Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:59

Victory2000 schreef:
Sprintje,ik wil graag begrijpen hoe je dan beslissingen neemt met het wereld nieuws in je achterhoofd.

Ik geloof niet dat ik je vraag begrijp :D
Maar stel je heb 100 euro om te doneren, dan moet je weten wat er speelt in de wereld wil je een weloverwogen keuze maken voor jezelf (dus niet per definitie goed ;) ) waar je dat aan zal doneren. Dus bijvoorbeeld nu 50 euro naar giro 555; 25 euro voor een Afrika doel, en dan nog 5 x 5 voor brooks, het paardenkamp in Soest, de diernbescherming etc.

Als je niet weet wat er in Haiti is gebeurt kan je dat niet in je besluitvorming mee nemen.

Was dat wat je bedoelde?

Marleen74

Re: Het Nieuws niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:33

Ik zat meer aan "belangrijke" beslissingen te denken....
Waar je je geld aan uit geeft is ook een beslissing maar waarom geef je het niet aan een alleenstaande moeder met een uitkering?Gewoon bij jou in de buurt.
Omdat die niet in het nieuws komt?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:37

Victory2000 schreef:
Ik zat meer aan "belangrijke" beslissingen te denken....
Waar je je geld aan uit geeft is ook een beslissing maar waarom geef je het niet aan een alleenstaande moeder met een uitkering?Gewoon bij jou in de buurt.
Omdat die niet in het nieuws komt?

Dat zou dus ook kunnen, ik zeg nergens dat iets in het nieuws moet zijn voor je er iets mee kan doen. je overweging kan ook zijn: ik doneer aan die andere doelen, maar deze vrouw help ik door afentoe te vragen of ze bij ons mee eet. Ik sluit helemaal niets uit, dat doen de mensen die het nieuws niet (willen) volgen wel :)* Zij zijn onwetend wat er allemaal belangrijk kan zijn.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:49

Victory2000 schreef:
Chiqa,toe nou....dat hoort toch bij je ontwikkeling.Ach nu zie ik het pas , jij bent ook al volwassen!!!!!

Sorry sarcasties grapje voor de jongeren...........

Misschien verschil in humor, maar ik vind dit nogal triest...
Jij verwijt ons 'jongeren', dat wij wél geïnteresseerd zijn in wat er om ons heen gebeurt? Los van het feit of die interesse wel of niet vanzelfsprekend zou moeten zijn...

Buiten dat ben ik ook van mening dat je niet klaar bent met jezelf ontwikkelen als je eenmaal volwassen bent... Vind dat een beetje een kortzichtige gedachte.

Bovendien zou ik, als ik jou was, geen grapjes maken over de vermeende ontwikkelingen van jongeren, als jij als 36-jarige niet in staat bent een foutloos gespeld bericht te produceren...

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:12

hahahaha,foutloos spellen is niet mijn sterkste kant nee.
Je bent nooit klaar met ontwikkelen maar om nou te stellen dat je onder ontwikkeld bent omdat je het nieuws niet volgd.Dat gaat mij een beetje te ver.
Nou viel mij op dat er veel jongeren heel stellig beweren dat dat wel het geval is.Vandaar het "grapje".
Niet iedereen heeft dezelfde humor :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:23

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het prettig als ik met iemand kan praten/discussiëren over iets wat er in de wereld speelt. Hoeven geen details te zijn en ik weet zelf ook echt niet alles. Maar als ik met iemand in gesprek ben en diegene zegt bij alle dingen: "Uh... waar heb je het over...?" Vind ik dat een (flinke) afknapper en voor mij is die persoon dan in zekere zin wel 'onderontwikkeld'. Beetje negatief woord en ik bedoel dus niet dat zo iemand dan 'minder' is. Ik ken in mijn directe omgeving ook helemaal geen mensen die niets van actualiteit weten. Dat is dan toch de interesse die je deelt en dus de vriendenkring die je om je heen bouwt. En daar bedoel ik verder helemaal niets slechts mee hoor. Ieder zijn ding. :)
Laatst bijgewerkt door Toekie op 17-01-10 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:25

[***] schreef:
Ik vind dat je bewustzijn kweekt als je het nieuws volgt.
Over de wereld, over de toekomst van de wereld en het milieu, wat er in de maatschappij leeft e.d.

Mensen die nergens wat van weten vind ik oninteressante gesprekpartners en vaak ook een beetje dom (slimme mensen die zich niet verder ontwikkelen kunnen dommer zijn dan mensen met een minder hoog IQ die zich wel voor de wereld om zich heen interesseren). Ik vind het eigenlijk ook egoistisch als je van de hele wereld niks wilt weten.

Dat ben ik helemaal met je eens :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 03:16

gekvanfleur schreef:
als voorbeeld even de TS: zegt in de openingspost en in die daaronder dat ze weet wat er op Haiti is, en gaat vervolgens vragen wat er dan aan de hand is....

ik vind tot een bepaalde maten inderdaad interesse, maar ik geloof gewoon niet dat mensen nooit iets lezen.
bovendien vind ik het belangrijk te weten wat er speelt op de wereld. ver van je bed bstaat tegenwoordig niet meer, we zijn allemaal verbonden door de grote globalisering.

Nope, ik zeg dat ik heb gehoord DAT er iets op Haiti is. Ik had op dat moment serieus nog geen flauw idee dat er een aardbevind was geweest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 03:17

Sprintje schreef:
Je kan niet altijd overal alles steunen dat is een feit (ben geen miljonair), maar ja ook ik heb donaties gedaan voor projecten in Afrika. Ook voor Aids heb ik geld gegeven (waar overigens hele andere problemen voor zijn dan geld kan oplossen). Maar het doet er allemaal helemaal niet toe welke keuzes mensen maken. Om een keuze te maken waar je geld aan doneert moet je op zijn minst weten wat er speelt in de wereld :)*

Of rond kijken in je eigen buurt en zien wat er daar verbeterd kan worden en je steun kan gebruiken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:44

Vjestagirl schreef:
Ik ben echt van mening dat die mensen in Haiti er niets mee op schieten dat ik weet dat ze dood zijn...

Begrijp ik nu dat je hier zegt dat zulk nieuws brengen eigenlijk nutteloos is?
Vind je nieuws/journaals e.d. überhaupt wel functioneel? :+

En als ik het dan toch heb over een functie van nieuws brengen: er is inmiddels al ruim 3 miljoen euro gestort op giro 555. Dit was níet gebeurd als er geen journalistiek bestond.
Of misschien als ze een postduif hadden gestuurd. :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:46

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben echt van mening dat die mensen in Haiti er niets mee op schieten dat ik weet dat ze dood zijn...

Begrijp ik nu dat je hier zegt dat zulk nieuws brengen eigenlijk nutteloos is?
Vind je nieuws/journaals e.d. überhaupt wel functioneel? :+

Nou inderdaad, hahaha!
Ik snap niet dat er mensen zijn die niets meekrijgen van het nieuws, van wat er in de wereld speelt. Snap die desinteresse niet. Hoe kun je met collega's praten over wat er gebeurt in de wereld of zeggen die mensen ook gewoon 'interesseert me niet'? Vind het niet zo heel snugger overkomen...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 04:06

Toekie schreef:
En als ik het dan toch heb over een functie van nieuws brengen: er is inmiddels al ruim 3 miljoen euro gestort op giro 555. Dit was níet gebeurd als er geen journalistiek bestond.

Moet mezelf even corrigeren. Ik bedoel niet functie, maar gevolg. :)

Vjestagirl schreef:
Ik hoef ook geen nieuws te volgen om gelukkig te zijn met wat ik heb en dankbaar te zijn dat ik niet omkom van de honger.

Blijkbaar wel want als er geen nieuws was dan had je niet eens geweten dat er (massaal) mensen omkomen van de honger.

Vjestagirl schreef:
Maar er gaan iedere dag overal zo veel mensen dood. Door ziekte, door AIDS, door hongersnood, door ongelukkig of domweg door ouderdom.

En hoe weet je dit dan allemaal? >;) ;)

Vjestagirl schreef:
Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.

http://sms4life.web-log.nl/sms4life/200 ... tikel.html ...bijvoorbeeld (in geval van Tsunami). En zo waren er meer. ;)

En nog een vraag. :D Vind jij geld storten aan goede doelen/projecten in verre landen onnodig?
Dit is wel wat offtopic maar omdat dit toch telkens weer naar boven komt...

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:48

Wat mij vreselijk stoort in dit topic is dat mensen die er voor kiezen het nieuws niet te volgen dom/ongeintresseerd /onder ontwikkeld worden genoemd....!
Het is een ieder zijn/haar eigen keus.
Het getuigd van weinig respect.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:49

Uh, ik zie in de beginpost toch echt het woord desinteresse staan. :+ En daarna komt het ook meerdere keren voorbij. Iemand dom of onderontwikkeld vinden is eigenlijk ook maar een mening. En daar hoef je je niet op aangesproken te voelen. Ik lees hier ook dat geld geven aan bijv. giro 555 eigenlijk maar hypocriet is en afkoperij van schuld. ;) Als iemand mij dom vindt omdat ik het nieuws volg: mij een biet. :D

Daarbij respecteer ik zeker iemands keuze om geen nieuws te volgen. Maar het lijkt wel alsof er hier een afkeer tegen of iig een enorme twijfel is over de functie van nieuws brengen.
Laatst bijgewerkt door Toekie op 17-01-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:52

LZP -> NM

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:17

Ik heb even weer bijgelezen; het doet de emoties toch wel hoog oplaaien, dus in zoverre doet het nieuws al best veel met ons ;)
Ik denk dat Vjestagirl leeft vanuit het principe 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' en dat is natuurlijk wel een heel mooi uitgangspunt. Anders gezegd: kijk eerst hoe het is in jouw omgeving, wat gebeurt daar en wat kun jij daarin betekenen. Aardbevingen, oorlogen en een tsunami die zich afspelen in andere werelddelen, daar kunnen wij niet veel in betekenen en in dat opzicht heeft het voor Vjestagirl weinig nieuwswaarde. Zij onderneemt liever actie in plaats van informatie tot zich te nemen waar zij niet concreet iets mee kan doen. Zie ik het zo goed?

Anderen worden te zeer emotioneel betrokken bij alle ellende die zij op tv zien, hebben daar slapeloze nachten van en kiezen ervoor dat buiten te sluiten. Ik vraag me af of je dan niet heel veel mist; zijn er geen manieren om toch de dingen tot je te nemen? Jouw kijk op de gebeurtenissen in de wereld, kan je namelijk ook verder vormen in je ontwikkeling.

En weer anderen gaan van nieuwsuitzending naar nieuwsuitzending, pluizen het internet af naar nieuws. Zij voelen zich erg betrokken bij dat wat in de wereld gebeurt, het vergaren van nieuws is voor hen een heel natuurlijk gegeven. Net zo normaal als het zetten van koffie.

Maar zoals Victory ook zegt, wij kunnen niet over de ander oordelen.
Het woord 'desinteresse' heeft een negatieve klank, misschien is deze term niet goed. Het is ook voor een groot deel de keuzes die iedereen maakt, een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Maar ik denk dat je je niet zou moeten afsluiten voor de dingen die in de wereld gebeuren; alles heeft namelijk zijn weerslag op dat wat in jouw omgeving gebeurt. Misschien merk je het niet direct, maar al is het maar in de vorm van een gesprek, het heeft altijd effect. Te zeggen dat het jou niet uitmaakt of niet interesseert, is in mijn ogen wel heel erg kort door de bocht.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:48

FlyAway schreef:
Mavelle, mag ik uit jouw onderschrift opmaken dat jij van mening bent dat de 50.000 doden op Haïti het leven niet waard waren?

Nee, maak er maar uit op dat ik het leven gun aan mensen die het leven voor andere mensen waarde geven. Ik ga er vanuit dat die mensen ook wel rondlopen op Haiti, dus namens mij is het ze van harte gegund.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:25

Toekie schreef:

Vjestagirl schreef:
Ik hoef ook geen nieuws te volgen om gelukkig te zijn met wat ik heb en dankbaar te zijn dat ik niet omkom van de honger.

Blijkbaar wel want als er geen nieuws was dan had je niet eens geweten dat er (massaal) mensen omkomen van de honger. [/quote]

Nee hoezo? Ik kan toch ook blij zijn dat ik niet omkom van de honger omdat ik niet omkom van de honger. Ik heb toch niet de missiëre van een ander nodig om blij te zijn met wat ik heb?

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar er gaan iedere dag overal zo veel mensen dood. Door ziekte, door AIDS, door hongersnood, door ongelukkig of domweg door ouderdom.

Opgelet op school.

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Als je deze mensen die nu getroffen zijn echt wil helpen, dan maak je niet alleen de komende 10 jaar de helft van je salaris over, maar ga je er ook voor minimaal 3 jaar naartoe om te helpen met het begraven van de doden, het her-opbouwen van huizen etc. 5, 50 of 100 euro overmaken is idd schuldgevoel afkopen.

http://sms4life.web-log.nl/sms4life/200 ... tikel.html ...bijvoorbeeld (in geval van Tsunami). En zo waren er meer. ;)

En nog een vraag. :D Vind jij geld storten aan goede doelen/projecten in verre landen onnodig?

Nee hoor. Alleen ik zal het nooit doen. Ik vind ook niet dat het bijdraagd aan structurele oplossingen van het probleem. Maar goed, dat doet het ook niet als ik een dakloze een sandwich geef.

Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:29

Alet74 schreef:
Ik heb even weer bijgelezen; het doet de emoties toch wel hoog oplaaien, dus in zoverre doet het nieuws al best veel met ons ;)
Ik denk dat Vjestagirl leeft vanuit het principe 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' en dat is natuurlijk wel een heel mooi uitgangspunt. Anders gezegd: kijk eerst hoe het is in jouw omgeving, wat gebeurt daar en wat kun jij daarin betekenen. Aardbevingen, oorlogen en een tsunami die zich afspelen in andere werelddelen, daar kunnen wij niet veel in betekenen en in dat opzicht heeft het voor Vjestagirl weinig nieuwswaarde. Zij onderneemt liever actie in plaats van informatie tot zich te nemen waar zij niet concreet iets mee kan doen. Zie ik het zo goed?

Dat is hem helemaal :).

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:03

Vjestagirl schreef:
Toekie schreef:

Vjestagirl schreef:

Blijkbaar wel want als er geen nieuws was dan had je niet eens geweten dat er (massaal) mensen omkomen van de honger.

Nee hoezo? Ik kan toch ook blij zijn dat ik niet omkom van de honger omdat ik niet omkom van de honger. Ik heb toch niet de missiëre van een ander nodig om blij te zijn met wat ik heb?

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:

Opgelet op school.

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee hoor. Alleen ik zal het nooit doen. Ik vind ook niet dat het bijdraagd aan structurele oplossingen van het probleem. Maar goed, dat doet het ook niet als ik een dakloze een sandwich geef.

Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.[/quote]
En hoe ziet dan de structurele oplossing van het probleem er volgens jou uit als je het hebt over de Tsunami in 2004, of de aardbeving in Haïti? Als je het nieuws gevolgd had, dan had je geweten dat je op dit moment beter "je schuld kunt afkopen" door te doneren, dan door op het vliegtuig te springen en je handen uit de mouwen te steken. Want dat zorg op dit moment alleen maar voor belemmeringen bij de hulpverlening.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:06

Vjestagirl schreef:

Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.

En hoe ziet dan de structurele oplossing van het probleem er volgens jou uit als je het hebt over de Tsunami in 2004, of de aardbeving in Haïti? Als je het nieuws gevolgd had, dan had je geweten dat je op dit moment beter "je schuld kunt afkopen" door te doneren, dan door op het vliegtuig te springen en je handen uit de mouwen te steken. Want dat zorg op dit moment alleen maar voor belemmeringen bij de hulpverlening.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:06

De komende 10 jaar de helft van je salaris storten is een leuk begin? Iedereen geeft nu 5, 10, 50, 100 euro (er werd hier al gezegd 'de waarde van je lege flessenbon'). Nou, dan maakt de staat zich over n poosje populair door dat bedrag te verdubbelen. En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:10

Vjestagirl schreef:
De komende 10 jaar de helft van je salaris storten is een leuk begin? Iedereen geeft nu 5, 10, 50, 100 euro (er werd hier al gezegd 'de waarde van je lege flessenbon'). Nou, dan maakt de staat zich over n poosje populair door dat bedrag te verdubbelen. En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...
Dus geld geven is toch een oplossing? Je spreekt jezelf wel enorm tegen hoor.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:13

Vjestagirl schreef:

:? Hoe kom je daarbij?

Toekie schreef:
Opgelet op school.

Dat antwoord had ik al verwacht. ;) Maar als je terug gaat naar de kern, heeft het uiteindelijk allemaal te maken met nieuws en informatie verspreiding. Het zijn de journalisten (die vaak ook boeken schrijven die jij dan weer leest) die zorgen dat men bewust is van wat er speelt.

Vjestagirl schreef:

Nee natuurlijk niet, had ik ook al verwacht.
Oke ik zal iets anders zeggen. Jij vindt dus eigenlijk dat geld doneren alleen oprecht is als je vervolgens ook naar het land toe gaat om de handen uit de mouwen te steken. Is het niet beter om dit over te laten aan getrainde en ervaren hulpverleners die verstand van zaken hebben? Die structureel en op grote schaal heel veel mensen kunnen helpen, dankzij alle l*llige 5 euro donaties van vele 'hypocriete' mensen (bij elkaar nu al ruim 3 miljoen). Hoe moeten wij burgers hulp verlenen in een land dat momenteel in een gruwelijke en (levens)gevaarlijke toestand verkeert? Waar de hele infrastructuur verwoest is? Waar overal lijken op de weg en onder het puin liggen? Ik denk dat 75% van ons na dag 1 al psychisch bezwijkt...
Je weet dus ook niet dat er - dankzij zij die doneren - momenteel 72 Nederlandse hulpverleners en acht speurhonden hard bezig zijn met slachtoffers helpen. En dat ze inmiddels al meerdere mensen levend onder het puin vandaan hebben gehaald. En dat naast deze groep bijvoorbeeld ook een ander Nederlands team met honden zich vrijwillig heeft aangesloten.

Ik ben héél erg voor zelf zoveel mogelijk DOEN. En nogmaals; ik respecteer je mening dat je geen nieuws volgt. Maar ik denk Vjestagirl, dat je nu een mening hebt over iets waar je niet (voldoende) van op de hoogte bent.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:26

Het is niet zo dat ik elke dag om 20u het nieuws kijk, toch lees ik vaak wel even op internet (nu.nl bijv) wat er speelt. Verder lees ik vaak de Spits / Metro, en ik kijk vaak 'De wereld draait door'. Daar wordt ook een en ander besproken. Maar echt volledig op de hoogte ben ik niet. Ik stoor mij wel aan mensen die gewoon geen idee hebben wat bijvoorbeeld het Davids-rappot is. Niet dat ik er alles exact van weet, maar globaal op de hoogte zijn van het wel en wee in NL en in de wereld vind ik wel prettig..