[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:40

Misser schreef:
juline schreef:
misser sorry dat ik niet zo'n geweldige typiste ben maar het is nederlands toch en je begrijpt wat er staat.

Wat een instelling. Wel van een allochtoon verwachten dat hij binnen no time goed Nederlands kan, maar zelf genoegen nemen met 'je begrijpt toch wat er staat'....

Dit topic gaat de hele verkeerde kant op.. Juline kan toch goed nederlands? alleen missen er een paar hoofdletters en komma´s, geen probleem.. Verder zijn de zinsdelen toch goed? en weet ze wat ze zegt?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:40

Nessah schreef:
@aronneke: iedereen moet stemmen waar hij achter staat. Alleen ik kaart wat dingen aan.. Dat sommige mensen niet verder kijken dan alleen de allochtonen.. Ik vind het milieu bijvoorbeeld erg belangrijk en zal nooit op een partij als het pvv stemmen, zij nemen het niet zo nauw met het milieu.

@juline: Nee hoor, ik gooi nooit wat op straat.. Daar heb je prullenbakken voor. Ik vind het heel triest dat veel mensen dat wel doen! Je hebt het de hele tijd over netjes abn praten.. Jij bent ( als ik het goed begrijp) in Nederland geboren, toch heb jij erg veel spelfouten en grammaticale fouten in je berichten. Vervolgens verwacht je van iemand met een andere moedertaal dat hij wel netjes abn spreekt.. Terwijl de helft van de Nederlanders dat niet eens doet. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet ;)

erg kinderachtig om het nu over deze boeg te gooien, misschien heeft persoon wel dislectie?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:41

Bermudaa schreef:
Misser schreef:

Wat een instelling. Wel van een allochtoon verwachten dat hij binnen no time goed Nederlands kan, maar zelf genoegen nemen met 'je begrijpt toch wat er staat'....

Dit topic gaat de hele verkeerde kant op.. Juline kan toch goed nederlands? alleen missen er een paar hoofdletters en komma´s, geen probleem.. Verder zijn de zinsdelen toch goed? en weet ze wat ze zegt?

tekort aan argumenten he , dan gaan ze kniezen op andere zaken

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:41

Misser schreef:
Het zou jullie sieren als je dan zelf ook je berichten in correct Nederlands plaatst, als je dat zo belangrijk vindt.
Denk aan hoofdletters, punten etc..

Veel mensen zijn dislectisch, graag ook daar wat begrip voor.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:42

@nessah, ja sorry dat ik niet zo geweldig nederlands typ. Wil het best heel netjes doen en overal op letten maar zit me hier ook beetje op te winden. (nergens voor nodig) Ik heb zeer zeker geleerd om netjes te typen en te spreken en zal dit ook doen als ik dit nodig acht.

En ik heb respect voor ieder mens die het in ieder geval probeerd.
Nederlands is een verdomd moeilijke taal en niet zomaar foutloos te leren. Maar zolang er in ieder geval moeite voor gedaan wordt kan ik persoonlijk dit alleen becomplimenteren (als dit al een woord is:P).
Een oud collega van mij had een buitenlandse vriend en deze heeft in 3 maanden tijd de nederlandse taal onder de knie gekregen omdat hij dit zelf erg graag wilde. Ja dat vindt ik knap. Maar er zijn er zat die het vertikken. En daar probeer ik over te discuseren met jullie

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:44

Ik heb net genoeg argumenten genoemd, hele hoop standpunten met bronvermelding.. Zijn alleen nog niet echt mensen diep op in gegaan.

Hoezo kinderachtig? Zij kaart zelf meerdere keren aan dat mensen in Nederland abn moeten kunnen spreken.. Vervolgens merk ik op dat er in 1 berichtje 4 spelfouten zitten.. Sja, dan moet je zelf ook netjes de beheersing van de Nederlandse taal hebben voordat je het iemand anders kan verwijten.

Tenminste dat vind ik, verder was het een constatering.. Meer niet :)

Verder niet nodig om je op te winden, een discussie voeren met mensen met verschillende meningen is allemaal leerzaam, toch? :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:45

ze hoeven toch ook niet perfect de nederlandse taal te beheersen? en dan doel ik vooral op het grammatica. als we ze maar verstaan, en begrijpen.

Musjes

Valt Misser niet alleen over het zeggen 'je begrijpt toch wat er staat' en is het ander niet meer dan een losse opmerking? Weer ontopic? *jammer moet weer hard aan het werk*

Toekie

ikdoemaarwat, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je hier wat op te zeggen hebt...

Toekie schreef:
ikdoemaarwat schreef:
Je wilt toch nederlander zijn?
Mijn mening is dat als mensen zo graag in nederland willen wonen,dat ze dan ook zich volledig moeten aanpassen
en dus ook nederlander moeten worden, ook op papier!

Uhhh, ik BEN Nederlander. Ik heb een Nederlandse moeder en een Griekse vader. Ik ben in Nederland geboren. Ik heb van Griekenland de Griekse nationaliteit meegekregen en daar ben ik trots op! Maar ik heb ook de Nederlandse nationaliteit en een Nederlands paspoort, dus ik ben gewoon Nederlander. Dat hoef ik niet meer te worden.

Als je in Amerika geboren wordt (bijvoorbeeld tijdens een vakantie van je ouders) dan krijg je (ook) de Amerikaanse nationaliteit. Je moet dus vooral kijken hoe het in 't buitenland geregeld is. Dat kun je de mensen met dubbele nationaliteit dus echt niet aanrekenen! Of vind je dat een stel geen kinderen mag krijgen wanneer het kind wel eens twee nationaliteiten zou kunnen krijgen?

Ojajoh

Nessah schreef:
Ik heb net genoeg argumenten genoemd, hele hoop standpunten met bronvermelding.. Zijn alleen nog niet echt mensen diep op in gegaan.

Hoezo kinderachtig? Zij kaart zelf meerdere keren aan dat mensen in Nederland abn moeten kunnen spreken.. Vervolgens merk ik op dat er in 1 berichtjes 4 spelfouten zitten.. Sja, dan moet je zelf ook netjes de beheersing van de Nederlandse taal hebben voordat je het iemand anders kan verwijten.

Tenminste dat vind ik, verder was het een constatering.. Meer niet :)

Verder niet nodig om je op te winden, een discussie voeren met mensen met verschillende meningen is allemaal leerzaam, toch? :)

de nederlandse taal niet beheersen of dyslectie zijn 2 totaal verschillende dingen
zij heeft in deze dus imo gewoon gelijk

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:48

abn is Algemeen Beschaafd Nederlands, wat dus duidt op zuiver taalgebruik :) abn werd door jullie zelf de hele tijd gebruikt.. Dat allochtonen eerst maar abn moesten gaan spreken.
Vandaar mijn constatering.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands

Daarnaast weet ik niet wie dyslexie heeft, is wel handig om dat even te melden. Als dat het geval is, mijn excuses.

Om even ontopic te komen: De standpunten van pvv over dieren staan mij trouwens wel erg aan :)
Laatst bijgewerkt door Nessah op 23-02-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:49

Toekie schreef:
ikdoemaarwat, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je hier wat op te zeggen hebt...

Toekie schreef:
Uhhh, ik BEN Nederlander. Ik heb een Nederlandse moeder en een Griekse vader. Ik ben in Nederland geboren. Ik heb van Griekenland de Griekse nationaliteit meegekregen en daar ben ik trots op! Maar ik heb ook de Nederlandse nationaliteit en een Nederlands paspoort, dus ik ben gewoon Nederlander. Dat hoef ik niet meer te worden.

Als je in Amerika geboren wordt (bijvoorbeeld tijdens een vakantie van je ouders) dan krijg je (ook) de Amerikaanse nationaliteit. Je moet dus vooral kijken hoe het in 't buitenland geregeld is. Dat kun je de mensen met dubbele nationaliteit dus echt niet aanrekenen! Of vind je dat een stel geen kinderen mag krijgen wanneer het kind wel eens twee nationaliteiten zou kunnen krijgen?

je hebt een nederlands paspoort ,maar geen griekse? dus heb je 1 paspoort toch? dus ben je nederlander.....prima toch.....maar als er mensen zijn met 2 paspoorten dan moeten ze een keuze maken vind ik........

en die laatste zin....ik vind dat ouders samen moeten overeenkomen welke nationailteit het kind gaat krijgen, net als de achternaam

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:49

Nessah schreef:
Daarnaast weet ik niet wie dyslexie heeft, is wel handig om dat even te melden. Als dat het geval is, mijn excuses.

is het nou dikgedrukt om mensen express op het vingertje te tikken?

Nessah

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:51

Maar hoe moet je dat doen als je in Marokko bent geboren? Ik meen dat je dan niet zomaar van je paspoort "af" kan komen?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:52

Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat het jammer is dat mensen zo snel oordelen over anderen.
Bovendien verwacht je van een ander dat deze moeite doet om de Nederlandse taal te leren, maar waarom neem je dan zelf de moeite niet om een correct bericht te typen (dyslexie uitgezonderd, maar sorry, dat gebruikt tegenwoordig iedereen als 'smoes').
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 23-02-10 18:53, in het totaal 2 keer bewerkt

juline

Uiteraard vindt ik het begrijpelijk dat ik aangesproken wordt op mijn type gedrag. Ik moet daar ook beter op letten maar helaas schiet het er wel eens bij in om shift te gebruiken en probeer ik zoveel te gelijk te typen dat ik mezelf voorbij type haha.

En nogmaals ik veroordeel geen mensen omdat ze niet vloeiend abn spreken of schrijven/typen. Ik val echter alleen over de mensen die het vertikken om uberhaubt de taal machtig te worden.

Ik heb geen enkel probleem met mensen die alsnog proberen zich verstaanbaar te maken in het Nederlands of desnoods Engels.

Als ik op vakantie ga dan tracht ik ook enkele woorden van het land te spreken/verstaan en de rest gaat in het Engels of Duits.

Met een paar woorden kom je al een heel eind maar er zijn helaas nog steeds mensen die hun best niet doen.

Vandaag ook zo'n grappig voorbeeld. Stap een winkel binnen waar een Afrikaanse man achter de toonbank staat. Begint eerst in erg onverstaanbaar Nederlands te praten, ik begreep er niks van en vervolgens kon hij het ineens vloeiend.
Tja sorry dan heb ik ook zoiets van praat meteen verstaanbaar.

Ojajoh

Nessah schreef:
Maar hoe moet je dat doen als je in Marokko bent geboren? Ik meen dat je dan niet zomaar van je paspoort "af" kan komen?

daar zal nederland wel een regeling voor gaan treffen willen ze dit voor elkaar krijgen...

overigens heb ik ook geen vraag op mijn antwoord

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:53

ikdoemaarwat: Dat kunnen de ouders niet beslissen. ;) Daarom zeg ik; het ligt lang niet zo makkelijk als hier door sommigen gedacht wordt.

Ik heb idd één paspoort, maar wel twee nationaliteiten. Dus eigenlijk maakt het niets uit. Ik kan zo een Grieks paspoort erbij nemen. Maar dat is dan puur iets tastbaars. Op papier heb ik twee nationaliteiten. En zo zijn er velen.
Het gaat toch nergens over als je die mensen, waaronder ikzelf, buitensluit?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:55

@juline: Ik kan je niet anders dan gelijk geven met wat je nu typt. Wel zou ik het jammer vinden als het echt verboden wordt om op sommige plekken een andere taal te gebruiken. ( bijvoorbeeld in die kerk, wat ik eerder zei)

aronneke

Nessah schreef:
@aronneke: iedereen moet stemmen waar hij achter staat. Alleen ik kaart wat dingen aan.. Dat sommige mensen niet verder kijken dan alleen de allochtonen.. Ik vind het milieu bijvoorbeeld erg belangrijk en zal nooit op een partij als het pvv stemmen, zij nemen het niet zo nauw met het milieu.

Enkel om de allochtonen doe ik het zeker niet! Ook gewoon qua voorzieningen (uitkeringen, aow etc), belasting (vlaktaks) en verkeer vind ik dat hij gelijk heeft.

Onassa

Och jeetje...gaan we nu mieren ne*ken over spel foutjes????

Toekie

ikdoemaarwat schreef:
Nessah schreef:

daar zal nederland wel een regeling voor gaan treffen willen ze dit voor elkaar krijgen...

Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar ik kan me een tv programma/docu herinneren waarin dit onderwerp uitgediept werd en waaruit bleek dat dit zeer ingewikkeld ligt. Nederland heeft daar zo goed als niets over te zeggen volgens mij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:56

Misser schreef:
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat het jammer is dat mensen zo snel oordelen over anderen.
Bovendien verwacht je van een ander dat deze moeite doet om de Nederlandse taal te leren, maar waarom neem je dan zelf de moeite niet om een correct bericht te typen (dyslexie uitgezonderd, maar sorry, dat gebruikt tegenwoordig iedereen als 'smoes').

oordeel jij nu niet zo snel mee dan? tegenwoordig gebruikt iedereen dyslexie als smoes? vind ik nogal een uitspraak
tevens val je over mensen en hun typfouten....
maar ik zie in 1 oogopslag al bij de veroordeelde partij niks anders, over potjes verwijten gesproken ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:57

Ik stem op de PVV, zeker om de standpunten mbt allochtonen, maar ook omdat zij opkomen voor dieren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:57

Ik weet wel dat mijn ex graag van zijn Marokkaanse paspoort af wilde. Maar dat dit gewoon weg niet mogelijk was.

Het is wel 2 jaar terug, weet het fijne er ook niet meer van.

Pvv komt zeker op voor de dieren, goede zaak is dat :) Alleen minpunt dat ze niet opkomen voor het milieu.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 23-02-10 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt