13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:24

nickyu schreef:
man simpel de straat oversteken zal voor haar gevaarlijker zijn

laat ik het anders zeggen
de % kans dat ze aangereden word door een auto in die 2 jr
als ze thuis blijft
is groter dan % van wat er op zee kan gebeuren en fout afloopt

Wat een vreemde conclusies. :? Hoe kun jij dat nu weten?
Dat ze geweldig veel ervaring heeft voor een kind van 13, wil dat niet zeggen dat ze op zee veiliger is dan hier tijdens het oversteken van de straat.

Tsjikkie

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:31

Ik neem aan, dat als haar ouders denken dat zij dat aankan, ze het ook aankan, kan met me niet voorstellen dat ouders hun kind anders zouden laten gaan (of ze zouden van haar afwillen?) en alleen is vast niet helemaal alleen, volgboot, GPS, noem maar op. Van mij mag ze.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:54

Citaat:
Wat een vreemde conclusies. Hoe kun jij dat nu weten?
Dat ze geweldig veel ervaring heeft voor een kind van 13, wil dat niet zeggen dat ze op zee veiliger is dan hier tijdens het oversteken van de straat.

pak de statistieken er maar bij
hoe groot is de kans in nl dat je aangereden word ? (ook al kijk je rechts en links)
en hoe groot is de kans dat je een container tegen komt en die ramt
of dat je in een onoverleefbare storm terecht komt
terwijl je weerbericht etc goed in de gaten houd buiten storm zeizoen zeilt etc

windkracht 8 / 9 op zee is ook heel iets anders dan windkracht 8/9 op het ijsselmeer bv

persoonlijk vind ik niks mooiers dan met 9 op de noordzee midden in de nacht :o

astridelise schreef:
Ik snap niet dat haar ouders dit maar gewoon vinden! Wat is nou 13 jaar! Ik denk dat dat grietje straks beslissingen moet nemen waar zij helemaal niet rijp voor is? Ik vraag mij af of zij wel beseft wat het inhoud om echt op jezelf aangewezen te zijn in alle denkbare situaties.

gezien de reeds gedane solozeevaarten lijkt me het van wel

Sim0ne schreef:
nickyu schreef:
de % kans dat ze aangereden word door een auto in die 2 jr
als ze thuis blijft
is groter dan % van wat er op zee kan gebeuren en fout afloopt

Dat is dus echt niet waar. Een boot die je in je eentje kan zeilen zal altijd een vrij kleine boot zijn. Op zee is het juist heel gevaarlijk. Stromen kunnen plotseling op komen zetten, er drijven containers net onder het oppervlakte die je boot kunnen beschadigen (zo is een ervaren zeiler die ik ken omgekomen op de Atlantische oceaan). En je moet ook langs de Kaap, en daar bij Afrika zitten nu al die piraten. Als je apparatuur uitvalt (sateliettelefoon, motor, whatever) zit je ook zo in de problemen. Met een volgboot zijn deze problemen natuurlijk minder, maar om nu te zeggen dat het niet erg gevaarlijk is...

wat je nu zegt is net zoiets als
met de auto is veiliger als met het vliegtuig ..
wat dus percentueel gezien onwaar is

hoeveel containers denk je dat er daar ronddrijven :?

wel eens aan walvissen gedacht ? die wil je ook niet tegen je romp krijgen

maar percentueel gezien op de oceanen ?
een kans van 1 op hoeveel miljoen dat je ze ook daadwerkelijk tegen komt en ramt ?

stromen zetten niet zomaar op , die zijn er

of bedoel je stormen? buiten weerbericht waarin echt wel wat van te voren bekend is
ja dat is dan het grootste gevaar .. een der redenen dat ze dus BUITEN het storm zeisoen vaart
kan je m niet ontlopen is het reven van de zeilen

daarbij gaat ze dus JUIST NIET via de kaap , dat had idd niet zo'n slimme actie geweest
juist ivm bijna altijd aanwezige stormen en sterke stromingen

vaart ze buiten het storm zeisoen

maakt de grote oversteek met 80 andere boten
en maakt verder kust hop vaarten , er is begeleiding, contact en een van alle gemakken voorziene boot
waar ze nu ook reeds solo zee vaarten mee maakt

als blijkt dat over een jaar de zee bij somalie onveilig is kan ze dan altijd nog stoppen
als ik alles zo op een hoop gooi nemen ze geen onnodige risico's
(buiten wat de mensen eng vinden aan zeilen ..)

denk dat ze heel bewust (en dat de ouders haar ook wel alle senario's nogmaals voorgeschoteld hebben)
dit overdacht heeft
Laatst bijgewerkt door nickyu op 25-08-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:57

HALLO? Vind je het logisch dat de leerplichtambetenaar nee zegt? Want als zij mag gaan, mogen andere scholieren dat dus ook! Mischien wil ik ook wel de wereld rondreizen terwijl ik 15 ben...! Wat naar nou dat ik eerst mijn school moet afmaken...

ZE IS 13! Geen 23! En ik vind dat daar wel verschil inzit!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:58

Ik hoop dat de rechter denkt in het belang van het kind. Dus geen 2-jarig vaartochtje als 13 jarige! Nog even wachten meid en je kan het helemaal zelf beslissen als je meerderjarig (is 18) bent.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:00

Citaat:
HALLO? Vind je het logisch dat de leerplichtambetenaar nee zegt? Want als zij mag gaan, mogen andere scholieren dat dus ook! Mischien wil ik ook wel de wereld rondreizen terwijl ik 15 ben...! Wat naar nou dat ik eerst mijn school moet afmaken...

ZE IS 13! Geen 23! En ik vind dat daar wel verschil inzit!

verschil is wel dat ze WEL naar school blijft gaan
en de wereld school zal volgen
zoals heeeeeel veeeeel andere kinderen ..
al dan niet in nederland ,maar ook in belgie , en in 3e wereld landen you name it , ja zelfs misschien wel in somalie ..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:07

Blijft wel een feit dat ze een behoorlijke periode op zee zit dus geen onderwijs kan volgen. Dat zou dan alleen in de perioden zijn dat ze aan wal is. Leerplicht is nu eenmaal leerplicht. En ook Laura zal zich hieraan moeten houden. Anders is het eind zoek. Dan kan ieder kind wel van school blijven om wat voor reden dan ook. Gelijke monniken, gelijke kappen dus ook zij moet gewoon naar school en deze afmaken. Daarna kan ze zich concentreren op zeiltochtjes.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:12

en waarom ...
vertel ...

waarom als je midden op de zee/oceaan zit
route is gepland , stuur automaat staat aan
kopje soep achter de kiezen
lekker weertje
achterop

zou je daar niet kunnen leren ?

(zoals veel andere kinderen , ook op zee ook doen ..)

boeken neemt ze direct mee
en de rest gaat over inet
en ze heeft waterdichte laptop ,..

http://www.wereldschool.nl/

op die 2 jr komt ze alleen aan de wal al ruim aan de "les uren"
Laatst bijgewerkt door nickyu op 25-08-09 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:13

Je leert niet enkel uit boeken. Dat is een deel van onderwijs. Je moet ook vaardigheden oefenen en dat wordt toch lastig.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:14

Inderdaad Heino, en wel samenwerken en samen leven. :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:15

okee havo en vaardigheden
leg uit ?
huiswerk maakt ze op de laptop en word doorgemaild

dat beetje testjes bij natuur en scheikunde kan dan dus aan de wal ..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:16

Heino schreef:
Ik doel ook meer op de mensen in dit topic die er geen probleem in zien wat betreft sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat de kinderbescherming zich ermee bemoeit vind ik alleen maar top :)

Ach ik zie dat probleem niet direct er vanuit gaande dat ze goed begeleid wordt. Al is het altijd lastig beoordelen van iemand die je niet kent. Maar ik denk dat als je als dertienjarige een goede start hebt gehad je redelijk wat kunt hebben voordat je een pyschische stoornis oploopt. Natuurlijk zal ze als ze terug komt weer aanpassingsproblemen hebben. Maar dat geld voor volwassen die terug komen van zo'n reis waarschijnlijk net zo goed. Ik kan me overigens ook goed voorstellen dat dit meisje sowieso al een beetje een andere belevingswereld heeft dat de gemiddelde 13-jarige en op school en misschien daar toch al niet zoveel aansluiting vind. Bovendien zijn er ook zat kinderen in bijvoorbeeld Australie die zo afgelegen wonen dat ze altijd via de computer naar school gaan, en die krijgen echt niet allemaal psychische stoornissen.
Wat ik eigenlijk wel raar vind is dat ze als ze al zolang met dit idee rondloopt er niet voor heeft gezorgd dat ze bijvoorbeeld een vmbo diploma op zak heeft. Als ze nu havo doet moet dat als 13-jarige best haalbaar zijn. Met een vmbo-diploma op zak kan een leerplichtsambtenaar volgens mij al een stuk minder moeilijk doen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:17

Precies! Ik sluit me bij Heino en Dejavu aan. Dus daarom!

Je hebt een stuk persoonlijke begeleiding nodig. Ik geloof niet in deze leermethode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:17

Ze gaat toch emigreren naar Nieuw Zeeland met ingang van vandaag? Daar gelden die regels niet en heeft het gros les via de PC.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:18

Samenwerken en samen leven, leer je veel minder goed als je 2 jaar veel o zee bent. Groepsproces is essentieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:19

Het lijkt mij een intelligente meid en geen barby die doktertje speelt met haar buurmeisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:20

soms zijn er kinderen die net wat anders zijn als anderen.
Vroeger hadden we keizers van die leeftijd die zowaar nog goed een land bestuurden. Er zijn 13 jarigen die afstuderen aan de universiteit.

Als dit een dergelijk bijzonder kind is, waarom niet.
wereldschool, volgboot, en ze is ook nog eens een prima zeilster met veel solo ervaring op zee.

Kan het mis gaan : uiteraard net als bij een volwassenen die dat doet.
Maar in vergelijking met alle gevaren die je als dertienjarige meemaakt ( gevaarlijk fietsen en doodgereden worden gebeurd erg veel vooral de eerste weken na de zomervakantie), denk ik dat het gevaar niet eens zo groot is.

Psychisch/sociale ontwikkeling. Ja daar gebeurd iets mee, die is anders dan bij anderen op zo'n solo tocht. Maar denk aan kinderen die klassen overslaan, wonder kinderen op de universiteit, die hebben daar ook last van en daar doen we niet moeilijk over.

Ze haalt het wel weer in, en zal een heel ander soort psychische ontwikkeling doormaken tijdens de tocht.

Als ze terug komt is ze 15 . vroeg genoeg om te gaan stappen, jongens te ontmoeten etc etc ....

Ik heb een dochter van 13. Niet het type meisje dat zoiets alleen kan ondernemen. Maar omdat het gemiddelde kind het neit kan, hoeft dat toch niet te betekenen dat ze zich aan dat gemiddelde kind aan moet passen

RoodZonnetje

Doktertje spelen valt nou ook niet bepaald onder samenwerken en samenleven, russel.

Yinnar

Ik heb begrepen dat er in Nieuw Zeeland ook leerplicht geldt. Dat vertelde iemand die daar vandaan komt. Dus vandaar dat ik niet begreep dat ze hiervoor koos. De gemeente wacht overigens de uitspraak van de rechter af alvorens haar verzoek in te willigen. En ik heb een donkerbruin vermoeden dat de rechter niet gunstig voor haar zal oordelen. Afwachten maar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:21

MariekeB schreef:
Psychisch/sociale ontwikkeling. Ja daar gebeurd iets mee, die is anders dan bij anderen op zo'n solo tocht. Maar denk aan kinderen die klassen overslaan, wonder kinderen op de universiteit, die hebben daar ook last van en daar doen we niet moeilijk over.

Ik vind dit een rare vorm van redeneren. Omdat het ergens anders op een vergelijkbare manier gebeurt, is het toch niet meteen niet potentieel schadelijk?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:23

russel schreef:
Het lijkt mij een intelligente meid en geen barby die doktertje speelt met haar buurmeisje.

Intelligent? Heb je het haar gehoord op het journaal? Ik kon weinig intelligentie ontdekken. Een normaal "volwassen" woord kwam er niet uit. Ze wil gewoon haar zin doordrijven. Daar hoef je niet intelligent voor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:24

Nee precies, je snapt ummmm.

Dat meisje is haar leeftijdsgenoten ver vooruit. Die gaat ook echt niet achter de kassa zitten als ze van school is en een huisje boompje beestje breien. Die zorgt iets in de maritieme wereld te gaan brouwen en paps heeft centjes zat om haar in het zadel te krijgen.

Vind het Nederland weer op zijn smalst om over dergelijke dingen te gaan nadenken. Ik heb ook uit boekjes moeten leren en netjes met de armpjes over elkaar naar de meester moeten luisteren, tafels op moeten dreunen. Niks samenwerken en andere sociale projecten, Ja Meneer en Nee Meneer. In het buitenland kennen ze dergelijke schoolprogramma's niet eens, die doen alles nog met het gevorderde Aap Noot Mies systeem. :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:25

russel schreef:

Er zijn wel meer intelligente mensen, dat wil niet zeggen dat ze op haar 13e in staat is om dit soort grote beslissingen te maken.
Ben blij dat Nederland niet zomaar zegt: Joh meid, pak je tas en ga vooral. We zien je wel terug met je havo-examen. Het einde is dan zoek. Iedere 13-jarige gaat nu eenmaal naar school, welke plannen ze ook hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:27

Yinnar schreef:
russel schreef:

Intelligent? Heb je het haar gehoord op het journaal? Ik kon weinig intelligentie ontdekken. Een normaal "volwassen" woord kwam er niet uit. Ze wil gewoon haar zin doordrijven. Daar hoef je niet intelligent voor te zijn.

Gus, je kent haar...

Vond haar uitstraling volwassen genoeg en waarom moest ze voor de camera mensen zoals jij overtuigen? Ze heeft kennelijk uitstekende zeilcapaciteiten, de ouders hebben niet voor niets een advokaat ingeschakeld en volgens hem kon ze in de rechtbank goed vertellen het hoe en wat en dat is voldoende. Dat zeilwereldje is sowieso een apart wereldje, dat weet ik nog wel van vroeger door een vriendin van mij. Is ook geen jantje modaal niveau die daar in zitten. Ouders hebben de wereld rond gereisd, een leventje dat ze kent, niks geen grillen.

Trouwens genoeg meiden van 13 die heel erg goed weten wat ze willen en erg volwassen zijn. Duidelijk een andere generatie dan de mijne.....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:27

Ik vind het eigk niet heel nuttig om te gaan praten over hoe het meisje is en hoe ze qua ontwikkeling en dergelijke in elkaar steekt. Dat weten we toch niet en kunnen we alleen maar over speculeren. En speculeren brengt een discussie vaak niet veel verder ;)