Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:15

Blue_Eyes schreef:
Allochtonen'beleid' leeft dus blijkbaar erg en is een goede reden voor mensen om voor een bepaalde partij te kiezen of niet. Daar is op zich niks mis mee, en daar mag dan ook best het een en ander over gezegd worden.

Het is alleen zo jammer dat daar de rest van de 99% regeringszaken niet mee opgelost wordt.
Dus vind ik het erg kortzichtig om daar je stemkeuze op te baseren, zeker in een wereldwijde financiele crisis, die alleen maar het hoofd geboden kan worden als Europa samenwerkt.

En dat is toch van een andere orde dan een paar ettertjes in Gouda om maar iets te noemen, of een kassiere die met een accent praat.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:26

Bij mij komt er groenlinks uit!
Ging even kijken, maar bij die stelling over stierengevechten heb ik 100% zeker oneens gedaan. (Stelling; De EU moet stierengevechten met rust laten) Later heb ik de stemwijzer nog eens gedaan om het nog is te checken, en weer oneens gedaan. Nu komt er bij de PvdD een - ?! met erbij; oneens, er is geen plaats voor stierengevechten etc. etc. Vond dit toch nogal raar..
Ik heb trouwens deze stemwijzer gedaan; http://www.eenvandaag.nl/stemwijzereuropa/app/Europa/

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:27

Bij de stemwijzer kom ik uit (gedeelde eerste plaats) op D66 of GroenLinks.
Ik ben 16 en heb dus nog geen stemrecht, maar ik zou gekozen hebben voor GroenLinks.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel hier en daar de discussie over de PVV gezien - ik ben het met degenen eens die vinden dat een meerderheid voor de PVV een eng idee is. Waarom? Omdat ik vind dat deze partij een erg ongenuanceerd oordeel klaar heeft en weinig tot geen oog voor andersoortige problematiek. De oplossing voor vrijwel élk probleem is ''die allochtonen het land uit.''
Als het zo simpel was, wat zou het leven dan gemakkelijk zijn zeg.
Ik troost mij met de gedachte dat het in een constitutionele democratie nooit zo'n vaart zal lopen en dat er nooit sprake zal zijn van een alleenheerschappij. Gelukkig maar. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:36

Hanmar schreef:
Bij de stemwijzer kom ik uit (gedeelde eerste plaats) op D66 of GroenLinks.
Ik ben 16 en heb dus nog geen stemrecht, maar ik zou gekozen hebben voor GroenLinks.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel hier en daar de discussie over de PVV gezien - ik ben het met degenen eens die vinden dat een meerderheid voor de PVV een eng idee is. Waarom? Omdat ik vind dat deze partij een erg ongenuanceerd oordeel klaar heeft en weinig tot geen oog voor andersoortige problematiek. De oplossing voor vrijwel élk probleem is ''die allochtonen het land uit.''
Als het zo simpel was, wat zou het leven dan gemakkelijk zijn zeg.
Ik troost mij met de gedachte dat het in een constitutionele democratie nooit zo'n vaart zal lopen en dat er nooit sprake zal zijn van een alleenheerschappij. Gelukkig maar. :)

Dan vrees ik dat jij je ook in het verkeerde verkiezingsprogramma hebt verdiept. Deze EU verkiezingen hebben namelijk niks met beleid in eigen land te maken ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:47

sarabande schreef:
Blue_Eyes schreef:
Allochtonen'beleid' leeft dus blijkbaar erg en is een goede reden voor mensen om voor een bepaalde partij te kiezen of niet. Daar is op zich niks mis mee, en daar mag dan ook best het een en ander over gezegd worden.

Het is alleen zo jammer dat daar de rest van de 99% regeringszaken niet mee opgelost wordt.
Dus vind ik het erg kortzichtig om daar je stemkeuze op te baseren, zeker in een wereldwijde financiele crisis, die alleen maar het hoofd geboden kan worden als Europa samenwerkt.

En dat is toch van een andere orde dan een paar ettertjes in Gouda om maar iets te noemen, of een kassiere die met een accent praat.

Het is zeker jammer dat er veel andere problemen niet mee worden opgelost, maar dat is toch met alles zo? De PVV heeft naast zijn allochtenbeleid ook nog andere standpunten. En zoals Blue-Eyes zegt, waarom stemmen mensen op de PVV alleen maar voor de standpunten over allochtonen? Blijkbaar worden de problemen gewoon te groot.

En sorry hoor, een paar ettertjes in Gouda (vriendjes met Cornelissen misschien?)? Ooit weleens in Gouda geweest?

ccathalijne

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:37

Er zijn best veel stemmen op de Partij voor de dieren. Ik vraag me af waarom. Dus als iemand me dat zou willen uitleggen :D
P.S geen afkraken/zware discussie maar gewoon interesse

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:41

ccathalijne schreef:
Er zijn best veel stemmen op de Partij voor de dieren. Ik vraag me af waarom. Dus als iemand me dat zou willen uitleggen :D

tja,.ook al is mijn vader fractievoorzitter van de sp,.. toch stem ik niet :D
(heb ik zelfs nog nooit gedaan en zou niet eens weten hoe het zou moeten haha) :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:47

ccathalijne schreef:

Ik overweeg om de PvdD te stemmen ipv mijn 'vaste partij' GroenLinks. Dit omdat ik vind dat er veel meer aandacht besteed mag worden aan dierenwelzijn, en de PvdD zich hier voornamelijk mee bezighoudt. Ik zie het niet als óf-óf stemmen: dat ik mogelijk op PvdD stem betekent niet dat ik andere zaken niet belangrijk vind, maar die zaken komen veel sneller aan de orde dan dierenwelzijn en dus mag er best een partij met flink wat zetels voor het dierenwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:48

Ik heb de test bij stemwijzer gedaan, voordat ik de test deed wilde ik SP stemmen. De uitslag van de stemwijzer was ook SP.

Ik zie veel mensen voor de partij voor de dieren kiezen maar hebben jullie je daar ook in verdiept? Bepaalde standpunten van die partij ( wet is gewijzigt dus ze hebben er niet meer over) zijn echt niet diervriendelijk

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:51

sarabande schreef:
Blue_Eyes schreef:

*knip*

Op zich mee eens. Ik moet wel zeggen dat ik merk dat een meneer Wilders ook de oorzaak van de financiele crisis buiten de Nederlanders neergooit - en verder heeft hij daar heel weinig nuttigs over te zeggen. Laten we eerlijk wezen - die motie die hij ooit eens heeft ingediend met zogenaamde punten om de NL economie op te hijsen was nou niet echt serieus te nemen. Heeft dan ook niemand gedaan.
Moet ook zeggen dat ik bij de Stemwijzer juist dat economische (en nog een paar andere dingen) wat extra zwaarte heb gegeven in mijn keuze :j

Blijkbaar leeft het gewoon heel erg, dat allochtonenverhaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:52

Ik ga groenlinks stemmen. Ik deed eerder ook altijd voor de 'lol' de stemwijzer (toen ik jonger was) kwam ook altijd groenlinks uit en ik zou ook van mezelf echt groenlinks stemmen! Ik vind milieu echt heel belangrijk. En nu kwam er dus weer groenlinks uit. En ik had van tevoren al bedacht dat ik groenlinks ging stemmen. Dus dat gaat 't zeker worden! Bij mij stonden CDA VVD en PVV als laatste (in die volgorde :+ )

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:07

Heino schreef:
ccathalijne schreef:

Ik overweeg om de PvdD te stemmen ipv mijn 'vaste partij' GroenLinks. Dit omdat ik vind dat er veel meer aandacht besteed mag worden aan dierenwelzijn, en de PvdD zich hier voornamelijk mee bezighoudt. Ik zie het niet als óf-óf stemmen: dat ik mogelijk op PvdD stem betekent niet dat ik andere zaken niet belangrijk vind, maar die zaken komen veel sneller aan de orde dan dierenwelzijn en dus mag er best een partij met flink wat zetels voor het dierenwelzijn.

Ik vind dierenwelzijn zelf ook erg belangrijk. Maar bij de PvdD heb ik altijd een soort pennygevoel. Alsof mevrouw Thieme wil dat elk dier zijn eigen slaapkamer krijgt met een goed matras. En verder vind ik dat er dingen zijn die veel belangrijker zijn dan dierenwelzijn, namelijk mensenwelzijn. Er zijn zelfs in Nederland mensen die leven onder de armoedegrens en die honger hebben. Daar hoor je de PvdD helemaal niet over terwijl ik vind dat een goede partij zowel dieren als mensen welzijn behartigt. Maar ik kan het mis hebben, dus kom maar op.....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:04

ccathalijne schreef:
En verder vind ik dat er dingen zijn die veel belangrijker zijn dan dierenwelzijn, namelijk mensenwelzijn

Dat vind ik ook. Maar het is niet zo dat wanneer je PvdD stemt dat het dan alleen nog maar over dieren zal gaan. Er komen genoeg andere partijen die juist andere zaken veel belangrijker vinden. En die krijgen toch wel stemmen. PvdD minder denk ik, omdat veel mensen het idd als een koeknuffel partij zien, wat het ook is. En daarom overweeg ik PvdD te stemmen, maar neig toch meer naar GroenLinks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:32

Als ik zo jullie partijen bekijk, dan moet ik wel zeggen dat ik de PVV echt een rare partij vind. Hun dingen gaan enkel over de allochtonen en dan kan ik me voorstellen dat je tegenstand krijgt. Hoe wil zo'n partij ooit echt stemmen pakken? Ik snap de beweegredenen van mensen om op de PVV te stemmen. Maar is iet ook een partij die en een streng allochtonenbeleid heeft en voor de rest nog inhoud heeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:48

nee allochtonenbeleid is een vies woord in nederland :)

maar wat het mooie van ons politieke stelsel is, is mits in de juiste verhoudingen gemixed ons land wel gewoon heel goed geleid kan worden :) door de politieke partijen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:51

PVV krijgt mijns inziens vooral stemmen door het mediacircus er om heen.

GroenLinks heeft de volgende punten wat betreft asielzoekers/allochtonen, oordeel zelf maar of het streng is ;)

* Asielzoekers die langer dan een halfjaar in een asielzoekercentrum zitten hebben recht op onderwijs/werk
* Dubbele nationaliteit is toegestaan, waardoor allochtonen sneller overgaan tot ook een Nederlandse nationaliteit
* Iedereen mag zelf weten of men een hoofddoek draagt of niet, tenzij dit het functioneren van een bedrijf belemmert
* Partners over laten komen uit andere landen is toegestaan, men krijgt een inburgeringscursus en de partner moet ouder zijn dan 18 om gedwongen huwelijken tegen te gaan
* Start Nederlandse imamopleiding (omdat er momenteel te veel buitenlandse imams komen preken welke te weinig binding met Nederland hebben)
* Integratie: leer Nederlands, vergroot je kansen (extra geld uittrekken voor onderwijs)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:56

Noem je dat streng? Dat noem ik "welkom welkom, doe vooral wat je wil :j Wij zorgen wel dat het je goed gaat. Neem je hele familie ook maar mee, ook al ben je enkel getrouwd om ze hier heen te nemen"

Kom op zeg... Geef ze nog een aai over de bol.......
Groenlinks noemt niet zo omdat ze streng willen zijn voor allochtonen. Dan zouden ze wel groenrechts noemen.

Extra geld uit trekken? Waar gaan ze dat nog halen? De burger meer laten dokken omdat die mensen zonder centen hierheen komen en maar verwachten dat ze opgevangen worden? :) Alsof het leven nog niet duur genoeg is zonder dat soort grapjes.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:59

pharagirlke schreef:
Noem je dat streng? Dat noem ik "welkom welkom, doe vooral wat je wil :j Wij zorgen wel dat het je goed gaat. Neem je hele familie ook maar mee, ook al ben je enkel getrouwd om ze hier heen te nemen"

Kom op zeg... Geef ze nog een aai over de bol.......
Groenlinks noemt niet zo omdat ze streng willen zijn voor allochtonen. Dan zouden ze wel groenrechts noemen.

Dat heet het aanpakken van de oorzaak en niet het bestrijden van de gevolgen. Heerlijk! Zouden ze vaker moeten doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:01

nogmaals, waar gaan die centen vandaan komen?

Want nou staat het me bij dat we in een, soort van, economische crisis zitten......

En dat is inderdaad het aanpakken van de oorzaak, maar of ze het ook goed doen? Elke stumper kan, zowel in Belgie als in Nederland, zomaar komen en dan mag die ook verwachten, zonder dat ie het vraagt zelfs, om verzorgt te worden. Ga dat eens als nederlander/belg in een ander land proberen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-05-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:02

Ik zei ook: oordeel zelf maar of het streng is.

Daarbij, GroenLinks ziet de oorzaak van diverse problemen niet persé bij allochtonen, wat bijvoorbeeld Geert Wilders wel doet. Dus is het mijns inziens ook logisch dat GL geen uitgebreid "allochtonen beleid" heeft. En dát de oorzaak bij allochtonen ligt, heeft niemand me nog van weten te overtuigen.

Daarbij is GroenLinks meer van de preventie, dan van repressie en dweilen met de kraan open. En dat geeft op de lange termijn de meeste voordelen. Helaas kijken veel mensen niet verder dan de korte termijn. Heel menselijk overigens, maar ook bloedje irritant.

Het extra geld uittrekken argument wat je daar naar voren haalt gaat voor elke partij op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:04

Nee want als je allochtonen meer hun plan liet trekken dan zou je geen extra centen moeten uittrekken om te zorgen dat ze zich hier comfortabel voelen.
Door ze maar centen te geven en dan dingen op te leggen ga je er IMO ook net komen. Maar dat zal mijn kortzichtigheid dan wel zijn :j Ik vind het iig niet streng. En daar ging het hem om. En mensen die het wél streng vinden... Die hebben geloof ik nog niet veel gezien in het leven... Die weten niet wat "streng" is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:06

Maar overtuig mij nou eens waaróm we nou persé die allochtonen zo aan moeten pakken?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:08

Alle buitenlanders het land uit flikkeren gaat ook flink wat geld kosten, en daar heb je uiteindelijk niks aan. Terwijl met het beleid van GL je in de toekomst goed opgeleide mensen hebben die het vergrijzingsprobleem (gedeeltelijk) kunnen oplossen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:08

Om te voorkomen dat ze in dat eindeloze straatje komen waar ze geen werk hebben omdat ze er op rekenen dat ze wel zorg krijgen. Immers, toen ze hier net aan kwamen werd ook alles voor hen betaald. Hoofddoekjes ben ik ook op tegen. Ik loop ook niet met een kruis op mijn nek. Ik kan er ook behoorlijk pissig van worden als mensen met dergelijke uitingen van geloof over straat lopen, of dat nu moslima's zijn, of nonnen. Dat interesseerd me niet. Geloof doe je thuis of in je kerk. Op straat hoef je daar toch niet elke vier personen mee geconfronteerd te worden. Ook in de klas; hoofddoek af! Petten mogen ook niet.

Ze moeten niet aangepakt worden maar het moet eindelijk eens doordringen dat ze helemaal niet gelijk behandeld worden.

Ik heb niets over het land uitflikkeren gezegd joopie. ik heb zelfs hierboven al gezegd dat ik de PVV een vreemde partij vind. Ik snap niet dat die bokker de link heeft kunnen leggen tussen Vlaams Belang en de PVV :? En dan ook nog beweren dat VB extremer is := Is dus helemaal niet zo dus nee, ik zou niet voor PVV stemmen maar ook niet voor een andere partij in Nederland. Want het is stuk voor stuk van dat softe gedoe. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:10

Waar haal je vandaan dat allochtonen er op rekenen dat ze zorg krijgen en dus niet gaan werken?
Waarom word je pissig wanneer je geconfronteerd wordt met andermans geloof?
Waar baseer je op dat allochtonen niet gelijk behandeld worden?