Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:03

Chiqa schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind de u als trucje trouwens een beetje laf en slap. Ik heb liever dat je eerlijk tegen me bent als je geen respect voor me hebt en me gauw weg wilt hebben doe dan ook niet alsof.

Ben het weer met je eens, en doet me meteen denken aan de vraag in de beginpost, of je een agent met U aan moet spreken.
Ik moest daar echt zo verschrikkelijk om lachen, dat ik mij afvroeg hoe kóm je dr op (Sorrie kan dr nog steeds niet over uit :D ) Denken mensen dan dat dit van invloed is op je bekeuring ofzo? :7

Nee dat zal het ook niet zijn......Ben toch ook wel eens aangehouden (details houd ik voor mij gezien het woord U door sommigen als asociaal wordt gezien zal ik de sappige details voor mij houden) heb oom agent echt nooit met U aangesproken, integendeel.
Maar hebben mijn 'overtredingen' tot op heden altijd netjes door de vingers gezien.
En nooit het woordje U gebruikt. :P

Sandeman schreef:
Dat bedoel ik dus. Het is geen nietszeggend woordje.Heeft denk toch echt met opvoeding en milieu te maken.

Kijk en als jij dan respect zo hoog in het vaandel heb staan waarom waag jij je dan aan zo'n boute uitspraak als deze?

oke: ik hou jou aan, en vraag om je rijbewijs. jij begint vrolijk met je en jij, en ik vraag of je het op 'ú' wilt houden. zeg jij dan u?
want daa zit hem dus het respect. ik wil graag aangsproken worden met u en ga jij dat dan doen. of heb je vooral zelfrespect.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:05

gekvanfleur schreef:
liedje89 schreef:
Ik kan hier ook weinig mee. U=respect is gewoon niet waar, meestal is het gewoon u=gewoonte dus ik snap niet dat er mensen zijn die zich dan beledigt gaan zitten voelen. Misschien dat ik dan heel apart ben dat ik wel iets beters te doen heb dan me daar iets van aantrekken. Gewoontes hebben imo niets met normen en waarden te maken er zijn voor mij tig dingen belangrijker als je mij aanspreekt dan of je u of je gebruikt.

Ik vind de u als trucje trouwens een beetje laf en slap. Ik heb liever dat je eerlijk tegen me bent als je geen respect voor me hebt en me gauw weg wilt hebben doe dan ook niet alsof.

je niets aantrekken van iemand anders gevoelens getuigt zowieso niet van respect.
ik vind het getuigen van respect als je iemand met u aanspreekt, alleen al omdat er maar weinig mensen zijn die je waarderen als je zomaar je en jij zegt.

Als je met iedereen zijn gevoelens rekening gaat lopen houden moet je je maar gauw in je huis opsluiten want dat is gewoon niet mogelijk. Omdat iedereen nu eenmaal een andere leefwereld heeft. Jammer ik probeer het wel te doen maar voor sommige dingen denk ik ook als je je daar nu druk over maakt. Als ik met iedereen zijn gevoelens rekening moest houden kan ik me ook niet meer zo kleden als ik wilde, en zou ik op zondag niet mogen werken etc.

Ik zeg trouwens ook niet dat ik er geen rekening mee houd ik spreek vreemden altijd met u aan, ik vind het gewoon onzin dat ik hen daardoor meer zou respecteren oid, lees mijn commentaar boven aan de pagina al vind ik u een racistische kakkerlak u bent gewoon u. Het is een gewoonte, dus als iemand het een keer vergeet of een andere gewoonte heeft waarom zou je je daar dan in hemelsnaam druk over gaan staan maken.[/quote]

dus als iemand aangeeft dat hij liever met u wordt aangesproken, blijf jij je zeggen. hier heet dat asociaal.....

liedje89

Chiqa schreef:
Sandeman schreef:
Dat bedoel ik dus. Het is geen nietszeggend woordje.Heeft denk toch echt met opvoeding en milieu te maken.

Kijk en als jij dan respect zo hoog in het vaandel heb staan waarom waag jij je dan aan zo'n boute uitspraak als deze?

Jammer dat je denkt dat je zo respectvol bent met deze uitspraken, je voelt je dus duidelijk beter als mensen die anders zijn opgevoed. Waar ik opgroeide zijden ook weinig mensen u maar dat kwam gewoon door het dialect niet omdat dat nu allemaal achterlijk sjonnies waren oid.

Adil

liedje89 schreef:
Ik kan hier ook weinig mee. U=respect is gewoon niet waar, meestal is het gewoon u=gewoonte dus ik snap niet dat er mensen zijn die zich dan beledigt gaan zitten voelen. Misschien dat ik dan heel apart ben dat ik wel iets beters te doen heb dan me daar iets van aantrekken. Gewoontes hebben imo niets met normen en waarden te maken er zijn voor mij tig dingen belangrijker als je mij aanspreekt dan of je u of je gebruikt.

Er is ook nog zoiets als respect voor jezelf en de eer aan jezelf houden. Door u te zeggen kun je dus iemand heel fijn op afstand houden en je houdt de eer aan jezelf omdat jij jouw discretie bewaart. Ik noem het een truc, maar eigenlijk valt het gewoon onder de noemer "beschaafd".

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

Adil18 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ik vind het persoonlijk leuk als mensen het wat familiairder houden en gewoon 'je' gebruiken.( En verder letten op fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands en geen boers gedrag tonen naar mij toe of omgekeerd).

Verklaar je nader? Vind ik wel interessant wat je daarmee bedoelt... :P

Edit: Iemand met 'je' aanspreken zegt niks over de kwaliteit van de relatie/band die je hebt, dus zegt imo ook niks over je verbonden voelen.

Er zijn hier mensen die een innige vriendschap hebben, of al jaren zeer goede collega's van elkaar zijn en alsnog 'u' zeggen. 'Je' zeggen tegen iemand zegt imo niks over de band/verbondenheid die je met een persoon hebt.

Met boers tja... :P Dan bedoel ik een open houding, niet met kauwgom praten, zo die dingen snapje

Ik denk dat je mijn post niet goed begrijpt.. ik vind persoonlijk(!) dat een gesprek vlotter gaat als je gewoon 'je' zegt. 'U' vind ik in sommige situaties zelfs denigrerend.
Als een leerkracht 'u' zegt tegen mij heeft dat een negatieve ondertoon. Dat vind ik vaak zo aanvoelen. But again, dat heeft ook te maken met dat taalverschil tussen Vlaams en Nederlands :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

Ik krijg geen terugreactie van Adil..?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:07

Bunga schreef:
Beste Adil,
Wat ik schreef was niet geheel op jouw stuk gebaseert.
Gewoon, mijn mening.
Ik vind dat je een woord niet voor respect aan kunt zien.
Het gaat om de houding, de manier waarop je iemand aanspreekt.
Als iemand niet geleert is u te zeggen, vind ik dat je diegene het niet kwalijk kan nemen als diegene je verder op een nette manier benadert.
Zoals bij veel dingen,vind ik dat je bv respect niet uitdrukken in woorden.
Wat ik persoonlijk erg respectloos vind, is jouw reactie naar mij, niet u waardig. ;)

Nou ja, als je gewoon mijn tekst goed had gelezen en er normaal op een was gegaan had ik ook normaal gereageerd. Als je nog beter had gelezen had je ook gezien dat ik het al heel erg anders geformuleerd heb :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:10

Adil18 schreef:
Er is ook nog zoiets als respect voor jezelf en de eer aan jezelf houden. Door u te zeggen kun je dus iemand heel fijn op afstand houden en je houdt de eer aan jezelf omdat jij jouw discretie bewaart. Ik noem het een truc, maar eigenlijk valt het gewoon onder de noemer "beschaafd".

Precies! En juíst als iemand onbeschoft tegen je doet, houd je de eer aan jezelf door diegene met 'u' te blijven aanspreken.

luffie

Chiqa schreef:
Ben het weer met je eens, en doet me meteen denken aan de vraag in de beginpost, of je een agent met U aan moet spreken.
Ik moest daar echt zo verschrikkelijk om lachen, dat ik mij afvroeg hoe kóm je dr op (Sorrie kan dr nog steeds niet over uit :D ) Denken mensen dan dat dit van invloed is op je bekeuring ofzo? :7

Whahaha!!! Sorry, maar jij hebt wel rare manier van denken hoor! Mijn vriend werkt bij de politie en ja, hij vind het prettig om met u aangesproken te worden, net zoals dat hij ook mensen met u aanspreekt. Natuurlijk heeft dat geen invloed op de hoogte van de bekeuring! :roll:
Het is gewoon een beleefdheidsvorm. Een beleefdheidsvorm welke in NL steeds verder verdwijnt naar mijn mening......

liedje89

gekvanfleur schreef:
liedje89 schreef:

Als je met iedereen zijn gevoelens rekening gaat lopen houden moet je je maar gauw in je huis opsluiten want dat is gewoon niet mogelijk. Omdat iedereen nu eenmaal een andere leefwereld heeft. Jammer ik probeer het wel te doen maar voor sommige dingen denk ik ook als je je daar nu druk over maakt. Als ik met iedereen zijn gevoelens rekening moest houden kan ik me ook niet meer zo kleden als ik wilde, en zou ik op zondag niet mogen werken etc.

Ik zeg trouwens ook niet dat ik er geen rekening mee houd ik spreek vreemden altijd met u aan, ik vind het gewoon onzin dat ik hen daardoor meer zou respecteren oid, lees mijn commentaar boven aan de pagina al vind ik u een racistische kakkerlak u bent gewoon u. Het is een gewoonte, dus als iemand het een keer vergeet of een andere gewoonte heeft waarom zou je je daar dan in hemelsnaam druk over gaan staan maken.

dus als iemand aangeeft dat hij liever met u wordt aangesproken, blijf jij je zeggen. hier heet dat asociaal.....

IK zeg ook niet dat ik geen rekening houd met persoonlijke voorkeur. Ik zeg alleen dat ik niet begrijp dat iemand zich daar druk om maakt. ik vind het persoonlijk behoorlijk respectloos dat jullie als verheven u sprekers zij die geen u of niet automatisch u zeggen allemaal maar respectloos en lomp noemen. Ze hebben gewoon een andere achtergrond, opvoeding & voorkeur, so what?

@adil18: Over het algemeen vind ik dat niet de eer aan jezelf houden maar arrogant en uit de hoogte overkomen op je gesprekspartner waardoor je alleen maar meer vijandigheid creeerd en vaak express het bloed onder de nagel van de ander vandaan haalt. Dus nee gewoon laf.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:12

Jammer dat je het echt niet begrijpt. Ik kom ook uit een simpel gezin,maar heb wel normen en waarden meegekregen. En geleerd mensen die je niet niet kent met U aan te spreken.
En ik voel me zeker niet beter dan andere mensen. Begrijp niet hoe je daar op komt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:13

Bunga schreef:
Wat heb je aan een woord als het niet gemeend is?
Mijn standpunt staat vast.
Ik zeg alleen u tegen mensen tegen wie ik het meen.
Met mijn werk bijvoorbeeld:

Als ik iemand tegen mij begint met:
'Doe mij een stokkie ei.'
Dan hoeft diegene niet te verwachten dat ik daar u tegen ga zeggen.
Mensen moeten mij ook respectvol en beleefd behandelen, anders geen u.
Ik ben van nature heel beleefd en respectvol.

Als je het woord niet meent heb je zelf een probleem. Waarom kan ik niet zeggen...Andere normen en waarde, andere opvoeding...?

Ook als ik iemand niet mag zeg ik u. Als ik iemand bedien in een restaurant die aleen maar klaagt zeg ik toch u. Ik vind zijn gedrag misschien vervelend, maar ik heb respect voor de persoon wie hij is en zeg daarom welgemeend u. :j

Wanneer ik in de bediening werk zal ik ook een jongere persoon, jonger dan ik, aanspreken met 'u'. dat hoort erbij. Van de gasten verwacht ik dan ook een gepaste manier van aanspreken terug....en niet "Ej, kom es ff!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:16

gekvanfleur schreef:
Als je met iedereen zijn gevoelens rekening gaat lopen houden moet je je maar gauw in je huis opsluiten want dat is gewoon niet mogelijk.

Precies, en normen en waarden kennen wij gerust wel allemaal althans ik ga dr wel van uit. En daar heeft het woordje U helemaal niets mee te maken.

gekvanfleur schreef:
oke: ik hou jou aan, en vraag om je rijbewijs. jij begint vrolijk met je en jij, en ik vraag of je het op 'ú' wilt houden. zeg jij dan u?
want daa zit hem dus het respect. ik wil graag aangsproken worden met u en ga jij dat dan doen. of heb je vooral zelfrespect.

Ik moet de eerste beste agent nog tegenkomen die zoiets lachwekkends zou zeggen, maar goed stel dat....
Dan zou ik vragen naar het wetsartikel van het wetboek van strafrecht waar in exact staat dat het verboden zou zijn om het woord jij verboden is naar een ambt in functie.

unicorn_kiss schreef:
Met boers tja...

O mijn hemel ik praat ook nog eens boers :+

Toekie schreef:
Chiqa: Je hoeft toch ook geen 'beloning' voor het gebruik van het woordje 'u'? :?

O mijn hemel, dat was nog niet eens in mij opgekomen :=
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 13-01-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar verwijderde post verwijderd.

Sandeman

Precies Adil, dat heb ik dus ook in mijn winkel.
Wordt soms echt Hey,kom es tegen me geroepen, nou ja.
Zeg dan..waarmee kan ik u helpen,want hou ook zeker de eer aan mijzelf.

unicorn_kiss

Kleine aanvulling..
Als iemand aangeeft liever met u te worden aangesproken, dan doe ik dat uiteraard ook :)
Ik vind dat je zelf een beetje moet aanvoelen in welke context het gepast is 'je' te zeggen en in welke 'u'

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:17

liedje89 schreef:
@adil18: Over het algemeen vind ik dat niet de eer aan jezelf houden maar arrogant en uit de hoogte overkomen op je gesprekspartner waardoor je alleen maar meer vijandigheid creeerd en vaak express het bloed onder de nagel van de ander vandaan haalt. Dus nee gewoon laf.

We kunnen het ook anders stellen. Jij noemt mij dus nu eigenlijk arrogant, ik zeg tegen jou: Ga een cursus "Anger Management" volgen....Als jij zoiets ziet als provocatie of bloed onder de nagels vandaan alleen ben jij imo de persoon met een probleem, namelijk een temperamentsprobleem. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:19

unicorn_kiss schreef:
Kleine aanvulling..
Als iemand aangeeft liever met u te worden aangesproken, dan doe ik dat uiteraard ook :)
Ik vind dat je zelf een beetje moet aanvoelen in welke context het gepast is 'je' te zeggen en in welke 'u'

Maar als iemand jou er op moet wijzen dat hij leiver met 'u' aangesproken moet worden heb je imo al een fout gemaakt. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de rest van het gesprek fijn verloopt. Een gesprek kan wel fijn verlopen als je eerst 'u' zegt en de andere persoon aangeeft dat je 'je' mag zeggen :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:19

Adil18 schreef:
Als je het woord niet meent heb je zelf een probleem. Waarom kan ik niet zeggen...Andere normen en waarde, andere opvoeding...?

Ook als ik iemand niet mag zeg ik u. Als ik iemand bedien in een restaurant die aleen maar klaagt zeg ik toch u. Ik vind zijn gedrag misschien vervelend, maar ik heb respect voor de persoon wie hij is en zeg daarom welgemeend u. :j

Wanneer ik in de bediening werk zal ik ook een jongere persoon, jonger dan ik, aanspreken met 'u'. dat hoort erbij. Van de gasten verwacht ik dan ook een gepaste manier van aanspreken terug....en niet "Ej, kom es ff!"

Ik meen dat je net verslapte of verloederde normen en waarden zei. Dat is iets anders dan andere.

In andere culturen heb je andere normen en waarden, dat kunnen ook locale culturen zijn. maar dat is niet wat je zij.

Als je u als passieve agressieve truc toepast doe je dat vaak wel degelijk om iemand te pesten. omdat je hem benadert op een nette manier zonder nette intensies. Maar ik vind eerlijkheid persoonlijk een belangrijkere waarde dan beleefdheid, dus dat is gewoon anders dan.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 13-01-10 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:20

Vind dat toch apart Bunga. Klanten behoor je imo toch echt altijd met 'u' aan te spreken, ook al word jij op dat moment niet netjes behandeld. Daarmee houd je de eer aan jezelf, vind ik. En ik denk dat de meeste werkgevers het ook graag zo zien.

Maar blijkbaar is dat toch een flink meningsverschil.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:21

Adil18 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Kleine aanvulling..

Maar als iemand jou er op moet wijzen dat hij leiver met 'u' aangesproken moet worden heb je imo al een fout gemaakt. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de rest van het gesprek fijn verloopt. Een gesprek kan wel fijn verlopen als je eerst 'u' zegt en de andere persoon aangeeft dat je 'je' mag zeggen :j

Maar goed dat dat er tussen staat. Want daar kunnen heel veel mensen zich niet druk om maken hoor.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:22

Er zijn hier wel meer mensen met een temperamentsprobleem en mensen die zich snel voelen aangevallen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:23

liedje89 schreef:
Ptries schreef:
Wel heb ik een vraag voor de mensen die 'u' zeggen tegen een vreemde niet nodig vinden. Ik heb van huis uit en ook in mijn werkomgeving (zakelijke dienstverlening) meegekregen dat u zeggen tegen een vreemde gewoon 'zo hoort'. Net als andere algemene beleefdheidsnormen, zoals een hand geven als je je aan iemand voorstelt, bedanken als je bij iemand meegegeten hebt, gedag zeggen als je weggaat, etc. Hoe kijken jullie hier bijvoorbeeld tegenaan? Is dat ook niet nodig?

Als je geen belang hecht aan u ben je nog geen lompe boer hoor :Y) . quote]

Haha, zo bedoelde ik het ook niet en daar ging ik ook niet van uit. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het denk ik een stukje uit je opvoeding / normen en waarden is en nogmaals, daarbij hoeft het één echt niet beter te zijn dan het ander, het is maar net hoe je het gewend bent.

Kijk, ik spreek een vreemde dus wel altijd met u aan, omdat het in mijn optiek een algemeen geldende omgangsnorm is. Het valt voor mij op dat moment dus inderdaad onder dezelfde categorie als 'handje geven, gedag zeggen, bedanken, etc.'. Ik kan me ook indenken dat anderen het vanuit hun normen en waarden het dus inderdaad als zeer onbeleefd kunnen ervaren als een vreemde ze met jij aanspreekt. Aangezien ik over het algemeen de communicatie met anderen zo soepel mogelijk wil laten verlopen, begin ik altijd met u. Veel mensen zeggen dan al 'u mag wel jij zeggen', nou ook prima.

Ik heb er zelf ook geen enkel probleem mee als iemand jij tegen me zegt, maar omdat ik wel weet dat je sommige mensen daarmee wel kan 'schofferen' (in hun optiek) begin ik altijd met u. Dit heeft m.i. op dat moment wel met respect te maken. Als je begint met jij, kan dat door de ander als onrespectvol worden gezien, daarom begin ik altijd met u. Er zal niemand zijn die dat als onrespectvol ziet, hooguit als formeel. De formaliteit blijft of verdwijnt naarmate het gesprek vordert. En dat geeft niet, want niet ieder gesprek dat je voert hoeft speciaal informeel te worden. In beginsel heb ik respect voor iedereen, dat respect verliest iemand pas als zijn/haar gedrag daartoe aanleiding geeft. Omdat sommige mensen vinden dat respect ook blijkt het woordje u begin ik daar dan dus mee.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:24

Adil18 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Kleine aanvulling..

Maar ik heb dat dan werkelijk ook nog nooit meegemaakt :+
Ik hoor dat ook bijna nooit.. iemand die een andere aanspreekt met u... tenzij een leerling tegen een prof

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:25

liedje89 schreef:
Ik meen dat je net verslapte of verloederde normen en waarden zij. Dat is iets anders dan andere.

Wanneerr het inderdaad aan de normen en waarden ligt zijn die imo ook verslapt.

liedje89 schreef:
In andere culturen heb je andere normen en waarden, dat kunnen ook locale culturen zijn. maar dat is niet wat je zij.

In Nederland is het niet anders geweest dan in Dld, alleen hebben zich heel veel zaken in Nederland verslaprt, vooral qua omgang met elkaar. Ik denk dat zich dit ook uit in de grote onverdraagzaamheid van Nederlandse burgers onderling. Ze zitten allemaal op elkaar omdat het zo'n klein landje is en kunnen niet meer met elkaar overweg, kunnen niet meer met elkaar communiceren, schakelen de politie in wanneer de buren voor de 3e avond achter elkaar bbqen en ze de "stank" vervelend vinden. Ik denk dat een hoop van die onverdraagzaamheid weg genomen zou kunnen worden wanneer we we terug zouden grijpen naar normen en waarden van "vroegah". Vooral de normen en waarden betreft communicatie en omgang.

liedje89 schreef:
Als je u als passieve agressieve truc toepast doe je dat vaak wel degelijk om iemand te pesten. omdat je hem benadert op een nette manier zonder nette intensies. Maar ik vind eerlijkheid persoonlijk een belangrijkere waarde dan beleefdheid, dus dat is gewoon anders dan.

Waarom verbind je er agressiviteit aan terwijl hij er niet is? Juist zulke mnensen zijn in staat hun temperament uitstekend te onderdrukken. Dat jij dit als provocerend ervaart is imo jouw probleem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:25

ik persoonlijk laat me niet disrespectvol behandelen :D

niet dat mensen mij met u aan hoeven spreken hoor, dat zeker niet........ maar er zit een verschil tussen niet respectvol en gewoon normaal.

Ik heb een klant, die in de middag altijd heel, heel naar kan doen...... in de ochtend is er nog wel mee te praten :)

en mijn personeel heeft echt de duidelijke instructie om het telefoongesprek af te breken, al dan niet gewoon op te hangen. Want mijn personeel hoeft zich ook niet te laten koeieneren.......