Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:15

Miracle_ schreef:
Ik had die automobilist achter me graag een remlicht willen laten zien ter waarschuwing, maar helaas.....
Ik was blijkbaar onzichtbaar ofzo.

Ach je reed toch liever op het midden van de weg om je achterligger te laten weten wat zijn plek is? (Althans volgens jou) jij heb je plek op dat moment iig niet geweten dat is duidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:18

Chiqa schreef:
Ach je reed toch liever op het midden van de weg om je achterligger te laten weten wat zijn plek is? (Althans volgens jou) jij heb je plek op dat moment iig niet geweten dat is duidelijk.

Niet waar. Als iemand je van achteren aanrijdt is dat in de meeste gevallen voor aansprakelijkheid vandege die erachter reed. DIE heeft duidelijk iets fout gedaan. Je mag anderen niet aanrijden, is een vrij eenvoudig basisprincipe van het verkeer.

Nagini

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:42

Ik snap niet waarom er niet gewoon geanticipeert wordt, in plaats van dat remlichten hier en ik ga niet aan de kant daar.

Dat geeft echt een raar smaakje in mijn mond. Je hebt zelf toch ook ogen? Als iemand jou zo zit te pushen dat je bang bent dat je wordt aangereden waarom ga je dan niet gewoon ff aan de kant?
Dat geld hetzelfde voor fietsers (wat ook in de theorie héél duidelijk naar voren komt).. altijd goed opletten. Een fietser zwiebert en zwaait en fietst gewoon. Als jij die inhaalt.. altijd op blijven letten én.. gas los...

Ik krijg echt zo gevoel van 'iedereen doet het verkeerd en alleen ik...'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:01

Nagini schreef:
Als iemand jou zo zit te pushen dat je bang bent dat je wordt aangereden waarom ga je dan niet gewoon ff aan de kant?

Als dat kan zal ik dat zeker doen, maar niet overal kan het.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:03

Chiqa schreef:
Miracle_ schreef:
Ik had die automobilist achter me graag een remlicht willen laten zien ter waarschuwing, maar helaas.....
Ik was blijkbaar onzichtbaar ofzo.

Jij durft snel te oordelen terwijl je niet eens wat er gebeurt is :?
Toevallig reed ik heel netjes aan de zijkant. Ik ga er niet eens verder op in zo. :n

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:04

Shadow0 schreef:
Nagini schreef:
Als iemand jou zo zit te pushen dat je bang bent dat je wordt aangereden waarom ga je dan niet gewoon ff aan de kant?

Precies, en dat word hier blijkbaar niet begrepen. Want je kàn nou eenmaal niet altijd aan de kant, punt.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:25

Miracle_ schreef:
Shadow0 schreef:

Precies, en dat word hier blijkbaar niet begrepen. Want je kàn nou eenmaal niet altijd aan de kant, punt.

Ach sereen laat het lekker!
Waarschijnlijk weet men niet in wat voor een situatie we zitten omdat men geen scooter heeft gereden...
En wanneer ze in deze situatie hadden gezeten hadden ze waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan, want je kan vrij weinig.. ja van de weg gereden worden :+

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:28

Scooters letten niet op auto's, hoevaak ik het wel niet heb dat er zo'n gevaar op de weg voor je auto langs schiet. Of dat ze zo dicht op je rijden in de bebouwdekom dat als ik moet remmen de scooter bestuurde op mn trekhaak heb.

Ze moeten de exames strenger maken, en mogelijk lessen laten volgen. Aangezien een hoop bestuurders de regels niet kennen.

Heb overigens zelf ook scooter gereden, zowel brom als snor.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:29

Troost je, dat gaat ook gebeuren.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:12

_Patriciaa schreef:
Ach sereen laat het lekker!
Waarschijnlijk weet men niet in wat voor een situatie we zitten omdat men geen scooter heeft gereden...
En wanneer ze in deze situatie hadden gezeten hadden ze waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan, want je kan vrij weinig.. ja van de weg gereden worden :+

Ik heb anders toch 2 jaar flink scooter gereden.. en nu nog af en toe, dus ik weet wel over wat ik praat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:25

Nagini schreef:
Ik snap niet waarom er niet gewoon geanticipeert wordt, in plaats van dat remlichten hier en ik ga niet aan de kant daar.

Dat geeft echt een raar smaakje in mijn mond. Je hebt zelf toch ook ogen? Als iemand jou zo zit te pushen dat je bang bent dat je wordt aangereden waarom ga je dan niet gewoon ff aan de kant?
Dat geld hetzelfde voor fietsers (wat ook in de theorie héél duidelijk naar voren komt).. altijd goed opletten. Een fietser zwiebert en zwaait en fietst gewoon. Als jij die inhaalt.. altijd op blijven letten én.. gas los...

Precies, waarom worden er niet massaal fietsers de berm ingedrukt en alleen scooters? Juist, ze denken heer en meester te zijn op zo'n apparaat, denken te mogen bepalen wáár ze mogen rijden, wat het verkeer achter hun doet en hoe hard ze mogen rijden. Kijken? Wat is dat....Richting aangeven staat stom. (Voorbeelden genoeg in dit topic van remmen aantikken en opgefokheid) Het stuitert echt alleen niets minder als je een smakkerd maakt

Gebeurd met fietsers toch ook niet? Anders werd er wel ingegrepen.

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen en kom ik ze heel weinig tegen en als ik ze tegenkom blijf ik liever vér uit de buurt ik hoef ze niet....Je ziet ze al van vérre rijden, als een soort snel fruitvliegje zie je ze zigzaggend door het verkeer gaan, armen omwijd (De 'mannen' dan), helmo half op hun toch al lege hoofd, niet kijken, geen richting aangeven, druk gassend en remmend, het liefst met zn drieen naast elkaar.....Wegwezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:33

Chiqa schreef:
Precies, waarom worden er niet massaal fietsers de berm ingedrukt en alleen scooters?

Als fietser ben ik heel beslist wel meerdere keren in de berm gedrukt door automobilisten die inhalen op een plek waar het niet kan.

Dat was ook precies de reden dat ik op bepaalde plekken nadrukkelijk wel midden op de weg ga rijden, en altijd meer ruimte rechts hou dan ik zelf om te fietsen nodig heb: zodat ik altijd nog wat reserve heb voor automobilisten die mijn positie verkeerd inschatten.

Citaat:

Ik weet niet of je veel fietst, en waar, maar dat gebeurt dus heel zeker wel veel met fietsers!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:20

Mensen waar gaat dit over? Scooterrijders, automobilisten, fietsers of wie dan ook gedragen zich geen van allen hetzelfde. Wat heeft het voor nut om hier constant heen en weer te roepen dat scooterrijders zich niet weten te gedragen of dat automobilisten niet uitkijken....het klopt, sommige mensen hadden hun rijbewijs/scootercertificaat beter niet kunnen behalen maar dan zorgen ze er zelf wel voor dat ze hem vroeg of laat weer mogen inleveren. Hopelijk zonder ernstige gevolgen voor anderen. Het heeft echt geen zin om door zulke voorbeelden alle scooterrijders of automobilisten maar een gevaar op de weg te noemen.

Iedereen vind zijn eigen rijstijl nou eenmaal de beste, daar kun je eindeloos over discussieren :+

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:37

Nagini schreef:

Krijg ik nou niemand aan het verstand dat dat soms gewoon NIET kan???? :?

Laat maar, verloren energie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:55

Nou? Noem dan eens zo'n situatie Miracle want tot nu toe heb je er nog geen een met een bepaalde 'overtuiging' als zwakke verkeersdeelnemer kunnen brengen, maar ben benieuwd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:09

Chiqa schreef:
Nou? Noem dan eens zo'n situatie Miracle want tot nu toe heb je er nog geen een met een bepaalde 'overtuiging' als zwakke verkeersdeelnemer kunnen brengen, maar ben benieuwd?

Ik ben geen Miracle, maar mag ik ook?

Situatieschets: een straatje met aan 1 kant geparkeerde auto's, dat net iets breder is dan 1 auto. 2 auto's kunnen elkaar niet passeren als de parkeervakken vol zijn. Als je hier als fietser langs de kant gaat fietsen denkt men er net langs kan. Wat ze dan meestal vergeten is dat je ook nog ruimte voor de buitenspiegels moet houden (zowel als fietser tot de geparkeerde auto, als de auto die inhaalt tot de fietser.)

Ik heb dus 1 keer de buitenspiegel van de auto tegen mijn jas gevoeld terwijl ik niet verder meer naar rechts kon omdat daar een geparkeerde auto stond.

Nog een situatieschets. Een weg die buitenaf is, daardoor door de automobilisten graag als 80-weg werd beschouwd, maar je mag er maar 50. Fietsers moesten daar op de rijbaan, zonder aparte fietsstroken en er was geen alternatieve route. Twee auto's konden elkaar passeren, maar 2 auto's en ook nog een fiets paste niet.

In die weg zat een onoverzichtelijke bocht, en iemand wilde mij in die bocht inhalen. En toen kwam er dus een tegenligger aan, de auto die mij aan het inhalen was moest uitwijken, en ik ben recht de berm ingereden om niet aangereden te worden. (Een modderberm dus, niet 1 waar je gebruik van kunt maken om te fietsen als het nodig is.)

Dat waren twee punten waar ik in de problemen ben gekomen doordat anderen de afstand verkeerd inschatten - maar in beide gevallen was ik als fietser wel degene geweest die waarschijnlijk het zwaarste letsel had gehad, en het scheelde maar centimeters.

Dus om dat te voorkomen heb ik daarna op die punten altijd duidelijk midden op de weg gereden. Zodra er een leeg parkeervak is, of ik voorbij de onoverzichtelijke bocht was, ging ik altijd weer naar rechts, want daar konden ze wel inhalen. Maar op die punten heel nadrukkelijk niet, en ik wilde mijzelf toch graag heelhouden.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:29

Chiqa schreef:
Nagini schreef:

Precies, waarom worden er niet massaal fietsers de berm ingedrukt en alleen scooters? Juist, ze denken heer en meester te zijn op zo'n apparaat, denken te mogen bepalen wáár ze mogen rijden, wat het verkeer achter hun doet en hoe hard ze mogen rijden. Kijken? Wat is dat....Richting aangeven staat stom. (Voorbeelden genoeg in dit topic van remmen aantikken en opgefokheid) Het stuitert echt alleen niets minder als je een smakkerd maakt

Gelukkig zijn er nog uitzonderingen en kom ik ze heel weinig tegen en als ik ze tegenkom blijf ik liever vér uit de buurt ik hoef ze niet....Je ziet ze al van vérre rijden, als een soort snel fruitvliegje zie je ze zigzaggend door het verkeer gaan, armen omwijd (De 'mannen' dan), helmo half op hun toch al lege hoofd, niet kijken, geen richting aangeven, druk gassend en remmend, het liefst met zn drieen naast elkaar.....Wegwezen.

maar dit is weer een hele andere groep dan dat ik ben..
Ik rij namelijk wel netjes, aan scooterrijders zoals deze irriteer ik me ook mateloos..
Ze hebben geen respect en rijden zo onverantwoord..

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:39

Chiqa schreef:

een weg die voor het kruispunt word gesplitst door een vluchtheuvel, automobilist die zijn auto er nog even tussen probeerd te drukken om zo sneller bij het kruispunt te zijn, om vervolgens snel rechtsaf te slaan terwijl jij rechtdoor gaat, en je dus opzij drukt doordat je niet verder kan omdat je anders op de stoep knalt

tweebaansweg met aan beide kanten soort greppel en daarna gras, auto's kunnen alleen inhalen wanneer ze de andere weghelft op gaan..
twee onoverzichtelijke bochten. auto die mij in wil halen in die bocht en dus niet ziet wat er aan komt.. daarom zo dicht achter mij gaat rijden en wanneer hij dan een klein beetje zicht heeft in haalt.. vervolgens komt er dus wel een auto aan en moet hij snel opzij waarbij hij mij afsnijd..

Op die weg ga ik dus midden op de weg rijden, dit omdat de auto's die mij inhalen zowel een gevaar voor zichzelf, voor mij als voor andere zijn.. door in te halen in zo'n bocht..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:41

Vandaag voor het eerst met scooter naar school gegaan (2 rotondes, 1 grote kruising met stoplichten) en moet zeggen dat de autorijders hier wel degelijk opletten.
Maar mn scoot valt ook wel op en geef gewoon netjes optijd mn richting aan enz.

Die 'stoere' jongens (vinden ze zelf dn) met die manier van rijden zijn idd erg lomp en gevaarlijk.
Schieten zo voor je de weg op zonder te kijken, niet stoppen, geen richting etc.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:42

melanie; die jongens rijden mij ook geregeld voor mn sokken om nog snel even een straatje in te willen, of een stoplicht willen halen, heel irritant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:49

_Patriciaa schreef:
melanie; die jongens rijden mij ook geregeld voor mn sokken om nog snel even een straatje in te willen, of een stoplicht willen halen, heel irritant!

En deze verpesten het voor de rest, gelukkig kan jij je niet met dit soort lui identificeren. Omdat ze zo gevaarlijk zijn en heel veel risico's nemen wekt dit toch een bepaald vooroordeel op bij automobilisten, ze schieten je zó voorbij en denken dat ze heilig zijn dus moet je nog opassen ook dat je dr geen een raakt.

_Patriciaa schreef:
een weg die voor het kruispunt word gesplitst door een vluchtheuvel, automobilist die zijn auto er nog even tussen probeerd te drukken om zo sneller bij het kruispunt te zijn, om vervolgens snel rechtsaf te slaan terwijl jij rechtdoor gaat, en je dus opzij drukt doordat je niet verder kan omdat je anders op de stoep knalt

Dit is idd niet netjes, en gevaarlijk,doe je met een fietser ook niet. Probleem is dat de auto altijd fout is dus vind dit echt onbegrijpelijk en heb dr geen beeld bij.

_Patriciaa schreef:
tweebaansweg met aan beide kanten soort greppel en daarna gras, auto's kunnen alleen inhalen wanneer ze de andere weghelft op gaan..
twee onoverzichtelijke bochten. auto die mij in wil halen in die bocht en dus niet ziet wat er aan komt.. daarom zo dicht achter mij gaat rijden en wanneer hij dan een klein beetje zicht heeft in haalt.. vervolgens komt er dus wel een auto aan en moet hij snel opzij waarbij hij mij afsnijd..

Op die weg ga ik dus midden op de weg rijden, dit omdat de auto's die mij inhalen zowel een gevaar voor zichzelf, voor mij als voor andere zijn.. door in te halen in zo'n bocht..

Sja in deze gevallen sorrie......Het is niet aan jou om te bepalen wat een andere weggebruiker doet.
Hoe zou jij het vinden als wij dit voor jullie gingen bepalen? Eigen rechtertje spelen, wordt toch een zooitje? Bovendien speel je met je leven.
Als ik achter zo'n scootgeval zit dan gaat er toch écht een melding naar het politiebureau.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:14

nouja in dat geval speel ik dan wel even voor rechtertje zoals jij dat noemt.. Ik noem het gewoon mezelf beschermen.. omdat de kans zo kleiner is dat ze mij inhalen en me in gevaar brengen..
Wanneer ik dan het kruispunt over ben en dus de vluchtheuvel voorbij ga ik ook weer netjes naar de zijkant zodat de automobilist er wel langs kan..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:31

Ik vind die situatie zoals jij die schets ook geen eigen rechter spelen hoor. Als de automobilist de situatie goed in zou schatten zou hij je daar toch al niet gaan inhalen en maakt het dus ook niet uit dat je daar rijdt. Eigen rechtertje spelen vind ik meer bijv. iemand gaan snijden die jou net sneed, een trap tegen een auto aangeven vanaf een scooter of fiets (en dat heb ik echt weleens zien gebeuren) of achter iemand gaan 'drukken' omdat je vindt dat ze sneller moeten.

Echter, midden op de weg gaan rijden op een stukje waar inhalen überhaupt niet verantwoord is valt voor mij niet over eigen rechter spelen.

Sommige mensen kunnen zich gewoon niet gedragen en brengen daarmee zichzelf èn anderen in gevaar. Maar het is niet zo dat deze mensen altijd in een bepaald voertuig rijden. Je kan ze te voet tegenkomen, op de fiets, in de auto, vrachtwagen, bus, om naar niet te spreken van sommige senioren in zo'n 45 KM karretje of op zo'n ding waar ze op zitten met 3 wielen (vooral in de supermarkt is met enige voorzichtigheid benaderen geboden). Daartegenover staan ook weer zat mensen met een zelfde soort voertuig die zich keurig gedragen.

Om even terug te gaan naar het topic 'an sich'. Ik denk dat het niet zo is dat de meeste automobilisten niet op scooters letten, sommige mensen zien ze soms ook gewoon echt niet.

Een tijdje terug heeft hier een heel interessant topic over bokt gestaan:
[LN] Psychologisch testje!
Dit gaat over motorrijders, maar ik denk dat het ook voor het zien van scooters geldt.

Edit: even offtopic. Ik moet er nu net aan denken dat ik van de week ook weer met open mond in de auto heb gezeten. Een bus was op de linkerrijbaan gaan rijden (2 baans weg 70 km / u). Ik reed op de rechterbaan, bus schuin voor mij. Een klein stukje verderop kan je via het stoplicht naar links en de bus had daarom dus alvast voorgesorteerd. Tot mijn verbazing reed er achter de bus een klein koekblik. De bestuurder daarvan vond blijkbaar dat de bus niet hard genoeg reed en was zodoende flink aan het bumperkleven. Levensgevaarlijk. En bovendien totaal nutteloos. Ik vroeg me af of de chauffeur dat autootje überhaupt nog kon zien en bovendien, net alsof zo'n buschauffeur zich daardoor laat opjagen :)) Maar ik verbaasde me wel enorm over de bestuurder van die auto. Wat zal er nu in zo iemand omgaan (behalve opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, etc.)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:44

Ik ben een zeer fanatiek fietser en word zo nu en dan de berm ingeduwd, of auto's die met 60 voorbij scheuren op een smalle dijk. (dat is eng en heel onverantwoorlijk) Op die bewuste dijk ben ik op een gegeven moment standaard midden op de weg gaan rijden, als ik hoor/zie dat er gas terug genomen word ga ik aan de kant. Mijn leven is ook wat waard!

Wat betreft scooters, ja je hebt er jonge gastjes tussen zitten die overal tussen door crossen, maar bv in een grote stad weet je dat. Je ben daar dus heel erg alert erop. Maar mijn grootste angst is nog steeds er 1 te missen, of fietser of snel overstekende voetganger, en aan te rijden. Sommige mensen vergeten dat deelnemen aan het verkeer ook betekent je aanpassen. Op, of in, welk voertuig je ook zit.

Natuurlijk letten automobilisten wel op scooters, maar scooters/fietsers mogen zelf ook wel wat aan zichtbaarheid en vooruitkijken doen! Vaak kan je wel inschatten wat een medeweggebruiker gaat doen, soms helaas ook niet, daar pas je je op aan. Niemand wil iemand op zijn motorkap hebben liggen.

Ik ben overigens voor zeer hoge boetes voor rijden zonder verlichting (fietsers) 'Janken' als ze aangereden, worden maar niet beseffen dat ze zonder verlichting er zelf om 'vragen'

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:50

daar ben ik idd ook voor sleeper!
Ik op de scooter zie ze gewoon niet, of op het laatste moment..
gewoon levensgevaarlijk..
en tijdens mn rijles laatst ook, instructeur trapt ineens vol op de rem.. dus ik: wat doe jij nou?
Hij; zie je die fietser niet dan?
had hem idd echt niet gezien, Diegene reed ook zonder verlichting..