Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:58

Rambobo schreef:
Kanelly schreef:
@ JS, nee gewoon zelf, uit interesse. :j
Ben zelf Christelijk opgevoed en zodoende genoeg uit de bijbel meegekregen.
Vorig jaar de Koran gelezen (ook omdat ik zélf een mening wilde vormen over de Islam) en ben nu bezig met de Kebra Nagast (rastafarian bible)
En moet zeggen, op de 1 of andere manier leest de Koran makkelijker weg dan de bijbel en de liefdevolle manier waarop veel dingen geschreven zijn vielen me op.

komt omdat de bijbel continu herschreven is en de Qoraan in zn officiele staat is gebleven

Is het dragen van hoofddoek niet ook later toegevoegd of aangepast? Heb hier eens iets over gelezen maar kan het nu even niet terug vinden. Maar het stuk ging er over dat er zoveel mannen de tempel van Mohammed bezochten dat Mohammed zijn vrouwen heeft geboden een hoofddoek te dragen, dus later toegevoegd?

Of is dit weer een interpretatie van de mensen die tegen het verplicht dragen van een hoofddoek zijn?

jameyskatje

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:03

de Qoran is niet in 1 dag geopenbaard. dat heeft 23 jaar geduurd. alles kent zn ontwikkeling. maar het is niet na de dood van de profeet aangepast of toegevoegd, dat is namelijk een hele grote zonde. De Islam was voltooid en alles wat eraan toegevoegd zal worden zal worden verworpen, dat noemen we bida', innovatie.
alcohol bv is ook niet in 1x verboden. daar zijn 3 openbaringen over geweest en pas in de laatste werd het echt verboden. dus op die manier zegmaar

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:03

jameyskatje schreef:
je hebt duidelijk geen verstand van zaken. dus ga ik niet met je in discussie. je slaat namelijk volledig de plank mis. houdoe

@ramboo:
ja dat klopt. en ik ben er ontzettend gelukkig mee. (ben trouwens niet de enige hier op het forum hihi)

ik neem aan dat dit voor mij was bedoeld?
ik zeg alleen dat moslims vaak daar een probleem van maken,en dan zeg ik op mijn beurt WELKOM in NEDERLAND.
dat is nu eenmaal zo en zal je meoten accepteren,,daar is toch niks raars aan?
en dat sommige nederlanders ook balen van het feit dat er volgens hun teveel bloot is te zien,tja dat is vervelend.
ik denk dat iedereen wel ergens van baalt..ik bijvoorbeeld erger me meer aan maandverband reclame's om een voorbeeld te noemen.
maar ja dat is er nu eenmaal dus neem ik het voor lief.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:08

Maandverband reclames, heb ik niet zoveel moeite mee, wel toen die reclame over de weg die een tampon aflegt, beetje ranzig eigenlijk.
Ik vind niet dat als je je ergens aan irriteerd je het voor lief hoeft te nemen.
Of je er iets aan kunt veranderen is een andere natuurlijk maar toch vind ik het fout dat vrouwen als lustobjecten afgeschilderd worden.
Er veels te veel bloots te zien is zowel op straat als op televisie en jonge meisjes die nu opgroeien een totaal vekeerd beeld krijgen van zichzelf hierdoor.

Op de middelbare scholen kunnen ze beter het dragen van makeup verbieden en de schooluniformen ook hier verplicht maken, lijkt me veel beter als het verbieden van hoofddoekjes.
Mijn oudste zoon draagt steevast een pet naar school mag dat dan wel straks en hoofddoekjes niet.
Wat een larriekoek allemaal zeg, laten ze zich bezig houden met serieuze zaken zoals het personeelstekort in de zorg.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:12

JK je klaagt over de vooroordelen over moslims,... maar eu, dat lijkt mij redelijk logisch.
Het is nu eenmaal een objectief feit dat de moslims met grote voorsprong dé groep gelovigen is die het meeste het nieuws op een meestal wel erg negatieve manier, halen. Terroristische acties worden veelal opgeeist door moslimorganisaties.
De heilige oorlog... Ik noem maar op. Dat niet alle moslims dezelfde zijn, weet ik uiteraard ook.
Zo zijn de Marokanen die hier op de hoek een eigen buurtwinkeltje hebben, écht super vriendelijke mensen.
Maar uiteraard ben ik ook doodsbang als ik met de fiets door de buitenwijken van de stad moet rijden en achter volgt wordt door 3 allochtone jongens die in hun taaltje lekker zitten te babbelen en te lachen, mij voorbijsteken en dan weer zitten te wachten om vervolgens net het zelfde te doen. Nou da's NIET grappig! Doodsbang word ik ervan. Dan ga je je vanzelf afkeren van dat geloof en ben je uiteraard blij met elk verbod om om hun geloof in te perken. Heel jammer dat de brave en goede mensen hiervoor moeten boeten.
Dat de Imam eerst eens de kuis houdt in zijn gemeenschap voor aleer zich zo als slachtoffer van discriminatie te profileren want net zoals de autochtonen zijn lang niet alle allochtonen brave mensen (statistisch gezien zitten er in België zelf 70% mensen met dubbele of buitenlandse nationaliteit in de gevangenissen en slechts 30% autochtonen (waaronder ook nog mensen met andere herkomst maar met enkel de Belgische nationaliteit, dat terwijl er opnieuw statistisch gezien nog steeds minder allochtonen dan autochtonen zijn...)
Vind het dus niet onlogisch dat mensen bang worden...
Laatst bijgewerkt door SofieHavan op 14-09-09 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:16

eppie38 schreef:
Maandverband reclames, heb ik niet zoveel moeite mee, wel toen die reclame over de weg die een tampon aflegt, beetje ranzig eigenlijk.
Ik vind niet dat als je je ergens aan irriteerd je het voor lief hoeft te nemen.
Of je er iets aan kunt veranderen is een andere natuurlijk maar toch vind ik het fout dat vrouwen als lustobjecten afgeschilderd worden.
Er veels te veel bloots te zien is zowel op straat als op televisie en jonge meisjes die nu opgroeien een totaal vekeerd beeld krijgen van zichzelf hierdoor.

Op de middelbare scholen kunnen ze beter het dragen van makeup verbieden en de schooluniformen ook hier verplicht maken, lijkt me veel beter als het verbieden van hoofddoekjes.
Mijn oudste zoon draagt steevast een pet naar school mag dat dan wel straks en hoofddoekjes niet.
Wat een larriekoek allemaal zeg, laten ze zich bezig houden met serieuze zaken zoals het personeelstekort in de zorg.

ik zie nergens vrouwen als lustobject neergezet worden? waar doel je op?
misschien lingerie reclame's? ik vind dat uiterst netjes eigelijk.
maar goed wat voor mij fatsoen is kan voor een ander kwetsend zijn.
ook ik ben voor schooluniformen helemaal niks mis mee.
makeup boeit me niet zo maar wel onder een bepaalde leeftijd,,maar is dat niet de taak van de ouders om dat stukje (fatsoen erin te brengen?)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:23

ze kunnen zich beter bezig gaan houden met kinderen die gepest worden ipv het afschaffen van de hoofddoek!
Leer die kids maar dat iedereen gelijk is ongeacht kleding, hoofddoek of wat dan ook!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:23

Sh, niet iedere moslim is een buitenlander en niet iedere buitenlander is een moslim.

Ik snap je betoog wel, zelf woon ik in Zeeland en neit voor niets, ik wil zo ver mogelijk bij de randstad en grote steden uit de buurt wonen, te veel problemen.
Maar deze problemen zijn geen reden om hoofddoekjes te verbieden, dat gaat te ver.

@moniek, ik bedoel die reclames die steevast iedere avond op tv zijn, vrouwen in muziekclips enz, alles draait om sex tegenwoordig.
Ik ben niet preuts of zo hoor maar van mij ag het best flink minder allemaal.

Wat de make up betreft, ja heb je zeker gelijk in, maar toch de ene ouder is de andere niet.
Gelukkig zijn die meiden van mij altijd bezig met paarden en hebben ze geen behoefte aan stappen en make up, zondags meestal wedstrijd dus ze mogen uit, (de oudste ) maar hebben er meestal geen zin in.

Make up naar school vind ik not done en niet nodig maar iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening daarover.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:25

Rambobo schreef:
ze kunnen zich beter bezig gaan houden met kinderen die gepest worden ipv het afschaffen van de hoofddoek!
Leer die kids maar dat iedereen gelijk is ongeacht kleding, hoofddoek of wat dan ook!

Amen ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:26

@ rambo, dit verbod in belgie is juist voortgekomen uit het feit dat er gepest werd...

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:27

Een ieder mag zelf weten wat hij draagt, maar men moet niet vreemd opkijken dat hier (in Nederland, de westerse cultuur) kritiek ontstaat. Men is in Nederland en hier zijn de normen en waarden nu eenmaal anders en dat moet dan ook geaccepteerd worden.

Ik vind het dan ook onder andere niet meer dan terecht dat de subsidieverstrekking voor scholen met een islamitisch bestuur onder vuur ligt.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:27

Rambobo schreef:

Omdat niet iedereen gelijk is... helaas! Er zal altijd een onderscheid bestaan tussen rijk & arm. Hoe je ook probeert er zullen steeds mensen zijn die zich beter voelen dan andere en zich privileges willen verschaffen (een hoofddoek bv????).
Da's zelf bij de dieren zo, zo iets zit er in... je kan het proberen te verminderen, maar nooit gaat dat weg zijn!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:28

MizzMontana schreef:
@ rambo, dit verbod in belgie is juist voortgekomen uit het feit dat er gepest werd...

juustem en daarom mijn reactie daarop ...
hiermee wordt niet de oorzaak aangepakt, die kids moeten leren dat iedereen gelijk is ongeacht hoofddoek
zouden ze nog een beetje respect voor de ander in hun donder hebben zou dit verbod helemaal niet aan de orde zijn geweest

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:31

Rambobo schreef:
.
hiermee wordt niet de oorzaak aangepakt, die kids moeten leren dat iedereen gelijk is ongeacht hoofddoek

Da's een pure utopie! Dat moet je niet aanpakken bij de kids, de meeste ouders discrimineren... kids doen gewoon wat mams en paps doen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:33

ben ik het echt helemaal mee eens!

in de grote steden heb je nu vreedzame scholen. en wij als welzijnswerkers worden nu ook geschoold hierover. ben er super enthousiast over!

http://www.devreedzameschool.nl/index.asp?NavID=49

veel efficienter.

beginnen bij de jongste jeugd, absoluut een goede zaak hoor!
en dit moet een pedagogische paraplu worden waaronder scholen, sportvereningingen etc vallen.. de ouders worden er ook in betrokken dus het gehele sociale systeem word voor kinderen op deze manier herkenbaar

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:37

@rambo

Volgende stukje uit de belgische krant:

Ondanks het protest van dinsdag blijft de directrice achter het besluit van de school staan. 'Vanuit het actief pluralisme dat we nastreven, konden we niet anders dan deze maatregel nemen. De laatste drie jaar is het aantal moslims in onze school toegenomen van 50 naar bijna 80 procent. Daaronder bevindt zich ook een conservatieve groep die anderen verplichtte tot het dragen van een hoofddoek. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Iedereen heeft recht op de uiting van zijn geloof, maar als daar druk van buitenaf op komt, is het onze taak om in te grijpen', besluit de directrice (Uit "de Standaard")

Misschien leren ze die gelijkheid dan door de hoofddoek af te doen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:44

of ze moeten beter onderwezen worden over hun geloof. ik vind het juist belangrijk dat kinderen weten wat hun geloof inhoud.

bv Qoran 2:256." Er is geen dwang in de godsdienst." men is als een waarschuwer, de weg is getoond, men kan dankbaar of ondankbaar zijn.

ik vind het belangrijk dat kinderen juist weten wat de moraal van hun geloof is. met een goede religieuze begeleiding worden kinderen geen 'radicaleextremisten' maar goed functionerende en sociale burgers met hart voor hun medemens. zo hoort het

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:49

MizzMontana schreef:
@rambo

Volgende stukje uit de belgische krant:

Ondanks het protest van dinsdag blijft de directrice achter het besluit van de school staan. 'Vanuit het actief pluralisme dat we nastreven, konden we niet anders dan deze maatregel nemen. De laatste drie jaar is het aantal moslims in onze school toegenomen van 50 naar bijna 80 procent. Daaronder bevindt zich ook een conservatieve groep die anderen verplichtte tot het dragen van een hoofddoek. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Iedereen heeft recht op de uiting van zijn geloof, maar als daar druk van buitenaf op komt, is het onze taak om in te grijpen', besluit de directrice (Uit "de Standaard")

Misschien leren ze die gelijkheid dan door de hoofddoek af te doen?

nee ze leren die gelijkheid door verplicht zelf een week met een hoofddoek op te lopen en zich op drukke plekken te vertonen :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:52

Het zou ook heel mooi zijn als alle geloven vredig naast elkaar kunnen leven.
Maar in deze situatie vind ik het niet zo vreemd dat het verbod op deze school is ingesteld.
Het lijkt in deze discussie soms meer te gaan tussen de wel en niet moslims, maar de situatie op deze school is dus niet afgedwongen of uitgelokt door anti-islamieten. En ik wilde Rambobo alleen op attenderen dat het in dit geval mensen waren die zelf een hooddoek dragen! die vinden het vast niet erg een week daarmee op een drukke plek te staan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:59

in bv marokko wonen ook joden. daar hoor je haast nooit wat over, dat kan ook vredig samen. dan moet nederland (en belgie) het toch ook kunnen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:06

In België wonen ook Joden en daar is idd nooit miserie mee. Heel vredige mensen.
En ook duidelijk: wij laten jullie met rust & jullie laten ons met rust.
Zonder cru te willen zijn, maar Joden haatten belangstelling en gaan ook weinig rumoer opzoeken, mijn idee is dat Moslims dat net wél willen. Ik heb het idee dat Moslims persé hun stempel op onze maatschappij willen drukken door overal pertinent aanwezig te gaan zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:33

Om even terug te komen op het gegeven dat het hoofddoekverbod juist ontstaan is door pestgedrag.

Goed, oplossing is dus hoofddoekjes afschaffen.
Maar wat wordt de volgende doelgroep die het mikpunt zal zijn? Want zo gaat het nou eenmaal met pubers/kinderen.

De gothics? De emo's? De hockeymeisjes? Of whatever dan ook maar.
Dat zullen dan uiteindelijk een hoop verboden worden op scholen...
Kortom, dit is symptoombestrijding en niet aanpakken bij de bron...

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:38

giotto schreef:
Het gaat erom dat er in die school door de hoofddoekdragende leerlingen minachtend wordt gedaan tegenover hun niet-hoofddoekdragende leerlingen van hetzelfde geloof...
De niet-hoofddoekdragende moslima's werden gepest,uitgescholden,uitgesloten,...
Als het ware het : Ik ben een betere moslima dan jij want ik draag een hoofddoek!

Daarom dat de directrice van die school heeft besloten dat er niemand nog een hoofddoek mag dragen,zodat iedereen gelijk is.

Ik vind het een schandalige,scheinheilige vertoning.Als je ziet wat er allemaal gebeurd is in en rond die schoolgebouwen door de protesterende moslims.
Die meisjes staan daar te roepen en te tieren over hun geloof en de beleving daarvan.Maar er staan wel meisjes tussen met uitgesneden topjes en spannende broeken die niks aan de verbeelding overlaten...
Ze trekken de lijn niet door...

Volgens mij is het gewoon de zoveelste provocatie en aandachttrekkerij.
En ik ben benieuwd of je als katholiek (of ander geloof) hetzelfde kan proberen in een islamitisch land...

Begrijp me niet verkeerd,ik ben geen racist.
Maar als je in je eigen land door landgenoten met een andere afkomst uitgescholden wordt voor " Vuile Belg" dan ga je je wel vragen stellen..

amen!! overigens vind ik ook niet dat je kan zeggen dat een hoofddoek in een klas wel mag, en als iemand zo gangster pet draagt ( bijv. bij mij in de klas achterstevoren) dat die wel af moet, omdat je niets op je hoofd mag hebben, kijk als ze hem zo dragen dat die klep de hele tijd voor zijn gezicht zit, oke, maar zeker niet zoals ze bij ons gedragen worden... en ik mocht ook niet zo'n wollen muts op die vorig jaar helemaal hip waren. hele gezicht was zicht baar, alleen me haar niet en ik moet toch mijn muts afzetten...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:10

Op wat voor manier staat het dan in de Koran dat een hoofddoek verplicht is? Dus wanneer moet een vrouw/ meisje een hoofddoek dragen? Altijd of vanaf een bepaalde leeftijd of als de vrouw getrouwd is?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:11

Kanelly schreef:
Om even terug te komen op het gegeven dat het hoofddoekverbod juist ontstaan is door pestgedrag.

Goed, oplossing is dus hoofddoekjes afschaffen.
Maar wat wordt de volgende doelgroep die het mikpunt zal zijn? Want zo gaat het nou eenmaal met pubers/kinderen.

De gothics? De emo's? De hockeymeisjes? Of whatever dan ook maar.
Dat zullen dan uiteindelijk een hoop verboden worden op scholen...
Kortom, dit is symptoombestrijding en niet aanpakken bij de bron...

Ik heb het idee dat sommigen niet helemaal begrijpen waarom juist deze scholen de hoofddoeken nu ook verbieden.
De school merkte dat er onderling de moslim's een soort van sociale druk(?) was, om de hoofddoek te dragen. De hoofddoeken zijn niet verboden omdat zij gepest werden, maar omdat deze sociale druk er was.

Ik heb alles in het topic redelijk gelezen. Ik heb op zich geen problemen mee als moslim's hoofddoeken dragen. Maar ik vind aan de andere kant wel, zij komen naar hier en ja, sorry dan hoor je je aan te passen. Niet alleen de moslim's, maar ook de duiters, nederlanders, chinezen en japanners.
Van de joden hoor je bijvoorbeeld minder omdat deze óf niet moeilijk doen en gewoon accepteren dat hun 'potje' af moet óf als ze daar wel problemen mee hebben, kiezen ze voor thuisonderwijs(of andere onderwijsvorm). Helaas slagen de moslims (om het even kort door de bocht te zeggen) er telkens in zichzelf in de spotlight te zetten. Ik weet dondersgoed dat het maar een deel van hen is, en dat waarschijnlijk het overgrote deel geen problemen geeft. Ik vind het juist zonde dat dat deel het verpest, eerlijk waar.
Om zo even een voorbeeld te stellen. Ik ken twee marokaanse jongens, 2 broers. De jongste heeft overal en altijd ruzie met iedereen, en vecht er maar op los. Terwijl zijn broer dan weer helemáál niet zo is. Die heeft nooit problemen met iemand..

We hebben al een paar keer deze discussie gehad op school, en ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie. Ik heb hier o.a. wel weer wat bijgeleerd over de Islam.