Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:15

Diablo schreef:
Michael1104 schreef:
0,25 euro op 150 is ook een belediging.

Ik snap niet wat er beledigend aan is. Misschien was het niet eens specifiek als fooi bedoeld, maar meer als: da's maar lastig, laat maar zitten.

Waarom moet je persé een fooi geven?

Dat is toch enorm beledigend. Dat je geen fooi wilt geven prima. Maar daarmee zeg je: je bent mijn fooi niet waard, wel mijn wisselgeld. Dus ja dat is echt not done. Dat krijgen ze van mij idd gewoon terug! Liever niets dan zoiets.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:15

__Nathalie__ schreef:
Polaris schreef:
Als je het geld niet kan missen moet je niet uit eten gaan.
Simpel zat: zonder fooi was ik al lang gestopt met dit werk,
want in andere branches is qua basisloon veel meer te verdienen.

Ik vind je instelling tenenkromment en alleen daarom zou ik je al geen fooi geven.

Als alle mensen die geen geld over hebben voor fooi of het niet hebben maar toch af en toe saampjes uit eten willen niet meer uit eten zouden gaan had jij nu geen werk meer hoor!

Ik ben ook wel weer professioneel genoeg om alle gasten gelijk te behandelen, wel of geen fooi,
dus wat dat betreft snap ik niet hoe jij zo'n last kunt hebben van mijn instelling.

En in de post waar ik op reageerde ging het niet om mensen die geen geld overhadden voor fooi,
maar alleen om mensen die het geld gewoonweg niet hebben. En ja die moeten gewoon niet uit eten gaan,
maar hun geld aan basisbehoeften in het leven besteden, vind ik.

En de mensen die geen fooi geven zijn nog altijd de sterke minderheid hoor, dus die zou ik best kunnen missen :)
En mocht daardoor wel de hele horecabranche instorten: dan zoek ik wel weer ander werk!
Ben ook nog maar student, dus ik heb andere toekomstplannen in het verschiet :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:20

Caira schreef:
Diablo schreef:
Ik snap niet wat er beledigend aan is. Misschien was het niet eens specifiek als fooi bedoeld, maar meer als: da's maar lastig, laat maar zitten.

Waarom moet je persé een fooi geven?

Dat is toch enorm beledigend. Dat je geen fooi wilt geven prima. Maar daarmee zeg je: je bent mijn fooi niet waard, wel mijn wisselgeld. Dus ja dat is echt not done. Dat krijgen ze van mij idd gewoon terug! Liever niets dan zoiets.

Ook erg: mensen die al het (koper) wisselgeld uit hun portomonee schudden, en op tafel als fooi achterlaten. Dat er dan een hoopje met 1, 5 en 10 centjes op tafel ligt. |o

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:22

Polaris schreef:

Oke, dus je wordt al betaald voor je werk, en je verwacht fooi??
Ik vind dat raar ingesteld.. Waarom moet je in de horeca wel fooi krijgen, en bv in de winkel niet??
En als je ander werk kan vinden met meer uurloon, dan moet je dat gaan doen!
Mensen zijn gewoonweg niet verplicht om fooi te geven. Hoe fijn het voor mensen zoals ons ook is. Ze zijn het niet verplicht, en ik zie geen reden waarom ze fooi moeten geven.

Jij kiest ervoor om de bediening in te gaan, zij eisen dat niet van je :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:23

FZ_Lin schreef:
Ik vind dat raar ingesteld.. Waarom moet je in de horeca wel fooi krijgen, en bv in de winkel niet??
Mensen zijn gewoonweg niet verplicht om fooi te geven. Hoe fijn het voor mensen zoals ons ook is. Ze zijn het niet verplicht, en ik zie geen reden waarom ze fooi moeten geven.

helemaal mee eens.

Wees blij met wat je extra krijgt het is niet voor niks een extratje

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:23

Je moest eens weten wat ze af en toe van me eisen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:26

Caira schreef:
Je moest eens weten wat ze af en toe van me eisen.

Mijn klanten eisen soms ook een hele hoop van mij, soms dingen die ik niet eens kan realiseren. Maar doe wel altijd alle moeite om toch iets voor elkaar te krijgen. Moet ik dan ook maar een fooi verwachten omdat ik dan extra veel moeite doe?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:28

FZ_Lin schreef:
Waarom moet er persee fooi gegeven worden?...Niet iedereen kan het geld missen..

Mensen die het echt niet kunnen missen vind je niet als klant in de horeca EN al zeker niet als klant in de wellness!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:28

FZ_Lin schreef:
Polaris schreef:

Maar ik krijg wel fooi, dus ik verdien prima zo. Ik hoef dus geen ander werk te zoeken :)*
Mensen zijn inderdaad niet verplicht, dat zeg ik ook nergens, ze betalen wat ze willen.
Het is enkel een fatsoensnorm, waar bepaalde mensen gewoon voor kiezen om niet aan mee te doen.
Prima, maar ik vind dat het hoort, klaar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:34

Polaris schreef:

He? Wie ben jij om te bepalen of ik wel of niet uit eten mag gaan? Als ik uit eten ga, word ik bediend door iemand die daar gewoon voor betaald krijgt. Waarom moet ik dan nog een extra loon gaan betalen? Dat gebeurt toch in een andere baan ook niet? Of moet ik, als ik naar de Gamma ga om een pot verf te kopen, ook een fooi betalen aan degene die me over de verf adviseert? Slaat helemaal nergens op....

Caira schreef:

Ook goed, dan zou ik het gewoon weer aannemen. Ik doe het ook vaak ergens anders, bij winkels. Als ik dan een paar cent terug moet krijgen, zeg ik ook: laat maar zitten. Niet beledigend bedoeld en zo wordt het ook niet opgevat. Raar dat dat in de horeca wel gebeurt....

Polaris schreef:
Het is enkel een fatsoensnorm, waar bepaalde mensen gewoon voor kiezen om niet aan mee te doen.
Prima, maar ik vind dat het hoort, klaar.

Ik vind het helemaal geen fatsoensnorm. Ik vind het zelfs behoorlijk ónfatsoenlijk dat je geld verwacht van mensen die een dienst afnemen en daar gewoon voor betalen, een beetje schooien eigenlijk.

Ik moet toch eens tegen mijn man zeggen dat hij fooien moet gaan vragen aan zijn baas....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:35

Met alle respect, ik wil een zonnebankstudio niet gaan vergelijken met een horecaonderneming. Daarnaast zul jij ook best wel eens fooi van je gasten krijgen. Als je ook minimaal 500 gasten per dag in je zonnestudio krijgt praten we verder. :+

Even zonder dollen, er is niemand die in de bediening werkt die zegt dat fooi verplicht moet worden in nl. Wel is het voor ons de kers op de taart. Ik werk in zomer zo 11-12 uur per dag met 10 min pauze. Probeer te blijven lachten terwijl mensen tafel 1 al 3x de verkeerde bestelling opgeeft, er 8 kinderen van tafel 2 rond mijn voeten drentelen, er 2 ouders tegelijk komen zeuren dat er drinken omgevallen is, er een mevrouw komt melden dat het wc papier op is, er een kok naar me toe komt om me te melden dat hij voor de derde keer een pannekoek aan heeft laten branden en of ik dat tafel 3 even wil melden, waarna de betreffende tafel gratis drankjes aan moet bieden, ondertussen willen mijn andere 10 tafels ook aandacht, want tafel 4 heeft peper en zout nodig en tafel 5 wil afrekenen, terwijl tafel 6 nog iets wil bestellen en me komt melden dat het toch wel warm is en of de verwarming lager kan, ondertussen komt tafel 7 naar me toe dat het zo koud is en o de verwarming hoger kan. En dat alles in 2 minuten dan he! Dus ja ik ben blij met mijn fooi....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:36

Caira, gewoon een baan dus....net als dat iedereen hard werkt voor zijn geld.

Caira

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:37

ik heb al veel banen gehad, thuiszorg, postbode, onderwijs, en verschillende winkels. Maar nee, dit is niet gewoon een baan.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:37

Michael1104 schreef:

Wie het kleine niet eert is het grote nie waard!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:38

He maar meid dan geef je toch gewoon geen fooi, even goede vrienden. In plaats van zo te lopen hameren dat het belachelijk is dat we fooi krijgen kun je je energie ook voor iets positievers gebruiken. Er is werkelijk geen serveerster die jou er minder om behandelt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:38

Ik heb ook in de horeca gewerkt. Hard werken ja. Maar ik weet zeker dat mijn man minstens net zo hard werkt en die krijgt (en verwacht) ook geen fooien hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:39

HouVanUtopia schreef:
Michael1104 schreef:

Voor die klant idd, als hij zijn wisselgeld al niet waardeert is hij die fooi ook niet waard. 8-)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:39

Caira schreef:
He maar meid dan geef je toch gewoon geen fooi, even goede vrienden. In plaats van zo te lopen hameren dat het belachelijk is dat we fooi krijgen kun je je energie ook voor iets positievers gebruiken. Er is werkelijk geen serveerster die jou er minder om behandelt.

Heb je het nou tegen mij?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:40

Diablo schreef:
Ik heb ook in de horeca gewerkt. Hard werken ja. Maar ik weet zeker dat mijn man minstens net zo hard werkt en die krijgt (en verwacht) ook geen fooien hoor.

Verwacht ik die dan wel? ik zie het als een extraatje bovenop mijn minimumloon. Zullen we even een salarisvergelijking doen tussen jouw man en mij? ;)

En ja Diablo ik heb het tegen jou.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:42

HouVanUtopia schreef:
Michael1104 schreef:

Voor die klant idd, als hij zijn wisselgeld al niet waardeert is hij die fooi ook niet waard. 8-)

Maar dat vind ik ook als horecamedewerksters....
Met elk klein beetje fooi moet je blij zijn.

Alle kleine beetjes helpen. En je moet blij zijn met alles wat je krijgt van de gasten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:42

Caira, een salarisvergelijking? Waarom? Ja, mijn man verdient waarschijnlijk een stuk meer dan iemand in de horeca. Maar goed, híj heeft er dan ook voor gekozen om níet in de horeca te werken.

Goed, je hebt het tegen mij...ik maak me er net zo druk om als jij, alleen denken we er anders over. Dan krijg je dus een discussie. Of moet ik niet reageren als ik er ander over denk dan jij?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:44

Diablo schreef:
Polaris schreef:

He? Wie ben jij om te bepalen of ik wel of niet uit eten mag gaan? Als ik uit eten ga, word ik bediend door iemand die daar gewoon voor betaald krijgt. Waarom moet ik dan nog een extra loon gaan betalen? Dat gebeurt toch in een andere baan ook niet? Of moet ik, als ik naar de Gamma ga om een pot verf te kopen, ook een fooi betalen aan degene die me over de verf adviseert? Slaat helemaal nergens op....

Ik bepaal dat niet, dat is enkel mijn persoonlijke mening!
Nee in de Gamma betaal je geen fooi voor degene die je helpt met verf uitzoeken,
want daar geldt die fatsoensnorm dus niet.
Bovendien is dat werk een stukje minder pittig dan horeca.

Dat het een fatsoensnorm is, ook in Nederland, baseer ik op het feit dat bijna iedereen toch wel fooi geeft (ook al is het maar die 25 cent op een bon van 150 :x)
Want dat is de definitie van een norm: hetgeen een aanzienlijk percentage van de bevolking ervaart als een norm.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:45

HouVanUtopia schreef:

Alle kleine beetjes helpen. En je moet blij zijn met alles wat je krijgt van de gasten.

Nou preccies en met zo;n instelling zou ik er dus wat extra's bij leggen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:46

HouVanUtopia schreef:
HouVanUtopia schreef:

Natuurlijk ben je daar blij mee, maar er is een verschil tussen het geven van fooi en het te beroerd zijn om je wisselgeld op te bergen. Dit is een heel subtiel verschil maar wij hebben ook onze eer.

En natuurlijk kan ik ook elders gaan werken Diablo, maar ik kies juist voor de horeca, en bij de horeca horen nu eenmaal de fooien. Het is al heel lang zo dat je minimum salaris krijgt en de rest kun je verdienen door je professionaliteit en je werktempo. Ideaal toch. Je geeft fooi als je dat wilt en als je het niet wilt doe je het niet.

Caira

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:48

ik ben even aan het bedenken of ik een metafoor kan vinden voor het principe van die 25 cent.