Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:42

Twiggy2008 schreef:
_Ella_ schreef:
Ik denk dat als je seks en liefde los van elkaar gaat zien, het begrip 'seks' automatisch minder speciaal wordt. Het is dan immers gewoon iets wat je voor je (puur eigen?) plezier doet, zonder verdere inhoud?

Ik denk niet dat seks minder 'speciaal' wordt als je het doet voor je (voornamelijk) puur eigen plezier, hoor. Het is maar wat je onder 'speciaal' verstaat. Voor de een is dat liefde en voor de ander is dat 'lust' en voor nog meer anderen is het een combinatie van die twee of misschien nog wel wat anders....... Ik vind dat iemand er voor een ander geen waarde oordeel aan kan geven. Wat voor de een speciaal is, hoeft voor een ander niet speciaal genoeg te zijn.... Pffff, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar ik hoop dat je het een beetje snapt. :D

Verder denk ik dat seks voor je eigen plezier, ook heel goed kan betekenen dat je het een ander naar de zin kan maken. Daar kun je immers ook plezier aan beleven..... Toch? (al hoewel dat misschien ligt aan je karakter ;) )

Toch zie ik dat anders. Ik bedoelde aan te geven dat het meestal degenen zijn die meerdere bedpartners hebben gehad die zeggen het is 'maar' seks. Ja, dat moet iedereen voor zich weten. Maar ik voel het toch zo, dat het 'maar' seks is geworden omdat je er minder spaarzaam mee omgaat. Misschien heeft het ook iets met mijn geloof te maken. Voor mij is het iets prachtigs wat God voor ons bedacht heeft, maar door er verkeerd (in de ogen van God) mee om te gaan verliest het waarde. Dat raakt me wel ergens.

Ik heb ook nergens gezegt dat je zelf geen plezier mag hebben aan seks, zou wat zijn ;) Stond ook een vraagteken achter. Maar ik denk dat als je geen gevoelens hebt voor je bedpartner, het toch wel voornamelijk om je eigen plezier draait.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:52

Maar over wat voor gevoelens heb jij het? Over liefde? En is lust geen gevoel dan? Of aantrekkingskracht? Dat zijn ook gevoelens, vind ik...... En ik weet niet of je daar een waarde oordeel aan mag verbinden voor een ander. Dat jij vooral liefde erbij nodig hebt, prima, maar voor een ander kan een combinatie van lust/aantrekkingskracht ook enorm speciaal zijn. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:56

Wat dacht je van spanning Twiggy2008?
Ook dat kan voor veel mensen de sex héél speciaal maken :+
Speciaal voor de 1 is gewoon anders dan voor de ander.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:58

Vroeger in mijn vrienden groepje had iedereen het wel een keertje gedaan. Ik werd dan ook zo langzaamaan "de eeuwige maagd" genoemd omdat ik dus totaal geen behoefte had om iedere leuke jongen aan mijn lichaam te laten plukken. Na een tijd verkering met dezelfde jongen gebeurt het dan toch een keer. Uiteindelijk maakte hij het uit omdat hij dacht dat ik hem alleen nog maar wilde voor de seks := .

Ik denk dat het er dus ook aan ligt hoe seksueel actief je bent van jezelf. De een vind het een stuk onbelangrijker dan de ander. Die spanning voor de seks is iets unieks en kan erg aantrekkelijk zijn.

Het is niet zo dat ik er meer respect voor heb wanneer iemand wacht tot het huwelijk maar wel begrip en accepteer ieder zijn keuze.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:59

superwoman schreef:
Wat dacht je van spanning Twiggy2008?
Ook dat kan voor veel mensen de sex héél speciaal maken :+
Speciaal voor de 1 is gewoon anders dan voor de ander.

Ja, ben ik helemaal met je eens, hoor, dat is een hele goeie van je, haha! :j

Maar even een vraagje voor de christelijke mensen onder ons; is lust wel geoorloofd bij jullie? Of is dat een zonde?
Vraag ik me even af, hoe jullie dat zien dan.....

Bramasole

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:00

Mijn man is zeer gelovig opgevoed en het is heel anders dan wanneer je dit niet hebt meegemaakt in je opvoeding. Twee werelden van verschil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:00

Bramasole schreef:
Mijn man is zeer gelovig opgevoed en het is heel anders dan wanneer je dit niet hebt meegemaakt in je opvoeding. Twee werelden van verschil.

Oja, dat neem ik meteen van je aan.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:27

Ná het huwelijk? Meen je dat nu? Is het niet veel praktischer om dat tíjdens of voor het huwelijk te doen? :))

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:31

Ik vind seks ook práchtig hoor en zeker ook wel speciaal als er liefde bij komt kijken. Otherwise vind ik het te leuk om het niet te doen als ik geen vaste partner heb :).

Ik zie inderdaad ook langzamerhand wel een verband komen tussen gelovige mensen en niet-gelovige mensen. Zou er ook een verschil kunnen zitten in stadsmensen en (echte)dorpsmensen?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:37

... Wat me trouwens net (door een ander topic) ineens te binnen schiet.. Jullie weten ondertussen wel hoe ik erover denk, maar ik zit ineens aan de term verliefdheid te denken, want ik denk dat dat ook héél erg speelt in het gebeuren of je erover zou praten of dat je hem zou laten lopen. Ik wordt bijvoorbeeld heel moeilijk verliefd, dat moet echt groeien, geef het zeker minimaal een half jaar. Vóór die tijd ben ik er dus al achter of het klikt of niet. Kan me voorstellen dat als je helemaal hoteldebotel bent, het idd een stuk moeilijker zal zijn om die keus af te wegen...

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:39

Oh yv_ wacht maar af, ik weet zeker dat je ook een x meteen spontaan verliefd word na bijv de 1e zoen.
Ik werd ook nooit verliefd, maar nu :+: :')

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:40

@ twiggy uhm.. Hoe ga ik dit uitleggen, zonder dat mensen er één ding uit vissen en er een andere richting mee inslaan. mijn vraag: wat versta je onder lust?
Lust alleen gericht op jezelf lijkt me niet goed. Maar lust in combi met liefde is denk ik niks mis mee.
Dit werkt ook 2 kanten op, als je allebei gaat voor het genot van de ander, kom je allebei niets tekort.
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 12-11-09 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:42

Ãnouk, ik ben zeker al een paar keer écht verliefd geweest hoor, maar niet in 1 keer.. Het moet groeien, ik moet de persoon echt kennen voordat ik verliefd wordt. Tuurlijk ,voor die tijd kan ik 'm helemaal leuk en lekker vinden en weet ik het wat allemaal, maar dat is zeker een verschil met verliefd zijn...

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:43

Twiggy2008 schreef:
Maar over wat voor gevoelens heb jij het? Over liefde? En is lust geen gevoel dan? Of aantrekkingskracht? Dat zijn ook gevoelens, vind ik...... En ik weet niet of je daar een waarde oordeel aan mag verbinden voor een ander. Dat jij vooral liefde erbij nodig hebt, prima, maar voor een ander kan een combinatie van lust/aantrekkingskracht ook enorm speciaal zijn. ;)

lust zonder liefde is voornamelijk op jezelf gericht, kom je weer bij je eigen plezier. Aantrekkingskracht, gaat op dát moment, zonder liefde ook alleen om jezelf. Dat dat dan wederzijds is, is dan alleen leuk omdat dat jou oplevert dat je in je behoefte wordt voorzien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:48

_Ella_ schreef:
mijn vraag: wat versta je onder lust?
Lust alleen gericht op jezelf lijkt me niet goed.
Waarom niet eigenlijk? Het is volgens mij vooral niet goed als er een grote onbalans is, dus een partij die voor eigen lust gaat, en de ander die wederzijdsheid verwacht. Zolang je weet wat je van elkaar kunt verwachten en daar naar jezelf en anderen duidelijk over bent zie ik het probleem niet.

Citaat:
Dit werkt ook 2 kanten op, als je allebei gaat voor het genot van de ander, kom je allebei niets tekort.

Dat is niet per definitie waar hoor! Het hangt tenslotte ook af van eh vaardigheid. (Ok, het wordt wat banaal. Maar dat je je best doet de ander te geven wat die ander wil, betekent niet automatisch dat dat genoeg is - dat je ook echt kunt bieden waar de ander behoefte aan heeft. En dat geldt voor seks net zo goed als voor vele andere aspecten van relaties.)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:50

Ja hier is nog een "ouwerwets" huwelijk (nou ja zo ongeveer), maar we zijn er trots op hoor ;)

Het heeft bij ons niks met geloofsovertuiging te maken maar gewoon met het wachten op de ware.
Ik vind dat heel mooi en romantisch.
Ik veroordeel de keuze van anderen niet, maar ik moet wel zeggen dat ik veel mensen erg makkelijk vind als het gaat om het bed delen, dat vind ik jammer.
Sommige "doen" het zo makkelijk en ik vind dat dat voor de "ware" alleen is.
Maar ja voor een ieder heeft de "ware" en andere betekenis natuurlijk.

En misschien is mijn keuze wat ouderwets.
Maar ik ben blij met hoe wij het hebben gedaan, de keuze met wachten op de ware.
Je trouwd maar 1 keer en dat doe je met de "ware" dus "dat" doe je ook met de ware.

Het is wel zo dat wij niet hebben gewacht tot onze huwelijksnacht hoor, maar vanaf het moment dat we wisten dat we wilden trouwen met elkaar, toen kwam ook "datgene".
Maar daarin zijn we elkaars "eerste" en dat idee vind ik heel romantisch.

Voor een ieder is dat weer anders en voor een ieder heeft "de ware" weer een andere betekenis.
En sommige geloven helemaal niet in de ware maar dat is een ieder zijn keuze.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 12-11-09 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:51

Ik geloof idd weer niet in de ware, maar in de ware voor nu (like mr. Right and mr. Right Now). Ben ook niet zo'n toekomstdenkertje.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:06

Twiggy2008 schreef:
Moosje schreef:
Even jullie mening...
Mijn vader was maagd toen mijn ouders gingen trouwen, moeder een incestverleden.
Vader bleek na een aantal jaar homo te zijn.
Was het beter geweest als hij seks had gehad voor hun huwelijk, zodat hij zijn gevoelens voor mannen/vrouwen toen al had begrepen? En dat ze dus nooit zouden gaan trouwen daardoor?

Ik denk dat je het eigenlijk niet zo 'simpel' kan stellen. De ene homo weet van jongsaf aan dat hij op mannen valt (zonder daar uberhaupt seks voor nodig te hebben), de ander heeft een langere weg nodig om daarachter te komen. En vergis je niet in wat je omgeving voor invloed kan hebben op dit soort kwesties. Homo zijn heeft met meer te maken dan met seks alleen. ;)

Vind ik ook, maar was benieuwd naar jullie mening...
Mijn vader wist het echt niet voordat hij ging trouwen. Anders was ie nooit getrouwd, want zo zit ie in elkaar.
Ondanks de druk van zijn ouders.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:09

Shadow0 schreef:
_Ella_ schreef:
mijn vraag: wat versta je onder lust?
Lust alleen gericht op jezelf lijkt me niet goed.
Waarom niet eigenlijk? Het is volgens mij vooral niet goed als er een grote onbalans is, dus een partij die voor eigen lust gaat, en de ander die wederzijdsheid verwacht. Zolang je weet wat je van elkaar kunt verwachten en daar naar jezelf en anderen duidelijk over bent zie ik het probleem niet.

omdat, zoals ik al eerder zei, seks hierdoor zijn waarde verliest. De 'daad' op zich verliest het speciale, wat het meer te bieden heeft dan het technische deel.
Citaat:
Dat is niet per definitie waar hoor! Het hangt tenslotte ook af van eh vaardigheid. (Ok, het wordt wat banaal. Maar dat je je best doet de ander te geven wat die ander wil, betekent niet automatisch dat dat genoeg is - dat je ook echt kunt bieden waar de ander behoefte aan heeft. En dat geldt voor seks net zo goed als voor vele andere aspecten van relaties.)

seks draait om zoveel meer dan alleen techniek. Je hebt ook nog intimiteit, vertrouwen, lol samen, etc. En wat betreft techniek, kom je met een beetje communicatie al een heel eind. Verder denk ik dat instelling ook verschil maakt; elkaar nemen zoals je bent, met wat je wel kan geven en wat niet.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:10

Ik ken wel wat mensen die daar bewust voor kiezen, de meeste mensen vanwege hun geloof. Pas na het huwelijk seks dan.
En ook wel mensen die een hele tijd wachten voordat ze met iemand naar bed gaan, maar ook mensen die na een week relatie of met een onbekende seks hebben.
Ik zou zelf nooit met een onbekende naar bed gaan en ik wacht liever wat langer, maar niet tot na mijn huwelijk of na bijvoorbeeld een jaar relatie. Ik doe het wanneer het goed voelt.
Ik vind het 1 ook niet beter of slechter dan het ander. Overal zitten voor en nadelen aan die ook weer verschillen per persoon. Zolang je er maar allebei achter staat.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:26

Yv_ schreef:
... Wat me trouwens net (door een ander topic) ineens te binnen schiet.. Jullie weten ondertussen wel hoe ik erover denk, maar ik zit ineens aan de term verliefdheid te denken, want ik denk dat dat ook héél erg speelt in het gebeuren of je erover zou praten of dat je hem zou laten lopen. Ik wordt bijvoorbeeld heel moeilijk verliefd, dat moet echt groeien, geef het zeker minimaal een half jaar. Vóór die tijd ben ik er dus al achter of het klikt of niet. Kan me voorstellen dat als je helemaal hoteldebotel bent, het idd een stuk moeilijker zal zijn om die keus af te wegen...

dat is ook een van de redenen dat ik nog geen vriend wil.. ik weet gewoon van de jongens van mijn leeftijd (15 jaar en ouder :P ) dat -de meeste dan- gewoon veel aan seks denken, zal wel bij de leeftijd horen, maargoed.. als je echt helemaal verliefd bent, zal het inderdaad lastiger zijn om je grenzen te bewaren.. en ik wil geen seks voor het huwelijk dus wil ik ook zo min mogelijk in de verleiding komen..
en ik wil daarbij ook nog lekker genieten van mijn vrijheid, dus ik kijk over een jaar of 2, als ik 18,19 jaar ben wel een keer voor een vriendje, en dan wil ik er eentje die dezelfde gedachten heeft als ik, haha :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:29

Oei :+, ik bedoelde mijn stukje tekst eigenlijk anders hihi...

Maar ik snap je niet helemaal... Imo is verliefdheid geen keuze; je wordt het of je wordt het niet. Dus als je binnen die 2 jaar een ontzettend leuke jongen tegen zou komen, waar het allemaal mee klikt en het wederzijds is ed, zou je die laten lopen omdat je bang bent om over je grenzen heen te gaan? Sorry, maar dat vind ik persoonlijk erg ver gezocht?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:32

nee, niet laten lopen, maar als ie me echt wil wacht ie tot dat ik ook verkering oid met hem wil zegmaar..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:33

_Ella_ schreef:
omdat, zoals ik al eerder zei, seks hierdoor zijn waarde verliest. De 'daad' op zich verliest het speciale, wat het meer te bieden heeft dan het technische deel.

Dat is misschien jouw opvatting, maar niet automatisch waar.

Citaat:
seks draait om zoveel meer dan alleen techniek. Je hebt ook nog intimiteit, vertrouwen, lol samen, etc. En wat betreft techniek, kom je met een beetje communicatie al een heel eind. Verder denk ik dat instelling ook verschil maakt; elkaar nemen zoals je bent, met wat je wel kan geven en wat niet.

maar goed, als ik jouw visie door zou trekken zou bv homoseksualiteit ook niet uit moeten maken, als je maar allebei gaat voor het genot van de ander? Zo werkt het dus niet. Sommige dingen liggen nu eenmaal bij jezelf, niet bij de ander.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:36

ik vind bijvoorbeeld ook dat seks bij liefde hoort...

en ook niet met iedereen, voor mij dus gewoon alleen na het huwelijk, dan heb je een soort van "bevestiging" dat je van elkaar houd, en dat je ok echt van elkaar houd en alleen voor elkaar wilt gaan..