Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:35

Huertecilla schreef:
Als je ongebreideld je vooroordelen wil uiten door naar´anderen´ te vingerwijzen open dan een topic: ´Ik heb oogkleppen en wijs naar ánderen opdat ik niet in de spiegel hoef te kijken, jij ook?´

hc

Ik durf best in de spiegel te kijken want ik weet dat ik oprecht ben tegenover mijn dieren ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:44

VivaLaVida schreef:
Als jij tegen stierenvechten bent, zou je ook tegen de encierro moeten zijn, want dat gaat eraan vooraf en hoort dus zo goed als bij elkaar :)*

Weer zo´n wonderlijke starre associatiekronkel.

Ik ben niet tegen dieren die wat moeten doen voor hun brood. Ook niet tegen het verplaatsen van dieren op zich. Dát is een encierro :)*
Een encierro kan net zo goed voor recortadores of een markt zijn. Het is het door de stad verplaatsten op zích.
In Navarra gaat het over de velden. Prachtige ontspannen verplaatsingen van de stieren door begeleiders te paard.
Tot de stadsmuren van het betreffende dorp en daar nemen de renners het over. Waaróm het vee in de stad wordt gezet is ??? Kan ook een markt zijn :)*
Tegen dat verplaatsen ben ik niet.
Ik heb meer problemen met vervoer in een metalen doodskist achter een marginaal trekautootje voor een wedstrijddoel. Dat is een veel dieronvriendelijke manier van encierro :P

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:49

Citaat:
Weer zo´n wonderlijke starre associatiekronkel.

Correctie: Jij denkt er anders over bedoel je, HC?
Wat jammer dat jij gelijk zo uit je vel klapt en niet meer netjes kan blijven als iemand het niet met je eens is.

Als ze het vechten er achter weg zouden laten, zou ik er een stuk minder problemen mee hebben.
Maar het hoort er bij, het is aan elkaar verwant, want dat komt toch altijd er na? Of liegt wikipedia?

Jij vond dat ik afdreef toch? Het gaat hier over pamplona, dat beroemde (beruchte?) festival. Niet over stieren drijven door de velden...

Zelf zo'n kortzichtig, star en niet-lezend persoon als ik ziet dat verschil nog wel... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:50

Huertecilla schreef:
Ik heb meer problemen met vervoer in een metalen doodskist achter een marginaal trekautootje voor een wedstrijddoel. Dat is een veel dieronvriendelijke manier van encierro :P

hc

Hier ga ik niet verder op in, dit is ook een verschil van mening en kunnen we denk ik nog uuuren over door discussieren :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:53

Erg euhm.... boeiend dat sommigen niet willen accepteren dat het onderwerp een dode bij een encierro is en een encierro niets wreeds op zich is.
De dode wist wat hij deed, lééfde daarvoor, zijn nabestaanden hebben er vrede mee en het incident heeft een positief effect.
Wat is nu het probleem?

Etische bezwaren tegen het verplaatsen voor een gebruiksdoel?
Ok, dat kan.
Alleen dan wel voor alle vergelijkbare, anders is het discriminerend vingerwijzen.

Ben je tegen verplaatsen omdat je op ethische gronden tegen één bepaald gebruiksdoel bent?
Dan haal je twee dingen door elkaar. Dan ben je nl. tegen een bepaald gebruiksdoel.
Ook dat kan en wel in het kader van tegen alle vergelijkbare zijn, anders is het vingerwijzen...

hc

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:55

Hoe zeggen ze dat?? :P Eigen schuld, dikke bult?? _O- Of eigen schuld, eigen begravenis?? _O-

Ik vind het een walgelijke gewoonte.. En ik vind het nog walgelijker dat sommige mensen het nog goed praten ook..

Als jij stiertje gaat lopen pesten, ben je niks meer waard dan een gat in je reet van de hoorns, en als je echt pech hebt en stiertje gaat pesten en je legt het loodje, tja, moet je maar geen stiertje pesten!! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:57

Het is niets anders als vertier.... toch? het is een festival, waarbij mensen voor de stieren uitrennen, de vechtstieren proberen mensen te verwonden. S'avonds worden diezelfde stieren gebruikt met stierenvechten.

Ik ben niet tegen het verplaatsen.... dacht dat dat wel duidelijk was, ik ben tegen het vechten, en ben van mening dat het bij elkaar hoort. Het is 1 festijn :)*

Maar goed ik denk dat wij hier geen overeenstemming in gaan krijgen en dat hoeft ook niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:01

VivaLaVida schreef:
Huertecilla schreef:
Als je ongebreideld je vooroordelen wil uiten door naar´anderen´ te vingerwijzen open dan een topic: ´Ik heb oogkleppen en wijs naar ánderen opdat ik niet in de spiegel hoef te kijken, jij ook?´

hc

Ik durf best in de spiegel te kijken want ik weet dat ik oprecht ben tegenover mijn dieren ;)

Het gaat off-topic en wordt persoonlijk dus ik ga er niet inhoudelijk op in, doch op grond van verschillende fotos in jouw profiel is mijn conclusie dat je dan blijkbaar niet beseft wat je eigenlijk doét.
Dát is inderdaad iets wat ook hier in Spanje vrij algemeen is.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:06

Huertecilla schreef:

Het gaat off-topic en wordt persoonlijk dus ik ga er niet inhoudelijk op in, doch op grond van verschillende fotos in jouw profiel is mijn conclusie dat je dan blijkbaar niet beseft wat je eigenlijk doét.
Dát is inderdaad iets wat ook hier in Spanje vrij algemeen is.

hc[/quote]

Mijn opmerking ging over mij, was geen steek onder water richting jou ;)

Ik train mijn paarden ja, ik heb meer ambitie dan een beetje door het dorp rijden (wat ik op zondag dan nog wel doe, ook tussen groot verkeer enz jaaa echt!)
Mijn paarden zijn gezond en gelukkig en werken heel graag voor mij, ze volgen mij op de voet en ik kan ze zonder tuigage alle oefeningen laten doen die ze onder het zadel ook kan.......

Verder ken je mij niet en ik snap dan ook niet waarom je je zo in het nauw gedreven voelt dat je aan moet gaan vallen....Is helemaal niet nodig HC :) je punt was al duidelijk genoeg voor je begon aan te vallen, ik was het er alleen niet mee eens :) Das alles.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:14

VivaLaVida schreef:
voor je begon aan te vallen, ik was het er alleen niet mee eens :) Das alles.

´Aanval´???

Jij claimt iets en ik geef aan dat enige zelfkritiek op zijn plaats is.

Ik ben mezélf heel bewust van mijn egoïstische compromissen. Dat staat op pagina één van mijn website.

Verder zijn we het helemaal eens over een verbod voor stierenvechten. Daar ben ik tegen en nergens over in het nauw :D
Jíj echter scheert wel het verplaatsen daarvoor over dezelfde kam, maar wonderlijk genoeg ander dierengesol én ander vervoer niet.
Ik scheer over dezelfde kam. Letterlijk echter niet, om dezelfde ethische redenen :)*

hc

edit: typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:20

Omdat ik het zo zie:

Ik verplaats mijn paard niet om hem aan het einde van de dag in een oneerlijk gevecht te plaatsen. Met duizenden toeschouwers, ik zie het in een verband, die bewuste encierro in pamplona en het gevecht daarna.

Zo zie ik dat.

Je mag me proberen te overtuigen, maar iemand beoordelen (veroordelen) op fotos in een profiel dat heeft geen enkele zin. je kent me niet namelijk, je kent mijn paarden niet.

Ik kan ook een hoop kritiek gaan leveren op jouw manier van doen met je paarden; maar dan zou dat enkel gebaseerd zijn op wat ik zie op bokt. Op een paardenforum. Heeft geen zin.

Ik val jou niet aan; het gaat niet over jouw paarden, het zijn niet jouw stieren. Jij wordt echter persoonlijk, en het heeft nog eens geen nut ook :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:21

Jeetje HC, alsof jij persoonlijk heel Spanje/Pamplona moet verdedigen.. Trek het je toch eens niet zo aan!! :(:)

Je vergelijkingen in dit topic slaan in mijn ogen finaal de plank mis, men heeft het hier over stierenrennen, niet over mevrouw van Grunsven of over paarden in het algemeen.. :) Houd het bij de discussie van het stierenrennen en laat alle andere offtopic reacties eens achterwege..

En leg me dan eens uit waarom stierenvechten en het door de straten jagen van 6 opgefokte stieren in jouw ogen goed is? :D Zonder daarbij direct een link naar sieluguh paardjes in Nederland te maken? :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:28

Huertecilla schreef:
sunny_l0ve schreef:
Je bent echt achterlijk als je meedoet aan zo'n stierenfestival ....

Het is pas beperkt denken als je denkt dat het achterlijk ís. Jíj begrijpt het niet; dat is heel wat anders :)*

hc

Sorry, is mijn mening. Ik begrijp alle letters die jij hebt geschreven hierover hoor. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het principe snap. Ik vind die mensen gewoon achterlijk als ze daaraan meedoen terwijl het zo'n stress voor die dieren is en daarna ook nog afgeslacht worden. Dat kun je cultuur noemen, maar ik zie er weinig cultuur in. Het is gewoon barbaars.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:50

Eigen schuld, dikke buld. Dat ze er maar een keer van leren! Echt belachelijk dat dit de stieren word aangedaan. De hele dag door de straat heen rennen en 's avonds worden ze gedood! :(
Behoorlijk triest!! Ik kan er geen medelijden mee hebben met de gewonde en dode mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:52

Moelie schreef:
Eigen schuld, dikke buld. Dat ze er maar een keer van leren! Echt belachelijk dat dit de stieren word aangedaan. De hele dag door de straat heen rennen en 's avonds worden ze gedood! :(
Behoorlijk triest!! Ik kan er geen medelijden mee hebben met de gewonde en dode mensen.

het rennen zelf duurt nog geen 3 minuten :)
(zeg ik maar even voor HC het zegt haha)

moet je even op wikipedia zoeken, staat alles haarfijn uitgelegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:54

Citaat:
Elke dag om acht uur 's ochtends worden zes vechtstieren door de nauwe straten van Pamplona gejaagd. Het is vooral populair bij (vaak dronken) jongemannen die door het voorblijven op de stieren hun mannelijkheid willen bewijzen. Het hele spektakel duurt vaak niet langer dan drie minuten, maar voor de deelnemers draagt de intensiteit genoeg bij aan de adrenaline. Door het relatief "diervriendelijke" karakter (in vergelijking tot de klassieke stierengevechten, de corrida's) trekt het vele toeristen. De straatjes leiden echter niet zelden tot lelijke valpartijen van de stieren en van de rennende mensen. Het festijn trekt elk jaar ongeveer een half miljoen bezoekers. 's Middags vinden er ook traditionele stierengevechten plaats in de arena, de plaza de toros van Pamplona.

Tallie1979

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:56

Achja, in 3 minuten kan een stier aardig wat schade aanrichten, dat blijkt maar.. :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:56

Tja, alsnog 3 minuten te lang...

edit: tallie_ho je was me net voor :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:10

VivaLaVida schreef:
moet je even op wikipedia zoeken, staat alles haarfijn uitgelegd

...en dát is door een objectief expert geschreven? De bewoording op zich is al tendentieus en van waardeoordelen voorzien. Een verre van neutraal bericht en als informatie wel nuttig maar ook eenzijdig.

Ik kan ook Ernest Hemmingway aanhalen. Krijg je info van een kenner doch verre van objectief en alleen informatief als je dat erbíj in ogenschouw neemt :D

Als je wil oordelen zorg dan dat je wat breder en dieper kijkt.
Anders is het ventileren van je mening het uiten van een vooroordeel :)*
Die kans heb je in dit topic gehad; zowel Blensink als ik zijn tegen misbehandeling van dieren in het algemeen en kennen encierros uit eigen waarneming :)*
Maar ja, waar geen wil is, is geen weg.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:11

@ Remy ik wil jou ook bedanken dat je de moeite hebt genomen om mijn stukje te lezen (wat een prachtig profiel heb je).
Ik wil niemand overtuigen, maar als mensen vragen om een uitleg probeer ik de sitiatie zo te schrijven dat het misschien wat duidelijker overkomt.

Ben een beetje aan het zoeken op het net en kwam dit filmpje tegen.
Hoe leuk kinderen van een jaar of 8 op excursie gaan naar een opfok van stieren :roll: .

http://www.youtube.com/watch?v=4qBQpMzMnCk

Zoals wij op die leeftijd naar het land van ooit, madurodam of de efteling gaan.
Het word op jonge leeftijd al helemaal meegegeven.
Opa´s en oma´s kijken graag naar stierenvechten en het liefste op de bank met de kleinkinderen.
Gelukkig is het langzaam aan aan het veranderen, mensen worden ookal gaat het wat langzaam bewuster van het welzijn van dieren.
En ook het stierenvechten zal eens verdwijnen, naarmate de generaties iets moderner worden.

Ik heb Flash nu ruim 4 jaar, ze staat nog steeds op dezelfde plek.
De eerste twee jaar kwam niemand langs.
Nu komen mensen met kinderen Flash opzoeken (brengen oud brood,appeltje of een worteltje voor haar mee) en laten de kinderen vertrouwt raken met dieren en lief voor ze te zijn.
Aan één kant ben ik heel blij met deze veranderering en Flash ook want die is tonnetje rond :+ .
In dit opzicht merk ik verandering in generaties en het beter omgaan met dieren.
Soms zeggen mensen tegen mij dat mijn paard zere voeten krijgt omdat ik zonder ijzers rijd, dit is de oude generatie die je zeker niets nieuws moet aansmeren.
Op het moment heeft Flash een antibiotica kuur en moet elke dag een spuit, als er toevallig mensen langslopen vinden ze het zo zielig :D
Ik ben hier blij om, ookal gaat het langzaam er is zeker een positieve verandering.

Vorige week was er een dorpsfeest en dan komen fokkers met muilezels.
Deze ezel moet een steen trekken van 1000 kilo, en zoveel mogelijk rondjes lopen |( .
Om deze ezel te laten lopen en het liefste zo snel mogelijk (want het gaat om geld) word deze ezel goed geslagen door stokken van twee mozos (soms tot bloedens toe).
Als de ezel ook niet goed draait dan blesseert hij zich aan de steen.
Sommige fokkers dienen ook nog drugs toe aan deze dieren en soms overleven ze het gewoon weg niet, ookal zijn ze goed getraint |( .
Voor mij mogen dit soort feesten en dieronvriendelijke praktijken eerder verdwijnen dan de encierros.

Het grappige is dat de mensen hier nu ook steeds meer zorgen om de dieren maken en dus na het voorval van de blessure van de ezel en het slaan van de stokken vinden steeds meer mensen het niet kunnen.
Er is dus hoop.

@ VivaLaVida ik begrijp dat dit jouw topic is en dat je je vast blijft houden aan je eigen inzicht.
Toch vind ik het jammer want ik krijg echt het gevoel alsof je bepaalde informatie ook niet wilt aannemen.
Een encierro is het verplaatsen van de stieren, hier een filmpje van een encierro met paarden.

http://www.youtube.com/watch?v=QSWgl7LIDI0

Het is cultuur en ik vind het prachtig.
In mijn ogen is er geen mishandeling te zien.
Doet me denken aan vorig jaar dat ik en een vriendin 12 bergpaarden verplaatst hebben over 5 kilometer van de ene naar de andere wei.
Met stieren zou ik niet meer durven, toch lijkt het me geweldig om mee te rijden.
Zullen we volgend jaar meegaan HC?

Jolliegirl

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:35

Kan iemand mij vertellen waarom deze stieren dan zo ontigelijk hard rennen??

Angst??? zal toch wel......

angst waardoor: opjagen.??

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:34

Jolliegirl schreef:

Als je had gelezen, dan had je gezien dat die stieren achter de lopers aanrennen, in plaats van voor de mensen uit. Als je stieren gaat opjagen, dan heb je grote kans dat ze zich bedreigd voelen en zich ineens op de drijvers storten. Die mensen erachter zijn er alleen om in te grijpen en bij te sturen (aandacht afleiden) als het mis gaat.

Het idee achter zo'n encierro is dat ze de stieren 'zelf' achter de stierenlopers aan laten gaan. Op die manier komen de stieren ook op de plaats van bestemming, maar met veel minder stress dan wanneer je ze erheen zou moeten drijven.

Waarom ze zo hard rennen? Omdat dat natuurlijk stierengedrag is wanneer iemand ze staat uit te dagen? Dat is ook de reden waarom er op weilanden vaak waarschuwingsbordjes hangen als er een stier in staat. Die is namelijk wat agressiever dan de gezapige melkkoe-dames zonder kalveren. Dat, plus het bewust fokken op agressie en een vrij buitenleven met onderlinge strijd/concurrentie tussen de opgroeiende stieren, maakt dat de vechtstieren niet veel nodig hebben om als een dolle achter iemand aan te rennen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:29

blensink schreef:
Met stieren zou ik niet meer durven, toch lijkt het me geweldig om mee te rijden.
Zullen we volgend jaar meegaan HC?

Ik heb Bandida op een trip hier meegenomen. Zat een stuk dehesa van een stierenfokkerij in en inderdaad troffen we een groep. Zie mijn site onder ´de beloning´.
Was niet ontspannend zeg maar. De baas van het setje wat een prachtige volwassen stier. Zwart met roodbruine rug en aalstreep. Schat 550 kilo.
Op zich zijn de aan ruiters gewend want ze worden te paard verweid, maar je moet uiteraard in zíjn perceptie niet aanstootgevend (letterlijk) zijn, want ze hebben dan een héél kort (zeg maar geen) lontje.
Staat heel mooi op de opnames welke Bandida met de helmcamera van de rit gemaakt heeft.
Ook hoe ongelooflijk _/-\o_ deze dieren en hun koeien leven trouwen.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:35

Jolliegirl schreef:

Er word een vuurpijl afgeschoten op het moment dat de deuren open gaan.
Imo gaan ze daarom rennen, maar geloof niet dat het angst is.
De renners lopen met de stieren mee, maar inderdaad dat kun je normaal niet de hele route volhouden met de vaart die de stieren aannemen en de horde mensen die meelopen.
Het is juist goed dat ze blijven rennen, anders zouden er meer ongelukken gebeuren.
Want een stier gaat stier gaat pas raar doen, als hij stil komt te staan en van de kudde losraakt.
Dan is het de kunst om als renner ervoor te zorgen om de stier in de juiste richting te zetten en weer mee laten lopen met de menselijke kudde.
Dit is niet makkelijk, een stier heeft hier misschien wel angst omdat hij zijn kudde kwijt is.
Waardoor hij welliswaar in paniek raakt en tot aanval over gaat.
Maar het is de bedoeling om de stieren gezamelijk zo snel mogelijk van het ene naar het andere punt te brengen.
Dus de renners lijden de stieren zo min mogelijk af, zodat ze de kudde netjes kunnen volgen en dat er zo min mogelijk ongelukken zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:49

Huertecilla schreef:
Ik heb Bandida op een trip hier meegenomen. Zat een stuk dehesa van een stierenfokkerij in en inderdaad troffen we een groep. Zie mijn site onder ´de beloning´.

Staat heel mooi op de opnames welke Bandida met de helmcamera van de rit gemaakt heeft.
Ook hoe ongelooflijk _/-\o_ deze dieren en hun koeien leven trouwen.

hc

Schrok al, heb toch echt jou site helemaal bekeken en doorgelezen.
Waar kan ik de beelden vinden HC?

Kan me voorstellen dat het een fasinerend gezicht is te zien hoe de stieren in vrijheid leven.
Ik ben één keer met Flash een kudde jolige jonge stieren tegengekomen in de bergen.
Merkte het al aan mijn merrie werd erg nerveus voordat ik door had wat er aan de hand was :o
We zijn maar snel omgedraaid en dus weinig gezien tenslotte :D.