Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:55

Nou gaat natuurlijk niet om 1 reactie maar als jij zo kortzichtig wilt blijven denken is dat prima no hard feelings. Ik denk daar gewoon heel anders over en dat zal ook niet veranderen. Wat overigens niet betekend dat ik een hekel heb aan buitenlanders!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:59

Het gaat ook niet om 1 reactie, maar om de ervaringen die ik heb met jou, als het om jouw mening over buitenlanders gaat... en dan ben ik kortzichtig? Nee, ik probeer het goede in ieder mens te zien, onafhankelijk van religie, huidskleur of wat dan ook.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:02

Dat is jou keus dat jij in iedereen het goede probeert te zien. Is het realistisch om in iedereen het goede te zien dat is de vraag, maar goed dat is een andere discussie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:03

Zouden er mensen zijn die niets goeds in zich hebben? Ik weiger om alleen maar naar de zwarte kant van de mens te kijken. Niks kortzichtigs aan, dat is juist vaak verder kijken dan je neus lang is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:06

Of er mensen zijn die niets goeds in zich hebben weet ik niet, daar verdiep ik me niet in namelijk. Wel weet ik dat er tegenwoordig heel wat zieke mensen op deze aardbol rond lopen.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:06

die bestaan absoluut!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:39

Normaal gesproken, ben ik trouwens nog wel zo meevoelend, dat ik geen lekker broodje ham, eh, ik bedoel natuurlijk kaas Haha! ga zitten eten bij een vastend persoon. Maar ja, de stelling luidde: "Je moet rekening houden met de Ramadan". En veel mensen hier te lande houden er nu eenmaal niet van om iets te MOETEN. Uit beleefdheid/meelevendheid MAG je natuurlijk wel rekening houden met elkaar, of de andere persoon nu Sonja Bakkert, of de Ramadan houdt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:58

in sommige mensen wil ik me helemaal niet verdiepen.......ik vind het knap blue_eyes van jou dat je het goede in ieder mens kan/wil zien

alleen als je soms feiten aanhaalt,word je al gelijk racist genoemd........

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:00

krak schreef:
van men leven zal ik geen rekening houden met mensen die ramadammen
wél hou ik die datums altijd stevig in de gaten, gewoon om onze schapen te beschermen tegen het offerfeest. maar daar is al een ander topic over geweest

maar ik zou mijn eten moeten laten staan omdat iemand voor een bepaald geloof kiest? ja seg dan valt pasen en kerstmis toch wel op dezelfden dag zenne Clown

Als je iets wil zeggen, leer dan eerst eens het verschil tussen de verschillende feestdagen die er zijn!
Ramazan is namelijk iets heel anders dan het offerfeest!
Offerfeest is pas in december, dus je hondjes en je buurman moeten nog lang wachten!
Als je iets wil zggen, weet dan wel waar je over praat!

MISTRAL94 schreef:
Rekening houden met de ramadan? Nou nooit een keer Vork
zij moeten zich aanpassen aan nederland net als dat wij ons aan moeten passen in andere landen.

Doe je dat dan ook, je aanpassen aan een ander land als je daar bent?? Stel dat je op vakante gaat naar een islamitisch land, dan lig jij waarschijnlijk schijnheilig in je bikini op het strand.. Niet eccht aanpassen in mijn ogen.

Daarbij om even ontopic te gaan: Ik vind een kantine ook gewoon een plaats om je lunch te eten, het is dan ook niet zo handig om daarheen te gaan als je aan het vasten bent. Maar mijn collega bijvoorbeeld, heft er hlemaal geen moeite mee als ik eet en drink. Ze zegt het is mijn geloof en ik vind het fijn dit te kunnen doen, dat anderen dit niet doen, vind zze totaal geen probleem, ze wordt er alleen maar sterker van!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:14

Mij maakt het niet uit of ze in de kantine zitten of niet , ik eet wanneer ik wil!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:22

Cindyrella schreef:
Als je iets wil zeggen, leer dan eerst eens het verschil tussen de verschillende feestdagen die er zijn!
Offerfeest is pas in december, dus je hondjes en je buurman moeten nog lang wachten!

amai amai wie heeft u in u gat gebeten vandaag seg
meiske, ik ken genoeg van de ramadam om te weten dat de ramadam altijd voorgaand aan het offerfeest is ja?!
vorig jaar zijn ze tijdens de ramadam al komen eisen!!!! dat wij onze schapen (die onze huisdieren zijn en dus geen vee), aan hun zouden verkopen
en al tijdens de ramadam zijn hier in de buurt schapen gestolen!
dus meiske, voordat ge hier komt schreeuwen en tieren en hier wilt komen proberen door te laten schijnen dat ne mens ne racist is, wilt ge dan eens op een vriendelijke, respectvolle manier vragen hoe het juist zit?
tzou u eigen gene kwaad doen me dunkt het!

Snoevie, ik ben het volledig met u eens! ge moogt amper nog iets zeggen of ge krijgt al ne stempel van racist, of nog leuker, als een onwetend mens Gestoord

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:24

ja dat is het nare.
een mens kan zich ook vergissen,maar je kan nog best weten waarover je praat.

het is erg dat er tijdens welk feest ook dieren extra beschermd moeten worden.
in extreme gevallen helaas de realiteit,maar dat mag niet gezegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:30

MISTRAL94 schreef:
Rekening houden met de ramadan? Nou nooit een keer Vork
zij moeten zich aanpassen aan nederland net als dat wij ons aan moeten passen in andere landen.

Over aanpassen in andere landen gesproken.... misschien leuk om het stukje over de expats van 2 pagina's terug te lezen Knipoog

Dat hele 'aanpassen' ben ik trouwens zo beu, wie zijn wij om een ander onze wil op te leggen, als we dat van die ander ook niet accepteren?
Wanneer zien mensen nou eens in dat we het samen moeten doen op deze wereld?
Iedereen kent de gruwelijke beelden van tv, niemand wil oorlog. Maar ondertussen vind iedereen dat 'ze' maar moeten veranderen, want wij, ja wij doen alles goed...

'We say we want peace
But nobody wants to change their own mind'

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:44

krak schreef:
Cindyrella schreef:

amai amai wie heeft u in u gat gebeten vandaag seg
meiske, ik ken genoeg van de ramadam om te weten dat de ramadam altijd voorgaand aan het offerfeest is ja?!
vorig jaar zijn ze tijdens de ramadam al komen eisen!!!! dat wij onze schapen (die onze huisdieren zijn en dus geen vee), aan hun zouden verkopen
en al tijdens de ramadam zijn hier in de buurt schapen gestolen!
dus meiske, voordat ge hier komt schreeuwen en tieren en hier wilt komen proberen door te laten schijnen dat ne mens ne racist is, wilt ge dan eens op een vriendelijke, respectvolle manier vragen hoe het juist zit?
tzou u eigen gene kwaad doen me dunkt het!

Snoevie, ik ben het volledig met u eens! ge moogt amper nog iets zeggen of ge krijgt al ne stempel van racist, of nog leuker, als een onwetend mens Gestoord

Ik ben moslim en het offerfeest is dus wel in december, om precies te zijn 8 december 2008 Knipoog.

Wil trouwens ook nog even iets zeggen tegen de mensen die het hier over aanpassen hebben. Nederland is een land met vrijheid voor verschillende geloofs overtuigingen en dat men daar dus gebruik van maakt wil nog niet zeggen dat ze zich dan maar helemaal niet aanpassen.

Vind het zelf trouwens ook raar hoor om te verwachten dat mensen rekening met je houden tijdens de ramadan in een kantine, maar ik vind wel dat je op bepaalde wijze er toch wel een beetje rekening mee kan houden. Door er alleen respect voor te tonen houd je al een beetje rekening met de mensen die mee doen aan de ramadan en dan hoef je dus niet metteen zelf mee te doen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:50

nee de meeste normale mensen mengen zodanig in het nederlandse leven dat er helemaal geen problemen mee zijn.
er is wel een groep die hun manier van geloven erg opdringt aan anderen,dat is de groep die ook vaak negatief in t nieuws komt.

en ja als je in een ander land komt wonen behoor je je aan te passen aan dat land.
als jij als vrouw in een islamitisch land gaat wonen heb je je te houden aan de gebruiken.
maar hier geld dat net zo goed

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:51

Demone schreef:
Zoals bij jou de situatie was, op school in de kantine vind ik van niet. Het is hun eigen keuze dus dan gaan ze maar buiten zitten hoor.

Stel dat ik bij mensen thuis ben die vasten, ga ik absoluut niet eten. Dan ben je in hun huis waar ze allemaal vasten, dan vind ik dat je je aan moet passen.

Een klasgenoot van mij is ook aan het vasten maar daar mag ik gewoon naast gaan zitten eten, ze vast omdat zij dat wil. Ik vast niet dus ik eet.

Ik ben het helemaal met je eens. Om te gaan eten bij mensen die op dat moment vasten vind ik gewoon hartstikke onbeleefd, zelfs als ze zeggen dat het mag zou ik het nog niet doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:51

nee als je bij mensen thuis bent natuurlijk niet.
maar ik denk ook dat niemand dat zal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:55

Kanelly schreef:
En toch frappant, dat 'men' hier maar blijft brullen dat 'ze' zich maar aan moeten passen, terwijl andere landen tegenover ons stukken toleranter zijn..
Expats hebben hele Nederlandse dorpen ( compounds ) in Afrika, Azië en het Midden-Oosten, compleet met gezellige Nederlandse winkeltjes, clubjes, kinderdagverblijven, gebedshuizen etc. ( oh en niet te vergeten, de schotels voor de Nederlandse tv! )
Ben benieuwd hoe de reacties zullen zijn als die landen de compounds afschaffen, niks geen beveiliging bij je dorp, je kindertjes lekker naar de Saoedische basisschool, geen Nederlands spreken onderling, maar lekker Arabisch leren, hup integreren moet je! En nee, niet zeuren dat je er door je werk zit en dat je graag wat Nederlandse dingen om je heen wil hebben, je had ook ergens anders kunnen werken. Zelf voor gekozen, dus kom kom, integreren Haha!

Gut, ze zouden het voor de gein eens moeten doen Haha! Eens kijken hoe snel 'ze' op hun achterste poten staan, omdat 'men' toch niet kan verwachten dat 'ze' zich volledig aanpassen aan het andere land Haha!

Tja, misschien is het zinvol dat ik mezelf nog eens quote Knipoog
Omdat 'wij' ons blijkbaar áltijd aanpassen in een ander land..

Oh en nog een hele zinvolle ( serieus!!) kijktip voor iedereen.
Schitterende documantaire en het opent hoe dan ook je ogen..

Michael Franti - I Know I'm not alone
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9153932134

(en ik hoop echt dat iemand de moeite neemt om te kijken Lachen )

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:57

maar om zich aan te passen hoeven ze hun geloof niet op te geven en dat doen ze dus ook niet. De mensen die zich opdringen zijn verkeerd en dat mag van Allah ook helemaal niet. Het is heel jammer dat die kleine groep het verpest voor de anderen maar we komen al een stap dichterbij het respecteren van elkaars geloof en meningen door de positieve kanten eens te benadrukken.

En ja je moet je in sommige islamitsiche landen houden aan de islamitische gebruiken maar dat is de schuld van de regering daar en niet van de moslims die daar toevallig vandaan komen, en daar hoeven we ze dus niet op af te rekenen om dat als voorbeeld te gebruiken, de meeste passen zich immers gewoon zo goed mogelijk aan.. (de uitzonderingen laat ik achterwege want er zijn overal wel uitzonderingen bij..)
In de meeste islamitische landen mag je trouwens gewoon in een bikini op het strand liggen en hoef je geen hoofddoek te dragen. In landen als marokko en turkije bijvoorbeeld, staan zelfs kerken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:20

nederlanders in bv australie staan bekend als de onzichtbaren,omdat ze zich zo goed aanpassen.

nou je hoeft je geloof niet op te geven natuurlijk,maar het mag niet zo zijn dat men zich niet wil aanpassen in het land waar diegene woont(niet alleen in NL natuurlijk)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:23

Snoevie schreef:
nee als je bij mensen thuis bent natuurlijk niet.
maar ik denk ook dat niemand dat zal doen.

Nee, dat vind ik ook niet kunnen.. maar aan de andere kant. Eet jij vlees bij mensen die vegetarier zijn, als je het voorgeschoteld krijgt? Eet jij eten bij mensen die vaste, als je het voorgeschoteld krijgt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:25

hmm als mensen het zelf aanbieden zou ik wel eten ja,aan de andere kant,als jij dan de enige bent....nee zou ik voor mezelf niet fijn vinden.

als ik bij een vegetarier thuis ben die me toch vlees voorschoteld,dan zou ik t wel eten denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:25

Snoevie schreef:
nederlanders in bv australie staan bekend als de onzichtbaren,omdat ze zich zo goed aanpassen.

nou je hoeft je geloof niet op te geven natuurlijk,maar het mag niet zo zijn dat men zich niet wil aanpassen in het land waar diegene woont(niet alleen in NL natuurlijk)

veel mensen die in australie wonen zijn van oorsprong nederlands Lachen

en heel eerlijk, nee ik wil en zal er geen rekening mee houden........ mijn Moslim personeel krijgt vrij maar MOETEN met kerst enzo werken........... zo werkt het Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:26

dat is een goede overeenkomst,je laatste zin KiWiKo.
wat voor bedrijf heb je,als ik mag vragen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:27

ik lever thuiszorg Haha!