'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:25

Moet je horen, als ik hier met Nederlanders ergens ben, ga ik niet Portugees praten zodat iedereen kan horen waar ik het over heb, want het gaat niemand een reet aan. Gesprekken TUSSEN mensen zijn nu eenmaal niet voor passanten bestemd, ongeacht het onderwerp of de taal waarin het gesproken wordt, punt uit.

En we hoeven niet te doen alsof Nederlanders nooit wat over andere Nederlanders zeggen die voorbijkomen. Op elk terras zie je het fenomeen "mensen kijken" en kun je de commentaren horen die ze onderling hebben op wildvreemden...
Maar als iemand het in een andere taal doet is het ineens een teken van niet aanpassen of erg?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:02

Ik kan me er ook niet aan storen als mensen buitenlands praten, echter wel als het heel luid word gedaan.
Ik stoor me er eerder aan dat mensen (ongeacht waar ze vandaan komen) heel hard over straat iemand anders willen roepen met bijvoorbeeld ; EEJ H*ER!

joostvangestel

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:52

Hollando: gôh, dat is hoe ik 9 van de 10 keer Nederlanders in den vreemde herken.. Alsof ze echt helemaal alleen ergens zijn en vooral als eerste ontdekkingsreizigers in den vreemde komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:17

joostvangestel schreef:
Hollando: gôh, dat is hoe ik 9 van de 10 keer Nederlanders in den vreemde herken.. Alsof ze echt helemaal alleen ergens zijn en vooral als eerste ontdekkingsreizigers in den vreemde komen.

Je zegt het nu zelf al, toch wel vervelend als mensen lopen te schreeuwen, laat staan in een taal die je niet verstaat, ben blij dat je dit nu toegeeft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:12

Nou, zou gauw je toegeeft dat het niet alleen Buitenlanders zijn die er last van hebben. Je hebt in de wereld nou eenmaal lompe mensen en fatsoenlijke mensen. Ik wil hooguit zeggen dat er zeker zoveel lompe Nederlanders zijn (relatief gesproken) dan lompe buitenlanders. Ik ben zelf bang dat het meer Nederlanders zijn, omdat men buiten Nederland héél wat strenger wordt opgevoed dan in Nederland. Bestel bij de boekhandel een "The Undutchables" en lach je helemaal rot om onze rare gewoontes.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:08

Ach, dat is met elke nationaliteit zo. Ik studeer nu in het buitenland en woon samen met een Brits en Hongaars meisje. Als ik Nederlanders hoor schreeuwen en lomp hoor doen, irriteer ik me dood. Maar het Britse meisje ergert zich ontzettend aan de Britse vrijgezellenparties die hier plaatsvinden, en de Hongaarse krijgt spontaan plaatsvervangende schaamte van luide Hongaren. Misschien schaam je je altijd sneller voor je 'eigen' nationaliteit... Toeristen zijn gewoon vaak irritant, waar ze ook vandaan komen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:44

Ja, het gaat erom dat mensen zich om een of andere reden anders gedragen zodra ze zich anoniem voelen. Er is immers geen buurman of familie die op ze let. Dat speelt een rol.
Dat zie je ook op fora, inclusief bokt, dat sommige mensen zich enorm gaan misdragen omdat ze lekker anoniem zijn.
Daarvoor hoeven ze niet eens het land uit. Ik had een zomerhuisje aan de kust en wist precies wanneer het toeristenseizoen weer was begonnen. Tijd voor oordopjes. Dan moest ook ineens de fiets op slot enzo...En dat dan voor gewoon mensen uit eigen land, en ik spreek over 25 jaar geleden. Het is geen nieuw fenomeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:22

joostvangestel schreef:
Ik heb een privé conversatie met mijn zoon en door een andere taal te spreken dan mijn omstanders kan ik die ook privé houden. Ik hebeen gruwelijke hekel aan omstanders die zo graag maar meelisteren naar wat ik te zeggen heb. Niet dat ik iets te verbergen zou hebben, maar ik heb gewoon geen zin in bemoeizuchtigen om me heen, een van de allerslechtste eigenschappen van de autochtone Nederlander.

Ik snap even een ding niet, waarom spreek jij jezelf zo tegen? Bemoeizuchtige autochtonen?

joostvangestel schreef:

Waarom zou jij dr een hekel aan hebben dat wij gewoon onze taal spreken terwijl jij het wel de normaalste zaak van de wereld vind dat jij je eigen taal met je familie spreekt. Waarom zou voor een Nederlander volgens jou dan wél asociaal zijn? Die gewoon zijn eigen taal spreekt in zijn eigen land?
Wat is volgens jou het verschil dat jij dit recht wel mag hebben?

joostvangestel schreef:
Lovely: zoals ik al zei, generaliseringen werken gewoon nooit en meestal ook averechts. Want als het voor de mensen niet meer uitmaakt of ze zich sociaal dan wel asociaal gedragen, dan zullen er héél veel individuen overgan tot het gedrag wat hun het beste uitkomt.

Hierin spreek jij jezelf ook weer enorm tegen, je geeft aan dat generalizeren niet werkt waarom zeg je dan:

joostvangestel schreef:
.

Deze opmerking valt toch echt in de categorie generalizeren, waarom dan zo'n opmerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:25

Chiqa, als je iets uit ervaring op meerdere kenmerken vertelt, dan is dat geen generaliseren te noemen. Als je iets beweert door zonder achtergrond iedereen op grond van 1 kenmerk over 1 kan te scheren, dan is dat wel generaliserend.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:51

Lovely schreef:
Chiqa, als je iets uit ervaring op meerdere kenmerken vertelt, dan is dat geen generaliseren te noemen. Als je iets beweert door zonder achtergrond iedereen op grond van 1 kenmerk over 1 kan te scheren, dan is dat wel generaliserend.

maar chiqa en ik worden wel beschuldigd van generaliseren of erger nog, discriminatie

terwijl wij dit soort dingen juist ervaren met buitenlanders.. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:20

Chiqa: ik ben ook Nederlander, dus ik heb ook een ongezonde hoop bemoeizucht meegekregen. Dat bestigt de regel nogal. Maar een forum is vooral ook bedoeld om zich met elkaar te bemoeien. Iemand die een mening opstelt mag dus verwachten dat niet iedereen het met die mening eens is.

Verder, 9 van de 10 keer herken ik Nederlanders aan de luidruchtigheid. de tiende herken ik omdat ze zich voorstellen als zijnde Nederlander. Er zijn ook nog Nederlanders die ik niet herken, omdat ze zich gewoon aanpassen. Dat zou ik dus niet generaliserend willen noemen. Maar goed, point taken, zie je ook weer dat generaliseren niet werkt ;)

nog verder is het generaliseren van Nederlanders ook bedoeld om mensen een spiegel voor te houden. Als mensen ons gaan generaliseren en/of discrimineren, dan zien we pas echt hoe leuk het is om daarvan een doelwit te zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:54

Ik 'haat' de meeste buitenlanders ook. Maarja, dat heeft ook zo zijn redenen. Daarnaast, ik word er mee 'opgevoed' laat ik maar zeggen. Ik mag dan ook geen vriend hebben die buitelands is, want mijn vader schopt hem letterlijk het huis uit. Maarja, ik 'haat' ze niet omdat ik zo ben 'opgevoed', heb er ook redenen voor hoor. Bah, vieze mensen :o .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 00:40

En toch zou je anders denken als je uit een andere gezin kwam, denk ik zo.
Want die redenen, die je verder voor je houdt, was het anders als dat nederlanders waren?
Wat is erger, een asociale nederlander of een asociale chinees? Is het niet gewoon het asociale dat erg is?
Wat is erger een agressieve nederlander of een agressieve engelsman?
Is het niet egwoon het agressieve dat erg is?

En is een buitenlander "erger"als hij een kleurtje heeft?
En wat is het nog een buitenlander als hij en zijn ouders in Nederland geboren zijn?

Denk eens na over wat een buitenlanders is en waarom ze bnou zo erg zijn. Is het niet gewoon het gedrag en niet het buitenlands zijn op zich?
Hier in Portugal zijn Nederlanders buitenlanders....en die vind ik ook vreselijk als ze zich misdragen. Maar als ze gewoon doen, niet.

Je kijkt tegen verschillen aan en beoordeeld die naar je eigen waarden. Dat wil niet zeggen dat een heel volk slecht IS omdat ze anders zijn/doen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 01:05

Ik blijf het kunstig vinden dat mensen op grond van een aantal negatieve voorbeelden die ze kennen volledige bevolkingsgroepen, die net zo divers zijn als welke dan ook, kunnen "haten" of veroordelen... Op grond van diegenen die in jouw buurt wonen en mischien wel heel vervelend, crimineel en rot zijn iedereen die een vergelijkbare achtergrond heeft ook al zijn ze nog nooit met de politie in aanraking geweest en wonen in een keurige omgeving en zich keurig gedragen veroordelen...

Verder is het fijn om te weten dat je me haat, terwijl je me niet eens kent. Weet in elk geval waar ik aan toe ben met jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:50

xChantal94 schreef:
Bah, vieze mensen :o .

Er zullen vast ook heel erg veel mensen zijn die zó over jou denken, zonder je te kennen :).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:02

xChantal94 schreef:
Ik 'haat' de meeste buitenlanders ook. Maarja, dat heeft ook zo zijn redenen. Daarnaast, ik word er mee 'opgevoed' laat ik maar zeggen. Ik mag dan ook geen vriend hebben die buitelands is, want mijn vader schopt hem letterlijk het huis uit. Maarja, ik 'haat' ze niet omdat ik zo ben 'opgevoed', heb er ook redenen voor hoor. Bah, vieze mensen :o .

Eh... ja. Wil je dat ik hier serieus opin ga? Of zal ik maar zeggen dat ik hoop dat je nog tot de jaren van verstand komt? Ik denk door deze opmerking inderdaad iets minder charmants over jou. Maar dat is dan maar over 1 persoon en niet over de gehele bevolkingsgroep 'autochtone Nederlanders'.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:10

Ik zat vd week in de trein naast 2 buitenlanders.
Het begon al aardig luidruchtig, maar ach, kan gebeuren. Tot het over een nederlands meisje ging (denk ik, aan de naam te horen) wat die ene marrokkaan zn ex was.
Ze was bang dat ze zwanger van hem was geworden. Hij zat heel stoer te vertellen "en toen zei ik: morgen heel vroeg ga je naar de dokter teef en anders sla ik al je tanden kapot."
En dat ie de volgende ochtend haar om half 8 wakker had gebeld "ben je nog niet bij de dokter? NU je bed uit NU gaan want ik kom er NU aan en breek je gezicht"

En die andere marokaan lachen. " En ze was bang joh hahahaha"

Ik zat samen met een vriendin en kon me bijna niet inhouden!!!!!
Ik zei kom we gaan ergens anders zitten! heel hard. Ze keken ons aan............en ik kon t niet laten om te zeggen: Goh stoere jongen ben jij hoor, aplausje voor jou, zo stoer!!!!

En dan de hele tijd whollaa ik zeg jou en dit en dat

:r :r :r :r :r BAH

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:24

Eh... ligt dat aan het buitenlandse? Ik ken ook wel Nederlandse jongens die denken dat dat stoer is...

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:28

Je kunt NIET ontkennen dat het een hele andere cultuur is en dat marrokkanen vaak schijt hebben aan nederlandse meisjes!!
Dat is het probleem juist, het lijken zulke goeie jongens. Ik zou er geen 1 vertrouwen :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:48

Ik zal je dan vertellen dat ik jaren verkering heb gehad met een jongen die 100% Nederlander was - en trots erop ook. Toch had hij net zoveel schijt aan meisjes. Hij was in zijn vriendengroep echt niet de enige.
Ja, er zijn ook heel wat Marokkanen die zo denken. Maar dat is niet per definitie zoals jij stelt - als het een Marokkaan is zal het wel zo doen over meisjes. Onzin.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:58

Tuurlijk zijn er ook NL'ers die zo denken.
Maar bij marrokanen heb je er gelijk al veel kans op. Je moet altijd van het goeie uitgaan, en dan er keihard achterkomen zeker of niet? Helaas, door die ontkenning gaan tientallen meisjes keihard de fout in.
Ik zou een marokkaan sowieso al niet vertrouwen in een relatie (als ik er mee zou krijgen wat nooit zal gebeuren), dan mag ie zelf bewijzen dat ie anders is. Vooroordeel? ja klopt :)
Je mag best voorzichtig op jezelf zijn, en niet zomaar van het goeie uitgaan. Er IS een cultuurverschil..... dat kan je niet zomaar aan de kant leggen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:02

Je kunt er eerst eens naar vragen? Iemand leren kennen voor je in een relatie duikt? Dat geldt hetzelfde voor Nederlanders als voor buitenlanders. Enige voorzichtigheid is nooit slecht, en het spreekwoord 'twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen' - dat is ook niet voor niets een cliché, zoals dat voor de meeste clichés geldt. Het is gewoon moeilijker omgaan met elkaar in een relatie waarin twee culturen naast elkaar liggen. Maar dat wil niet zeggen dat een Marokkaanse jongen per definitie slecht is voor een Nederlands meisje. Want dat is echt de grootst mogelijke onzin. Als een Marokkaanse jongen echt van een Nederlands meisje houdt, zal hij zo niet met haar omgaan, net zo goed als dat geldt voor Nederlandse jongens.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:06

Nee maar het blijft toch altijd anders ;) vooral iemand die het moslim geloof ook echt naleeft.
En inderdaad, iemand eerst leren kennen. Maarja, voor veel mensen geldt dat je iemand pas leert kennen na lange tijd als je er echt veel mee omgaat. Helaas is het in veel gevallen dan al te laat. Ik heb echt niet een hekel aan elke marokkaan. Maar wel aan veel ...... Ik heb absoluut een vooroordeel, en sommige raak je mee aan de praat en zijn hartstikke aardig.. maar met de meeste WIL ik niet eens praten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:19

Tsja, mijn ervaring na het praten met heel veel Marokkanen - en Turken, en Afghanen, en Irakezen, en zigeuners ;) - ligt toch echt anders :)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:26

Helaas is niet iedereen eerlijk en oprecht... en doen mensen zich vaak anders voor dan ze werkelijk zijn. Daar gaan die meisjes die op marokkanen vallen dus ook de fout in.. Zo zie ik het :)