Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:43

detour schreef:
Dan zou er overwogen kunnen worden of al het nieuws wat gefilterd wordt uberhaupt nog en public tentoongesteld moet worden. Knipoog

Ik vind ook dat de journalist in kwestie best had kunnen bedenken dat dit beroerde journalistiek is ja Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:46

detour schreef:
Contraproduktief vind ik het niet, maar de verwarring begrijp ik wel. Knipoog

In die zin zou men dan elk artikel voor de volledige 100% moeten kunnen inlezen, alle ins en outs weten om een gefundeerde discussie te beginnen.

Is dat praktisch haalbaar? Ik betwijfel het, gezien recht op privacy e.d. Bloos

...en dus heb je geen gefundeerde mening over specifieke situaties.
Als je de behoefte hebt om jezelf te laten gelden dient je het uiten van je mening te beperken tot de fundamentele positie.
Over de specifiek heb je geen info.

Mbt het topic kan je ventileren wat je vindt omtrent de gewichten van ouders, kind en samenleven. Wellicht, als je daarover voldoende info hebt, over overheid en betrokken instainties in deze.
Wat niet kan is een gefundeerde mening uiten over het specifieke geval. Een wel geuite mening daarover mist basis en heeft geen waarden voor een discussie over de fundamentele uitgangspunten.
Het is allemaal ruis. Dat bemoeilijkt het werk van de betrokken instantie en vertroebelt de normen van de samenleving. Goed beleid wordt daardoor moeilijker uit zetten en - uit te voeren.

De grote valkuil van democratie is inderdaad het laten tellen van de meeste stemmen wanneer veel van die stemmen waardeloze geluiden zijn.
In NL zie je dat poldermodel-democratie leidt tot dictatuur van grijze ruis, de dictatuur van middelmatigheid.
Bedenk dat de gelauwerde grondleggers van onze westerse democratie de massa NIET lieten stemmen Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:52

Je laatste opmerking is er idd eentje om over na te denken... Knipoog
Toch begrijp ik heel goed de gemoederen in reacties in de trant van:"Daar gaaaan we weer" Clown ..
Als je nl in de zorg werkt, het om je heen ervaart, dergelijke instanties gaan je haren wel eens ter berge rijzen. Boos!

Dat er fouten worden gemaakt (en misschien heb je een punt, Shadow, mbt dit stukje journalistiek), da's menselijk.

Er gebeuren echter heel misselijke dingen waarbij beleid zichzelf doelbewust in bescherming neemt en de zwakkeren in de samenleving flink gedupeerd worden, en het ten koste van hen gaat.

Zo iets noem ik rechtvaardigheidsgevoel. En da's naast feitelijke info een belangrijk aspect in de mens waar we dankbaar gebruik van mogen maken. Knipoog

En daar kan ik me dus enorm aan storen, sterker nog, dat is een van de redenen dat ik- ergens onderaan in de hierarchische ladder op mijn werk- heb besloten het mijn rug toe te keren, aangezien er zeer verkeerde dingen gebeuren waarbij mensen de dupe worden van doortrapt werk van de hogere hand. Koe
En voel me dus echt plaastvervangend schuldig voor de gedupeerden dat ik hen niet verder kan helpen. Verdrietig

Geen idee of iemand het nieuws heeft gezien of netwerk afgelopen vrijdag, maar vond het zeer prettig hoe onze stichting werd neergezet. Duivel
Het boekje werd geopend. Ik praat hier over stichting Philadelphia.
Gelukkig zijn er nog projecten van deze stichting waar het er zuiverder, opener aan toe gaat waar gelijkheid en respect hoog in het vaandel staan. Ach gut

Als mijn kind er zou wonen, zou ik het onherroepelijk elders plaatsen, in de hoop dat het ook anders kan.. Bloos

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:57

Boven aan het topic (titel) staat een vraag. Deze luidt: "Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen?"

Het artikel is een voorbeeld, een bron die deze vraag opgeroepen heeft bij TS.

Mijn antwoord is dat je dat niet kunt verbieden, maar dat je dat waar nodig wel moet begeleiden. IQ, rijkdom etc. zijn geen graadmeter voor kwalitatief goed op voeden zie ik om mij heen. Daarom moet iedere ouder de mogelijkheid hebben om eenvoudig begeleiding te krijgen in het opvoeden van kinderen en niet alleen mensen met een lager IQ. EQ is vaak nog veel belangrijker om een kind op te kunnen voeden, maar dat wordt vaak vergeten.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:59

Tuurlijk heeft het geen zin om ongefundeerde discussies te beginnen. Stel nu dat ALLE informatie over deze zaak wel in het nieuws was gebracht, zou er dan geen discussie zijn ontstaan? Discussies worden vaak begonnen op basis van EMOTIE. En dan nog zouden we zeggen dat niet ALLE informatie naar buiten is gebracht.
De kracht van de media is het onthouden van (alle) informatie, dat levert discussies op en uiteindelijk, omdat wellicht veel mensen straks het verhaal nog eens lekker gaan nalezen in de Story of Privé, PECUNIA (eurootjes).
Dit soort berichten zet je wel aan het denken en dan niet alleen ons hier op Bokt maar wellicht ook mensen binnen "instanties" of overheden hoe ze dit wellicht zouden kunnen verbeteren in de toekomst. Als we op voorhand al zouden weten hoe alles het beste kan gaan, waarom gaat er dan nog steeds zoveel mis? That's life.
Dan nog de discussie of toekomstige ouders een cursus of training zouden moeten volgen om te kijken of ze in staat zijn een kind op te voeden? Dat gaat wel heel erg ver. Dus als het mij niet zou lukken om met 3 billendoekjes de billen van mijn zoon schoon te krijgen, dat maakt mij onfit als ouder (even heel erg gechargeerd...)? Dat zou dus inhouden dat we de hele bevolking moeten gaan screenen...wie zit daar nu op te wachten? En wie betaalt dat? Het is helemaal niet erg om eens hard op je neus te vallen als ouder. We kunnen niet voor alles een vangnet opstellen.
Dat op voorhand gesteld kan worden dat sommige mensen niet geschikt zijn als ouder, ja en nee. In het voorbeeld van die mensen die al 6 kids op de wereld hebben gezet onder het mom we blijven doorgaan tot er 1 mag blijven...nee, knoop dan inderdaad bij paps of mams een touwtje om buisjes.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:11

Heb de uitzending ook gezien en alle pagina's doorgelezen.
Ik zou zo zeggen voor iedereen verboden kinderen te krijgen en/of op te voeden, waarom?
Iedereen maakt fouten in de opvoeding en stimuleert wel iets niet, heel simpel Pa is gek van voetbal dus zoonlief moet voetballen en mag niet tekenen terwijl hij daar erg goed in is dus een gemiste kans voor zoonlief en zo zijn er nog vele voorbeelden. Of raakt een van de ouders in paniek bij ziekte van hun kind, of na vele slapeloze nachten trekt een ouder het niet meer en mishandeling ligt dan op de loer. En zo kan ik nog wel 1000 voorbeelden noemen.

Dus in hoevere is iemand capabel een kind goed op te voeden???
En doen we alles zelf of gaat een kind ook nog naar school, vriendjes, sportclub enz.
En als evt ouders, andere familie (gebeurt dat ook niet bij " gezonde" ouders!) helpen in meer of mindere mate waarom niet.
En het kan altijd fout gaan na een scheiding, overlijden van een van de ouders enz. en dan kan een kind ook het gevoel hebben/krijgen om de ouder die achter blijft te ondersteunen en te gaan verzorgen.

Ik denk dat ze het best deze ouders de kraamtijd hadden kunnen geven en dan beoordelen of ze volledig dan wel deels in staat zijn een kind op te voeden.

Ik denk dat deze ouders wel begeleiding nodig hebben en ze waren in ieder geval slim(achteraf kan je je afvragen of het slim was) om de organisatie MEE te vragen om hulp voor de dagopvang van hun kindje. Ze zijn dus wel capabel genoeg te begrijpen dat ze dus ook hulp nodig hebben met de opvoeding van hun kindje.
Ik hoop dat deze mensen een kans krijgen en dan wel duidelijk verteld wordt dat indien nodig hun kindje in een pleeggzin wordt geplaatst maar dat ze wel op gestelde momenten en evt een weekend hun kind mogen zien en toch erg betrokken blijven bij de opvoeding.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:21

Als het de discussie is of mensen met een lager IQ kinderen mogen krijgen (dus los van het genoemde voorbeeld) dan is mijn antwoord natuurlijk ja, mits....er kan worden voldaan aan de behoeftes van het kind. Maar wat mij betreft ligt dat zo bij iedere ouder, ongeacht het IQ. Een laag IQ hoeft niet pertinent reden te zijn om niet te kunnen opvoeden, maar mijn dagelijkse praktijk wijst ook uit dat het niet vanzelfsprekend is dat ouders met een hoger IQ dat wel zouden kunnen..

Ik verbaas mij dagelijks over hoe problemen omtrent opvoeding ontstaan, ook bij hoog opgeleide mensen. Het belangrijkste is vaak dat ouders in staat moeten zijn hun eigen belang ondergeschikt te kunnen stellen aan dat van hun kind en om kunnen gaan en inzicht hebben in de verschillende opgroeifases.
Mensen kunnen doorgaans moeilijk omgaan met het hebben van gezag over hun kind. Ze willen dan graag dat het kind doet wat ze vragen OP DE MANIER WAAROP DE OUDERS IETS VRAGEN.. Daar zit vaak de kink. Veel ouders kijken te weinig naar of wat ze doen ook effectief en begrijpbaar voor hun kind is. Ze draaien het om: ik zeg zo dus moet mijn kind ook zo doen. Terwijl we allemaal wel weten, geen kind is hetzelfde. Bij het ene kind werkt het wellicht zoals ouders het in hun hoofd hebben, of zoals ze zelf hebben geleerd, bij een ander kind werkt het niet. De flexibiliteit om hiermee om te gaan en het reflectieve dat je hiervoor nodig hebt, is wat mij betreft een aardige graadmeter. Veel ouder shebben dit, maar ook heel veel niet. Vooral bij ouders die zelf al weinig overzicht hebben in het leven door laag IQ of handicap, verleden, normen waarden of wat voor reden dan ook, zie je problemen op dit gebied.

Bedenk zelf maar hoe je dacht toen je 14 was..in mijn geval zag het leven en de wereld er in ieder geval heel anders uit. Als ik toen een kind op had moeten voeden, was er (zonder goede hulp en begeleiding) weinig van terecht gekomen. Niet omdat ik niet van dat kind zou hebben gehouden, maar omdat een deel van mijn hersenen toen nog niet ontwikkeld was.
Net dat deel staat voor dat ik mijn ego los kan zien van de rest van de wereld zodat ik het belang van het kind boven da van mijzelf kan plaatsen. Ook oorzaak en gevolg zien wat belangrijk is in het zien of jouw gedrag naar het kind toe ook effectief is, dus je helpt bereiken wat je wilt. Daarnaast was mijn temperament nog weinig in banan geleid, waardoor ik weinig tot geen controle had over mijn buien. Heel normaal bij een 14 jarige, maar gewoon niet goed als er een baby in de buurt zal zijn. Daarbij kan ik nog aanmerken dat ik over een behoorlijk IQ beschikte, waardoor ik verstandelijk nog het een en ander kon rijmen en ben ik opgegroeid in een omgeving waar duidelijke normen en waarden heersten. Agressie was toen al niet im frage bedoel ik daarmee te zeggen.

Om weer terug te komen op het onderwerp: Als ouder zijnde moet je aan een aantal minimum eisen kunnen voldoen. Hier kan je zelf aan voldoen, of met hulp. Mocht je zelfs met de juiste intensieve begeleiding niet aan deze voor waarden kunnen voldoen, vind ik je geen geschikte ouder en zal er moeten worden ingegrepen. Dus naast de algemene dagelijkse levensbehoeften moet je kunnen voorzien in veiligheid en stabiliteit en flexibiliteit zodat het kind kan opgroeien naar een gezonde evenwichtige volwassenen. Dat is het doel van opvoeden en kinderen krijgen mijns inziens, niet alleen maar voor de leuk en schattig of om gezag te hebebn, dan kun je beter een tamagotschi (hoe schrijf je dat?) nemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:22

.. Dus zou een test of opleiding voor elke aanstaande ouder geen overbodige luze zijn!..

dat wordt al eens geroepen in de paardenwereld, maar een mensje, daar heb je nog meer verantwoordelijkheden voor.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:27

Een test of in ieder geval een cursus is mijns inziens helemaal geen overbodig luxe. Zo zou je al veel eerder outreatchend en laagdrempelig kunnen werken als hulpverleners zijnde. Waarom pas ingrijpen als het echt mis is, als je door een kleine inzet mensen kunt helpen voorkomen in de problemen te komen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:27

Idd, preventief is beter dan symptoombestrijding.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:39

Wie ga je dan al preventief screenen om te voorkomen dat er iets mis gaat? Wie bepaalt dan wat het referentiekader is?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:39

vanitymay schreef:
Een test of in ieder geval een cursus is mijns inziens helemaal geen overbodig luxe. Zo zou je al veel eerder outreatchend en laagdrempelig kunnen werken als hulpverleners zijnde. Waarom pas ingrijpen als het echt mis is, als je door een kleine inzet mensen kunt helpen voorkomen in de problemen te komen?

Maar wat wil je dan testen? Of iemand weet hoe een luier verschoont moet worden, hoe laat een kind van 7 naar bed moet, of je volgens de schijf van 5 kan koken?
Voor veel dingen in het leven vallen niets te testen of een cursus voor te geven.... je moet ervaren hoe je daar een weg in moet vinden. Als je 4 maanden zwanger bent en een gelukkig huwelijk hebt, dan kan je onmogelijk inschatten hoe je straks met je kind omgaat als het een lastige puber met verkeerde vrienden is en je zelf gescheiden en chronisch ziek bent... Zelf 3 dagen voor de geboorte had ik niet kunnen inschatten hoe ik zelf qua karakter veranderd zou zijn 3 dagen na de bevalling en hoe ik mijn kind zou willen opvoeden terwijl ik het vlak er na dondersgoed wist.

De mensen die echt capaciteiten tekort komen om kinderen op te voeden vallen bij het cb op (althans, dat hoort zo) want daar kom je in het begin elke maand. Mensen die het niet willen (de mishandelaars en verwaarlozers) geven op een cursus keurig de sociaal gewenste antwoorden en vervolgens......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:33

Ik vind dat we hier best op onze eigen manier mogen discussieren.

Odetteke, dat vind ik ook. Ik had gelezen, wist alles zo goed, maar toen hij er was, werd alles meteen anders. Je weet dan idd nog niet dat je uit elkaar gaat of ziek wordt. Maar basis moet goed zijn en dan kan je veel.
Men heeft tegen mij wel 100x gezegd dat kinderen flexibel zijn, maar ik wilde niet dat mijn kind flexibel MOEST zijn......

Daarnaast ging ik netjes naar het CB, mee naar schoolarts en schoolgesprekken.......Ik zou ook aan de bel trekken als het ergens niet lekker zou zitten.

Ik merk dat je juist de mensen die maar doen en erg makkelijk zijn, niet bereikt. Het zijn altijd dezekfde ouders die vrijwilligen of overal bij zijn. Wie niet kan, oke, maar er zijn een hoop die een brief van school niet eens lezen en het wel makkelijk vinden dat anderen het toch wel doen........Die kinderen daar zijn wel loyaal aan hun ouders en er wordt een hoop verdoezeld, maar je bereikt die mensen juist niet.

Hier is besloten dat dit voor nu het beste is. Maar het zou makkelijker moeten zijn om bij twijfel mensen eens een tijd te volgen. Beter te vaak, dan te laat. Kost geld, maar waar het misgaat kost het ook geld. En was het voor niks, is er ook niks aan de hand.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:37

Waarom geen cursus (test vind ik zelf ook geen goed plan) met een gewoon abc van kinderen. Mensen gaan wel naar een pufcursus, waarom dan niet naar een of twee bijeenkomsten over de belangrijkste levensfases en wat je kan tegenkomen in de opvoeding? . Dat kan voor of na de bevalling, met mogelijk ieder jaar een avondje ofzo?

Niet zozeer als toets van geschiktheid, maar meer als ondersteuning voor ouders. Niet iedere ouder heeft een (gezond) referentiekader in het opvoeden en moeten het nu maar een beetje zelf uitzoeken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:44

Als er een dvd van is wil ik die best een keer kijken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:52

vanitymay schreef:
Waarom geen cursus (test vind ik zelf ook geen goed plan) met een gewoon abc van kinderen. Mensen gaan wel naar een pufcursus, waarom dan niet naar een of twee bijeenkomsten over de belangrijkste levensfases en wat je kan tegenkomen in de opvoeding? . Dat kan voor of na de bevalling, met mogelijk ieder jaar een avondje ofzo?

Niet zozeer als toets van geschiktheid, maar meer als ondersteuning voor ouders. Niet iedere ouder heeft een (gezond) referentiekader in het opvoeden en moeten het nu maar een beetje zelf uitzoeken.

Tja, elk kind is ook anders. Het lijkt me niet wenselijk als je het volgens een vaste leidraad zou moeten doen, kom op zeg!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:07

Dan heb je nog nooit een goede pedagogische cursus vastgenomen, want de leidraad hierin is toch de unieke vraag van het kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:09

Maar dat wil niet zeggen dat elke ouder die vraag herkend. Dus in hoeverre is dat een toevoeging. Je hebt goede en slechte ouders, de slechte zullen ook dan de vraag van het kind niet willen zien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:11

faye schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat elke ouder die vraag herkend. Dus in hoeverre is dat een toevoeging. Je hebt goede en slechte ouders, de slechte zullen ook dan de vraag van het kind niet willen zien.

Snap je, en ben helemaal met je eens. Ja
Als de attitude er niet is zal een cursus helaas weinig effect hebben.

Volgens mij zijn deze dingen allemaal goed op papier maar in werkelijkheid. Soms lijkt mijn pedagogie cursus net een waslijst. Vraag me af hoe ik het later ga doen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:00

Deze mensen zullen dus zeker extra hun best doen hun kind goed op te voeden omdat ze weten dat iedereen over hun schouder mee kijkt en ze zullen zich keurig aan de regels houden betreft CB en school enz. juist omdat deze mensen (over het algemeen) een structuur heel hard zelf nodig hebben zal hun kind deze ook krijgen. Het is wel grappig als je het zo leest iedereen roept iedere ouder is anders ieder kind is anders en ieder doet het op zijn eigen niveau en kunnen en toch zijn we als de dood deze 2 minder begaafde mensen hun kind te laten opvoeden, terwijl er controle is op diverse manieren

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:02

Ik zie het al voor me bij de LOI, cursus kind opvoeden.
Het moet niet zotter worden.
Enige voorwaarde vind ik bij het krijgen van een kind is, kun je hem een huis bieden en heb jij geen komische ideeen en geen strafblad hebt.
Verder de tijd zal het leren.
Een kind is een uniek individue met zijn eigen ideeen en behoeften.
Wel of niet inteligent kunnen niet maatgevend zijn.

Kijk eens rond afgelopen vrijdag hier in Borne zwakzinnig meisje wordt door een groepje jeugdigen van de fiets getrokken en geschoppen en geslagen. Een geitje op de kinderboerderij wordt bruut misbruikt tot de dood er op volgt, man wordt door jongen tussen 15 en 20 meerdere malen met een mes gestoken. Maar enkele voorbeelden die werkelijk niet allemaal door mensen met een laag IQ zijn gepleegd wel door zieke geesten dat wel ja. Helaas maar waar.
Ik zie liever een moeder die fijn met haar kind thee drinkt, de theepot lekker ver weg heeft gezet gezellig babbelt en een puzzeltje doet en die mischien niet uit kan leggen hoe de container op de vrachtwagen getrokken kan worden maar wel er voor haar kind is. Dan dat ik een moeder zie die met een oog in de laptop zit met het andere oor aan de handy terwijl haar kind het tafelkleed van tafel trekt en de pot thee over zich heen krijgt.

Natuurlijk is een kind opvoeden meer dan hem lief hebben en de luier verschonen. Maar eens zijn ze vier en plots gaan ze naar school is dat wat de juffrouw zegt heilig daar helpt je inteligentie niet nee dan helpt je begrrip en je luisterend vermogen. Eens is de dag niet grappig dan helpt je positieve instelling.

Ik vind dus nog steeds dat mensen met een lager IQ kinderen mogen krijgen en deze mensen hun kind terug moeten kunnen krijgen en wel direct.
Wel is het zo dat ik vind dat IEDEREEN in de gaten gehouden moet worden die kinderen heeft. Wie dat kan doen, bijvoorbeeld die mensen die geen werk hebben, de school, de dokter noem maar op familie en anonieme meldtelefoon, de buurt noem maar op.

En tot slot het niveau van een ouder bepaald niet het niveau van het kind, dat bepaald het karakter van het kind en zijn vermogen om te leren. Vermogen om te leren is niet erfelijk vastgelegd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:11

Kafue schreef:
En tot slot het niveau van een ouder bepaald niet het niveau van het kind, dat bepaald het karakter van het kind en zijn vermogen om te leren. Vermogen om te leren is niet erfelijk vastgelegd.

Is dat wel zo? Ik dacht dat de juiste stimulatie in de eerste levensjaren wel bijdraagt aan het intellectuele vermogen.
Ik zie trouwens ook niet in waarom iemand met een strafblad geen kind zou mogen krijgen.
Voor de rest kan niemand zonder duidelijke extra info beoordelen of deze mensen hun kind terug zouden moeten krijgen.
Overigens zoals ik al eerder zeg vind ik het een lastig probleem en vind ik het van de situatie afhangen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:15

Je hebt wel goede cursussen op de markt die vooral nuttige informatie geven en tips, bv omgaan met de peuterpubertijd. Maar ja... de mensen die daar op af komen heb sowieso al het beste voor met hun kind. De 'slechte' ouders nemen toch geen advies aan...
Dus dan schiet je nog niets op.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:17

Nikka schreef:
Kafue schreef:

Is dat wel zo? Ik dacht dat de juiste stimulatie in de eerste levensjaren wel bijdraagt aan het intellectuele vermogen.
Ik zie trouwens ook niet in waarom iemand met een strafblad geen kind zou mogen krijgen.
Voor de rest kan niemand zonder duidelijke extra info beoordelen of deze mensen hun kind terug zouden moeten krijgen.
Overigens zoals ik al eerder zeg vind ik het een lastig probleem en vind ik het van de situatie afhangen.

Je hebt ervaring en genetica. Beide beïnvloeden elkaar. Ervaringsafhankelijke + ervaringsonafhankelijke.
En je kan je kind stimuleren om de bodem uit te kom te halen maar er is altijd wel een grens.
Maar om je kind optimaal te stimuleren hoef je niet hoog geleerd te zijn, daarvoor is basiskennis voldoende.

De baby moet geen fysiologie of neuropsychologie leren, wel kan je een basis aan taal, biologie geven. Laagste secundair onderwijs is voldoende vind ik. Maar de bodem is wel een goede hechtingsrelatie en dat correleert niet met niveau.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:19

Maar in hoeverre is iemand die zwakbegaafd in staat om zijn/haar kind goed te stimuleren zodat het zich goed ontwikkeld?
Zonder hulp van buitenaf zal dat moeilijk zijn denk ik...