Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meeikk

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:20

Ik vindt het harstikke gezellig ik zit op me laptop te kijken Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:10

Ik vraag me trouwens af als iedereen wel goed oplet in geschiedenislessen, dat heeft toch wel zijn nut merk ik bij velen(niet per se in dit topic, buiten op straat ook).

Hoe lang heeft het geduurt voordat dit gebied stabiel is geworden(ik spreek nu even over Belgie, Nederland zal ook niet zo'n verschillende geschiedenis hebben)? Laten we beginnen bij het begin van de beschaving, de Romeinen. Heel wat veldslagen en oorlogen geweest. Daarna zijn we door de jaren en eeuwen heen van land naar land veroverd, oorlog gevoerd, herroverd, om nog maar te zwijgen van de duur van de 80-jarige oorlog. De laatste keer dat we goed aan de grond zaten was wereldoorlog twee, zo'n 60tal jaar geleden.
Met andere woorden, dit wil zeggen dat wij hier in Europa na een geschiedenis van meer dan 2 millenium(!) slechts de laatste 60 jaar echt stabiel zijn geworden. En wie kan het zeggen dat we altijd zo stabiel zullen blijven, het ziet er niet echt naar uit de laatste jaren..
Was het vroeger geen oorlog, dan waren er wel gigantische verschillen tussen de ridders en de koninklijke bloede en de bedelaars en armen die op sterven na dood waren, iets wat nu in de moderne versie in Afrika afspeelt.

Afrika is slechts nadat de rest van de wereld zich er heeft weggetrokken in de jaren 60 beginnen te vechten (wederom vergeten we graag dat dit grotendeels door onze Europese schuld en hebzucht is veroorzaakt), dat is nog geen 40 jaar maar nu roepen mensen plots dat Afrika het toch nooit zal leren als ze al zo lang (?) oorlog voeren, en we de moed maar moeten laten zakken?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:43

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind het een goede actie! Wij hebben het in Nederland erg goed! Ik weet best dat er mensen zij die met te weinig rond moeten komen (werk in de gehandicaptenzorg) maar dat is iets heel anders dan wonen in een vluchtelingenkamp!
Overigens geef ik ook aan goede doelen in NL, haal ik bij het booschappen doen iets extra voor de voedselbank en gaf mijn vriend aan de vaste straatkrantverkoopster tien euro als extraatje (nog zonder een straatkrant mee te nemen haha)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:40

Er zijn hier ook vele mensen die niet of nauwelijks rond kunnen komen. Voedselbanken komen steeds meer in opmars, niet zonder reden. Goede doelen is een mooi initatief maar hier in nederland zitten ook teveel mensen met gigantische problemen. Waarom lossen we niet eerst de problemen hier op? Ook hier zitten mensen met de kerst in de kou...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:32

en daar gaan we weer.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:54

Als we alleen maar levens mogen redden van mensen die niet hetzelfde paspoortje hebben nadat alles binnen onze grens perfect gaat, zullen we nooit meer hulp geven aan anderen. Dat is een Utopie. Er zal altijd wel binnen de grens iemand nodig zijn die geld nodig heeft van een goed doel, als het nu een arme of een ongewild slachtoffer van een verkeersongeval of ernstige ziekte is.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:51

MISTRAL94 schreef:
Er zijn hier ook vele mensen die niet of nauwelijks rond kunnen komen. Voedselbanken komen steeds meer in opmars, niet zonder reden. Goede doelen is een mooi initatief maar hier in nederland zitten ook teveel mensen met gigantische problemen. Waarom lossen we niet eerst de problemen hier op? Ook hier zitten mensen met de kerst in de kou...

Maar.. die mensen in Nederland hebben wél iets te eten en schoon drinkwater. Vind het belangrijker dat mensen in Afrika eerste levensbehoeften kunnen krijgen dan dat alle Nederlanders er warmpjes bij zitten met kerst.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 02:08

MISTRAL94 schreef:

Ik begrijp je niet zo goed.

Dan steun je toch de voedselbank of de dierenbescherming of greenpeace, maar je kan ook het leger des heils steunen, of 3fm. Je wordt niet gedwongen om 3fm te steunen. 3fm doet een actie, die voor een goed doel gaat wat steun nodig heeft. Je kon ook de voedelbank steunen bij de froger actie. Wat ik bedoel is dat er heel veel organisaties zijn die opkomen voor de belangen van hulpbehoevenden. Of het nou mensen binnen nederland, of buiten nederland, dieren of de natuur in het algemeen, ze kunnen allemaal steun gebruiken. Of wil je enkel steun voor binnen nederland tolereren en de rest boycotten?? of dat dan weer net niet? In nederland zijn voedselbanken nodig dus moeten we de andere maar vergeten? In nederland zit niemand met de kerst in de kou, als je hier wil eten kan je eten. Als je het koud hebt dan ga je naar de kerk. Ik zie dagelijks straatjunks die een pepperdure verslaving kunnen bekostigen door enkel te bedelen.... met de kerst krijgen ze nog flinke kerst bonussen. Als je arm bent in nederland, dan heb je een uitkering en als je die niet hebt, dan zijn er genoeg lieve mensen zoals jij, die graag zulke mensen steunen. toch?

Trouwens een hoop ellende in de wereld is door nederland veroorzaakt... sorrie ik dwaal een beetje af.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 03:21

MISTRAL94 schreef:

sorry hoor maar laatst is er al een actie voor de voedselbank geweest, en als je filmpjes ziet van mensen waar iedereen (man en kinderen van zijn weggehaald/doodgeschoten) en zij dan zelf met allerlei nare verwondingen ron lopen waar ze niet aan geholpen worden, nou dan denk ik dat mensen doe bij de voedselban zitten het nog aardig goed hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:23

ga dat lekker vertellen aan de mensen die noodgedwongen bij de voedselbank aan moeten kloppen........
(eigenlijk zou hier dus niemand mogen klagen,omdat er altijd wel mensen zijn die het slechter hebben)

iedereen moet zelf weten waar hij/zij geld aan schenkt,de prioriteiten liggen voor iedereen persoonlijk weer anders.

de een geeft liever iets aan een Nederlands doel,de ander liever aan een stichting als vluchtelingenhulp.

toegegeven,ik heb hier ook wel mijn mening over,maar ik ben ook aan een kant wel blij dat er zoveel mensen zijn die zoveel verschillende doelen steunen.
mens en dier,buitenland en Nederland.

ik geef toe dat ik er rond kerst altijd een beetje een ander gevoel bij heb hoor
(zelf heb ik een adoptiekat bij een stichting die aids en leucosekatten opvangt,en geef ik wat aan stichting de opkikker)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:48

MISTRAL94 schreef:

Dus we moeten die duizenden vluchtelingen maar aan hun lot over laten daar?!
Dat begrijp ik uit jouw stukje namelijk...

Ik doneer wel, dat is mijn eigen keuze..
Als jij zo nodig alle problemen in Nederland wil oplossen dan doe je dat toch, niemand die je tegen houdt Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:10

xKatleentjex schreef:
Als we alleen maar levens mogen redden van mensen die niet hetzelfde paspoortje hebben nadat alles binnen onze grens perfect gaat, zullen we nooit meer hulp geven aan anderen.

Zal je even uit de waan halen, we hebben zoiets als een kabinet. Dat kabinet wat de Nederlanders kiezen hebben ook zoiets als ontwikkelingshulp/samenwerking. Hoe dan ook er gaat van jou en mijn belastingcenten altijd een flinke duit naar het buitenland!
Dus of ik het nou wil of niet, ik draag bij aan andermans problemen oplossen. Iets wat ik overigens 100% steun. Maar daarmee vind ik genoeg bijdrage. Als het echt te weinig is dan moet de overheid maar de belastingen verhogen!
Ik heb in het weekend een donatie gedaan voor de zwerfkatjes Haha!
En ik zit 3FM af en toe te kijken op het werk.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:11

Huilen van het lachen Ik maak weer een hoop los zie ik Clown

Iedereen moet zelf weten welk doel ze steunen, ik ben van mening dat we niet naar de andere kant van de wereld hoeven om goede doelen te steunen. Ik schrijf nergens dat we vluchtelingen in de kou moeten laten staan (waar staat dit?) maar dat ze eerst hier de problemen eens op moeten lossen ipv enorme bedragen te pompen in andere goede doelen en dat er vervolgens ook nog eens blijkt dat er niet bekend is waar dat geld in geinvesteerd is (De tsunami slachtoffers was hier een erg mooi voorbeeld van)

Paardje13: Haal jij je eten bij de voedselbank weg omdat je het allemaal niet betalen kunt?
Ik denk dat mensen die wel in aanmerking komen voor de voedselbank kunnen vertellen hoe goed ze het hebben. Mensen die rond kunnen komen hebben daar geen weet van. Zij zijn dus de enige die kunnen zeggen of ze het goed hebben of niet...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:17

Willeke_ schreef:
MISTRAL94 schreef:

Maar.. die mensen in Nederland hebben wél iets te eten en schoon drinkwater. Vind het belangrijker dat mensen in Afrika eerste levensbehoeften kunnen krijgen dan dat alle Nederlanders er warmpjes bij zitten met kerst.

er zijn ook mensen hier in nederland die amper te vreten hebben. laat staan verwarming etc..

en wat betreft levensbehoeften ik vind het belachelijk dat in een welvarend land als nederland dat dus nog steeds voor komt.

dit heeft niks te maken met racisme etc maar ik vind , los het eerst hier is op..

mag ik julllie er ff aan herinneren dat nederland massaal gegeven heeft destijds voor de tsunami? en waar zijn al die miljoenen? ??? juist hoorde dus vorige week op de radio dat er heel wat miljoenen niet meer terug gevonden konden worden Verward maar ook niet op de plek van onheil terecht waren gekomen.

en nu weer zo'n glazen huis... tjaaa het kan niet op, maar ik zie liever dan een aktie voor de voedsel bank zoals paar weken terug.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:18

Suuskipje schreef:
MISTRAL94 schreef:

Dus we moeten die duizenden vluchtelingen maar aan hun lot over laten daar?!
Dat begrijp ik uit jouw stukje namelijk...

Ik doneer wel, dat is mijn eigen keuze..
Als jij zo nodig alle problemen in Nederland wil oplossen dan doe je dat toch, niemand die je tegen houdt Knipoog

nee we moeten de mensen hier ook maar in de kou laten zitten.... Sigaar

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:24

Nee dat ook niet.. Dat zeg ik toch niet Knipoog
Ik bedoel alleen maar dat6 die vluchtelingen het een stuk slechter hebben dan de mensen die hier aan de grond zitten Lachen
Bovendien hebben we hier opvanghuizen voor daklozen, we hebben de voedselbank en de bijstand.
Die mensen hebben dat daart allemaal niet. Hun families worden neergeschoten en ze moeten rennen voor hun leven! Geloof niet dat dat dagelijks voor komt in nederland, dat er zoveel menen moeten rennen voor hun leven.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:34

Suuskipje schreef:
Ik bedoel alleen maar dat6 die vluchtelingen het een stuk slechter hebben dan de mensen die hier aan de grond zitten Lachen
Bovendien hebben we hier opvanghuizen voor daklozen, we hebben de voedselbank en de bijstand.
Die mensen hebben dat daart allemaal niet. Hun families worden neergeschoten en ze moeten rennen voor hun leven! Geloof niet dat dat dagelijks voor komt in nederland, dat er zoveel menen moeten rennen voor hun leven.

heb je wel is geprobeerd om bij een van die instanties een voet aan de grond te krijgen?????

zal je simpel voorbeeld geven :
stel je gaat uitelkaar en komt dus met je kind op straat te staan.

je zou toch zeggen dat je hier in nederland dan zo een huisje toegewezen krijgt via woningstichtingen?

nee dat denk ik dus niet. je bent niet urgent als je met een klein kind op straat komt te staan.

nou dan zeg je, koop een huis.. idd maar feit is dat tegenwoordig er maar heel weinig banken zijn die uberhaupt een hypotheek aan alleenstaande willen geven en daarbij de huizen zijn niet te betalen ..

als je dan ook nog is geen baan hebt, ga je idd naar de bijstand.. maar oh ja mocht je uit je scheiding dan maar een poedersuiker bedragje over hebben gehouden aan overwaarde dan mag je dat eerst opvreten van die fijne instantie.

soms zou het leven makkelijker zijn als je een "simplefied " leven zou hebben in een afrika bij weze van spreken.

neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind voor al die mensen die in oorlogen etc etc leven, maar zolang hier in nederland er door burocratie mensen ver onder bijstand nivo moeten leven gaat mijn hart daar eerder naar uit.

krom misschien maar over tien jaar in mijn ogen is het in die landen nog steeds een zooitje..

denk terug aan band aid en ethiopie en unicef???? en elk jaar is er weer hongers nood... misschien moeten we de leiders daar aan pakken ipv alleen maar geld te doneren

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:45

Leuk topic Knipoog

Ik erger me er niet aan en luister nog gewoon naar 3FM maar van mij krijgen ze ook geen stuiver!

De regering zal waarschijnlijk het bedrag verdubbelen of iets dergelijks en daar zitten mijn belasting-euries ook bij!

Heel dat circus lijkt erom te gaan wie het meeste geeft.

Hoe meer daar naar toe gaat hoe erger het lijkt te worden trouwens...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:46

nelis schreef:
soms zou het leven makkelijker zijn als je een "simplefied " leven zou hebben in een afrika bij weze van spreken.

ALs je dat werkelijk denkt zou ik je aanraden om daar eens te gaan kijken.

Ik weet dat er veel te veel hele schrijnende situaties in Nederland zijn. Ik vind dat niet goed, ik vind het vreselijk triest en onnodig en droevig en ik gun ze van harte een beter leven en alle hulp die nodig is. Oprecht. Ik wil hun problemen niet bagatelliseren.

Maar als je denkt dat kapotgeschoten worden in een land waar oorlog is en waar je niet alleen geen huis maar ook geen dorp, geen familie, geen eten en gewoon helemaal NIKS meer hebt vergelijkbaar is of minder erg... dan heb je m.i. toch geen realistisch beeld van de situatie.

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:52

Shadow0 schreef:
nelis schreef:

ALs je dat werkelijk denkt zou ik je aanraden om daar eens te gaan kijken.

Ik weet dat er veel te veel hele schrijnende situaties in Nederland zijn. Ik vind dat niet goed, ik vind het vreselijk triest en onnodig en droevig en ik gun ze van harte een beter leven en alle hulp die nodig is. Oprecht. Ik wil hun problemen niet bagatelliseren.

Maar als je denkt dat kapotgeschoten worden in een land waar oorlog is en waar je niet alleen geen huis maar ook geen dorp, geen familie, geen eten en gewoon helemaal NIKS meer hebt vergelijkbaar is of minder erg... dan heb je m.i. toch geen realistisch beeld van de situatie.

ik heb een zeer realistisch beeld.. echter hoeveel jaar zijn we nou al bezig in ik noem een ethiopie??? sinds de jaren 80 toch? en nog steeds honger oorlog
rwanda??? daar begin ik maar niet eens over.

denk je nou echt dat als wij euro's storten er ook maar een cent bij de mensen terecht komt die het echt nodig hebben... nee..

ze kunnen beter die leiders onder handen nemen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:54

xKatleentjex schreef:
Ik vraag me trouwens af als iedereen wel goed oplet in geschiedenislessen, dat heeft toch wel zijn nut merk ik bij velen(niet per se in dit topic, buiten op straat ook).

Hoe lang heeft het geduurt voordat dit gebied stabiel is geworden(ik spreek nu even over Belgie, Nederland zal ook niet zo'n verschillende geschiedenis hebben)? Laten we beginnen bij het begin van de beschaving, de Romeinen. Heel wat veldslagen en oorlogen geweest. Daarna zijn we door de jaren en eeuwen heen van land naar land veroverd, oorlog gevoerd, herroverd, om nog maar te zwijgen van de duur van de 80-jarige oorlog. De laatste keer dat we goed aan de grond zaten was wereldoorlog twee, zo'n 60tal jaar geleden.
Met andere woorden, dit wil zeggen dat wij hier in Europa na een geschiedenis van meer dan 2 millenium(!) slechts de laatste 60 jaar echt stabiel zijn geworden. En wie kan het zeggen dat we altijd zo stabiel zullen blijven, het ziet er niet echt naar uit de laatste jaren..
Was het vroeger geen oorlog, dan waren er wel gigantische verschillen tussen de ridders en de koninklijke bloede en de bedelaars en armen die op sterven na dood waren, iets wat nu in de moderne versie in Afrika afspeelt.

Afrika is slechts nadat de rest van de wereld zich er heeft weggetrokken in de jaren 60 beginnen te vechten (wederom vergeten we graag dat dit grotendeels door onze Europese schuld en hebzucht is veroorzaakt), dat is nog geen 40 jaar maar nu roepen mensen plots dat Afrika het toch nooit zal leren als ze al zo lang (?) oorlog voeren, en we de moed maar moeten laten zakken?

Daar ben ik het toch niet eens, ze zijn product van hun eigen gedrag de sociale psychologie heeft er honderde boeken over geschreven. Veelal terug te vinden in de psychologie of evil soorten (politieke versie). De schuld op europa schuiven is een process waar mee dit mee in verbonden zit zie scapegoating (agression is displaced and defending against unaccaptable thoughts and wishes) en envious prejudice. de Frustration-aggression hypothesis en de trauma of indipendence geeft grafieken weer waar het mis is gegaan namelijk rapid change grafiek en david j curve.

Voorbeeld zodat je het beter begrijpt
(trauma of independence)
Afbeelding

Dus neen europa is een trigger maar geen schuld, het is een viscieuze cirkel waar elk normaal functionerend mens in gezogen kan worden. En afrika is daar een groot voorbeeld van, waarom sommige groepen meer gepredisposeerd zijn weet men niet.
Geld geeft gaat geen verschil maken, alleen een invloedende kracht van buitenaf. Sympthoomverwerking is nutteloos op dat moment.

literatuur
Ivo K. Feierabend, Rosalind L. Feierabend, Betty A. Nesvold: Social Change and Political Violence
Roy F. Baumeister: The Holocaust and the Four Roots of Evil
Leonard S. Newman: What Is a „Social-Psychological” Account of Perpetrator Behavior? The Person Versus the Situation in

Verder donneer ik liever aan terre des homes (fout geschreven waarschijnlijk) bij hun zie ik echt verschil
Laatst bijgewerkt door lesilla op 22-12-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:58

nelis schreef:
Suuskipje schreef:

heb je wel is geprobeerd om bij een van die instanties een voet aan de grond te krijgen?????

zal je simpel voorbeeld geven :
stel je gaat uitelkaar en komt dus met je kind op straat te staan.

je zou toch zeggen dat je hier in nederland dan zo een huisje toegewezen krijgt via woningstichtingen?

nee dat denk ik dus niet. je bent niet urgent als je met een klein kind op straat komt te staan.

nou dan zeg je, koop een huis.. idd maar feit is dat tegenwoordig er maar heel weinig banken zijn die uberhaupt een hypotheek aan alleenstaande willen geven en daarbij de huizen zijn niet te betalen ..

als je dan ook nog is geen baan hebt, ga je idd naar de bijstand.. maar oh ja mocht je uit je scheiding dan maar een poedersuiker bedragje over hebben gehouden aan overwaarde dan mag je dat eerst opvreten van die fijne instantie.

neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind voor al die mensen die in oorlogen etc etc leven, maar zolang hier in nederland er door burocratie mensen ver onder bijstand nivo moeten leven gaat mijn hart daar eerder naar uit.

krom misschien maar over tien jaar in mijn ogen is het in die landen nog steeds een zooitje..

denk terug aan band aid en ethiopie en unicef???? en elk jaar is er weer hongers nood... misschien moeten we de leiders daar aan pakken ipv alleen maar geld te doneren

Ben het helemaal met je eens!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:02

nelis schreef:
ik heb een zeer realistisch beeld.. echter hoeveel jaar zijn we nou al bezig in ik noem een ethiopie??? sinds de jaren 80 toch? en nog steeds honger oorlog
rwanda??? daar begin ik maar niet eens over.

denk je nou echt dat als wij euro's storten er ook maar een cent bij de mensen terecht komt die het echt nodig hebben... nee..

ze kunnen beter die leiders onder handen nemen.

Dat is een heel ander argument dan dat het leed hier in Nederland even groot zou zijn als daar. Of eigenlijk twee argumenten: dat je beter de leiders aan kunt pakken en dat het geld daar niet terecht komt.

Over dat tweede argument: ik geloof dat het grootste gedeelte van het geld goed wordt ingezet. Niet perfect, wel goed.

Over het eerste argument: Ik denk dat het knap lüllig is om de mensen daar te laten zitten tot de leiders het op hebben gelost. Zoals ik ook denk dat het knap lüllig zou zijn om hier de private daklozenopvang of de voedselbank maar op te heffen en te wachten tot de politiek het heeft opgelost. Je zult de betreffende persoon maar zijn die nu geen voedsel meer heeft of weer de straat op wordt geschopt omdat het 'geen structurele oplossing' is. Ik vind het heel zinnig en goed om naar het aanpakken van de oorzaken te kijken, maar soms hebben mensen ook gewoon hulp nodig, daar en dan. Niet over 20 jaar, niet alleen maar als daar een zeer uitgebreide visie van hulp achter zit die voor grote groepen nuttig is, maar gewoon wat eten voor iemand die heel erg honger heeft, medicijnen voor iemand die ziek is en een beschutte opvangplek als het weer dat noodzakelijk maakt.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:22

EeCee schreef:
Leuk topic Knipoog

Ik erger me er niet aan en luister nog gewoon naar 3FM maar van mij krijgen ze ook geen stuiver!

De regering zal waarschijnlijk het bedrag verdubbelen of iets dergelijks en daar zitten mijn belasting-euries ook bij!

Heel dat circus lijkt erom te gaan wie het meeste geeft.

Hoe meer daar naar toe gaat hoe erger het lijkt te worden trouwens...

De Nederlandse regering heeft bij voorbaat al 2,5 miljoen toegezegd. Als ze datzelfde bedrag ook ophalen.
Ik vindt ook dat daar mijn belastinggeld ook al bij zit en geef ook niks separaat meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:27

Ilzas schreef:
De Nederlandse regering heeft bij voorbaat al 2,5 miljoen toegezegd. Als ze datzelfde bedrag ook ophalen.
Ik vindt ook dat daar mijn belastinggeld ook al bij zit en geef ook niks separaat meer.

Dat is 16ct per persoon.