (Goed, hij kreeg een longontsteking maar ze waren echt zooooo CLOSE!) Vervoer hem ook naar IJsland, neem de pen waar Keiko in verbleef weer in gebruik, schakel desnoods die man van Cousteau weer in en doe het over! Ik weet dan zeker dat het dan wel goed zal gaan. Hoe ze nu bezig zijn met die arme Tilly is natuurlijk niet goed. (Ojee, hij heeft een mens vermoordt dus we laten hem nu in de steek...) Gewoon in rehab doen, een mooie pod opzoeken waar hij aan kan sluiten en weg zijn de trubbels. Kosten zijn voor SW!

Topic gaat hard zeg, had ik nooit geweten!

Keiko was een belachelijke publiciteits stunt, die een marteling was voor het dier in kwestie. Er was vooraf bekend dat van de beschikbare dieren Keiko bepaald niet de waarschijnlijkste kandidaat was voor succes. "So close", laat me niet lachen, ze waren nauwelijks op dezelfde planeet....
Dit dier, Tillikum te proberen te rehabiliteren naar het wild is gedoemd te mislukken.
Enige oplossing met gezond verstand is euthenasie. En in een perfecte wereld een verbod op het houden/dresseren van walvisachtigen (vgl in Nederland mag je niet eens een goudvis in een vissenkom houden...)
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-02-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:57

Orca's euthaniseren mag niet in de VS, ze zijn beschermd!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:00

HorseyDude schreef:
Orca's euthaniseren mag niet in de VS, ze zijn beschermd!

Fijne "bescherming" als ze wel in gevangenschap mogen worden gehouden. Je kunt geen dieren houden zonder euthenasie te moeten toepassen in bepaalde situaties.
Maar goed het gaat over dezelfde idiote wetgevers die paardenslacht hebben verboden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:01

Wilde dieren die niet bang zijn voor mensen los laten "in het wild" is meestal niet goed voor het dier maar ook niet voor de mensen waar hij mee in aanraking zal komen. Keiko bleef niet voor niets havens en bootjes en mensen opzoeken, dat snapt zo'n dier toch niet als je nu zegt: nou, nu mag je weer buitenspelen en nu wel zelf gaan jagen hoor én niet meer naar de mensen toe hoor jongen?! Doe hem dan in een baai waar geen mensen bij komen oid maar "vrij" laten is niets voor een dier dat niet meer zou weten hoe hij zich moet redden.

Het is net zo gevaarlijk als een leeuw uitzetten die niet (meer) bang is voor mensen, die zal dichter bij dorpen en mensen komen en contact zoeken dan wel confrontaties aangaan waarbij het onvoorspelbaar is wat er zal gebeuren.. Mensen zien niet dat dit een "tam" dier is en de leeuw (als die verder verwilderd is en honger heeft) zal mensen ook als prooi gaan zien (want je moet toch eten nietwaar) en is daarbij niet bevreesd voor het contact.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:11

fargo schreef:
Wilde dieren die niet bang zijn voor mensen los laten "in het wild" is meestal niet goed voor het dier maar ook niet voor de mensen waar hij mee in aanraking zal komen. Keiko bleef niet voor niets havens en bootjes en mensen opzoeken, dat snapt zo'n dier toch niet als je nu zegt: nou, nu mag je weer buitenspelen en nu wel zelf gaan jagen hoor én niet meer naar de mensen toe hoor jongen?! Doe hem dan in een baai waar geen mensen bij komen oid maar "vrij" laten is niets voor een dier dat niet meer zou weten hoe hij zich moet redden.

Het is net zo gevaarlijk als een leeuw uitzetten die niet (meer) bang is voor mensen, die zal dichter bij dorpen en mensen komen en contact zoeken dan wel confrontaties aangaan waarbij het onvoorspelbaar is wat er zal gebeuren.. Mensen zien niet dat dit een "tam" dier is en de leeuw (als die verder verwilderd is en honger heeft) zal mensen ook als prooi gaan zien (want je moet toch eten nietwaar) en is daarbij niet bevreesd voor het contact.

Ik vind het idd ook niet zo verstandig idee om hem vrij te laten.
Keiko was vriendelijk, dat is deze orka blijkbaar toch niet helemaal voor 100%. Hij zal mensen gaan opzoeken, kan een tijdje gaan, maar hij kan ook zomaar in een keer omslaan en toch iemand te pakken nemen
Voor het beestje zal het waarschijnlijk eerlijker zijn om hem naar boven te sturen. Maar ja het is wel zo momenteel elke orka is er een teveel, er zijn niet veel orka's meer op de wereld.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:22

Wat ik ook begrepen heb is dat hij veel bezig was met paring en daarom zijn hormonen behoorlijk aanwezig waren. Daarnaast waren ze bezig met reparatie aan zijn bassin. Kan allemaal mee helpen dat een dier dit doet. Veel mensen hebben het over vrijlaten dat dat best mogelijk moet zijn. Ik heb mijn twijfels omdat het dier al gevangen is toen hij twee jaar oud was en ondertussen is hij al 29 geloof ik. Het dier heeft dus 27 jaar niet voor zich zelf hoeven zorgen. Ik zou zelf graag zien dat hij een veel groter bassin ( en dan bedoel ik echt veel groter minimaal twee voetbalvelden) krijgt en een maatje waar hij goed mee overweg kan. En lekker oud laten worden en lekker met rust laten tot hij zelf sterft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:23

Dat zou een mooie oplossing zijn.. maar ja daar zullen centen ook wel een rol spelen.. Ik zie ze dat niet zo snel doen :)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:28

Ik zou daar veel meer geld voor over hebben om een kijkje te gaan nemen dan waar hij nu zit. Zeker als hij er een maatje bij krijgt (niet voor gaan vangen maar 1 die al in gevangenschap leeft). Ik heb namelijk een proefschrift liggen over een onderzoek die gedaan is bij muizen. En uit dat onderzoek komt dat als muizen alleen zitten het ongerief zoveel hoger is dan bij een maatje. Dus geef hem ook een maatje.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:30

Dawn mag blij zijn dat ze niet gelijk is opgegeten... als je ziet hoe groot Tilly is op foto's, nou je schrikt ervan!! (en dan te bedenken dat orka's geen mensen eten, maar ik denk dat als ze langer in het bassin zou zijn gebleven dat dat wel zou zijn gebeurd!) Hoe ranzig het ook klinkt...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:32

Maar die man die toen is achtergebleven in het park en s`ochtends is gevonden in het bassin bij tilikum is ook niet opgegeten. En die man gestroven door onderkoelen gebleken na autopsie. Dus daar heeft tilikum ook niet gebeten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:33

Nowornever, je hebt imo absoluut gelijk hoor. Ik zie dat ook veel liever! En zou daar ook meer geld aan uitgeven.
Ik zie alleen niet zo snel dat het park dat gaat doen of wie dan ook om het te realiseren.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:35

Nee het zal ook niet gaan gebeuren marchador. Maar het is zo`n mooie oplossing en ze verdienen tegelijk ook nog steeds geld aan hem. Want dat vinden ze belangrijk. Eigenlijk moeten we brief schrijven dat we een oplossing bedacht hebben voor tilly.