Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:05

Citaat:
Jij zegt het is vrouwonderdrukkend; maar de draagsters vinden dat juist niet.
Als zij zich prettig voelen met een burqa moeten ze dat toch zelf weten?

nope :n

superwoman schreef:
Maar imo valt die burka daar niet onder - "om jezelf te mogen zijn"..
Die Burka heeft een doel en dat is niet enkel het uiten van het geloof imo is het vrouw-onderdrukkend en gaan we daarmee terug in de tijd.

En dit is waarom ...Vrouwen onder elkaar geven ook zoals met de hoofddoek aan het zelf te willen dragen - veelal omdat ze óf moeten van hun man óf "moeten" omdat ze anders niet worden geaccepteerd door de vrouwen met hoofddoek/burka.

ayo

superwoman schreef:
Vjestagirl schreef:
Die heb ik al gegeven. Ik vind dat mensen de vrijheid moeten hebben om zich uit te drukken zoals zij dat willen. Of het is door een burka te dragen, een priestersgewaad de dragen, een minirok te dragen, een pet op te zetten, hun kleren 5 maten te groot of 2 maten te klein te kopen. Door lang of kort haar te hebben, veel of weinig make-up op te hebben, een sjaal over hun gezicht of een burka over hun gezicht. Dat is hun keuze. Of ik me prettig voel met zoiemand is compleet irrelevant. Het gaat hier om het grondwettelijk recht om je mening te mogen geven, om jezelf te mogen zijn en om je eigen keuzes te maken.

Maar imo valt die burka daar niet onder - "om jezelf te mogen zijn"..
Die Burka heeft een doel en dat is niet enkel het uiten van het geloof imo is het vrouw-onderdrukkend en gaan we daarmee terug in de tijd.

Dat vind jij ja, maar hoe weet jij nou hoe die vrouwen zich voelen in hun burka? Misschien voelen zij zich wel supergoed en trots in een burka?

Omdat jij het ziet als onderdrukking, betekent niet dat het zo is.

Ik zal het eens omdraaien. Ik las eens het boek 'Een goede man slaat soms zijn vrouw' van Joris Luyendijk echt een aanrader overigens als je de Arabische wereld eens van een andere kant wil leren kennen. Daar zeiden vrouwen, dat ze ons zielig vonden omdat wij zo onder druk staan van het schoonheidsideaal. Wij maken ons elke dag op, gaan naar de sportschool, proberen ons sexy te kleden voor de mannen. Zij vinden dat juist onderdrukking. Zij kunnen bij een badhairday lekker een hoofddoek opdoen en niemand die het ziet, zij hoeven zich niet uit te sloven voor mannen.

Het is maar net hoe je het bekijkt dus.

Teddy321

[/quote]

Hoezo?
Tis wel makkelijk om geen baan te krijgen toch?[/quote]
Inderdaad, want de taal spreken ze toch al niet

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:06

Teddy321 schreef:
Vjestagirl schreef:
Zij dragen het omdat ze hun schoonheid moeten bedekken. Niet van hun man, maar van god. Ze doen het, omdat ze zich willen verzekeren van een plaatsje in de hemel. Daar is toch niets mis mee?

Heb jij wel enig idee waarom moslimvrouwen verplicht zijn chadorr of bhurka te dragen? Nee dus...
Het staat namelijk nergens in de Koran. Als je de echte redenen wilt weten, dan zou ik me daar eens in verdiepen als ik jou was.....daar na praten we verder!

Het staat niet letterlijk in de koran, het is maar juist hoe iemand de koran interpretteerd. En ik weet goed genoeg waarom men op een hoofddoek is gekomen. Voor de geinteresseerden kan ik het "verhaaltje" zelfs vertellen, hoe het in de koran staat

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:06

Ik vind een boerka ook niet kunnen.
Het is storend, je kunt niet zien met wie je te maken hebt.
Bovendien zou het een mooie boel worden, want wanneer wij in zulke landen zijn worden wij ook geacht om als vrouwzijnde in bedekkende kleding rond te lopen.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:07

Gleyla schreef:
Teddy321 schreef:

Heb jij wel enig idee waarom moslimvrouwen verplicht zijn chadorr of bhurka te dragen? Nee dus...
Het staat namelijk nergens in de Koran. Als je de echte redenen wilt weten, dan zou ik me daar eens in verdiepen als ik jou was.....daar na praten we verder!

Het staat niet letterlijk in de koran, het is maar juist hoe iemand de koran interpretteerd. En ik weet goed genoeg waarom men op een hoofddoek is gekomen. Voor de geinteresseerden kan ik het "verhaaltje" zelfs vertellen, hoe het in de koran staat

Nou daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)

alyel

Teddy321 schreef:

Hoezo?
Inderdaad, want de taal spreken ze toch al niet[/quote]

Komaan, zo kan er toch echt geen discussie gevoerd worden??

Ik ben ook Turks, ik kan toch wel een beetje Nederlands me dunkt..

Vjestagirl

Binckydenice schreef:
Waarom wel een Burka:
- Omdat nederland een vrij land is? Irrelevant. Je draagt het om je geloof.
- Omdat je toch wel een uitkering krijgt? Irrelevant. Hoeveel Nederlandse vrouwen werken er niet terwijl hun man wel werkt.
- Omdat je een geloof wilt volgen? Relevant. Het is jouw manier van jezelf uitdrukken

Waarom geen Burka?
- omdat je zichtbaar moet wezen als je over straat loopt. Irrelevant. Nergens voor nodig.
- omdat mensen er bang van kunnen worden. Irrationele angst. Angst is aangepraat door de media, en komt meer uit onwetendheid, en angst voor het onbekende dan wat anders
- omdat in dit geloof de burka nog wel eens "misbruikt'" wordt. Goeden hoeven niet onder de kwaden te lijden, er zijn genoeg vrouwen die het vrijwillig dragen. Dat is net zoiets als alle suiker verbieden, omdat er nog weleens mensen dik van worden
- omdat je in Nederland bent gekomen, dus je aan moet passen aan onze cultuur.Niet correct. Onze cultuur heeft niets met aangekleed of niet te maken. Daarbij is dit geen cultuur maar geloofsovertuiging
- omdat je jou helm ook bij een tankstation af moet zetten.Dan moet je naar een pin station. Maar daarom hoeft de burka niet verboden te worden
- omdat je het niet nodig hebt om je geloof te kunnen blijven volgen, zonder burka moet dat ook best lukken.Nope. Je moet je schoonheid verbergen, niet verleiden. En zonder burka kan dat blijkbaar niet.
- omdat je er bij veel bedrijven reprecentatief uit moet zien. En een burka is niet bepaald charmant. Goedemiddag ik ben de secretaresse van dokter van de Ploeg?Irrelevant, je kunt in een callcentrum gaan werken, e-mails verzenden, afspraken maken. En jij vind het niet charmant, dat is wat anders dan dat het niet charmant is

Kan nog wel even verder gaan hoor :o

Ik dacht dat jij niet meer zou reageren

Maar dan nog. Het gaat hier om het recht om jezelf uit te drukken zoals JIJ dat wil, JOUW keuzes in het leven te mogen maken en deze te volgen. Wat jij hierboven hebt staan zijn dingen die iemand zou kunnen overwegen voordat ze de keuze maakt om een burka te dragen, maar geen redenen om het te verbieden.

Eight

pubelia schreef:
mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Als jij naar turkijen gaat doe jij dan ook een hoofddoek aan? En waarom zijn er dan friet tenten in bv spanje waar nerderlandse gerechten worden geserveerd... Hoe zo moeten mensen van uit het buitenland zich aan passen aan nederland, als nederlanders zich niet eens op een vakantie zich aan kunnen passen aan de cultuur vanwaar je op vakantie gaat...

Ik heb op ja gestemd... Mensen vinden wel eens dat hun aan moeten passen aan onze nederlandse gewoontens, maar kunnen wij ons nu echt niet aan passen aan mensen aan een burka, nederland is toch een vrij land...?

Sorry maar ik heb in turkije amper iemand zien lopen met een burka. Hoofddoek vind ik niet zo'n probleem, vergelijkbaar met een pet/muts.

Mijn mening is dat het storend is, je hoort je te kunnen identificeren, hoe kan dat met een burka?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:08

ayo schreef:
Dat vind jij ja, maar hoe weet jij nou hoe die vrouwen zich voelen in hun burka? Misschien voelen zij zich wel supergoed en trots in een burka?

Ik zal het eens omdraaien. Ik las eens het boek 'Een goede man slaat soms zijn vrouw' van Joris Luyendijk echt een aanrader overigens als je de Arabische wereld eens van een andere kant wil leren kennen. Daar zeiden vrouwen, dat ze ons zielig vonden omdat wij zo onder druk staan van het schoonheidsideaal. Wij maken ons elke dag op, gaan naar de sportschool, proberen ons sexy te kleden voor de mannen. Zij vinden dat juist onderdrukking. Zij kunnen bij een badhairday lekker een hoofddoek opdoen en niemand die het ziet, zij hoeven zich niet uit te sloven voor mannen.

Het is idd maar net hoe je het bekijkt, echter verlangen zij wel van ons dat wij ons aanpassen als we naar "bepaalde" landen gaan waar ze er zo bedekt bij lopen..

Brainless

Teddy321 schreef:

Hoezo?
Degene die ik ken spreken perfect Nederlands hoor.

Binckydenice

Brainless schreef:
@BinkyDenise
Jij vindt dat je zonder burqa je geloof ook kunt blijven volgen, maar hun vinden dat niet.

Mijn oma bv zie je echt niet in een broek, zei vind dat dat nl. niet kan. Het is voor haar belangrijk om een rok te dragen.

Over de uitkering:
Hun mannen verdienen toch het geld?
Wat dacht je van gothics, of die dan makkelijk een baan kunnen vinden?!

tegen de tijd van solliciteren is de gothic hype vaak wel voorbij, je hebt het hier meer over tieners dan over volwassen vrouwen...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:09

Gleyla schreef:
Hoezo?
Tis wel makkelijk om geen baan te krijgen toch?

Als jij niet actief naar werk zoekt, krijg jij niet zomaar een uitkering.

Da's zoals zeggen dat een gevangenis een luxeparadijs is (terwijl men er nog nooit heeft gezeten; maar zulke uitspraken wel doen. [de meeste gevangenissen zijn overbevolkt, daar staat de wcpot naast u bed op een kamer waar men met 6 leeft en eigelijk geschikt is voor 4. Tv is ook enkel als daar voor betaald kan worden.])[/quote]

hoezo drie kinderen nemen en je hebt je kinderbijslag alweer binnen....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:09

Teddy321 schreef:

Hoezo?
_O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:10

@BD
ehhh er loopt hier een groepje gothics die echt geen tieners meer zijn hoor.

MamboBeach

Gleyla schreef:
Hoezo?

Als jij niet actief naar werk zoekt, krijg jij niet zomaar een uitkering.

Da's zoals zeggen dat een gevangenis een luxeparadijs is (terwijl men er nog nooit heeft gezeten; maar zulke uitspraken wel doen. [de meeste gevangenissen zijn overbevolkt, daar staat de wcpot naast u bed op een kamer waar men met 6 leeft en eigelijk geschikt is voor 4. Tv is ook enkel als daar voor betaald kan worden.])[/quote]
Welke wereld leef jij?

Binckydenice

Gleyla schreef:

Nou kom maar op....

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:12

Citaat:
Hoezo?

Ik ben ook Turks, ik kan toch wel een beetje Nederlands me dunkt..[/quote]
Ik kan je garanderen dat vrouwen in bhurka geen baan krijgen! En deze vrouwen spreken ook geen Nederlands. Die komen simpel weg zonder man het huis niet uit.
Daar zeg ik geen onwaarheden mee.

MamboBeach

Binckydenice schreef:
Gleyla schreef:

Nou kom maar op....

Maak me gek!

Binckydenice

Brainless schreef:
@BD
ehhh er loopt hier een groepje gothics die echt geen tieners meer zijn hoor.

Sinds wanneer is een gothic te vergelijken met een burkadrager? Dan kan ik ze ook wel gaan vergelijken met bavianen, dat slaat ook nergens op....

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:13

Hallelua!!! Wat is hier weer een verschrikkelijke, maar typische bokt-discussie aan de gang. De meeste respecteren niet elkaars mening en proberen continue de mening van een ander onderuit te halen. :r

Ik vind de burka ook niet prettig. Wij zijn als Nederlander zoiets als burka niet gewend en reageren er niet op de goede manier op, waardoor de burka een behoorlijk taboe is. Wij kijken elkaar toch graag in de ogen, daarom is het ook normaal en beleefd om je muts, zonnebril of wat dan ook af te doen als je met iemand in gesprek bent. Je krijgt een boete voor geblindeerde ramen, niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat de medeweggebruiker graag je lichaamstaal leest.

Ik zou als ik ook naar een andere land zou gaan, waar het dragen van hoofddoekjes of burka's normaal is, dit ook doen. Puur uit respect.

De discussie omtrent mes op de keel. Ik denk ook daadwerkelijk dat het niet in landen als Marokka/ Egypte gaat. Maar er zijn landen waar je echt niet als vrouw zonder kan lopen. Op tv was een presentatrice in een moslimland die daar direct een hoofddoek omdeed, omdat ze anders in levensgevaar zou zijn. Dit was misschien in Iran of Irak, waar het allemaal wat extremer is, maar het gebeurd dus nog steeds wel.
Laatst bijgewerkt door Kimbaie op 15-01-10 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:13

Teddy321 schreef:
Citaat:
Hoezo?

Inderdaad, want de taal spreken ze toch al niet

Ik ben ook Turks, ik kan toch wel een beetje Nederlands me dunkt..[/quote]
Ik kan je garanderen dat vrouwen in bhurka geen baan krijgen! En deze vrouwen spreken ook geen Nederlands. Die komen simpel weg zonder man het huis niet uit.
Daar zeg ik geen onwaarheden mee.[/quote]

Hoe komt het dan dat iedereen er zo veel last van heet, als die vrouwen toch het huis niet uit komen? En als ze toch geen Nederlands spreken is het ook niet erg dat je hun mimiek niet ziets in een gesprek, want je verstaat ze toch ook al niet.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:15

Ik vind reacties van "kom maar op" e.d. opnieuw van weinig respect tonen.

Enkel voor de echt geinteresseerden wil ik mijn "ervaring" ivm dat deel uit de koran geven.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:16

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

ben ik het mee eens! en heb er dezelfde mening over..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:16

superwoman schreef:
ayo schreef:

Het is idd maar net hoe je het bekijkt, echter verlangen zij wel van ons dat wij ons aanpassen als we naar "bepaalde" landen gaan waar ze er zo bedekt bij lopen..

Nou en? Omdat 'zij' dan doen moeten wij het ook maar doen? Jij springt ook in de sloot als de buurman het doet?
Rare redenatie altijd....