'Red de mensheid van homoseksueel gedrag'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: 'Red de mensheid van homoseksueel gedrag'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:37

@Randalinpony: er staat een aantal dingen in je laatste post die niet kloppen.

'Katholiek' in de geloofsbelijdenis betekent niets meer dan 'algemeen' en wordt zelfs in de gereformeerde en orthodoxe kerken zo uitgesproken. Het wil zeggen 'alle gelovigen'. Overigens kun je zeggen 'een opsomming van een mythologisch verhaal' - maar het is wel dat waar alle christenen naar leven. Dat belijden is een belijdend christen zijn. Daar heeft homoseksualiteit of niet, niets mee te maken.

Niet alleen in het OT staan teksten die homoseksualiteit veroordelen, ook in het NT. Ze zijn echter allemaal te herleiden via de herkomst van de tekst. In het OT (Deuteronomium) heeft de tekst over homoseksualiteit meer te maken met afgodendienst, in het NT feitelijk ook - maar daar specifiek met tempelprostitutie.
Vwb het kiezen van boeken en brieven in beide delen van de Bijbel: Het proces dat heeft geleid tot de vorming van de canon heeft zich niet in achterkamertjes afgespeeld. Er is een open, publieke discussie gevoerd, waarbij men op zijn hoede was voor subjectieve voorkeuren. Uiteindelijk gaven twee dingen de doorslag: trouw aan de apostolische verkondiging, en zeer brede overeenstemming. Wat het eerste betreft: men erkende alleen die geschriften waarin de gezaghebbende leer van de apostelen is weergegeven. Men zei ook alleen maar 'ja' tegen geschriften die aansloten bij de eerste apostolische getuigenissen. Wat pas ontstond toen de tweede generatie christenen gestorven was deed niet meer mee. In de tweede plaats is de canon de neerslag van het algemeen, ongetwijfeld christelijk geloof. Bij het vatstellen ervan hanteerde men het criterium van de katholiciteit: alleen datgene waar grosso modo heel de kerk het mee eens was, gold als betrouwbaar. Juist het bestaan van een 'rafelrand' wekt zo gezien vertrouwen: over de kern is iedereen het eens! Het OT zelfs nog eerder: dat is door het volk Israel samengesteld, duizenden jaren geleden.

Jezus Christus draait zich niet om in zijn graf - daar ligt hij niet in. Knipoog Het hele christelijke geloof draait juist om de opstanding van Christus uit de dood.

Maar inderdaad, er zijn zat misstanden in de RK kerk waardoor ik volledig achter de reformatie sta (ben dan ook gereformeerd Knipoog). Nederlandse katholieken hebben zich nooit officieel afgesplitst, maar vormen een soort van 'stil protest' - ze horen bij de Roomse kerk, maar gaan stiekem toch hun eigen gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:49

Ik ben het volledig met Blue_eyes eens..... ook gereformeerd btw. Protestants is dat Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:29

Blue_Eyes schreef:
Zeg ik ergens dat ik het daar niet mee eens ben dan? Knipoog .

nee,ik zeg dat toch ook niet? Knipoog alleen dat ik het met randalinpony eens ben

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:34

Citaat:
Jezus Christus draait zich niet om in zijn graf - daar ligt hij niet in. Het hele christelijke geloof draait juist om de opstanding van Christus uit de dood.

Das nou net dat stukje waar ik niet in geloof.

Bedankt voor je uitleg, Blue Eyes. Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:16

randalinpony schreef:
Citaat:
Jezus Christus draait zich niet om in zijn graf - daar ligt hij niet in. Het hele christelijke geloof draait juist om de opstanding van Christus uit de dood.

Das nou net dat stukje waar ik niet in geloof.

Bedankt voor je uitleg, Blue Eyes. Lachen

Okee, kan ik inkomen, maar het is wel de kern van het christelijk geloof Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 02:10

Ik ben zelf homo, en leef gelukkig met mijn vriend al zeker een jaar. En met wat de paus betreft, ik kan der alleen maar om lachen. Kijk mensen die zo denken, dat vind ik gewoonweg zielig, aangezien ze de homo's daar mee kwetsen. Ik vind het uberhaupt zielig dat er zo over gediscuseert moet worden, ik heb niks tegen christenen en niks tegen de paus. Maar de mensen die er wat tegen hebben en het op hun geloof betrekken, hebben het verstand van een vistick. Wat hun vergeten erbij te denken is dat wij ook kinderen van god zijn, als je het via het geloof bekijkt (en nee ik ben zelf niet gelovig). En aangezien ik uit een "mens" kom, een van alle wezens dat god heeft gecrieert, denk ik dat die mensen die deze uitspraken doen, nog maar eens drie keer beter na moeten gaan denken voordat ze zoiets durven te zeggen.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:16

Ik ben officieel nog gewoon bij de kerk, maar ik heb me het afgelopen jaar toch wel behoorlijk van de kerk afgekeerd. Ik ben gereformeerd [vrijgemaakt] van huis uit. Je mag bij ons wel homo/lesbiënne zijn, maar niet sexueel actief zijn enzo; nee, je moet dan je liefde die je aan een partner zou geven aan Jezus wijden. Maar toch, als je bij mij in de kerk er voor uit zou komen, dan denk ik niet dat veel mensen dat zullen accepteren. Ik zou dus gewoon dikke pech hebben dan, dus ik wacht nog even.

En verder, mensen die het niet accepteren, het als een ziekte zien of dat het uitgeroeid moet worden zijn niet goed bij hun hoofd en hebben de afgelopen decennia met hun kop in het zand gezeten en daar heb ik heb dus niet zo veel sympathie voor.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:25

Navidad jij verwoort wat ik denk, gelovigen verkondigen regelmatig dat ieder mens is geschapen door God, maar hoe kan het dan zo zijn dat iets wat door God is ''gemaakt'' niet geaccepteerd wordt?

En nog even terug komende op de meningskwestie van de Paus, die spreekt namens de kerk, namens het katholieke geloof, lijkt mij dan niet dat het alleen om zijn persoonlijke mening gaat :)
Hoe zien de gelovige dit dan, je hangt een geloof aan maar kijkt toch anders naar homoseksualiteit, zelf zou ik pas als ik ergens voor 100% achter sta mezelf aanhanger/gelovige noemen, hoe rijmen jullie dit?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:00

Nijn schreef:
Navidad jij verwoort wat ik denk, gelovigen verkondigen regelmatig dat ieder mens is geschapen door God, maar hoe kan het dan zo zijn dat iets wat door God is ''gemaakt'' niet geaccepteerd wordt?

En nog even terug komende op de meningskwestie van de Paus, die spreekt namens de kerk, namens het katholieke geloof, lijkt mij dan niet dat het alleen om zijn persoonlijke mening gaat :)
Hoe zien de gelovige dit dan, je hangt een geloof aan maar kijkt toch anders naar homoseksualiteit, zelf zou ik pas als ik ergens voor 100% achter sta mezelf aanhanger/gelovige noemen, hoe rijmen jullie dit?

ik ben zelf niet gelovig,.maar ben wel gelovig opgevoed.
en idd staat er dit in de bijbel(kan iedereen nalezen)

(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.

(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

dus als de paus altijd zegt dat hij de bijbel naleeft etc,.zal hij ook deze regels ter harte moeten nemen.
maar dan hoort hij ook geen oorlogen meer te zegenen,... want 1 van de 10 geboden is: gij zult niet doden.

ook vind ik dat als hij zo achter de bijbel staat,.. hij ook direct de priesters,etc moet ontslaan die ook homo zijn.

nogmaals,..ik ben zelf niet gelovig,.. en heb helemaal niks tegen homoseksualiteit,..heb zelfs een aantal vrienden die homoseksueel zijn en ga gerust met hen mee naar homo-bars etc.
maar als hij het goed wilt doen,.moet ie ook maar direct de rest van de "bijbelse"regeltjes eens navolgen,.en dan te beginnen bij hemzelf

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:23

Die bijbelse regels die jij aanhaalt, moet je wel in de context lezen.... met dit soort losse verzen aan te halen kun je er iets heel anders neerzetten dan er eigenlijk staat...

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:27

Blue_Eyes schreef:
Die bijbelse regels die jij aanhaalt, moet je wel in de context lezen.... met dit soort losse verzen aan te halen kun je er iets heel anders neerzetten dan er eigenlijk staat...

ik zei alleen wat mij geleerd is en wat er staat.
nogmaals,..ik ben het er zelf niet mee eens en ben ook niet gelovig :D
mijn persoonlijke mening is: respecteer iedereen zoals jezelf gerespecteerd wilt worden ongeacht kleur,geloof,mening etc

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:38

Blue_Eyes schreef:

Je moet ze inderdaad ook in de context lezen, maar bij mij in de kerk worden versen als deze ook gewoon zo gebruikt om het te veroordelen hoor. Maar het gaat ook om het geheel.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:09

mackkwek schreef:
(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.

(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

leviticus heeft ook gezegt dat een vrouw die zich in mannen kleren huld gestenigd moet worden......
zegt wel iets over de gedachtegang van deze meneer.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:21

alex66 schreef:
mackkwek schreef:

leviticus heeft ook gezegt dat een vrouw die zich in mannen kleren huld gestenigd moet worden......
zegt wel iets over de gedachtegang van deze meneer.

tja,.dan vind ik dus ook dat de paus zich daaraan moet houden :D dus iedereen die gelovig is,..allemaal braaf rokjes aan etc

maar waar ik op doelde met die teksten is niet om het af te keuren,.maar ik vind wel dat als je ergens vooruit komt,.zoals de paus zegt dat hij doet,.. je er ook 400 % achter moet staan en niet voor zover hem dat uitkomt.dus als dat in de bijbel staat,.moet hij het afkeuren,.. maar dat geld dan ook idd voor de kleding van vrouwen,.. geen oorlogen zegenen (want gij moogt niet doden)etc. nu keurt hij alleen homo's af en dat vind ik niet goed.

als je ergens voor gaat,.ga er dan ook helemaal voor,..en zeur niet alleen over 1 ding.
en als je die anderen dingen niet afkeurt,..zoals de oorlogen inzegen etc dan sta je er naar mijn mening ook niet 100% achter.
dan is het in mijn ogen meer: ik sta 100% achter mijn eigen mening,..en dus niet 100% achter de bijbel.
ik vind persoonlijk dat hij dan dus niet op de goede plaats zit.
maar goed,.... als de paus zo doorgaat denk ik dat er weinig gelovigen voor hem overblijven

zou beter zijn als er een geloof was die zei: weet je wat,.we respecteren iedereen,ongeacht geloof,huidskleur,seksuele voorkeur etc en we smelten alle zwaarden om tot ploegscharen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:23

Ingmar_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

Je moet ze inderdaad ook in de context lezen, maar bij mij in de kerk worden versen als deze ook gewoon zo gebruikt om het te veroordelen hoor. Maar het gaat ook om het geheel.

Let op:
Citaat:
Kaïn zei tegen zijn broer Abel: ‘Laten we het veld in gaan.’ Toen ze daar waren, viel hij zijn broer aan en sloeg hem dood.
Citaat:
Zo stierf hij, en zijn dood was niet alleen voor de jongeren, maar voor bijna iedereen van ons volk een onvergetelijk voorbeeld van edelmoedigheid en deugd.
Citaat:
En God zag dat het goed was.

Citaat:
'Ik heb een voorbeeld gegeven; wat ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen.'

Citaat:
Toen smeet hij de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en verhing zich.

Even twee kleine voorbeeldjes van wat er gebeurt als je een paar willekeurige verzen uit hun verband rukt en achter elkaar zet. De teksten uit Leviticus gaan over afgodendienarij, niet over homoseksualiteit an sich.

OoappeloOJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:50

Weetje, ik ben blij dat het Vaticaan alleen hun versie van de Bijbel verkondigt maar deze niet in de praktijk brengt.
De Paus roept gelovigen niet op om homo's, of wie dan ook die niet voldoet aan de Bijbelse omschrijving, te stenigen / vermoorden.
Hij vraagt niet van 'zijn' gelovigen om eigen rechter te gaan spelen.

Daarnaast zijn de teksten in de Bijbel oud, zeer oud. Dit soort verhalen en gebeurtenissen kom je ook tegen als je oude Griekse teksten leest. Dan vermoord een zoon zijn eigen moerder om daarna zich zelf om te brengen.

Verder zijn de teksten in de Bijbel ook niet allemaal letterlijk gebeurt naar mijn idee, het zijn verhalen die van mond tot mond zijn gegaan om de mensen iets te leren!

Natuurlijk kan je deze teksten niet meer in praktijk brengen, je kan een overspelige vrouw niet meer doodstenigen, we leven in een heel andere samenleving tegenwordig.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:15

Blue_Eyes schreef:
Ik ben het wel met Ninx en randalinpony eens, dat hij dit soort dingen beter voor zich kan houden. Dat hij die mening heeft is op zich niet zo erg, maar er zit zoveel gevolg aan als hij hem uit.

Wat hij volgens mij niet doet, is die mening opdringen. Hij geeft hem, maar hij dwingt niemand om dezelfde mening te hebben, dreigt niet met gevolgen of zo.

Neuh, we gaan alleen naar de hel.
Verder niet zo erg toch

:\

Ik heb absoluut niets tegen gelovigen, dat voorop gesteld, maar ik heb het idee dat een hele hoop radicalen het geloof als "smoes" klaarhouden om het uitschot maar te mogen veroordelen, kwetsen en beledigen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:16

[/quote]
Verder niet zo erg toch

[/quote]

Als christen, wil je naar de hemel! De hel is een vuurpoel voor eeuwig voor iedereen die niet in Jezus geloofd heeft.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:10

Dat weten we :j

Ik ben zelf officieel ook nog christen, maar ja.. als ik "actief" ben, dan ga ik naar de hel...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:54

Als ik zo om me heen kijk naar al die ongelovigen en dat afzet tegen de mores in bepaalde griffo-enclaves hier in de buurt, waar inderdaad homosexualiteit en bijv. scheiding zwaar veroordeelt wordt, dan lijkt de hel me altijd veel gezelliger... :P

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:55

Daar is het tenminste warm :=

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:59

sdi schreef:
Sok schreef:
Verder niet zo erg toch

Als christen, wil je naar de hemel! De hel is een vuurpoel voor eeuwig voor iedereen die niet in Jezus geloofd heeft.

Sorry, waar moet ik dan heen? :o?

Ik geloof, ik ben Christelijk, dus ik wíl naar de Hemel. Máár ik val op meisjes, moet ik dan naar de hel?
Verdorie. :\

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:10

@Saskiaatje: aangezien volgens sommigen álle lesbische meisjes naar de hel gaan, lijkt het me daar voor jou een stuk fijner leven.... :D

Ik hoop niet dat ik nu te ver ga...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:15

Ik denk niet dat wij mensen van bokt daar zomaar wat over kunnen zeggen. Ik denk dat je voor zo'n vraag eerder naar iemand van jouw kerk kan gaan, de predikant ofzo of iemand anders die je vertrouwt? Maarja. er wordt natuurlijk wel weer in elke kerk anders over het dit onderwerp gedacht. Het blijft lastig.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:27

randalinpony schreef:
@Saskiaatje: aangezien volgens sommigen álle lesbische meisjes naar de hel gaan, lijkt het me daar voor jou een stuk fijner leven.... :D

Ik hoop niet dat ik nu te ver ga...

Wow! Nice! :D Als je het zo stelt..
*wrijft bedenkelijk over kin
*pakt bikini vast in

I'm ready. 8-)