Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:00

HC ik raad je aan om - vanuit spanje - de NL politiek eens te volgen. Er is wel degelijk aandacht voor dierenwelzijn en elzijn van paarden in het bijzonder. Ik vind je erg met oogkleppen op kijken, je hebt schijnbaar alle wijsheid in pacht. Een gezonde discussie dult je niet. Althans zo zie ik het......helaas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:33

Er is in NL inderdaad aandacht voor dierenwelzijn.
De invulling voor paarden daarbij schittert in afwezigheid = eeuw achterstand.

In de beleidsnota dierenwelzijn van 2002 is vanuit een onderbouwde probleemstelling (het hoge % stereotyp gedrag) een opdracht over een welzijnsnota aan de sectorraad paarden gegeven.
Recent, na 7 jaar, is deze na aandrang van de minister met een beschamend inhoudsloos rapport gekomen wat binnen een week ook op tafel had kunnen liggen.

Er is geen welzijnswetgeving specifiek voor paarden in NL.

De PvD is op het moment inderdaad voor paarden in het bijzonder actief. Dit omdat het probleem met het welzijn van paardn in NL groot is en er geen concrete wetgeving over is.

hc

Paardentango

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:47

Wat als HC inderdaad nogal wat wijsheid in pacht heeft OKHanes?

Wat dan, zou je jouw mening dan bijstellen?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:59

Sorry,maar de PVDD in mijn ogen niet zaligmakend, verdiep je eens in partijprogramma's van partijen en kom dan nog eens met een reactie zou ik zeggen. Overigens zet het ministerie van LNV zich expliciet voor welzijn van paarden in, en dat is niet gestoeld op inzet van de PVVD. Ik zit er te dicht bovenop om anders te weten.

Er leiden meerdere wegen dan 1 naar Rome. Helaas wil niet iederen daaraan....
PT als HC met voor mij haalbare en reele doelstellingen zou komen (klein en binnen de persoonlijke grenzen zoals jij zelf ook aangeeft), dan zou ik daarover nadenken. Maar voor mij is dit nu niet aan de orde....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:08

OKHannes schreef:
verdiep je eens in partijprogramma van partijen en kom dan nog eens met een reactie zou ik zeggen. Overigens zet het ministerie van LNV zich expliciet voor welzijn van paarden in, .

Aandacht en programmas... plannen.

Feiten:
Volgend jaar is er 100 jaar dierenwelzijnswet
Op dít moment is er NIETS voor paarden.

Opvallend is dat op een forum als Bokt zoveel weerstand is tegen aandacht voor de welzijnsrechten van het paard.
In mijn perceptie een onderbouwing dat de ruiterij niet bij het tot stand koming van de maatlat betrokken hoort te zijn. Ik ook niet :)* Ik ben ook een ruiter met een direct belang bij het niet verbieden van paardrijden in het algemeen.
Dáárom hooop ik dat de ruiterij tot énige zelfregulering in staat gaat blijken te zijn....

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:14

Bergijp wel wat je bedoelt, maar dat is denk ik aan jezelf wat je doet je eigen leven en wat niet.

De boodschap op zichzelf zet in ieder mensen aan het nadenken, ik kan dat alleen maar toejuichen.
Heeft dat niet alles met paarden te maken, nadenken over wat je doet, je eigen keuzes maken?

en belangrijker nog.. verstandig handelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:15

Huertecilla schreef:
Opvallend is dat op een forum als Bokt zoveel weerstand is tegen aandacht voor de welzijnsrechten van het paard.

Vind jij dat echt zo vreemd? Ik vind het namelijk heel begrijpelijk en terecht. Maar al te veel regulatie en wetgeving heeft een behoorlijk averechts effect, en de voorgestelde regelgeving is in veel gevallen onrealistisch en oppervlakkig, en soms ronduit onzinnig. (En dat PvdD een behoorlijke tijd en hoeveelheid overheidsgeld heeft verspild aan de ronde vissenkom wekt bij mij niet de indruk dat daar het licht en de nuance vandaan moet komen :) )

Ook de discussie hier kenmerkt zich m.i. door eenzijdigheid: jouw voorgestelde boycot is alleen maar gericht op een paar uitgangspunten, zonder aandacht voor context, en zonder aandacht voor de reele gevolgen. Ik vind het volkomen terecht dat er weerstand is tegen een dergelijke vorm van aandacht voor welzijnsrechten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:18

@shadow, +:)+ dat bedoel ik nou ook....overigens zou volgens de filosofie van de PVVD paarden niet bereden moeten worden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:32

Er zit wel een logica in de weerstand op bokt. Want laten we eerlijk zijn, het maakt niet zo gek veel uit wat je doet, je doet het fout. Terwijl de grote organisaties die de wijsheid in pacht zeggen te hebben wegkomen met een nota paardenwelzijn waarbij ze vooral het welzijn van sommige aangesloten leden beschrijven. Dan krijg je heel kromme regelgeving.

Bijvoorbeeld:

Ik ben even lekker geen lid van welke ruiterorganisatie dan ook. Ik rij een heel eind om mijn paarden stalling én dagelijkse weidegang te bieden. Een stalling die last heeft van het gezeik aan veiligheidsmaatregelen van pakweg de FNRS en de stichting veilig paardrijden (die zover gaan dat ze de maat van westernbeugels voorschrijven) en zich vooral druk schijnen te maken over of ik al dan niet een cap draag en het terrein wel afsluitbaar is. Dat soort maatregelen jaagt een pensionhouder enorm op kosten. Gelukkig is niet iedereen aangesloten, gelukkig zijn er een aantal die liever investeren in goede wei, goede stalling, goede kwaliteit hooi en een goede sfeer. Maar helaas investeren er ook heel veel in 'wel heel gestoorde en erg dure veiligheidseisen van de FNSR/KNHS' en natuurlijk de absoluut noodzakelijke kantine voor de ruiters en dat gaat weer ten kosten van stalling, kwaliteit weidegang, kwaliteit hooi, kwaliteit stalklimaat, noem naar op.

En tegelijkertijd wijst diezefde club met de vinger naar de 'recreanten' / niet aangesloten ruiters, want die zouden onvoldoende kennis van hun paard en paardenhouden hebben en moeten verplicht op cursus in het door hun opgerichte 'kenniscentrum'.

Zo ook de PvdD. Best sympathieke uitgangspunten. Maar wel aan het doordraaien. Hoe zo mag je paarden niet rijden. Met zulke uitgangspunten vervreem je een groep mensen die juist om dieren geeft. Wees reeel, en stel reële eisen.

Bijvoorbeeld: de sport kan inderdaad best iets diervriendelijker. Dat is met kleine aanpassingen al te doen (regel paddocks tijdens wedstrijden bijvoorbeeld i.p.v. paarden met 30 graden rustig een paar uur op de trailer te laten staan).

Maar ook de akkommodaties kunnen beter: zorg voor een ruime maat stallen en eis tenminste een halve dag weidegang of tenminste een paddock. Liefst in een groep.
Kan dat niet? Laat die stal verhuizen of sluiten op termijn. Het kan namelijk best geregeld worden. Als er niet zoveel geinvesteerd moet worden in andere onzin (zoals de springbalken opruimen als er dressuurles gegeven wordt.. zucht).

Controleer het voer op schimmels op gezette tijden. Zorg dat hoefsmeden die bewezen verrot bekappen (of ze nu natural of normal zijn) een verbod krijgen om hun beroep uit te oefenen.

En dan heb je nog de die hard naturals: die mensen die hun paard niet in weer en wind buiten willen zetten, die hun paarden scheren en een deken opleggen etc. gelijk uitmaken als mensen die slecht zijn voor hun paard.

Daarmee kweek je weerstand. Zo simpel is het.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:42

Zonder meer waar. Heel veel regels zijn te gek, en niet in het belang van het paard of redelijk welzijn van mensen. Maar het is ook vaak een excuus om concessies te doen.

Alles is geregeld, maar niet onder controle. Veel regels zijn mensenregels en geen regels in het beang van paarden.
Of dat al te regelen valt is ook maar de vraag.

Als ex-beleid maker wegelgeving weet ik een beetje hoe regelgeving tot stand komt, en als je de regels hebt komt de vraag... wie gaat er op toezien?

Met alle fanatici wordt het er ook niet makkelijker op.
Dalijk komt en nog een 'paardebevrijdingsfront'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:44

OKHannes, HC's visie op zaken is slechts zijn persoonlijke mening. Gelukkig baseren de minister en de sectorraad zich niet op welke persoonlijke mening dan ook, hoe vaak die ook opgedrongen wordt. Datzelfde geldt voor de Rabobank.

Anya, die problemen die jij aangeeft hoeven bij deugdelijk stalmanagement helemaal niet te bestaan. Misschien heb ik de ongelooflijke mazzel dat mijn paard op een stal staat waar het mijn paard aan niets hoeft te onbreken en ik daar als paardeneigenaar zelf voor waak. Ik ken eigenlijk geen stallen waar het echt slecht voor de paarden is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:48

en paard moet goed en voldoende voer en water krijgen, ruimte, iets om te schuilen tegen zon/kou/regen en DA aandacht indien nodig (daar tel ik voor het gemak ook even hoefsmid bij).
en mag niet echt mishandeld worden (grote wonden van slaan ed).
verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie doet en ze vooral niet zo betuttelen met allerlei stomme regeltjes die de aandacht van de echte problemen afhalen.

is het scheren van tastharen of een dagje op stal nu echt het belangrijkste waar we ons druk over moeten maken?
nee hoor, begin bij de basis en focus daarop.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:50

Er ligt veelal gedegen wetenschappelijk onderzoek aan politieke besluitvorming ten grondslag. Alleen is het probleem dat er versch wetenschappelijke inzichten en stromingen zijn. Dat maakt vraagstukken soms onnodig complex.
Regelgeving begint meestal simpel maar omdat iedereen zijn plasje er over heen wil doen wordt het onnodig ingewikkeld en slecht uitvoerbaar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:51

Ook ik werk bij de overheid en weet dat handhaving vreselijk ingewikkeld is.

Dus zou het een stuk eenvoudiger zijn een een soort 'schaal' te maken waarbinnen paardenwelzijn zich moet bevinden.

Er zijn best een paar dingen te verzinnen die redelijkerwijs voor ieder paard kunnen gelden.

1. recht op goed voer
2. recht op goede huisvesting incluis de mogelijkheid om de noodzakelijke beweging voor verteren van de inhoud van de kleine maag te kunnen realiseren: dus met weide/paddock van tenmiste een dagdeel
3. recht op sociaal contact dat verder gaat als "ze kunnen elkaar zien door het stalluikje.
4. recht op een goede hoefsmid en geregeld ontwormen

Als je dat regelt ben je echt al een heel eind. En hou dan ook een keer op met iedereen over en weer voor rotte vis uit te maken omdat ze het net even anders doen. Als je dat regelt moeten er ook echt stallen dicht. Namelijk die stallen die de grond zo volgebouwd hebben met stallen dat er geen ruimte is voor 'paddock/weide'. Maar een dergelijke 'opruiming' in manege/pensionstallenland is doorgaans eenmalig en gaat heel geleidelijk. Zeker als bijvoorbeeld gemeenten meewerken voor eénmalige 'herhuisvesting'.

En ja: excessen hou je altijd. Maar die zijn er bij iedere boktgroep. Ik zie natural gehouden paarden staan met een trieste blik en ik zie dressuurpaarden staan met een trieste blik. Net als ik reiners op pleasurepaarden zie met een trieste blik. Maar dat los je niet op met regelgeving. Er zijn ook heel veel kinderen, honden, katten, konijnen met een trieste blik. Daar helpt regelgeving ook niet bij. En handhaving trouwens ook niet.
3.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:51

Lovely schreef:
OKHannes, HC's visie op zaken is slechts zijn persoonlijke mening. Gelukkig baseren de minister en de sectorraad zich niet op welke persoonlijke mening dan ook, hoe vaak die ook opgedrongen wordt. Datzelfde geldt voor de Rabobank.

Anya, die problemen die jij aangeeft hoeven bij deugdelijk stalmanagement helemaal niet te bestaan. Misschien heb ik de ongelooflijke mazzel dat mijn paard op een stal staat waar het mijn paard aan niets hoeft te onbreken en ik daar als paardeneigenaar zelf voor waak. Ik ken eigenlijk geen stallen waar het echt slecht voor de paarden is.

ja dat ben ik met je eens Lovely. Maar ik ken wel dergelijke stallen helaas. En dat is niet het spreekwoordelijke slechte voorbeeld of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:04

Over die regelgeving, ik heb hier wel een blauwdrukje dat slechts op details aangepast hoeft te worden en dat al zo oud is als de weg naar Rome, in ieder geval ouder dan Anya, HC en ik bij elkaar:

PAARDENGEBED
Geef mij te eten, geef mij te drinken en zorg steeds voor mij.

Is de dagtaak volbracht, geef mij dan onderdak een schoon bed en een ruime box.

Spreek veel tot mij, wees goed voor mij en ik zal u met vreugde dienen en van U houden.

Spaar mijn gevoelige mond, gebruik geen zweep als ik mijn best doe, wees niet ruw als ik u niet begrijp, maar geef mij de tijd om U te leren begrijpen.

En als U tevreden over mij bent, laat mij dan in uw tevredenheid delen.

Denk niet dat ik ongehoorzaam ben, als ik niet naar uw hulpen luister, misschien is er iets niet in orde met het tuig of hindert mij iets, dat ik U immer niet vertellen kan.

Onderzoek mijn mond als ik niet eet, mogelijk heb ik een zieke tand, U weet wat een pijn dat kan doen

Zet me niet te kort vast of coupeer mijn staart niet. Het is mijn enige wapen tegen vliegen en insecten

Let op, dat ik niet op de tocht of te warm sta, want zonder uw medewerking kan ik mij gewoonlijk niet verplaatsen.

En tenslotte lieve baas, Als ik U niet meer tot nut kan zijn, laat mij niet verhongeren of kou lijden en verkoop mij niet. Geef mij geen nieuwe baas die mij langzaam dood martelt en mij onvoldoende eten geeft, maar wees goedhartig en geef mij een vlugge barmhartige dood.

Amen

Anya

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:07

Ik heb geen idee waar dat vandaan komt, maar dat dekt de lading ook wel aardig. Er mag nog wel een beetje wei bij :j

Behalve dat 'amen', maar dat is een dingetje van mij ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:07

helemaal met het gedicht eens hoor! daar heb je eigenlijk de basis!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:08

En in ieder geval: als je daar nou eens mee begint en daar desnoods op handhaaft, dan zijn er vele malen meer paarden geholpen dan heen en weer lopen zeiken of bokt wie er volgens welke methode het liefste voor zijn paard is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:09

haha amen hoeft van mij ook niet.
en een wei verplicht stellen vind ik heel gevaarlijk anya.
wel gedegen beweging.
dan kunnen veel grote stallen opdoeken en kan in grootste deel van de randstad niemand meer een paard houden.
maar zorgdragen voor beweging (onder zadel, longeren, los in de bak) moet wel iedereen kunnen verzorgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:10

Anya schreef:
Ik heb geen idee waar dat vandaan komt, maar dat dekt de lading ook wel aardig. Er mag nog wel een beetje wei bij :j

Behalve dat 'amen', maar dat is een dingetje van mij ;)

Je kent het "paardengebed" niet??
Dat hing begin jaren 70 al bij de manege waar ik leerde rijden.
Is echt al heel oud. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:11

Anya, waar stal staat, mag je ook weide lezen :).

Pienb, en toch is dit een heel ouderwets tegeltekstje :). Mensen die er ver vanaf staan moeten daar zelf eens over na gaan denken en het niet neerleggen bij een instantie of een bedrijf, maar jezelf langs die lat leggen en lering uit trekken. Heel grofweg in algemene zin.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:12

Nou dat mag er van mij bij. Maar eerder schrijf ik al: wei of paddock en tenminste een paar uur.

Ik vind persoonlijk een stalling waar paarden alleen maar op stal staan en er een uurtje per dag uitgetrokken worden om te rijden niet meer van deze tijd. Daar is wel genoeg onderzoek naar gedaan. Maar goed: dat kun je geleidelijk veranderen. Bijvoorbeeld door een gericht verplaatsingsbeleid te voeren als overheid.

Nee ik kende dat echt niet :n

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:12

Mooi, al veel omvattende stuk, Lovely.
En zoals Anya en Pien aangeven, als we bij deze basis beginnen zijn we al een eind op weg.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:13

Pienb schreef:
haha amen hoeft van mij ook niet.
en een wei verplicht stellen vind ik heel gevaarlijk anya.
wel gedegen beweging.
dan kunnen veel grote stallen opdoeken en kan in grootste deel van de randstad niemand meer een paard houden.
maar zorgdragen voor beweging (onder zadel, longeren, los in de bak) moet wel iedereen kunnen verzorgen.

Amen