Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:41

Nee klopt hoor :j

Ik vind persoonlijk dat ze iets moeten doen aan de groep waar wijzelf inzitten (uiteraard :') ). Wij verdienen nét teveel voor alle subsidies en toeslagen, waardoor we netto op minder uitkomen dan een gezin met minimuminkomen :\

Dat zouden ze trapsgewijs moeten doen in mijn ogen.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:43

De overheid mag wel wat doen aan MIJN overgewicht! :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:45

Gezond eten is niet per definitie duurder, er is weinig mis met aardappels met rode kool en een klein stukje suddervlees, en dat is absoluut goedkoop voer :D .

Wat ik eet vind ik toch echt mijn eigen verantwoordelijkheid en ik vind niet dat de overheid daar iets mee te maken heeft. Net zoals ik ook zelf wil weten of ik rook, drink, sport, whatever. Dat de overheid probeert mijn gedrag te sturen door voorlichting te geven, door bv sporten te stimuleren en ongezonde dingen duurder te maken vind ik een prima zaak. Ik zie zelf wel wat ik daar mee doe. Blijft toch mijn eigen keus?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:51

Rock schreef:
Nee klopt hoor :j

Ik vind persoonlijk dat ze iets moeten doen aan de groep waar wijzelf inzitten (uiteraard :') ). Wij verdienen nét teveel voor alle subsidies en toeslagen, waardoor we netto op minder uitkomen dan een gezin met minimuminkomen :\

Dat zouden ze trapsgewijs moeten doen in mijn ogen.

Heb je geen mogelijkheid tot doorgroeien in inkomen?
Als je daar zelf wel een mogelijkheid toe heb, is dit tijdelijk...daarbij wil niet iedereen zijn extra inkomen uitgeven aan gezonder eten..
Veel mensen met een royaal inkomen hebben ook last van overgewicht.

Ik geloof dus niet dat het "grote probleem" alleen met de prijs te maken heeft,maar juist met de levenswijze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:49

We hebben 1,5 jaar in deze situatie gezeten. Nu komt er eindelijk verschil in doordat mijn man een nieuwe baan heeft gevonden. Maar er is een hele grote groep die met dat probleem zit hoor. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:56

Rock schreef:
We hebben 1,5 jaar in deze situatie gezeten. Nu komt er eindelijk verschil in doordat mijn man een nieuwe baan heeft gevonden. Maar er is een hele grote groep die met dat probleem zit hoor. :j

Dat is waar :j
Niet elke baan krijgt de beloning/waardering die hij zou moeten krijgen... toch kun je wel aan jezelf werken om een betere baan te krijgen..
Ook kun je regelmatig gezond eten, of iig niet erg ongezond . sporten kun je doen zonder sportschool etc...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:05

Vjestagirl schreef:
En alles wat op youtube staat is waar? Youtube is als bron ongeveer even betrouwbaar als wikipedia: niet.

En ik ben niet echt geintereseerd. Ik ben vegetariër, ik eet biologische eieren. Mijn groentes eet ik niet altijd biologisch, deels doordat er door het ontbreken van bestrijdingsmiddelen veel schimmels in zitten, en omdat het ongelovelijk duur is.

Noten ed vind ik zonder uitzondering erg vies, dus dat laat ik staan.

Waar staat het bewijs.

Ik hoef niet zo nodig alles voorgekauwd te krijgen, maar in een discussie is het best leuk dat als je met radicale stellingen komt je het dan ook kunt onderbouwen.

Haha, je wilt van mij bewijs dat vlees en zuivel geen vezels bevatten en je verstopt raakt als je enkel dit zou eten??? Dacht dat common knowledge was. Aangezien je overduidelijk i-netverbinding hebt en ook vast weet hoe je een zoekmachine kunt gebruiken lijkt het me zinvol voor je die eens te gebruiken.
Ik heb vroeger op school al geleerd dat een menselijk darmstelsel vezels nodig had om goed te kunnen werken en dat je daarom je portie fruit en groente moest eten.

Zoals jezelf al zegt, je bent niet geïntresseerd. Dat was wel al duidelijk anders was je wel op onderzoek uitgegaan.

Als je niets vertrouwd aan informatie die je krijgt óf via het net 'of via andere wegen ben je al snel klaar natuurlijk.
Ik kan een hele waslijst aan bronnen cq rapporten hier neerzetten maar wat is het nut als je ze niet wilt gaan lezen en hooguit zult gaan roepen dat iedereen wel wat neer kan zetten maar dat nog niet bewijst dat het ook zo is.
Als je zelf alles met eigen ogen wilt zien en uit eigen ervaring wilt ondervinden maak je het jezelf erg moeilijk omdat je zo niets of niemand meer kunt vertrouwen wat die persoon ook zegt. Als jij zo gelukkig bent heb je mijn zegen hoor maar ik vertrouw wat dat aangaat liever op mensen die al 30+ jaar onderzoek naar onze eetgewoontes en hoe het is gerelateerd aan ziektes. Let wel: mensen die er geen persoonlijk belang bij hebben wat de uitkomst ook moge zijn. Ook als die mensen via You Tube hun kennis proberen te verspreiden zodat meer mensen snappen hoe ze gezond kunnen blijven danwel worden.

Ik kom niet met een radicale stelling zoals jij beweert, ik presenteer de feiten. Feiten die door alle artsen worden bevestigd en verkondigd. Het is niet mijn fout als jij daarvan niet op de hoogte bent, ze niet wilt geloven en niet geïnteresseerd bent in hoe het zit.
Heb in een eerdere post trouwens al een hele goede bron genoemd. Eat to live van Joel Fuhrman, maar ach ja, iedereen kan wel een boek schrijven hè en lezen zul jij het toch niet omdat je niet geïnteresseerd bent en niemand gelooft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:06

Het gaat niet alleen om de vezels, maar jij zegt (dat jij hebt gehoord/gezien op tv) dat je verzuurd! van melk en vlees en daardoor darmkanker krijgt en je aders van zullen dichtslibben.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:11

Ik zeg nee, het is je eigen fout als je teveel weegt.
Er zijn nog een stuk meer gevallen die de overheid ook geld kunnen kosten.
Bijvoorbeeld ziekenhuis opnames van mensen met ondergewicht, drugs en/of alcoholverslaafden.
Dan zou dit ook aangepakt moeten worden, en dat is iets wat niet waar kan worden gemaakt.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:13

Nee, het is je eigen schuld als je te veel eet en er dik van wordt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:14

@Coony
Gevaarlijke sporten en banen.
Voetballen, paardrijden, skiën, glazenwassen, wegwerkzaamheden....

@Evelien
??
en het is je eigen schuld als je van je paard afvalt, dan komt de ambu ook maar niet meer.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:42

@Brainless

Inderdaad, dus om nu alleen dit probleem aan te pakken, zou ik niet doen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:44

Brainless schreef:
@Coony

@Evelien
??
en het is je eigen schuld als je van je paard afvalt, dan komt de ambu ook maar niet meer.

Daar heb je wel gelijk in, maar het gaat hier om mensen die te dik zijn. ;) En daar kún je wat aandoen, van een paard vallen niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:47

_Evelien schreef:
Brainless schreef:
@Coony

@Evelienhttp://www.bokt.nl/forums/posting.php?mode=quote&f=135&p=53028597
??

Daar heb je wel gelijk in, maar het gaat hier om mensen die te dik zijn. ;) En daar kún je wat aandoen, van een paard vallen niet..

Jawel hoor, gewoon niet opstappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:00

Ik neem toch ook bewust risico op hogere ziektekosten als ik ga bungeejumpen, parachutespringen, wildwaterkanoën, voetballen, mountainbiken ed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:06

_Evelien schreef:
Brainless schreef:
@Coony

@Evelien
??

ja hoor,daar doe je zo even wat aan.
als het zo makkelijk was zouden er niet zoveel dikke mensen zijn.

het is niet zo makkelijk als jij doet klinken

wbt paardrijden,daar kies je toch ook zelf voor incl risico om eraf te donderen?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:13

Brainless schreef:
Het gaat niet alleen om de vezels, maar jij zegt (dat jij hebt gehoord/gezien op tv) dat je verzuurd! van melk en vlees en daardoor darmkanker krijgt en je aders van zullen dichtslibben.

Aangezien niet iedereen schijnt te snappen hoe i-net werkt heb ik dan maar even wat opgezocht.
Sjongejonge, hoe moeilijk kan het zijn.

Citaat:
De zuur-base-balans wordt sterk beïnvloed door wat we eten.

Een dieet dat ongeveer gelijke hoeveelheden zuur en alkalisch eten bevat helpt het lichaam om haar interne omgeving (milieu interieur) op een niveau te houden dat nodig is voor een perfect functioneren van het lichaam. Gevarieerd voedsel helpt het lichaam een zuur-base-balans te houden en veel voedingsstoffen op te nemen die nodig zijn voor een optimaal functioneren, zoals sporen-elementen, vitaminen en mineralen.

Als we te veel zure voeding eten of drinken, of te veel eiwitrijk voedsel zoals vlees, melk en andere dierlijke producten die zure reststoffen achterlaten, begint het lichaam met het opslaan van de zuren in de lichaamsweefsels. Dit beïnvloedt het functioneren van het lichaam. Brood, vlees, kaas, wijn, bier, gefermenteerde producten, aardappelen, gekookte tomaten, azijn, mayonaise, tomatensaus, sinaasappelsap, citrusfruit, ananas, jam, blikvoedsel, conserveermiddelen, pickles, yoghurt, koffie, thee en frisdrank zoals cola zijn allemaal zuur. Als men dit eet zullen de overtollige zuren worden opgeslagen in het lichaam.

Er zijn veel ziektes die in verband worden gebracht met een te hoge zuurgraad in het systeem. Enkele voorbeelden zijn reuma, spit, osteoporose, onvruchtbaarheid, kanker, depressie, neerslachtigheid, slapeloosheid, fibromyalgia, chronisch vermoeidheidssyndroom en nog veel meer. Een zuur-base onbalans tast ook het immuunsysteem aan waardoor als gevolg van een verzwakte afweer chronische infecties ontstaan zoals sinusitis, bronchitis, candidiasis, infecties aan de urinewegen (met nierschade tot gevolg), virale infecties zoals het Epstein Barr virus en toxoplasmosis.

Een goede behandeling van deze aandoeningen zou moeten beginnen met het herstellen van de zuur-base balans. Door een aanpassing van het dieet treedt vaak al na enkele maanden verbetering op. Normaal gesproken hebben de lichaamsweefsels 2-5 jaar nodig om een perfecte balans te bereiken.
De nieren regelen de pH (zuur en base niveau's) van het bloed en regelen indirect de pH van de lichaamsweefsels. Het drinken van voldoende vloeistof maakt het voor de nieren mogelijk om de pH van bloed en weefsels op een ideaal niveau te houden.

Van de site: http://www.drmanik.com/Acid%20base%20Ba ... 0Dutch.htm

Het stuk is groter dus als je wilt kun je alles lezen.
Dit is een willekeurige site overigens, er is plenty more te vinden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:16

Snoevie schreef:
wbt paardrijden,daar kies je toch ook zelf voor incl risico om eraf te donderen?

Maar als er dus veel mensen van hun paard afvallen, moet de overheid ook met voorlichtingscampagnes komen, goedkopere caps om hoofden te beschermen, bodyprotectors enzovoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:17

Je eerste arts vind ik niet geheel overtuigend aangezien hij uit India komt. Zijn er ook westerse (bij voorkeur Nederlandse) bronnen van bijvoorbeeld een internist verbonden aan het AMC of VU of zo?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:18

@Only_Helen,
Nee, dan moeten ze het rijden op "gemene" paarden duurder maken en de aanschaf van een braaf paard/pony goedkoper, zodat iedereen de kans heeft een braaf paard te kopen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:20

helen,nee juist niet. het was sarcastisch bedoeld

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:21

Brainless schreef:
@Only_Helen,
Nee, dan moeten ze het rijden op "gemene" paarden duurder maken en de aanschaf van een braaf paard/pony goedkoper, zodat iedereen de kans heeft een braaf paard te kopen.

Ja, dat zou een hele leuke nieuwe discussie kunnen worden, want wanneer en hoe is een paard gemeen (geworden?)

Edit, ok. Ik ging er dus al serieus op in hahaha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:24

@ Ranna: als je jouw eigen tekst even leest, zul je lezen dat vlees en zuivel niet slecht is. Het is pas slecht, let op, quote uit je eigen tekst "als we te veel zure voeding eten of drinken".
Oftewel, geen enkele reden om vlees en zuivel ed volledig uit je dieet te schrappen. Net als met alles dien je dit met mate te eten, maar hetzelfde geld voor dingen als sla. Ons lichaam (kijk alleen maar naar ons gebit) is gebouwd om te leven van een combinatie van producten. Dus om te zeggen dat je van vlees en zuivel verzuurt en dus slecht is, is toch echt veel te kort door de bocht.

Wat betreft de prijs van eten: Als ik alle dagen iets van aardappels, groente en vlees (en dan heb ik het dus inderdaad nog niet eens over de magere vleessoorten) op tafel zet, gewoon netjes zelf gemaakt, dan kom ik echt niet met 30 euro in de week uit. Met pizza, rostirondjes, patat, soep met brood etc wél. Dus ga me niet vertellen dat gezond eten niet duurder is dan minder gezond eten.
Áls de overheid dus iets zou kunnen doen, dan is dat toch subsidiëren. Duurder maken van midner gezond eten gaat niet helpen, dan kan ik straks helemaal niet meer eten......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:28

Lalidan schreef:
@ Wat betreft de prijs van eten: Als ik alle dagen iets van aardappels, groente en vlees (en dan heb ik het dus inderdaad nog niet eens over de magere vleessoorten) op tafel zet, gewoon netjes zelf gemaakt, dan kom ik echt niet met 30 euro in de week uit. Met pizza, rostirondjes, patat, soep met brood etc wél. Dus ga me niet vertellen dat gezond eten niet duurder is dan minder gezond eten.
Áls de overheid dus iets zou kunnen doen, dan is dat toch subsidiëren. Duurder maken van midner gezond eten gaat niet helpen, dan kan ik straks helemaal niet meer eten......

soep met brood, heel netjes en zeker niet ongezond, een broodmaaltijd ook niet.
Ook een x patat en een x rostirondjes of pizza is helemaal niet verkeerd!

Het gaat om de balans :Y)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:37

Eigenlijk bestaat het dus uit 2 dingen. Overgewicht voorkomen en overgewicht bestrijden.

Overgewicht krijg je niet zonder meer van een normaal eetpatroon naar mijn idee. Het is meer de extra's. Koek, snoep, chips, alcohol. Die vetpan nog even aan 's avonds laat en dat icm te weinig beweging. Wanneer je gewoon 3 normale maaltijden eet per dag, zul je niet zo snel last hebben van overgewicht naar mijn idee.

Overgewicht bestrijden zou b.v. door de zorg kunnen worden aangepakt. Bijvoorbeeld sportscholen stimuleren op een gesubsidieerde manier. Of dat helemaal eerlijk is, weet ik niet. Want mensen die geen last hebben van overgewicht, moeten wel meebetalen in de premie. Maar aan de andere kant geldt dit natuurlijk niet alleen voor overgewicht, maar ook als je bv een plaswekker in je pakket hebt (om maar een extreem voorbeeld te noemen).