Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:03

pharagirlke schreef:
Eh ik wil niet rot doen, maar over het algemeen zijn moslims iets extremer dan de meeste christenen.... (iets trouwer zeg maar. Ik ben ook christelijk maar geloof niet, de meeste moslims geloven wel en willen dat ideaal dan ook, goed bedoelt, uit dragen.)

Hoe zie jij dat dan precies, wel christelijk zijn en niet geloven? Voor mij staat christelijk zijn gelijk aan geloven in god. Ik ben christelijk opgevoed, maar geloof niet. Daarmee vind ik mijzelf niet christelijk.

Edit: en nu ga ik terug aan mijn werk :Y)

Lyonesse

Re: Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:04

Christelijk is geloven in Jezus. Vandaar Christelijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:08

MRmichiel schreef:
@Adil18, Zou een Islamitische politieke partij niet juist in het voordeel kunnen werken, om dit soort communicatieproblemen te verminderen. En zo de kloof tussen Islamitisch en westers te verkleinen?

Nee, niet wanneer men waarden en normen op wil gaan leggen. Die moeten geaccepteerd worden en dat wordt het zeker niet. En waarom ook? Dit is Nederland....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:09

Lyonesse schreef:
Iemand zou natuurlijk ook gewoon meneer aan kunnen geven voor kindermishandeling :7

Ja, voor ons is dit kindermishandeling, voor de meneer in kwestie was dit een hele normale, gerechtvaardige handeling om zijn eer te herstellen....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:10

Narya schreef:
pharagirlke schreef:
Eh ik wil niet rot doen, maar over het algemeen zijn moslims iets extremer dan de meeste christenen.... (iets trouwer zeg maar. Ik ben ook christelijk maar geloof niet, de meeste moslims geloven wel en willen dat ideaal dan ook, goed bedoelt, uit dragen.)

Hoe zie jij dat dan precies, wel christelijk zijn en niet geloven? Voor mij staat christelijk zijn gelijk aan geloven in god. Ik ben christelijk opgevoed, maar geloof niet. Daarmee vind ik mijzelf niet christelijk.

Edit: en nu ga ik terug aan mijn werk :Y)

Ik geloof wel érgens. Maar niet zoals de bijbel het beschrijft. :) Ik geloof dat er iets is, en dat kan best God of Jezus zijn, maar mijn inziens zijn het niet zulke egotrippers als de bijbel van ze maakt. ;) Dus de uitspraak was beter geweest: ik ben christelijk maar ik geloof niet in de bijbel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:11

Narya schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd, maar wat moet ik mij voorstellen bij g- en f-culturen?

F-CULTUREN
Traditioneler
Fijnmazige structuur van gedragsregels. Voor vrijwel elke situatie bestaan al gedetaillerde gedragsregels, het individu hoeft deze slechts na te leven. Het individu heeft minder ruimte om zijn eigen gedragsregels te creeeren.

Niet-westerse culturen.

(Interculturele Communicatie, David Pinto, blz. 36)

G-CULTUREN
Moderner
Grofmazige structuur van gedragsregels. Het individu dient zelf de algemene regels te vertalen naar gedragsregels voor zijn specifieke situatie. Het individu heeft een tamelijk grote vrijheid van gedrag.

Westerse culturen.

(Interculturele Communicatie, David Pinto, blz. 36)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:17

Toch vind ik het raar, dat er vooral over buitenlanders gepraat wordt in dit topic.
Er zijn ook Nederlandse moslims. (en dan bedoel ik niet alleen allochtonen met een Nederlandse nationaliteit, want dat zijn natuurlijk ook Nederlanders)
Er is een Christelijke partij, dus waarom geen Islamitische partij. Toch wel discriminatie....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:28

Adil18 schreef:
Lyonesse schreef:
Iemand zou natuurlijk ook gewoon meneer aan kunnen geven voor kindermishandeling :7

Ja, voor ons is dit kindermishandeling, voor de meneer in kwestie was dit een hele normale, gerechtvaardige handeling om zijn eer te herstellen....

Dat is het punt, niet alleen voor ons is dat kindermishandeling, ook voor de nederlandse wet is dat zo, en hij dient zich aan die wet te houden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:30

Nathalie schreef:
Toch vind ik het raar, dat er vooral over buitenlanders gepraat wordt in dit topic.
Er zijn ook Nederlandse moslims. (en dan bedoel ik niet alleen allochtonen met een Nederlandse nationaliteit, want dat zijn natuurlijk ook Nederlanders)
Er is een Christelijke partij, dus waarom geen Islamitische partij. Toch wel discriminatie....

Er is al een islamitische partij Nathalie

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:36

Lyonesse schreef:
Dat is het punt, niet alleen voor ons is dat kindermishandeling, ook voor de nederlandse wet is dat zo, en hij dient zich aan die wet te houden.

maar dat is het niet meer als we gaan kijken volgens islamitische normen en waarden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:38

Klopt, daarom zeg ik ook: Aangeven, weer een stukje intergratie :7

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:55

Ik zou willen dat onze politiek helemaal verschoond was van welke religieuze invloed dan ook maar. Geeft in mijn ogen alleen maar ellende.
't Is altijd een kwestie van anderen willen vertellen hoe ze volgens een bepaalde groep moeten doen. Verreweg de meeste oorlogen hebben allemaal religieuze verschillen ten grondslag liggen.

Ik zou een willen dat een politiek gewoon kiest wat het beste is voor de mensen, ze doen wat de mensen willen dat ze doen, naar de mensen luisteren en niet hun eigen zin doordrammen en hun burgers vanalles door hun strot drukken ten wille van hun eigen agenda.
Wat politicie in hun eigen tijd doen moeten ze zelf weten. Of ze nu naar een moskee willen gaan of naar een kerk maar hou het buiten je werk.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:10

pharagirlke schreef:
Lyonesse schreef:

maar dat is het niet meer als we gaan kijken volgens islamitische normen en waarden.

Dat voorbeeld heeft niks met islamitische normen en waarden te maken.
Ik vind dit aardig beledigend.
Dat deze meneer zijn kind in elkaar slaat, is meer cultuurgebonden dan dat het met de Islam te maken heeft. (en ligt meer aan de zieke geest van deze meneer)

Er zijn heel veel moslims, die zich niet laten leiden door normen en waarden van de Islam, maar de normen en waarden van hun cultuur.
Dat wordt hier door elkaar gehaald, en dat is zo jammer!!
Juist daarom al, zou het goed zijn als mensen eens wat meer zouden leren over de Islam.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:33

Nathalie schreef:
Dat voorbeeld heeft niks met islamitische normen en waarden te maken.
Ik vind dit aardig beledigend.
Dat deze meneer zijn kind in elkaar slaat, is meer cultuurgebonden dan dat het met de Islam te maken heeft. (en ligt meer aan de zieke geest van deze meneer)

Er zijn heel veel moslims, die zich niet laten leiden door normen en waarden van de Islam, maar de normen en waarden van hun cultuur.
Dat wordt hier door elkaar gehaald, en dat is zo jammer!!
Juist daarom al, zou het goed zijn als mensen eens wat meer zouden leren over de Islam.

Maar dit is wel wat er mee gaat komen met het opleggen van normen en waarden uit de Islam! Er gaat een deur open voor een stuk cultuur wat Nederlanders misschien helemaal niet willen hebben...

Dit is trouwens een van de weinige voorbeelden....er staat nog 30 soortgelijke casusses in dat boek...Dus dat het niet vaak voor komt en aan de persoon zelf ligt is niet geheel waar.

Over het algemeen zien mensen uit de niet-westerse culturen de zaken toch heel erg anders...!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:49

Ja kortom; het is cultuurgebonden! En heeft dus niets met de Islam te maken!

En zoals ik al zei, neem ik aan dat de mensen in deze partij, leven in het jaar 2009 en niet 1000 jaar terug. En als dat niet zo is, dan hebben ze gewoon weinig kans. Er zijn nl meer moslims die leven met zowat dezelfde normen en waarden als elk ieder ander modern mens, alleen zie je deze niet. En denk maar niet dat zij zullen gaan stemmen op iemand die vind dat je je kind in elkaar mag slaan, om maar even bij het voorbeeld te blijven. Moslims zijn niet gek!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:50

Adil18 schreef:
Maar dit is wel wat er mee gaat komen met het opleggen van normen en waarden uit de Islam!

Waarom? Jij geeft uitdrukkelijk voorbeelden van cultuur - niet van religie, zoals iemand anders ook al opmerkte. (Daarnaast komt die indeling me buitengewoon simplistisch over, maar goed, ik ken die Pinto verder niet, dus laten we dat hier buiten houden.)

Citaat:
Dit is trouwens een van de weinige voorbeelden....er staat nog 30 soortgelijke casusses in dat boek...Dus dat het niet vaak voor komt en aan de persoon zelf ligt is niet geheel waar.

Casussen zijn voorbeelden, individuele gevallen. Ze zeggen NIKS over hoevaak iets voorkomt, daarvoor zul je andere soorten cijfers moeten hebben. Als dit de enige 30 voorbeelden zijn, zouden we denk ik erg blij moeten zijn. (Dat is niet zo, want ik wel dat het veel vaker voorkomt, maar dat kun je niet baseren op casussen.)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:55

Ik ben er fel op tegen dat politieke partijen regeren vanuit een geloofsachtergrond. Kerk en staat zouden gescheiden moeten zijn. Dus ik ben tegen de moslimpartij uit de beginpost, maar ook tegen een CDA, CU en een SGP.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:06

kimnytocize schreef:
Ik ben er fel op tegen dat politieke partijen regeren vanuit een geloofsachtergrond. Kerk en staat zouden gescheiden moeten zijn.

Kerk is niet hetzelfde als religie. Kerk en staat zijn gescheiden, de organisatie van de kerk is anders dan die van het land.
Maar dat je geen politieke partij zou mogen baseren op een geloofsachtergrond is vreemd. Ten eerste omdat je je mening mag baseren op wat je wilt - de mening van je ouders, je gevoel, je verstand, maar ook de ideeen van iemand anders. ELKE partij heeft een grondslag, en je kunt niet selectief alleen de religieuze uitsluiten.

Daarnaast hangen levensovertuiging en je ideeen over hoe je moet samenleven zo samen dat het heel logisch is dat religie een basis is voor gezamelijke ideeen.

Zo langzamerhand ben ik heel benieuwd welke nederlandse / democratische normen en waarden hier nou eigenlijk verdedigd worden :) Want al die goedbedoelde ideeen gaan wel lijnrecht tegen de grondwet in, nog altijd meer dan de beginselprogramma's van CDA / CU zelf. En die van de NMP heb ik nog niet gevonden dus daar kan ik niet over oordelen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:11

Een voorbeeld wat ik tegen kwam op het marokkoforum dan, heel simpel voorbeeld, maar wel iets waar ik zeker niet aan mee wil werken: Islamitische samenleving: mannen en vrouwen niet gezamelijk in de klas, in het zwembad, op cursus etc.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:36

Lyonesse schreef:
Een voorbeeld wat ik tegen kwam op het marokkoforum dan, heel simpel voorbeeld, maar wel iets waar ik zeker niet aan mee wil werken: Islamitische samenleving: mannen en vrouwen niet gezamelijk in de klas, in het zwembad, op cursus etc.

Dat kunnen ze er toch nooit doorheen krijgen. Er zijn maar 6% moslims in ons land, als zij allemaal op de Islamitische partij stemmen,
krijgen die hoogstens een paar zetels. Nooit genoeg om dit soort radicale veranderingen erdoor te krijgen.
Daarbij hebben wij ook altijd nog een coalitie, bijv. Islamitische partij samen met CDA of SP/VVD, die
heel andere normen & waarden dragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:52

Lyonesse schreef:

Mee eens, dat zou ik ook niet aan mee willen werken. Maar ten eerste is het maar de vraag of dit in het programma komt, ten tweede is het niet zo gek veel extremer dan het standpunt van de SGP (die immers ook vrouwen wilde weigeren) en ten derde kun je een partij wel concreet aanspreken op hun gedrag (zoals de SGP). Maar niet op een religie als grondslag. Want dat is iets dat tegen onze grondwettelijke vrijheid van religie en vereniging ingaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:42

Toch vind ik het jammer dat ik nog geen antwoord heb, op welke islamitische normen en waarden dan niet zouden passen bij onze samenleving? Lijkt me dat er toch concrete voorbeelden moeten gegeven kunnen worden, aangezien er ook stellig gezegd kan worden dat die normen en waarden niet in onze samenleving passen...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:53

Vooral op stemmen dat zijn we over een paar jaar allemaal bekeerd tot de islam of je nu wilt of niet.

Nee ik ben het er niet mee eens, Nederland moet weer Nederland worden. Met Wilders ben ik het ook niet altijd eens. Ik vind dat de buitelanders zich aan ons moeten aanpassen, Nederlands moeten praten, en ons als nederlanders accepteren.
En de grensen sluiten mag ook wel weer.

In de gevangenissen is nog maar 18 % nederlands de rest alles buitenlanders.

Een voorbeeld, mijn moeder mijn broer (syndroom van down en autistisch) Stonden op straat geen huis geen meubels helemaal niks. Mijn mam gaat voor een woning, daar werd haar gezegt nee u heefd er geen recht op ga mar naar blijf van mn lijf huis. Een week later wou me ma toch de woning aan mij laten zien, hartstikke leuk huisje fijne buurt, en wat liep er opeens de deur uit....... ja een compleet gezin van 8 personen en Moslim, terwijl het een kleine woning is 3 slaap kamers. Ja dus wij Nederlanders stellen al niks meer voor in ons eigen land. We hebben 4 nachten in de auto voor de woningbouw geslapen, totdat we een flatje hadden

Of je loopt snacht na het uitgaan door de stad richting auto, word je door 4 moslims aangerand, ja mijn geluk was dat ik hard genoeg gilde en daarop de politite reageerde.

Ik wil absoluut niet discrimeneren of wat dan ook, hier in nederland zit de grotens deel uitschot van die landen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:56

En waarom denk je dat dat gezin dat huis had gekregen? Waarschijnlijk omdat ze anders met 10 personen op straat stonden. Je moeder en broer met 2 personen, en die kunnen makkelijker ergens terecht.
Woningstichtingen selecteren echt niet op geloof of etnische achtergrond hoor....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:20

Blue_Eyes schreef:
En waarom denk je dat dat gezin dat huis had gekregen? Waarschijnlijk omdat ze anders met 10 personen op straat stonden. Je moeder en broer met 2 personen, en die kunnen makkelijker ergens terecht.
Woningstichtingen selecteren echt niet op geloof of etnische achtergrond hoor....

ja en met een kind met een downsyndrom kan je ook makkelijk ergens terecht :roll:
vind dat nou niet echt een logische gedachtegang :n