nieuwsgierig naar de uitgaven van minsters....?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:14

Diablo schreef:
Amanda schreef:
Mijn salaris valt onder het middel inkomen. Maar als ze daar in gaan snijden zal ik toch mooi mijn paard en/of auto moeten verkopen.

Tja, dat is het vervelende aan bezuinigen. Hoe denk je dat de minima zich dus voelen, die nog véél minder hebben?

Eens.

"wij" moeten er misschien voor kiezen om paard en/of auto te verkopen.
de absolute minima moeten er misschien voor kiezen hun ziektenkostenverzekering niet meer te betalen.

Nogal een verschil.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:17

Mag ik daar wel even aan toevoegen dat diegene die écht een riant salaris hebben, daar ook véél meer belasting over betalen.... Dus ergens worden zij al "extra" gekort.
Er zit een verschil van 20% tussen de hoogste en laagste inkomens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:19

@Diablo,
Als jij vindt dat iedereen evenveel geld moet hebben om van te leven, zullen er maar weinig mensen op eigen kosten verder gaan studeren, of een zware verantwoordelijk functie nemen.
Als wij geld moeten missen zullen wij dat zeker wel merken.

Draai het eens om, omdat mijn man zijn eigen studie volledig zelf heeft moeten bekostigen (ook lange tijd heeft moeten terug betalen) , hij 60 uur per week werkt, hij 24/7 dagen per week paraat moet staan (ook in zijn vakantie), hij dus geen "recht" heeft om een betere salaris?
Hij betaald al veel meer aan belasting en socialeverzekeringen (ook om de kosten van de minima te drukken).
Tuurlijk hoeft er geen meer geld van de minima af te komen en een nieuw beleid is zeker nodig, maar om zomaar (niet jij maar andere) te suggereren dat de hypotheekaftrek wel voor ons kan vervallen, want we hebben zoveel.... is wel heel makkelijk gezegd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:26

Abeltje77 schreef:
Eens.

de absolute minima moeten er misschien voor kiezen hun ziektenkostenverzekering niet meer te betalen.

Nogal een verschil.

Iemand op het absolute minimum krijgt zorgtoeslag, waarschijnlijk het maximum 57 euro per maand. Dan blijft er dus een bedrag van ongeveer 50 euro per maand over om te betalen aan ziektekostenverzekering (tenzij desbetreffende persoon al via een collectieve verzekering van de uitkeringsinstantie verzekerd is, dan komt het bedrag waarschijnlijk nog lager uit).

Een ziektekostenverzekering is verplicht. Absolute minima zullen dus moeten bezuinigen op iets anders als die 45/50 euro per maand niet meer lukt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:29

Apple schreef:
Abeltje77 schreef:
Eens.

Nogal een verschil.

Iemand op het absolute minimum krijgt zorgtoeslag, waarschijnlijk het maximum 57 euro per maand. Dan blijft er dus een bedrag van ongeveer 50 euro per maand over om te betalen aan ziektekostenverzekering (tenzij desbetreffende persoon al via een collectieve verzekering van de uitkeringsinstantie verzekerd is, dan komt het bedrag waarschijnlijk nog lager uit).

Een ziektekostenverzekering is verplicht. Absolute minima zullen dus moeten bezuinigen op iets anders als die 45/50 euro per maand niet meer lukt.

Je begrijpt de strekking van wat ik bedoel toch hopelijk wel of niet dan :roll:

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:31

Liezel1 schreef:
Diablo, dat bedoel ik er zeker niet mee te zeggen. Mensen die een minder hoog IQ hebben, zijn niet minder "waard". Maar wat imo wél zo is, is dat de mensen die wél een hoog IQ en die in die "bovenmodale" positie zitten, dat wel vaak wel aan henzélf te danken hebben..... Dus waarom zouden zij daar niet van mogen profiteren?

Zij hebben dat niet aan zichzelf te danken. Ze hebben dat te danken aan het feit dat ze toevallig geboren zijn met een hoog IQ. Dus degenen die daar niet mee geboren worden, worden daar dus eigenlijk voor gestraft, want zij zullen dat niveau nooit kunnen behalen.

Brainless schreef:
@Diablo,
Als jij vindt dat iedereen evenveel geld moet hebben om van te leven, zullen er maar weinig mensen op eigen kosten verder gaan studeren, of een zware verantwoordelijk functie nemen.
Als wij geld moeten missen zullen wij dat zeker wel merken.

Draai het eens om, omdat mijn man zijn eigen studie volledig zelf heeft moeten bekostigen (ook lange tijd heeft moeten terug betalen) , hij 60 uur per week werkt, hij 24/7 dagen per week paraat moet staan (ook in zijn vakantie), hij dus geen "recht" heeft om een betere salaris?
Hij betaald al veel meer aan belasting en socialeverzekeringen (ook om de kosten van de minima te drukken).
Tuurlijk hoeft er geen meer geld van de minima af te komen en een nieuw beleid is zeker nodig, maar om zomaar (niet jij maar andere) te suggereren dat de hypotheekaftrek wel voor ons kan vervallen, want we hebben zoveel.... is wel heel makkelijk gezegd.

Nee, ik vind niet persé dat de rijkeren minder moeten hebben. Maar dat armen al bijna niets hebben en nu nóg minder krijgen, klopt natuurlijk ook van geen kant.

Apple schreef:

Ja, bijv. niet meer eten ofzo.....

Apple

Re: nieuwsgierig naar de uitgaven van minsters....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:41

Eens kijken, wat moet je blijven betalen als je op het absolute minimum zit:

- Huur
- Ziektekostenverzekering
- Energie (kan misschien nog op bezuinigd worden)
- Verder verstandig: aansprakelijkheidsverzekering

Het absolute minimum zal dus abonnementen de deur uit moeten doen, UPC/Ziggo goedkoopste versie danwel helemaal niet, Telefoon: misschien alleen een pre-paid 20 euro per maand. Op de fiets ipv met de bus. Misschien wel 20 euro per maand reserveren voor onverwachte uitgaven. Huisdieren de deur uit.

Boodschappen echt de aanbiedingen af en naar de goedkope supermarkten, als alleenstaande red je het wellicht met 30-50 euro per week.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:42

Abeltje77, ik begrijp wat je bedoelt, alleen je voorbeeld is wat ongelukkig gekozen ;-)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:44

Ik heb anders de artikelen nog fris in mijn geheugen waarin werd aangegeven hoeveel mensen de ziektekostenverzekering niet meer (kunnen) betalen. En dat de verzekeringsmaatschappijen daar de noodklok over sloegen.

Tijd terug was daar nog een hele heisa om.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:45

Apple, ik denk dat een boel minima al bezuinigd hebben op de dingen die jij noemt. Waarom denk je dat er mensen naar de voedselbank moeten? Omdat ze niets meer hebben, dus ook niets meer te bezuinigen.....volgens mij hebben wij er geen idee van om van zo weinig geld te moeten leven.

En dan....waarom moeten zij nog zoveel meer inleveren? Dan zeg ik inderdaad: laat iemand die wat meer heeft, de last maar dragen. En ja, ook ik zou daartoe bereid zijn als ik een wereldsalaris had (maar goed, ik teer op de zak van mijn man, dus ik heb makkelijk praten :D )

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:46

Diablo schreef:
Apple, ik denk dat een boel minima al bezuinigd hebben op de dingen die jij noemt. Waarom denk je dat er mensen naar de voedselbank moeten? Omdat ze niets meer hebben, dus ook niets meer te bezuinigen.....volgens mij hebben wij er geen idee van om van zo weinig geld te moeten leven.

En dan....waarom moeten zij nog zoveel meer inleveren? Dan zeg ik inderdaad: laat iemand die wat meer heeft, de last maar dragen. En ja, ook ik zou daartoe bereid zijn als ik een wereldsalaris had (maar goed, ik teer op de zak van mijn man, dus ik heb makkelijk praten :D )

:oo

;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:47

Dus de slimmeren moeten voor moeilijker werk en veel meer verantwoording netto hetzelfde overhouden als de minima?
simpelweg omdat zij slimmer zijn mogen zij daar niet de vruchten van plukken, maar moeten zij gevaarlijker/verantwoordelijker werk doen tegen hetzelfde salaris?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:49

Nou Apple, energie kan je op bezuigingen, tenzij je (zoals in mijn geval ) ergens gaat wonen waar je energieleverancier beslist dat je 137 euro in de maand moet betalen voor jezelf alleen, aangezien ze dit baseren op het verbruik van de vorige bewoner die er met 3 mensen zat :)

Ik kon moord en brand schreeuwen daar, vragen of ze dachten dat ik de shell ben, maar werd niet omlaag gezet. Daar zit ik dus een jaar aan vast, tot april om precies te zijn :+ Is niet erg, is een spaarpot, maar het kan een heel stuk lager! ENNNN ik krijg geen rente over het te veel betaalde bedrag.. Pure diefstal!

Ik doe boodschappen van 25 euro per week en eens in de 2 weken gooi ik mijn tank vol met diesel voor 30 euro.

Dus in zoverre heb je gelijk, maar vergis je niet in de energiebedrijven en overige instanties :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:50

Abeltje77: Ja klopt, alleen, aangezien het verplicht is zal dat het eerste zijn wat mensen weer moeten gaan betalen en zal er gesneden moeten worden in andere uitgaven.

Uiteraard is het heel menselijk om te kiezen voor het niet betalen van een verzekering aangezien je daar niet direct iets van merkt als je het niet zou betalen. Je merkt wel iets van je boodschappen of je sportschool oid.

Diablo: bij de echte minima zit er helemaal geen rek en ruimte meer in. Mensen die al enkele jaren in de bijstand zitten hebben geen ruimte meer om te bezuinigen, hebben geen posten meer die ze kunnen schrappen. Daar is alle rek al uit, dan hoeft de koelkast maar op een verkeerd moment stuk te gaan en het is gebeurd.

Tallie_Ho: ik vergis me vooral niet in energiebedrijven en overige instanties :-) . Als ik trouwens nog een tip mag geven: nooit overstappen naar een zogenaamd goedkopere leverancier, altijd kijken naar wie je netbeheerder is aangezien je altijd ook nog het netbeheer blijft betalen en je dus netto niet eens zoveel bespaard.

(ik kan me dus ook vreselijk opwinden over programma's als 'dubbeltje op zn kant', dat zijn gezinnen waar die ruimte nog wel is en waar relatief gemakkelijk iets aan het uitgavenpatroon te doen is. Ik stoor me trouwens ook aan de benadering van die mensen in zo'n programma, met zo'n wijzend vingertje 'je moet stoppen met roken' )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:52

@Apple
Mijn vriendin zit bijna op het minimum (875E per maand).
Zij heeft een appartementje (met huursubsidie), een pony (op een goedkope pensionstal), een auto, 2 honden en een kat.
Ook heeft ze recht op bijzondere bijstand (bv voor een wasmachine/koelkast maar ook elk jaar bv een winterjas voor 50E ed)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:55

Dat heeft ze dan goed geregeld :-)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:06

Apple schreef:
Tallie_Ho: ik vergis me vooral niet in energiebedrijven en overige instanties :-) . Als ik trouwens nog een tip mag geven: nooit overstappen naar een zogenaamd goedkopere leverancier, altijd kijken naar wie je netbeheerder is aangezien je altijd ook nog het netbeheer blijft betalen en je dus netto niet eens zoveel bespaard.

(ik kan me dus ook vreselijk opwinden over programma's als 'dubbeltje op zn kant', dat zijn gezinnen waar die ruimte nog wel is en waar relatief gemakkelijk iets aan het uitgavenpatroon te doen is. Ik stoor me trouwens ook aan de benadering van die mensen in zo'n programma, met zo'n wijzend vingertje 'je moet stoppen met roken' )

Ik weet het, ik heb voorheen bij Eneco gewerkt, wat dat betreft is het heel handig geweest dat ik daar veel heb geleerd :D Je betaald altijd transportkosten voor je "goedkope" stroom ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:09

@Apple
Zeker, maar ze heeft ook goed gekeken waar ze recht op had.
Ik merk (bv aan mijn moeder) dat ze het niet weten waar ze recht op hebben (of ze schamen zich er voor).
Mijn moeder bleek gemiddeld bijna 100/125E per maand goedkoper uit te zijn als ze van alle voorzieningen gebruik maakte.

Maar ook voor de extra voorzieningen wordt door de hogere inkomens betaald (oa door gemeente belastingen) en men heeft er gewoon recht op.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:11

Liezel1 schreef:
Dus de slimmeren moeten voor moeilijker werk en veel meer verantwoording netto hetzelfde overhouden als de minima?
simpelweg omdat zij slimmer zijn mogen zij daar niet de vruchten van plukken, maar moeten zij gevaarlijker/verantwoordelijker werk doen tegen hetzelfde salaris?

Dus de armen moeten boeten omdat ze gewoonweg niet kúnnen leren om die hoge banen te doen? Als het nou hun eigen schuld was dat ze niet slimmer zijn....

Ik vind inderdaad dat die lonen veel dichter naar elkaar toe getrokken moeten worden. Mijn man, die dus geen topfuntie heeft (gelukkig wel een goedbetaalde baan en hij heeft zich opgewerkt, omdat het hier in Duitsland vele malen beter geregeld is), is net zo moe (misschien nog wel vermoeider, met al het zware werk dat hij doet) als de meneer in zijn driedelige pak hoor.
Maar omdat de meneer met het driedelige pak slimmer is, moet hij maar meer verdienen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:13

Nee, omdat die meer verantwoordelijkheden heeft en wordt afgestraft voor fouten die jouw man misschien maakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:18

@liezel1
Klopt, mensen met een hogere functie worden veel vaker (oa als bezuiniging) als 1 van de eerste ontslagen.
Een vriend van mijn man is ontslagen, omdat een medewerker (waar hij leiding over gaf) de boel had beduvelt en wat centen naar zichzelf had doorgesluisd.

@Diablo, mijn man werkt 60uur per week en moet 24/7 paraat staan voor problemen.
Ook moet hij dan regelmatig op zaterdag en zondag (thuis)werken.
Als hij (met zijn collega's natuurlijk) zijn werk niet goed doet of er gaat wat verkeerd, kunnen heel veel mensen hun werk niet doen totdat het probleem is opgelost.
Wat vind jij dan een gewoon en een te veel aan salaris.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:40

Brainless schreef:
@liezel1
@Diablo, mijn man werkt 60uur per week en moet 24/7 paraat staan voor problemen.
Ook moet hij dan regelmatig op zaterdag en zondag (thuis)werken.
Als hij (met zijn collega's natuurlijk) zijn werk niet goed doet of er gaat wat verkeerd, kunnen heel veel mensen hun werk niet doen totdat het probleem is opgelost.
Wat vind jij dan een gewoon en een te veel aan salaris.

Brainless, zo'n soort baan heeft mijn man ook, die werkt meer uren dan hem (en mij) lief is en ook hij moet vaak inspringen om het net even wat beter te laten verlopen, dus hij werkt net zo hard.
Wat vind ik een gewoon salaris? Ehm....modaal? En daar zou iedereen minimaal aan moeten komen, vind ik, iedereen werkt even hard. En er zijn er heel wat wat die daar ver onder zitten, maar zich wel te pletter werken, en dat alleen maar omdat ze niet zo briljant zijn geboren dan sommige anderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 02:22

Het modaal inkomen van 2009 is 2350E (bruto) per maand.
Dat is ong. 1750E netto.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat de werkgever extra betaald (bv pensioen, ziektekosten ed.).

Stel: iedereen gaat ong. hetzelfde verdienen, waarom dan een dure studie gaan volgen en een verantwoordelijke baan nemen?
Dan kun je veel makkelijker je geld verdienen en krijg je maar weinig mensen voor de veel meer verantwoordelijk en/of lichamelijk zware functies. Je krijgt dan een tekort aan bv HA, DA, chirurgen en gekwalificeerd leidinggevenden/technische mensen. Ook zullen er minder mensen een eigen zaak op gaan richten (dus minder concurrentie).

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:23

ik vind trouwens wel @Apple, dat jij wel heel hardvochtig reageert in het kader: geen abonnement meer op de TV, geen huisdieren.... wat mag je dan eigenlijk nog wel, als je minima bent? ademhalen misschien? Iedereen verdient iets extra's, en dat kan net dat hondje zijn, dat vreugde biedt, of een tv voor de afleiding, een Internet-abonnement... noem maar op. iedereen heeft zijn verzetje nodig, ook al heb je het krap. Anders heb je gewoon geen leven meer, als NIETS meer kan!

@Brainless.... je zou eens moeten weten hoeveel mensen er onder modaal verdienen hoor.... en die er een gezin van moeten onderhouden. Ik geef het je maar te doen. Ik ken ze in ieder geval genoeg en ik heb er respect voor dat ze het iedere maand weer voor elkaar krijgen. Maar ik weet ook dat diezelfde gezinnen hun hart vasthouden bij iedere bezuinigingsronde, hopende dat het niet al te negatief voor hun uitvalt, omdat het anders wel heeeel krapjes wordt.
Voor deze gezinnen zie ik graag meer steun en mogelijkheden.

En noem het maar een rare gedachtengang van mij.... maar ik word er altijd toch een beetje onpasselijk van als ik zie dat gezinnen met een maandinkomen van 6000 euro netto OOK gebruik mogen maken van gesubsidieerde vakantiehuisjes, omdat ze een gehandicapt kind hebben.... ik vind het voor die gezinnen net zo erg, maar eerlijk gezegd - je hebt voldoende financiele middelen om een vakantie zelf te betalen, in tegenstelling tot vele anderen, die dat wellicht niet kunnen. Zoiets zou wat mij betreft echt inkomensafhankelijk mogen worden, zodat gezinnen die nooit iets leuks kunnen doen omdat het gehandicapte kind nu eenmaal veel kost (in tijd en geld) toch een fijne vakantie kunnen hebben.
DAT zijn dus van die dingen die ik nooit zal kunnen snappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:38

@barmat,
Dat van gesubsidieerde vakantiehuisjes klopt niet helemaal.
De subsidie is (al) afhankelijk van je inkomen. Dus hoe meer je verdient, hoe minder subsidie je krijgt.